Universul, noiembrie 1908 (Anul 26, nr. 301-330)

1908-11-26 / nr. 326

sw«® mmmmmma Mișcarea frânărilor de la căile ferate Acum câtva timp, in urma unor rapoarte sosite la direcțiunea generală a căilor ferate, au fost concediați din serviciu vre-o 25 de frânări. Tovarășii acestora, cari fac parte din cercul ..România Muncitoare“, au convocat pe toți frânării la o consfătuire și le-au cerut ca să protesteze contra eliminării tovarășilor lor și să ceară reintegrarea lor în funcțiune. Era dimineață frânării din inspecția 3 a căilor ferate s’aul întrunit iar la cercul „România Muncitoare“ din Capitală. După ce au discutat asupra mijloacelor de luptă pentu reintegrarea frânărilor concediați, o delegațiune in frunte cu frânării Dum. Al. Fierea, Ion Galiceanu, Petre Ion Romanescu s’a prezentat d-lui V. Morțun, ministru lucrărilor publice. D. ministru le-a promis ca va cerceta cauzele pentru care au fost eliminați cei 25 de frânări și dacă nu sa va găsi ceva grav contra lor va face ca ei să fie reprimiți în slujbă. Delegația s’a prezentat apoi d-lui ministru de interne I. Brătianu și d-lui director general al căilor ferate. Reintorcându-se la cere, unde așteptau ceî-lalțî frânarî, delegația a arătat rezultatele audiențelor avute și în arata hotărirei luate de majoritate au adresat M. S. Regelui un memoriu. Zilele acestea frinarii sa vor întruni din nou. Tis. VN SFAT PF ZI Contra funingine! din sobe. —Aruncă, pe când focul e in tot, o mână de coji de cartofi și închide repede ușa. Aburii ce ies din cojile de cartofi desprind funinginea și coșul se curăță bine. Crezând că victima a murit a luat-o la fugă, în credință că nu a fost văzut de nimeni. Mai multe persoane insă au privit întreaga scenă, neputând să dea nici un ajutor. Pacientul a fost adus acasă în nesimțire. Parchetul de Prahova fiind anunțat telegrafic, d. prim-procuror Deladecima a ordonat facerea anchetei prin d.polițar local. T.VRGOVTȘTE.—Conferința de la gimnaziu.— Intr’una din precedentele mele corespondențe, am arătat că d farmacist maior și chimist expert G. D Parepa, de la infirmeria «Perș», va ține o serie de conferințe la școala de cavalerie, despre «Explosibile in general» și despre explosibilul «Parepa-Arghirovici», în special». La aceste conferințe trebuiau să asiste numai militari , însă în urma intervenire! conferențiarului, autoritățile militare superioare au încuviințat ca aceste conferințe să fie publice. Astăzi, la preie 3t a. d. Parepa și-a desvoltat întâia conferință în amfiteatrul gimnaziului, tratând cu o desăvârșită competință acest subiect științific. D-sa a făcut întâia descrierea explozibilelor, arătând definițiunea lor. Trece apoi la istoricul explosibilelor. Începând din «focul grecesc» din antichitate și enumără diferitele explosibile, din timpurile cele mai vechi, până azi, precum și catastrofele pricinuite de aceste explosibile. Vorbește de explosibilele Întrebuințate azi de diferite state, amintind și pe cele ce există in țara noastră : «Galanita» și «Parepa Arghirovici». Conferențiarul spune că asupra acestui din urmă explosibil, care nu e încă brevetat, deși experiențele făcute până acum, in prezența «omisiunilor oficiale și în particular, au dat rezultate excelente, a făcut comunicări la expoziția internațională de chimie aplicată din Roma din 1908 și altor instituțiuni științifice, din partea cărora a primit și recompense. Pentru moment experințele sunt întrerupte. Arată modul de prepațiune, compozițiune, proprietățile și efectele lui distrugătoare. Acest explosibil nu e solubil In apă, face explozie la ~~ 320 ® și dorit nu face explozie. La urmă expune scopul explosibilelor. Interesanta conferință s’a sfârșit la orele 4lla. Conferențiarul a fost felicitat de cei prezenți Timpul.—Azi a nins toată ziua. Ninsoarea a continuat până noaptea târziu. CRONICA TEATRALA Teatrul National-----Institutorii (Flachmann als eizieher), comedie în 3 acte de Otto Ernst. Un fost institutor — foarte inteligent — a scris comedia ce s’a reluat aseară la Teatrul Național, și a scris’o cu un singur scop : ca să dovedească cum că in școală nu trebue să prevaleze nici regulamentele, nici toată pedagogia, ci sufletele copiilor. Autorul n’a vrut să facă o piesă de teatru care să emoționeze, să zgudue, sau să te facă să petreci. Dacă a scris o piesă ,,k teze11, este că a pus Intr'însa o seamă de observații de pe urma unei cariere, este că așa fiind a trebuit să idealizeze, să consacre aceea ca învățământ, mai mult ca oriunde, chemarea este partea de căpetenie a oricărei pedagogii. Dacă, iarăși, a pus această expunere de teză într’o piesă de teatru și dacă această piesă e o lucrare izbutită, este că mediul în care se desvoltă acea teză cuprinde caractere și figuri care impresionează în mod extraordinar pe scenă. „Institutorii“ expune viața lăuntrică a unei școli populare germane, micimile, invidiile, pedantismul unei întregi școala vechi, față de acea chemare de care vorbeam mai sus, reprezintată printr’un institutor care o are acea chemare. Piesa e frumoasă plină de învățăminte, nu numai pentru dăscălime ci pentru toată lumea. In „Săptămâna teatrală“ a noastră de Joi vom reveni asupra lucrărei care merită toată lauda. A. A. seiecta anexarea Bosniei și Herzegovinei. Italia și Rusia au început să ia chestiunea in mod tragic numai atunci când Anglia a luat și ea poziție, cu prea mult zel, contra propunerilor cabinetului vienez. Dacă acum Italia s’ar lăsa înduplecată la un asemenea demers, după anexare, în acest caz atitudinea sa ar fi cu mult mai gravă ca aceea de la Algesiras. Participând la actuala campanie diplomatică îndreptată contra monarhiei austriace, după ce asigurase de credința sa către tripla alianță. Italia ar demonstra că vrea să pregătească nu numai o surpriză ci chiar o înăsprire a stărei de lucruri, care se pregătește de ani de zile. Daca Italia și nouiî săi amici vor cu orice preț ca conferința să fie convocată, trebue să facă așa ca Austria să se poată prezenta acolo cu deplină încredere. IT AIJ Tratat verbal italo rus Paris, 24.