Universul, septembrie 1908 (Anul 26, nr. 240-269)

1908-09-01 / nr. 240

.825 DIN STREINATAT! O nouă ascensiune a balonului militar german Berlin 30.— Asearăna la orele 40 juni, balonul militar a făcut o ascensiune nocturnă. Balonul s-a m urcat pină la 200 metri, apoi dispărut in întuneric în direcția Nordului. Neînțelegerile puterilor în chestia marocană Paris. 30.— Linia viitoare reprezentanții Franței și Spaniei vor preda nota Puterilor semnatare ale convenția din Algesiras. Nota va propune recunoașterea lui Musat Hafid ca sultan al Marocului sub diferita garanții și condiții. Se presupune că Germania, care vrea sa-l recunoască fără condițiune, va răspunde notei cu o contra-propunere. Dacă rezultatul va fi negativ și nu va produce nici o înțelegere se va convoca o nouă conferință a Puterilor. Șahul și nota Anglo Rusă Londra. 30.— Multe cercuri de ski nu cred că va putea avea efectul dorit nota anglo-rusă prin care se invită Șahul Persiei să-și ție făgăduielile in privința Constituției și de a convoca Parlamentul în termenul legal. Afară de aceasta, cercurile oficiale sunt convinse că Șahul se va feri să fie seamă de sfaturile Angliei și Rusiei Accident de tren aerian în America Londra, 30.— Se telegrafică din Mar Yink esi un tren al cece feLuni 1 Septembrie 19Q8 AAAAaAAAiWWVAAAAAeiVNA, 59 Teatrul EDISON Azi. Duminecă, 31 August 2 MARI REFROTTATH 2 date de CINEMATOGRAFII L LIDNERE' La orele 3 p. m. MATINEU cu PROGRAM SPECIAL 1 ■ [UNK] [UNK]»■ [UNK] [UNK] ■— Prețuri reduse — Peara la orele O REPREZENTAȚIE MONSTRU, cu un program extrem de Interesant :Muzica regimentului 10 artilerie — Prețuri populare — • • «Cârciume! lui Niculiță, căutăm să atace pe soldați, cari însă se puseră în apărare, somându-i cu armele să se liniștească. Țăranii insă neascultând, grănicerii traseră cu armele, rănind grav la piciorul stâng pe Ion A. Fiii pici,care a fost dus la spital. Restul cetei s’a împrăștiat apoi. Rasmiis sun Grivițct Brăila, 30.—Azi, cu prilejul aniversărea luării Griviței s’a oficiat un UTe-Deura la biserica Sf. Nicolae, în prezența d-lui Cassasovici, directorul prefecture!. Badea Sparius ajutor de primar, polițai Cantoniari, locot. comandor Teodorescu, căpitanul portului, dip. Manache, comandantul pieței, precum și a altor persoane. După Te-Beum s’a oficiat un parastas pentru eroii căzuți la Grivița și in urmă protoereul Constantinescu a ținut o cuvîntare, arătând însemnătatea acestei zile pentru români. Mare nenorocire pe Dunăre Brăila, 30.—Eri după amiaza femeia Maria Orgiurescu, de pe strada Plotinei No. 67, însoțită de fiica sa Victoria, în virstă de 14 ani, și pe sora sa Aneta Munteanu, de pe strada Unire! numărul 149, s’au dus peste Dunăre la Grădinăria lui Nec. Iacob, în dreptul punctului Chiciul Popei. Fiind foarte cald, femeia Aneta Munteanu, a intrat în Dunăre să se scalde. La un moment dat, curentul apei a luat pe femeie și a dus-o la larg.Neștiind să înoate, și începând să se ducă la fund, la strigătele ei a sărit în ajutor fata Victoria, îmbrăcată cum era. Aneta Munteanu s’a apucat de fată și in luptă cu moartea a dus’o și pe aceasta la adine. Atunci a sărit și femeia Maria Arghirescu in ajutorul celor două. Curentul le-a cuprins pe câtevî trele. La țipetele lor disperate mai mulți marinari de pe un șlep al casei Marmorosch Blank și soldatul Negoiță Marin, de la depozitul central de munițiune, care întâmplător se aflau pe acolo, au sărit în ajutorul nenorocitelor femei. Până să li se dea ajutorul necesar femeile Maria Arghirescu și Aneta Munteanu s’au înecat. Numai fata Victoria a scăpat. Cadavrul femeei Maria Arghirescu a fost pescuit. Căpitănia portului a luat măsuri pentru pescuirea și a cadavrului femeii Aneta Munteanu. Aniversarea Griviței.-Inecat, înjunghiere * Constanța 30. — Cu prilejul aniversării luării Griviței s’a oficiat un Te-Deum la Catedrală de către protoereul Grigorescu și întreg clerul. A asistat și d-ni prefect Vîrnav, gen. Boerescu, ofițerii superiori și întreg corpul consular, afară de consulul Turciei. O companie din bal. 5.vânători cu muzică și drapel, a dat onorurile militare. — Azi dim, elevul școalei militare din Iași, Teodor Niculescu, făcând scae la Mamaia, s’a înecat, cu toate ca i s’a venit în ajutor. Cadavrul a fost pescuit și dus la spitalul militar. — A sta-noapte turcul Zeldu la Apți, din Mejidie, "a înjunghiat pe Ali Stafmar. Victima a fost dusa la spital, intr’o stare disperată. Motivul acestei crime e disperarea. Provocare în inel.—Aniversarea Griviței.Starea recoltei.—protest Galați, 30.