Universul, mai 1908 (Anul 26, nr. 117-147)

1908-05-01 / nr. 117

„TECHNO SI TPS-UL” SOtmtAXß AKOSVIta KOBili PESTEK FABRICAREA. DE MATERIALE DE CONSTRUCȚIE a pas in west f ®»mäacfinnaa sa Ű ® O Msut SUM Uevi, MAI IEFTINA CA ORICE ALTĂ CĂRĂMIDĂ și având proprietățile : Omogenitate — Regularitate de forme — Muchii pline, MARE REZISTENȚA la SDROBIRE și la TEMPERATURI ÎNALTE ! NEGELIVITATE - ABSORTÎUNE RESTRÎNSĂ - USCARE REPEDE Realstenta-pe este cu timpul si sub influenta umidității. — PROPRIE PENTRU LUCRĂRI IN AER SALIN APA — Pittiio și co í pi ÜSi GIîMERSIALA BUM (Oiuș si de jos) 15, Strada Smârdan la. mmm „TEMLITr (Tesaion 7/23) f bucurești Irani 51 PBIKMUWtiCTTOI BQXâUi LHHaUn . Gușă de Izaprecere și spurtatoare de noroc »« ,, ni —— 8, — 8TEJAD.V DO.VÎi.VIi, — 8 -------------—anunță Onci1. public că mai sunt două zile până la tragerea cl. Vl a, cea mai avantagioasă și de căpetenie, a cărei tragere va avea loc de la 1 până la 27 Marți și când se va trage câștigul ce mai mare al acestei loterii, care este eventual de : 900.000 Lei Norocul casei noastre s’a adeverit și de data aceasta, deoarece No. 3238 la această loterie a ieșit cu 1OCO și cu premiul de 50.000 lei. Nu pierdeți ocaziunea de a deveni bogați, cumpărând puținele loturi de cl. VI ce au mai rămas, pe prețul oficial de : 1/8 hei 201 1/4 Itis 4 © 5 1/2 Lei S ©l 1/2 hei 26. Numai in cursul acestei iraderi sunt supuse în roata norocului 19.500 câștiguri și mai multe premii in valoare de 5.500.000 l.eî. 2059 WK$F dafta ® iro ® siM © as plsi@ââîil! 2 "Hall/www. Ci începere de Miarcuri ii Aprilie c. SE ^'OURTE! UST VÂNZARE MĂRFURILE Falimentului ,ffil» — din strada Lipscani IV p. 24 și 24 bis — compuse din Articole pentru dante și copii, cumpărate prin licitație de la Tribunalul Ilfov. 1987 Antiperonosporina soUitUme concentrata contra Manei lații, Pomi si contra Omizilor 75 experimentată in Pepinierele Statului și Certificată de Onor- Re iniater ai Dorimontilor și Primii viticultori. Prospecte gratis la cerere Itabaratopai ia »redas© ©Maaie© ÜL PtilESCS. te Í DISTILERIA DE LEMN ( ------------------------------------------------------------------—------^ t Hr’ropris'ta.tea, I Principiiiî GEOME STIEBET a iJI'si'll.lllimin INSTALAȚIUKE SPECIALA ichilíbehhbi I* Produce nuesti calitați superioare de.; 15ü6 Esență de oțet 80 ° 10 A Weil A și ®»ITIA Scărtef dahm (8 tonă;!~|€ atraE ›e|etal j jaimfer Metylrod Pentru ori-ce Lulornisai sunt și concenzi a se adresa : 1 Direcțiunei Centrale, București, Caisa Victoriei 123, Telefon No. 6/39 mim FR06&SS al mm EUMIGTINE (santale S, uretresiina, ssiol în combinație) specific mmmi ai căror urinare Vindecă, rădicat, repede, discret Suprimă infecțiile. Se topește in intestin. Fără miros, nu obosește stomacul nici rinichii In toate farmaciile și drogheriile bune Reprezentant: EDUARD JOSEPH, București 1590 CALEA VICTORIEI Nr. T4 Au sosit toate noutățile de SEZON Stele Englezești pentru Tailleur, Alpaga, Linouri, Mousenne diverse, etc. etc. ----- BLUZE BRODATE---Specialitate de : frngi«Japoneze, Rougeurs, Senantimg. T ușor, «4«. ^ raBȚtiEi mSL».-Went TM la cerere 2012 , POMPE DE ABUR ORIGINAL „VORTSNSTON“ — FUHIMISEAZA — 1769 ܧ a SiftSdCOhS^i) ferești jouî 1 Main Iarfs least posturi la fondul asistenței sanitare a sătenilor. D. dr. Al. Hotineanu a fost numit inspector sanitar tehnic pentru epidemii. D. dr. Bușilă a fost numit subinspector tehnic pentru epidemii. D. dr. I. Drăgoescu, medic definitiv al jud. Dolj și d. dr. Charles Laugier, medic primar definitiv al jud. Gorj, au fost transferați unul in loc altuia. D. dr. N. Ursache a fost numit medic secundar la spitalul «Profetul Samoil» din Focșani. D. dr. V. Tabinea, medic al spit. Tulcea, și d. dr.Babes, medic al spitalului și circ. Pașcani, au fost transferați unul in locul altuia. D. dr. I. Nimereanu a fost numit medic secundar la spitalul central din Iași. XJ FA.TIPIEI ZI Scrumbie cu sos de muștar. — Se prepara frigândi-se si se servește cu sos de muștar compus din unt, puțin bulion, puțină făinătoare și o lingură de muștar care se leagă pe lac. Mișcare în magistratură Grefierii și arhivarii Judecătoriilor de ocoale (Urmare și sfârșit.—Vezi numărul de eri) Jud. Prahova. — Ocolul I Ploești urban: (. Luceanu -grefier, G. G. Iliescu archivar; ocolul I .Ploești urban : G. Arsenescu grefier, Gh. G. Iliescu arhhivar; ocolul Ploești rurală : N. Lambrulescu, S.p. Jardănescu grefieri, A. I. Anastasiu archiv ; ocolul Poilenii vechi, M. G. Stănescu, P. Dăscălescu, grefieri, G. N. Bărbulescu, arhivar; ocolul Văleni de Munte; Al- I. Popescu, V. Proțescu, grefieri, Al. N. Marcodescu, arhivar; ocolul Posesii : P. Georgescu, I. Ștefănescu, grefieri, N. I. Antonescu, arhivar; ocolul Slănic, C. I. Diaconescu, G. Voiculescu, grefieri, A. C. Georgescu, arhivar; ocolul Sinaia , St. I. Dimitriu, FI. Georgescu, grefieri, I. Rădulescu, arhivar; ocolul Gimpina.: G. M. C-tnescu, D. Găduță, grefieri, G. I. Irinescu, arhivar ; ocol. Bordeie , I. Ștefănescu, G. Scorțea, grefieri, V. Dimitriu, arhivar ; ocol. Filipeții de Târg : P. I. Ghirițescu, G. B. Nicolau, grefieri, N. Davidescu, archivar; ocolul Pucheni- Moșneni: T. A. Georgescu, G. Grigorescu, grefieri, G. Popescu archivar; ocol. Drăgănești , L. G. Zorada, V. Bărbulescu, grefieri, H. Popescu, archivar; ocol. Urlați: T. Blamate, I. Niculescu, grefieri, T. Nădulescu, arhivar; Jud. Vlașca.