— După ziarul «Le Templ», intre Italia și Rusia nu ar exista nici un tratat scris, ci numai acorduri verbale cu privire la interesele celor două țări în Balcani. Totuși, in curând, pe baza acestor acorduri, ar trebui se stabilească un adevărat tratat precis. O înțelegere turco italiană Roma, 24.— Ziarul «Tribuna» stă din Paris că intre comitetul tinerilor turci de acolo și ministrul de comerț italian, Luzzati, s’ar fi încheiat o înțelegere pentru o mai mare activare a raporturilor economice turco-italiane. CORPURILE LEGIUITOARE S 32 NA TU Z: Ședința de la 24 Noembrie 1908 Ședința se deschide la orele 2 și 35 m. sub președinția d-lui P. S. Aurelian. Prezenți 73 d-ni senatori. Pe banca ministerială d-nii Toma Stelian și V. Morțun. D. C. Climescu mulțumește Senatului pentru onoarea ce i s’a făcut în lipsa d-sare de a fi ales vice-președinte al Adunării. Desigur, spune d-sa, că prin voturile d-voastră ați căutat a menține și tradiția de a se da unui reprezentant al Iașului locul de onoare. Fiți Încredințați că în îndeplinirea însărcinărilor eu mi-ațî dat, voi căuta o dreaptă măsură. Se declară ședință sacretă pentru ca d. Al. Constantinescu, raportor al comisiunei pentru redactarea răspunsului la Mesaj, să dea citire textului răspunsului. Ședința se ridică la orele 2 și 50 m. D-nii senatori trec in secțiuni. * * •* Cele cinci secțiuni ale Senatului s’au constituit după cum urmează : Secțiunea I : Președinte P. S. S. Episcopul Dunării de Jos, vica-președința dr. Rimniceanu, secretari: G. Mănescu și Al. Tătăranu, membru in comisiunea de socoteli N. Săveanu. Secțiunea II : Președinte I. P. S. Mitropolitul Moldovei, vice-președinte Procopie Dumitrescu, secretari M. Alexandri și Th. Capitanovici, membru în comisiunea de socotelî C. Enescu. Secțiunea III: Președinte I. P. S S. Mitropolitul Primat, vice-președinte Valerian Urseanu, secretari Al. Gheorghiu și C. Danieescu, membru în comisiunea de socoteli Stroe Belcescu. Secțiunea IV: Președinte Costescu Comănesnu, vice-președinte general Iarca, secretari Gr. Procopiu și St. Dobruneanu, membru în comisia de socoteli II. Fundățeanu. Secțiunea V . Președinte C. Nacu, vice-președinte D. Protopopescu, secretari Buicliu și Constantinescu-Rîmniceanu, membru în comisiunea de socoteli Al. Cameniță, faptă a sâni sergint de stradă Sergentul de stradă cu No. 460 anume I. Gurdea, postat în fața gradinei sf. Gheorghe, a drulat să ademenească pe două copila albci. Iată cum s’au petrecut faptele. Intr’o seară văzu trecând pe stradă două fiorărese, Dumitru Stoian Și Christina Zamfir, amândouă din strada Vaporul lui Assan 19. Cum se văzu, somă pe fiorărese să îl urmeze la circ. 3, unde fură aduse în fața sub-comisarului Gantuniari, sub cuvint că fac prostituție, fetele protestară în zadar inpotriva acestei arestări ilegale, și fură trimise la dispensar. Sergentul nu conduse pe amândouă copilele deodată, ei numai pe Cristina Zamfir, în vârstă de 13 ani. Pe stradă, într’un loc retras, a c ăutat Miercuri 26 Noembrie 1908 O VESTE BUNĂ pentru cititori! Iff TUST V fi? Ti? ff cu t*»cep«*«*ea,î, acordă y!MilíuIi 3Ulj prin tragerea serii, următoarele magnifice premii : O SPLENDIDA VILA LA SINAIA cu două etaje și cu 300 m. p. teren, situată în una din pozițiunile cele mai pitorești ale Sinaiei. mc Lei 10.00!) lid -»a In bonuri comunale 4 la sută: Împărțite în: UHARE PREVII! DE LEI . . . . 5000 2 Premii de câte lei ....... 1000 4 Premii «de câte Lei ....... 500 10 Premii de câte Lei............................ lOCEX ELEGANT TRUSOU DE DAMA, comandat In străinătate. 2 Garnituri de Mobilă, lemn mahon, îmbrăcate In mătase fină, cumpărate de la cunoscuta firmă „La Centrala“ Marco Dattelkremer, strada Carol 62. Un frumos inel de aur, pentru damă, cu 3 mari safire și 4 briliante. Un prețios inel de aur, pentru bărbat, cu o mare piatră de safir. Un foarte elegant ceasornic de aur, patrn damă. Un prețios ceasornic de aur, pentru bărbat. Toate acestea cumpărate din străinătate. 2 Vlasini de cusut perfecționate de picior. Un Gramofon artistic, cu 6 plăci. Cumpărate de la magazinul I. Wiedemann. Bulevardul Elisabeta 5 (Palatul Băilor Eforiei). Un bilet dus la Paris. Un bilet dus la Veneția. Trei splendide vase, pentru flori, cu aplicații de argint, foarte elegante și de o mare valoare artistică, cumpărate de la casa de încredere Schmidt & Stratulat, calea Victoriei No. 53. Iunil WQMi” ** acordă aceste sensaționale preprilciuloUimii abonaților săi, menține prețurile de abonament ca și în trecut, adecă : Le! 18 pe un an; Lei 9.15 pe 6 luni; Le! 4.65 pe 3 luni Spre a putea participa la premii, abonații pentru un an vor primi 30 bonuri pentru premii; pentru șase luni 14 bonuri și pentru trei luni 5 bonuri. Afară de acestea abonații vor mai primi gratuit «Universul literar» săptămânal colorat, precum și un frumos roman sau Almanahul ziarului «Universul» pe 1909. Cine se abonează la ziarul UNIVERSUL cu puțin poate câștiga enorm de mul, s’o batjieorescă. Fata, începând să țipe, sergentul o lasă să fugă și în același timp rupse și adresa cu care fata era trimisă la dispensariă. După această ispravă, sergentul se întoarse la secție, cerând să i se dea pe cealaltă copilă să o ducă la dispensar. Sergentul, încercă s’o batjocorească și pe aceasta, dar n’a isbutit nici de astă dată. Cristina Zamfireșcu, care scăpase mai nainte din ghiarele neomenosului sergent, se duse întro cârciumă din apropriere unde destăinui la cei de față ce a pățit. Aceștia avizară circumscripția respectivă, care numai da cât dădu ordin ca sergentul să se prezinte la circumscripție. Pe de altă parte, revizorul de sergenți trecând prin partea locului auzi niște țipete, și ducându-se la fața locului găsi pe cealaltă față, Dumitrana, leșinată, și lângă dânsa pe sergent. Ridică pa victimă și o duse la circumscripție, iar pe sergent ’l trimise la poliție. Sergentul cu No. 460 a fost depus în jurul interviewului lui Milovanovici Belgrad. 