Universul, iunie 1914 (Anul 32, nr. 148-177)

1914-06-09 / nr. 156

Informațiuni DUMINICA ♦ Simpaticul artist, Montaureanu, a cărui vervă e cunoscută și apreciată de publicul Capitalei, a plecat în turneu artistic în principalele orașe și stațiunile climaterice diin Moldova. Desigur, publicul din localitățile, pe unde va umbla Montaureanu, va avea prilejul să se distreze admirabil și să râdă sănătos. * Au fost confirmați în funcțiunile ce ocupă Județul Constanța. — D. Paul Dobrescu, licențiat în drept, actual administrator cl. I-a delegat a îndeplini funcțiunea de director al prefecturii; C. Ionescu, licențiat în drept actual administrator cl. I-a al plășei Constanța; N. Rădulescu-Dobrogea, licențiat în științe de stat, actual administrator cl. I-a al plășei Ostrov; Vasile Crăciunescu, actual administrator cl. I-a al plășei Hârșova; Ion Alexandrescu, licențiat în științele politice actual administrator cl. I-a al al plășei Mangalia ; Ion Crisenghi, licențiat în drept actual administrator cl. I-a al plășei Medgidia ; Virgil Ionescu- Darzeu, licențiat în drept actual administrator cl. I-a al plășei Traian, Județul Tulcea. — D-l Ernest Miclescu, bacalaureat, actual administrator cl. I-a delegat a îndeplini funcțiunea de director al prefecturei; Const. Dumitrescu, licențiat în științele de stat, actual administrator cl. I-a al plășei Babadag; Gr. A. Vasiliu, licențiat în drept actual administrator cl. I-a al plășei Isaccea; Ion T.Negulescu, licențiat în drept, actual administrator cl. I-a al plășei Istru, desființat prin sus menționata lege, în aceiași funcțiune la plasa Cosmicea înființată din nou; Const. Miclescu diplomat al școalei de ofițeri din Bucucurești, actual administrator cl I-a al plășei Macin;; Cezar P. Coardă, licențiat în drept actual administator cl. I-a al plășei Sulina și Ion I. Comănescu actual administrator cl. I-a al plășei Tulcea. * Ministerul de razboiu a hotărât să dea în întreprindere prin licitație publică, în ziua de 23 Iunie a. c., construcțiunile necesare pentru complectarea cazărmei reg. 25 art. din garnizoana Medjidia și anume: un pavilion pentru bateria de depozit, o remiză de tunuri și o magazie de harnașament și un hangar adăpost pentru 200 oameni, în valoare totală de lei 93.000 după deviz. D. Al. Marghiloman a fost primit Vineri seară în audiență de M. S. Regele. * Azi Duminică la orele 10 dimineața, va avea loc adunarea generală a societăței „Prietenii Științei“; D. G. Țițeica va deschide adunarea cu o cuvântare asupra însemnătăței societăței; d. V. Anestin va rezuma activitatea ei, d-nii C. Popazolu și Al. Grădinescu vor arăta care e situația financiară. In urmă, se va proceda la alegerea noului comitet. Seara, la orele 9, membrii societăței sunt invitați la o reprezentație de filme științifice. Sediul societăței „Prietenii științei“ se află la azilul Teodora Cazzavilan (lângă Circ). * Banchetul organizat de „Soc. studenților în medicină pentru sărbătorirea d-lui profesor dr. Babeș, cu ocazia celei de a 00-a aniversări, va avea loc la 21 iunie în sala de marmură a hotelului Bulevard; înscrierile se fac la societatea studenților în medicină. ♦ Societatea pentru înființarea unui teatru român în Ungaria își va ține anul acesta adunarea generală în orașul Beiuș. ♦ Societatea românească din Baia mare (Ungaria) a hotârît ca în conversații să nu întrebuințeze altă limbă decât cea românească și fiecare membru s’a obligat că va plăti o amendă de 20 bani pentru pronunțarea unui cuvânt străin. La această obligațiune s’au asociat și doamnele. ♦ Premiul acordat de Prea Sf. Episcop Sofronie pentru un album de pictură după iconografia observată în mănăstirile Cernica și Căldărușani, se va achita la sfârșitul lunii iulie până când este hotărîtă prezentarea lucrărilor. Acest album va servi ca tip pentru lucrările de zugrăveală ce se vor executa pe la bisericile din eparhia Râmnicului-Noul Severin. Lucrările se vor prezenta într-un plic pe care se va scrie un moto care va fi același cu cel de pe lucare, fără altă semnătură, trimițându-se onor. Administrații a Casei Bisericei. Comisia instituită la vreme va decerne premiul de una mie lei, prin lăsarea în disponibilitate a d-lui H. Bălu. ♦ Ministerul de finanțe pune în vedere calor cari au dreptul la restituiri din licențe plătite cu anticipație că le este absolut interzis de a interveni la minister prin avocați sau alte persoane, ci să se adreseze direct ministerului, cunoscând că, în caz contrar, vor pierde dreptul la restituiri. ♦ D-] dr. Al. Costiniu a fost numit medic și inspector al orfelinatului de băeți „Principesa Maria“ din Focșani. ♦ D. Petre I. Grigoriu, a fost numit provizoriu impiegat auxiliar cl. 11-a, în serviciul exterior general al finanțelor, în locul d-lui