Universul, iunie 1931 (Anul 49, nr. 143-171)

1931-06-18 / nr. 159

Acest tractor agricol Ford a luat parte la recenta demonstraţie Ford din toată Grecia şi a atras asupra sa tot mai mult atenția prin apelul său popular pentru munca agricolă cu forța motrică. PIVNIŢELE A.D.MINCU, specialităţi din viile, proprii, din Dealul mare vinuri superioare şi absolut naturale B-dul Dacia 34 şi Calea Rahovei 107 704 Telel. 20993 mi mi imuna CALITATE SUPERIOARA vinde adia viilor general Dr. Macridescu, str- General Lahovari 23 , Tramvai 16 si 17. Litra Left 20 Se execută comenzi la domiciliu. ÎNŞTIINŢARE Subsemnatul Dr. Constant Georgescu, avocat, domiciliat în Bucureşti, Str. Gh. Gr. Camtacuzino No. 31 (fostă Frumoasă) procuratorul Societăţii Ungare de Gaz Metan (Budapesta) aduc prin prezenţa la cunoştinţa consumatorilor de gaz, furnizorilor, precum şi tuturor persoanelor fizice, juridice şi morale, cari au legături de orice fel cu numita societate, că Ministerul de Finanţe cu deciziunea No. 177905 din 11 Iunie 1931 a dispus ridicarea sechestrului de pe averea Societăţii Ungare de gaz metan. Pe baza acestei deciziuni, Tribunalul Alba a dat ordonanţa No. 629 1919 din 12 Iunie 1931, prin care desărcinează vechiul consiliu de administraţie (compus din Dr. Ernest Ene, Dr Em. Haţiegan, Ing. Iosif Iancu, Augustin Maior, N. Gherman şi Ioan Martologu) şi pe administratorul sechestru Vasile Lazar de atribuţii şi dispune predarea averii Societăţii Ungare de Gaz Metan subsemnatului reprezentant al societăţii. Cu procesul verbal din 13 iunie 1931. Şeful Portăreilor Tribunalului Târnava Mare m-a pus în posesia averii Societăţii Ungare de Gaz Metan. Faţă cu cele mai sus arătate, subsemnatul aduc la cunoştinţa tuturor interesaţilor, că toate persoanele sus arătate din vechea administraţie, precum şi toţi procuratorii D-lor, cari deţin procuri semnate de aceste persoane, nu mai au calitatea de a semna valabil în numele Societăţii Ungare de Gaz Metan precum şi de a angaja în vreun fel societatea, singurul în drept a reprezenta societatea fiind numai subsemnatul şi aceia ce dejin procura de la mine, între cari d-nii Ing. C. I. Motaş, Bucureşti, şi Ing. Guman. Mediaş Const. Georgescu 5 ADMINISTRAŢIA JUDEŢULUI VLAŞCA Serviciul Financiar şi de Contabilitate PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 6 iulie a. c., orele 16 (4 după amiază), la Administraţia acestui judeţ se va tine prima licitaţie publică cu oferte închise şi sigilate pentru darea în antrepriză a iluerărei de aprovizionare a 500 m. c., pietriş ciuruit in dimensiuni de la5 c.m., pe şoseaua judeţeană Argiu-Piteşti km. 49.000— 2 000 din cariera Ueşti, in varie de lei 233100 după deviz, licitaţiunea se va tine in conmitate cu dispoziţiunile art. —112 din legea Contalbilitătei oblice şi ari 40—50 din Regunentul de funcţionare al Ofiliul Central de licitaţiuni, de re concurentii sunt obligaţi să cunoştinţă. Odată cu oferta se prezenta în plic separat ganjia de 5 la sută din valoaa lucrării, în numerar sau este garantate de stat. Supra oferte nu se primesc. Devizul şi caetul de sarcini nu se vor respecta la licitaţie pot vedea în toate zilele de lun la Administraţia acestui cet. Serviciul financiar şi de intaibilitate. La licitaţie vor putea lua parnumai persoane şi case de edialitate, cari vor trebui să aducă acte doveditoare. Interpuşii sunt cu desăvârşire duşi. Prefect, (ss) D. Avram Şeful Serv. Financiar (ss) Ion V. Dimitriu Nr. 8970—1931 Iunie 12. 