Universul, iunie 1925 (Anul 43, nr. 123-147)

1925-06-10 / nr. 130

Sn«! XI!!!. Kr. 136 LUIGI CAZZAVILLAN TELEFON: Direcția 13/72—64/64 6 Pagini Mîercuri Î0 We 1925 Redacţia: «orssi». eu provincia 2/98—35/31 Frontal necesar Mai presus de preocupările politice stau interesele mari ale ţării. Politica, in înţelesul superior al cuvântului, este mijlocul de Înfăptuire a reformelor ce pot asigura trăinicia unui aşezământ de stat şi bunăstarea socială a unui popor. Pentru ca mulţimea care dă fiinţă reală şi legală unui Stat, să priceapă rostul ei în complexul de viaţă al Statului, se cere ca ea să fie îndrumată, in spiritul vremii, pe căile viitorului. Dacă mulţimii, căile viitorului i se par nesigure, es neavând priceperea ca din seriile de fapte istorice să tragă nicheeri folositoare bunului merg înainte al societăţii, nesiguranţa e cu multmai mică pentru exponenţii autorizaţi ai acestei mulţimi, exponenţi cărora le presupuneam o cultură generală şi o pregătire superioară la înnălţimea problemelor mari ale zilei Aceştia sunt Îndrumătorii fireşti ai mulţimei. Ei pot canaliza aspiraţiile obştei astfel ca ele să nu Îmbrăţişeze nici una din extremele periculoase, ci să rămână pe linia de mijloc, cale sigură şi pe deplin corespunzătoare principiului evoluţionist. Mai presus de preocupările politice, aceşti exponenţi ai poporului pot săvârşi fapte mari pentru ţară, pentru popor, adevărate revoluţii spirituale ce nu pretind jertfe materiale şi nici sguduiri. Aceştia pot întocmi laolaltă frontul necesar în împrejurările de azi, dacă vor chema tinereţea şi pe inteligenţii ţării la muncă pozitivă sub steagul naţionalismului constructiv. O propagandă întinsă, în această direcţiune, pentru luminarea satelor şi oraşelor noastre, ar face ca, în puţină vreme, locuitorii ţării să nu se mai simtă înstrăinaţi de glie şi nici străini în de ei, pentru că puterea cârţii le-ar lumina minţile şi le-ar face posibilă înţelegerea vremii şi a rostului lor. Tinereţe şi inteeligenţă in serviciul şi in folosul ţării, iată frontul necesar, ce trebue să se facă neîntârziat pentru potolirea urilor, pentru înfrânarea abuzurilor, pentru liberarea conştiinţelor cetăţeneşti. Stăm sub puterea unor zile mari, când minţele neînţelegătoare pot tălmăci chemarea vramii într’un Înţeles protivnic dreptei judecăţi. De aceea, frontul necesar trebue să se facă, şi cârmaci abili să ia conducerea frontului, pentru ca lumina să răzbească minţile şi vrednicia capului să ne cârmuiască. Aceasta nu-i datoria în ceasul de acum. L. L Limba rusească în Polonia şi în Basarabia — Intr’o fară, ea este respinsă. In alta, încurajată — .— Un artist de operă rus venitde curând din Polonia, unde a concertat, îmi vorbea de naţionalismul polonez şi de persecuţia din acea ţară împotriva Umbei ruse. — Inchipuiţî-vă că am fost autorizat să cânt arii din operile rusești, in limba poloneză. Ne place muzica rusă, dar nu putem tolera limba poporului, care — cum Îmi spuneau cenzorii — ne-au asuprit Intr'adevăr, polonezii au avut totdeauna o aversiune adâncă pentru limba asupritorului lor. Mi-aduc aminte că la Geneva, unde mi-am făcut studiile şi unde erau foarte mulţi studenţi polonezi şi ruşi din Rusia, am întâlnit studenţi socialişti polonezi şi ruşi, cari deşi vorbeau admirabil ruseşte, vorbeau intre ei o franţuzească stricată, pentru că polonezii refuzau să vorbească limba asupritorului’ lor. Şi dacă socialistul polonez era atât de dârz în ura lui, contra limbei ruse,, ne putem închipui sentimentele naţionalistului polon. Fiind în Rusia albă In 1920 în timpul ocupaţiei