G. Ungureanu, demisionat. ♦ D. Mihail Mărculescu, actual impiegat auxiliar cl. I-a, în serviciul exterior general al finanțelor, a fost depărtat din funcțiune. Sa îmbracă nasturi cu mașina „LA COROANA" Covaci 1. ♦ Pentru completarea locurilor vacante de copist cl. II ce sunt în prezent în serviciul armatei, ministerul de războiți aduce la cunoștința celor cari doresc a concura pentru această funcțiune, că în ziua de 25 Iunie a. c., orele 4 după amiază se va ține concurs la ministerul de räzboiu. Candidații, conform regulamentului legei de organizare a ministerului, vor trebui să îndeplinească următoarele condițiuni : Să fi satisfăcut legea recrutăreî; să fie de naționalitate români ; să aibă certificate de bună purtare și moralitate și de absolvirea a cel puțin 4 clase secundare sau alte studii echivalente și să aibă scriere corectă și frumoasă. Cererile însoțite de actele necesare, se vor adresa ministerului de războiu (serviciul personalului), cel mai târziu până la 20 iunie a. c. •Și Pasta de dinți, dr. COUPEY, de la facultatea de medicină din Paris, e cea mai bună. Administrația Casei școalelor a fost autorizată să primească suma de 2500 lei donată de contele Tarlevici, cu domiciliul în Sant-Remo (Italia). ♦ Ministerul de interne a acordat un concediu de 2 luni d-lui C. Ionescu, directorul prefecturii de Dolj. ♦ INSTITUTUL DE HIDROTERAPIE al Eforiei Kretzulescu din Câmpulung, cu toate secțiunile, s’a deschis la 1 iunie că M. S. Regele a semnat decretul prin care se aprobă un nou tablou de înscrieri și transmiteri de pensiuni în sumă de 224.112 lei. ♦ Un concediu de 20 zile a fost acordat d-lui Stoenescu, directorul prefecturii de Olt. JUDICIARE ♦ Curtea de casație a respins era recursul lui Simion Gheorghe din Focșani, condamnat la 2 luni închisoare pentru falsificare de bilete de tren. ♦ Judecătoria ocolului Vela din Dolj a condamnat la 6 luni închisoare pe D. Ștefănescu din com. Virtopol, fiindcă, în calitate de vânzător al cooperativii din acea comună, a delapidat 3197 lei. Această hotărîre a fost confirmată era și de curtea de casație. Au fost aleși ca membri ai consiliului superior al magistraturei pe un period de 4 ani: D-niî Corneliu Manolescu- Râmniceanu, prezident de consiliu, Cerchez și Tăslăoanu, consilieri și ca membru supleant d-l Stambulescu. D-nii Corneliu Manolescu- Râmniceanu și Tăslăoanu au fost aleși în locul d-lor Dobriceanu și V. Râmniceanu, iar d-l Stambulescu în locul d-lui M. P. Ionescu. Noul consiliu superior al magistraturei este deci compus din d-nii Corneliu Manolescu-Râmniceanu, Cerchez, Tăslăoanu, Oscar Niculescu, D. Florescu, membri ; Stambulescu și Urlățeanu, membri supleanți. MILITARE . D. colonel Popovăț P. Petre, comandantul regimentului Radu Negru, a fost numit comandantul regimentului 33 infanterie. D. -colonel Mihail D. Ștefan, comandantul regimentului 73 infanterie a fost numit comandant al regimentului Radu Negru. INTRUNIRI-CONFERINȚE ♦ Societatea română de științe din București va ține adunarea generală anuală mâine, Luni, orele 4 d. a., la ordinea zilei fiind: 1) D-l Voinov D., comunicare ; 2) d-l dr. C. I. Istrati, Darea de seamă anuală ; 3) Raportul comisiunea pentru verificarea gestiunea casierului pe anul 1913— 1914. Alegerea biroului și comitetelor pe anul 1911—1915. Ședința se va ține în sala XVIII la universitate. — „Viața Cetățenească“, revistă săptămânală socială-economică, a-rul 6. --------------* o *-------------A apărut: BIBLIOGRAFII Lampa ,nota»‘ se vinde la Sos, Sismens- Schubert și ia toți revânzătorii din țară. CEREȚI LISTA CU NOILE PREȚURI REDUSE. ^ Revista „Arhiva“ din Iași, la Decembrie 1914, împlinind 25 ani de existență, ca o manifestare științifică, literară și artistică a Iașului va apărea la finele anului acestuia într’un volum jubilar, ilustrat, pe hârtie velină. Volumul va conține lucrări alese ale colaboratorilor și de-ale personalităților noastre distinse pe terenul științific și literar. Articolele și înscrierile pentru Volum se vor adresa revistei „Arhiva“ Iași. ❖ FENOMENAL!!! Eftenirea traiului e rezolvată!! Publicat Capitalei să se bucure! Al doilea transport de mărfuri al magazinului LUVATI s’a pus în vânzare în str. Lipscani 70. Publicat Capitalei să profite! Ministerul de interne a achitat era funcționarilor săi indemnizațiile de chirie, socotite pe un trimestru. S’au acordat: 30 la sută din salariu funcționarilor cari sunt căsătoriți și au copii, 25 la sută celor căsătoriți și 20 la sută celor necăsătoriți. ^ M. S. Regele a lucrat era, înainte de amiază, cu d. Em. Costinescu, ministru de finanța. ♦ D. loan Gh. Costescu a fost numit impiegat auxiliar cl. II-a în serviciul exterior general al finanțelor, în Iq" rămas vacant Escrocheria unui chelner... ingenios Ploești, 8 Iunie. Chelnerul