Universul, noiembrie 1922 (Anul 40, nr. 249-272)

1922-11-02 / nr. 249

Xl.-Wr. 249 Aniversarea naștere) M. s. Reginei Duminică împlinindu-se 47 ani de la nașterea M. S. Regina, unde-Deum s'a oficiat la orele 11 dimineața la mitropolie. Serviciul religios a fost oficiat de arhiereul Meletie, înconjurat de clerul mitropoliei. Au asistat din miniștri I. C. Brătianu, Al. Constantinescu, Duca, Anghelescu, Mârzescu, Florescu și general Mărdărescu; colonelii Țenescu și Condeescu adjutanți regali; d-nii generali Cristescu, Lupescu, Nicoleanu, Boboc, Pavelescu, Toroceanu, etc. ipa serviciul religios a asistat și de Basil Zaharoff. Onorurile militare au fost date de o companie din infanterie cu drapel și muzică. In curtea mitropoliei se aflau înșirate diferitele societăți a luptătorilor din Capitală, cu drapelele și un car alegoric, reprezentând România unită. După terminarea serviciului religios s-a sfințit drapelul Soc. „Mărăști“, întreaga asistentă a trecut apoi în fața bisericei, unde d. ministru Mărdărescu a ținut trupei o scurtă cuvântare, arătând importanța zilei pentru armată. După defilare și retragerea asistenței, delegațiunile societăților au intrat în biserică, unde au bătut cu ele în noul drapel. Un pod aruncat in aer UN NOU ATENTAT A POST FĂPTUIT PE C. F. R. Podul provizoriu de lemn dintre Vogcicăuți Noua Suliță de pe linia Chișinău, a fost aruncat în aer, de către necunoscuți răufăcători. Podul a fost minat cu dinamită și explozia a sfărâmat două traverse speciale și șinele pe o distanță de un metru și jumătate. Din această cauză circulația pe această Hule se face prin transbordare până la ce. Stabilirea liniei Transportarea bagajelor de mână se face de către lucrătorii Întreținerii Mărfuri nu se vor mai prii pe această linie până la 1 dispoziții. ft de un milion In tren Cluj 28 Octombrie.Ne occidentalizăm. E o minunuteala cu care adoptăm mai seamă tot ce e rău In strewnfite. O dovedesc coloanele tuturor irelor. O dovedește următoaa aventură potrivită unui film nematografic, sau unui roman neationat. In trenul care venea Joi noaca de la Teiuș la Cluj, se arse bijutierul Isidor Barta, care are un magazin în Cluj. El aducea cu siine o geantă cu obiecte de valoare aur și argint în valoare de peste un milion, învelise geanta într’un piod și o așezase în compartimentul în care luase loc, jos lângă dânsul, să o aibe mereu în vedere. La un moment dat după ce trenul de abia părăsise stația Ghirișu în compartimentul negustorului, dete busna un om îmbrăcat cu o tunică militară. Se repede la geanta bijutierului și i-o smucește, înainte ca acesta să-și fi putut da seama de ceea ce se petrece. Profitând de întunericul din vagon, hoțul a putut apoi să se retragă imediat cu prada lui, din compartiment pe culoar. Lucrul se petrecuse mai iute decât îl povestim. Tovarășii de Călătorie ai bijutierului nici nu observaseră toată scena. D-l Isidor Barta, cel prădat, recăpătându-și prezența de spirit s’a repezit după hoț și a mai putut observa cum acesta sărise jos din fuga trenului. A vrut să sară și dânsul, și să alerge pe urmele hoțului, dar a fost reținut de către ceilali călători. Dând alarma, trenul a fost oprit. Câțiva dintre tovarășii de drum ai bijutierului dându-se jos au început să alerge în direcția pe unde dispăruse hoțul. I’au observat lângă un copac unde se oprise. De aici înarmat cu un revolver, a somat pe cei ce-l urmăreau să se retragă în vagem de unde coborîseră, că altminteri omoară pe îndrăznețul care ar vrea să se apropie de el. , Înspăimântați, călătorii sau retras, iar hoțul a dispărut în păduricea de lângă’ linia drumului de fer, cu prada lui cu tot. . . . , S’a telefonat postului de jandarmi și s’au luat măsuri pentru prinderea hoțului. Pista