ei de către polonezi, aceştia au introdus şi in această provincie, în care ei nu aveau nici 15 la sută din populaţie, limba poloneză in toate administraţiile publice. Şi deşi majoritatea funcţionarilor au fost ţi sub ruşi funcţionari şi ştiau ruseşte, nici unul dintre ei nu-ţi răspundea decât în polonă şi pe lângă fiecare administraţie publică era un oficiu de interpreţi, care făcea legătura intre populaţia care nu ştia poloneza şi funcţionarii statului. Polonezii au protejat şi protejează şi azi limbile ruso-albă şi ucraineană in guberniile rusoalbe şi ucrainene, pe care le-au ocupat şi le ocupă şi azi, dar contra limbei ruse au luat o atitudine ferm negativă. * Cât de departe sunt aceste constatări din Polonia de cele ce trebuie să constatam în Basarabia, unde limba rusă nu numai că nu este respinsă, dar răspândită. Nu de mult un basarabean, spuneau unul ziar rusesc, că fără această limbă nu Înţelege viaţa in Basarabia şi că piedicile ce s’ar face ziarelor ruseşti le socoteşte o crimă contra singurului mijloc ca opinia publică basarabeană să se poată informa. De ce această deosebire între sentimentele poloneze şi basarabene, când ambele popoare au avut acelaşi soartă care ar fi trebuit să le aducă la acelaşi Incheere: dispreţul pentru limba unui asupritor a cărui autoritate şi persecuţiune le-au lipsit pe amăndouă in decursul unui veac şi mai bine de propria lor limbă şi viaţa naţională ? Ori care va fi explicaţia acestor deosebiri, ea trebuie să doară pe toţi acei care ar dori să vadă în Basarabia manifestări mai calde pentru limba naţională şi mai multă desconsiderare pentru limba poporului de care e legată cea mai neagră pagină din cartea Îstorie! poporului acesta eliberat din robia rusească. Dr. Luscian N. R. — Ce zice în această chestie d. ministru Inculeţ, care ori de câte ori călătoreşte un tren spre Iaşi nu întrebuinţează altă limbă decât cea rusească? Ştie aceasta şi d. prim-ministru. 6 Pagini i^'^c.isxrrjmwsassiH as»« I MTSUS 2 13 IN STRAI KISTSTE 4 US Tragerea premiilor ziarului „U ni versul** Festivitatea din arena „C&răbuş" Câteva aspecte * Cum t*a ditstisis?at trasarea.*- Manifestaţia dubliciiftd Producţia artistică a companiei Tănasa.« Banchetul.- Discursurile Duminică s’au tras premiile de primăvară ale „Universului" oferite abonaţilor şi cititorilor acestui ziar. Deşi vremea ameninţa a ploaie şi un vânt puternic răscolea întreaga fire cititorii şi abonaţii „Universului" s’au zorit încă din revărsatul zorilor să vină în număr considerabil de măre la Teatrul „C. Tănase" din str. Academiei, ca să prindă locuri să asiste la tragerea premiilor ziarului nostru manifestând cu această ocazie dragostea pentru ziarul lor iubit. La ora 8 dim., imensa arenă a teatrului era înţesată de mii de capete, lume din toate straturile sociale şi era aşa de pitoresc şi de potrivit vremurilor democratice pe care le trăim, să vezi cum stau alături bogat şi sărac, lumea Intelectuală alături şi laolaltă cu sărmanii muncitori, cu văduvele sărace cu orfanii şi Invalizii, apoi funcţonarii ostaşii cu slujitorii altarului , negustorii. Industriaşii, artişti, nu sfârşit lumea deoare toată, cu toţii nerăbdători frrmântându-se pronosticând, glumind, comentând. In aşteptarea norocului, eu, care se găsea la îndeletnicirile sate negustoreşti din piaţa Bîbescu Vodă. Aduşi pe scenă au fost prezentaţi publicului, care i-a cautat cu aplauze prelungite. Iar direcţia şi comisia l-au felicitat pentru norocul avut. D Minculescu a rostit câteva cuvinte de mulţumire şi de omagiu la adresa „Universului" şi a publicului său