Universul, noiembrie 1908 (Anul 26, nr. 301-330)

1908-11-01 / nr. 301

/ Sâmbătă 1 Noembrie 1908 maBctammmmmmmmam mmmammKxammmBBKamaammmmamammmammmmmmmmaaman exploratorului și o ladă conținând hârtii. Despre soarta celor doi tovarăși al lui Andre cari l'au însoțit în balon la Polul Nord, nu se știe nimic, poate că hârtiile, aflate vor da mai precise, lămuriri (.4 R) Reforma electorală a contelui Andrassy Arad, 30.— In proiectul de reforma electorală presentat Camerei de ministrul Andrassy se pravade între altele, că vor avea dreptul de două voturi toți cari au absolvit patru clase secundare. Ziarul «Tribuna» propune ca poporul român in frunte cu Mitropoliții, ca și in 1848, să țină o adunare de protestare in contra reformei electorale. Presa germană și politica externă Berlin, 30 — Ziarul «Taegnehe Rundschau» scrie că în desbaterile Parlamentului s’au rostit vorbe frumoase Putem încă spera ceva bun de la împărat, zice ziarul, insă, pentru mult timp încă, va trebui să muncim spre a putea ridica capul. «Roersen-Currier» spune că conservatorii nu se vor opune legilor prezintate de partidele stingeî spre a chezășui Germania de politica personală. E datoria tuturor să garanteze neatingerea Constituției. «Vossische Zeitung» scrie că prințul de Buelow caută să scape nerespunzând la întrebările ce i se face, poate că va răspunde prin mijlocirea lui «Norddeutsche Allgemeine Zeitung» sau prin «Monitorul oficial». Dar poporul vrea fapte, nu vorbe. Ședințele parlamentare din zilele aceste au fost un eveniment politic senzațional, dar curățirea politică a imperiului trebue făcută cu fapte, nu cu discursuri Prinderea unor criminali Berlin, 30 .Au fost arestați aici văduva Schroeder și amantul ei .Heiler, bănuiți de a fi otrăvit pe soțul Schroeder, care-i jena in dragostea lor. Ei ar mai fi comis și alte două crime spre a-și procura mijloace de trai. Despre poftele patriarhatului ecumenic Viena,. 30.— «Politische Correspondenz» află din București că demersurile făcute de patriarhatul ecumenic pentru revendicarea bunurilor mănăstirești din România, nu fac nici o impresiune in cercurile românești, cari știu foarte bine că asemenea demersuri vor rămâne totdeauna fără succes Importante conferințe de Stat Berlin. 30 — Se dă mare importanță convocării pe ziua de azi, de către principele Buelow, a consiliului de miniștri care desigur a discutat, deja cu consiliul de Stat prusian asupra rezultatului celor două ședințe ale Reichstagului. Nu se știe dacă s'a hotărît ceva, « insă probabil că cancelarul și-a expus vederile in ce privește viitorul Se afirmă că Buelow va avea în curînd o lungă conferință cu împăratul, conferință in care se vor trage consecințele desbaterilor din Reichstag Este foarte natural că cancelarul dorește să se asigure că împăratul e de acord cu promisiunile făcute Reichstagului Fiul șefului jandarmeriei din Varșovia, capul teroriștilor polonezi Petersburg. 30 —Se anunță din Varșovia că in timpul procesului politic care s’a judecat acolo, s’a descoperit că fiul șeful suprem al jandarmeriei din guvernămintul Varșoviei, e sufletul teroriștilor polonezi El a fost imediat arestat, dar a fost liberat in urma unei condițiuni de ?>000 mlne Poetul Mistral grav bolnav Paris, 3O Poetul Mistral, fondatorul ligii literare neoprovensate «Eeiibrige», zace grav bolnav la vila sa Mailand, de lăngă Avignon, si temere de o catastrofă, avîndu-se in vedere vîrsta înaintată a poetului Presa austriacă și reforma electorală din Ungaria Vierul. 