9547 MINISTERUL INSTRUCŢIUNII ŞI AL CULTELOR Casa Şocatelor şi a Culturii Poporului De vânzare spre exploatare rehetele No. 1, 2, 3, şi 4, pătrea Bilciureşti. Zăvoiul de pe lomiţa, judeţul Dâmboviţa, protetatea fondului Chiriţă Vasiscu, prin licitaţie in zilia de Iulie 1951, ora 11 la Casa oalelor şi la Prefectura Judelui Dâmboviţa. , Condițiuni speciale la cele mă autorităţi. No. 20583—951. 9546 I Modificarea legii bacalaureatului Printre legile cari vor fi aduse de îndată în desbaterile parlamentului va fi și legea pentru modificarea examenului de bacalaureat. Aceasta cu atât mai îndată cu cât actualii elevi din cl. Vila urmează să dea bacalaureatul conform nouei legi. Celelalte legi de reorganizare a învăţământului superior şi reorganizare şcolară, vor fi votate la sfârşitul sesiunei parlamentare. «... OSO »— Guvernul vine in ajutorul populaţiei din insule Ada-Kaleh Timişoara. 15 Cu ocaziunea vizitei făcute de M. S. Regele şi de prim miniştru Iorga în insula Ada-Kaleh prin Mai, constatându-se că populaţia de acolo trăeşte într'o mare mizerie, s’a luat hotărîrea ca să fie ajutată de guvern. Promisiunea făcută zilele acestea s’a tradus în fapt şi la Ada-Kaleh au fost expediate, din ordinul guvernului, mai multe vagoane de tutun pentru fabricat ţigarete, sare şi diferite alimente. D. G. Gheorghiu, inspector vamal al Banatului, fiind încărcinat cu supravegherea distribuirii acestor ajutoare, a plecat azi în acest scop la Ada-Kaleh. -------------- încasările de altă dată şi acum Galaţi, 16 Iunie .Vama Galaţi-doc a încasat, pe ziua de Luni, 15 Iunie, din taxe vamale de import, export, consignaţii şi diverse, lei 1.591.682, iar de la 1 Ianuarie 1931 şi până la 15 Iunie a încarnat lei 198 milioane 459 mii 989. In cursul anului trecut, vama din docuri a încasat tot pe ziua de 15 Iunie lei 1.523.869, dar dela 1 Ianuarie 1930 și până la 15 Iunie, a încasat lei 261 milioane 866 mii 573, deci cu o diferență în plus de lei 63.406.581 față de anul 1931. Cifrele de mai sus ne arată Îndeajuns starea, grea în care se află încasările statului. cs. ii —--- Expoziţia de scoarţe şi cusături româneşti a d-nei Cosco Ministerul instrucţiunii a făcut expoziţii a ziarului „Universul" expoziţia de cusături şi scoarţe a d-nei Elisabeta Cosco. Numele expozantei, de mult o harnică îndrumătoare pe tărâmul producţiei de artă a femeilor noastre de la ţară, e o chezăşie a selecţiei lucrurilor ce va expune. Expoziţia va fi deschisă până la 28 iunie. -------------- Noui conferenţiari onorifici Ministerul insrcţiunii a făcut următoarele numiri de conferenţiari onorifici la facultatea de medicină din Bucureşti: d-na dr. Medea P. Niculescu, la clinica abstretică şi d-nii dr. Dorin Dumitrescu la medicina operatoare, dr. St. Teodorescu la semiologie dermatologică, dr. Alfred Rusescu la puericultură, dr. Anghel Daniel la medicină preventivă şi asistenţă socială, dr. A. Brătescu pentru studiul nutriţiunii la copii, dr. Marinescu-Băloi pentru histologie. -------------- Nenorocirea de lângă Bucecea Cucecea, 15 Iunie. Locuitorul , Insurăţelu din satul Ionăşeni, plecase cu căruţa să strângă iarbă şi trebuia să treacă pe un drum foarte îngust, pe marginea unei râpe adânci. Când a ajuns în acel loc, malul ea prăbuşit iar bietul locuitor s’a prăvălit în râpă cu căruță și cal. Nenorocitul a murit pe loc. -------------- Se vor