—In urma unui incident care s’a petrecut intre d. căpitan Săndulescu, comandantul pieței și d. Pascu, căpitan in rezervă, cel dintâi 8î-a constituit martori pe d-ni. mater Mihăilescu și că p. Lupașcu, cel de al doilea pe d-niî avocați Gr Ciuntu și Fortunescu. Până acum martorii n’au hotărât nimic definitiv . Astazi, cu prilejul aniversar miărei Griviței P. S. La Episcopul Pimen a oficiat un :,Te-Deum‘ catedrala Sf. Nicolae, la care au luat parte d nn gen. Vartiade, comandantul corp. III de armată, prefect al judetului Gussi, ajutor de primat ~ Țăranui și corpul ofițeresc din garnizoană. • Onorurile militare au fost date de o companie a reg. Siret No. 11. Felicitările precum și defilarea, au fost primite de d. gen. Vartiade. — Aseară. ..Uniunea comercială 1 s’a întrunit la hotel Splendid și hătărât între altele să intervină 1 Camera de comerț, ca aceasta să ia apărarea exportatorilor atacați pe nedrept de un ziar din Capitală, făcându -se și un protest în acest sens, iscălit de toți cei de față. In cursul săptămânei a plouat parte in județul nostru. Arăturile de toamnă sa fac in condițiuni bune, treeratul e aproape sfârșit, porumburile și viile sunt bune, și ziua e cald iar noaptea rece. Aniversarea Griviței. Monu mentul t>oamnei Oltea Iași, 30. — D. V. Constantinescu administrator de plasă, a obținut un concediu de 20 zile , d-sa va fi înlocuit de d. Manciu. — Astăzi, cu prilejul aniversării luării Grivița, s’a oficiat un ,,Te- Beura“ la Mitropolie, în fața autorităților civile și militare. Onorurile au fost data de bat. 4 vânători. —Mâine, Duminică, se face la fosta mănăstire Probota (Suceava) strămutarea și așezarea în lăuntru a pietrei fundamentale a Doamnei Oltea, mama lui Ștefan-cel-Mare. Va asista și d Sp. Haret, ministrul instr. publice. De dimineață după liturghie se va oficia, im parastas, după care se va ține un panegeric al Doamnei Oltea După amiază vor avea loc serbări școlare, rate aeriane de la Brooklin, în urma unui incendiu de pe linie, a fost silit să se oprească. Trenul care urma s-a ciocnit cu ultimul vagon al trenului oprit, sfărâmându-l. Mașinistul și un pasager au fost uciși; mai multe persoane au fost grav rănite. Arestări politice în Agram Paris. 30. — Din Agram se telegrafiază că șase persoane, implicate ia chestiunea pan-sârbă, au fost arestate azi. Victorian Sardou grav bolnav Paris, 30.—Celebrul dramaturg Victorien Sardou se află grav bolnav in vila sa. Dată fiind etatea înaintată a bolnavului, starea sa preocupă mult toata lumea. O luptă cu contrabandiști Viena, 30.—Se telegrafiază din Hof (Bavaria) că 17 contrabandiști bavarezi, cari încercau să treacă in Austria cafea și zahăr, au fost surprinși de grănicerii austriaci. Un contrabandist a tras un foc de pușcă asupra grănicerilor, cari au ripostat tot prin focuri de pușcă. Un contrabandist a fost ucis, iar ceilalți au fugit lăsînd marfa de contrabandă pe teren. Nenorocire într’o menagerie Berlin, 30. — Faimosul dresor Hagenbeck, pe când aducea niște urși pe o pantă spre a-l sili să alunece, a fost apucat de un urs de pântece și grav rănit. El a fost transportat la spital, împăratul Wilhelm căutând prietenie cu Franța Paris. 30.— Știri de la granița Alsaciei spun că automobilul împăratului’Wilhelm s’a oprit la 20 metri de hotar, lângă Chalet-Hartmann. Acolo împăratul a admirat splendida panoramă și a mulțumit comisarului Cochet, căruia i-a adresat cuvinte măgulitoare, și arătându-și părerea de räu că nu poate să facă o ascensiune pe colina Slobenbeck, deoarece este așteptat la Colmar, împăratul a promis insă că se va înapoia altă dată. Adevărata cauză a revizitării era vremea nefavorabilă, căci pe când împăratul era aproape de hotar a început să plouă." Pe Molet-Hartmann fâlfâia drapele franceze și germane. E prima oară când, in urma războiului, fâlfâend drapelul francez. Schimbări în cabinetul englez Londra, 30.—După ziarul «Daily Express» se va face în curând o mare schimbare in cabinetul englez. înainte de a se închide sesiunea parlamentului fixată la douăzeci octombrie, fostul ministru al marinei lord Tweed mouth, care acum e prezident al consiliului de Stat,, se va retrage în mod definitiv din cauză de boală. Lord Morley va fi probabil succesorul lui Tweedmouth. Sărbătorirea lui Tolstoi Berlin. 39.—Telegramă din Petersburg : Starea lui Tolstoi merge mereu spre bine. Ii sosesc intr’una telegrame de felicitare. Intre acestea e una de la marele duce Nicola Mihalovici, alta de la Bjoernson. Gerhart Hauptmann i-a trimis o adresă în englezește și un album cu 45 de pagini pline de iscălituri. Recordurile aviatorului Wright. Un nou aviator american Londra, 30 — Orville Wright a a întrecut zilele trecute toate recordurile de shuret, stând in aer o oră și 11 minute. Azi dansul va întreprinde o nouă ascensiune dimpreună cu locotenentul Lahm sperând, cu toată dubla incătoare a aeroplanului, că va sbura continuu peste o oră. " Din New York se depeșează că un alt american anume Herring, construește un aeroplan de un model întru totul deosebit de cele il aite și cu care snerl să poată sbura pe la New York la Chicago, fără intreținere. — Wright a atins și eri o iuțeală de peste 70 ltilin. pe oră. «Times» povestește amănuntul curios că in ultima ascensiune a lui Wright un porumbel văzând aeroplanul sburand, a început să-l urmărească dar văzând că aeroplanul înainta mai repede, a renunțat de-al mai urmări. Un viitor partid în Anglia Londra, 30.