30 -Ziarul «Neue Freie Presse» scrie că, deși majoritatea ungurească încearcă să menție in minuile sale puterea Parlamentului, totuși naționaliștii, grație nouei legi electorale, vor fi larg reprezentați și vormitea forma, împreună cu cei 40 de croați, un puternic bloc care să impue voința lor. De aceea reformt» de acum este mai mult ca o reformă, e o revoluție, care semnează sfârșitul vechei vieți parlamentare din Ungaria și inaugurează una nouă Ziarul «Fremdenblatt» găsește ionic ca in Ungaria să se introducă o lge electorală adaptabilă diferitelor provincii ale Statului. Astfel s’a făcut și pentru Gallia unde e imposibil să se introducă legea generală austriacă. Deasemenea, in Ungaria, chestiunile naționale vor trece pe planul al doilea spre a face ioc chestiunilor economice Națiunile cele mai dezvoltate nu vor suferi nici o pagubă prin noua lege. Ziarul clerical «Reichspost» condamnă cu asprime proiectul contelui Andrassy numindu-i un bastard născut din toate răutățile ce au conrupt până acum Ungaria. Ziarul socialist«Arbeiterzeitung» zice că această reformă electorală e un atentat, criminal la libertatea poporului pe care guvernanții unguri vor să -l puie sub jugul oligarhiei ungurești. _____ Ultima oră — Serviciul nostru telegrafic — Întrunirea conservatorilor democrați Brăila, 30. — La restaurantul francez a avut loc întrunirea conservatorilor democrați sub președinția d-lui general Grozea. D avocat Manola a adus elogii memoriei defunctului Subol.i D avocat Rășcanu îndeamnă la luptă pentru isbânda ideilor democrate și înființarea unui club. De avocat Cleni se face interpretul tineretului din partid, declarând solidaritate și propunând comitetul de redacție al ziarului partidului. Avocatul Consti’elcescu exprimă dorința ca consfătuirile să fie mai dese pentru a se cimenta legătura membrilor, propunând altă întrunire pe Duminică S’a hotărît continuarea ziarului Conservatorul democrat“ săptămânal cu un comitet de redacție compus din 17 persoane S’a ales o comisiune pentru reorganizarea clubului și pentru organizarea de conferințe săptămânale. Întrunirea s-a terminat la orele 11. întâlnirea între Wilhelm și ducele de Cumberland Berlin. 30.— După informațiuni private, Împăratul Austriei s-ar fi încercat că dea ocasie la o întâlnire între împăratul Wilhelm și ducele de Gamberland. împăratul Wilhelm ar fi primit ideea, întâlnirea ar avea loc in primăvară când Wilheim va trece prin Austria, ducându-se la Genova și apoi la Corfu. Criza ministerială din Austria Viena, 30. — Criza ministerială se trăgănează încet. O persoană din apropiarea cercurilor guvernamentale, probabil chiar un viitor ministru, declară că neînțelegerea cehilor cu germanii e cu neputință de a se aplana, din care cauză un cabinet de funcționari e acum sigur. Aceasta cu atât mai mult cu cât și slavii meridionali vor să aibă un portofoliu. Continuă atentate teroriste in India Londra. 30. — Neîncetatele atentate teroriste in India au început a produce aici o impresie de îngrijorare. Cercurile engleze blamează pe vice regele Indiei, lordul Minto, că nu a fost in stare să o ia pe deplin in mâinile sale administrația indiană. Data sosirei prințului moștenitor român la Viena Viena. 30.—Prințul moștenitor român va sosi în ziua de 18 Noémime, însoțit de aghiotantul sau căpitanul Manu. El va descinde la Hofburg, unde va răminea două zile. In onoarea prințului se va da un pânz de gală la Schoenbrunn. Noul ministru plenipotențiar Mișu a sosit ieri seară. El va fi primit in audiență de sosire de către împărat, incă înainte de sosirea prințului moștenitor. Afacerea Novacovici Belgrad, 30.—Curtea de casație a confirmat sentința primei instanțe, care a declarat nevinovați de fostul prefect al Belgradului Zerowici și pe comandantul de jandarmi Wukassowici, de omorirea frațiior Novacovici in închisoarea polițienească din Belgrad. In urma acestei hotăriri, răspunderea pentru această crimă ar trebui să o poarte fostul ministru de interne ,Nastas Petrowici, care a dat ordinul de a se trage focuri de armă in celula frațiior Novacowici. D. Al. Lahovary în audiență la Failières Paris. 