Universul, mai 1909 (Anul 27, nr. 116-146)

1909-05-01 / nr. 116

D-șoara Elena Olaru, farmacistășijutoare. D. AL Armaeescu, farmacist-ajutor. La depozitul regional din Tecucii.—D-na Alex. Dimitrescu, farmacistă. La depozitul regional din Galați — D. Șt. Radovici, farmacist. D-nil D. Caian și Al. Gheorghiu, farmaciști-ajmori. La depozitul regional din Iași,— D-șoara V. Niculescu, farmacistăajutoare. D. V. Crudescu, farmacist-elev. La telegraf si poșta Au fost înaintați eieri gr. I : d-nii Cristovici Al., Predescu Ioan II, Nicolaescu Abram, Nicolau D. IV. , Vasiliu Ion 111. lonescu Ion V. Iliescu P. Sterian, Corbeanu Virgiliu, Nicolae Stan, Dumitresco Ilie, Pârvu Eugenia, Bălan V., Georgescu C-tin III și Spirescu C-tin. Au fost înaintași elevi gradul II : d nic Cristescu Cristea II, Poenari Vasile, Sighinaș Gngerie, Topală Vasile, Iorgulescu Traian. Ai fost înaintați elevi gr. III : domnii Frunzetti Roiba 1, David George, Ciuntu Niculae, Simon Constantin, Vârtosu George, Alaci Luca, Bărbulescu Vasile, Castriș Constantin, Constantinesc» Virgil, Georgescu Petre 11. Lascar George, Dumitru Popescu IX, Ignătescu Constantin, Sofriciu Constantin 51 Economu Constantin. In corpul didactic In corpul didactic primar din țară »’au făcut următoarele mișcări pe ziua de 1 Septembrie a. c. : D. I. Vucol, institutor la școala de baeți din Găești, a fost mutat la școala de băeți din R.Vâlcea. D. Ath. Constantinescu, institutor la școala de băcți din Babadag, a fost mutat la școala din Gaești. D-na Ortansa Mataș, institutoare la școala de bieți din Panciu, a fost mutată la școala de fete din acel oraș. ** * D-na Isabela Alexandrescu, învățătoare in Hârșești (Argeș) a fost mutată la Frățești (Vlasca). Preotul I. Buzeteanu, învățător în Sângera (Prahova), a demisionat din învățământ. Preotul N. Popovici a fost numit învățător în Ciurea (Iași). R-ita Maria Cordescu a fost «uimită la avățătoare la Poeni (Iași). D-ra Smaranda Nicolau a fost numită învățătoare la Cucuteni (Iași). ■ [UNK]»rirmirnii» « ■ ........................ à I NFORIICA Vinerii Maiu 1009 fÎMSțe, Agricultură și Comercifi București, 29 Aprlie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Banta de 1894 5u/8 lei 997s — 100; idem de 185 milioane 53s; lei 103Va— 104; idem de 32/ milioane 4*i# lei 90.90-90s/4. •idem de 50 milioane 4 °/0 lei 90.80—90.95 ; idem de 274 mii.4% lei 94% — 95; id. de 45 milioane 4%/« leî Olîg—913/s ; id. 120 mil. 4 °/0 lei 91%—913/a ; id. de 90 mil. 4 °/; lei 90 — 901/s ; id. de 180 milioane 4 °/0 lei 90 —901/* ; idem de 100 milioane 4% A. B. lei 893/4—90 ; id. de 70 mil. i*L lei 89.15-S9V4; id. convertite 4% lei 89.65-89.15.' Obligațiune com. București, 1903- 1906,î% lei 88.20-88.15, id. Iași 4y,<y. W 927, Credit județ, și com. 5 °/ lei 190— 100.10, id. 47,% lei 91.90— 91*/*. Fune. rurale 5% lei 99.45—99.30 , 4% lei 8S%—8SV4, urbane Buc. 5% 98.45—98.30, idem urb. Iași 5% lei 1M.77,. Acțiuni:Banca Națională 4050-4058. Banca Agricolă 431 — 433. Bank of Routs. Ltd. lei 221—223. Banca de Scent din București lei 135—137. Banca Marmorosch - Biank & Da. lei 880-865. Banca Populară Pitești lei 245—265. Banca Generală Română lei 1680—1690. Casa Rurală 375-368. Societăți de asigurare : Dacia România lei 784-731. Naționala lei 920- 905. Generala lei 800—785. Deviza: Cek Londra 25.26/425.23s/4, cek Paris 100.42%—100.32%, Berlin 123.55 — 123.45, cek Viena 105.40— 185.30, cek Belgia 100.10 — 100. Cereale — BLT1HAS 92 PSȘI— fetogramele noastre particulare) Cota cerealelor In străinătate Budapesta. 28 Aprilie. Grâu Oct.. cot. l.80 scă. 5 h. Secară „ „ 9.38 scă. 3 h. Ovă* M „ 7.45 scă. 4 h. Po nimfe „ „ 7.60 scă. 5 h. Berlin, 28 Aprilie. G râu de Maiu m. 252.— scă. 2— m. paris, 28 Aprilie.is. de Maiu 26.30 invariabil Făină ., Iulie 34.35 scă. 5 c. Ulei cobean 68— „ 25 e. New-York, 28 Aprilie. GrM disp. cent. 145— invariabil Grâu de Mai cent. 134— invariabil Grâu Juft. • •r Porumb disp. Porumb de Mal Porumb de Iulie 120% urc. 1% c. 80— invariabil. 817% urc. 7, c. 787] c. Ghicago, 38 Aprilie. Grâu de Mai cent. 127% urc. 1— c. Grâu de lupe ,, 114% 2— c. Grâu de vânt. „ 106% „ 1— c. Porumb de Mal „ 72% urc. Vsc„ de Iulie „ 68% ,, 7, e„ de Sept. „ 67% „ 7» C. Londra, 28 Aprilie. Grâul slab. Porumbul mai ușor. Ga calm. Ovăz susținut. Liverpool, 28 Aprilie. Grâu susținut. Porumb ferm. Anvers, 28 Aprilie. Grâu calm. Porumb susținut. Orzul oala. Coba ferm. In urcare nr. 28. Hamburg, 28 Aprilie. Grâu ferm. Secara ferm. O CUGETA REBE XI Un artist trebue să știe să simtă cu capul și să cugete ru inima.' NEREGUUU dela percepția circ. I București La percepția circumscripției I din strada Bateriilor, din Capitală, s'au descoperit nereguli săvirșite de copistul Petre Simo. Administrația financiară a Capitalei fiind înștiințată despre aceste nereguli, d. administrator Scărlătescu a elegat cu facerea unei anchete pe d. controlor Macovei. Ancheta a ținut 2 zile și eri d. a. d. controlor Macovei și-a depus raportul din care reese următoarele : D. perceptor Teodorescu, șeful percepției, lipsind câteva zile de la serviciu, din cauză de forță majoră, a delegat pe copistul Petre Simo, in care avea mai multă încredere, să facă încasări in numele d-sale. Copistul a abuzat, de această încredere a șefului său și de a doua zi chiar a început operațiunile necinstite. Astfel când contribuabilii sa prezentau să achite dările, copistul trecea in distanța pe care o libera suma adevărată, iar in cotor o sumă mai mică. Prin aceste operațiuni copistul și-a însușit in câteva zile din șapte dhitanțe suma de 130 lei. In urma acestui raport, copistul Petre Simo a fost destituit și actele au fost înaintate parchetului. D. Teodorescu, perceptor, deși neavând nici o răspundere, va plăti