d. Hor. S’au expediaţi telegrame tuturor fericiţilor câştigători ai premiilor principale. Trebuie să remarcăm că soarta a fost, de data aceasta, generoasă cu sexul frumos, căci toate imi casele au fost câştigate de doamne. Celelalte premii mari s’au Împărţit între reprezentanţii feriiitelor categorii sociale, aşa încât putem spune că soarta a îngrjit de toţi iată numele fericiţilor câştigători şi premiile câştigate. Casa „DANA“ dis Bucnr®ş*I Farcnî Edmtâţh şi asrame: (tarral no cIMira (Ha capa! strsási cu faţa şi intrarea la nord vis-â-wis ăe Casa Bsr&elH avássd pivniţă, la partor, eatrea bucătărie, cămară, closet şi iarSa] două camere, a fost câştigată de d-ca Anela Si®©» Egner, Siveci, fad. Porcii©!, ca Ko. 10.833. Casa „PIPA“ din Escares-li Parcai Bdlîîiăpl şi anume: Corps! do oif dire ca îaţa şi intrarea spre Vest vis-â-vis de Casa Societăţii „£*©tros&nl“, Imevlimau-BQ la Sud ca Casa S-rsî Aatcaisi, având pivniţă, la parter, aurica, bucătărie, closet şi la etaj două camere, a fest câştigată de d-na fârma Mlacalesi, Str. Bocâncuţa 1, Loco, ch Ro. I.717.S37. Casa ăia Iaşi situată la str. Stejar Mp. 3 compusă din 3 camere, antreu, bucătărie, atenanse, grădină cu posaci fructiferi ei©., a fost câştigată de d-na Maria E. Eoanidi, Com. Stales, Brostessl, ErlehedSstt, ca No. 472.733. 25.988 Lei numerar au fost câştigaţi de d-l Ciolan Mdalescu, Colm. Cuza Vodă, laimnlfa, ca fip. 97.479. 0.909 Lei numerar au fost câştigaţi da d-î firigore N. Dâaărlea, Str. lîaimi 134, Tg.-Jiu, ca ffp. 2.123.137. 18.S5â i.ei numerar au fost câştigaţi de «l-I Pastas! Sachelarîe, Profesor, Str. Mincineasa M, Buzău, ca t£o. 334.231. fpsep&rea tragerii La ora 8 jum. apare pe scenă directorul „Universului" d. Stelian Popescu cu d-nul J. Zaharof, vicepreşedintele Consiliului de adiţia al „Universului“, D. Parepeanu adtorul „Universului" şi cu întreg personalul nostru administrativ. Comisia de supraveghere a tragerii, compusă din reprezentanţii autorităţilor se aşează în jurul mesei. Sunt de faţă d. gen. Er. Nicoleanu, popularul prefect al poliţiei Capitalei d. I Bediţeanu, vicepreşedinte al Comisiei Interimare a Capitalei ca reprezntant al Primăriei, dr. inspector C. Rabet, ca reprezentant al prefecture! Capitale! dr. N. Angelescu din partea' Camerei de comerţ ci-nic loan N. Macoveî şi Şt. Ardeleanu din partea Sfatului Negustoresc", d. A. Gherman din partea Cercului comercial şi Industrial şi d-nui Wg. Theodora, T. Dragomir şi N. Iordănescu ca reprezentanţi aleşi de public. Din public se aleg doi copii, o fetiţă şi un băeţel, ca să tragă sorţii. Se Începe tragerea. Fetiţa alege numerile iar băeţelul scoate din urnă loturile cu premii şi aşa, împreună câştigurile se aleg şi sunt foarte tare in faţa şa în auzul obştei, care o plaudă puternic după fiecare câştig. După primul premiu, care aduce un serviciu de birou d-luî Nâstăsescu, sorţii aduc câştigul pomei case din parcul Edinatea Bonaparte din Bucureşti anume villa „Dana“. Femcia câştigătoare este d-na Aneta Simon Egner din Săveni, jud. Dorohoi, cu Nr. 10.093. Tragerea continuă întovărăşită de emoţia crescândă dar şi de voioşia publicului Pe la mijlocul tragerii, sorţii aduc vestea câştigării casei de la Iaşi, din str. Stejar 3, de către d-na Maria I. Ioanid din Staicu-Broştini, jud. Mehedinţi, cu Nr. 472.728. Către sfârşit, urnele dăruesc villa „Dîda" din parcul Bonaparte, Bucureşti, tot unei doamne cititoare anume Maria Minculescu din str. Mocăncuţei Nr. 1, Bucureşti. Inspectorii noştri ad-tîvl dnil St Bunescu şi G. Capoianu, pleacă îmediat cu anomobilul la locuinţa