30. — Președintele republicei a primit in audiență solemnă azi după amiaza pe ii Al. E Lahovary, noul ministru al României la Paris, care i-a remis scrisorile sale de acreditare (A.R.) Noul cabinet egiptean Cairo, 30 — Un cablogram german vestește că noul cabinet a fost compus precum urmează: justiție Hussein pașa, răsboiu și lucrări publice: Ismail pașa; finanțe : Hussein pașa ; interne :Mohamed bey Ministrul instrucțiunei rămâne neschimbat Redivul a avut o convorbire îndelungată cu sir Eidon Gorst, agentul diplomatic la Angliei la Cairo (A. R) Reînvierea economică a Franței Paris, 30. — Camiera a început discuțiunea budgetului comerțului D. Gruppi, ministrul acestui departament," a declarat că după o depresiune datorită in special crizei americane, se constată acum o splendidă reînviere economică a Franței Ministrul a adăugat că s’a preocupat de sporirea reprezentațiunei comerciale a Franței in străinătate A terminat treind elogiul admirabilei armate Vie-comercianți și industriași francezi (Annause) (AR.) Forțele navale ale Angliei Londra. 30 —Camera comunelor. —I Lie interpelează pe d Asquith întrebând dacă guvernul britanic interpretează declarațiunile făcute de ziarul «Standard» in sensul că flota engleză trebuește să fie totdeauna superioară cu 10 la sută liotelor celor două puteri navale mai tari după Anglia. Primul ministru a declarat că poate răspunde afirmativ. (Aplause generale). Baloane militare în Statele Unite Washington, 30.— Secretarul de stat la războiu a cerut pe exercițiul 1009 o sumă de 500.000 dolari pentru cumpărarea de aerostate, baioane dirijabile și aeroplane pentru armată. (A. R). Sporirea soldelor ofițerilor ruși Petersburg, 30. — Agenția telegrafică, din Petersburg, anunță că ministrul războiului a depus la Dumă un proect de lege privitor la sporirea soldei ofițerilor cu incenpre din 1909. (A. R.) Minister socialist în Australia Nelburn, 30. — Șeful partidului lucrătorilor, Fischer, "a format noul minister. (AR.) Agitația antimilitaristă din Franța Toulon, 30. — Poliția a operat perchizițiuni domiciliare la mai mulți lucrători ai Arsenalului cari fondaseră o asociațiune anarhistă antimilitaristă sub numele de «Tinerimea Liberă». S’au făcut perchzițiuni și în focalul asociațiunei unde s’au confiscat broșuri revoluționare. Secretarul asociațiunea și secretarul confederațiuneî revoluționare a sindicatelor județului Var au fost arestați. (A. R) Balonul militar german Berlin, 30.Batonul militar s'a coborit cu bine la Wolfin, după o cursă nocturnă. Batonul va fi transportat la Berlin cu trenul. (A. t.) Cutremure de pământ Plauen (Vogtland), 30.— De ieri seară s’au produs rot cutremure de pământ cari au fost simțite in Vogtland (A. R) Sven Hedin în Japonia Stockholm, 30 — Exploratorul Sven Hedin a sosit la Tokio. (A- R). _____ »MADAM PAUL” JURNISOARSA CURTEI REGALS CALEA VICTORIEI 27 (lângă Prefectura Poliției) MARE EXPOZIȚIE 5"PUNERE 18 VIRARE ... a unei nouă Serii de —....HOUTAtI BEIXASEL create pentru luna NOEMBRIE și DECEMBRIE Cu ENORMĂ REDUCȚIUNE dE PREȚURI UNICUL MAGAZIN în țară, posedând garniturile cele mai superbe și bogate pentru Rochii de Nuntă, Vizită, etc., și unde Doamnele și Directoarele de Ateliere pot găsi asortimentul cel mai convenabil. La boli de rinichi și vesica, gravela, disiure și guta, la diabet, la catarurile organelor de respirațiune și digestiune se întrebuințează Isvorul de Lithiu SALVATOR cu succes excelent. Efect diuretic. ] Gust plăcut. Apar în odicioaiă și blutura distetica Ö8 primul rang. Special recomandat acelor personi,cari din causa vieții sedentare șuier de diathesa uncă iji hemoroizi, cât și de schimb de materie deranjat. Consultation medicale, ateste despre succese salutarie și alte broșuri despre izvorul stau gratis și franca la disposiție. Se găsește în toate drogueriile principale — •<*'«»» (mi.foxin! Liv» jjJfOS FQM îASS? wezi Liber de fer. ! X |Absolut pur. 