fostul kaizer câștigă un proces la tribun iai și-l pierde la al»«! Wilhelm II dăduse în judecată pe scriitorul Ludwig, pentru că pusese într-o piesă scena în care fostul împărat se cotorosește de cancelarul Bismarck. Tribunalul admisese acțiunea și interzisese reprezentațiile. Curtea de apel a dat însă dreptate scriitorului, stabilind dreptul de „a pune pe scenă personaje vii, cari au fost amestecate în evenimente istorice“ și permițând astfel reprezentarea piesei. Mai sunt mucători la Belliui / 2*s*. întrunirea de la Brașov a partidului național român Importantele declarații ale d-lui Iuliu Maniu Partidul național român de peste munți a organizat și a ținut Duminică la Brașov o mare întrunire politică în care s-au făcut câteva declarații însemnate de politică internă și externă. PRIMIREA D-LUI IULIU MANIU La ora 2 jum. d. a. un convoi de trăsuri și căruțe de țară și 120 de juni călări cu fruntașii partidului național român au ieșit în întâmpinarea la gară a președintelui d. Iuliu Maniu. La gară de deputat al Brașovului Mihail Popovici a salutat în numele brașovenilor și a partidului național pe d. Iuliu Maniu, amintind trecutul de luptă națională a acestei cetăți, care a fost leagănul cultural român care a dat pe Andrei Mureșianu, Gh. Barițiu, Andrei Bârseanu, protop. V. Saftu, figuri mărețe de luptători pentru cauza națională.* După acest salut, d. Iuliu Maniu a luat loc împreună cu d. Mihai Popovici într’o trăsură cu șase cai împodobită cu flori iar d. I. C. Pop și Caius Brediceanu, foști miniștri într’altă trăsură cu patru cai, după cari urmau alte 60 de trăsuri și căruțe și cetele junilor călări, în tradiționalele lor costume. O SCENA EMOTIONANTA In fața tribunalului micuța Adina V. St. Iosif, nepoata poetului St. D. Iosif î-a oferit d-lui Maniu un buchet de fiori, in numele nouei generații. D. Maniu a sărutat-o. Convoiul s’a oprit la sala ,,Apollo”, unde apoi a început întrunirea, întrunirea publică La ora 3 d. a. s’a deschis adunarea, care aclamă ca președinte pe păr. Maximilian. CUVÂNTAREA D-LUI MIHAI POPOVICI D. MIHAI POPOVICI, alesul Brașovului, primit în aplauze și ovații, spune că viața publică și politică a fost destrămată de actualii cârmuitori m așa hal, încât se impune o luptă aprigă pentru salvarea țării. D-sa ilustrează afirmația sa cu o serie de exemple din toate domeniile : batjocura în administrația publică cu funcționarii puși pe drumuri numai fiindcă nu se supuneau capriciilor și intereselor de partid, destrăbălarea în finanțele statului cu excedente fictive, cu bonurile de tezaur, cu consolidări de cointeresare a Fnanței liberale. Un incident D. AL. BACILA (de la galerie): Bonurile de tezaur d. Vaida le-a dat.Această întrerupere provoacă un violent tumult. Adunarea protestează contra afirmației acesteia și strigă : „Afară cu trădătorul, cu agentul liberal provocator“. Scandalul ia proporții și liniștea se restabilește numai după ce d. Al. Băcilă este dat afară, după aplicarea pe loc unei corecțiuni de cetățenii indignați de această atitudine provocatoare. D. MIHAI POPOVICI : Cugetul dv. curat mai poate murdări gunoiul. Așa vor fi date afară toate muștele și leprele din această țară. Revenind la șirul cuvântării, d. Popovici spune că industriei și vieței economice generale a Transilvaniei și Banatului li se pun piedici de către guvernanții de azi, care vor să acapareze bogățiile numai pentru instituțiile lor financiare (aplauze). Trecând la analiza celorlalte acte ale guvernului liberal, d-sa arată că un trădător de neam ca Petru Mihály care a insultat neamul românesc în parlamentul din Budapesta, atunci când d-nii Vaida, Maniu și Șt. C. Popp apărau interesele naționale române, a fost acum decorat ca parlamentar liberal. VOCI, Rușinet • * Președintele salută pe deputații V. Pușcariu și Gh. Popp și deputăția primii organizații a partidului național român In vechiul regat, din Dâmbovița, venită în frunte cu d-nii par. Alexe, fost senator și Mircea Zăgănescu. DECLARAȚIILE D-LUI IULIU MANIU Primit cu aclamațiuni și flori, d. Iuliu Maniu mulțumește pentru manifestația de încredere ce se face și spune că e adânc mișcat când se înfățișează acum înaintea cetățenilor liberi din Țara Bârsei, cărora nui le-a mai vorbit de când urgia maghiară domina pe aceste plaiuri. Nu pot să’ncen cuvântarea mea, spune d. Maniu, fără să nu pomenim cu evlavie și cinste memoria vrednicului luptător al Brașovului, păr. V. Saftu. (Adunarea, în picioare, răspunde : „Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească între cei vrednici“. Nemărginită, continuă d. Maniu, e bucuria noastră, când ne putem întâlni azi liberi în România Mare, scumpă, Iubită și unită pe veci (apl. frenetice). Datoria noastră este să cinstim și mai mult azi memoria vrednicilor noștri inaintași luptători pentru cauza națională, azi când vedem cu scârbă că trădătorii neamului sunt decorați. Partidul național român de 75 ani a luptat și luptă pentru libertate, democrație și unire națională și roadele acestei lupte se văd. Două idei mari frământă, încălzesc și călăuzesc azi lumea civilizată: ideea națională și ideea democrației și pentru triumful acestor idei partidul național român a luptat pururea. Unirea, ideea națională, am înfăptuit-o prin jertfele marilor noștri luptători și prin voința poporului și a intregei națiuni. (Aplauze puternice). Dar ideea democrației, noi n’am ajuns încă s’o înfăptuim în România Mare, căci poporul n’a ajuns să se împărtășească așa cum merită și cum după lege i se cuvine, la conducerea și organizarea statului. Ceea ce am dat noi țârii, votul universal ne-a fost răpit în ultimele alegeri... VOCI . Așa e, ne-au furat voturile ! D. IULIU MANIU... și la noi nu se mai respectă de guvernanții de azi legile fundamentale. (Apl.) In toate celelalte ținuturi românești se administrează azi averea politică de către comisii interimare numite de guvern, nu alese de popor, numai în Ardeal și Banat, mulțumită legii de autonomie comunală, avem primari aleși. In orașe, municipii și județe se decretase de consiliul dirigent ca administrația să fie autonomă, ca cetățenii înșiși să-și gospodărească trebuințele lor locale, căci numai așa poate progresa administrația publică. Dar guvernul averescan ca și cel actual au zădărnicit aplicarea acestei legi, aplicând despotismul intereselor de partid. De aceea trebile publice merg azi mai rău. Legea nu mai e lege și dreptatea nu mai e dreptate și pildele sunt atâtea la tot pasul. Dar toate păcatele acestea de azi noi NU le atribuim fraților din vechiul regat. NU ! Dincolo de Carpați sunt atâtea oameni de inimă șî de treabă care ne sunt frați adevărați. Noi atribuim aceste păcate sistemului nenorocit, apucăturilor rele ale guvernanților de azi înărăviți in deprinderi învechite. Noi n’am făcut deosebiri, cum suntem acuzați, între noi și frații noștri din vechiul regat, dovadă la Universitatea din Cluj, consiliul dirigent a ninut din 70 de profesori numai 12 ardeleni și bănățeni, ceilalți toți din vechiul regat. Suntem acuzați că suntem exclusiviști și în politică. Dar noi când ne am unit cu patria-mamă, am primit să conlucrăm cu toți frații noștri și am luptat pentru realizarea acestei colaborări. Dar partidele oligarhice au voit să guverneze singure. In această privință mai păcătos este partidul liberal care, confundând țara cu el, guvernează despotic. Partidul fatal Partidul liberal pot zice că’n epoca noastră e partidul fatal. La 1919 era să se facă un guvern neutru pentru