reînfiinţa atelierele şcolare practice Ministerul instrucţiunii a dispus ca odată cu începerea viitorului an şcolar să se reînfiinţeze atelierele şcolare practice pe lângă şcoalele primare complimentare. Aceste ateliere vor fi organizate pe baze comerciale pentru a se putea întreține. ------- A murit in toiul jocului Bucecea, 15 Iunie. In satul Zvoriștea lângă Bucecea, la o petrecere în familie, săteanul Tocaliuri a jucat înfierbântat de tot până când s’a prăbușit în mijlocul salonului, râmând mort pe 14c. UNIVERSUL Curierul băilor BĂILE ZIZIN E ultimul din cele „Şapte Sate” (Săcele) şi e una dintre cele mai agreabile staţiuni balneoclimaterice din împrejurimile Braşovului, neîntrecut ca loc de odihnă, reculegere şi vindecarea a numeroase suferinţă. Situat la 14 km. de Braşov, Zizinul e ascuns într’o vale adâncă, închisă de jur împrejur de coline şi munţi, la nord Ciucaşul, la sud-est Sufărul şi Postăvarul acoperiţi cu imense păduri de fag şi brad, oferă sezoniştilor, pe lângă ape minerale şi băi, balsam de aer curat cu miros de răşină şi flori de câmp. Localitatea, care-i o frumoasă comună cu populaţia în majoritate ungurească, are numai vre-o 40 familii româneşti, şi e udată prin mijloc de râul cu acelaş nume, pe marginile căruia se insirue chipeşe case gospodăreşti. Din loc în locurile plăcute, amenajate cu confortul necesar, se pierd în bogata vegetaţie. Cităm vilele: „Concordia”,,,Vrânceană“, „Ştefan“, „Conrad“, „Cotescu“, „Tinerii-Veseli", etc. In mijlocul staţiunei se află un imens parc prevăzut cu pavilion de danţ în care publicul ascultă în fiecare zi repertoriul unei excelente orchestre clasice, condusă de maestrul Ştefan Voicu, fost dirijor al orchestrei româneşti, pe timpuri, la teatrul imperial din Petrograd. Aceiaşi muzică concertează în fiecare seară în saloanele „Concordiei", unde se şi dansează. Zizinul mai are şi trei isvoare cu ape minerale (borvis). Isvorul „Ferdinand“, cu apă minerală feruginoasă şi „Mihad” cu excelenta apă canico-gazoasa, a căror compoziţie a fost studiată şi recomandată de d. dr. Theohary pentru cura afecţiunilor stomacale, (dilataţii, hyperclorhidrii, dispesii, etc.) iar mai departe, afară din staţiune, într’o minunată pădure de brad, la „Lobogo” (Clocotitorul), se află izvorul ,,Regina Maria” cu apă bună pentru anemicii şi bolnavii de rinichi. Băile caldei, deşi n’au instalaţiuni moderne, totuşi sunt mult căutate şi se recomandă la reumatisme, sciatică, boli de femei, etc.„Piscina", — bazinul cu apă rece, — e bine îngrijită şi preferată, căci dă vigoare şi frăgezime. Din pere, apucând pe o alee şerpuitoare la munte, după 15 minute, ajungi la „Masa Muscalului“, un frumos platou brăzdat de brazi trufaşi şi acoperit cu iarbă şi flori de câmp. Acolo, in timpul v veziei ruseşti din 1848, oştirile muscăteşti petreceau nepăsătoare, în vreme ce românii din Ţara Bârsei, persecutaţi de soairtă purtau jugul robiei, sperând totuş în viitorul libertăţii, cântat cu ardoare de nemuritorul Andrei Mureşanu. De la „Masa Muscalului“, vezi întreaga tară a mocanilor braşoveni cu frumoasele ei sate : Tărlungeni, Purcăreni, Burdila, Prejmer, Satul Lung, Cernut, Dârste, Nona, cari se pierd în zare cu admirabila panoramă a Braşovului, închis în cetatea muntelui Tâmpa. La Zizine şi locul natal al poetului ungur Ştefan Rob în amintirea căruia obştia ungurească a aşezat o placă comemorativă la caisa în care s’a născut poetul. Şcoala