24. ] Corespondentul de aci al «Novojei Vremja» a declarat unui redactor al ziarului «Politika» că el a reprodus absolut exact intervviewul ca l-a avut cu ministrul de externe sârb, Milovanovici. «E necesar să reamintesc că am rugat pe d. Milovanovici să-mi dea interviewul in scris sau să Însărcineze cu acesta un secretar autorizat; ministrul mi-a răspuns că această cerere nu e oportună și atunci am scris după dictatul său. Protestez contra afirmației că ași fi relatat inexact declarațiunile ministrului de externe. Eu nu sunt un diplomat, și vorbesc despre toate deschis;este unul din noi doi care nu spune adevărul, viitorul va arăta care este acela». AUSTRIA Importantă declarație a ministerului de externe Austro- Ungar Londra, 24.—Ziarul «Daily Expres» află din Viena că de la ministerul de externe austro-ungar s’a declarat ziariștilor englezi următoarele : Toate puterile fac sforțări excepționale pentru menținerea păcii. Nu se poate nimeni iu doi că aceste sforțări comune vor fi încoronate de succes și nimeni nu poate bănui că vreo putere ar voi să tragă profit din actuala stare provocând un conflict european Nu e nici o chestie la ordinea zilei care să nu se poată rezolvi pe cale pacinicâ. Principiul de care se conduc marile puteri e că o conferință internațională să reguleze și chestiunea anexiunii Bosniei și Herțegovinei. Se crede că se va găsi o formă oarecare ca și Austro- Ungaria să ia parte la conferință fără a fi jicnita. Sunt însă unele ziare engleze și o serie de politiciani, cari in urma călătoriilor întreprinse prin statete balcanice, nu au încredere că criza se va putea rezolvi pe cale pacinică. TURCIA Declarația lui Kiamil pașa cu privire la boicol Petersburg, 24.—Kiamil-pașa a declarat corespondentului din Constantinopol al ziarului «Novoie Vremea» că boicotul contra mărfurilor austro-ungare nu va înceta până când Austro-Ungaria nu va voi să trateze cu Turcia asupra unor compensațiunî care’i s’ar cuveni in urma anexărei.^ Dinsul a mai adăugat că boicotul este opera poporului și că guvernul e fara putere față de această mișcare. Boicotul se agravează Constantinopol. 24.—Ambasadorul Austro-Ungariei, marchizul Pallavicini, are din nou intenția de a părăsi Constantinopolul. Din sorginte sigură se afirmă că această hotărire e datorită faptului că marchizul Pallavicini s’a convins că intervenția sa pentru ridicarea boicotului n’a avut nici un rezultat. Ambasada austro-ungară de aci anunță că marele vizir a încu Boștiințat pe reprezintanții Puterilor că in ultimele două zile au aderat la mișcarea de boicotare încă 2500 de firme turcești. Pregătirea unui senzațional omor politic Constantinopol, 24. — Au sosit •ci din provincie 21 de ofițeri tineri turci, spunând că are însărcinarea de a descoperi pe ucigașul lui Mahir Pașa. Dată fiind nervositatea ce domnește pretutindeni in acest moment, se crede mai curând că cei 21 de ofițeri sunt emisari ai comitetului cari pregătesc vreun sensațional «mor politic. importante declarații ale lui Iswolsky Berlin, 24. Lokalanzeiger» află din Petersburg : Ministrul de externe Iswolsky, convorbind era cu un diplomat rus, s-a declarat că guvernul rusesc nu a încurajat nici direct nici indirect acordul austro-turc, cu privire la anexare. «Eu—a zis Iswolsky—nu mi-am dat adeziunea in numele Rusiei, nici înainte nici după ce s'a făcut anexarea. Rusia crede și acum ca chestiunea anexarea traduc să fie regulată de puterile semnatare ale tratatului de la Berlin. «Această idee e împărtășită și de Franța și de Anglia», precum și de Italia, care e de acord cu Rusia în a voi să ceară compensații pentru Statele balcanice. «Atunci când conferința va recunoaște anexarea ca fapt îndeplinit, Rusia e dispusă a reține pe Serbia și Muntenegru de la demersuri nesăbuite, in interesul soluțiunei pașnice a actualelor condițiuni. . «Actuala mișcare sîrbească nu are caracter popular, ci dinastic Dacă Serbia nu dă prilej unei înaintări a Austriei, marii Puteri trebue să intervină în favoarea Serbiei. «Alianța formală între Anglia Rusia și Francia—a mai spus ministrul — este apropiată. Această alianță e necesară pentru că acum Germania sprijină politica balcanică a Austro-Ungariei cu mai mare intensitate ca nici o dată» împrumutul Rusiei și criza balcanică Petersburg. 24.—In privința aptitudinei Rusiei față de anexare, ziarul «Slovo» dă din sorginte absolut sigură următoarele amănunte : Chestiunea compensațiilor .ce s’ar cuveni Serbiei și" Muntenegrului nu interesează aproape de Joc guvernul rusescj din sui dorește rezolvirea cât mai repede a crizei din Balcani. Ministrul de finanțe Kokovzev, a declarat că înainte de rezolvirea chestiunilor din Balcani nu se poate face împrumutul de care Rusia are absolută nevoe. Din această cauză guvernul rus caută să grăbească întrunirea conferinței internaționale și să convingă Austro-Ungaria ca să trateze cu Turcia pentru recunoașterea anexarea in schimbul unor despăgubiri bănești. " CONFERINȚA Asupra demersului 'proiectat de Puteri pe lângă Austria in favoarea conferinței Viena. 