—Oc. Giurgiu rural ; Ch. Bădescu, N. Grăunțeanu grefier, Sile Petrescu, arhivar ; oc. Comana.: G. Bădescu, I. B. Constantinescu, grefieri, N. Gr. Cartianu, arhivar ; oc. Singureni, C. Ghimpețeanu, I. St. Dinescu, grefieri ; C. T. Danenvici, arhivar ; oc. Ghimpați , T. Nițescu, D. G. Niculescu, grefieri, N. Ștefănescu, arhivar ; oc. Clejan , M. Niculescu, A. M. Alimănescu, grefieri, T. Popescu, arhivar ; ocolul Vida , M. Dinculescu, M. Marinescu, grefier, M. N. Sărățeanu, arhivar ; ocolul Corbiî-Marî : P. Iliescu, C. Spirescu, grefieri, Al. St. Vișinescu archivar ; ocol. Adunați-Butești, I. L Radulescu, St. D. Popescu, grefieri, C. M Ionescu, archivar; ocol. Drăgănești , I. G. Georgescu, A. Cratere, grefir, Al. Vlădescu, archivar ; ocol, Arsache , I. Dragomirescu, V. T. Vasiliu, grefieri, 1. Dima, arhivar. — mare—di ■ Chicairo, 28 Aprilie. Grâu de Maincent. 101— scă. 431s c. Grâu de Sus. ,, 00*‘4 scă. 13 g c. Grâu de Sept. ,, 8&3u scă. 7/g c. Porumb de Mai ,, 717/s scă. S0 c. Porumb de Iulie ,, scă. 5/s c. Porumb de Sep. ,, 62*/2 scă. 1/8 c. Londra, 28 Aprilie. Grâu ! Porumb i Lipsește. Orz j Liverpool, 28 Aprilie. Grâu de Iulie shilg 7/83/s în scădere. Porumb shilg 5/10/scalm. Anvers, 28 Aprilie. Grâu Porumb i Piața susținută. Colza J Transportată la sediul sec. de salvare, a fost pansată și înapoiată la domiciliu. D. D. Stoenescu, din calea Rahovei 52, plecând era cu bicicleta de acasă, a fost lovit și rănit de către trăsura cu No. 382. Gazul a fost reclamat circumscripției respective. — O femee anume Zinca Constantinescu, angajată cu ziua de către d. Isac Vels, din str. Bucur No. 17, spălând era niște geamuri la etajul al doilea, a alunecat și a căzut pe trotuar rănindu-se grav. A fost transportat la sediul societăței de salvare și pansat un cerșetor, Tănase Stanciu, domiciliat in str. Barbă Rusă 68, care trecând pe str. Tudor Vladimirescu, căzu deodată din picioare rănindu-se grav. Solemna A4a S ® ar © fi. 1 g.sat. Duminecă a avut loc pa platoul Cotroceni, cu o mare solemnitate, împărțirea reg. 1 geniu în batalioane și prezintarea nouilor comandanți de batalioane. D. maior Ștefănescu de la bat. II a dat raportul cuvenit, iar muzica a intonat primirea. D. colonel Văleanu a prezintat pe nouă comandanți de batalioane și apoi, printr'o lungă cuvîntare bine simțită, și-a luat rămas bun de la regimentul pe care l-a comandat până acum. La urmă a avut loc defilarea. După aceia d. colonel a invitat în cabinetul d-sale pe toți d-niî ofițeri , superiori și inferiori și pe d-niî plutonieri, mulțumindu-se de serviciile aduse in timpul de un an cât a comandat reg. 1 de geniu. Tot Duminică și-a luat rămas bun d. căpitan Gorschi AL, care comanda comp. 1 S. M. D. căp. Gorschi, aducând compania in fața regimentului, printr’o mică cuvintare îndeamnă pe soldați să se poarte cât se poate de bine și să asculte pe noul comandant la fel cum l’au ascultat pe d-sa. Mulți din soldați aveau lacrămi în ochi.______ ____ Finanțe și comere ln București, 29 Aprilie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1894 511 0 lei 1003/4—101; idem de 185 mii. 5a/0 lei 103— iOSUsdem de 321 la milioane 4»/0 lei 603^ ; idem de 50 milioane 4 ° l, lei 91— ; idem de 274 milioane 4 °/0 lei 933/*— 94; idem de 45 milioane 59/0 lei 901/2—91; idem de 120 mii. 4 °/1 lei 901/2—91; id. de 90 de milioane 4 °/. lei 89*/* — 90; idem de 180 mii. 4 °, lei 89*/* — 90; idem de 100 miioane A. 3. 4 °/e lei 901 4_901/a ; id. convenție 4 °/, lei 901/4901/2. Obligațiuni corn. București, 1903 —1906 4«/, 89—891/4. Obligațiuni Credit jud. si corn. 5»/st Iei ÎOO^-IOI ; idem de lei 41/2 °/0 lei 925/1—927/8 ; idem viticol 41/, °/0 lei 923/4_926/â. Func. rurale lei 100—ICOVI ; id. 4 °/0 lei 88—881/* 1 urbane București p^n lei 99— idem Iași 5y/0 lei 96—Ó61/4. Acțiuni : Banca Națională 4080. Banca Agricolă lei 488—493. Banca de Scont lei 136—138. Banca Marmorosch, Blank & Co. lei 923— 928. Bank of Roumania Ld. lei 234V2. Generala Română lei 1780- 178S. Banca Populară Pitești 255. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 750—755. Naționala lei 880- 890. Devișe : Cek Londra of. 25.43s/., cej rut 23.411 4-Cek Paris «ferit 101.25—, cer. 101.20—. Cek Berlin of. 124.50—, cerut 124.40—. Cek Viena of. 105.85, cerul 105.75. Cek Belgia of. 100.974/,, cerut 100.75. - ULTIME »EPEȘI (Telegramele noastri particulare) Cota cereaților Instrámátwe Budapest. 