Ion Constantinescu- Racoveanu, a dat un anunț într’o gazetă, prin care spunea că are nevoi de casierițe și oameni de serviciu la restaurantele sale din Slănic și Bușteni. Numitul a primit numeroase cereri de la diferite persoane din țară. Intrând în tratative prin telegrame și scrisori, Racoveanu a reușit să încaseze ca garanție 200 lei de la femeia Steliana Georgescu din Caracal, 200 lei de la Aneta Georgescu din Constanța, 600 lei de la D-tru Zamfirescu din Galați, 650 lei de la Alexandru Mateescu din Brăila și 600 lei de la Dtru Boboc din Craiova. Cum numitul, după ce încasase aceste sume nu a mai dat nici un semn de viață, victimile au reclamat cazul siguranței din localitate. Ce este mai curios e faptul, că Racoveanu anunțase pe victime să vie în localitate în ziua de 5 Iunie, când urmau să fie trimise la pretinsele lor servicii. Cercetările se fac de către d. comisa Cristei Apostolescu, care a stabilit, până în prezent, că Racoveanu a mai făcut și alte dați asemenea isprăvi și că numărul victimelor lui e cu mult mai mare decât cel cunoscut până acupii Pia Craiova Craiova, 7----Azi dim. la orele 8 a sosit în localitate în zbor, d. căpitan Beroniade, pilotând aeroplanul „Silistra“, un tractor „Coandă-Bristol“. D-sa a avut ca pasager pe mecanicul Iosifescu, dela școala de aviație Cotroceni. D. căp. Beroniade cu pasagerul său au plecat din București la orele 5 dim, având în față un vânt puternic și timp de un ceas o ceață groaznică. După 3 ceasuri de mers, fără de nici o etapă, după ce a trecut pe deasupra orașelor Roșiori-Alexandria-Caracal, a ajuns în localitate la orele 8. A făcut câteva viraje deasupra orașului nostru și apoi a aterisat pe câmpia de la hipodromul Bibescu. In momentul aterisărei aviatorii erau să fie victima unui accident din cauza a două bariere, care fiind observate la timp de d. căp. Beroniade, accidentul a putut fi evitat. E vorba ca diseară sau mâine dimineață, să vie din București, încă două aeroplane pilotate de d-nii căp. Popovici și subit. Pașcanu. Aviatorii vor lua parte la meetingul de aviație care are loc mâine după amiază, la hipodromul Bibescu, cu prilejul serbărilor ce se dau în parcul Bibescu, de un comitet de doamne, în frunte cu d-na general Averescu. Membrii Camierelor de comerț din Capitală și din Galați, cari iau parte la congresul de mâine au sosit azi cu acceleratul de 12 a. m. In gară au fost întâmpinați de d-nii Andreescu și Safta și de membrii Camerei de comerț de aci. Cu trenurile de 4 și 11 noaptea se anunță sosirea celorlalți membri ai Camerelor de comerț din Muntenia și Moldova. Primirea oficială a congresiștilor precum și aceea a d-lui ministru Radovici se va face mâine dimineață la orele 5. — Copila Eufrosina Neagoe din com. Florești, fiind lăsată singură acasă de părinții ei, a căzut într’o groapă și s’a înecat. — Elevii școalei de infanterie și ofițerii de rezervă din București au părăsit azi orașul la orele 12,terminându-șî manevrele. Ei se reîntorc în Capitală la școală. — La 22 Iunie, va sosi în localitate d. dr. Anghelescu, ministrul lucrărilor publice. Cu acest prilej se va da banchetul în cinstea d-sale, ca fiu al Craiovei. La acest banchet vor lua parte și organizațiile liberale din întreaga Oltenie. Examenele pentru conducătorii de automobile, care urmau să se termine azi, au fost prelungite până la 15 iunie, ca să poată lua parte toți candidații cari nu s’au prezentat până acum. — D. Const. Georgescu, șeful circ. II, a fost delegat să îndeplinească demnitatea de director al prefecturei poliției de aci pe timpul lipsei d-lui Petre Starciu, care se află la Govora. — Un fost gardian câmpenesc, Ion Stancu Smarandache, din comuna Livezi, a fost găsit mort pe malul Jiului. Cadavrul este rănit la urechi și are leziuni pe corp. Se crede că la mijloc e o crimă comisă de Dinu Mitroi, Gheorghe Codan și Marin DragoU î, cu care guardul era in dușmănie veche. Aceștia au fost arestați. — La atelierul de spălătorie chimică al d-lui Gh. Constantinescu, din str. Madona Dudu, necunoscuți au furat diferite lucruri. Galeți, 8 Iunie Procesul Arthur Segal Curtea de apel s. I, prezidată de d-l V. Tătaru, a judecat azi procesul lui Arthur Segal, condamnat în lipsă de tribunal la 5 ani, pentru bancrută simplă și frauduloasă. Curtea a admis în parte apelul, achitând pe inculpat de bancrută frauduloasă și a dispus punerea lui în libertate, condamnându-i numai la 1.000 lei amenidă, pentru bancrută simplă. --------------* - *------------ Colonia albaneză și moartea colonel i Din Thompson Constanța, 8 iunie Colonia albaneză din localitate aflând din ziare de moartea colonelului Thompson, a expediat o telegramă de condoleanțe familiei, principelui de Wied și următoarea telegramă M. S. Reginei Olandei : M. Sala Regina