'îișor digestibil. | Composițiune constant». AFACEREA destăinuirile? Împăratului Wilhelm — Serviciul nostru telegrafic — Criza din Germania Berlin, 30.—Criza durează încă. Rămânerea lui Buelow la putere va depinde de la viitoarea lui convorbire cu împăratul. Dacă sunt adevărate svonurile că împăratul s-ar fi plâns că Buelow l-a apărat cu prea puțină energie in fața Reichstagului, retragerea lui Buelow e sigură. Alții spun că Buelow va rămânea la putere, deoarece influența sa asupra impăratului e foarte mare. Sunt unii insă cari dau și numele succesorului lui Buelow. Acesta ar fi generalul Löwenfeld. Apropiata întâlnire între Buelow și împăratul Wilhelm Berlin. 30. — «Frankfurter Zeitung» spune că săptămâna viitoare SEiUIlA Alianța turco-sârbâ iminentă Belgrad. 30 — Pasici telegrafiază din Petersburg că e foarte mulțumit de vizita sa la iar Secretarul său va veni la Belgrad ca să raporteze desiine resultatul misiunei sârbești in Rusia. Prințul moștenitor sârbesc se va duce, cu siguranță, la Constantinopol spre a încheia o alianță turco-sârbo-muntenegreană. Deosebit de aceasta va stărui pe lângă Poartă ca să dea voie voluntarilor sârbi să treacă prin Macedonia, garantând in numele Serbiei, că bandele sârbești nu vor face absolut nici un rău pe teritorui turcesc Schimbări în diplomația Belgrad. 30. — Se zvonește că ministrul sârb la Viena, Simicî, va fi rechiemat, deoarece întreaga lui acțiune ar fi fost foarte rea pentru Serbia Se proiectează multe alte schimbări in corpul diplomatic Iminenta abdicare a regelui Petru Berlin, 30 — Se anunță din Belgrad, ziarului «Vossische Zeitung"" că, cu toate sfaturile, situația politică continuă de a fi îngrijitoare Nemulțumirea, contra rămânerei pe tron a regelui Petru, sporește. In cercurile diplomatice de aci se crede că o catastrofă e iminentă. Aceasta cu atît mai mult cu cit dificultățile financiare sunt manifeste. Se crede că renunțarea la tron a regelui va avea loc sau de bună voie sau forțat. Discursul răsboinic al prințului moștenitor neaprobat de guvern nici de rege Belgrad. 30.—La începutul săptămânei viitoare se va întruni Scupeina pentru ca să asculte raportul ministrului de externe Milovanovici, asupra resultatului misiune! iul in streinătate Scupeina se va ocupa și cu ultimul discurs al prințului de coroană, care n’a voit să ție seamă de cuvintarea ce’i însemnase și recomandase guvernul ca să rostească ci s’a apucat să țină un limbagiu răsboinic, spunând lucruri, cari nu se potrivesc de loc cu intențiunile guvernului sârbesc, nici ale regelui Petru și nici chiar ale țarului. Scuperia se va mai ocupa apoi cu afacerea grațierea și reactivării ofițerilor implicați in complotul de la Kragueratz Cu tot votul Scupcnieî, nici până azi acești ofițeri n’au fost liberați Regele a refuzat să iscălească decretul in această privință, ceea ce produce o mare agitație intre deputați. AUSTRIA Răspunsul țarului către Franz Josef Viena, 30 — «Wiener Allgemeine Zeitung» află că autograful prin care țarul răspunde la scrisoarea lui Franz Iosef despre anexarea Bosniei, a sosit la ambasada austriacă de aci și-l va duce impăratului consilierul de ambasadă Swerdpfelf, deoarece ambasadorul Űrtisof lipsește din Viena, din cauză de boală. Se spune că răspunsul țarului e conceput în termeni foarte amicali Deputăția bosniacă ia primul ministru ungur Budapesta. 30.—Deputațiunea orașului Sarajevo a făcut o vizită la Cameră lui Wekerle, președintele consiliului. Răspunzând discursului primarului din Sarajevo, D. Wekerle a zis :«Sunt fericit că intrați in legături durabile cu Ungaria. Având deplină recunoștință pentru hotărirea suveranului, vom favoriza interesele Bosniei și Sbrzegovinei și in special ale orașului Sarajevo, ne vom consolida situațiunea prin această cooperare. Primăria a oferit la 3 după amiază un prinz in onoarea deputațiunei. A luat parte la prinz și ministrul Apponyi care a toastat RUSIA Pasici la țar Petersburg. 