28 Aprilie Grâtî Oct. cor. 1003 scă. 4 h. Secara Oct. cor. 8.80 urc. 4 h. Ovăz Oct. ,, 6.52 scă. 3 h. Pmuub» Oct. „ 6.54 invariabil. Golza Oct. „ 18.05 scă. 33 fi. Berlin 20 Aprilie. oTu.S de Mc.* ^4.50 navariskii. Secară de ,, m. 198.50 scă. D'sn». Porumb „ n. 159.25 scă. 75 c. Paris, 28 Aprilie. Grâu ds Iulie fr. 22.80 scă. 5 c. i Făină de Iulie ., 30.— scă. 10 c. Ulei colza Iulie ., 84.25 urc. 25 e. Xev.York. 28 Aprilie. Grâu insn. cent. ÎOS1/* scă. 3!/3 c. Grâu de Mai ,, IO 1/* scă. 3 c. Grâu de Ius. ., 993/4 scă. 21/8 c. Porumb disp. , 76— urc. 1 c. Porumb Mai ,, 78— scă. 4!/2 c. ö^vinib iul. , 731/a scă. 3l c. ^FORMAȚIUNI ME PICURI. 4 Dutm îi mică, 4 Vi aiti, orele 9 dimineața, in hiu[•ourMe armministrații zîa[*uim «Universul»; se vor trage premiile; ce acoriții» gratuit abonaților voștri, drăbiți-vă a vă abona a ziarul «Universul» până n dimineața tragere! spre a participa la importantele sale premii. ♦ D. Sp. Haret, ministrul infrucțiunei, va părăsi țara mâine seară, spre a se duce la Paris, unde își va petrece concediul de i lună. D D inginer C. Romanescu a ost numit inginer stagiar la serviciul minelor și anelor minerale de la ministerul de industrie. 0 D. Emil Mărdărescu a fost luaț și profesor la școala de maiștri sondori din Câmpina. ’ • începând de la 1 Maiü, munca geniului va cânta serile la miezul Monte-Carlo din grădina himegin, de patru ori pe săptănână, Marțea, Joia, Sâmbăta și dumineca. ♦ Au fost înaintați mecanic-șef nontor de telefoane actualul constructor de telegrafe gr. I. Băiescu N., la gr. I de constructor le telegrafe, actualul constructor le telegrafe gr. II N. Filipescu. ♦ A fost înaintat magaziner la tiroul de comisiune și expedițiune vamală din Capitală, acualul conductor poștal gr. I Mitalache Ștefan. ♦ D. N. Necșulea a fost numit tolifaru cl. III al orașului R.Vâlea. In locul vacant, dl. N. Drăguescu, sub-comisar cl. II in polița .Capitalei, este înaintat comisar cl. III șef al poliției orașului rg.Frumos, în locul d-lui Constilenciu. 0 Direcția liceului «Codreanu» din Bârlad aduce la cunoștința uturor absolvenților de 4 și 7 (8) ,iase aî acestei școli de la fondarea eî (1858) și până azi cum și oștilor profesori sau familiilor ei (soție sau fii), că la 21 și 22 Jent. 190S se va serba jubileul de 10 ani de existență a acestui fiică și-i roagă pe toți să binevească a socoti aceasta ca o invitare la serbare, iar pe absolvenții mai roagă a trimite o insemnare lămurită despre adresa și ecupația ce au in prezent, negreșit până la 1 August c. ♦ Luni, seara 28 Aprilie a. c., s’au întrunit un mare număr de iterați, cari au pus bazele societăței scriitorilor "români. Scopul acestei societăți este apărarea drepturilor și intereselor materiale și morale ale scriitorior. S’au votat statutele alcătuite în acest scop și s’a ales următorul comitet: Cincinat Pavelescu, președinte; Gh. Ranetti și D. Anghel, vice-președinți; M. Sadoveanu și C. Sandu-Aldea, censori; Ion Adam și Gh. Murnu, chesori; Em. Giileanu și L. Dauș, secretari; St. O. Iosif, bibliotecar; Virg. Caraivan, casier; Al. Stavri, Al. G. Fiorescu, I. A. Bassarabescu, I. Al. Brătescu-Voinești, Al. Torovei, N. Dunăreanu, L Giodiran, Jj. Nanu și G. Becescu-Sulvan, membri. Toți scriitori români, cari voesc să intre in societate, pot cere desușiri de la președintele societății (hotel Splendid) sau de la oricare alt membru din comitet. ♦ Au fost numiți controlori fisca.11 d-niî: Victor Economu, Gr. Stligaciu, L. P. Chițimia, N. I. Megheru, D. P. Ioneacu, G. R. Mancă,V. G. Rioșanu, C. N. Gheorghiu, St. Theodorescu, Ci. Odobescu, I. Bălănoiu, N. Anghelescu, A Drăcinescu, A. Bălănescu, Th. Venescu, V. Spiridonescu, N. Bîîneu, C. Zaharia, A. Deleanu, [3. Ștefănescu, Th. Rădulescu, Gh. B. Ionescu, Stelian Ionescu, Al. Garamiău, Const. Mănescu, Cezar [. loan, Gh. D.Ianase, Zaharia G. Demetrescu, loan Gheorghiu, [. Melinte, actuali impiegați ol. In serviciul exterior al finanțelor. ♦ D. loan St. Furtună, inspector general veterinar, șef al serviciului veterinar central, a fost transferat ca inspector veterinar ceca unic pentru epizootii, pe exercițiul anului financiar 1908—1909. D. veterinar-profesor C. Motaș a fost numit, pe ziua de 1 Maiu, șef al serviciului veterinar central, in locul d-lui I. St. Furtună. D. Jean Demetrian, sub-șef al serviciului veterinar, al cărui post a fost trecut din bugetul fondului de epizootiile bugetul pentru centralizarea fondurilor sanitare, a fost confirmat în acest post. Pentru serbarea corală, ce se va da în ziua de 10 Mai, ministerul instrucțiunei a numit o comisiune compusă din d-ni. St- Sihleanu, inspectorul invățămiiitului secundar, d.Popovici, directorul Conservatorului de muzică, d-na Charlota Leria, profesoară la conservator, pentru