24.— Ziarul «Neue Freie Presse», referindu-se la știrile din sorginte berlineză, după care Anglia, Franța, Rusia și Italia vor face demersuri la Viena, spre a exercita o presiune asupra guvernului austriac in scopul de a asigura convocarea, spune că aceste cercuri cred că demersurile nu se vor face, știindu-se că au fi inutile. Despre aceasta, «Neue Freie Presse» se ocupă de asemenea și în articolul sau de fond, în care atacă pe Isworski și pe Tittoai, spunând că amândoi aceștia știau ne vremuri că Austria pro„Universal“ — in provincie — [Prin poștă de la coresp. noștri particulari) Duminecă, 23 Noembrie GIURGIU.—De la curtea cu Jurați. — La 1 Decembrie se va deschide seziunea de iarnă a curței cu jurați de Vlașca sub prezidenția d-lui C. Fleișten, membru al curței de apel din București. D-sa va fi asistat de d-ni. Al. Procopiu, membru de ședință și Em. Lupu, supleant. Fotoliul ministerului public, va fi ocupat de d. procuror Tr. Brătășanu și grefier Slăvesc. Iată și procesele ce se vor judeca : 1) Tinea I. Călmăean, pentru pruncucidere; 2) D. M. Marcu pentru omucidere cu voință 3) Marin G. Moldoveanu, pentru lovire care a cauzat moartea ; 4) Marin M Țiculescu, învățător, pentru calomnie prin presă ; 5) Mihalache Marin și alții din Bila pentru deiir electoral. Festivalul funcționarilor comerciali.—Aseară, la Ateneul local, s’a dat un mare festival artistic-literar, al funcționarilor comerciali, sub patronagiul d-nei și d-lui general Capitanovici. A asistat un public ales. Serbarea s-a deschise prin intonarea imnului regal,sub conducerea d-lui A. Bărbu lesen. D-ra Elisa Filip, laureată a conservatorului, a executat cât se poate de bine mai multe bucăți de Sarasaté, Wieniawsky, Schubert și Wienstemps. Pianistul Tit. Fucs, s’a produs la piano cu «Scherzo» de Chopin, «Waldeswanchen» de Liszt și Kapasaré românească. D-reîtiisa Filip și d-lui Fuchs și a’au oferit frumoase jerbe de flori. Corul societăței a executat în perfecție bucățile «Romanul», de Porumbescu; «Eu mă duc codrul rămâne», de Teodorescu; «P'al nostru steag e scris unire», de Porumbescu și «Fără Doamne un val de tei», de Teodorescu. Au fost vist aplaudați tinerii delegați Th. Gheorgiu, bariton și Șt. Dorondoc, tenor, cari au executat bine „Traviata“, solo și Pride’mniteas, romanță de M. Cobea Linaru. tânărul Corneliu Vidrighin a spus monologul „Viața“ de N. Tine. SINAIA.Isprăvile unui bătăuș.—G. Athanasiu, care are la activul sau mai multe condamnări penale, logofăt la d. G. N. Vasiliu, mare proprietar din Ploești, azi pe la orele 4 d. a. vine acasă la d. G. Mateescu, tot din serviciul sus numitului proprietar și-l cheamă afară. Acesta ese și-i întreabă ce dorește. Athanasiu, fără multă discuție, îl ia la palme, lovindu-l cu pumnii in cap și piept până când Mateescu căzu jos; ridicându-se, îi ia din nou la bătae lăsându-i in nesimțire , apoi a plecat. Poliția a dispus darea in judecată a inculpatului. Tot G. Athanasiu, în aceiași zi, s’a făcut culpabil de un alt fapt mult mai grav, in următoarele împrejurări: Pândind, la sosirea trenului de 6 seara, venirea unei persoane din localitate (al cărei nume îmi scapă deocamdată), il urmărește pas cu pas și când acesta ajunsese întrun loc dosnic și întunecos, se repezi asupra lui ca o fiară sălbatică, căutând să-i ridice zilele. RUSIA A apărat: DINCOLO DE HOTARE cLE RADU Ö. ROSETTI Un splendid volum de 300 pagini, cu peste o sută de ilustrații în text, cuprinzând descrierea Londrei și a celorlalte orașe vizitate de scriitor. Nu ne îndoim ci volumul va avea același succes ca articolele publicate de d. Radu Rosetti în ziarul nostru. Prețul unui exemplar 2 lei 50 b. De vînzare la toate librăriile din țară ❖ D. M. Mateescu, impiegat auxiliar cl. I-a la Creditul agricol și viticol, a fost numit impiegat cl. II-a în serviciul exterior al finanțelor. D. Er. Gacaliceanu a fost numit impiegat cl. II in serviciul Creditului agricol și viticol. ❖ D. dr. Mamurea a fost decorat cu ordinul «Steaua României», in gradul de cavaler. ❖ Citim în «Tribuna» de la Arad : Sâmbătă s’aui făcut la Blaj alegerile de membri ai consiliului comunal. A reușit cu o mare majoritate lista românească in frunte cu avocatul Danilă Sabo. Nici un strein n’a fost ales. Relativ la legea sanitară, se va convoca pentru viitoarea ședință Întregul comitet, deoarece cura legea a fost anunțată prin mesagiu. Asociațiunea speră că de data aceasta Corpurile legiuitoare se vor ocupa de dânsa, iar pe de altă parte direcția generală sanitară va ține seamă de dorințele întregului corp medical din țară exprimate prin ante-proectul pregătit de Asociațiune. De altmintrelea președintele Asociațiunea a fost vestit că va fi Invitat de direcțiune când se vor discuta principiile fundamentale ale legei. S’a mai adus la cunoștința biroului hotărârea înaltei Curți de casație în afacerea privitoare la închiderea de către primărie a stabilimentului medical Simionescu, in care acest empiric dădea consultații medicale și aplica tratamente. Cestiunea prezintând un mare interes, comitetul asociației a hotărât a se ocupa de aproape. Pentru viitoarea ședință de Joi, 27 Noembrie, comitetul va avea de discutat pe lângă cestiunile amintite, mai multe cestiuni profesionale și aceea a unui local al Asociațiunei. la Văcărești.mmm MARTIN C. I. Brătianu, ministru de interne, s’a întors era d. a. în Capitală, venind de la Florica. ❖ După cum am anunțat, azi la orele 11 dim. se inaugurează cel de al doilea pavilion al societăței «Leagănul