30.—La recepțiunea de ieri de la Zarskoie-Selo, Pasici a fost primit de țar intr’un mod extrem de amabil, țarul intinzându-i mâna. La plecare i-a condus pînă la ușa cabinetului și i-a întins din nou mâna, descoperă necontenit. In momentul catastrofei se aflau în mină 400 de mineri, dintre cari 150 intr’un puț depărtat unde n’a avut loc explozia. Comunicația acestora cu ieșirea e insă tăiată din cauza prăbușirea galeriei Nu mai sunt speranțe de a’l salva. Berlin, 30.Catastrofa din Hamm se atribue aprinderea prafului de cărbune, care se află în mari cantități în toate straturile și era într’o stare de extraordinară uscăciune. Pe la orele 7 dimineața s'a început scoaterea răniților și morților. Coloanele de salvare trebuiau să fie des schimbate din cauza căldurei și a gazelor otrăvitoare. După amiaza, a fi dat ajutoare membrii cunoscutei societăți de salvare «Hibernia», care, după cum se știe, a intervenit cu atâta succes cu prilegiul catastrofei din Courrières. Și această echipă de salvare însă a trebuit să renunțe la acțiunea sa. La orele 6 seara operațiunile de salvare au fost suspendate, avându-se in vedere inutilitatea lor. 200 de inși sunt im grupați in mine. hamm. 30.Până azi la ora 2 după amiază, s’au scos din mină 36 morți Se mai află in puț peste 300 minieri ; salvarea lor pare cu neputință 30 oameni grav răniți se află in spital Explozia s'a produs cam pe la 4 dimineața și a fost foarte violentă. Focul continuă a se întinde in mină. Echipa de salvare a trebuit să renunțe a se cobori in mina. Pompierii au început să lucreze la stingerea incendiului din mină. (A. R ) Hamm, 30.—Salvarea victimelor rămase in mină fiind cu neputință, mina va fi inundată spre a se putea stinge incendiul care ia tot mai mari proporțiuni După constatările oficiale, sunt 36 morți și 35 răniți, dintre aceștia au murit 3. In mina se aflaui încă peste 200 minieri , ei trebue considerați ca pierdut! (A. Rr.) ——sssssim——— CANATOul TI Pe ziua de 30 Octombrie 1908 Ion Buescu cu d-ra Alexandrina M. Jenesen, Heinrich N. Dürr cu d-ra Luiza G Moser, Păun C. R Stoian cu d-ra Paraschiva I. Crișan, Costacha Nița cu d-ra Ioana Radulescu, Spiridon Chistescu cu d-ra Domnica Atana, D. Finkelstein cu d-ra Rissa N. Henchis, Sterian G Florea cu d-ra Constantina N. Popescu, Dumitru Pletea cu Elena A. Dinu, Ion A Simion cu d-ra Sara Binder, Const Dumitrescu cu d-ra Elisa Bucuresku, Ignat P Schein cu d-ra Ana M. L. Eftlog, Haim L M. Babinovici cu d-ra Melania M.. Daltelbaum, D. Miluiilescu cu d-ra Ioana C. Petre, Isac G. David cu d-ra Marion S. Halpern, Constantin D. Niculescu cu d-ra Floarea Nița, Niculae Stalinescu cu d-ra Tereza Niap, Păun Marinescu cu d-ra Dochia I Dumitru, Ion G Negoescu cu d-ra Ecaterina N. Ioan, N . Gheorhiu, cu d-ra Ana M. Tamaș, Gh Dlúgra si d-ra Maria G Teodorescu, Bordz Blauer cu d-ra Sara Spitzer, Remus Iliescu cu d-ra Eugenia M. G. Trandafirescu, Dum. Georgescu cu d-ra Elisabeta A. Andriotis, Nic. L. Apostol cu d-ra Elena Popescu, Vasile Mateescu cu d-ra Paulina G. Dinescu, Eduard Salinca cu d-ra Brighela Biro ______________ NASCUTI ȘI MORȚI — Pe ziua de 30 Octombrie — Născut! 