—Interesul opiniunei publice engleze pentru congresul catolic scade tot mai mult. Planul de demonstrații anticatolice, cu acasta procesiune care se va face mâne, pare părăsit pentru că, afară de un enorm număr de polițiști, ordinea va fi ținută și de 20 de mii de lucrători catolici. Agitațiunea cercurilor anglicane nu găsește ecou din cauză că cea mai mare parte a opiniunei publice engleze vrea să’ se dea un exemplu de mare toleranță. Se observă in general că congresul catolic are o mare importanță pentru viața politică engleză căci el înseamnă formarea unui partid catolic care probabil va lua parte la viitoarele lupte ale vieței publice. Secretarul de la «Protestant alliance» a primit o scrisoare in care e amenințat cu moartea pentru calul când procesiunea de mâine ar fi deranjată. Scrisoarea e anonimă. Se crede că e la mijloc o glumă proastă. Deplina victorie a lui Mulay Hafid Londra, 30.— «Times» află din înger că Mulay Hafid, a fost proclamat ieri sultan la Mogador. Știrea aceasta n’a produs nici sensație, fiind așteptată. Acum, singurul oraș care n’a proclamat încă pe Mulay Hafide Casablanca. Locuitorii Petersburgului îngrijorați de holeră Berlin, 30.—Telegramă din Petersburg . E mare pericol de încuibare a holerei în populația portului de aici, compusă din peste zece mii de lucrători. Nu s’a luat până acum nici o măsură sanitară. Se speră că temperatura rece, va impedeca întinderea epidemiei; populațiunea este totuși ‘foarte îngrijorată. O nouă întâlnire a lui Aehrenthal cu Isvolski Viena, 30.—Ziarele de aici află că Aehrenthal se va intilni săptămâna viitoare cu Isvolski in castelul Puchlau din Moravia, proprietatea contelui Berchthold, ambasador austro-ungar. Ambi miniștri vor fi oaspeții contelui Berchthold. Și in Septembrie anul trecut Isvolski s’a oprit la Puchlau, cu ocazia călătoriei sale la Viena. Ascensiunea balonului Parseval Berlin, 30. — Balonul Parseval se va urca mâine spre a face o călătorie de cel puțin zece ore. Asupra stării reginei Olandei Viena, 30.—Corespondentul din Olanda al ziarului «Neue Freieresse» a fost autorizat de un personagiu olandez foarte influent să sminti prorrurile die zilele din urmă asupra stării sănătății reginei Wilhelmina. Ultima oră — Serviciul nostru telegrafic r— Descoperirea unei lipse «de bani la un corp «le trupă »din Constanța Constanța. 30. — In urma verificării casei de bani a unui corp de trupă din localitate s’a constatat lipsa sumei de 7000 lei. Anunțindu-se comandamentul corpului 2 de armată, a sosit subintendentul Cioranu care cu subintendentul Dimitriu de la divizia locală, au făcut o anchetă. S’au constatat nereguli inscripte. Suma a fost depusă. Ancheta se tine secretă, și numai printr’o întâmplare am putut-o afla. Sper să capăt și să trimit amănunte. Manifestația cu prilejul închiderii localurilor de noapte Craiova. 30.— Prefectura poliției a dat o ordonanță după care urma, ca cu începere de azi, toate localurile publice din oraș să fie închise la orele 12. În astă seară la această oră, comisarii de serviciu, văzând că patronii diferitelor stabilimente publice nu s’au conformat ordonanței prefecturei, au intrat din local in local și au invitat publicul consumator să părăsească sălile și au obligat pe patroni să închidă. Fie că dispoziția luată nu ajunsese la cunoștința cetățenilor, așa că modul de a fi pusă în executare i-a surprins pe mulți,fie că li s’a părut nedreaptă,mare parte din cei ce se găseau prin aceste localuri, n’au voit să se supună, au continuat să rămână unde se gaseau și au împiedicat astfel pe ofițerii de poliție de a aduce la îndeplinire ordonanța de mai sus. In momentul când vă telefonez, ora 1 din noapte, aproape 200 de cetățeni staționează în fața cofetăriei și cafenelei Andronescu, berării Minerva și a altor localuri dimprejur și pe când unii amenință pe cei ce ar mai cuteza să execute ordonanța ce li se pare arbitrară, alții au silit pe patronii localurilor să le deschidă prăvăliile și să le servească consumații. Numărul manifestanților se sporește cu acela al curioșilor cari vin de pe la teatre. Birjarii de noapte protestează și ei contra acestei ordonanțe, spunând că ii atinge mult în interesele lor. Primirea lui Sefa-Bey, noul ministru al Turciei la București Constanța, 30.