prezidarea alegerilor. Atunci C. Brătianu a împiedecat formarea acestui guvern și a forțat numirea guvernului d-lui Văltoianu în credința că va izbuti să stăpânască țara, dar se știe că n’a reușit, ci a produs protestul și abținerea de la alegeri a partidelor averescan, democrat și socialist. A urmat guvernul Valda. (Trăiască). Gându. Valda câștiga recunoașterea Basarabiei și când lupta să câștige Banatul, dacă nu chiar așa, cum dorește sufletul nostru, dar aproape corespunzător, atunci tot prin intriga acestui partid fatal, cel liberal, guvernul Valda a fost înlăturat în mod brusc spre marea pagubă a țării. Și apoi, când s'a făcut o nouă încercare de guvern de colaborare, cu noi și cu d. Iorga, tot acest partid fatal a pus condiții umilitoare, care însemnau mai mult o aservire a noastră în politica liberală și iarăși s’a răpit țării asigurarea unei bune guvernări Dar îndrăzneala acestui partid fatal culminează cu prilejul serbărilor încoronării, pe care dîn serbătoare națională le-a înjosit la o zi de propaagndă de partid, îndepărtând sufletul mulțîmîi neamului nostru de Suveranii noștri iubiți. , Să știe insă vrăjmașii noștri..." Așa cum s’a făcut încoronarea, s’a dat prilej unor dușmani din afară să ne atace. Partidul național nici cu prețul vieții sale nu va lăsa ca Româna Mare să fie atinsă sau ofensată de nimeni. (Ovațiuni furtunoase D-lui Maniu i se aruncă flori). Pentru suferințele și jertfele lui Horia, Cloșca și Crșan, a lui Avram Iancu și a sute de mii de români, nu vom lăsa cu prețul vieți copilor noștri, ca nici o pietricică de pe pământul României Mari să le clintită. Luptele politce interne dacă le ducem, nu înseamnă slabirea sentimentului nostru de solidaritate națională. Guvernul să știe însă, că noi nu vom da îndărăt de teama calomniilor lui. Stăm în fața sumei întregi cu fruntea sus, conștienți fiindcă apărăm în cinste interesele țârii. GUVANTAREA D-LUI ȘT. C. POP Am alergat ca un ostaș credincios la chemarea de luptă și spun să se știe : că partidul național n’a voit, nu vrea și nu va voi niciodată să guverneze singur (apl.), fiindcă nimeni oricât de genial ar fi, nu poate cuprinde singur conducerea României întregite din patru împărății (apl). Din serbarea sfântă a neamului, încoronarea Suveranilor, pe care o aștepta, spune d-sa, mai mult decât învierea lui Isus Hristos, s’a făcut un act mearchin de partid. Oare nu era mai bine ca încoronarea să se facă așa cum s’a făcut unirea, cu sute de mii de țărani ? După ce trece în revistă cei patru ani de guvernare de la unire, arătând greșelile cari s’au făcut, d. Șt. C. Pop răspunde astfel acuzațiilor liberale , că în vremea când România-mama sângera în Moldova pentru unitatea națională, fruntașii vieții politice rămași în Ardeal au semnat actul ticălos al lui Tisza pentru defăimarea României și armatei române . Când trădătorul Serghiescu a citit în Camera din Budapesta infamul act, stors prin terorizare clericilor noștri am protestat și am spus că acel act ticălos nu reprezintă sufletul ,și crezul politic al neamului românesc din Ardeal și Banat și că poporul românesc vorbește aici prin vocea sa La acest protest Tisza i-a răspuns: ..Ștreang fie nemernice, care ne-ai infectat aerul“ Acesta e adevărul. DPOP respinge apoi acuzațiile că ardelenii n’ar iubi armata și invoacă primirea ce-au făcut armatei române și închee spunând că d-sa nu se teme de guverne, ci era îngrijorat de sufletul poporului după război, dar acum a liniștit că-l vede matur pentru înțelegerea politică și pentru apărarea drepturilor lui. D. COSTINOGA citește apoi următoarea moțiune, pe care o supune aprobării adunării: MOȚIUNE Miile de cetățeni din județele Brașov și Treiscaune,aderenți <i partidului naționalromân, veniți