Sft. Ecaterina». La această solemnitate va asista și M. S. Reghia. ❖ D. ministru de interne studiază proiectele de lege privitoare la extinderea drepturilor politice Dobrogenilor și la introducerea colegiului unic pentru alegerea consiliilor județene. Proectul de lege privitor la Dobrogea va fi desigur depus in Parlament la începutul lunei viitoare, căci trebue să fie promulgat înainte de 2 Ianuarie 1909, ca listele electorale să se poată alcătui la timp. 0 Strecurându-se mici erori de tipar in lista tragerii premiilor pentru abonații noștri, facem următoarele îndreptări : D. Niță Enache de la sanatoriul de tuberculoși a câștigat 25 lei cu numărul 36.642, iar nu cu numărul 36.942. S’a mai publicat din greșeală că au câștigat d. August Montechhior in loc de August Montigny și d-na Mina A. N. Vasile în loc de d-na Nina A. L. Iosef. 4. Ziarele conservatoare anunță că d. Nicolae Fleva, ministrul țării la Roma, și-ar fi dat telegrafic demisia pentru motive familiare. Ziarul oficios «L’Indépendance roumaine» spune insă că la ministerul de externe nu s’a primit era aceea telegramă. ❖ D. Al. Spineanu și-a dat demniunea din demnitatea de președinte al «Uniunei» studenților români. In locul sau a fost alea d. Cezar Spineanu, student in matematici. ❖ In Zărnești-Fundeni (Buzău), s’a înființat o sec. de lectură cu numele «Lumina», din inițiativa d-lui Gh. G. Nicolascu, învățătordiriginte în localitate. Scopul soc. este ridicarea culturală și morală a sătenilor prin conferințe, lecturi alese și consfătuiri. Din fondul societăței se va procura o lanternă magică și se va înființa o bibliotecă pomlară a societăței. ❖ D. Sp. Haret, ministrul instrucțiunei publice, s’a întors orî dimineață in Capitală, împreună cu d. D. A. Teodora, secretarul general al acestui minister venind din Macin. __________________ « D. Djuvara, ministrul comerțului și al industriei, a vizitat era atelierul de țesătorie din str. Popa Lazăr, al societăței «Țesătoarea», precum și instalațiunea pentru uscarea gogoșilor de mătasă din acel local. D-sa s’a informat timp de două ore despre mersul și activitatea acestei societăți, atât în ce privește răspândirea culturei gândacilor de mătasă, pentru care d-sa manifestă mult interes, precum și in ce privește desvoltarea artei țesutului ca lin ram de industrie casnică. ♦ «Cercul comercianților de băuturi spirtoase» din Capitală a ținut erî adunarea generală, sub președinția d-lui Cernățeanu. S’a discutat in chestia serbărei pe care cercul o va da în ziua de 29 Noembrie. ♦ D. Bragadiru a dăruit 100 lei pentru cantinele școlare din Capitală , societatea de asigurare «Patria 100 lei, magazinul Au bon goat 40 lei. ♦ La adăpostul animeietor de pripas din câmpul Teilor se află adăpostiți a cățea corcitură Fox- Terrier, un câine corcitură rasă nedefinită, unul ciobănesc și unul mare de curte negru. ♦ Duminică,a avut loc In sala Liedertafel, concertul ce era a se da Sâmbătă 15 Noembrie, la care a luat parte dintre artiști și cunoscutul tenor d-nn Vasiliu, care a fost mult aplaudat. ♦ Deunăzi elevele clasei a 4-a din școala centrală de la Icoană,au dat o serbare de binefacere. Bucăți muzicale executate la piano și din voce au alternat cu mici comedii, pe o scenă improvizată cu multă pricepere. Produsul acestei serbări a fost de 100 lei. știlul și Tola»e ♦ Deși regulamentul școalelor secundare nu prevede nimic asupra modului cum trebue să se noteze desenul și caligrafia, predate de un singur profesor, totuși fiindcă la unele școale este uzul ca să se dea câte o notă la fiecare din aceste dexterități, iar în favoarea acestui obicei militează faptul că la examenele de capacitate aceste două obiecte sunt considerate ca materii deosebite și se dau in două examene separate, ministerul instrucției publice a hotării ca să se dea două note deosebite la desen și caligrafie. ♦ La 8 Decembre incepe sesiunea examenelor la școala de științe de Stat, înscrierile se pot face până la 2 Decembre. La cererea de Înscriere trebue să se atașeze carnetul de frecvență sau să se facă mențiune de acordarea dispensei de frecventarea cursurilor. ♦ Era un număr de peste 100 Învățători s’au adunat in Capitală spre a se consfătui in privința Înaintării pe loc, la care a fi dreptul în urma examenului depus in 1908. Din discuții s’a învederat că însăși legea le dă dreptul la înaintare. De aceea învățătorii sunt hotărițî ca să stârniiască a fi înaintați. Cu acest prilej au alcătuit un nou memoriu pa care îl vor înainta d-luî ministru al școalelor și Corpurilor egiuitoare. ȘTIRI SANITARE ♦ Direcțiunea generală a serv sanitar a trimis medicilor veterinari din funcțiuni publice o circulară cu privire la transporturile de animale și produse animale pe mare sau pe liniile C. F. R. Circulara pune în vedere ca aceste transporturi să nu pătrundă in orașele de destinație înainte de a fi supuse unui prealabil examen medical la sosirea lor în port. E vorba aci chiar de produsele indigene, care nu erau supuse acestui regim până acum. ♦ D. medic veterinar Nie Taflan a fost confirmat in postul ce ocupă pe lângă serviciul veterinar al abatoriului Capitalei pentru controlul animalelor și cărnurilor ȘTIRI AIMATARE ♦ In vederea viitoarelor înaintări, ministerul de război roagă pe ofițerii veterani de a înainta direct serviciului personalului din acel minister cereri prin cari să se arate gradul, și corpul in cari au făcut campania, gradul și corpul din cari au fost trecuți la pensie, precum și actualul domiciliu. ♦ D. colonel Lambru D., comand. reg. Prahova, a fost numit membru in comitetul consultativ al infanteriei. ♦ Au fost chemați in activitate de serviciu: Locot. în rezervă Ștefănescu Artaxerxe din bat. 9 vînători; căp. Tăutu Eugeniu din marina militară, la divizia de Dunăre; sublocot. Porumbarii, căp. Stambulescu N. din infanterie la regim. Muscel 30; sublocot. Bianu Mircea din reg. 2 cetate ; sublocot. Ionescu D. din reg. 2 cetate la pirotehnie. <& A fost trecut în retragere sublocot. de rezervă Stamatin D. din reg. 3 Dâmbovița 22. ^ Au fost puși in disponibilitate : căp. Pereț Cezar din 4 roșiori, adjunctul ei. NI Davidescu Iiie din minister. ♦ Au fost puși în retragere locot. Munteanu Murgoci G. din 5 Ialomița 23 și sub-locot. Pădulescu I. Ion din 4 Ilfov 21. ♦ Actorul cl. I Scărlătescu At. din Dolj 1 a fost trecut in intendență cu gradul de adjunct cl. II la divizia 9. ♦ Adjunctul cl. II Vasilescu Marin, de la divizia 9, a fost mutat in minister. ♦ D. Stoica Ion a fost confirmat sub maistru la arsenab in Târgoviște. ♦ Au fost trimeși in Austro- Ungaria pentru stagiul de zece luni la statul-major următorii căpitani : Butunoiu Andrei, Constantinescu Stan, Alimănescu Aurel, Țuhaș N„ Nicolescu T„ și Brătuianu Romulus, cu începere de la 1 ianuarie 1909. ♦ Dăpraru I. Octavian a fost numit grefier cl. II la consiliul de război al corp. 2. ♦ S’au acordat concedii căpit, Murgulescu I., din 7 art. 90 zile; locotenentului Măicănescu N. din Calafat 31, 90 zile; locotenentului Isbăsescu Ion din serviciul transporturilor 90 zile ; locot. Oüran Valeriu din 4 Ilfov 21, 90 zile și locot. Miclescu G., din bat. 8 vânători, 7 luni. ♦ Au fost desemnate ca zile patronale Sf. Vie pentru divizionul de artilerie călăreață și Sf. loan Botezătorul pentru dat 5 pioneri. ȘTIRI FINANCIARE SI ♦ Societatea podgorenilor din Putna a trimis d-lul ministru de finanțe un nou memoriu in chestia podgorenilor. El a fost prezintat d-lui Gostinescu fie către d-ni. S Mehedinți, Negroponte și alți membri ai comitetului societății. Ministrul de finanțe a făgăduit că va alcătui un proect care să satisfacă nevoile viticultorilor. ♦ După telegramele sosite la ministerul de interne starea semănăturilor de toamnă se prezintă in general bine , recolta porumbului a fost cărată de pe câmp mai pretutindeni. Timpul se menține prielnic in toată țara. In tot nordul Moldovei și intr’unele județe din Muntenia au căzut puține zăpezi. Geruri n’au fost: ȘTI RI^jlRÎGIA«E ♦ Curtea de casație se va Întruni Sâmbătă, 29 c„ în adunare generală, spre a discuta in privința proectului de reorganizare a magistraturei. ♦ Parchetul de Prahova a cerut tribunalului local anularea unor contracte de arendare încheiate de d. Benigrădeanu ca fiind contrare legea trusturilor arendășești. Tribunalul respingând cererea, parchetul a făcut apel, care s’a judecat erî de secția III-a a Curții din București. Curtea se va pronunța azi. ♦ Curtea de apel din București a admis erî cererea de liberare pe cauțiune făcută de Ștef. Iordănescu, arestat in afacerea certificatelor fatee. _______ ȘTIRI POLITICE ♦ Conservatorii din Prahova au fixat candidatura d-lui Luca Elefterescu la alegerea pentru locul devenit vacant la Senat prin moartea lui Gh. Cantilli. ♦ Luni, 1 Decembrie, va Începe la Senat discuția adresei de răspuns la Mesagiul Tronului. ȘTIRI ARTISTICE La Ateneul român va avea loc azi Marți, 25 Noembrie 1908, orele 9 seara u-iul concert al societăței „Carmen“, sub direcțiunea d-lui El. G. Kiriac, cu un program foarte bogat. Biletele Ia Jean Feder. BIBLIOGRAFII Au apărut: — Din „Biblioteca românească enciclopedică Socec“ , No. 17—18, „Mincinoasa carte de vânătorie“ de Al. Odobescu (55 bani) ; No. 19, „ Teatru școlar pentru fete“ de d-na Eufrosina Ion Adam (80 bani); No. 20, „Istoria lui Ștefan Vodă cel mare“ de P. Ispirescu (30 bani); No. 21-24, „Calendar artistic și literar“ (prețul 1 leu). — „România militară“, anul XLIV, vol. II, No. 11. — „Revista asociației învățătorilor și învățătoarelor“, anul II, No. 4—5. — „Democrația“, anul I, No. 13. — „Lupta economică“ No. 48. Această revistă apare sub direcția d-lui Const. C. Bacalbașa. — „Reporterul“ No. 22, sub direcția d-lui F. Genazzini. — „Medicina Populară“, anul IV, No. 5, director dr. Eraclie Sterian. Cuprinsul : Descoperirea unei nouă rase de oameni: In Egiptul vechiu.— Mirosul omenesc.—Otrăvurile și antidotele lor.— O propunere pentru ministerul instrucțiunei publice. — Analiza urinei (va urma).—Ajutoare în cazuri de accidente.— Ludovic al XV și Parcul Cerbilor. — Sfaturi. — Rețete practice.— Informațiuni. — Consultațiuni medicale. ums MEEimmșum La Corporația zugravilor din Capitală se cauta un agent încasator ; se preferă acei sare s’au mai ocupat cu încasări, de asemenea natură, fie în serviciul Statului, fie la instituții particulare. Doritorii se vor adresa la zisa corporație, str. Mihail-Voda No. 9, unde li se vor comunica condițiile. — Ministerul industriei și comerțului a înaintat o adresă Camerei de meserii din Capitală ca să ia măsurile cele mai aspre contra persoanelor cari s’au făcut vinovate în chestia fraudelor de la corporația zidarilor. Bqla „Asociațiunea fresc?ală a medicilor11 Biroul comitetului central intrunindu-se s’a ocupat cu completarea regulamentului congresului prin adăugirea următoarelor articole : Art. 1. —Pentru orice discuțiune se acordă 5 minute. Președintele biroului poate să prelungească timpul cu aprobarea congresului. Art. 2.—Citirea rapoartelor să nu treacă peste un sfert de oră. Art. 3.—Toate propunerile se vor da biroului congresului , care va decide asupra acelor care urmează să fie discutate în congres. Propunerile nediscutate în congres se vor înainta noului comitet central. Art. 4.