—cu vaporul „împăratul Traian“, a sosit aici Sefa- Bey, ministrul plenipotențiar al Turciei în București. Cheiul era plin de lumea care aștepta sosirea lui. Vaporul acostând, consulul și vice-consulul din localitate, precum și delegațiunea albanezilor din București și localitate, în cap cu doctorul Themo, s’au dus pe bord, unde d-șoara Mihalidi, a oferit un buchet de flori lui Șefa Bey. Doctorul Themo, coleg de școală cu ministrul, i-a prezentat delegațiunea, aducând elogii familiei Fraseri, din care descinde actualul ministru, fiind nepotul celui mai mare poet albanez, Naim Bey. Pandele Vangheli. Vorbește apoi __ vice-președintele soc. albaneze tip București, in limba franceză, salutând sosirea ministrului care este primul ministru albanez, după acordarea Constituțiunei, sperând că Șefa Bey va sprijini cestiunea albaneză și va strânge relațiunele economice cu România, țara cea mai ospitalieră. Apoi seria cuvântărilor o indice Mexi Cristea, vorbind în românește și vrând lui Șefa Bey ca în noua carieră se aibă succese. Răspunde Șefa Bey, care mulțumește tuturor de simpatia arătată. Cu expresul Șefa Bey a plecat la București. Un alt ministru danez acuzat de popor Berlin. 30. — «Berliner Tageblatt» află din Copenhaga că ministrul de agricultură Diehansek ar fi acuzat de complicitate cu Alberti. Se pare însă ca deși era vicepreședinte al Casei de efionabil, n’a avut nici o bănuială de isprăvile lui Alberti. Totuși, chiar numai pentru asta situația iu: pare sdruncinată și nu numai de larga de economie ci și de la banca națională unde e președinte. Ministrul d e insă hotărît să rămână in slujbă spre a da mână de ajutor la procedura contra lui Alberti. Populațiunea pere retragerea lui iar de nu va vot, i se vor face demonstrațiuni publice și se va trimite la rege o deportațiu pe care să ceară retragerea lui. întinderea holerei în Rusia Berlin. 30.—Telegramă din Petersburg . Cazurile de holeră continuă a spori. In ultimele 2 zile au fost transportați in spitalele din Petersburg 115 bolnavi, din care 26 au murit. Se crede că numărul bolnavilor e mult mai mare, cea mai mare parte din ei fiind ascunși. Morții sunt învăluiți in cearșafuri udate cu sublimat și după ce se mai varsă, asupra lor acid fenic sunt transportați la cimitir dis de dimineață*, pe întuneric. Pentru cartierele* locuite de lucrători s’au luat măsuri speciale, insă ordinele nu sunt respectate. Rudele mai fi’aproape ale bolnavilor și morților de’holeră sunt oprite la spitale. ‘Primăria* a ridicat baraje unde se distribue aracilor Cie^na, apă caldă și zahăr. Răceală între egipteni și reprezentanții englezi din causa cererii de constituție Londra. 30.—In raporturile dintre kedivul Egiptului Abbas-Pașa, și guvernul englez, s’a produs o simțitoare răceală de când kedivul a stat câtva timp in Constantinopol. Această răceală a fost causată desigur de mișcarea constituțională in Egipt și de atitudinea cercurilor competente engleze cari nu voesc să audă de nici o inovație constituțională. Activitatea militară extraordinară a împăratului Wilhelm în vederea unui resbolö Berlin. 30.—Telegramă din Colonia : «Dortmunder Zeitund» pretinde a ști, de la persoanele cari înconjură d’aproape pe împărat, că nici o dată mai înainte, împăratul n’a fost așa de serios ’ și preocupat ca anul acesta, căutând să scape de un mare număr de oaspeți spre a putea lucra singur și în liniște. Toate lucrările lui se referă la posibilitatea unui resboiu, posibilitate ce reese din împrejurările politicei internaționale. Serviciul de curieri intre Berlin și diferite localitățî unde s’a aflat împăratul, a fost foarte activ. Serbarea lui Tolstoi Berlin, 30.—Vestitul scriitor enlez Wright s’a dus la Iasnaia Poliana ca să predea lui Tolstoi o adresă iscălită de 700 literati ehiriezs. Franța vrând să-și construiască aeroplane militare Wright Paris. 30.—Guvernul francez e acum în tratative cu frații Wright un scop d a căpăta dreptul să adopte principiile acestor inventatori in construcțiile aeronautice militare pe cari vrea să le facă. Congresul contra comerțului cu fete Paris, 30.— Telegramă din Geneva . Azi s’a deschis aci congresul contra comerciului cu negri. Toate Statele au trimis delegați, cari sunt in număr de aproape trei sute, In relațiunea citită congresului se cere desființarea tuturor disposițiunilor regulamentar din partea Statelor privitoare la prostituțiune, deoarece prin aceste disposiții Statele devin complice cu posesorii caselor de toleranță. Congresul cere apoi pedepse foarte aspre contra tuturor susținătorilor de prostituate. Francezii neplăcut surprinși de renunțarea împăratului Wilhelm de a trece în Franța Viena. 30.—«Wiener Allgemeine Zeitung» află din Paris că renunțarea împăratului Wilhelm de a trece pe teritoriul francez a făcut acolo p rea impresiune. Ambasadorul francez din Berlin, Cambon, a telegrafiat asaltăera guvernului francez că a fost informat în mod oficial de intențiunea imbăratului Wilhelm de a întreprinde o escursiune pe teritoriul francez. Guvernul francez a luat imediat disposițiunile necesare. Neașteptata renunțare a împăratului de a trece fruntaria, l-au surprins în mod neplăcut. O mare parte din opinia publică franceză vede la această renunțare obicinuită nehotărire a împăratului cu care nu arareori a pricinuit surprise neplăcute. Incidentul e îndoit regretabil în aceste momente din cauza chestiunei marocane. Un refuz al împăratului Austriei către regele Angliei Viena, 30.