la întrunirea poporală din Brașov, ținută în ziua de 29 Octombrie c.in sala „Apollo“, își exprimă neclintita lor alipire către partidul national român, desăvârșita încredere în conducerea acestuia și nemărginita lor dragoste față de președintele dr. Iuliu Maniu; își mărturisesc ân cea mai intimă convingere aderarea lor la programul statorit și proclamat de congresul partidului și la toate hotătirile comitetului executiv; înfierează nenorocitul Sistem de guvernământ actual, întemeiat pe lovitură de stat și pe un nesfârșit lanț de abuzuri și violente electorale, furturi de urnă și pervertirea rezultatelor voturilor exprimate. Se ridică cu toată hotărîrea împotriva manoperilor de cari guvernul actual face cel mai larg uz pentru a practica și valoriza interese personale cu ignorarea și sfidarea intereselor publice de stat. Conștii, că tăria unui stat și ordinea în sânul lui se întemeiază pe respectul cel mai desăvârșit față de Rege, protestează împotriva abuzurilor și violentelor prin care se urmărește în mod criminal distrugerea simțului de legalitate al cetățenilor și se încearcă anihilarea normelor și dispozițiilor constituționale, fără de care nu se poate concepe un stat civilizat și de ordine . Având asigurat prin lege votul universal, cetățenii conștienți protestează împotriva confiscării acestui drept și declară că actualele corpuri legiuitoare nu au căderea și autoritatea morală de a hotărî și a legifera în numele țării. Cer, deci, înlăturarea grabnică a guvernului actual si dizolvarea Corpurilor legiuitoare, fruct al violenței, al abuzului și al jafului de urne. Adunarea regretă sincer că, un act atât de sublim ca încoronarea așteptată cu înșelare de toți fiii țării, s-a degradat înainte ca să fi fost făcută noua Constituție a României- 4 tari, la un simplu act de partid și instrument de propaganda politică electorală. Adunarea socoate, că acest Sfânt, act al încoronării nu putea să se îndeplinească sub un guvern de partid și de provocațune care se întemeiază pe niște corpuri legiuitoare resumate nu din voința liberă a cetățenilor, ci din fraude, abuzuri și violențe electorale fără pereche în viata statelor. El trebuia făcut intr-un moment de generală dispoziție sub un guvern parlamentar, ieșit din sânul unor corpuri legiuitoare legal și liber alese, dându-se astfel putința tuturor cetățenilor de a înconjura la acest act cu toată dragostea și dorul fierbinte, de care sunt animați, pe Regele Țării, in momentul când, prin jurământul pe noua Constituție și așezarea pe cap a Coroanei, avea să se îndeplineasi nu numai înfăptuirea [UNK] cî și consolidarea pe veci și închegarea întregului popor într'un singur stat mare, puternic și unitar românesc. * Adunarea s'a terminat la ora 6 seara. După întrunirea publică s'a dat la restaurantul Mura un banchet de 300 de persoane, dare s'a transformat într'o nouă întrunire publică.^ Au făcut declarații interersante d-nii: Iuliu Maniu, Caius Brediceanu, păr. Dedu, Mihai Popovici, G. Pop, St. C. Pop, maiorii Stefanescu Drăgănești păr. Alexe, T. Ioncu, prof. Baboic și alții. E. O. UNIVERSUL IMOBIL de vânzare construcție nouă casă frumoasă și solidă cu tot confortul modern. 