totuși, după ast e uzul, suma defraudată de subalierul sau. " Tis Joi o Mâine, Vineri, 1 Mai, la orele 2 d. a., se deschide sesiunea generală a Academiei române, printr'o ședință publică solemnă, în care se va cun darea de seamă despre lucrările făcute de Academie in anul trecut.. In această sesiune se va face recepțiunea noilor academiciani, d-nii N. Gane și Duiliu Zamfirescu. ♦ . P. S. Mitropolit Primat Athanasie, ca președinte de onoare al societăței clerului român «Ajutorul», împreună cu P. S. S. Nifon, Episcopul Dunărei de jos, PS. S. Arhiereul Calist Botoșeneanu și cu preoții ce compun comitetul societaței,a oficiat la imormântarea defunctei Sevasti Costescu care prin testamentul săuî. lasă acestei societăți aproape două sute mii lei, spre a se face un azil de femei bătrâne, cărora li se va servi și o pensie lunară de 30 lei din fondul inalienabil ce a testat societățea «Ajutorul». ♦ Articolul d-lui Caragiale, intitulat Cella Delavrancea, sosindu-ne prea târziu pentru numarul de azi, va apărea mâine. 4. Sesiunea de primăvară a S-tului Sinod se va deschide in sala Senatului mâine, Vineri, 1 Maiü. ♦ In personalul ministerului industriei și comerțului s’au făcut următoarele numiri : D. inginer D. Popescu a fost numit șeful biuroului brevetelor de invențiuni. D. I. Protopopescu administrator casier al stațiunei balneare Govora. D. O. Oprișenescu administrator-casier al stațiunei balneare Lacu-Sărat. D-nii A. Garabet-Giurgiu și T. Ghiță impiegați definitivi cl. % în direcția comerțului. D. P. Ioanin impiegat In serviciul statisticei. D. I. Ștefănescu-Priboi, impieg. auxiliar cl. II. In serviciul măsurilor și greutăților. D. Al. Stamatiu impieg. auxiliar în serviciul statisticei. ♦ Marele ziar francez «Figaro» din Paris, publică un articol de informație despre criza politică din Ungaria și caracterizează in cuvinte puține și concise proectul de reformă electorală al lui Andrássy. Spune că după acest proect, un ungur va dobândi un vot egal cu votul a 30 de români sau slovaci și încheie zicând că acest proect asupritor nu face nici decum cinste liberalismului unguresc. ♦ Persoanele cari vor comunica dupa orele 6 seara, direct redacției „Universului“, strada Brezoianui II, știri privitoare la accidente, incendii, crime și alte la tâmplari, vor primi o bună recompensă. wmummummmumsmsm ♦ Din Paris se anunță că baronul ungur Gernczy Felix, atașat la ambasada austro-ungară, s’a logodit cu d-șoara Elisabeta Stirbey, al cărui bunic, principele Alexandru Stirbey, a fost domnitorul Munteniei de la 1843—1856. Baronul Gerniczy este originar din Oradea-mare. ♦ Revista «Neamul Românesc», a d-lui profesor N. Iorga, a fost oprită să treacă în Ungaria. ♦ D. George Derusi, consulul general al României la Budapesta, care se află in Capitală, a plecat la postul său. S’au dat ordinele cuvenite ca poliția punctului Bahna (Mehedinți), să se alipească de poliția gărei Vârciorova. ♦ Citim în«Tribuna» de la Arad: «Criza politică are un avantaj : ea întârzie votarea legii de colonizări. Cu toate acestea, ministrul agriculturii, Darányi, a hotărât să nu suspende acțiunea colonizărilor de și in măsură mai mică. In trei locuri lucrările de colonizare au fost începute. Lângă comuna Târgoviște din comitatul Carașului un teren de 1168 de jugăre va fi colonizat cu 50 de gospodari unguri aduși de pe pusta ungurească Alföld. In Izbiște se vor statornici 105 gospodari și 45 de muncitori. Aceste colonii se vor închega alcătuind o comună nouă. La Nevrincea din acelaș comitat, se vor aduce 70 de gospodari și 15 muncitori. Toate aceste colonii se vor face în cele mai curate părți românești ia scopul de a sparge și împestrița cu enclave ungurești teritoriul curat și neatins din istoricul pământ clasic românesc al Carașului și Severinului stăpinit odinioară de banii românești ai Severinului». ♦ •Din Sibiu ni se serire, Judecătorul de instrucție a luat Sâmbăta trecută interogatorul d-lui avocat Francisc Hosu-Longin din Deva, dat in judecată pentru articolul ,,Mea culpa“ publicat in „Gazeta Transilvaniei“. ♦ D-na Anuța Vlad, soția deputatului român d. Aurel Vlad din Camera ungară, a primit citație ca in ziua de 1 Iunie st.u. să se prezinte la temnița de Stat din Vatz, ca să-și facă osânda de o lună la care a fost condamnată intr’un proces politic. ♦ D. P. Ghiăcioiu, avocat din Craiova, dr. in drept de la facultatea din Paris, pe punctul de a pune sub presă „Anuarul Baroului“, ediția II-a, a hotărât să consacre o parte, in această lucrare statistică și publicație de autobiografii, confraților români de peste hotare. In consecință, cei cari doresc să figureze in viitoarea carte (cu nume, adresă, decorațiuni, titlu academic, scrieri produse, funcțiuni ocupate, etc.) n’au decât să-î trimeată (prin mandat poștal) 5 lei drept orice taxă și vor primi franco tin exemplar din l-a ediție, în care vor găsi (la pag. XVII) buletinul-model gata să fie completat și înapoiat. Ziarele române din Austro-Ungaria sunt rugate să reproducă rândurile de mai sus. ♦ Cicliștii din Ploești vor face Duminecă. 3 Maiü, o excursiune la Târgoviște și mănăstirea Dealului. Plecarea va fi la orele 5 dimineața. Taxa da înscriere 2 lei. Pentru orî ce deslușiri a se adresa d-ui N. Constantinescu, depozit de ziare in piața Unirea. ♦ D-nii locot.-general Nicolae P. Khacidî, col.Nic. Monolioff și căp. N. Titcoff, din armata rusă, au sosit la Galați, de unde vor pleca la Reni. " D. general Boteanu, secretar general al ministerului de război, primi publicul în audiență Mercurea și Vinerea, de la orele’ll—12 din zi. ♦ Tragerea loteriei bisericei Sf. loan Botezătorul din Brăila a fost amânată pentru 18 Octombre, când se va face in mod irevocabil. ♦ Adresa veteranului Ion Cucuzel, nefiind cunoscută ministerului de război, d-sa e rugat a o comunica direcției personalului, biroul artileriei din acel minister. ♦ S’a decis ca examenul de doctorat in drept la facultatea din Iași să se fie in conformitate cu noul regulament. 