—«Wiener Allgemeine Zeitung» confirmă știrea că întrevederea de la Kronberg a avut un resultat prea puțin satisfăcător, deoarece împăratul Wilhelm a respins într’un mod brusc propunerea regelui Eduard de a se micșora înarmările. Regele Eduard, foarte mâhnit din această causă, s’a încercat la Ischl să înduplece pe împăratul Austriei ca să*mijlocească pentru primirea propunerei sale de către Germania, insă Francisc Josef a refuzat să intervie în această chestiune. Noul arestări de sârbi în Bosnia Budapesta. 30. — In procedura pentru înaltă trădare pornită contra unor sârbi din Bosnia, se anunță noui arestări. In districtele Vojnics și Virginmost au fost arestați trei învățători sârbi, un preot, un comerciant și un țăran anume George Iovanovici de la Ovics. Arestații au fost înaintați parchetului din Agram. Temeri de mari tulburări la Budapesta pentru azi Budapesta. 30. — Socialiștii de aici organizaseră pentru mâine un cortegiu demonstrativ in favoarea votului universal. Poliția i-a oprit pe motiv câ tot mâine fac o procesiune societățile catolice. Ziarul socialist «Népszava», tn numărul apărut astă seara, invită pe lucrători să demonstreze contra procesiunei catolice. Din cauza aceasta sunt temeri că mâine au să se producă mari desordini. Poliția a luat întinse măsuri pentru menținerea liniștei. Un criminal internațional Budapesta, 30.—Individul Spaso Kragujevici care se află de mai multe zile in închisoare sub bănuială că a Încercat să omoare și să jăfuiască pe bijutierul Reitz din Viena, pare a avea pe conștiință încă o serie de crime. Din cercetări ar resulta că dânsul a omorât și jefuit la 21 iunie trecut, pe negustorul de unt Ludwig Engel, din Berlin. Deosebit de aceasta, s’a anunțat azi poliției de aici, comerciantul din Frankfurt Karl Stutte, căruia Kragujevici i-a furat bani și obiecte in valoare de zece mii de mărci. Un polițist ,Ji» Berlin a sosit aci cu dovezi contra lui Kragu,evici, Croatia amenințând a se clara regat independent Budapesta. 30—Depeșă dingram . Deputatul Rădici, din partidul țărănesc croat, propune intr’un ziar că dacă dieta croată nu va fi convocată până la 1 octombrie, toți deputații să se reunească și să trimită la rege o deputațiune cu rugămintea de a ordona convocarea imediată a Dietei. Dacă regele nu va primi deputațiunea sau nu-i va satisface imediat cererea toate partidele să adreseze națiunei croate un manifest în care să anunțe că intre regatul Croației și regatul Ungariei a încetat orice legătură constituțională, că dieta Croată nu va mai trimite nici un membru al ei la Budapesta, și nu mai are nici o relație cu Camera ungurească. In acelaș timp Croația va fi declarată și constituită ca regat independent în cadrul monarhiei austro-ungare. Azi implinindu-se 60 de ani din ziua când la 1848, banul conte Jelacici, a trecut riul Drava cu trupele croate, toate ziarele coaliționiste reproduc manifestul adresat atunci de Jelacici națiunei și prin care croații sunt Îndemnați să se înarmeze și să reziste cu înverșunare contra ungurilor. iminentă rechemare a diplomatului bulgar din Constantinopol Constantinopol, 30.—Agentul diplomatic bulgar Geson nefiind invitat la prinzul diplomatic de azi la ministrul afacerilor străine și neprimind nici o lămurire satisfăcătoare asupra întrebării sale, a fost insur»inat de guvern să părăsească Constantinopolul dacă nu va primi invitațiune pauă seara. Până la orele 6 Geșow nu a primit invitațiune. Conferință între Isvolski și Aehrenthal Viena. 30.—«Neue Freie Presse» află că Isvolski și Aehrenthal, întâlnindu-se în Moravia, vor conferi cu deosebire despre chestia marocană. Asupra vizitei împăratului Wilhelm la fruntaria franceză Paris, 39.— Se spune acum aci că împăratul Wilhelm n’a avut niciodată gândul de a călca pe teritoriul francez dar având a face o escursiune până aproape de fruntaria franco-germană și, știind că lumea se grămădește la astfel de ocasii, a ținut să se dea de veste guvernului francez spre a lua măsuri de pază pe teritoriul său. Musafiri turci la Sofia. O misiune jună-turcă Sofia. 30. — Mâine sosește aci din Adrianopol un tren special cu 100 de musafiri, militari superiori și înalți funcționari turci din vilaetul Adrianopole. Primăria de aci și populația le pregătește o frumoasă primire. — Un redactor de la ziarul turcesc «Ikdam» din Constantinopol, anume Zuhdi-bey, a sosit aci spre a face o anchetă politică, după însărcinarea ce i-a dat direcția ziarului și probabil și comitetul tinerilor turci. El a avut convorbiri cu conducătorii tuturor partidelor bulgărești. De aci se va duce la Belgrad și Viena, apoi la Petersburg în același SCOD, încercările lui Alberti la Berlin Berlin, 30.