București, iar pentru Iași d-niî Teodorini, directorul Conservatorului, Th. Burada și M Tănăsescu, inspectorul învățământului muzical. ♦ Consiliul de miniștri a autorizat ministerul de lucrări publice ca să facă lucrări de refacție a liniei ferate Adjud-Bacău, in limitele sumei de 168 mii de lei. ♦ D. de Mihalovici, consilier aulic și șef de secție la ministerul de externe al Austro-Ungariei, care fusese delegat la București spre a avea cu guvernul român un schimb de vederi in privința încheerei eventuale a unui tratat de comerț cu Austro-Ungaria, s’a ini apelat la Vilna. Elevii înscriși la examenele particulare, cari n’a fi cerniiate de clasele precedente, se pot înscrie și numai «u certificatul de absolvire al ultimei clase, r»mârinul <ta să si r.o Pi «su» Up mil^l ■*ier și în urmă să se admită acei cari vor avea drept la examene. ♦ Una dintre victimele incendiului de la fabrica de cherestea de la mănăstirea Neamțului, anume Eva Gabor, a încetat din viață. O altă victimă e in agonie. Celelalte victime sunt in afară de orice pericol. Alegerile la Camerile de comerț ce trebuiau să se facă U 18 Main, au fost amânate pentru luna Iunie. Amânarea a'a admis pentru că la 21 și 22 Main se ține la Constanța congresul Camerelor de comerț din țară. ♦ D. Sp. Haret, ministrul instrucției publice, a trimis o circulară școalelor profesionale din întreaga țară prin care atrage atențiunea d-nelor directoare : a) Să nu se oblige elevele să lucreze și in afară de școală și mai ales să nu li se dea lucrul acasă spre a munci la lampă ; b) să nu se impue să facă cheltueli decât cele prevăzute de regulament, sub orice motiv. Cele cari nu se vor conforma acestor dispozițiuni, vor fi aspru pedepsite. Se caută buni depozitari și corespondenți la Isaccea și in alte orășele unde nu avem asemenea reprezentanți. ♦ Comisiunea însărcinată de adunarea generală a soc. «Viața», să verifice corupturile, convoacă pe membri acelei societăți, pentru consfătuire, astă seară Miercuri, la orele 9, in localul bănces culoarei de Negru, din calea Victoriei 34. ♦ .Ultima noutate literară e apariția ediției a II-a din volumul de poezii «Din Toate» al poetului Radu D. Rosetti. Foarte elegant ,tipărit, in editura Institutului «Minerva», volumul se găsește de vinzare la principalele librării.—Exemplarul 1 led și 50 bani. 0 Reamintim că azi, Mercurî, la orele 3 d. a., se va ține la Ateneu (sala bibliotecei), adunarea generala a membrilor ligei și societăței cooperative de cumpărare. Sunt rugate să dea parte toate persoanele cari aderă la această inițiativă. «• In vederea marei serbări a «Federațiunii soc. române de gimnastică, arme și dare la semn din țară», ce va fi la 21 Main, societatea de gimnastică «Inainte», roagă pe membri săi să iea parte cât mai exact la ședințele de gimnastică, Marțea și Vinerea la orele 8 min. seara. «• Aseară, a fost la Ateneu concertul dat de d-ra Elena Drăgulănascu, care a încântat auditorul și a recoltat aplause călduroase. A fost de asemenea mult aplaudat de Teodorescu, violonist. S’a oferit d-rei Drăgulănescu un frumos mănunchiu de flori. 0 Madame Butterfly s’a dat aseară la Teatrul Național, pentru a 2-a oară, cu acelaș succes ca la prima. E una din cele mai interesante, din cele mai melodioase partițiuni ale unoei scoale italiane si va rămâne desigur in repertor ca și Tosca și Bohemet. Diseara trupa de operă iși dă ultima reprezentație, cu prețuri reduse ; se va cânta Tosca. 0 Vineri, 2 Maiü la orele 11 dim. se va ține licitațiune la direcțiunea teatrelor pentru darea în întreprindere a programului teatrului pe un period de trei ani. Zilele acestea va apare un volum de versuri lirice «Olimpiane» in editura «Minerva», și un Volum de «Epigrame» in «Biblioteca pentru toți», ambele datorite penei cunoscutului publicist Cridim. ♦ D. dr. P.Samarian, medic secundar la spitalul Colentina, a obținut un concediu de 1 an, pentru continuarea studiilor in străinătate. 0 Duminecă, 4 Maiü, la orele 11 a. m. bazarul soc. «Furnica» al d-nelor române iși va deschide în palatul Ateneului expoziția anuală obicinuită. Nu va lipsi de sigur, să viziteze expoziția nici un iubitor al frumoasei industrii casnice românești, pentru care d-nele de la «Furnica» pun atta muncă și pricepere. 0 Ni se scrie din Sofia (Bulgaria): «Manifestațiunile de simpatie ce au avut loc la Plevna, cu prilejul vizitei membrilor corpului didactic român au făcut cea mai bună impresiune în toate cercurile. Se accentuiază tonul cald al discursurilor ținute de ambele părți și se exprimă ideea că asemenea excursiuni aduc mari foloase stingând reațiunile dintre ambele țări care au atâtea interese comune». 