4 . Cercul artistico-literar «Artă și Munica a organizat a treia excursions de plăcere București-Craiova-T.Severin -Vârciorova-Orșova și inapoi pentru zilele de Joi 21.Vineri 22*. Sâmbătă 23 și Duminecă 24 Mai. Prețul participării pentru o persoană 16 lei, (cuprinzând trenul dus și untorn cu Întreruperii), înscrierile se primesc până la 15 Mai la d. Gh lonescu, casierul soc. «Gutenberg» (Bursa Muncei) și la d. Radu Petrescu, Iin primeria Statului). ♦ Anul acesta a e zonul băilor Lacul-Sărat se va deschide la 10 Maiti. Exploatarea se va face in regie, și, ca atare urmează a se aduce mai multe îmbunătățiri localului băilor. ♦ Comisiunea compusă din reprezentanții primăriei Capitalei, Camerelor de comerț și meserii, ministerului de război, și ai celui de industrie, se va Întruni mâine, Vineri, la ora 3 d. a. în cabinetul și sub preșidenția d-lui primar Vintilă Brătianu, spre a discuta asupra diferendului ivit între brutarii din Capitală și primărie, cu privire la scumpirea pâinei. ♦ Ministerul instrucțiunei a aprobat ca elevii școalei de aplicație a școalei normale din Bârlad să’facă numai lecțiuni de dimineață. ♦ Mai mulți cetățeni din culoarea de Verde, suburbia Sf. Apostoli, s’au prezentat eri la «Biuroul de reportaj al Presei» din str. Academiei No. 3 și au reclamat că băcanii din acel cartier vând pâinea cu 35 și jimbla cu 40 bani. Rugăm pe d. primar să intervină spre a pune capăt speculei. ♦ Cursurile de vacanță pentru învățătorii suplinitori vor începe la 1 Iunie și vor ține până la 15 August. Ele se vor ține la școlile normale din Iași și G.Lung, pe serii de 130 elevi. Ministerul dă cheltuelile de transport și hrană ale suplinitorilor, înscrierile se fac la minister până la 31 Maiu. ♦ Mâine fiind 1 Maiu, multe autorități nu vor lucra. ♦ D. Domenico Failutti, cunoscut pictor din Veneția, care a sosit zilele acestea la București, a trimis una din lucrările sale salonului oficial, a cărui expoziție se va deschide zilele acestea. ♦ D. I. Sasu și-a susținut teza de doctorat în medicină, tratând despre «Contribuții clinice la studiul mistrelor orbitei». ♦ A. A. L. L. R. R. Prințul și principesa, împreună cu prințul Carol și principele Carol Anton de Hohenzollern au sosit ori in Capitală venind de la Sinaia. ♦ Intrarea publicului în parcul «Carol I» de la Filaret este permisă in orele următoare: De la 1 Aprilie — 31 Octombrie, de la orele 7 dim. până la 8 seara. Iar de la 31 Octombrie până la 31 Martie de la orele 8 dim. până la 5 seara. Intrarea cu trăsuri sau automobile este oprită. Ruperea florilor, fructelor sau călcarea pajiștelor este oprită. Contravenienții vor fi urmăriți, conform legii. ♦ Ere s’au întrunit la ministerul comerțului și industriei d-nn secretari al camerelor de comerț din țară și au discutat in vederea organizarea congresului camerelor de comerț, care se va ține în orașul Botoșani in cursul lunei Main a. c. La această conferință a luat parte și secretarul Camerei de comerț din București. In ședința de dimineață s’a discutat chestia organizărei oboarelor de vite și cereale din țară și s'au luat unele dispozițiuni, iar după amiază s’a mai discutat chestia comerțului nostru de cereale. Relativ la această din urmă chestiune s’a dispus a se face o anchetă serioasă in toată țara, prin mijlocul Camerelor de comerț. ♦ Citiți No. 242 din excelenta revistă umoristică «Furnica», cu un bogat sumar în proză și versuri de d-nii G. Ranetti și N. V. Țăranu. ♦ Mâine seară 1 Maiü, se redeschide pentru timpul de vară, cel mai frumos local din Capitală, Bufetul «Monte-Carlo», după insula lacului Grădineî Cișmegiu, unde in fiecare seară va cânta muzica militară a regim. 21, sub conducerea mult apreciatului maestru Buiuc. ♦ Se știe că ministerul de justiție a numit o comisiune însărcinată cu elaborarea unui regulament pentru punerea in aplicare a nouei l’egi de organizare judiciară. Comisiunea își continuă cu multa activitate lucrările cari probabil se vor termina cel mai târziu, pe la 10 Mai, așa că noua lege a d-lua 3’. Stelian va trebui să intre in vigoare la 1 Iunie. ♦ D. inginer D. Popescu a fost numit șef de biuton al brevetelor de invențiune din ministerul industriei și comerțului. ♦ După cum am anunțat, societatea «Carpații» va organiza Duminecă o escursiune la Curtea de Argeș, spre a sărbători memorabila zi istorică de 3 Maiu 1848. Cu această ocaziune se va celebra in biserica episcopală un serviciu divin pentru odihna sufletelor martirilor români de peste munți. Se crede că va celebra P. S. S. episcopul Gherasim al Argeșului*. înscrierile se fac numai până mâine, Vineri, la amiază. ♦ Slagazinul deceaní T. J. GOI>ZELISKI, fost sub hotel Frascati, s’a mutat în strada Regală, IVo. fl 8 bis. ♦ Ofițerii artileriști propunându-șî a sărbători in mod deosebit noua organizație de dat acestei arme, — adică 5 noui brigade și 5 regimente de artilerie de câmp, au ales ziua de 15 Maiü, care este și aniversarea zilei când primele lovituri de tun au fost trase la 1877 de armata română contra turcilor. In acest scop, un mare banchet a fost organizat de ofițeri și se va da la Arsenalul armatei. Toți ofițerii de artilerie din activitate și rezervă sunt rugați de a lua parte la banchet. Comitetul de inițiativă roagă pe ofițerii cari vor vor să asiste și in special pe ofițerii de rezervă cari locuesc in provincie, de-a considera această informație ca invitație și de-a trimite imediat adesiunea d-lor d-lui maior G. Finți, (str. Zefirului No. 8, la București). ♦ Alegerea celui de-al treilea secretar