Universul, septembrie 1909 (Anul 27, nr. 239-268)

1909-09-01 / nr. 239

unver — IFI PEQTOf GKE — Prin poștă de la corespondenții noștri, particulari — HUȘI. — Astăzi, cu trenul de dimineață, au sosit aci generalul Boris Șapiroff și maiorul Iosif Clevante din armata rusă. După o scurtă ședere au plecat un automobil la Prut, de unde apoi au trecut la Leova. ROMAN. — Furtul unui inel, cine-i păgubașul Acum câteva zile am spus că poliția din Roman a pus mâna pe un fost jandarm, Gostaphe Porr, care a vândut un inel prețios in valoare de 7800 lei, numai cu 85 lei. Poliția de aci cercetează în tote părțile, făcând și publicații pentru a face lumină completă in această afacere care interesează mult publicul. CALARAȘI.—Militare.— Eri, la orele 12 din zi, 25 ofițeri elevi ai școalei de război anul al II-lea au sosit în localitate cu vasele diviziei de Dunăre, în călătorie de strategie și tactică navală. In această călătorie sunt însoțiți de d-nii: colonel Filoti, comandantul școlii, lt.-colonel Popovici, profesor de geografie militară și de comandorul Seondrea din marină. La ora 3 d. a., au părăsit Călărașii plecând spre Cernavoda,de unde, astăzi vor sosi la Mârleaziu- Dobrogea unde vor face tragere de marfă. Astă seară vor pleca spre Constanța, ca în ziua de 31 c. să înceapă tragerea pe mare și să asiste la manevrele diviziei IX. Accident de tren. Locuitorul Ion Marinescu, din Albești, așează în timpul când trecea de la București un tren de marfă spre Constanța, și voia să alunge de pe linie niște vite ale sale, a fost surprins de mașină, și lovindu-l în spate l’a aruncat în șanțul terasamentului. Intr’o stare gravă a fost adus astăzi la spitalul din Slobozia. GIURGIU. — Spargerea din Gărijani.— kzi noapte, de către persoane necunoscute s'a spart casa locuitorului Gheorghe Bazar Pâslă din Găujani, furându-i-se următoarele : 20 lei în argint și nichel, 2 velnnțe vărgate, 3 plăpămî, 11 perne, 6 fuste, 2 tabane de copil, 1 ilic de mătase bătrânesc, 2 brâne, 20 dulapi de borangic galben și alb, o pereche ghete, 2 perechi dimii, 16 cămăși femeești, 5 cămăși bărbătești, 5 ștergare de borangic, precum și alte multe lucruri mici, toate în valoare de 600 lei. Parchetul a fost vestit. Dela comisia regională. — Pentru Mercur 2 cor. a fost convocată comisia regională a județului fiind la ordinea zilei mai multe chestiuni importante. De la cercul comercial. — Azi după amiazi, consiliul de administrație al cercului comercial s’a întrunit în ședință săptămânală, discutând mai multe chestiuni referitoare la bunul mers al cercului. Militare.—Cu un tren militar vor pleca mâine seară din gara Giurgiu, escadroanele 1 și 2 din reg. 4 călărași pentru Turnu- Măgurele, iar la orele 9 și 30 seara, cu un al doilea tren, escadronul al 3-lea din același regiment. Tot în acest tren se va îmbarca de la Frățești un escadron din reg. 3 călărași care va debarca la București. Aceste trupe au făcut manevre cu divizia IV în jurul orașului nostru la Stănești și Frățești și întrucât erau formate din schimbași urmează ca pe ziua de 1 Septembrie, după cum am anunțat la timp—ei să fie desconcentrațî. In locul acestora va lua parte la manevrele de divizie dela 1—6 Sept., reg. 10 de roșiori, care acum se află in tabăra de la Maini-Bravul (Dadilov). TARGOVIȘTE.— Rănire cu cuțitul. — Era pe la amiazi, soțiile locuitorilor "Nicolae Ion Jacob și Dumitru Ion Popa, din com. Moțăeni, pe când se gaseau pe marginea râului Ialomița, unde se duseseră să spele pânzele, s’au luat la ceartă și în urmă chiar la bătae. Bărbații, cari erau în apropiere, intervenind fiecare pentru soția sa, s’au luat, repede la păruiala. Dumitru Ion Popa, neputând rezista, probabil, adversarului, a făcut uz de cuțitul de la brâu, dându-i mai multe lovituri în spate, lui Nicolae Jacob, care a căzut jos. Autoritățile fiind anunțate, au arestat pe atentator,iar pe victimă, au trimis-o la spitalul județean. Victima avea două înțepături mai serioase, cari le pun viața ia primejdie. Medicii mi-au afirmat însă că dacă nu vor surveni complicațiuni, va fi scăpat. Imprudența unei fetițe.—O fetiță in vârstă de 3 ani, Profira, a locuitorului Radu Ion Mitrea, din Rohia, pe când se juca cu alți copii într-un grajd, a găsit o sticlă cu acid fente concentrat, din care fără să-și dea seamă a băut. Puternica otravă i-a ars gura cauzându-i dureri și în stomac; a fost transportată la spitalul din Găești. Școlare. La 1 Septembre se deschid cursurile școalelor din oraș și județ. ȘTIRI Im STRĂINĂTATE — Prin poștă —Statul american Arkansas a dat în judecată 65 societăți de asigurare, cari su au unit într’un trust și au călcat astfel legea. Procurorul a cerut să li se dea o amendă de 270 milioane de franci și să li se retragă concesiile. Cazul a stârnit mare senzație in Statele Unite. La Metropolitan Theater din Glasgow (America) s-a înființat un nou fel de vestiar. Pe lângă pălării, bastoane, pardesiuri, umbrele și galoși, vizitatorii teatrului mai pot depune acolo, în schimbul unui număr, pe copiii de țâță aduși de mamele lor. Nu vă speriați și nu râdeți. Doritor sa ușureze mamelor distracțiunea la teatrul său, directorul lui Metropolitan Theater s-a gândit că n'ar fi rău să înființeze acolo un nursery, pus sub îngrijirea unei doici, căreia mamele își încredințează pruncul la intrare. Localul acesta e despărțit de restul teatrului prin două rânduri de uși, cari opresc țipatele pruncilor să tulbure reprezentația. Pe când mamele ascultă piesa, copiii se distrează in ieagane. Iar intre acte, mamele iubitoare vin gi-și atenteze pruncii... Veteaniî români m miMămn [De la trimisul nostru special) Plevna. 