—Pentru alegerea membrilor ce compun comitetul central sunt valabile numai biletele ce vor purta sigiliul congresului. Este permis a se face modificări în aceste liste. Listele se vor prezintă din prima zi biroului congresului, imprimate, cuprinzând numărul statutar al membrilor comitetului central. Art. 5.—Au dreptul de a figura in comitetul central numai membri fondatori și activi au plătit taxa congresului și cotizația pe ultimul trimestru. Tragerea el. a Vi a o a loteriei de Stat române Ziua XIII-a Era la orele 9 dim., a continuat tragerea clasei a VI-a a loteriei Statului român în sala specială de trageri, calea Victoriei 192. No. 23.478 a câștigat 10.0OO/ef Au câștigat câte 3.000 lei N-rile: 47.030, 30.032. Au câștigat câte 2000 lei N-rile: 33.931, 7234. Au câștigat câte 1000 lei numerile : 30.665, 43.060, 144, 50.344, 30.575 41.543, 59.680, 42.217, 19.468, 12.830 Au câștigat câte 300 lei numerile : 5.139, 24.034, 30.274, 49.521, 6.032 6995, 50.430, 44.291, 29.523, 10.807 38.081, 5843, 42.959 , 41.151, 12.368 56.601, 48.359, 37.688, 58.219, 20.626 21.164, 26.448, 9.271, 55.558, 3.488 39.049, 7725, 6462, 48.586. Au câștigat câte 200 lei numerile : 0.786, 969, 116, 729, 539, 428, 247 153, 659, 626, 777, 369, 1 660, 454, 572, 537, 245, 777, 001 187, 372, 943, 441, 995, 198, 115 206, 513, 991, 055, 686, 310. 2.603, 220, 736, 344, 190, 939, 281 944, 021, 858, 199, 487, 912, 969 882, 621, 436, 942, 994, 087. 3.836, 318, 472, 479, 241, 547, 856 704, 418, 685, 969, 908, 411, 900. 4.144 , 368, 167, 661, 260, 297, 395 456, 428, 108, 799, 043, 727, 248 120, 631, 650, 341, 051, 877, 5.078, 607, 524, 364, 792, 460, 268 106, 881, 221, 248, 344, 929, 068 361, 6.184, 111, 495, 646, 306, 560, 801 678, 314, 612, 452, 412, 270, 027 654, 310, 176, 435, 7.291, 303, 126, 175, 568, 470, 493 666, 821, 346, 610, 217, 055, 884 430, 862, 151, 285, 502, 618, 443, 8.125, 051, 935, 067, 987, 757, 143 685, 147, 220, 389, 975, 814, 979 154, 9.709, 351, 752, 327, 843, 412, 699 396, 025, 974, 658, 747, 777, 475 957 295 115. 10.863/ 256, 991, 302, 165, 402, 024 897, 281, 153, 863, 770, 064, 819 322, 551, 465, 017. 11.043, 732, 610, 238, 516, 502, 832 397, 425, 604, 629, 125, 097, 707 913, 476, 297, 295, 312, 405. 12.877, 234, 238, 878, 897, 913, 667 299, 080, 020, 699, 731, 849, 471 433, 533, 228, 032, 358, 060, 359 495, 002, 400, 343, 624, 143, 212. i.i.026, 742, 241, 449, 268, 327, 947 926, 929, 017, 798, 509, 845, 14.929, 491, 623, 703, 511, 6H, 334 270, 978, 246, 377, 847, 938, 095 698, 423, 419, 107, 15.088, 219, 649, 091, 285, 517, 843 264, 230, 600, 032, 248, 348, 10.216, 174, 449, 982, 863, 125, 027 337, 720, 622, 028, 591, 655, 808 246, 837, 383, 768, 000, 495, 242 673, 566, 126, 17,590, 328, 699, 278, 930, 908, 334 400, 742, 332, 790, 683, 509, 915 618, 314, 973, 602, 854, 862, 270 539, 756, 18,140, 680, 393, 877, 692, 504, 078 916, 587, 577, 150, 054, 848, 188 532, 391, 420, 461, 453, 597, 362 972, 10.106, 023, 990, 479, 685, 653, 697 075, 095, 575, 350, 547, 236, 278 161, 172, 850, 967, 690, 20,721, 374, 238, 847, 483, 701, 341 181, 091, 634, 669, 083, 915, 133 970, 319, 111, 376, 519, 117, 517, 980, 21.791, 338, 994, 056, 013, 565, 674 608, 721, 356, 300, 032, 595, 631 636, 832, 425, 22.825, 579, 483, 484, 030, 918, 089 719, 347, 488, 696, 714, 531, 377 148, 073, 353, 856, 454, 563, 565, 23.496, 010, 163, 075, 228, 877, 871 62 i, 460, 535, 693, 430, 937, 500 150, 164, 062, 024, 229, 749, 041 253. Ultimele Loturi norocoase de clasa Vi-a de vînzare la Colectura mun mm . eo. București, strada Academiei 1 ’•/„ Iei 20, 10 lei 40, ua lei 80,1/11, 160 24,626, 860, 703, 243, 608, 611, 115 935, 699, 913, 214, 156, 919, 974 267, 812, 697, 438, 508, 155, 25.634, 923, 987, 472, 194, 057,625 135, 590, 801, 949, 288, 349, 249 326, 773, 342, 793, 345, 26.854, 893, 472, 554, 638, 113, 875 114 , 579, 196, 000, 461, 942, 970 667, 267, 384, 432, 873, 466, 388 513, 581, 637, 026, 27.164, 387, 965, 927, 689, 947, 580 632, 521, 591, 323, 667, 547, 257 956, 945, 811, 160, 28.171, 876, 879, 948, 934, 011, 084 698, 950, 730, 319, 656, 110, 024 944, 063, 889, 774, 147, 705, 619 29,898, 896, 043, 101, 370, 366, 747 215, 655, 768, 059, 730, 867, 127 964, 120, 553, 30,298, 202, 308, 047, 680, 056, 122 541, 162, 013, 341, 517, 923, 633 814, 772, 876, 802, 024, 995, 313, 31.963, 613, 758, 114, 808, 863, 561 322, 520, 878, 709, 517, 495, 068, 939 847, 315, 486, 624, 32.133, 405, 150, 702, 836, 516, 833 369, 620, 754, 251, 448, 918, 33,735, 770, 342, 140, 020, 932, 950 599, 401, 096, 345, 453, 170, 277, 801 203, 825, 962, 34.130, 542, 644, 544, 958, 435, 105 201, 469, 951, 445, 984, 363, 277, 790 292, 096, 304, 992, 488, 950, 35.997, 137, 186, 090, 569, 147, 715 748, 411, 516, 821, 491, 844, 996, 042 757, 623, 249, 250, 400, 484, 36.984, 150, 406, 681, 764, 308, 373 300, 399, 036, 518, 456, 058, 428, 232 189, 139, 404, 046, 507, 005, 922, 37.740, 322, 710, 073, 976, 667, 485 279, 568, 765, 831, 848, 759, 067, 222 651, 652, 945, 307, 49 i, 640, 918, 896 159, 38.813, 450, 671, 737, 434, 015, 280 459, 847, 896, 379, 020,124, 549, 350 734, 632, 035, 424, 39,317, 260, 404, 870, 763, 520, 249 751, 241, 026, 397, 229, 603, 904, 412 207, 517, 586, 056, 825, 050, 40.309, 411, 552, 016, 629, 427, 328 269, 960, 745, 511, 518,122, 540, 854 70S, 403, 187, 215, 748, 240, 545, 41,793, 144, 876, 772, 206, 056, 369 589, 269, 446, 364, 320, 985, 974, 938 666, 790, 404, 391, 383, 497, 805, 423 886, 784, 979, 806, 805, 667, 237 527, 740, 415, 948,838, 852, 666,162 954, 491, 43.371, 363, 397, 099, 828, R36, 721 025, 853, 020, 892, 365, 591, 995, 613 873, 800, 483, 768, 633, 077, 303,191 44,781, 318, 870, 856, 556, 238, 168 373, 084, 272, 615, 748, 928, 135, 541 45,144, 051, 805, 289, 721, 155, 430 232, 152, 147, 739, 542, 913, 251 119 406, 309, 847, 46.807, 565, 936, 118, 471, 66I, 346 130, 312, 640, 759, 730, 083, 413 117 252,779, ’47,182, 077, 696, 811, 641, 011, 127 614, 993, 915, 672, 991, 231,969, 366 027, 389, 349, 967, 778, 416, 491 48,688, 533, 162, 681, 799, 830 504 007, 762, 495, 129, 595, 458, 099 734 147, 392, 945, 025, 687, 49.695, 732, 604, 232, 640, 953, 779 193, 450, 203, 913, 589, 535, 783, 073 908, 622, 168. 