de ședință la societatea studenților în medicină se va face Sâmbăta 2 Maid, la orele 5 d. a. ♦ In ziua de 7 Aprilie, direcția poliției din Viena a înștiințat Siguranța generală că a fost prins acolo un anume Moriț Grüberg, pungaș de buzunare, originar din România, tocmai in momentul când săvârșea un furt, și a cerut relațiuni asupra lui. Direcțiunea Siguranței a răspuns eri poliției vieneze că numitul pungaș internațional, se mai dă sub numele de Buium Grünberg, zis David Herșcu, zis Gherșim Buium, zis Burak Lupu, născut In 1883, in orașul Vasluiu. El a suferit 3 condamnări și este și dezertor din armată. ♦ Eri s'a prezentat la biuroul de reportaj al presei, din strada Academiei No. 3, d. Nicolau, proprietar în str. Labirint No. 133, care avea în mână o pâine fabricată de soc. “Viața» și care cântărea numai 850 gr. D-sa ne-a arătat că această pâine se vinde cu 32 bani și fum., ceea ce revine la 40 bani de kilogramul de pâine. Bturoul a comunicat cazul imediat d-lui primar al Capitalei, care, la rândul d-sale, a Însărcinat inspectoratul comunal să facă o anchetă. ♦ Ședința comitetului societăței ofițerilor veterani, care urma să se ție în ziua de 1 Maiu, s’a amânat pentru ziua de 8 Main. Sudicîl TS ♦ Azi, se judecă la Judecătoria ocol. I din str. Belvedere, culoarea de roș, procesul dintre sindicaliști și poliția Capitalei din cauza incidentului care a avut loc cu ocazia întrunirei de la Dacia. Universitatea S’a amânat pentru asta-seara la orele 9, adunarea la universitate a profesorilor facultății de științe și a senatului universitar, pentru a numi un profesor la catedra de chimie tehnologică la facultatea de științe din Iași și un profesor la catedra de chimie industrială la facultatea de științe din București. Scolare ♦ In zilele de 7 și 10 Mai se va ține la arenele romane din parcul Filaret concursul parțial de oină între școilele din București. In ziua de 7 Mai concursul se va ține de la orele 3—6 d. a., iar in ziua de 10 Mai de la 9—11 dim și de la 3—6 d. a. ♦ D. ministru al instrucției publice, a aprobat budgetul burselor acordate de Casa școalelor pe anul 1909—1910. Bursele noui se ridică la 14.000 până la 15.000 lei. Toate cele vechi au fost menținute. In total budgetul este de 46.000 lei. ♦ Ministerul instrucțiunei a luat dispozițiuni ca elevii cari dau examene de diferență, de la o clasă la alta și cari au urmat la Stat să fie scutiți de taxa de examen. Elevii însă din această categorie cari au urmat cursurile ca particulari sau ale căror certificate au fost liberate mai de mult ca 2 ani, vor plăti o taxă de 20 lei. militara . Pe ziua de 23 Aprilie, datal. 3 din reg. 7 Racova No. 25, și-a schimbat garnizoana la Vaslui. ♦ Comitetul consultativ al marelui stat-major se compune după cum urmează: D. general de divizie Gr. Crăiniceanu, șeful marelui stat-major, ca președinte ; d-nii colonel Popovicî ’loan, de la marele statmajor, locot.-colonel Const. Iancovescu de la marele stat major și locot.-colonel Filoti Traian, directorul școalei superioare de războiu, membri. ♦ Căpitanul R. Ioanovici, din reg. Mihaifi-Viteazul, a fost numit șef al biuroului de recrutare și mobilizare. ♦ Căpitanul Vlădescu I., din pionieri aflat in poziție de disponibilitate a fost rechemat in activitate. ♦ Au fost numiți comptabili la regimente următorii ofițeri: Locotenent Stoianovici A., contabil în bani la reg. 2 artilerie în locul căp. Negură N., trecut la la front. La reg. de escortă au fost numiți : Căpitanul Petrovici A., contabil în bani, in locul locotenentului Anghelescu I., trecut la front; locotent Foulquier A. V., contabil in materii in locul administratorului cl. 3-a Ioanin N., mutat. La infirmeria de obicei a fost numit contabil în materii farmacistul iocot. Grințescu G., în locul farmacistului maior Dumitrescu Parepa C., detașat la spitalul militar „Regina Elisabeta“. ♦ Prin deriziune ministerială au fost depărtați din școala pregătitoare de subofițeri elevii Deșilă Leon și Sbora Gr., insumându-se amândouă în reg. 4 Argeș. ♦ Eri de dimineață d. general Zottu, noul comandant al diviziei 4-a, a trecut in revistă pe platoul Cotrocenilor toate trupele de sub comanda sa. Lasitare ♦ D. D. Diaconescu, subchirurg supranumerar la secțiunea medicală de la spitalul din Pitești, este confirmat un postul ce ocupă, în locul înființat din nou pe ziua de 1 Aprilie a. c. ♦ După buletinul săptămânal mortalitatea din Constantinopol pe timpul de la 26 Aprilie la 6 Mai,a fost următoarea : 313 decese din care 2 rugeoiă, 1 variolă, 14 febră tifoidă, 41 tuberculoză și 1 meningită cerebro-spinală. ♦ Comisiunea instituită in Rusia pentru măsurile de luat contra epidemiei de holeră, comunică următoarele : S’au constatat la Petersburg 13 cazuri de holeră, din cari 2 mortale; numai in curs de o săptămână după aceasta s’au constatat la Petersburg 29 cazuri de holeră, din cari 6 mortale. ♦ Iată după raportul autorităților mersul epidemiei de ciumă din principalele orașe ale Egiptului : La Port-Said, un caz suspect, la Etsa, 7 cazuri din cari 3 mortale, la Taraus 4 cazuri din cari 2 mortale, la Senopres, 1 caz mortal, la Assint un caz suspect. In total, dela 25 Februarie până la 4 Mai s’au constatat 3459 cazuri de ciumă din cazi 2117 decese. După buletinul serviciului’ sanitar din Alexandria se constată că în ziua de 4 Mai s’a ivit un caz de ciumă și in acest port. Cu data de 6 Mai, serviciul sanitar din Alexandria comunică un caz mortal de ciumă izolat. Jk.r €-£ si £-&s — Duminică, 3 Mai, orele 2 d. a., «Căminul cultural» va da la Liedertafel un matineu artistic muzical. Se va ține și o conferință despre «Rolul însemnat al femeei». Biletele la magazinul Jean Feder. VIZITA studenților bulgari în România Am anunțat că studenții bulgari au