câştigătoarei să-î ducă vestea Îmbucurătoare şi s’o aducă în arena teatrului „Tănase“, ca să o vadă lumea. Dar fericita câştigătoare se găsea la biserica Manu Cavafu, unde credncioasa creştină aducea slavă Domnului Când i s’a comunicat vestea cea bună d-na Minculescu, foarte emoţionată, a mulţumit şi a rugat să I se permită câteva clipe să-şî termine rugăciunea şi să mulţumească lui Dumnezeu pentru norocul dăruit. Inspectorii noştri s’au dus şi au adus-o dela biserică împrună cu soţul ei Florea M neulesUNA SUFRAGER33 completă din mahon lustruită, fin, compuşi din: Un bufet mare cu oglindă cristal şlefuită, marmoră şi cristale bizotate, una servantă cu oglindă, marmură şi cristale bizotate, una masă patent pentru 12 persoane, 6 scaune tapisate cu piele veritabilă, toate montate cu mânere de bronz vertabil, furnizată de ,,Industria de mobile Aradul“, Bucureşti, strada Carol 70, telefon 9.88, a fost câştigată de preot. Const. R. Cuişan din corn Poduri, jud. Bacău cu Nr 556.270. UN DORMITOR complet din frasin lustruit fin, compus din: 2 şifoniere cu oglinzi de cristal şlefuite 2 paturi, 2 noptiere cu dulapaşe cu cristale, una toaletă cu 3 oglinzi şlefuite şi una banchetă tapisată cu moar de mătase, toate montate cu mânere de bronz veritabil, cumpărat de la marea şi renumita casă de încredere . Industria de mobile „Aradul“, strada Carol 70, a fost câştigat de th. Panou Marinescu, com. Jilava, Ilfov cu Nr. 849036. UN SALONAȘ model vienez din lemn curbat, în culoarea palisandru, fin lustruit, compus din : una canapea, două fotoliuri şi patru scaune tapisate cu mătase broere, precum şi masă cu placă de cristal cu mătase şi 2 piedestale splendide, furnizat de Industria de Mobile ,,Aradul", strada Carol 70. Casă de încredere asortată cu mobile solide şi fine, a fost câştigat de d-ra Teodora Petcu dactilografă atelierele Serv. Porturilor Maritime Constanta, cu Nr. 1.723.514, 0 POLIŢA DE ASIGURARE asupra vietei in sumă de lei 50000 la soc. de asigurări .Steaua României” a fost câştigată te de mTriner.eu, com. Drăgoeşti, Ilfov, cu Nr. 303.838, 0 POLIŢA DE ASIGURARE asupra accidentelor de cale ferată și valoare în sumă de 100 mii lei la societatea de asigurări „Steaua României" a fost câștigată de d. Vasile Rapu, revizor RM S. com Tuzla, jud. Ismail, cu Nr. 573.235 UN VAGON DE LEMNE de foc de la marile depozite de lemne de foc și cărbuni „Predeal“. L Theodora & Ce., strada Smârdan nr. 4 Telefon 15/99, a fost câştigat de d. Alexandru Alexandras® Satu Lung Braşov. v . Nr. 883.488 MA LADA cu 10 kgr. chocolată cea mai bună, marca „Urs de Dorna" furnizată de Cofetăria „Regina Maria“, calea Victoriei 98, a fost câştigată de d. Ştefan Sărbu, corn Rotbav 196 jud Braşov cu Nr 514.075. ,1 LABA LIQUERURI fine de la«renumit»» destilerie Greţulescu S-scr Al. Neitrescu, strada Carol 47, Bucureşti, a fost câştigată de d. I Eugeniu Simionescu corn. Erbiceni jud. Iaşi cu Nr. 233 640. 1 LADA CHOCOLATA şi bomboane de la M Ştefănescu, Griviţa a fost câştigată de d. căpitan Cristovici C. Atanase, str. Al. Marghiloman 139, Buzău cu Nr. 473 405. 1 LADA dnsrite conserve de la fabrica de conserve şi chocolată SL Ştefănescu ..Griviţa" Bucureşti, a fost câştigată de d. Gheorohe ’’ ~ ’u, cc . r”’ nteşti Teleorman cu Nr. 453 410 1 BAROMETRU de stejar cu thermometru Busch de la magatolul special de articole optice şi Bijuterii Heinrich Einhorn, strada Carol 12, a fost câştigat de d. Sandu Hitea, căpitanul Portului Piua Petru Ialomiţa cu Nr. 774.451 O PĂLĂRIE elegantă pentru damă sau dră, după alegerea câştigătorului de la „Pica“ fabrică Franco-Română, strada Carol 70 a fost câştigată de d Robes V piten gara Făurei cu Nr. 1 14 373 CATE O PERECHE ghete bărbăteşti de la magazinul V. Petroianu, strada Enei au fost câştigate de d-nii C. Borănescu, corn. Netoţi Prahova cu Nr. 523.619 L 'testesen str. ALrad 94 Loco, cu Nr 203.100 și d-na Elena Bohăiîeanu, str. căpitan Coravu G, T.Severin cu Nr. 101.036. 