— Azi se povestea la Bursa de aici, că acum câtva timp fostul ministru danez Alberti a încercat să intre în relațiuni cu capitaliștii berlinezi interesați in speculațiunile miniere din America. Ex-ministrul Alberti încercarea nu a isbutit din cauză că informațiile cerute la Copenhaga au arătat pe Alberti ca o persoană prea puțin sigură. Berlin, 30. — «Lokalanzeiger» află din Copenhaga că societatea pentru exportul untului va protesta contra plăței datoriilor contractate de Alberti cu alți bani din casa de economii. S’a emis ideea de a se face o subscripție publică pentru acoperirea unei părți din sumele delapidate de Alberti. In biuroul particular al lui Alberti s’a găsit un revolver încărcat. Probabil, Alberti avea gând de sinucidere. Spioni japonezi la un șantier american Berlin. 30. — «Berliner Tageblatt» află din New-York că la șantierul de marină de acolo s’are descoperit spioni japonezi. Acum, patru săptămâni s’au făcut reușite experiențe cu o torpilă de invenție nouă. Eri, autoritățile marinei americane au aflat cu groază că două japonezi, însoțiți de o americană, se aflau pe lângă șantier în timpul experiențelor și au legat vorbă cu mai multe persoane asupra nouei torpile. Conflict între ministru și profesori Berlin. 30.—Telegramă din Petersburg : Profesorii de la Universitatea din Moscova, cari țin de partidul cadeților și cari au fost invitați, precum se știe, de ministrul respectiv ca un viitor să nu mai facă parte din vr’un partid dușmănos Statului, sau să demisioneze de la catedrele lor, au răspuns ministrului că ei nu știu să fi făcând parte din vr’un partid vrăjmaș Statului și deci refuză de a se supune ordinului. Militari austriaci atacați în Bosnia Viena. 30.«Corespondența Sudislava» aduce știrea că postul militar austriac dintre Pievlce, în sangiacul Novi Bazar, și fruntaria bosniacă, a fost atacat de o ceată de oameni înarmați cari au fost însă respinsi. S-a făcut apoi încercarea se sparge două magazii militare. Comandantul austriac a ordonat să se întărească paza drumurilor și a magaziilor. Agenți atacați Baku. 30.—Er.seara agenții polițienești intercânduse deja o perchisițiune au fost atacați de un necunoscut. Unul dintre dânși a fost ucis, iar doul au fost răciți(A- R.) Director de teatru rănit de un creditor Paris. 30—In timpul reprezentațiunei de ori de la teatrul «Ambigu», directorul teatrului a fost grav rănit cu un foc de revolver de către un creditor îndărătnic. Directorul a fost transportat la spital. (A. R.) D isbutită călătorie cu balonul Berlin, 30.Balonul militar care părăsise Tegel aseară s-a reîntors azi dimineață după o sburare de 13 ore în condiții int escelente. Balonul a făcut 300 de kilometri și a atins înălțimea de 1000 de metri. Vintul sufla cu o iuțeală de 7—12 metri. (A. R.) Daruri reciproce între far și sultan Constantinopol, 30.—D. Sinoviev a remis era sultanului o casetă de argint lucrată artistic ca dar din partea țarului. După o informațiune de sorginte rusă caseta este un dar al țarului pentru trimiterea anuală de tutun din partea Sultanului. (A. R). Demisia cabinetului danez Copenhaga, 30.— Ministrul afacerilor streine, comitele Ruben Levetza, dându-și demisia, regele a avut o conferință cu președintele consiliului Christensen, asupra situațiunei. Resultatul intrevorbirii a fost ca Christensen a prezentat demisiunea intregului cabinet insă a promis că va diriga afacerile până la deschiderea iminentă a Reichstagului. B88CTWHB3«sa«38BECISSS2?£a^iS£SE^ S3ESE3SSSS JÄCQÜ1S SÖIi£| lămurești fisuron Technic, strada Domnei No. 21—23, furniseză: SilUS Oll I 15i.Oi31Cj oLfi MOTOARE lairecore-ca sfi sîsiesK ăe tom costSTRECȚinarE și soliditate SIPIECIA.UITIl 11E7 pentru: Mori, Ateliere și ori ce Zzidirstrie GARAXTIF, ABSOLUTA. CONDIȚIUNI de PLATĂ FAVORABILE ENGLEZEȘTI de Păcură, fîaz saraf — LUCRÂND CU CEA MAI MARE ECONOMIE !» see I v&pe? Fabrica linia: 2491 luna Malay Hafid vrând bună înțelegere Paris. 30.— Ziarul «Matin» află din Tanger că au sosit scrisori din partea lui Hafid, conferind lui Manebbi puterea de a negocia cu representanții Puterilor. Hafid ar recunoaște in principiu actul de la Alges’iras, ar compta să obție în mod amabil modificări mai cu seamă în ce privește organisarea poliției și ar căuta să facă cu Franța o transacțiune privitoare la revendicările ei particulare. (A.R.) Evenimentele din Turcia (Serviciul nostru telegrafic) Albanezii din Ipek amenințând cu noul desordine Constantinopol. 