hotărât să facă o vizită studenților noștri ; în consecință ei au trimis „Uniunea studenților români“ următoarea scrisoare : Scrisoarea studențior bulgari Scumpi colegi. Studenții bulgari, minați de o sinceră dorință să strângă legăturile de prietenie cu scumpii lor colegi de dincolo de Dunăre, au găsit de cuviință să facă o vizită in centrul culturei române București, in imprejurimile lui. Cu aceasta ei vin să sublinieze încă odată sentimentele prietenești ce societatea bulgară hrănește pentru iubitul popor român. O asemenea vizită va intrii mai bine și puternic sentimentele intime intre ambele popoare vecine, și ei cred că sunt in deplină armonie cu idealul lor Când doresc deplina apropiere și legătură cu frații români. Afară de aceasta frumusețile României și monumentele culturale ale frumosului București nu se poate să nu atragă privirile noastre. Conduși de toate acestea, noi, studenții bulgari, vă arătăm încă odată dorința noastră să vă vizităm. Cu cea mai mare nerăbdare așteptăm răspunsul d-voastră. Primiți, scumpi colegi, sincerii noastre salutări. La revedere ! Din partea studenților bulgari: Șt. D. Taneff, I. Ianoff, G. Mihof, G. P. Chiratchef și Suboma Ianouleff. Răspunsul studenților români în urma primirei acestei propuneri, «Uniunea studenților români» a răspuns prin următoarea »cn soara : Stimați colegi. Răspundem cu oarecare întârziere, motivată, scrisoare d-voastra, dar cu cea mai mare plăcere pentru vizita ce ne anunțați. O legătură puternică intre studențimea bulgară și română trebue să aibă loc cât mai curând, o cunoaștere cât mai grabnică trebuia să vie intre fiii a două popoare ce-și păstrează o veche prietenie și un trecut comun cu cele mai frumoase amintiri. Deci, fie binevenită, iubiți colegi, vizita pe care voi ne-o anunțați, strălucit fie începutul de înfrățire ca urmează a se face de acum înainte intre studențimea universitară de pe ambele maluri ale Dunărei. Ne-ați dat dovadă in nenumărate rânduri de sentimentele amicale ce națiunea bulgară hrănește pentru poporul românesc ; noi din parte-ne nu vom face decât să le întărim și să le afirmăm. De aceea pentru o mai deplină înțelegere a vizitei anunțate, vă rugăm ca telegrafic să ne vestiți numărul precis al celor ce veți veni aici—noi vă dorim cât mai mulți,—zilele cât veți sta în mijlocul nostru, ea potrivit timpului da care dispuneți d-voastră, să aranjăm noi tot programul primirei. Socotim că ziua de 20 Main ar fi cea mai favorabilă, căci veți putea asista și la serbările ce vor avea loc cu prilejul comemorarea Independenței Regatului român. In orice caz, așteptăm răspunsul dv. neîntârziat, ca în urmă să vă putem comunica și celelalte amănunte. Primiți etc. . « Uniunea studenților români» * * * * „Uniunea studenților români“ a luat toate măsurile ca studenții bulgari să fie bine primiți și găzduiți. Se va alcătui un program ca în zilele cât vor fi oaspeții bulgari in București să viziteze toate instituțiunile culturale, fabricile și împrejurimile. Se va da o serbare în onoarea lor. Programul amănunțit sa va publica la timp. T. cimĂSTliîr BEZESim iriv BÂRLAD. Soldatul Gherasim Gheorghe, din reg. 12 Gantemir, din Bârlad, dezertând, a fost prins și arestat de jandarmii secției Zorieni, cari dresându-i cuvenitele acte, urmau să-l trimită la Bârlad. In momentul când urma să fie pornit din secție, dezertorul o rupse la fugă, aruncându-se în apa râului Bârlad. Urmărit însă de jandarmi, a fost prins și readus la secție. Aci a fost desbrăcat de haine spre a i se usca, pentru ca in urmă să fie trimis la Bârlad. Pe la orele 12 insă, dezertorul care se afla in curtea secției, observând trenul de persoane ce trece prin Zorieni spre Bârlad, o rupse din nou ,le-a fugat, fără haine pe el, ca sa se arunce înaintea trenului. Impiedicându-se de gardul de sârmă ce desparte linia ferată de șes, căzu cu atâta putere, încât se isbi cu capul de scara unui vagon al trenului, rămânând jos aproape în nesimțire. Trenul fiind oprit la timp, soldatul dezertor a fost urcat într’un vagon împreună cu jandarmii cari îl urmăreau și transportat in gara Bârlad de unde a fost dus la spitalul orașului într’o stare gravă.' CURIERUL JUDICIAR (TRIBUNALELE CIVILE) Crima de la Calvini (Buzău) In ziua de 20 Iunie anul trecut, pe când locuitorul Oprea Constantinescu din Calvini (Buzău) se întorcea spre casă, a fost omorât cu un glonț de pușcă de cumnatul său Iordache Popescu. Mobilul crimei a fost răzbunarea și aceasta din cauză că Constantinescu intrase cu vitele in holdele sale. Pentru acest fapt, Popescu a fost condamnat de Curtea cu jurați la 10 ani muncă silnică. Contra acestei deriziuni el a făcut recurs, invocând ca motiv de casare faptul că unul din jurați nu era cetățean român. Curtea casând decizia condamnatoare, a dispus ca procesul să se judece din nou de Curtea cu jurați din Prahova. Recursul învățătorului Echintee învățătorul Gh. Sehintee din Pitești (Tutova) a fost "condamnat de curtea de apel din Iași la un an și jumătate închisoare, fiindcă in calitate de președinte-casier al băncei populare din localitate, a delapidat o sumă însemnată de bani. Contra acestei deciziuni el a făcut recurs și secția 11-a a Curtei de casație făcând ori divergență, a dispus ca recursul să se judeca din nou la 5 Mai a. c. ——■ [UNK]«■m—MBro-qo-o-namam»»—— MmmE IN ROMANIA — Pe ziua de 29 Aprilie 1909 — Dunărea scade la Galați și Tulcea; în celelalte porturi crește. Apele au următoarele cote in centimetri, în raport cu etragiul : Turnul Severin 5.04 ; Calafat 4.92; Buchet 4.65 ; Turnu-Măgurele 4.19 ; Giurgiu 4.96 ; Oltenița 4.93; Călărași 4.44 ; Cernavoda 4.73 ; GuraIalomiței 5.02; Galați 4.10; Tulcea 2.66; IN AUSTRO-UNGARIA — Pe ziua de 27 Aprilie — Passau 2.14 ; Linz—37; Viena—7; Pressburg 2.20; Budapesta 3.56; Mohács 4.16; Razia;. 