24. Morți 17 adică Gh. Constantin 4 ani, D-tru I. Vătafu 25 ani, Dobre Gădescu 15 zile, Petre Nlae X. Radu 6 ani și B zbe, Barbu Râdulescu 75 ani, Anastasia Gr. Ion 54 ani, Vasile M Tudor 10 zile, Maria Dumitru 85 ani, Ecaterina Voiculescu 1 an și 10 luni, Elena Faci n 19 ani, Floarea 57 ani, Petra Dumitrescu 15 ani, Ion C. Ilie 43 ani, Erneslina Hornștein 03 an Avram Allrescu 80 ani, Ținea Dincă Păun 24 ani, Toba Haim Blum 21 zile. Bine încălzit cu calorifer CIRCUL S100LI Turneul artistic internațional Teatru de varietăți pentru familii Azi, Vineri, 31 Octombrie 1908 Mare Representație Jour-Fixe Succes colosal — 5 LOVOCIVELX.S 5 — celebre dansatoare și cântărețe —TISE 13OUSEMS— Dansatori și acrobați pe pietoroang. Spectacolul se va termina cu CINEMA. TOSEA.F Program integral schimbat Prețuri populare Biletele se găsesc de vânzare la agenția Jean Feder DUMINECA ȘI SĂRBĂTORILE 2 HFIMU:/F\T\|!U\a 2 Orele 3 MATINEU cu prețurile reduse Teatrul fău ISON Vineri 31 Octombrie 1908 — VARIETAȚ!I.SOS idEZE F’RIGOLETE Operetă într um act cu transformațiiummerico Americi prim tenor Blanche Ideal dansuri serpentine La Belle Montanara. dansuri spaniole De Caruso cântăreți excentrici —CINEMATOGRAF cu vederi interesanteHARALAMB Membru al Societăței de Dermatologie și Sifligrafie din Paris SIFILIS și BOALE de PIELE (căderea părului, eczema-acnee, etc. lupus tratat prin electricitate) — De ia 2 la 5 ore — a Victoriei, — 1 !3 — Telefon 8 96 — 2808 Oi'- S. i. LEIflPART - BENTSETEr. In medicină și chirurgie LEMPART FIU Specialisat in dentistich și boale de guru de la clinicele din Paris 6, Strada Edgard Quinet, o fostă str.Nouă 5 (vis-a-visTlotel Capșa TlSCflOM) posedând engleza, franceza și germana, oferă pentru orele de după amiază, serviciile sale ca secretar, corespondentor traducător. Scrisori la ziar sub Chicago. IF. ERACL! STERIAN SPECIALIST IN BOALE LITERRE și SIFILITICE Vecinu medic al Eforiei Spitalelor Civila Consultații de la 10-12 și de la 5-7 Sir BIBESCU-VODA 22 (colț St. Ecaterina, 2852 Dr. LAVISCH .Specialist in liosale SIFILITICE 2—4 și B./a 7V2 P- m. No. 8, Strada Covaci, No. 8 2594 Dr. GEORGE C. FISCHER BOALE de USMI și URESHI și-a reluat consulațiunile de La 11—12 a. m. și 4—6 p. m. 27. — Strada Doamnei, — 27 MARELE MAGAZIN (K MUZICA Jeasi F@i@f FURNISORUL CURȚEI REGALE București, Calea Victoriei Ho. 54 ASORTIMENT PENTRU ELECTRICITATE! CHRISTOFLE! Cel mai complect depozit minmume BitOu și BUCĂTĂRIE JUCĂRII! Cărucioaie p. bolnavi Banca Bucureștii F. POKORNY Strada Smârdan No. ÎS In dreptul Băncei Naționale. CUM PARAISI VINDE ori ce fel de efecte din țară și străinătate SCONTEAZĂ CUPOANE Avansuri de bani cu 8 la sută pa an in ori ce fel de combinațiuni asigurate și ipoteci în rangul I și Il-lea pe moșii sau case Primește ori ce sume de bani spre fructificare cu 6 la sută ca an iar pentru sume mari și termen mai îndelungat cu procente convenționale /JVCASSO SI COMISION full In Sinaia DZ 9SNZM3 Bulevardul Ferdinand No. 32 A se adresa acolo, 2871 Reclama esutista comerțului Dr. ELIAS Fost intern pr. al Spitalelor din Paria Specialist pentru boalele de GAT, NAS și URM Cib 46, Calea Moșilor No. 46 — (Consultații:3—3 p. m.) — 1990 _______________ B8ULVENEHICE SEXUALE și UHIAHE Consultă zilnic 10—12 și 4—6 Doctorul GRÜNFEND 217.—Calea Moșilor, 217 Corespondează cu provincia. Trimită gratis chestionar medical. 2171 SanöFTlni Chirurg la Spitalul Filantropia Specialisat la JP&1în Consultațiunii chirurgicale 3-5 Instalațiune pentru operațiuni, spălaturi, pansamente , Strada Armașului Noul (lângă grădina Icoanei) Telefon 4 12 2841 CERNEAI..-* bună pentru mașină plană Prețul foarte avantagio* A se adresa la administrația ziarului Universul, împăratul Wilhelm și cancelarul Buelow se vor întâlni la Kiel spre a discuta asupra evenimentelor isvorite din publicarea interviewului imperial. De la această întâlnire depinde demisia sau rămânerea la putere a lui Buesow. Noul și sensaționale destăinuiri dintr'o corespondență a împăratului Wilhelm Berlin, SO.