Wilhelmina Olanda „Majestate, colonia albaneză din România (Constanța), ia parte la doliul ce pricinuește armatei olandeze moartea eroică a mult iubitului nostru organizator, colonelul Thompson, și de acum înainte națiunea albaneză va comemora ziua căderea acestui erou, ca doliu național“. (ss) Colonia albaneză din Constanța (România) --------------* * *-----------— Ota Constant Constanța. Duel In urma unei altercații, ivite acum câteva zile între d-nii avocați Irimescu și Beiu, cel din urmă a trimis martori d-lui Irimescu. D. Irimescu și-a constituit martori pe d-nii avocați Vulpe și Cristescu, iar d. Beiu pe d-nii colonel Petrescu și căpitan Brânzeu, cari luând contact, au găsit că e caz de eșire pe teren. Azi la orele 10 jum., pe platoul de la Anadolchiioi, a avut loc duelul. S’au schimbat 2 focuri fără nici un rezultat, după care adversarii s’au împăcat pe teren. Diverse — Concursul pentru proectul palatului Camerei de comerț și bursă din Constanța se va ține la 20 iunie curent. Camera acordă 2 premii: unul de 7 mii lei, iar al doilea de 2 mii ist >’’ute m LUNI, 9 IUNIE 1914 ULTIMA ORA - Serviciul nostru telegrafic - Catastrofa aeriană DIN AUSTRIA — 13 morți — Viena, 7.— Balonul militar Koerting“ a fost distrus azi dim. de o exploziune, care s’a întâmplat in apropiere de Viena, la o înălțime de 200 de metri. Toți pasagerii: un căpitan, trei locotenenți, un sublocotenent, un ofițer de marină, un inginer civil și doi mecanici militari au fost uciși. Cauza exploziansă nu e cunoscută până acum. (A. R.). DIRIJABILUL S’A CIOCNIT CU UN AEROPLAN Fischamend. 7. — Catastrofa s’a petrecut lângă Ludrigohof. Aeroplanul s’a ciocnit în sbor cu dirijabilul tip „Parsifal”, care a explodat, căzând cu o iuțeală vertiginoasă. Cele două persoane care se aflau în aeroplan au fost complect zdrobite, iar cele 9 persoane care se aflau în nacela dirijabilului au fost carbonizate.Aeroplanul era pilotat de cunoscutul aviator militar, căpitan Blaschke, iar dirijabilul era condus de căpitanul Hanswirth. In dirijabil se mai aflau doi ofițeri și 6 ingineri civili, cari făceau niște măsurători. Deși la câteva momente după catastrofă au sosit la fața locului ajutoare, nici una din cele 11 persoane n’a mai putut fi salvată. Catastrofa s’a petrecut la o înălțime de 100 de metri. CUM S’A PETRECUT CIOCNIREA Fischamend. 7. — Dirijabilul „Körting“ tip „Parsifal“ făcea manevre cu un aeroplan in apropiere de localitatea Ludiigehof. Tema era ca cele două vase aeriene să împiedece desfășurarea inamicului in linie de bătac, aruncând bombe. Aeroplanul își terminase misiunea cu succes și venise deasupra dirijabilului ca să raporteze acest lucru. Din nebăgare de seamă însă aeroplanul s'a coborât prea aproape de dirijabil, așa că elicea a sfâșiat anvelopa de mătase cauciucată a uriașului aerian. Gazele isbucnind au luat foc, provocând o explozie foarte puternică, a cărei detunătură s-a auzit la distanță de mai mulți kilometri. Aeroplanul a căzut la pământ ca o săgeată, în urma exploziei rezervorului de benzină, îngropând la o jumătate de > metru in pământ corpurile celor dădini, norociți aviatori, bitmi Exercițiile aeriene erau urmărite de ofițeri în autobiobic, cari au sosit imediat la fața lolui, fără a mai putea da însă vreun ajutor. Pasagerii dirijabilului erau așa de carbonizați încât numai cu mare greutate au putut fi recunoscuți. CE SPUN MARTORII OCULARI ’iena. 7.— CUlari erau de față la această înfiorătoare catastrofă povestesc astfel nenorocirea m anevra dirijabilului și aeroplanului urma de mai multe minute in condițiunlee secrente,. Scorurile lor dădeau privitorului o priveliște admirabilă. Pe la orele 10 toți au văzut cu groază că aeroplanul se ciocnește ,cu dirijabilul făcându-i acestuia o spărtură, într’o parte. Di acelaș moment a țâșnit o flacără, urmată de o bubuitură puternică, care a cuprins întreg dirijabilul. Amândouă aparatele ardeau și prin văzduh și s'au prăbușit la pământ. Toți cei de față s'au grăbit la locul dezastrului spre a da grabnice ajutoare. Nu s’a putut face însă nimic, cadavrele fiind atât de mutilate, că abia mai putea fi recunoscute. •Ar ^ A- CONFLICTUL greco-turc RĂSPUNSUL FORȚEI E SATISFĂCĂTOR Atena. 7. — Impresiunea cercurilor oficiale asupra răspunsului Forței e, că nota turcească arată o bunăvoință spre regularea amicală a chestiunei actuale. Deși nota Forței spune că nota elenă nu poate să se ocupe decât de situația supușilor eleni, totuși, in ansamblul ei, nota turcească privește chestiunea ridicată de persecuțiunile grecilor, fără distincțiune de naționalitate. Prin urmare, în ceea ce privește a acest punct din nota elenă, anume: încetarea persecuțiunilor prin măsuri efective și imediate, cercurile oficiale din Atena consideră răspunsul ca satisfăcător , dar în ceea ce privește punctul al doilea, privitor la reintegrarea refugiaților și restituirea bunurilor lor răspunsul Porțci e considerat ca nesatisfăcător față de cerințele notei elene. Cabinetul de la Atena va mai stărui în acest punct până când va obține deplină satisfacție, dat fiind că Grecia nu poate să se mulțumească cu o simplă încetare a persecuțiunilor și să treacă cu buretele peste faptul că e silită să întrețină peste 130.000 refugiați cari au sosit în Grecia. SEMNE DE PACE Constantinopol. 