4.25; Orșova 4310. ADUNAREA generala a ascistatM petrolistilor1 Membrii „Asociațiunei generale a industriașilor de petrol din țară“ sau întruniteri, la orele 3 d. a., in adunare generală la sediul societăței. Au luat parte 24 de membri reprezentând următoarele societăți : ..Steaua Română“, ..Regatul Român“, „Aquila Franco-Română“, „Traian“ ,,Astra“ „Columbia“, „Aurora“, „Româno- Americană“ și „Ruzicka“; firmele : —Taubes—Elias, Löwenbach, Hansemann, inginer Gheorghiu, profesor Murgoci, Pierre Solomon, etc. Adunarea a fost prezidată de I. C. Alemanestianu, prezidentul asociației. D. inginer C. Osiceanu, secretarul general al asociației, dă citire apoi raportului anual relevând sforțările făcute de asociație pentru buna îndrumare a acestei industrii. Se dă citire bilanțului asociației. Adunarea aprobă darea de seama și raportul cenzorilor asupra verificarei scriptelor societăței și contului de gestiune. D. G. Alimăneștianu adresează apoi, in numele comitetului, mulțumimi direcțiune! de trei compusă din d-nii Hertzog, Satadin și inginer Gheorghiu, consiliului de censor și secretarului general pentru activitatea depusă și succesele dobândite prin intervențiile făcute la ministere. S’a mai hotărît : să se studieze chestiunea arbitrajului intre societăți, înființarea unor premii pentru cele mai bune lucrări relative la introducerea apei in sondațiile de petrol și premii pentru cei mai buni elevi ai Școalei de maeștri sondori din Câmpina. Adunarea a mai hotărît să se țină conferințe la asociațiile privitoare la industria de petrol. D. profesor Murgoci propune formarea unei biblioteci a asociației. D. rafinov C. Parascheva și d. Saladin, membru, aduc mulțumiri pentru activitatea depusă de membrii asociației. D. Peretz, directorul general al „Stelei Române“, a relevat apoi in câteva cuvinte importanța asociațiunea pentru industriașii de petrol și a adus mulțumiri d-lor Alimăneștianu și C. Osiceanu. Adunarea s’a sfirșit la orele 5 jum. N p. b. ȘTIRI DIN STRĂINĂTATE — Prin poștă — La 6 Iunie st. n. arhhiducele Iosif va deschide în sala festivă a primăriei din Viena congresul internațional pentru industria laptelui. D’in Zenta (Ungaria) se anunță că bacalaureații catolici au depus in fața altarului jurământul, ca să nu intre in nici o societate secretă. In lojile francmazone și să nu se dueleze. .*. La Nantes (Franța) s’a pus in grevă personalul vapoarelor «Versailles», «Touraine» și «Navarre», precum și personalul mai multor cargoboturi, cerând repauzul săptămânal, îmbarcarea permanentă indemnitatea de masă și aplicarea legei asupra muncei pe bord. Greviștii, precedați de drapelul corporației lor, s’au dus <ie mai multe ori la Bursa Muncei din acel oraș, unde au ținut întruniri. Tot astfel la Marsilia, s’a pus in grevă personalul vaporului poștal Ville-de-Tunis, cerând repaozul săptămânal. .* AlaHăeri a plecat la New York, din portul Fiume, vaporul «Slavonia» având pe bord 2000 de emigranți din Ungaria. CURSURILE de vacanță pentru tijutorii de învățători Cursurile de vacanță pentru ajutorii de învățători se vor ține intre 1 Iulie și 14 August, în localurile școalelor normale „Mihail Sturdza“ din lași și „Carol I“ din C.Lung. In caz când la această din urmă școală se vor ține cursuri de lucru manual, cursul pentru ajutorii de învățători va avea loc la școala normală din Galați. La fiecare curs vor lua parte câte 90 de elevi. Băeții vor fi găzduiți la C.Lung sau Galați, iar fetele la Iași. Transportul și întreținerea celor ce vor urma aceste cursuri vor fi gratuite. Pentru întreținere se va da fiecărui elev câte 1 leu pe zi. înscrierile la aceste cursuri trebuesc trimise ministerului instrucției publice cel mai târziu până la 31 Mai. Ministerul instrucției publice a trimes revizorilor școlari o circulară prin care le aduce la cunoștință toate acestea. Adunarea cofetarilor Asează, la orele 8, la Bursa Muncei s’a ținut adunarea cofetarilor patroni și lucrători. A prezidat d. Istrătescu. La ordinea zilei a fost darea de seamă a gestiunei financiare de la 1 Aprilie 1908 până la 31 Martie 1909, alegerea comisiunei de control și aprobarea pensiunei maestrului D. Mustaca. Adunarea a aprobat darea de seamă, râmând ca într’una din zilele lunei Maia să se voteze budgetul corporației. Luându-se în discuțiune chestiunea alegerea comisiunea de control, au fost aleși din partea lucrătorilor d-nii I. Costescu și Alex. Valnic, iar din partea patronilor Gh. Merișanu. S'a aprobat apoi o pensiune de 30 lei lunar maestrului D. Mustaca, care a rămas infirm în urma unui accident întâmplat la fabrica de bomboane Economu. S'a discutat apoi in privința biuroului de plasare, întrunirea s’a terminat la orele 11 și jum. noaptea. D’ale meseriașilor — D. Toma Dobrescu, președintele Camerei de meserii din Capitală, împreună cu o delegație de meseriași de încălțăminte din București, s’au presentat ori în audiență d-lui ministru de războiu, explicând cerințele meseriașilor bucureșteni, au fost primiți de d. secretar general Boteanu. D-sa ascultând cererile meseriașilor, le-a găsit drepte, și a promis, că vor fi satisfăcuți. In urmă delegația s’a presintat și d-luî ministru de război și acasă ; d. ministru găsind da asemenea drepte cererile meseriașilor, a promis că vor fi satisfăcute. — Corporația mecanicilor drumurilor, etc., s’a strămutat de la Sfântu Gheorghe a. c. în calea Moșilor, No. 88, hotel de Londra. — Societatea „Unirea Meseriașilor Evrei“ din București și-a ales un comitet compus din d-mii Iacob Haimsohn, președinte I. Blum și S. Birman, vice-președinți; B. Nadler, casier , B. Grünberg, controlor ; Simonovici, inspector sanitar ; S. Züsman, S. Leibovici, S. Simon, H. Krauss, H. Schiffer, S. Sandman, L. Weisman, I. Iacobsohn, Fr. Alterescu, I. Kreutzer, L. Nadler, H. Solomovici, B. Schwartz și I. Israileteanu, membri in consiliu ; M. Altor, comisar de ordine; M. Blumenheid, secretar. ÜLIVE ilFOIUÎIUI! JOI USconomice ! ♦ Toate persoanele, cari se abonează la ziarul«Universul» cu începere de la 1 Mai, sunt rugate a lipi pe cuponul mandatului o eticheta cu adresa tipărită — dacă au mai fost abonate,—sau a scrie foarte deslușit pe același cupon numele și adresa d-Lor. Numai astfel putem garanta expedierea la simp si regulată a ziarului. ♦ D. Alfred Mende, comerciant de cereale, a fost numit consul al Belgiei la Brăila in locul d-lui Timermann, demisionat. ♦ In administrația centrală a ministerului domeniilor s’au mai făcut următoarele schimbări : D. N. Ionescu, impiegat cl. II la serviciul pentru Dobrogea, demisionând, a fost înaintat in locul sau cl. G. Grigoriu, actual impiegat, auxiliar cl. I. D. Zoicaru, actual impiegat auxiliar cl. II, a fost înaintat impiegat auxiliar cl. I. In locul d-lux Grigoriu, înaintat. ♦ In urma desființărei hergheliei Statului de la Cislau, ministerul domeniilor a decis să vinzâ prin licitație, in ziua de 10 Maiü, 60 armăsari și iepe având virsta papa la un " an, de rasă angloarabă, engleză și jumătate sânge. Vânzarea se va face la ipodromul de la șosea din București. ♦ Pe lângă’viile din podgorii, despre cari am arătat că au suferit din cauza brumei, nici pomii roditori n’au fost cruțați. Intr’adevăr, din mai multe județe s’au primit știri la ministerul domeniilor, arătând că pomii, bătuți de brumă, au avut să sufere foarte mult. In jud. Suceva, pe lângă brumă, a căzut piatră de o mărime considerabilă, stricând și mai mult pomii roditori și viile. Pe alocuri au suferit și semănăturile, intrucât frigul a fost de 3—4 grade sub zero. ♦ I. P. S. S mitropolitul Moldovei a recomandat ministerului pe preotul Cicerone Iordăchescu, licențiat in teologie pentru ocuparea catedrei de omintică de la seminarul din Iași. ♦in zilele de 7, 8 și 9 Maiü, a. c., la orele 8 seara, se va ține în localul administrației domeniilor Coroanei, unde este sediul, adunarea generală a soc. «Progresul silvic». Ordinea de zi va fi următoarea: discursul de deschidere al d-lui președinte, raportul asupra activităței și situațiunea financiare a soc. și alegerea comisiei de verificare a conturilor. Se vor desbate apoi următoarele chestiuni: «Pădurile noastre de fag din punct de vedere cultural și economic», referend d. Al. Lazurian; «pădurile moștenești și noul proect de cod silvic», referend lonescu Z.; «cultura stejarului și exportul», referend M. Tănăsescu. La urmă va fi aprobarea raportului comisiunea de verificare a situației financiare a soc. pe 1908—909. Direcția C. F. R. a acordat o reducere de 50 °,7, pe căile ferate pentru silvicultorii cari vor veni la adunare, iar ministerul domeniilor le-a acordat câte 5 zile concediu, adică de la 6—10 Maiü. ♦ Au fost înaintați in personalul de pe aparatele de dragagin ale serviciului hidraulic d-nii. G. Adamescu, actual căpitan pilot cl. II, în postul de căpitan principal de remorcher; M. Șurculescu, căp. pilot cl. 11, la cl. 1; Dobre Const, mecanic cl 11, mecanic cl. 1 de dragă; Gh. Dumitru, mecanic cl. 11 de dragă, mecanic cl. 11 de remorcher. Ministerul de interne, de acord cu ministerul de finanțe, a hotărît ca autorizațiunile pentru cârciumile comunale, numai cu vin să fie date tot de consiliile comunale ca și acelea pentru celelalte cârciumi comunale. Consiliile comunale, prin indicerile ce vor lua, se vor pronunța numai asupra cestiunei dacă solicitatorii satisfac cerințele pentru a fi cârciumari comunali, precum și dacă localurile lor sunt la depărtarea legală de școală și biserică, și vor fixa darea anuală ce trebue să plătească comunei. Ministerul de interne va adresa azi o circulară prefecturilor de județe prin care se va pune in vedere cele de mai sus. ♦ In ziua de 4 Maiu fiind aniversarea nașterea Regelui Alfons al XIII al Spaniei se va face o recepție la legațiunea spaniolă din Capitală. Tinărul Rege împlinește la 4 Maiu 23 ani. ♦ Eri a sosit in Galați în șalupa rusă „Iustreț“ colonelul rus Ianusefschi. ♦ La ministerul de industrie și comerț, serviciul minelor, se va ține la 4 Mai, orele 9 luni, concurs pentru ocuparea unui post de desenator retribuit cu 250 lei lunar. Sunt admiși la acest concurs absolvenții unei școale speciale de desenatori. Candidații vor înainta cererile lor însoțite de actul de naștere, actul doveditor ce a satisfăcut legea recrutarei și actul de studii, până in ziua inceperea concursului. ♦ D. I. Brătianu, prim-ministru și ministru de interne a întrunit eri d. a. ia ministerul de interne pe d-nii Luca Ionescu, președintele consiliului permanent administrativ; Bogdan și Crăsnaru, membrii acestui consiliu ; N. N. Săveanu, secretarul general al ministerului de interne, Manolescu și I. Ghica, inspectori administrativi. S’a discutat asupra itinerariului inspecțiunilor ce se vor face în județe, cu privire la aplicarea nouilor legi. ♦ Cu vaporul Dacia au sosit în Constanța, venind din Constantinopol d-nii W. B. Henry, Van Dersel, consulul Norvegiei la Smirna, care merge la Stockholm , E. Alexandre Powell, consulul Statelor Unite la Alexandria și D. Olănescu, secretarul consulatului român din Cairo. ♦ Astăzi, d. a. la orele 3, bărbierii din Capitală vor ține o întrunire la cercul «România Muncitoare». ♦ D-ra Ecaterina Alexandrescu, directoarea școalei de menaj «Elena Eraclide», a vizitat școlile de menaj din Berlin, Potsdam, München, Fribourg, Lausanne, Geneva și Viena și s’a intors deunărî in Capitală. D-sa va aduce mai multe îmbunătățiri școalei, in urma celor văzute în străinătate. ♦ In țară avem șase fabrici de zahăr. In cursul lunei Martie, s’au taxat la toate fabricele de zahăr din țară, in total 2,665,315 chilogr. de zahăr. La finele aceleiași luni era rămas in depozit la toate fabricele din țara, cantitatea de 11,010,001 zahăr. ♦ Fabricele de spirt din țară au produs 2,536,160 litri spirt, s’a dat in consumație 1,172,607 litri și au rămas in depozit, la finele lunei Martie 6,466,550 litri. De asemeni s’a produs și 100,758 litri spirt denaturat. Bibliografi Au apărut : No. 1. anul T din revista literară lunară.,Ileana“.