30 August. Azi dimineață veteranii români au plecat la capela română de la Grivița. După oficiarea unui serviciu religios veteranii români au descins în cripta capelei deturnând o frumoasă coroană in amintirea fraților lor de arme căzuți pe câmpul de bătae. Veteranii români erau foarte emoționați și ochii tuturor erau plini de lacrămi. Discursul d-lui C. Munteanu D. Munteanu, veteran român, a pronunțat următoarea patriotică cuvântare : Sfinți Părinți, Pioasă adunare, Cu toții strânși aici in fața sfântului ahar, am venit astăzi să depunem ca semn de dragoste, pe osemintele fraților noștri Ruși și Români, repauzați azi 32 ani, o coroană care înseamnă recunoștință din parte-ne, pentru ei, cari au avut de pildă cuvîntul lui Dumnezeu, care zice . Cel ce'șî apără Țara sa și pe stăpânul său în dreptate, în cer își va găsi mângâierea sufletului. Voi eroilor cari v-ați dat sângele și viața pentru Țară și libertate, odihniți în pace. Memoria voastră nu se va șterge niciodată, ci va rămâne un veci întrupată, în existența, libertatea și propășirea culturală a țărilor pentru cari v’ați jertfit. Alte cuvintari Apoi, președintele sec. veteranilor bulgari a ținut un mișcător discurs relevând însemnătatea războiului pentru independență. P. maior Lefteros a vorbit de meritele M. S. Regelui Carol al României. Preotul Antonie a binecuvintat amintirea eroilor de la 1877. D-nii Constantinescu și Stănceanu au ținut de asemenea frumoase cuvîntări aducând omagii memoriei soldaților morți pentru țară. D. Hergot, șeful stației Calafat, face istoricul războiului independenței relevând în deosebi rolul decisiv pe care l-au avut românii în acel război. Amintește apoi de telegrama istorică adresată de marele duce Nicolae către Domnitorul României, prin care cerea grabnicul ajutor al armatei române. Mai departe oratorul vorbește de prietenia româno-bulgară și spune că unirea celor două națiuni vecine e consacrată de istorie. Mulțumește bulgarilor cari păzesc cu atâta evlavie rămășițele eroilor români și cu ochii plini de lacrămi declară că, întorcându-se în țară, va lua cu sine din pământul frământat cu sânge românesc. La monumentul lui Sitobolef După terminarea solemnitate] de la capelă, veteranii români au fost conduși la mormintul generalului Skobelef. Aci s’a oficiat un parastas pentru soldații ruși căzuți pe câmpul de bătae. La orele 5 veteranii români au plecat la Sofia. Exp. Ziarul «Veselia», în numărul său viilor, începe publicarea unui nou roman umoristic la m’zeița din Dealul Spirei Scene pline de umor, situații din cele mai comice, întâmplări să te facă să leșim de râs; acesta este romanul Mai’ESLU din Dealul Spirei care va fi chemat să aibă un mare succes pe lângă numeroșii cititori că «Veseliei». Asadar citită JOIA VIITOARE in «VESELIA» üi’zia in Hlaiul Spirei KSroTpSIN VLAȘC.4  (Prin poștă dela coresp. nostru) O statisticii interesante: — Frecvențe și absolvenți în Ș coatele rurale și Giurgiu Giurgiu, 30 August. Printr’o întâmplare fericită, am putut vedea lucrarea statistică anuală ce revizoratul școlar de Vlașca a înaintat ministerului de culte și instrucție publică. Se știe jertfele colosale ce bugetul Statului face de atâtea zeci de ani pentru instrucția publică, cu toate acestea rezultatele ce se observă pe fiece an, în ceea ce privește absolvenții cursului primar rural și urban, sunt triste. Numărul analfabeților nu s’a împuținat cu toate sforțările făcute și de Stat și de corpul didactic. Studiind mai bine cauzele acestui trist rezultat, găsesc că vina cea mare e a părinților copiilor cari nu pun destul interes când e vorba de instrucția copiilor lor. Ar fi de dorit ca părinții să pun mai mult interes ca copiii lor să frecventeze în mod regulat cursurile școalelor. Frecvența și absolvenții in școalele rurale Să arătăm acum în ce fel se prezintă școalele rurale ca frecvență și absolvenții în cursul anului școlar 1908—1909. Au fost înscriși 12.148 băeți și 2970 fete, adică în total 15 mii 118 elevi. Au urmat regulat în cursul anului, 7254 băeți și 1102 fete, ceea ce face 8356 elevi în total. Aci, statistica constată că e un plus de 30 la sută față de anul trecut, întrucât în urma ordinului d-lui prefect N. Poenaru-Iatan și al d-lui V. Nicolescu, revizor școlar, elevii au fost aduși la școale cu jandarmii rurali. Măsura după cum se vede a dat rezultate bune—deși cam drastică și ea a fost raportată ministerului care a generalizat-o. Din totalul de 8356 elevi, cari au urmat regulat cursurile, au fost promovați dintr’o clasă în alta 6887 băeți și 1003 fete și s’au prezentat la examenele de absolvire 853 din care au fost promovați 028 băețî și numai Gifete!! Rezultatul acesta e îngrozitor fiindcă din 15118 înscriși de abia au absolvit 592 de elevi cursul primar rural 1 La Giurgiu Aci statisticei constată lucruri și mai îngrijitoare căci au fost înscriși 823 băeți și 546 fete la începutul anului școlar. Au urmat regulat 632 băeți și 307 fete, adică 939 elevi din care au fost promovați dintr’o clasă într’alta 528 băeți și 288 fete, absolvind cursul primar urban, 86 baețî și 54 fete, adică de abia ISO!! Nu e aceasta îngrozitor când știm că în oraș funcționează 3 școale de băeți și 2 de fete ? ! Șahim. Sport Societatea de încurajare pentru îmbunătățirea rasei animalelor, Brăila ÜSergärS el© ©as te Brăila Hipodromul de lungă monument M’RI’MREA DE TOAMNA Duminecă 21 Septembrie Premiul Islaz.