7. — Vapoarele plecate azi nu au luat pasageri pentru Smirna, intrarea portului fiind încă închisă. Farele de pe țărm au fost stinse din noapte. După informațiunile primite de societățile de navigație se speră că minele care închid cu desăvârșire intrarea portului Smirnei, vor fi îndepărtate diseară sau cel puțin mâine, cel puțin în parte, în scop de a lăsa un canal pentru trecrea vapoarelor. Nu se știe nimic despre convocarea celor două clase de rezerve, de care vorbesc telegramele din străinătate. (A. R.). Explozia minieră DIN CANADA — 265 DE MAOȚI — Victoria (Canada). 7.— In momentul exploziunei se găseau In mina Hillcrest 600 mineri, dintre cari 200 au fost salvați. Nu mai e nici o speranță că mai pot fi salvați și ceilalți. (A. R.). 250 DE MUNCITORI ÎNCHIȘI IN MINA New York, 7. — In urma exploziei din mina de la Hillcrest (Canada) 250 de muncitori au fost îngropați de vii în mina care este în flăcări. Până aseară au fost SG02SL din mină 65 de gendavre. Interesant e faptul că aceste mine aparțin soc. „Canadian Pacific” societate căreia aparținea vasul „Empress Of Ireland“, care a pierit zilele trecute pe râul Sf. Laurențiu. Berlin, 7. — „Berliner Zeitung am Mittag“ află că in catastrofa minieră din Canada au pierit 200 de muncitori. Din Winipeg se anunța aseară că numărul victimelor ar fi de 600, știre care s'a dovedit că este exagerată. De fapt în momentul exploziei lucrau in mină 600 de muncitori, din cari aproape 400 s’au putut refugia la timp. Numărul victimelor este mai mare de 260. Minerii nu mai pot fi scoși din mina care e in flăcări. Pompierii au sosit la fața locului, fără a putea localiza insă focul care se întinde tot mai mult în mină-A sosit un regiment de soldați ca să împiedece rudele celor cari se afla înmormântați în mină de a se arunca în marea de flăcări. Londra. 7. — Din Canada se anunță că în momentul exploziei, se aflau în mină 600 de muncitori, cari lucrau pe culoarele ce pleacă din centru în formă de raze. Știrile sosite până acum sunt contradictorii. Cu toate acestea se afirmă cu certitudine că numărul morților ar fi de 200. Este imposibil ca să se apropie cineva de mina din care țâșnesc flăcări uriașe. 4* EvsRi Heatele of Albania VASE ITALIENE SPRE ALBANIA Roma. 7. — Vasul francez „Edgard Quinet“ a sosit la Durazzo. La Brindisi a sosit vasul „Amalfi“. Se așteaptă sosirea diviziunei navale comandată de amiralul Cagni, escadră comandată de ducele Abruzzi, și dreadnoughtul „Leonardo da Vinci“. (A. T. L). BIB BOBA S’A OPRIT LA BRESNA Durazzo, 7. — Prenk Bib Doda, care a plecat din Alessio cu 12 de malisori și mirdiț, spre a veni în ajutorul principelui, s'a oprit la Bresna și a declarat că va aștepta acolo desfășurarea evenimentelor. PRINȚUL NU PĂRĂSEȘTE DURAZZO Londra. 7. — Ziarele de azi dimineață anunță din Durazzo că ziua de eri a trecut fără să se dea vreo luptă mai mare. Apărătorii orașului au schimbat câteva focuri de pușcă cu avantgarda insurgenților, care se apropiase prea mult de oraș. Insurgenții au comunicat comisiunii de control că sunt dispuși să înceteze imediat răscoala, dacă prințul de Wied va părăsi Durazzo. Principele Wilhelm este însă neînduplecat în hotărârea sa de a rămâne in capitala Albaniei. Această hotărâre a principelui a fost întărită și de faptul că Austro-Ungaria și Italia au declarat că la nevoi vor da ordin vaselor de razboiu de la Durazzo să intervie in lupta, in favoarea principelui. UN CURIER AL PRINȚULUI LA REGELE CAROL Trieste, 7. — Șeful albanez Kristóf Mexi a sosit din Durazzo aci. Kristóf Mexi a fost trimis în misiune specială de principele Wilhelm la Regale Carol. Kristóf Mexi a declarat, că situația la Durazzo nu este atât de critică cum se crede în străinătate. Prințul Wilhelm a hotărât să nu plece cu niciun preț din Durazzo. Kristóf Mexi va sosi mâine dimineață la București. NOUĂ LUPTE Valona. 7. — Din Elbasan se anunță că la Budin s’a dat o luptă între răsculați și jandarmeria principelui Wilhelm. Doi jandarmi au fost omorâți. Răsculații s'au retras cu pierderi însemnate. La Durazzo au sosit mulți voluntari din Berat. LA ELBASSANE LINIȘTE Durazzo. 