—București. Numărul 25 bani. — „România militară“, anul 44, No. 4. — „Revista științelor oculte“ anul II, No. 1.—București. — „Tălmăciri“ poezii traduse de St. O. Iosif.—Prețul 1.50. — „Pe plaiu“ schițe de la țară, de Ion Ciocârlan.—Prețul 1.50. — „Spre Pol“ de Fr. Nansen.—Prețul 30 bani. „România agricolă“, anul I, No. 11. — No. 72 din „Biblioteca Socec“, cuprinzând „Nuvele din război“ de Maupassant. Prețul 30 bani. leînmiri converiințe — Societatea română de neurolorgie și psihiatrie va ține ședință publica Luni 4 Maiü, la orele 8 lum. seara, in amfiteatrul cel mare al spitalului Colțea. La ordinea zilei : a) comunicări de bolnavi, b) comunicările următoare : 1) D. profesor dr. Marinescu, desre amnezia verbală; 2) d. docent dr. Stănculeanu, un caz de hemianopsie bitemporală fără acromegalie ; 3) d. dr. M. Goldstein, două cazuri de Sindromul lui Basedow, tratate cu adrenalină ; 4) d. dr. Birman Bera, nistagmusul vestibular; 5) d. dr. I. Makelarie, accese de isterie, in urma infecției intrarachidiene de colar gol ; 6) d. docent dr. Parhon și d. Băiatu, reumatism cronic asociat cu hemiplezia. Predominența tulburărilor trofice da partea neparalizată. — Liga patronilor bărbieri-coaforî din București convoacă la o întrunire pe toți patronii bărbieri-coaform din București, pentru azi, Jou’i, 30 Aprilie a. cu orele 3 d. a. în localul clubului meseriașilor, din str. Mihai- Vodă. La ordinea zilei sunt: I) Darea de seamă asupra memoriului cu care a fost însărcinat, comitetul ligei cu privire la repausul duminical ; 11) citirea statutului ligei și aprobarea lui; III) darea de seamă asupra încasărilor și cheltuelilor făcute până acum ; IV) înscrierea tuturor patronilor in ligă ; V) atitudinea și măsurile ce le va avea liga in viitor, față de corporație. Fapte caritabile ♦ Societatea „Dacia-România“ a donat primăriei Capitalei suma de 1000 lei, din care 500 cu destinația pentru băile populare și 500 pentru coloniile de vacanță. _ r INTAMPLAHÎ DIn CAPITALĂ Arestarea unor pungași Agenții poliției de siguranță generală, au arestat ori, în gara Chitila, pe precupeții Ilie Stan Gheorghiță și Barbu Ioniță, cari, fiind in serviciu d-lui Nicolae Tudor Stan, comerciant în Capitală, i-a fi furat suma de 87 lei. Hoții au fost predați poliției gărei Găești și tot eri au fost aduși in Capitală. Prinderea unui hoț de «bună dimineața» Siguranța Capitalei a arestat ori după amiază pe cunoscutul hoț de „bună dimineața“ Avram Froilovici, care în ultimul timp a săvârșit numeroase furturi de paltoane și obiecte de prin sălile caselor pe cari le călca. El pătrundea in case dimineața și dacă nu se afla nimeni pe saritura, obiectele pe cari le găsea acolo, iar dacă era văzut da cineva, se făcea că întreabă de vre o persoană oarecare. Hoțul va fi înaintat azi parchetului. Diverse Călcat de căruță.—Constantin Olangiu, de 27 ani, din șos. Pantelimon No. 13, a fost călcat de căruță. A fost transportat la spital. Intoxicat.—Gheorgha Ilie din șoseaua Cotroceni 37, intoxicându-se aseară cu alimente. Salvarea i-a dat ajutoarele necesare. míítík DM TURCIA —Serviciul nostru telegrafic— Noi execuții și arestări Constantinopol. 29.— Condamnările la moarte pronunțate de tribunalul de resboiu au fost confirmate de către sultan. 16 osândiți au fost executați azi dimineață. S’au dat mandate de arestare în contra dervișului Vahdeti, proprietarul jurnalului «Vojcan» și intemeetorul Uniunii mahometane și in contra lui Mevianzade Rifat, proprietar al ziarului «Serbești» fiind acuzațî de a fi ațâțat la desordinile reacționare și a fi fost „ conducătorii mișcării’ de la 13 Aprilie. (A. R). Mișcarea din Yeskueb contra junilor turce Constantinopol, 29. — Din Yeskueb se anunță că situația e acolo periculoasă pentru juniî-turci. Trei ofițeri de artilerie, cari au dat foc clădirii clubului junilor turci, au fost arestați și transportați la Salonic unde vor fi judecați. Trupele din corpul intâiu de armată care au luat parte la răzvrătirea din Constantinopol și care erau să fie mutate la Yeskueb, au fost oprite la Koepruli, fiind temere că sosirea lor la Yeskueb ar putea provoca demonstrații reacționare. In jurul măcelurilor din Adana Constantinopol, 29.—După «Sabah» sultanul și-a exprimat față de marele vizir regretul pentru evenimentele din Adana și a ordonat pedepsirea vinovaților. Ministrul de interne Ferid pașa care avea intenția să plece la Adana, a părăsit această idee, deoarece provocatorii măcelurilor și jafurilor au fost arestați. Membrii tribunalului marțial trimeșc acolo au ajuns azi la Mersina. Chestia averea lui Abdul-Hamid. Subsecretari de Stat Sofia, 29. — Din Salonic se anunță că vice-președintele Camerei, Tallat-bey, a petrecut alasta era noapte în vila Allatin. Se vorbește că el a fost însărcinat să induplece pe detronatul Sultan să predea guvernului turcesc banii depuși de el la băncile streine. D in curând se va depune in Parlamentul turcesc un proiect de lege pentru crearea funcțiunei de sub-secretar de Stat. Se prevede numirea unui bulgar ca sub-secretar de Stat. Refuzul unei extrădări Roma, 29.— Extrădarea fostului ministru turc Selim pașa, «»rută de Poarta, a fost refuzată de guvernul italian. —■— ti if I ■ [UNK] [UNK] ■ [UNK] «. ,