—Alergare plată pentru armăsari și ale din ori-ce țară și de ori-ce proveniență de 3 ani și mai sus. • Caii de pur sânge excluși. Greutatea 3 ani 60 kgr., 4 ani 66 kgr., 5 ani și mai sus, 07 jum. kgr. Caii născuți și crescuți în România sau importați în anui nașterei și înscriși in registrul societățe 1, vor beneficia de 4 kgr. descărcare. Caii cari au câștigat un premiu in in plai sau obstacole, primesc 4 kgr. supragreutate, iar cei cari au căștimai multe premium sau un Derby, 8 kgr. Ofițerii și Gentlemen cari n’au câștigat nici o cursă, beneficiază de o descărcare specială de 2 kgr. Caii cari au alergat și nu’au câștigat nici o cursă până în momentul alergărei, primesc 2 kgf. descărcare. Intrarea 40 lei până la 1/14 Septembrie, Distanța 2200 m. Premiul lei 900, pr. II 300, pr. III ISO, pr. IV 120. II Streiinul monumentului. — (Gentlemen și ofițeri). — Alergare la trap pentru armăsari și ele de 3 ani și mai sus, născuți și crescuți în țară, sau importați în anul nașterei și înscriși in registrul societate, înhămați la trăsuri ușoare cu 2 roate (giggy, Sulky exclus și conduși de gentlemen sau ofițeri. Caii născuți din ctapa americană și armăsar american, vor fi distanțați cu 50 metri. Toți caii se vor distanța cu câte 15 metri de fiecare sumă de 400 lei câștigată (ca premiul I), până la suma de 3000 lei, iar de la această sumă în sus, cu câte 10 metri de fiecare 400 lei. Limita maximă de distanțare va fi de 200 m. Intrarea 40 lei până la 1 (14) Septembrie 1909. Distanța 2400 metri. Premiul (100 lei, pr. II 300, pr. IVI 200, pr. IV 100 Concurenții vor purta eșarpe distinctive. III Premiul Dunărea.—Alergare plată pentru armăsari și ale din orice țară și de orice proveniență de 2 ani și mai sus. Câștigătorul de la 3 ani în sus de vânzare pentru 3000 lei. Greutatea 2 ani 49 kgr. 3 anî 61 kgr., 4 anî 68 kgr., 5 ani și mai sus 69 luni. kgr calul pas de vânzare pentru 2000 lei, va beneficia de 2 kgr. descărcare, pentru 1500 lei 3 kgr. descărcare, 1000 lei 4 kgr. descărcare, pentru 500 lei 6 kgr. descărcare. Câștigătorul vreunui premiu de 1500 lei minimum, va lua 3 kgr. supragreutate, iar cel ce a câștigat unul sau mai multe premium de 1500 lei în sus, o supragreutate de 5 kgr. Caii născuți și crescuți în România sau importați în anul nașterei, vor beneficia de 2 kgr. descărcare. Caii de 3 ani în sus cami în anii 1908 și 1909 n’au câștigat nici o cursă până în momentul alergărei, vor primi, o descărcare de 3 kgf. Intrarea 60 lei până la 1 (14) Septembrie 1909. Distanța 1600 metri. Premiul I lei 1200, premiul II lei 200. Premiul Fulger.—Alergare la trap, pentru armăsari și ale din orice țară și de ori-ce proveniență, de 3 ani și mai sus Toți caii se vor distanța cu câte 15 metri de fiecare sumă de 400 lei, câștigată (ca premiul 1), până la suma de 3000 și de la această sumă in sus cu câte 10 metri de fiecare 400 lei. Caii născuți și crescuți în țară sau importați în anul nașterei și înscriși în registrul societate, vor beneficia de un avans de 100 metri. Calul care a alergat in țară și nu a câștigat nici o cursă, va beneficia de un avans special de 50 metri. Limita maximă de distanțare va fi de 200 metri. Pe primai 100 metri de la start in sus se vor eșelona caii născuți și crescuți în țară și înscriși în registrul societate, și pe a doua 100 m. de la start înapoi, se vor eșelona caii streini. Intrarea 30 lei până la 1 (14) Septembrie 1909. Distanța 3000 metri. Premiul lei 1000, premiul II lei 300, premiul III, lei 100. V Premiul militar.—Alergări de garduri pentru caii de orice rasă, de 4 ani și mai sus, aparținând ofițerilor armatei române, călăriți de ofițeri în activitate. Greutatea comună 75 kgr. Caii de pursânge născuți în străinătate primesc 2 kgr. supra-greutate. Caii cari aui câștigat alergări de obstacole primesc câte 3 kgr. supra-grutate de fiecare alergare câștigată. Caii de fum, sânge, născuți în țară, primesc 5 kgf. descărcare. Caii cari au câștigat in anul curent 2 alergări, sunt excluși. Câștigătorul unui premiu de 3000 lei în anul precedent, este exclus. Celelalte condițiuni sunt prevăzute la principiile generale ale ministerului de război pentru alergările militare. Intrarea 20 lei până la 1(14) Septembrie 1909. Distanța 3000 metri. Premiul I lei 600 lei, premiul II lei ISO, primiții III lei 100, oferiți de ministerul de război. VI Premiul Viziuni.—Alergare la trap pentru armăsari și ele de 3 ani și mai sus, născuți și crescuți in țară sau importați în anul naștere și înscriși în registrul societăței. Calul se va distanța cu câte 15 m. de fiecare sumă de 400 lei, câștigată (ca premiul I), până la suma de 3000 lei, iar de la această sumă în sus, cu câte 10 metri de fiecare 400 Ici. Limita maximă de distanțare va fi de 200 metri. Câștigătorul vreunul Derby va mai fi distanțat în mod special cu 50 metri. Calul care a alergat și nu a câștigat nici o cursă până in momentul alergând, va beneficia de 50 metri avans. Distanța 2500 metri. Intrarea 40 lei până 1 . (14) Septembrie 1109. I IV Premiul I lei 700, premiul II lei 200, premiul III lei ISO. Institutul „Modal“ de fete 1111 TUBMUSKTOIH Curs liceal, facultativ, primar și grădină de copii Instrucțiunea serioasă și educațiunea solidă ce se dă elevelor în acest institut i-au stabilit frumoasa reputație chiar în multe cercuri românești din Banat, înscrierile au început la 20 August, iar cursurile la 10 Septembrie. Prospecte se trimit după cerere. 