30. — Albanezii din împrejurimile orașului Ipek (vilaetul Ueskiub), amenință cu noul desordine, din cauză că sunt executați a se supune legea recrutării militare, ceia ce dânșii nu voesc fără nise condiții care nu se pot primi. Inspectorul general al Macedoniei a ordonat trimitere de trupe hippek. Propunerile financiare ale guvernului Constantinopol, 30. — Afară de grupul băncii otomane, numeroase bănci din Paris și din Germania așteaptă ocaziunea de a participa la întreprinderile financiare propuse de guvernul turcesc. Un strigăt fără ecou Constantinopol, 30.—La serbarea dată era un scop de bine-facere și la care a asistat patru prinți imperiali și câțiva ambasadori, toți au strigat: Trăiască libertatea ! Numai un ofițer a strigat: Trăiască sultanul ! Dar cuvintele lui n’au găsit nici un ecou. Curzii respinși Constantinopol. 30.—Ziarul «Yeni Gazeta» află din Diarbekir că șeful kurzilor Ibraim a fost bătut și a fugit in spre Eufrat după ce a uerdut o suta de oameni. (A.R.) Nouă cluburi politice Constantinopol, 30.—S’a format aci un club politic grec și un club politic bulgar. (A. R.) Oprirea destituirilor. Situație critică Constantinopol, 30.— Din cauza continuei amestecări în afacerile statului și din cauza destituirei organelor guvernului de către membri comitetului june-turc, prea înfocați, precum și din partea populațiunii, Poarta a dat ordine autorităților militare și civile din provincie să împedice aceasta. Situațiunea la Libanu pare a deveni critică. Un partid voește să iea parte total la aplicarea Constituțiunii, altul numai parțial altul intre care este și guvernatorul și clerul, de loc. Aceștia din urmă nu voesc alt de cat menținerea vechilor privilegii (A. R. FAPTE DIVERSE Cazutii în pivniță Femeea Frusina Niculescu, în etate de 62 ani, domiciliată in str. Lucaci No. 92, pe când se afla era la o prietenă a sa din str. Vultur 11, a căzut —dun greșeală—într’un beciu, rănindu-se la mână și piciorul drept. Sosind ambulanța șoc. de Salvare, a transportat pe rănită la spitalul Brâncovenesc. Moarte subită Aseară, pe la orele 8 și jum., individul Răducanu Niță, de 45 ani, domiciliat în comuna Coșereni (jud. Ialomița), intrând într’o cârciumă din șoseaua Colentina, a căzut jos, murind subit. Nenorocitul suferea de mai mult timp de o boală incurabilă. Circumscripția respectivul anchetează: PARCUL eTETELEȘANU COMPANIA LYR1CA ROMANA Conducerea : C. Grigoriu Azi, Duminecă, 31 August 1908 ?asmul unui fals (Ein Walzertraum) Operetă în 3 acte. Muzica de Strauss Luni 1 Septembrie, Voivodul Țiganilor. Beneficiul d-nei V. Micioră Noua grădina Cinema JPathé - JFrhres - IPi&rzs Demonstrator 1. Kuperman pe bulevardul Elisabeths, vis-a-vis de Café Boulevard Duminecă, 31 August, orele 9 seara Mare REPREZENTAȚIE extraordinară Din prea i’curiosul program se va remarca Vreaimm Mrseat După cererea generală amOBPI BH8TFES BSiTîTTi i. DE FETE Stf®âElls Str. Cosma No. 16, București Situat intr’unul din cartierele cele mai curate și sănătoase. CURS LICEAL, FACULTATIV, PRIMAR Preparațiuni pentru Conservator Se dă o deosebită atențiune nu numai culture! dar și educatiunea și sănătăței elevelor. Înscrierile au început. Cursurile încep la 10 Septembrie. Directoare: LUCREȚIA MOTEANU Licențiată in eitere Premianta La a Conservatorului Institutul de fetsțt,MSEIBE Licet și școala primară București, Claiea Jahovei 50 Localul reparat, o vastă grădină pentru elevi; dormitoare și meditațiuni speciale pentru elevii de la Școalele Statului. Cu începerea noului an școlar d. Dr. K. Richter, profesor public și docent, universitar va avea pe lângă supravegherea studiilor și administrația institutului. 3493 Doamna Elena G. Ionescu, Al. Sădi Ionescu, D-l și D-na Căpitan Paul Ionescu cu fiul, Mediciul veterinar Eustațiu Ionescu, D-na Maria Săvulescu cu fiicele, D-l și D-na Iordan Mateescu cu copiii, D-l și D-na Nicolae Bogdan cu fiul, D-l și D-na G. Bulgarescu, D-ra Adela Bulgărescu, D-l C. Bulgărescu, ID-1 și D-na Mihail Niculescu, D-l și D-na N. Mihăilescu și familiile Alexandrina Din Liberi, Savopolu-Velara, Colonel Basarabescu, Maior Homoriceanu, Angelo, Circa, Oprescu, Butholtzer, Ciupescu, Mateescu, Planino, Cupa, Bellu și Iliescu, au adânca durere a vă face cunoscut încetarea din viață a prea iubitului lor soț, tată, socru, bunic, cumnat, unchiu și văr George Ionescu Inspector veterinar, Ofițer al ordinului de încetat ordina României din viață în ziua de 30 August 1908, in vârstă de 65 ani Ceremonia funebră va avea loc in capela cimitirului Șerban-Vodă(Belu), azi Dumpinecă, 31 August 1908, la orele 6 p. m. Aceasta servă drept invitație pentru rude, amici și cunoscuți.WWWWAA<VS^ I Eleonora !