7 camere stăpân, bucătărie, bac, odae servitori, pod mare, pivniță betonată, curte, foc pavat imediat B-dul Pake 128 bis m2 adumul Strada Blănari 14 Etaj Ii prin str. Colței TELEFON 39/82 Primind din Transilvania 6 .. A ¥ETA cu Leafag metri uscat Calitate Superioară anunță Onor clietela sa a se aproviziona din timp. '179 Comercianții și Blănării din toată țara, că la Magazinul de Galanterie En GrossOMlft, SCHAUER $ ca. București Str. Gabroveni 2 e, a sosit un mare transport de BLĂNĂRII bine asortat și se vmde ojazi inal eu PRETURI REDUSE. Seal Electric-Biberette Opossum Amerlcan-Opossum Slit- Opossum Chlnchüa- Opossum-Skuips-Thlbet-S t. Thibet Alb- f Ikunps-Satur-Lupl-Vulpl-Albe-; Vaiol Zobel, etc., etc. 1197! Primul prezicător „Român“ „SAVESCU« Cu invenția sa in calculul „cifrelor“ descoperă Misterele vieței nu vă căsătoriți, nu divorțați, nu plecați la drum nu proediați afaceri serioase nesigure. Printr’o prezicere precisă veți lua lămuririle sile. Totul serios la persoane serioase In provincie prin Scris (mărci de răspuns) Str. Justinian No. 6 (prin strada Polonă). Duminica după mast reoauz. 6 Editura Nu se nimi simnmile*Juns valoarea unor dinți sănătoși. Dinții sănătoși și bine îngrijiți atrag atențiunea tuturora, ei sânt în stare să dea un aer plăcut chiar unui obraz mai puțin frumos și să nu-i facă simpatic. O gură neîngrijită și nesănătoasă produce un miros urât, este de nesuferit, pune in situ»t<cini neplăcute pe cel care o are așa că nimeni nu se simte bine pe lângă dânsul. In lupta pentru existență starea gurii și a dinților joacă un rol de seamă. Cel mai bun mijloc de-ași tine dinții în bună stare, este Occi. MOTOARE Bews nr .*. Țiței •*, Diesel Postamente și Pietro de Moară frân',e,e, M șnul Curele și orice fel de artcole tech see Furnizează prompt din depol : WATSOLI&l OVELL Societate Anonimă Romănă de unguri și Emort BUCUREȘTI, Str. Câmpineanu 13—15 dela 6 la 120 HP. . .. .... .... .. .. • „...V«...’gs 1 LAMPA DS ROȘCULET DĂ LUMINA MARE ALBĂ CA ȘI GAZUL AERIAN FĂRĂ MIROS,FARĂ FUM ȘI NICI UN PERICOL ARDE CU * gassqlid BENZINĂ SOLIDIFICATĂ mm. MTMAI PANZA I mI AJ 71IVâmv ^ VkV MV cllmAf r IFf . HR. CAROL 50 BUCURESTI TELEFON 37/41 f «ÎN SIBIU • PIAȚA UMIREI« TELEFON ISO | y0//rmv//>/. 99MERCUR SOCIETATE COOPERATIVA - BUCUREȘTI -CAPITAL LEI 1.@00.808 ~ REZERVfI LEI 2182.762.IS PROSPECT Emisiuni a VI-a a 8000 acțiuni nominative Adunarea generală a acționarilor noștri dela 28 Mai 19& a decis sporirea capitalului social dela 1.000.000 ~~ 1c 1.200.000, — lei, adică cu încă 200 000 — lei, dând Consiliului de Administrative mandatul de a aduce la îndeplinire această deriziune la epoca, nu condiționste și cu modalitațile ce va găsi cu calf. Consiliul de Administrațiune în ședința de la 19 Octombrie 1922 a hotărât a înfăptui această deriziune prin emiisiunea a 8000 acțiuni a 25 — lei valioare nominală fiecare și ținând seama de cursul emisiunilor precedente cum și di fondurile de astăzi ale Societăței, menține cursul de emisiune de 125 lei de fiecare acțiune, din care 23 lei se va trece la capitalul societăței, iar prisosul de 1OQ — lei 1. Fondul de rezervă. Se va mai percepe câte 10 lei de fiercare acțiune, cheltueli de emisiune, timbre etc. La această emisiune sunt admiși numai actualii acționari cu îngrădirea prevăzută de art. 225 din Codul Comercial și art 62 din Statute, dânduli-se dreptul de 1 (ana) acțiune nouă pentru cinci acțiuni vechi din exmisiunile precedente. Subscriptunea se va face la biroul Societăței din Str. Batiște 14, cu începere de la 1 Noembrie și va dura până la 20 Noembrie 1922, când se va închide subscripțiunea și până când se poate exercita dreptul de obțiane. Neexercitarea în termenul de mai sus a dreptului de subscriere, în baza vechilor acțiuni, atrage după sine pierderea acestui drept, iar acțiunile rămase astfel nesubscrise vor rămâne la dispoziția Consiliului de Administrație spre a decide distribuirea lor. Odată cu declarațiunea de subscripțiune, va trebui să se verse la cassa societăței 35 lei de fiecare acțiune, și adecă 25 lei capital și 10 tei cheltueli de emisiune, iar restul la rate lunare de câte 25 lei; și adică: la 1 Decembrie 19i 22 la 1 Ianuarie, la 1 Februarie și ultima rată la 1 Martie 1923. Se poate vărsa și valoarea integrală a acțiunilor odată