4041 Directoare Maria P. Marinescu Institutul de Fete Marți î »ep temene 1909 al ziarului MM ȚARĂ Accident Bacău. 30. — Aseară, la cantonul 285 din Gherăești, a căzut din acceleratul ce venea dela Iași. Gheorghe Tache din Doljești (Dâmbovița) care se urcase la Roman, unde lucrase la o cărămidărie. El a fost găsit in câmp, de șeful garei Bacău și agentul polițienesc Botezatu, cari l’au transportat la spitalul orașului, unde i s’au dat ajutoarele necesare. Starea lui nu e gravă, împușcat—Furt.— Arestat.— i verse. Brăila, 30.—Locuitorul Ion Trifu, din cătunul Colțea a fost Împușcat astă noapte de consătenii săi Const. Mihăilescu, Pandei, Cavadia și Tomia Mihaescu. Victima, in agonie a fost transportată la spitalul im Vizir. Criminalii au fost arestați. In vederea festivităților ce vor avea loc la Hârșova, cu ocazia sfințirei nouii catedrale din acel oraș, d. Dum. Bereu, primar în acea comună, precum și d. Dinescu, șeful poliției au sosit azi în localitate, unde au angajat fanfara comunală, precum și restaurantul francez de aci, pentru a servi un banchet de 100 tacâmuri.Țăranul Nedelcu Strâmbeanu din com. Tătaru, a reclamat autorităților de aci că aflâmdu-se în piața poporului, boți necunoscuți i-a furat din buzunar n însemnata sumă de bani in bancnote. — Poliția a arestat pe Traian Slaralambie din Brăilița autorul unui furt de bijuterii de la d. Wessmian din str. Municipală, No. 40. — Gh. Pelcu, zis Bulgăraș, împreună cu Teodor Trufașu, au jefuit astă noapte in casa Noiii de pe strada Unirei pe pescarul Iii<5 Voicu din strada ȘîIefan cel Mare 85 căruia i-au luat o însemnată sumă de bani. — In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 13.700 kilograme peștelî>era instrucție. — Bolnavi ascunși. Criminal urmărit.— Diverse Craiova, 30.Instrucția face un nou supliment de anchetă in afacerea advocatului Eilu Popescu, contra căruia planează bănuele de niște excrocherii pe cari le-ar fi comis in timpul când era pus în libertate. — Licitația pentru aprovizionarea cu furago a corpului 1 de armată, se va ține în ziua de 2 Septembrie. — Examenul elevilor pregătiți in particular și al candidaților pentru bursele Statului și seminare, se începe la 1 Septembrie. — Primăria a luat măsuri pentru curățirea canalului tabacilor și repararea podurilor stricate. — Poliția descoperă în fiecare zi copii bolnavi, ținuți ascunși de părinții lor, de teamă să nu fie internați în spitalul de boale contagioase. •— Poliția orașului nostru a fost încunoștiințată de către poliția orașului Tulcea, să aresteze pe bulgarul Ivanciu Slovncf, care a omorît pe numitul Garabet la vornă, pentru ca să-l jefuiască. lucenț din Câmpina, 30. — Azi dimineață la orele 6, un incendiu a isbucnit la atelierul sec. „Țara Română“ distrugând o parte din atelierul de turnătorie. Focul a fost localizat grație măsurilor luate in grabă de către personalul atelierelor și de pompieri. Se crede că focul a luat naștere de la mangal. Accidente de persoane nu s-au întâmplat. Poliția anchetează. Sosirea medicilor congresiști.—Vizitii «Mii— Sforțau.— Te-Deum.— Moarte subită.— Hoțprints Constanța. 30.—In urma incidentului provocat de medicii unguri, cu ocazia banchetului organizat de medicii locali, la trecerea congresiștilor, aseară la înapoierea medicilor din Constantinopol, fiind teamă de manifestație ostilă, d. polițai Paladi a luat în port măsuri foita riguroasa de prevenire, unde a postat câteva cordoane de sergenți. Au asistat la sosire d-nii : inspector Manolescu, polițai Paladi, d-lyi Mărgărit, Sadoveanu, Apostolescu, Turbure din București, și alți medici precum și un numeros public. Vaporul a sosit la ora 12 jum. de unde medicii s’au suit în tren, luând direcția spre București. Nu s’a făcut nici o manifestație. Azi dimineață a sosit în localitate d. ministru Mortui, însoțit fiind de d. Levy, directorul Creditului Danez, din Paris, deschizând la hotel Regnier. Dimineața am vizitat lucrările construcției din port luând apoi masa la 12 pe vaporul „Dacia“, împreună cu d-ni. Demagi, consul francez din localitate și Emil Brancovici, directorul Băncei comerciale. După aceea, la orele 5, d. ministru a botezat un copil al răposatului inginer Pâslă, pentru care a venit intr’adins în orașul nostru. — Cu ocazia aniversarei liiărei Griviței, s’a oficiat un Te-Deum la catedrala din localitate. —Aseară, pe la orele 12, a încetat subit din viață, într’o cafanea, din str. Cuza-Vodă, 66. Gh. Dumitru de naționalitate grec, fost comersant în localitate. — Energicul subcomisar Gurgu a putut să descopere pe Nicola Const. Drăganul, autorul unui furt de 1000 lei. Faliment. ■— Accident. —Serbația nautică..—Diverse Galați, 30 [UNK]—Mâine trib. Covurlui se va pronunța asupra mandatului de arestare a indivizilor Jane Bordi și Anton Rapotat, acuzați că au servit ca martori falși lui Stavridi din Constanța, care moștenește în mod ilegal averea lui Dumitru Stavridi fost secretar la legațiunea noastră din Constantinopol. Trib. Covurlui a declarat era în stare de faliment pe comerciantul Ițic Rotmann din strada Brașovenilor, dispunând in acelaș timp și arestarea sa. — Ministerul de interne a decis ca pe viitor infirmii să fie internați la azilul Dimitris Brigadom igr nu la spitalul Elisabeta Doamna, cum se obișnuia până acum. —1 Femeia Paraschiva Iordache din corn. Frumușița, fiind turmentată de băutură, a sărit din tramvai de str. Traian, cauzindu-șî mai multe lovituri grave la cap. Ea a fost internată la spital. — Societatea de gimnastică, dare la semn, scrimă și muzică, „Santinela Dunărei de jos“, a organizat pentru Duminică 20 Septembrie, cu concursul d-nilor ofițeri din marina militarii, a primăriei și a direcției societate fluviale Române, o mare serbare nautică și sportivă, pa malul drept al Dunărei, lângă com. Mazaclău din jud. Tulcea. Piața piîn Cif. «•iei Galați. 