0 D. dr. N. Minovici, mediclegist, pleacă azi la Londra, spre a lua parte la un congres al societăților de salvare. O Iată numele medicilor reușiți la concursul ținut pentru ocuparea posturilor vacante de medici de orașe, spitale rurale județene și comunale: D-nii Gh. Martinescu, I. Trăitescu, A. Romanescu, C. Witener, B. I. Steuer, C. Balintineanu, A. Psepetinschi, C. I. Tudor, D. R. Mihailescu, G. P. Popovici, N. Racoveanu, N. Costin, D. T. Zernoreanu, V. C. Demetrescu și Gh. Madrin. Acești d-ni medici urmează să se prezinte Sâmbătă, 3 Main, la orele 11 a. n a., la direcția sanitară, spre a-și alege locurile. “ Adunarea generală a societăței farmaciștilor din România se va ține la 1 și 2 Maiu in sala germană din str. Brezoianu 17. “știri ” ȘCOLARE ♦ Art. 34 din legea asupra învățământului profesional promulgată la 6 Iulie 1901 s’a modificat astfel: Maeștrii și maestrele de ateliere de la școlile de gr. I și al II-lea, afară de cei de la atelierele de aplicație in școlile de gr. II, se vor numi dintre absolvenții cu diplomă din țară sau din străinătate, ai unei școli superioare de meserii, de gr. II, care să fi obținut prin concurs o bursă de călătorie conform art. 41 din această lege, sau cari, după absolvire, au practicat meseria incă cel puțin trei ani în atelierul de aplicație al unei școli inferioare sau superioare de meserii, sau intr'un atelier privat din țară sau din străinătate, care să numere cel puțin 15 lucrători, afară de acestea ei trebue să fi trecut cu succes un examen de capacitate și să aibă bună purtare. Examenul de capacitate va avea de obiect să probeze cunoștințele teoretice și plastice și aptitudinea necesară pentru a predă meseria. Nimeni nu se poate prezenta la examenul de capacitate pentru o meserie, mai mult decât de trei ori. Examenele de capacitate se trec la fiecare trei ani in București, înaintea unei «omisiuni formată de minister, din doi maeștri sau maestre de meseria respectivă și din doui inspectori sau inspectoare a invățămintului profesional. ♦ D-șoara Elena Elie Dumitrescu, absolventă a Tristuțuijui.ii * «Otteteleșanu» de la Măgurele, a fost numită maestră pentru predarea lucrului manual la școala din Bucov (Prahova), în locul d-nei Eliza G. Nicolescu. 0 M. S. Regele a aprobat regulamentul școalei de menaj «Principesa Maria» din Iași. ~—......... ȘTIRI SANITARE _ 0 La eforia spitalelor se vor ține următoarele concursuri: La 12 Maiü. ^pentru postul de ioi Armășești (Ialomița); la 1 Oct. pentru internatul in medicină ; la 15 Oct. pentru externat; la 1 Noembrie pentru 4 posturi de medici secundari (medicină internă) și 5 posturi de medici secundari (chirurgie). * D. dr. D. Mezincescu, actual medic ajutor și cap al laboratorului bacteriologic din Sulina, a fost transferat pe ziua de 1 Iulie a. c., bacteriolog director al laboratorului din Galați , iar d. dr. I. Panea a fost numit medic-ajutor și cap al laboratorului bacteriologic de la Sulina. . ....... ..,1, r 480-CaaBBWBg—aw—■— ■ ■.. ȘTIRI MILITARE . Consiliul de razboiu al corpului 2 de armată a ținut era ședință judecând mai multe procese de puțină însemnătate. ȘTIRI JUDICIARE . Se știe că in furtul de la d-na Dinescu, din str. Columb, e implicat pe lângă Pagoni și un anume Leonard Anton care a dispărut. Parchetul de Ilfov a primit era înștiințare că Leonard Anton se află acum la Atena. Se știe că tînărul Crisoveloni a fost condamnat de tribunalul Ilfov ca să mai plătească Statului încă 40700 lei ca taxă de înregistrare pentru donațiunea ce-o făcuse tatăl d-sale. Contra acestei sentințe d. Crisoveloni a făcut apel care i-a fost respins ieri de Curtea din București. ♦ Judecătorii de ocol din jud. Ilfov, numiți din nou, au depus erî cuvenitul jurământ înaintea d-lui prim-președinte al tribunalului. O Parchetul de Ilfov a fost incunoștiințat ori, că, D. Petrescu, unul din falsificatorii de bancnote românești, a fost arestat la Corfu. $■ ríraXíatistice — In sala Ateneului se va da Vineri 9 Mai un frumos concert vocal de către d. Petre Ciorogariu, dirijând un cor mixt de muzicanți, un număr de 50 de persoane. Se vor cânta compoziții originale, cât și cântece populare din toate tinurile locuite de români, armonizate de d. Petre Ciorogariu. — Concertul d-rei Elisa Garopol, la Ateneu, care se anunțase pentru astă seară, se amână pe Luni, 5 Mai. Biletele vândute sunt valabile la acea dată. — In Palatul Ateneului, Duminică, 11 Maiu 1908, va fi un mare matineu la orele 2 d. a., dar in scop de binefacere, cu concursul d-lor G. Bossianu, Gr. Popescu, Gr. Valeșteanu și a altor artiști și artiste. Se vor juca frumoasele piese : „Umbra răposatului“ și „Crima din piața Amzei“. Se știe că un bun ceain se cunoaște după gust și aromă. Un eminent cunoscător de ceain este și M. S. Regele Angliei. Or M. La și întreaga Curte Regala engleză își procură ceaiuri de la renumita Casă «Lipton Ltd» cea mai mare din lume în această branșă care este și furnisoarea altor Curți Regale. Ceaiul «Lipton» are pe lângă gust delicios și o aromă foarte fină. Reprezentanța generală pentru România și Orient, Arthur Reiner, strada Doamnei No. 20, cu 15 TâSlu ¥ iîiii — Pe ziua de 29 Aprilie — IN ROMANIA Dunărea crește la Călărași, Cernavoda, Gara Ialomiței, Galați și Tulcea ; in cele l’alte porturi crește. La T.