cu subscrierea și in acest caz subscriitorul va beneficia de o dobândă de 10 V$ anual socotit până la 31 Martie 1923. Subscriitorului, care nu și-ar ținea angajamentele și nu va efectua toate vărsâmintele la timp după cum se specifică mai sus îi se va socoti o dobândă de întârziere ce se va găsi cu cale de către Consiliul de Administrație și ți se va aplica dispozițiunile prev. în art. 170 din Codul Comercial. Subscripțiunea se face pe formularele Ce se găsesc la biroul societței, Str. Batiște 14, iar varsămintele nu sunt valabile decât în schimbul unei chitanțe liberate de cas* sieria societăței și contrasemnate de un membru al Direcțitunei 2 Consiliul de Administrațiune •* h l Ícĭt tcc IC ccccc it PENTRU “ Și Profesori și Elevi Au apărut: Leonardescul Limba Română și Adamin și profesională L. 29 Leonardescul Limba Română și Adamin țel. II profesion. Iul 29 6’. Mehedinți : Geografia fizică Lei 30 S. Mehedinți: Geografia economică ’ Lei 16.50 M. Ponescu: Productologia (studiul mărfurilor) Lei 18 Iilineiu și Al. Dimitrescu •' Istoria Universală Cl. V. Lil 41 La toate librăriile Lână albă (umană spălată de mașină specială, pentru saltere se vinde numai în baluri complecte convenabil Rudof Helm bucurești •Pos. Ștrf rș cel Mar** 74 2i Tn depozit 48 ORNSTEIN Strada Câmpineanuu, 16 Trifon Î6166 De închiriat La Sinaia Villa Cicular>6 Bl Ghica, dela 5 Noembrie 1912 la 15 Mai 1923, salon, sufragerie, șapte dormitoare frumose bilaterafă de lac etc. apă caldă la orice oră. A se adesa 32 str. G. Gr. Cantacuzino (fostă Frumoasă Hârtie oii .Pentru fiunaobeiat cu RET IEFTIN se găsește la „UNIVERSUL“ numai omoară Oile Vitele Experiențele făcute la Facultatea de Medicină Veterinară din București și în străinătate dovedesc că DISTOL 0 vindecă cu siguranța în 5 zile. Cereți dovezile și prospectul la Reprezentant și depozitar general Frederic Ipstheim București StA Melodiei 2 colț cu Str. Sfinților 61. Telefon 45163 sau In provincie la următorii - Brăila, Drogueria Regală G. R. Teodorescu Regală 48. Bălți, Firmacia V. Zaieski str. Regele Ferdinand No. 156 Bârlad, Drogueria Perlmaan Cluj, Dr. Francs Nemes Viața Unirei No. 21 Chișinău, Drog. 1 Grünfeld Strada Sinadino (Passage) <Isiați, Dro.r. Focșăneanu strada Tecuci No. 10 iași, Farmaria Iustin Adace Piața Sft. Spiridon CRAIOVA IMOBIL CENTRAL, bun pentru autorități, Societăți, Bănci, LIBIAIO camere, dependințe, electrică, teren 5000m. j*. Parc» grădină, DE VANZARE» condițiuni plată. Adresați Bruioul Arhtectură str. Franklin 14 București Telefon 2/16 1168 VITE ALTOITE llifa amerikana (port altoie) in calitate superioara și garantând pentru veritabilitatea soiurilor oferi Fr. Camp Sări, Mediaș .(Balog la cerere. 1062 CUMPĂR DOPA CUESUL ZILEI BisIiarite, Diamante, Perle, Smaralde, Platină, Aur, etc B. SOLOMON î6* Calea Victoriei No 86 zis a vid" Palaul Real) !"0 Plătise aur ri iante, diamate și dentur; .veii plătește prețuri cele mai mari îndea Ceasornicărie Kanner trana Academiei 6, 11331 mr IN GDRAND SOSEȘTE AL II-lea VA88N car[£ tmiixtiitill CEAI Tm^mrâ Comenzile prin Reprezentantul General JOSEPH GALANTER BUCURESTI. — Strada Artei No. 16. — Telefon in 197 Furtuni de Cauciuc [ Asbest pentru filtrat Furtuni spirali I Isjini de spălat sticle | Furtuni de cânepă și șirat Pucioasi str. afumat butoaie pitoare de incendiu i Stropitare,Prăfuitoareși Tuburi flexibile metalice 1 accesorii originale Pompa de vin, Filtre da 1 JERTOFL“. Frmenticid Pluguri de vie, vie smn de capacitate. Desin custant pentru curățirea pietrei de pe cazane. Sulfat de cucru. Pucioasă Se vândun ețu iie cel mi convenabil la casa: 7AAM »TI• UVfIIM i I 8-1fdl UMm si Ms Reprezentant. General pentru România al Pepenierelor de vițe Algeriene „Carriere“ \lgeria A