7. — In urma unei alarme greșite, erî după amiază s’au dat noi lupte în jurul orașului, în care au căzut 6 morți dintre trupele guvernamentale și mulți răniți. RĂSCULAȚII ADRESEAZA O SCRISOARE COMISIEI INTERNAȚIONALE Roma. 7. — Din Durazzo se anunță că colonelul Groon, guvernatorul orașului a primit o scrisoare de la răsculați adresată comisiei internaționale de control. Se crede că această scrisoare cuprinde un ultimat al răsculaților. Plicul a fost predat comisiei internaționale. SERBIA MOBILIZEAZĂ DOUA DIVIZII Berlin, 7. — Ziar alai „Berliner Tageblatt“ i se telegxaliază ttin Belgrad: Spre a fi gata pentru orice desfășurare a evenimentelor din Albania, guvernul sârb a ordonat chemarea sub arme a rezervelor din două divizii, cari vor fi trimise spre a întări trupele de la granița albaneză. Serbia vrea să profite de noua situație spre a-și putea deschide un drum la Adriatica. Se simte tocmai nevoia unei intervenții a Puterilor spre a restabili liniștea în Albania înlăturând nouă complicații generale în Balcani, . Declarațiile senzaționale ale unuui ambasador din Tripla Alianță asupra situației politice Berlin. 7. — Un ambasador al unei puteri din tripla alianță, declarat nicio convorbire cu un ger“ că de la crearea grupărilor de redactor al ziarului ,,Lokal-Anterputeri de către regele Eduard, nu există nici una mai puternică nici una mai slabă. El nu cunoaște un conducător de stat care să-și ia pe conștiință o politică războinică. Noi nu ne îndoim în iubirea de pace a guvernului german, dar împrejurările pot constrânge o renunțare la politica de pace. Situațiunea din Sudestul Europei arată tendințe hipocratice. Viitorul Austriei trebue să fie grija Germaniei, de aici se explică năzuințele de expansiune ale industriei germane. Tripla alianță nu trebue să transmită iubirea de pace a guvernului german, asupra poporului german, a cărui cercuri sociale culte manifestă un șovinism pri -* | As lui ziar nomin despre românii din Ungaria Frankfurt, 7. — Frankfurter Zeitung scrie un articol asupra situației și aspirațiunilor românilor din Ungaria. Ziarul afirmă că românii din Ungaria nu sunt îndreptățiți de a se plânge ce asupriri și persecuțiuni din partea guvernului maghiar. Agitatorii români acum nu mai tind la autonomia românilor de sub sceptrul habsburgic, ci urmăresc desfacerea românilor de regatul ungar. Nici acuzațiile ce se aduc guvernului ungar că ar lucra pentru maghiarizarea românilor nu sunt adevărate. Aceasta o dovedește și d-l profesor N. Iorga, care într’o lucrare a sa constată că nu ungurii maghiarizează pe români, ci românii desnaționalizează pe unguri și că proprietățile rurale ale țăranilor români sunt în continuă creștere. In genere situația economică a țăranilor români din Ungaria este bună și clasa micilor proprietari este foarte numeroasă, clasă care în regatul român aproape nici nu există. Viena a încercat în timpul din urmă să recâștige prietenia României, forțând o împăcare a ungurilor cu românii. Ultime informații DUMINICA ♦ La R.-Sărat urmând să se ridice un monument pentru comemorarea ostașilor căzuți în campania din 1913, comitetul de inițiativă roagă pe d-niî sculptori să trimită la adresa d-șoarei Aneta C. Gheorghiu, R.-Sărat, în timpul cel mai scurt, ofertele lor și în marginele sumei de 3000 lei. Ofertele vor cuprinde forma monumentului și timpul cel mai scurt pentru execuție. ♦ D-l ministru dr. C. Angelescu are astăzi o întrevedere cu d-l M. Ristici, ministrul Serbiei in București, in chestiunea comenzilor de vapoare pe care statul sârb le va face șantierului naval din T.-Severin. ❖ Peste câteva zile d-l M. Ristici, ministrul Serbiei in Capitală, și d-l ministru dr. C. Angelescu vor face o călătorie împreună până la Gruia (Dolj) spre a cerceta pe teren punctul românesc unde se va construi noul pod peste Dunăre care va lega și mai mult economiceșle cele două țări. . ❖ D-l ministru Al. G. Radovici, însoțit de funcționarii superiori ai ministerului de industrie și comerț și de d-l Romulus Angelescu, șef de cabinet a plecat aseară cu un vagon ministerial la Craiova, unde va prezida congresul Camerelor de comerț. La acest congres va participa și d-l Vasile Ștefan, secretar general al ministerului. ^ _ D-l ministru se va înapoia in Capitală Luni. ■ y V ;1' AU PETIT PARISIM 03, Calea Victoriei, 03 SĂPTĂMÂNA, dela 9-15 Iunie Rezervat i Ungoanelor de BLUSE ROBI SI CHAMBRE și JUPOANE cu PREȚURI foarte REDUSE CORSIUNNE EXCEPȚIONALA D l inginer inspector general Râmniceanu, directorul general al porturilor și căilor de comunicație pe apă din ministerul lucrărilor publice, a obținut un concediu de 39 zile cu începere de azi. <£> Consiliul de miniștri de teri s'a ocupat, in special, de formarea birourilor Camerelor revizioniste și a expediat lucrările curente ale diferitelor ministere. „PENSION MARIENHOF“ FELSŐ-TYMÖS Admirabilă stațiune climaterică între Predeal și