-Severin apele au 4,88 d’asupra etiagiului; la Calafat 4.78; la Bechet 4,76 ; la T.Măgurele 4.30 ; Giurgiu 5.00 ; Oltenița 5.10 ; Călărași 4.46 ; Cernavoda 4.85 ; Gura Ialomiței 4.81 ; Galați 383 ; Tulcea 2.37; H.A.Z La un anticar : — Nu mai ai nici un autograf de la persoana asta? — Atâta tot, d-le, ăsta, și sunt sigur că nu mai există altul. — Adevărat? — Negreșit!... Nu știe să scrie !.. INTAMPLARIMV! CAPITALA Călugăr eicrec Eri s’a prezintat la poliția Capitalei diaconul mănăstire Golia, care a reclamoat că a fost excrocat de un anume Alexandru Ionescu, în următorul meci : Acest Ionescu s’a prezintat acum câteva zile la starețul mânăstirei și spunând că fusese cântăreț într’o biserică, ceru să se călugărească. Starețul, convins de dorința noului venit, îl călugări. După câteva zile Ionescu ceru să fie trimis in București, spre a-șî ridica ceva avere ce avea la locuința sa din Calea Griviței. El primi 209 lei pentru cheltueli și însoțit de diaconul mânăstirei veni în București. Ionescu plimbă pe diacon prin tot Bucureștiul și la un moment dat intrând în cafeneaua Kühler, dispăru pe o ușă de din dos. Poliția de siguranță a început cercetările pentru prinderea lui. Diverse Arestări.Poliția de siguranță a arestat pe indivizii Nicolae Stoica Herșcovici, din str. Stelei 23, portalla palatul soc. „Dacia“, pe Dumitru Stănescu din str. Lipăcani 19 și pe Constantin Arnăutu, din str. Stavropoleos 15, servitori, cari sunt autorii unui furt de stofe de la d. M. Cătulescu, funcționar ia soc. „Dacia“.— A mai arestat pe un surdomut, poreclit Mutul, care este bănuit a fi autorul furtului din strada Academiei 12. — De asemenea s’a mai arestat și Leon Wolf, din str. Florilor 23, care este autorul unui furt de rufărie de la d. dr. Rosenthal din str. Fântânei 1 , precum și pe Gheorghe Ion, din calea Griviței 227 care a furat de la d. Ivanciu Gurea, comerciant în calea Griviței 255, mai multe obiecte. Accident grav.—O fetiță de 7 ani, anume Mica Petre, din fundătura Raionului No. 6, dându-se erî un călușelî de pe str. Vitanului, a căzut și s’a rănit atât de grav la cap încât a fost neapărată nevoie să fie transportată la spitalul de copii. Răniri.Un tânăr Enric Lewensson, de 15 ani, din str. Eliade 12, căzând s’a rănit grav la mână. Dinstil a fost dus la sediul sec. de Salvara și pansat. — D. Marin Dumitrescu de 43 ani, din str. Fluerului 21, funcționar suindu-se pe o scară pentru a șterge niște geamuri, a căzut peste un geam și s’a rănit grav. A fost pansat de sec. de Salvare. Boală subită.—Un copil de 8 ani, elev la școala primară,numit Costică Georgescu și domiciliat în str. Berzei 123, s’a îmbolnăvit erî deodată și în mod grav din causa prea mărei sale slăbiciuni. Cuplul sec. de salvare l’a transportat la spitalul de copii. Accidente.—D-ra Alexandrina Miliiari, din șoseaua Cotroceni 48, a fost rănită era de un satâr, care ereu de pe o poliță peste mâna ei stângă. Dezertor prins.—A fost prins soldatul Const. Profira, din str. Zaharia 27, dezertor din reg. 2 Cetate. -----———agano -»-minae»«»«11—1 Lilimé informațiun! MIERCURI ♦ D. ministru Anton Carp va merge la Constanța spre a vizita expoziția de animale și târgul de vite ce se organizează la Anaidolchioi, lângă Constanța, in zilele de 20 și 21 Martie. In expoziție vor fi cai și oi. In ultima zi vor fi și alergări. In același timp fiind și congresul camerelor de comerț la Constanța, expoziția și alergările vor fi vizitate și de congresiști. ♦ Casa de credit și ajutor a corpului didactic a cedat ministerului de interne localul sau de la mănăstirea Tismana, spre a înființa un sanatoriu de tuberculos, cu condițiunea de a se primi de preferință membri ai corpului didactic care ar fi atinși de această boală. Cu acest mod se realizează un desiderat al d-lui Lupu Antonescu, directorul Casei. ♦ D. inspector veterinar Starcovici a plecat la Ploești pentru împărțirea județului Prahova in trei circumscripții veterinare. In acest scop, în bugetului acelui județ s’a prevăzut un al treilea post de medic veterinar. 0 Ministerul de interne a suspendat din funcțiune pe d. căpitan Anton Mustea, ajutor de primar in orașul Huși, dat in judecată de tribunalul Falciu pentru că a vizat și aprobat un certificat, subscris de trei părinți de familie, spre a stabili dreptul de dispensăe al unui tinăr, ca unic fiu la mamă văduvă, pe când in realitate acel tinăr avea și alți frați. ♦ In seara de 7 Mai, membrii comisiunei zootehnice de pe lângă ministerul agriculturei, vor merge la ferma Studina, spre a face selecțiunea vitelor cornute mari ce urmează a fi păstrate pentru prăsilă la acea comună. Se va cerceta cu această ocazie și chestia aclimatizărea oilor finere in acea parte a țârei. Se știe că tamaslâcul de la ferma Studina are scopul de a produce tauri pentru trebuințele țârei și a forma looi de muncă pentru fermă. 