§y Beim: Profesoară la limba engleză I Diplomată a Acad. Beg. pentru Științe, Litere, Arte din Londra. Reîntoarsă in țară după studii ■ speciale, timp de 5 ani, in Anglia,, predă limba și literatura engleză, < I atât la începătoare cât și celor cari ! »•voesc a se perfecționa. , > A se feri pe adresa fratelui său, ■ [Avocatul Sile Ighel Deleaan, ] , str. Covaci No. 2, București, 2529 •nn Br. Sophie Satkinr Intorcându-și din străinătate, și-a reluat orele de consultații —3S, Salea Victoriei, 38— 2573 MANM LOOS HIRSCH După procedeul Preff. Bernheim (Nancy), Bejerine (Paris) și systemul Hypno-pedagogic Bernilon tratează Roadele Nervoase. VindecăM UPAȘTENIA cu manifestațiunile : (Slăbiciune fișied și morală, Insomnie, somnolență, migrenă etc.). Neurastenia stomacului (râgueli, vărsături, constipație, diarree, etc.). Neurastenia sexuală (Impotența, perderea urinei, anania, tulburări, menstruale). Hysteria cu (Leșinuri tremurături, borea furnicături, Paraiisia nevralgia, Reumatismul, gângăveala, sughițul, mincerimea, mutismul, etc.), SSel SSlsClia, Timiditatea, etc. La Institutul de Fîsio și în sidhoterapie din strada Bradului 80 peste drum de biserică. — Üfiíssüifabini tie la 1—8 o. a. — 2Î9?4 A se adresa str. Covaci Na. 3 Ü542 t 1 ® mctOBIAT în parterul noului Palal al Societatei de Asigurare «GfikSRIlLA» situat pe piața Universitaei din» rnte biiirouri, prăvălii, etc. A se adresa la Direcțiunea Generală a Societății, Str. Corabia No. 2, 2550 | WWWWWWWAWWWWWW il ISIIOST-FIM 28 lei 1000 IC un*. hkmmmi«, ii J JimI (duse la domiciliu in căruțe închise și plumbuite Comenzile prin poștă sau de telefon 19$9. ‘ 2361 < M Stalls face cunoscut, că Înscrierile de ambe sexe în Institutul sau muzical pentru cursurile de teorie, canto, operă, violina, piano și arta dramatică au început. Afară de acestea, s’a înființat un curs de solfegiu și cânt special pentru copii de 9—12 ani, al cărui scop este, prepararea sistematică a viitorilor musicanți și cântăreți. Cursurile încep la 10 Septembrie. Informații : Strada Alexandra Lahovari No. 12. 2553 OERACLISTERIAN SPECIALIST LA BOALE LA TERNE și SIFILITICE Vecine medic si Eforiei Spitalelor Gigas Consultafil de la 10-12 și de la 3-7. Str. LIBESCU-VOSA 22 (colț Sf. Ecaterina) 2565 MOGLERU MEDHM SI S. S. THEODOR & Comp. — GALAȚI — i s’a mutat în noul local din STRADA DOMNEASCA 60 , fiind din nou asortată și aranjată, conform marilor drogherii moderne, vinde toate mărfurile | maîelTin cu orice cancereaiă| Trimite Mărfuri oriunde \ Posedă: | Pari umerii și Articole de Toaletă 1 s de la cele mai renumite case și la o comandă de cel puțin 20 lei de ii odată, le trimite franco de transport și ambalagia in toată țara. jț| CIPwCTJIw SNDOL« TMIS &JB1ZAT în jroJ oo'toigyro.jplm cea assi vastă întreprindere ce CRJIM&YCSRÍI? din Isaise —---------------Tablouri noui și nemai vizate în» București — cu cele mai senzaționale noutăți — Astăzi, Duminecă Sil August, oreîe !) seara iPrizaa de deschidere — Program Seria 1, complex «linii numere — Scene umoristice.—Vederi originale. — Feerii.— Drame teatrale.— Scene hazlii, etc. — Programul sa va schimba regulat în fiecare Luni si Vineri. Duminecile si sărbătorile MATIXEURI la orele 3 d. a. SALA IFOSISI (BODLEVAI») . Asta-zi, Unsnruecă. 31 j&vn&ust și £ ra £ ie~cs,re seaslă, la orele S> precisi, Tmtul ® IIS date de către Dumjinicire și Sărbătorile MATI.EJP»I la orele 3 d. a. Din splendidul program de remarcat: Un voiajriö pe țărmurile Bosforului.—SICILIA: Orașul Capri.—Elefanții din padurile Siciliei.—Ruinele din Sicilia.—Visul unei bucat sirese. Dragoste cu lipici. — Foarfecă fermecată, (mare feerie). ■în pe care Jiinî program jron ch íotn! schimbat ===== m?! PREȚURI POPULARE -!g ® Wn I Sopassio Societății „OULUI Str. Sevasio-Ital. lt.-Divisionară, Str. Roanatos 63 (Vulfer 2) Școală Primară, Gimashi, Școală comercială inferieară Școală Comercială superioară (gr. Aceste scoli in ultimul an școlar au fost fregventate de aproape 500 elevi, și au ajuns deciî a fi cele mai populare școli particulare cu programa Statului. In săbala primară se predă pe lângă programa oficială și limba germana de doua institutori ădlgsfl special din Germania. In școala divizionară din Str. Romulus 69 (Vultur 2) cursurile se fac conform unul program special, dându-se o specială desvoltare comptabilității și corespondenței comerciale. Atențiune deosebită se dă prubelor străine și mai ales conversațiunei, aduși fiind din străinătate profesori speciali pentru acest scop. Numărul elevilor din provincie crescând într-o proporție foarte mare, direcțiunea se însărcinează după cerere, cu procurarea unor gazde onorabile, având tot anul supravegherea acestora. Elevii silitori săraci, de ori-ce naționalitate, se bucură de reducere sau scutire de taxe. Cererile pentru reducere sau scutire de taxe se vor înainta direcțiunea cel mai târziu până la 1 Septembrie st. v. înscrierile încep la 10 August (st. vechiű) și urmează regulat în toate zilele de la 10—1 a. m. in localul școalelor din Str. Sevastopol No. 11 și de la 9—11 a. m. la divizionara din Str. Romulus 69 (Vultur 2. Numărul locurilor fiind restrâns, atragem atențiunea unor părinți să se grăbească a-și înscrie copiii. 2002 Comitetul Societatea «Culturii». ■ yoamimima Biftone pai — BUCUREȘTI — I be mms