269. 209. 922, 909, 50.755, 488, 299, 920, 503, 132, 642 633, 898, 822, 759, 229, 038, 985, 971 625, 921, 824. 1.093. 900, 872, 475, 215, 736, 56â 012, 636. Ii9, 316, 064. 741, 139, 871 639, 454. 773, 689. 792, 245. 53.050, 221, 459. 569, 212, 661, 464 883, 571, 385. 160. 152. 167,834,968 836, 829, 185. 6(>3, 336. 640. 53.785, 665. 859. 870, 947, 644, M9 305, 672, 021. 095. 367. 362. 54.633, 903. 375, 394, 420, 922, 433 173, 126, 271, 727, 333, 660, 249, 215 186, 146, 651, 667, 426, 554. 55.167, no, 061, 76t, 010, 696, 738 132, 104, 003, 649, 006, 583, 602, 342 115, 365, 428. 56.024, 825, 257, 552, 899, 369, 420 516, 514, 580, 322, 177, 799,330, 249 232, 117, 422. 263. 57.072, 400, 734, 999, 380, 36«, (»3 156, 074, 707. 246, 238, 384, Wl. 820 804, 290, 381. 58.455, 114, 389, 439, 525, 893, 448 766, 474, 581, 313, 334, 310. 329. 59.096, 431, 852. 426. 873. 840,597 590, 968, 009, 014. 595, 148. 674. 358 546, 282, 744, 438, 350, 298, 587, 569 124. Tragerea va continua astăzi de dimineață, la orele obișnuite. Finanțe, Agricultură și Camerei^ București. 24 Noembrie. Finanțe Cota valorilor la Bursa din Bucarest Renta de 1894 5 ®, lei 101— i01ll%; idem de 185 milioane 5»# lai 102.— 1621/; idem de 325 milioane 4’/» lei 911/.—913/4; idem de 50 milioane 4% lei 92 — S 21n : idem de 274 milioane 4 ° la lei 94 lijj—95— : id. «e 45 milioane 4% lei 90/4—idem de 120 mii. 4 °/e lei 911/4—91s/: ; id. de 90 de milioane 43, lei 90*/^—91— idea de 180 mii. 4 °, 90%—91, id. ae 100 milioane A. B. lei SOtyg— 90Rg, id. conver. 4®l, iei 90.40-90.60. Obligatiune județ, și cota. 5 ® i, lei 100.V2-100.3/4, id. 4»,„ •/, lei 91.40 ; idem București, 1903 — 1906 4 °/„ lei 85.70. Funciare rurale 5 ® t, lei 100.10— idem 4 ®/0 lei 88'4-882; urbane București lei 9840 —98 55 ; idem urb. Iași 5*>la 941/!—943/4. Acțiuni : Banca Națională 4115— 4125. Banca Aer. 387—390. Bank of Roura lei 225—228. Banca da Scont lei 125-128. Banca Marmorosch-Blank & Go. lei 875—880, id. emis. 111 lei 850—855.Banca Generală Română lei 1660—1670. Societăți de asigurare: Dacia-România lei 690 — 694. Naționala lei 840—850. Dev.: Cek Londra 25.561/425.538/ cek Paris 101.771/a—101.67»/s, Berlin 124.80-124.70, cek Viena 106.60- 106.45, cek Belgia 101.37»/101.25. Sconturi și avansuri Banca Națională scompt lei 5*/t. ,, ,, avans pe dep.lei 5^ s% Casa de Dep. avans pe dep. lei — ULTIME 32 P £ SI — (Telegramele noastre particulara) Cota cerealelor in străinătata Budapesta, 22 Noembrie. Grâü Apr. cor. 12.98 urc. 7 h. Secară „ ,, 10.88 „ 5 k. Ovăz „ „ 8.89 urc. 5 h. Porumb „ „ 7.58 invariabil Ceiza „ ,, 14.60 invariabil Berlin, 22 Noembrie. Grâu de Dec. m. 212.25 ore. 1— m. Secară ,, m. 171.— ,, 1— m. Porumb „ m. 163.50 sei. 25 o. Paris, 22 Noembrie. Grâu de Ian. fr. 23.35 invariabil Făină „ „ fr. 30.35 invariabil Ulei de colza 77.50 scă. 75 p. New-York. 22 Noembrie. Grâu disp. cent. Ii4a,4 invariabil Grâu de Dec. M 115— invariabil Grâu de Mai. „ H61/* invariabil Porumb disp. „ 701?a „ Porumb Dec. „ 70!^ ,, Porumb Mai „ 703/8 scă. *189 Chicago, 22 Noembrie. Grâu de Dec. cent. 1053/8 scă. V« c. Grâu de Mai. .. 1105/8 invariabil Grau Iulie. . „ 1033/4 urc./ac. Porumb de Dec. ., 60/a invariabil Porumb de Mai „ 63— urc. V« °Porumb de Iulie „ 62% „ f/g ” Londra, 22 Noembrie. Grâu ferm, dar inactiv. Porumb calm. Orz calm. Ovăz slab. Liverpool, 22 Noembrie. Grâu calm. Porumb calm. Anvers, 22 Noembrie. Grâu susținut. Porumb susținut. Orz susținut. Coiza calmă. Piața pescăriei Brăila. 24. — In piața pescăriilor s’afi vândut pe ziua de azi 9300 kgr. pește proaspăt și sărat cu următoarele prețuri : Crap 80, ciortocrap 54—67, ciortan 50—56, șalău 126—260, avat 41, cârjeancă 41 — 46, știucă 49 — 73, babușcă 39, somotez 87, albitura 18— 45, mihalți 60, Galați, 24. In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 87124 kgr. pește proaspăt și sărat cu următoarele prețuri : Crap 90—78, sărat 98, efortecrap 77—56, sărat 81—88, ciortan 66—48, sărat 54—68, ciortănică 52—44, sărat 52—56, șalău 144—71, sărat 62, avat 55—43, cârjeancă 47—58, plătică 51—44, sărat 57—64, lin 70-31, sărat 42—54 caracudă 60— 52, sărat babușcă 47—27, sărat 31—47, somn pană 437—138, somn erma 179—138, someprac 138— 67, somoteî 73—65, biban 50—26, albitură 43—30, sărat 33—35, mrșană 71, morun 458, cegk 256—130, racî 490. Eossaflimggesstrn &ă? școlare La Hacaresti Comitetul pentru înființarea unei băi școlare pe lângă școala No 2 de fete A. T. Laurian (Lucaci), din Capitală, aduce mulțumiri următoarelor persoane și instituțiuni cari au subsris sume de bani pentru mărirea fondului necesar la realizarea scopului ce comitetul urmărește : d. Spiru C. Haret, ministrul instrucției publice, lei 20; d-na Aneta Ghica, 40 lei; maior Anghelescu, 20 lei ; Grigore Teodosiu 40 lei ; Marin Balș, 20 lei; d-ra Eliza Chițescu 10 lei; d-na Zoe colonel Cioran 10 lei ; G. H. Tudorache, 6 lei ; Banca generală română, 20 lei ; Banca Marmarach Blanc, 20 lei; Banca de credit român, 10 lei; The Banc of Roumaine, 10 lei; familia Al. Ghica, 46 lei; Gr. Simionescu, 5 lei si celor-lalte persoane cari au dinâU surat mai miau *