30.—in piața pescăriilor s’au vîndut pe ziua de azi 14448 kgr. pește proaspăt cu următoarele prețuri: Crap 100, ciortocrap 89—109, ciortan 60—S3, ciortănică 51—67, șalău 57— 189, cârjeancă 28—36, lin 34—57, știucă 28—62, caracudă 16—36, ba r, Universul bușea 10—25, somn pană 133—140, somn erma 140, somn eprac 55—106, somoleî 37—58, biban 10—25, albitură 3—25, mreană 16—34, păstrugă 105, cegă 106—134. Spargere.—Oseminte.— Accident—Serbare Iași. 30.—Necunoscuți au comis o spargere la locuința magistratului haralambie Gagofiu, din str. Ralet, încercând a jefui. Fiind insă surprinși, ei au dispărut. — Astăzi s’a serbat cu mare solemnitate patronul sec. „Cuza-Vodă“. Oficiindu-se, un serviciu divin la biserica Sfântul Spiridon, au partiicipat toți membrii societăței și o delegație a societăței de bine binefacere din Iași. La orele 12,s’a servit banchetul la berăria Zimbru, ținându-se numeroase cuvântări ocazionale. In cursul zilei a avut loc o serbare in grădina berăriei, iar seara va avea loc un bal popular, în sala acelei berării. — Făcându-se săpături în strada Anastasie Danu s’au găsit oseminte omenești. S’a deschis o anchetă. Arestat Ploești., 30 .Poliția a arestat în gară pe Milancu Isaicovici urmărit de multă vreme,de poliția din Capitală. Otrăvită, din greșală T.Măgurele. 30. — D-na Bărbulescu, soția d-lui căpitan Barbulescu, a înghițit aseară, din nebăgare de seamă, o mică cantitate de sublimat corosiv. D-nii doctori Lugescu, Popișteanu și Danielescu, dând ajutoare grabnice, d-na Bărbulescu a putut fi salvată. S’a depeșat d-lui căpitan Bărbulescu care se află la manevre. .Jefuire. —Inspecție sanitarii Târgoviște, 30.—Pătru Gheorghe, din com. Gordani (Muscel), a fost jefuit azi noapte pe când poposea cu căruța înaintea cârciumei femeii Anica Ștefan, din com. Vizurești, de suma de 485 lei pe care o realizase din vânzarea unui butoi cu țuică în București. Autoritățile aui luat măsuri pentru descoperirea hoților. Colonelul dr. Frangulea, medicul-șef al corpului II de armată, a inspectat, azi infirmeria de ochi Teișu, de sub conducerea maiorului dr. Mihăescu. Cu trenul de 6 seară s’a înapoiat la București, reintoarcerea primului-ministru în Sinaia Târgoviște, 30. — Astă seară, la 7 și jumătate, a trecut prin orașul nostru spre Sinaia, primul-ministru Brătianu, venind cu automobilul de la Florica. Până la marginea orașului, a fost petrecut de prefectul județului, Dumitriu. DEN STREINATATE «Zeppelin Hi» la Frankfurt Berlin, 30. — Telegramă din Frankfurt.—Cu 5 ore întârziere balonul Zeppelin III a descins aci. Timp de câteva ore mai multe reflectoare, a căror lumină încerca să pătrundă ceața cea deasă, cautau să vază apropiindu-se dirigiabilul. In sfârșit pe la orele 9 și jumătate seara se auzi scospotul motorului și imediat după aceasta balonul apăru ca o stafie albă în mijlocul Întunericului. Descinderea s-a făcut fără incident. Peste 10 minute balonul se afla în hala în care va sta 8 zile expus. Directorul Collmann a telegrafiat contelui Zeppelin despre mersul călătoriei și al descindere!. Urmările declarațiilor prințului moștenitor al Greciei Atena, 30. — Situația politică este nelămurită. Principele moștenitor s-a exprimat la Patras și la Corfu pentru menținerea comandamentului general în armată. Aceasta arată o opoziție a principelui contra cerințelor ofițerilor. Cabinetul a hotărât să ia toate măsurile spre a evita urmările rele ce le-ar putea avea aceste declarații ale prințuluimoștenitor și să facă tot posibilul pentru menținerea liniștei în țară. , , „ ‘ © COSSPARATSE Un distins scriilor a comparat acum câtva timp universul cu o masă mare încărcată cu tot soiul de bunălfiți, preparate cu multă pricepere și inteligență. Scriitorul avea dreptate, căci, după cum bine știe publicul, nici un alt ziar din țară nu e in măsură să ofere cititorilor săi o materie mai aleasă, știri telefonice, și telegrafice ,mai precise, reportaje mai senzaționale și cronici mai instructive și mai interesante. Abonaților sali, pe lângă un ziar ajuns la un asemenea grad de perfecțiune. Universul mai acordă, prin tragere la sorții, diferite premii de mare preț, ca: un automorîiî în valoare de 15 mii lei, tmn teren 1st Sinaia, în întindere de 1100 m. p., un dormitor de bronz, «te salonaș de bambut veritabil, un bufet de mahon cu vitrourî, oglinzi, și marmoră, apoi, bicicletei gra Wiofoane, ceasornice de aur și argint, bijuterii, arme și alte numeroase lucruri specificate în anunțul special al premiilor noastre, precum și 4 perechi de boi și 4 Pinguri de oțel. Toți abonații mai primesc gratuit «Universul literar» și un volum, cuprinzând «Memoriile Regelui Carol». Abonamentul nu costă decât 18 lei pe an, 9.15 pe șase luni și 4.65 pe trei luni. âTU Taim confera prestatei Popovici (Prin poștă, de la corcsp. nostru particular) După cum am telefonat era, misterul atentatului criminal de pe câmpul Galatei, a cărui victimă a fost preotul Anastasie Popovici, este pe deplin limpezit. D. prim-procuror Adam Bercea, după o grea și pricepută muncă, a putut stabili, spre surprinderea generală, că tânărul Nicolae Popovici, însuși fiul