0 Numele învățătorilor reușiți la examenele de înaintare pe loc se vor da publicității în cursul acestei săptămâni. 0 Direcțiunea generală a căilor ferate a fost autorizată să accepte oferta d-lui inginer S. Focșăneanu, relativă la executarea lucrărilor de artă de pe linia ferată Giurgiu-Bregești. Aceste lucrări vor fi executate la limitele sumei de 334.150 lei. Sătenii suferă din cauza lipsei de izlazuri pentru vite. Cu toate măsurile luate, în unele locuri nu s’a ajuns la înțelegere asupra izlazurilor, astfel, că ministerul domeniilor a fost silit să acorde și in acest an pășunatul in pădurile mai bătrîne. Unii dintre arendașii poeților reclamă contra acestei măsuri, zicând că au exclusiv dreptul de pășunat. E nevoe să se intervină energic spre a se pune la dispoziția țăranilor izlazurile prevăzute de lege. Cu modul acesta pădurile vor fi scutite de pășunat, care nu poate să le aducă decât pagubă. 0 Regimentul No. 6 Mihaiü Viteazul nu va face anul acesta nici o concentrare la Dadilov. Instrucția trupelor se va urma in tabăra de la Cotroceni. 0 Soldații permanenți ai continentului 1906 au fost liberați zilele trecute. Gradații aceluiași contigent însă continua a fi un corp operați din cauza lipsei instructorilor. Direcțiunea Casei de economie, credit și ajutor a corpului didactic, a trimis revizorilor școlari din țară prin care le atrage atențiunea asupra nevoei de a se insera pe intre membri. Casei toți învățătorii și institutorii din țară. Din 5000 învățători sunt înscriși, numai 2200, iar din 1300 institutori, 1100. Unii membri au realizat importante economii asupra retribuțiunilor, fiind membrii ai Casei. Casa a cheltuit de la inființare 400.000 lei cu întreținerea elevilor și elevelor prin orfelinate și cu clădirile. S’a decis ca pe viitor orfanii de un părinte să primească ajutoare lunare de 20—50 lei, la casilie lor, rămânând a fi internați cei orfani de ambii părinți, in viitor vor putea primi asemenea ajutoare familiile a 300 membrii ai casei. Când toți membrii corpului didactic vor face parte din casă, se va putea plăti un stplinitor la caz de boală a titularului. Pentru ajutorarea membrilor casei, cari au copii la studii secundare, s’a înscris suma de 40.000 lei. S’a mărit dreptul de împrumut până la concurenții lefei pe 4 luni. 1 Circulara a fost adusă la cunoștința tuturor membrilor corpului didactic. ♦ Comisiunea veterinară s’a întrunit erî spre a studia mai multe acte privitoare la despăgubiri neutru’cazi răpciugași uciși. Contingentul cel mare de cai răpciugoșî îl dau caii călărașilor cu schimbul. 0 D. C. Al. Grăscu, inspector general silvic, și d. N. Manolescu, inspector in serviciul pescăriilor, au plecat in Dobrogea spre a face inspecțiuni și anchete in interesul serviciului. 0 Serviciul pădurilor din ministerul domeniilor a acordat o permisie de 5 zile tuturor silvicultorilor Statului, membri ai soc. «•Progresul Silvic», spre a lua parte la ședințele societăței, in zilele de 6—9 Martie. Aceste ședințe se țin la administrația domeniilor Coroanei. 0r. inginer Pușcariu, inspectorul stațiunilor balneare, a * inspectat Lacul Sărat în vederea deschiderea stagiune! pe ziua de mâine, 1 Maiü. Pentru acest sezon a fost angajată in stațiune muzica reg. 5 Vlașca. Medici au fost numiți d-niî d-rn Naumescu din București si Sancaliu din Buzău. * D. Dem. Ionescu-Zane, agent de control pe lângă regiunea silvică Ploești, a fost mutat în aceiași calitate la regiunea silvică București. » D-nii șefi de regiuni silvice, cari fuseseră chemați la București de către d. ministru al domeniilor, spre a li se da instrucțiuni in chestia islazurilor, au plecat prin regiunile lor, spre a executa lucrările rezervate islazurilor din moșiile Statului in cel mai scurt timp. Comisiunea zootehnică a stabilit in principiu programul alergărilor și al expoziției de cai și oi de la Anadalchioî (Constanța). __ 0 Șoseaua Cotroceni a început să fie asfaltată. Acum se lucrează la asfaltarea trotuarelor. Deasemenea șoseaua ce duce in tabăra la Cotroceni, a fost bine pietrită. D. C. Rădulescu, sub directorul general al închisorilor, și-a început era, la universitatea din București, cursul de sociologie criminală, știință și legislație comparată. La curs a asistat pe lângă studenți și un public numeros compus din magistrați și avocați. * Apropiata călătorie pe dunăre a Suveranilor noștri și proiectata întâlnire a Regelui nostru la Giurgiu cu principele Bulgariei—fiind de față și miniștrii de externe respectivi— e comentată de presa din Belgrad, care vede în această întâlnire nu numai un act de curtoazie, ci și o dovadă despre raporturile amicale și cordiale dintre România și Bulgaria. Ziarele sârbești cred că, la această întrevedere, va fi vorba nu numai de chestiile politice șn legătură cu relațiile dintre cele două țări, ci și de chestii privitoare la situația generală din Balcani. SERVICIUL TELEGRAFIC AL mui * MERSULDIN ȚARĂ Vizita d-lui Haret.