—«Berlinein Tageblatt» aflat din Slaga oft.ilarul «Vaterland» povestește următoarele: ’in ajunul răsboiului anglo-bur, regina Wilhelmina a trimis împăratului Wilhelm o scrisoare, rugându-i să intervie în favoarea burilor. împăratul a refuzat anni târziu, în timpul răsboiului ruso-japonez, împăratul a trimis reginei Olandei o scrisoare amenințătoare, spunându-i că Germania va ocuroti porturile olandeze în cas când Olanda nu ar lua imediat măsuri de apărare contra Angliei. Fără știrea Parlamentului, guvernul olandez făcu mai multe fortificații La porturi împăratul Wilhelm mulțumi pentru aceasta prin vizita sa la Amsterdam și prin propunerea de a se încheia un acord asupra mărcii Nordului. Agravarea crizei cancelariale din Germania Berlin, 30 — Cercurile politice cred că criza cancelarială a fost agravată și mai mult de către Reich Hag Prințul de Bueiow, spre mirarea generală, n'a luat" pentru a doua oară cuvântul, față cu violentele atacuri ale pangermaniștilor și socialiștilor contra impăratului Faptul acesta e explicat în sensul că prințul de Bueiow e hotărît să demisioneze din nou. Ziarul «Taegnehe Rundschau» anunță că Bueiow a adresat tert telegrafic, la Donaueschingen, o nouă întrebare împăratului Wilhelm dar nu a primit un răspuns destul de mulțumitor ca succesor probabil al cancelarului, se vorbește azi de fostul adjutant al împăratului, generalul Loewenfeld, comandantul corpului de armată din Hanovra, care săptămâna trecută a stat câteva zile la Berlin .Ofe .— din Balcani — Serviciul nostru telegrafic — călduros pentru oaspeți, declarind j tul sunt numai cadavre, că libertatea bosniacilor este asigurată de aci înainte Ministrul a băut pentru cetățenii din Sarajevo. TURCIA Turcia își rechiamă rezervele sub arme Constantinopol 30. — In tot districtul militar al Salonicului se rechiamă rezervele sub arme. Ministerul de războiu a ordonat rechiemarea de urgență a rezervelor și din alte districte Bulgarii vrând să ațâțe revoluție în Macedonia Constantinopol. 30. — Din Veskius se anunță că bulgarii sunt hotâriți să provoace o revoluțiune in toată Macedonia. Ieri, autoritățile din Vodena au sechestrat hârtii in cari se arată organizația și mișcarea bandelor Boicotarea mărfurilor austriace sporește Viena. 30.—Telegramă din Triest.—Se anunță din Durazzo (Dalmația) că mișcarea de boicotagiu contra mărfurilor austro-ungare sporește intr’un mod foarte serios în orașele albaneze. Comitetul tinerilor turci a trimis o circulară tuturor comercianților turci și streini, prin care'I obligă ca în curs de șase luni să nu cumpere și să nu importe nici un fel de marfă austriacă sau ungurească Comercianții străini cari vor viola această disposițiune, vor fi expulzați. Pentru înlocuirea mărfurilor austro-ungare, comitetul tinerilorturci a încheiat un contract cu societatea de navigație rusească spre a înființa un serviciu intre Odesa și porturile albaneze pentru transportarea mărfurilor de cari uonflațiunea are nevoie. Pedepsirea batalioanelor răzvrătite Constantinopol, 30. După ce batalionul răzvrătit a fost trimis în Arabia, I era vorba că și un al doilea batalion din garda palatului să urmeze pe acesta. Influențe puternice au împiedecat insă aceasta pînă azi. Ministrul de războiu a fost silit să trimeată un alt batalion Ziarul «Yeni Gazeta» cere lămuriri guvernului Mișcările trupelor turcești Constantinopol. 30.—Față de știrile inexacte ale ziarelor, se constată că actualmente întreaga divizie a 18-a de nizami se află in spațiul dintre Prevlje și Mitrovița. (A. R ) Dezmințire Constantinopol 30.—Se iesminte svonul despre o călătorie a principelui George la Constantinopol (AR.) Poarta protestând contra concentrărilor militare din Serbia și Muntenegru Constantinopol., 30. — Poarta a remis la Belgrad și Cetinie note cerând să se înceteze cu concentrările militare de la graniță cari neliniștesc populația turcească Alegerile parlamentare. General destituit Constantinopol, 30 — Ministerul de interne a declarat că deschiderea parlamentului nu va fi posibilă înainte de 14 Decembre. Până acum au fost aieși 80 deputați. Oradea a fost publicată prin care se destitue mareșalul Șefket, comandantul diviziei a doua numindu-se in focu î generalul Dehevad. (A. R.) BULGARIA Iminenta cădere a cabinetului Malinow Sofia. 