preotului, în unire cu prietenul său Constantinescu, sunt autorii monstruoasei fapte. Intr’adevăr, prin mijloace blânde și inteligente, d. prim procuror a înduplecat pe acești nenorociți tineri să facă mărturisiri complete, în sens că ei au atacat pe preotul Anastasie Popovici. După ce Bătilovit mai întâi cu iataganul, au descărcat în el mai multe focuri de revolver. Primul care a făcut mărturisiri este Constantinescu. Acesta zice că Popovici în calitate de prieten din copilărie, i-a cerut ajutor pentru a se răsbuna contra preotului cerere pe care l-a satisfăcută). El mai zice că a participat la atentat din cauză că preotul merita o lecție pentru modul său brutal de a se purta cu familia sa. Tânărul Popovicî, a declarat că nu mai putea suporta brutalitatea părintelui său și nici să vadă cum zilnic acesta provoca scandal acasă. Numitul afirmă că a comis atentatul într-un moment de surescitare și regretă, ca și Constantinescu, cele făcute. De altfel ambii tineri par a fi cu totul sdrobiți sufletește. Dacă fapta tânărului Popovici contra părintelui său, ori cât de condamnabilă ar fi, se poate explica, motivul complicelui Constantinescu e cu totul enigmatică, căci n’a fost și nu este nici un motiv serios, care l’ar fi putut decide să devie asasin. Din această cauză, parchetul pare a decide instituirea unei comisii medicale, pentru a se vedea dacă Constantinescu poate avea răspundere de fapta comisă. Revolverul și iataganul cu cari au comis crima au fost găsite ascunse în locuința preotului. Victima se află încă la spitalul Sf. Spiridon. Soția preotului n’are nici un amestec în această întâmplare. ■«~«»j«nB3 nBBjaagSEl” <E› -© „Bătrânul igru M”! Un bătrân francez, în vârstă de 73 de ani, Alexandru Brunet, s’a prezentat aseară în redacția noastră arătând testimoniile care dovedesc că a făcut ocolul lumei pe jos și spunând că face acum un supliment de călătorie Paris-Ierusalim prin România, Ru Rusia, Persia și Arabia. El a sosit în București de la Craiova unde a zăcut în spital două luni, având două coaste rupte și alte răni căpătate într-un atac din partea țiganilor, în apropierea Craiovei Este mare entusiasmul lui pentru doctorii și surorile de caritate cari leau îngrijit. Deseară „bătrânul mergător“ va ținea o conferință la cercul francez din București. • — ...«w.tosagitg&tagsySh-<S}>-& <St> taȘt&JjUKKllinwumiimm*-*'. — OONSRESUL STUDENȚESC In urma intervenției făcute de comitetul organizator al congresului, s’a acordat de către autoritățile militare, studenților care-și fac stagiul în armată, cuvenita permisiune de a participa la congresul studențesc. S’a obținut de asemenea și reducerea de 75 la sută pentru excursia care se va face după congres, pe linia Galați-Brăila- Constanța-București, II. privința înscrierilor . S’au trimes cărțile de legitimație, cupoanele și programul, tuturor celor ce au achitat taxa și s’au înscris în regulă. Cei ce nu le- au primit, datori sunt a reclama comitetului cel mai târziu până la 2 Septembrie pe adresa. Universitatea Iași. In privința plecărei congresiștilor, li se aduce în cunoștință că, deși cupoanel sunt valabile dela 1 Septembrie, vor putea pleca numai dela 3 Septembrie, deoarece in circulara C. F. R. s’a prevăzut perceperea la plecare a prețului ambelor cupoane- socotindu-se plecarea tuturor din Iași. Deoarece congresiștii nu vor pleca din Iași, ci de unde se va termina excursia, în urma intervenției comitetului, această măsură va fi rectificată în sensul ca să se perceapă fiecare cupon separat de la gara de plecare. Până se vor pune însă în cunoștință tote gările de această nouă dispoziție— vor trece o zi—două. Se socotește data de 3 Septembrie când totul va fi în regulă. De altfel, având în vedere că primirea oficială la Iași se va face în ziua de 5 Septembrie, studenții vor trebui sa plece numai în zilele de 4 sau 5 Septembrie spre a ajunge la ziua fixată în Iași. Comitelui organizator. gHtress frea legitorHor É ® I asii cu prilejul grevei de Saegraforiii AIperu Muncitorii legătorî de cărți s’au întrunit ieri, la orele 10 a. m., in sala Amiciția din intrarea Zabroit. A prezidat d. N. de Francischi și au luat cuvântul d-nii Alfondaru și Mieluș Niculescu, cari au făcut cunoscut celor de față rezultatul demersurilor comisiunei însărcinate să trateze cu d. Alperu încetarea grevei. Rezultatul tratativelor a fost însă infructuos așa că s’a hotărât continuarea grevei până ce lucrătorii vor obține satisfacțiune deplină. Sunt în grevă 12 lucrători și 30 de lucrătoare. Printre ei se agită acum ideia înființarea unui sindicat al legătorilor de cărți din Capitală. E de notat că un asemenea sindicat a mai existat dar a fost dizolvat de la sine. L. Buletinul atmosferic al festivitului Meteorologic — Pe ziua de 30 August #.90.9 — In țară.—Temperatura este aproape staționară și timpul se menține pretutindeni frumos și liniștit. Temperaturile maxime au variat între 28 ° și 80 °, ajungând la 31 ° și 32 ° în unele localități din regiunea de câmpie și 3.4 ° la Calafat; cele minime au fost cuprinse intre, 12 ° și 16 °, fiind numai de 10 ° la Mamornița, 9 ° la Câmpulung și Hârlău, 7 ° la Sinaia și Rucăr și 6 ° la Dorna. Presiunea atmosferică tot staționară, este in mijlociu către 761 mm. A plouat numai la Dorna (Suceva) 4 rum. In Europa la 29 August.