Brașov. Cereți prospecte. Citiți Joi anime. G Ziarul „Deșteaptă-te Române“ care apare în Cleveland (America de Nord), anunță că între naufragiații vaporului „Empress of Ireland“ sunt și români din Ungaria. Numărul celor înecați din el nu se cunoaște, deoarece marile ziare americane n’au publicat încă lista pasagerilor de cl. III-a. Ziarul „Deșteaptă-te Române“ e informat că printre v"ume sunt și patru români din Șeitin, comitatul Ardealului: Dumitru Costa Baltă, George Costa Pavel, Constantin Deliman Chimii și Nicolae Siledi. Pentru a afla numele tuturor românilor, cari s’au înecat, ziarul s’a pus în legătură cu „Societatea Canadian“. “““încălțăminte MARIA C. RADULESCU & Co. Str._CovaciL 17 ♦ Sub titlul de „După 37 de ani“, ziarul „Corriere della Sera“ publică, în numărul din urmă un interesant articol-cronică al d-lui Vico Mantegazza. Scriitorul italian se ocupă de vizita țarului în România și de situațiunea balcanică. Concluziunea sa este că, România, din cauza asupririlor ce suferă românii din Transilvania, înclină spre Rusia, iar, în ce privește și tualimea statelor balcanice desenează o apropiere între Turcia, Bulgaria și România. ♦ întrunirea anunțată de partidul conservator se va ține azi. Duminică, orele 9 seara, în localul clubului conservator din Calea Victoriei. ♦ Asociațiunea generală a medicilor din țară'' face cunoscut membrilor săi că , odată cu ultimul număr al buletinului asociației (n-rele 11 și 12 pe Aprilie și Maia) li s’a trimis programul congresului ce se va ține ln București la 16 și 17 Iunie cât și cuponul de ducere pe căile ferate. ♦ Casa de economie, credit și ajutor a corpului didactic, aduce la cunoștința membrilor săi (profesori și institutori) din țară, că situațiile pe anul expirat deși sunt terminate se vor trimite fiecărui membru în luna Septembrie a. c„ cu ocazia deschiderea anului școlar. Școlile fiind în vacanță, nu se pot trimite aceste situații deoarec s’ar pierde, așa că membrii n’ar putea intra în posesiunea lor. ♦ In județele Ilfov, Muscel Neamțu și Vlașca, s’a declarat ipizotia de brâncă infecțioasă printre râmătorii locuitorilor. Această epizootie s’a declarat în 6 comune cu 39 curți infectate cu un total de 70 cazuri din cari 26 mortale, 16 vindecate și 28 rămase bolnave. Ministerul cultelor și instrucțiuni publice, a hotărât ca cursurile școalelor primare urbane și rurale să continue până la 14 Iunie inclusiv. Zilele de 15—16 Iunie vor rămâne libere pentru curățirea localurilor și pentru trecerea notelor în matricole pe trim. III, potrivit art. 78 din regulamentul pentru administrația școalei primare urbane. La școalele primare urbane, examenele de absolvire ale elevilor din cl. IV-a se vor ține In zilele de 17—20 Iunie. Solemnitatea inchiderea anului școlar, se va face la 24 Iunie. La școalele rurale, examenele elevilor, de cl. IV-a la școalele tip urban și a celor din clasa V-a rurală se vor face de la 17—20 Iunie. Delegații în prezența cărora se vor ține examenele elevilor din același cerc, se vor numi dintre învățătorii înaintați pe loc și de preferință dintre acei cari fac parte din cercul de examinare Revizorii școlari vor comunica inspectorilor de circ împărțirea școalelor in cercuri și vor face propuneri pentru numirea delegaților. Solemnitatea încheerea anului școlar la școalele rurale se va face în ziua de 29 Iunie. ♦ D. D. Georgescu a fost confirmat în postul de primar al orașului Ocnele mari, iar d. Gh. Rădulescu în acela de ajutor de primar. ♦ Ministerul de interne a acordat un concediu de o lună de zile d-lui M. Pictorian, administratorul plășei Melinești, județul Dolj. ♦ Comitetul „Sindicatului ziariștilor“ se vor întruni Luni, 9 iunie, la orele 5 după amiază, pentru a discuta diferite chestiuni și a lua dispozițiuni cu privire la punerea pietrei fundamentale a palatului „Sindicatului“. ^ D. Ion, Beju, învățător la școala din com. Breaza, jud. Buzău, a fost delegat să inspecteze școalele rurale din circ. III școlară. ♦ Prefectura județului Mehedinți, a raportat ministerului de Interne, că în acest județ a căzut o ploaie torențială, făcând mari inundații nimicind recoltele și fânețele de pe șesuri, distrugând podurile și șoselele și potmolind linia C. F. R., cu un strat de nisip și piatră în grosime de 7 metri, în mai multe locuri pe distanța Vârciorova, Gura Văi și Prunișor-Tâmna. Circulația în județ este întreruptă și pe căile ferate. Prin unele comune au fost victime omenești și de vite. dubuzau Alegerile județene. Pentru alegerile colegiului I ale consiliului județean, cari vor avea loc la 11 iunie s’au depus următoarele liste Lista conservatoare: Căpitan C. Metz, Toma M. Cristescu, Petre Zaharescu, Scarlat Chiriacescu, C. Ialomițeanu, C. Tissescu. Lista liberală: Neagu Dragomir, Bonacă Panaitescu, Gh. Babeș, I. V. Panaitescu, Anghel Teodorescu și Șt. Periețeanu-Buzău. ----------------------- - ——Cota apelor Dunărei — Pe ziua de 7 Iunie 1914 — Apole aă următoarele cote In centimetri in raport cu etiagiul : IN AUSTRO-UNGARIA Passau 466, Linz 211, Viena 205, Pressburg 364, Budapesta 398, Mohács 418, Semiin 444, Panciova 428, Baziaș 428, Orșova 421. IN ROMANIA Dunărea, scade la T.