—Diverse Iași. 29.—Azi, cu trenul de 8.30 dim., a sosit aici d. Spiru Haret, ministrul instrucțiunei publice, însoțit de d. Spiridon Popescu, directorul învățământului primar. D. Haret a fost întâmpinat la gară de primarul orașului, de inspectorul Halița și revizorul școlar Sachelane. D-sa e găzduit la hotel Traian, înainte de masă de ministru, însoțit de persoanele sus menționate, a făcut o vizită la școala de bețe „Mihail Kogälniceanu“, asistând la lecțiile anului IV și I. Corul școalei a cântat mai multe cântice. De aci s’a dus la școala de „Arte frumoase“, unde a vizitat expoziția istorică, aranjată cu prilejul vizitei fraților bucovineni. D. Haret a rămas mulțumit de bogăția obiectelor de valoare expuse. De acolo s-a dus la sanatoriul SS Maria, unde a vizitat pe d. Const. Dobrescu, inspectorul învățământului primar, care se află internat aicolo, în urma accidentului pe care s’fo suferit acum o lună și despre care unversul“ a vorbit la timp. D. ministru a mai vizitat și biserica Golia, care va fi iar restaurată și s’a luat hotărîrea ca inijurtea bisericei să se construiască o nouă clădire spre a servi ca local de arhivă a Statului. D. ministru a luat masa la hotei Traian, iar la orele 2 a început din nou vizitele la numeroase instituții școlare și culturale din Iași. Intre altele, a vizitat seminarul „Veniamin Costache“, școala de menaj „Principesa Maria“ și liceul național. In momentul când telefonez, orele 6 și un sfert, d. ministru se află la delegațiunea județeană, unde se vor lua ultimele hotărâri in privința nouilor clădiri de școală, ce urmează a se ridica în juitețul nostru. D. ministru va părăsi Iagiî cu trenul de 9 seara. Din Basarabia se vestește că s’a luat acolo inițiativa ridicării unui monument generalului Scobelci, caca a luat parte la războiul ruso-românoturc din 1877. La examenul pentru obținerea titlului de definitivat au fost proclamați reușiți până acum : Const. Laurescu, Cazaban Emilia, Ion Ghiriac, Paulina Meculcea, D-tru Nardarie. Un muribund în stradă.—Alegere.— Furt. — Accident.— Mușcat de câine turbat.—Agresiune.—Arestări-Irănire. — Rndaîi are.—Denunț Ploești. 29.—Astă-noapte locuitorul Nicolae Constantin, fiind găsit la agqoie pe str. Radului, a fost dus la spitalul Schuller. — Alaltă eri s’a făcut sub prețiffcația d-lui ajutor de primar P. Cinta, in localul școalei Luca Moise, alegerea comitetului comunităței cultulal israelit. A fost proclamată aleasă lista în cap cu Ilie Zaharia, care a întrunit 113 voturi. Lista in cap cu d. Samuel Iancu a întrunit 87 voturi. O parte din alegători au făcut contestații. — Răducanu Cristescu, din Filipeștii-de-tîrg, a reclamat poliției că astă-noapte, pe când dormea la hotel «Moldavia», i s’a furat 120 lei. — Aseară, Mețiî din serviciul tâmplarului V. Teodorescu, din str. Câmpinei, trecând cu un camion pe str. Radu de la Afumați, au călcat pe copilul Nicolae Ion Fiorea, in etate de 3 ani și fum. In agonie, copilul a fost dus la spital. Tânărul Gheorghe Dan, din str. Negustori 19, fiind mușcat de un câine bănuit a fi turbat, s-au luat măsuri spre a fi trimis institutului antirabic din București. — Astă noapte Ioan Gh. și Grigore Nicolae, din str. &. Gr. Cantacuzino, au bătut pe sergentul de stradă cu seria 81, făcându-se apoi nevăzuți. — Au fost arestați frații Dumitru și Dinu Olteanu, din str. Pătrașcu cel bun, cari au bătut grav pe tatăl lor. — Astă-noapte Nic. Vanghele din str. Petre Poenaru 46, fiind arestat la circul Sidoli, pe când sergentul de stradă îl conducea sprejpolițU, a fost întîmpinat de către mai mulți indivizi, cari au sărit să scape pe arestat. In învălmășeală sergentul a fost grav lovit de către un individ, ce a dispărut. — Societatea corală și instrumentală „Excelsior“, condusă de maeștrii săi d-ni E. Ebert, G. Poloni și preotul Inocențiu Ștefănescu, dirigintele corului, în ziua de 27 c., concurând la premiile ce societatea de sport din localitate se împarte în fiecare an, a executat cu multă artă mai multe bucăți și a câștigat premiul 1,re cor.... uniif—’*o~ medalie de aur. — D. loan Mihăescu, diriginte de cor, s’a plâns parchetului că două din foștii săi coriști s’au prezintat d-lui G. Antonescu, căruia i-au cerut 100 lei in numele său. Cazul se anchetează. Accident mortal. — Foc puternic.— Spânzurat Târgoviște, 29.— Aseară, la orele 7, copilul Stan Ion Dulcea, de 2 ani, din Adânca, fiind lovit de un cal la piept, a murit după două ore. — Un foc puternic a isbucnit astă Birisjde, la ora 1, la o magazie --tex.