—In toată regiunea dintre Franța și Marea Neagră, presiunea este mai mare ca 760 mm. și timpul este frumos, liniștit și călduros. In sud-vestul continentului depresiunea se menține și a adus plane in întreaga Franță și parte din Italia. Temperatura a scăzut puțin în Rusia, in celelalte părți a crescut. LUNI ❖ D-niî C. Paviciu și Ilie Nicolescu, controlori fiscali, au fost suspendați pe ziua de 1 Septembrie până la judecarea lor de către comisiunea de disciplină a min. de finanțe. ♦ S’au luat măsuri ca șoseaua viccinală a Prutului, porțiunea Sculeni-Ungheni-Țuțora, să fie hepietruită cu pietriș de Prut. Lucrările vor costa 22 269 lei. D. I. Mărăcine a fost numit ofițer cl. II-a ajutor comandant al sergenților din Ploești. D. N. N. Săveanu, secretarul general al ministerului de interne, se află împreună cu doamna, la Laussane (Elveția). <> Comuna Brătianu (Tulcea) a fost autorizată a contracta un împrumut de 9000 lei de la Casa școalelor, pentru construirea unui local de școală. Județul Ilfov a fost autorizat să primească donația făcută de d. I.Procopie Dumitrescu, consistând dintr’un teren pe care să se construiască localul administrației plășei Străiniî-Dobrenî. D. Vladimir Vernadschi, membru al Academiei imperiale din Petersburg, a sosit era in București. 0 Cu vaporul «Principesa Maria» au sosit în țară, prin Constanța, d-niî. Elze, inspector și consilier la ministerul domeniilor din Germania ; locot.-col. Max von Berhahn ; locotenenții Adolf Knochen și Josef Muller, din armata germană ; căpitan Mustafa Tak Efendi din armata turcă. ♦ Ministerul industriei și comerțului prepară un studiu detailat asupra minelor de sare din România. Această lucrare este executată, sub direcțiunea d-lui inginer Lucaci, de la serviciul minelor. Se știe că exploatarea sărei constitue in țara noastră, un monopol de Stat. Acest studiu, care este menit a arăta valoarea regiunilor noastre salifere, prezintă deci un mare interes. ♦ Comunele Vida-Furculești și Singurenî (Vlașca), au fost autorizate să contracteze de la Casa școalelor câte un împrumut de 5.000 lei, pentru construirea de localuri școlare.S’a aprobat modificarea bugetului comunei Focșani, pe exercițiul 1909—1910. ❖ Comuna Câmpina a fost autorizată să perceapă următoarele taxe pe automobile : De la 1—10 cai putere, 50 lei anual; de la 11—19 cai putere, 75 lei anual; de la 20—39 cai putere, 100 lei anual ; de la 40— 59 cai putere, 120 lei anual , de la 60 cai putere în sus, se va percepe o taxă anuală de 150 lei. Domnii abonați, cari reînoesc abonamentul, și cari au primit voi. I din Memoriile Regelui. Carol, sunt rugați ca la reînoirea abonamentului să specifice pe cuponul mandatului să li se trimită vol. al II-lea. In general, domnii abonați vor trebui să specifice anume ce volum, să li se trimită La facerea abonamentului. Mai mulți membri ai soc. „Gutenberg“ a lucrătorilor tipografi s’au întrunit di dimineață in sala „Aurora“ spre a se consfâtui în privința alegerea unui nou comitet.ș> Oficiile costale Pârscov, Pătfrinoagele și Gislău au fost autorizate ca, de la 1 August a. e., să facă, pe lângă serviciile ce îndeminesc, azi, și serviciul de mesagerii cu valoare nelimitată. În comuna Pietrari, din jud. Dâmbovița, s’a înființat o bancă populară «Muntele» cu sediul in aceeaș comună. Ministerul de finanțe a stabilit urmatoarele taxe, cu începere dela 1 Septembrie a. c., pentru vitele, ce vin în țară la pasimat : 50 bani de cap pentru armăsari, ca și one, 150 bani de cap pentru catâr! și măgari și 5 ban! da cap pentru berbeci, oî, țap și capre. Taxele sunt stabilite pe exercițiul 1909—1910. O Expoziția internațională de locomoțiune aeriană se va ține la Paris între 25 Septembrie și 1 Septembrie, 1909 st. n. S’a hotârit ca localurile afectate expozițiunea să fie constituite in intrepozit real vamal. Aparatele trimise din străinăte pentru a figura la această expozițiune vor fi primite sub regimul tranzitului ordinar sau al tranzitului internațional, de către toate birourile vamale deschise acestor operațiuni. » Asociațiunea națională franceză a morarilor a organizat o expoziție internațională pentru morarit și industrii derivate, care se va ține la Paris între 20 Noembrie și 5 Decembrie 1909 st. n. Pe lângă expunerea materiilor prime, această expoziție va mai cuprinde o sală de mașini și aparate în legătură cu aceste industrii. înscrierile se primesc până la 1 Octombre 1909 st. n.T pe adresa comisariatului. Place du Louvre 6, Paris. D-niî candidați care au reușit la examenul de capacitate pentru învățământul secundar in sesiunea 1904—1906, sunt încunoștiința dî a veni mâine Luni la ora 10 dimineața la laboratorul de chimie din Calea Griviței 178, spre a li se comunica hotărârile luate. Sunt convocați cei de specialități ■fisico-chimice, naturale și religia. ❖ Intre preoții cari candidează la alegereie consistoriului Superior, e și preotul Dimitrie Popescu- Roșioru, parohul bisericei, Popa Soare, din Capitală. Școlare . La 15 Septembre începe sesiunea examenelor la școala de științe de Stat. Nu pot trece examene decât numai" acei vechi studenți care nu și-au trecut examenele prevăzute in program pentru anii expirați, înscrierile se primesc până la 10 Septembre. ❖in ziua de 1 Septembre c. începe concursul de admitere la școala superioară de silvicultură, secția brigadierilor, pentru ocuparea a 15 locuri de bursieri și 5 de solvenți. Comisia examinatoare se compune din d-nii G. N. Pârvulescu, C. Gheorghe și D. S. Drâmbă.