0 GÂFÂIT’"3A pirogravură compus din : 1 birou cu garnitură de scris, 1 fotoliu, 1 canapea, 1 masă, 2 tablouri, 1 banchetă de la cea mai bogată expozţiee de obiecte naţionale MARCU, bdul Elibatea 8, a fost câştgată de d. Const. D. Bă. 1niesen, calea Moşilor 249 Loco. cu Nr 190 **5. 1 CAPA FI5 LANA colorată pentru vilegiatură de la mag. Voaleta, strada Lipscani 71, a fost câştigată de d-na Emilia Paraschivescu Ciurcu, calea Plevnei 87/ sc. cu Nr. 838.628. 1 MANTOU DE LAMA de vară de la centrala „Voaleta“, str. Lipscani 71 a fost câștigat de d. locot. L L-Bas, reg. 5 Jandarmi, Cetatea Albă cu Nr. 13 069. UN SERVICIU complet de b..ou comus din : O călimară. Un tampon. Un sfeşnic. Coupe papier. Etajeră pentru hârtii, furnizate de cunoscuta librărie Alex Stanciulescu, b-dul Elisabeta 5, a fost câştigat de d. St. Nfisi.*380u. com. Balta Doamnei Prahova cu Nr. 319 833 UN COVOR persian furnizat de Ţesătoria „Mătasea Românească”, fabrica de covoare aersiane şi scoarţe naţionale, confecţiuni, etc strada Brânzari 3, Bucureşti, a fost câştigat de Banca Naţională, Loco. cu Nr. 837.371 1 GEAMANTAN de piele de blanc natur de la A. Şerbănescu & G. Iliescu, strada Colţei 16, a fost câştigat de d. Valeriu T. Costescu,car 208, Loco cu Nr 260.913. .1 CUTIE DE PĂLĂRII da pegamoid pentru voiaj, elegantă şi solidă de la prima fabrică de articole de voiaj A. Şerbănescu &. G Iliescu, strada Colţei 16, Bucureşti, a fost câştigată de d. Const. Burin, str. Al. Lahovari‘ 47, Craiova, cu Nr. 1.803.277. O ROCHIE mătase (borangic) furnizată de Ţesătoria „Mătasea Românească” fabrică specială de filatură şi ţesături de mătase (borangic) covoare, scoarţe, confecţiuni, etc. strada Brânzari 3. a fost câştigată de Const. Calanici, str. Căţelu 29, Loco. cu Nr. 701.015. UN TRUSOU bărbătesc compus din : 6 cămăşi albe prima calitate, 6 perechi pantaloni, 3 cămăşi de noapte de la vechea fabrică de lenjerie bărbătească „Bazarul fix“, strada Colţei 31, a fost câştigat de d. Mihail Borduşanu, com. Cosămbeşti Ialomiţa cu Nr 182 678. UNA MAŞINA de bucătărie format românesc cu 3 ochiuri căptuşită cu şamot garantat perfectă funcţionare furnizată de la marea fabrică specială de maşini şi sobe belgiene „Gloria", strada dr. Iatropol 27, a fost câştigată de d. inginer Cristea Popescu, com. Şuietea jud. Fălciu cu Nr. 782 115 O TONA CORS de uzină furnizată de depozitele speciale de cărbuni ale Soc. „Ardealul“ Bucureşti strada Blănari 14, telefon 3982, a fost câştigată de d-E Eten Căpitan Deleanu, b-dul Elisabeta 27, Piteşti cu Nr. 422.003. O BUCATA SIFON extra, da la magazinul de manufactură „I. Besiegeanu & C. Dumitrescu“, strada Sf. Nicolae Şelari Nr 8, a fost câştigată de d. C. Brunteanu, rom Ungureni jud. Tecuci, cuNr. 109.141 CINCI OBLIGAŢIUNI comunale cu tragere la sorţi au fost câştigate de Spe Astra Română Moreni Prahova cu Nr. 24.570 UN PAT DE BRONZ cu sontnieră de la Industria de Mobilefer şi bronz Gutman Marcus, strada Sfinţii Apostoli nr. 70, a Cics continuarea in pagina l1-a. Comisia de tragere a premiilor (In planul al doilea, general Nicoleanu, între d-nul Stelien Popescu, directorul ziarului şi avocat Al. Popescu-Necşeşti Cititorii şi abonaţii ,,Universu&1999 asistând la tragere