30.—Din cauză că tratativele turco - bulgare înaintează încet în urma pretențiilor Porții, se consideră ca sigură căderea ministerului Malinow, după care ar urma un cabinet de coauțiune cu Daneff in frunte Sobra’uia va vota in curînd legea prin care recruții sunt chiemați sub arme însă nu pentru Aprilie, ca de obiceiu, ci pentru sfârșitul lunei curente s. n. Bulgaria și înarmările Turciei Berlin. 30.— Se anunță din Constantinopol ziarului «Lokalanzeiger» că Bulgaria a atras azi din nou atențiunea Porții asupra înarmărilor continue ale Turciei. Dacă transporturile vor continua ca in ultimele 6 săptămâni, trupele turcești de la graniță vor ajunge să fi întărite lunar cu câte o divizie și jumătate, numai in infanterie, cari se Isis falsai! € U MAHE HABAT Zbu Esbi eftln ca oriu.en.cL— Comandole din provincie se efectuează prompt 0.C H BUCUREȘTI. ARTICOLS fl © mm șlie GALANTERIE PIELĂRIE FINA.“PARFUMERIE.-BASTOANE ELEGANTE noul M jv &Űm © RENITUSIM MOBILE IN TUJITS STH.ÜMI1E Decoratiuni si instalatiuni complecte din renumita fabrică BBRNH. L TJD'W'ÍO, Viena Furnisorul Curței Imperiale din Viena și Furnisorul M. S. Regelui Carol I Moliile englezești. Fotoluri de piele, Furnituri complecte ptru Glucuri și Hoteluri PATURI, LA VALOURI, NOPTIERE MODERINE DE BRONZ BUCUESTI CALEA RANOVEI, No. 5 Faliei îsloi Pe EREI DORMITOARE !. EU SUFRAGERII ITinninAU’i o BREZUIU ?â SALOANE i. i 2897 CEL MAI MARE PENTRU CAZ! CHRISTOFLE! Cel mai complect depozit Christalleries Baccarat TOATE ARTICOLELE DE JUStitli! Cărucioare și Mobile pentru Copi BIROURI SAUA EFORIEI (Boulevard) —Azi, Vineri, 31 Octombrie și în fiecare seara la ore 9 precis....... " MARI REPREZENTATIUNI date de către TEâTlIJIa @lui Dinttoul și splendidul program, de remarcat: Un voia, pe lacurile Elveției.-Manevrele corpurilor de armată din Franța in anul 1908,-Nu se poate lăsa de obicei.-Poveste. ’. pădurarului -Un servitor la toate. ..-Jubileul de 60 ani de domnie a M. S . împăratului Francisc Iosif I.-(Seria II) Fabricile de teracotă din Italia., Un duel comic.-Aer curat cu orice preț.-Cuburile fermecate etc., etc. , și alte multe vederi după natură Scene comice și teatru de varietăți.. Dumineca și sărbătorile MA.TINEURI la orele 3 d. a.—la fiecare ! «JOU1 program nou cu totul schimbat și nemaivăzut. S*i‘r<nî rea se efectue»»» în 24 ore «Ie Isi coímsuhí» i ANTRACIT — de jFrirrx ®. calitate — — Predai la domiciliu in saci plumbuiți — GREUTATE GARANTATA Strada Karageorgeviel. 3.—Telefon 10/7 ENGLEZESC Catastrofă minieră Indermania Sute de morți — Serviciul nostru telegrafic — Hamm. 30. — O explozie «le pulbere de — O cărbuni a avut loc in mina Radbod Din BOO lucrători câți se aflau in mină. 3 au fost uciși. 3» au fost grav răniți, 50 se crede că ar fi perit Berlin. 30.— Se anunță din Hamm că până azi după amiaza - ua , au fost scoși 30 de mineri răniții grav și patru cadavre. De îndată ce s’a aflat de catastrofă, marile fabrici au trimis marile lor echipe la fața locului S’a trimis și un mare număr de jandarmi pentru menținerea ordinei în timpul lucrărilor de salvare. In orașul Hamm domnește o mare dezolație. O mare mulțime de lume e adunată la intrarea minei unde se produc scene sfâșietoare. In puțul unde s’a produs catastrofa lucrările de salvare sunt imposibile din causa fumului gros. Berlin, 30.—Asupra catastrofei dela Hamm se mai află următoarele : Acțiunea de salvare continuă : din nefericire din puțuri nn g’q oviyac rlfloot It h /In rabot s’a extras decât 44 de răniți, resot