§• Normaliștilor cu diploma de învățător ministerul se poate acorda numirea cu titlul provizoriu,, cerut de art. 52—53 din legea învățământului primar și normalprimar, dacă vor proba că au satisfăcut legea de recrutare. Pentru acei cari vor întruni condiția de mai sus, vor înainta ministerului livretul doveditor de satisfacerea legei de recrutare, precum și un certificat din partea medicului primar al județului, prin care să se constate că nu sunt atinși de vre o boală care i-ar face improprii serviciului. . ♦ In ziua de 11 Septembrie a.c.n. laj orele 8 dimineața, se va ține în localul școalei de meserii din Craiova, examenul de admiterea candidaților ce doresc a intra în anul I. Condițiunilei de admitere sunt acele fixate de noul regulament al școalei. ❖ Direcțiunea școalei de fete No. 1 ^(Silvestru) roagă pe toți părinții să^ binevoiască a asista la deschiderea anului școlar, care va avea loc mâine, 1 Septembrie, orele 9 dimineața. „ ® Direcțiunea școalei primare No. 14 de băețî din București, str. Francmazonă No. 68, roagă cu multă insistență pe toți părinții, cari au copiii ’ în această școală, ca să ia parte la deschiderea cursurilor, mâine, Marți, 1 Septembrie, ora 9 de dimineață. Tot de odată părinții maî sunt rugați a’șî trimete regulat copii la școală, chiar din acea zi, părăsind ideia greșită, că cursul nu începe regulat, căci cei absenți vor fi amendați. ❖ Direcțiunea școalelor societyei evreești, „Cultura“, aduce la cunoștința părinților cari doresc să-șî înscrie copiii la școalele societăței și au nevoe de scutiri de taxă, să-și formuleze aceste cereri cel mai târziu până la 1 Septembrie. De la această dată nu se va mai acorda nici o scutire de taxă. ❖ Noui profesori, numiți în învățământ pe ziua de 1 Septembrie, sunt rugați să se întrunească astă-seară. Luni, 31 August, la ora 9, în localul Cercului profesorilor secundari, spre a avea un schimb de vederi cu privire la mijloacele cele mai potrivite prin cari și-ar putea îndeplini mai bine menirea lor în școală și în societate. D-ni profesori din București, sunt călduros rugați să ia parte la această consfătuire. j Econoutice ❖ In urma stăruințelor depuse de învățătorul diriginte al școalei din Răducăneni (Falciu), d. I. Berenghi, ajutat fiind și de săteanul Anton Cadăr, s-a putut forma obștea locuitorilor din Răducăneni pentru luarea în arendă a moșiei Răducăneni. Tot prin stăruințele acestui învățător, Casa rurală a cumpărat moșia Răducăneni de la Banca Națională și a arendat-o obște locuitorilor pe termen de 5 ani, până ce locuitorii vor putea depune primele rate spre a o cumpăra. ❖ Primăria orașului Huși a fost autorizată să perceapă taxele votate de consiliul comunal pentru verificarea măsurilor și greutăților de cari se servesc negustorii ambulanți din acel oraș. <k Exportul petrolului român in Germania a luat o desvoltare considerabilă, astfel în primul semestru din 1909 s’a ‘ exportat o cantitate de 11.528 tone, "ceea ce Șsaîvays ^ reprezintă dublul cantităței exportate anul trecut, in aceeaș perioadă. In primul semestru din 1908, exportul n’a fost decât 5.878 tone. Sporirea exportului român in Germania este cu atât mai interesanta, cu cat această țară n’a importat —în acest an decât 46.2000 tone, față cu 593.728 tone în 1908. A fost deci o scădere de import de 41 mii 725 tone. ❖ D. I. Șoimulescu, actual agent sanitar al orașului Calafat, se transferă în postul vacant de agent sanitar la Zimnicea. ❖ D. J. Bursuc se numește în postul vacant de agent sanitar la orașul Tulcea. LiUcruri publice . Ministerul lucrărilor publice a dispus construirea a 14 poduri și podețe, cu tabliere de beton armat, pe șoseaua județeană Galați- Bârlad. Ele vor fi executate de d. inginer Săpunaru, in limita sumei de 70.200. Bi Mioara fii? A apărut: «Albina», arm XII, No. 47—48. « * t * f [UNK] ' 1 ECOUR I & Mode Artistiqn © pe Septembrie, cu un bogat supliment de tailleuri, a sosit! Conține 200 modele din cele mai alese, pentru rocii de ocazie, de serate, de nuntă, etc. Prețul 5 lei, lg. Hertz, Hotel de Franța. mmâMmi socrit. „Independența sa până“ a wteraffiilos. Cu ocazia zilei de evaluarea Grivițeî, societatea ,,Independentița română“ a veteranilor grade inferioare, a organizat o frumoasă serbare în parcul Carol I (Filaret). In acest scop toți membrii societăței s’au întrunit la orele 9 dim. la sediul socmtăței din str. Lascar Catargiu. După o oră au sosit și membrii societăței de gimnastica din Sofia. Ei au fost primiți în urare iar muzica a intonat imnul bulgar. Apoi cu toții având în frunte drapelele, au plecat spre parc. Ajungând la statuia lui I. C. Brătianu, toți s’au descoperit, iar d. Gh. Barbu, președintele societăței, a rostit o frumoasă cuvântare, arătând meritele marelui bărbat de Stat, depunând in acelaș timp și o coroană. Da aci au plecat la statuia lui Mihaiu Viteazu, unde deasemenea au depus o coroană. După aceasta au plecat în parc unde membrii societății bulgare de gimnastică, au dat o producțiune de gimnastică. In urmă s’a încins o horă mare la care au luat parte și bulgarii. Seara s’a oferit oaspeților o gustare. Cu această ocaziune s’a trimis M. S. Regelui o telegramă de devotament. IM, - ' , Lupta pentru oftetirca traiului Ieri, la orele 9 dim., s’a ținut în sala clubului meseriașilor din București, adunarea delergaților comitetului de 400, cari luptă pentru ieftenirea traiului. A prezidat d. G. Stănescu. D-sa le-a adus în cunoștință că, deși s’a ieftenit grâul, primăria Capitalei n’a luat nici o măsură ca brutarii să lesteneasca pâinea. Ni s’a promis, spune d. Stănescu, că se va iefteni peștele, nici acest lucru nu s’a făcut. Deși cartelurile rxmtan de* ’