-Severin, Calafat, Bechet, T.-Magurele și Galați . In celelalte localități crește: T.-Severin 510, Calafat 525, Bechet 545, T.-Măgurele 503, Giurgiu 592, Oltenița 584, Călărași 518, Cernavoda, Hârșova 524, Braila 487, Galați 466, Tulcea 321, --------------------------------in Iași, 7 Iunie O lanmuire a conservatorilor ieșeni Clubul conservator local a Convocat pentru mâine Duminică, orele 6 d. a. pe toți membrii clubului, când d-l Dimitrie Greceanu, președintele clubului va face importante comunicări. Inspecțiile P. S. S. Mitropolitului Pimen I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, însoțit de Economul Valeriu Iordăchescu, a făcut o inspecție mănăstirilor din eparhia Moldovei, inspectând mănăstirea Agafton și mănăstirea Vorona din jud. Botoșani. La mănăstirea Probota I. P. S. S. Mitropolit a făcut o rugă- Convocarea consistoriului spiritual Având a se judeca mai multe procese, consistoriul spiritual al eparhiei Moldovei e convocat pentru 13 Iunie. Diverse . Muncitorul Costache Cimpoiu, din str. Procopie 12, care lucra la dărâmarea unor case din str. I. C. Brătianu, a fost acoperit de un zid, care s’a năruit asupra lui. El s’a ales cu grave leziuni și a fost dus la spitalul Sf. Spiridon. Alegerile pentru Camera de comerț care au fost fixate pentru 22 ale lunei, vor fi amânate, deoarce mulți dintre membrii Camerei de comerț, fac parte și din Constituantă. ȘTllîîi Țlul R.-Sărat. 7. — Azi după amiază s’a surpat în str. Mare No. 10 întregul acoperiș al prăvăliei comerciantului Iordache Brăileanu. Persoanele ce se aflau în prăvălie au scăpat fugind la timp. — Incorn. Nisipurile și în satul învecinat Nisipurile-Noi bantuc cu furie scarlatina, care a făcut mai multe victime. In oraș deasemeni s-a declarat un caz de scarlatină la un copil al dlui George Dașcalescu, din str. Ștefan cel Mare. Necunoscuți au furat prin spargere din crama lui Gheorghe Militaru, din Slobozia, o sumă de bani și toate uneltele agricole. ciune la mormântul Olteei Doamna. Cu prilejul acestei inspecții a fost instalat noul stareț, Evghenie Ungureanu, de la mănăstirea Neamțului. De asemenea au mai fost inspectate mănăstirile Agapia și Văratec, unde a vizitat și atelierele de țesătorie, tricotaj și broderie. Ploile torențiale din județ In ultimile zile au căzut în partea nordică a județului, nenumărate ploi torențiale, însoțite în unele părți de grindină, care a cauzat mari stricăciuni semănăturilor. Pagubele pricinuite trec de 200 mii lei. Conferința notarilor din jud. Iași La Podul Iloaei se va ține mâine o conferință a notarilor din jud. Iași, când se va discuta regulamentul islazurilor comunale. In conferința trecută a fost discutată chestia învoelilor agricole. ANTREPREM SE CAUTA pentru extragere de pietriș din carieră împrejurul Capitalei. Oferte în scris sub „săpător“ la Agenția de publicitate, I. Brănișteanu, Str. Paris 25, București, 307 Mm 66 ard 31, Gaița VistirN, 31 pour fin de saison vend tons sss modéles d’é'té â moitié prix. MARFŰÉ TARí7 de cai Drăgaica dela Bazán, se începe anul atesta de la 12-18 Iunie, * D-na Eugenia V. Maniu, soției cu copiii săi George Spiridon și Cecilia Olga; d-na Cecilia Arghiropol, soacră; d-na Maria Gr. Maniu cu copiii, precum și familia: Maria G. Voinescu, Mihail Ștefănescu, Alexandru Ghica, Luca Zissu, Alexandru Pribegeanu, I. Niculescu-Sighireanu, Mihail Negreanu, doctor Lăscărescu, Athanasovici, Sotiriu, Arghiropol, ,etc. au profunda durere a vă face cunoscut pierderea suferită prin moarte lui Vasile V. Marin profesor decedat in vârstă de 43 ani in noaptea de 7 iunie fost inspector al învățământului Cavaler al Stelei Române, ofițer al Coroanei Române, etc. și vă roagă să binevoiți a asista la ceremonia religioasă, care va avea loc Duminică, 8 Iunie, orele 4 d. a. Cortegiul va porni dela domiciliul defunctului, str. Dumbrava Roșie, 4. Aceasta, drept orice înștiințare. întristații: Smaranda Constantinescu, familiile I. Constantinescu, preotul Al. Constantinescu, Gh. Constantinescu, Sevastița Marinescu, au durerea a vă face cunoscut pierderea mult iubitului lor soț, frate, cumnat Mică Constantinescu Cismar încetat din viață în seara de 6 Iunie 1914 in vârstă de 46 ani Ceremonia funebră va avea loc Duminică, 8 Iunie, orele 3 d. a. la locuința defunctului, str. Lumineîtrul 1, de unde cortegiul va porni la cimitirul Sf. Vineri. Rugați-vă pentru el.