românească, condusă de directorul Ionel Bogdan, e o podoabă a localităţii, fiind bine îngrijită şi dotată cu bogat material didactic. Biserica e aşezată pe coasta unei coline. E modestă ca exterior; in interior însă e înzestrată cu icoane şi picturi vechi de câteva sute de ani. Lăcaşul acesta sfânt e mărturia vremurilor de bejenie de odinioară , din altarul ci marele martir, preotul I. Bogdan, a propăvădirii ideia de libertate şi unire a românismului, iar în livada ei astăzi, dorm sub o lespede de piatră, la umbre unui brad, rămăşiţele marelui român. Escursiuni mai lungi se organizează spre muntele Ciucaş, la Dălghiu, localitate însemnata pentru fabricile sale de cherestea, la vama Buzăului, spre tunelurile Columbelul şi Teliu (ori mai mere tunel din ţară) care leagă direct Transilvania cu vechiul regat prin Nehoiaşi (Buzău) , apoi spre Satul Lung, Tuşnad, Vâlcele, Bran, Râşnov, etc. Viaţa e relativ eftină. Un prânz bun costă la restaurantele de mâna întâia 60-70 lei, la celelalte, unde nu se plăteşte muzica, 40—50 lei. Camera, la vile, 1500—2000 lunar ; la particulari, 1000—1200 lei. Cursa cu taximetrul Braşov- Zizin 30 lei de persoană, iar consultaţia medicală la medicul băilor, d. dr. Octavien Nerva 100 lei. Administraţia băilor e sub conducerea dlui dr. Ştefan Tompa, care oferă şi pensiune. Ziarul „Universul" se găseşte zilnic la debitul Beşchea şi la chioşcurile parcului. * In curând vom reveni cu lista vizitatorilor. TECHIRGHIOL După alegeri, a început a sosi sezoniştii, până în prezent la poliţia locală s’a înregistrat următoarele persoane : Iosief Kevorchian (Constanţa), Em. Rujanschi (Cogealac C-ţa), Ion Alexandrescu funcţ. (Satullung), Idi Freidman, comers. (Bucureşti), d-na Maria Ciumegu (Romah), Bela Neiderman func. (Bucureşti), d-na Caterina Gheorghiceanu (Iaşi), Ion Lăzărescu func. (Roman), d-şoara Ana Săndulescu func. (Bucureşti), Zamfir Chiliban (Bucureşti), preot Teodor Vişinescu (Vulpeşti-Argeş), d-na Vilma Rădulescu (Giurgiu), d-ra Ştefania Georgescu func. (Alba-Iulia), Elena Goghici func. (Bucureşti), Const. Popescu dirij. P. T. T .Constanţa, Valter Ilamlester func. (Braşov). A sosit prima serie de asigu- raţi ai casei muncii din ministe-: -nul sănătăţii, la sanatorul „Climent Popescu”. Muzica reg. I vânători fa mil conducerea d-lui li Tănase, şi-a început activitatea. Timpul se menţine frumos deşi seceta e prea pronunţată totuşi se speră un sezon bun. SCRISORI DIN GOVORA Cocheta noastră staţiune balneară şi climaterică şi-a pus din nou haina de sărbătoare. Parcul, munţii şi pădurile înconjurătoare au recăpătat priveliştea fascinată din anii trecuţi. Deşi suntem la începutul lui Iunie, totuşi actualul sezon promite a avea mult succes. Zi cu zi sosesc noui oaspeţi. Marele sezon al Govorei va începe însă la 1 Iulie şi va ţine până la 15 Sept. Aerul proaspăt şi înviorător al munţilor precum şi isvoarele tămăduitoare vor atrage ca de obicei mii de cetăţeni din toate colţurile ţării. Administraţia localităţii, sub controlul personal al d-lui director inginer Trofin, şi a d-lui administrator K. Iambor, precum şi curăţenia băilor, sunt exemplare. Asistența permanentă medicală este asigurată de un numeros corp de medici distinşi printre cari menţionăm pe d-nii d-nr: Petruş Niculescu, directorul medical al băilor, C. Demetrian, directorul institutului de fizioterapie, d-na dr. V. Dobjansky-Teodoru, general dr. C. Iliescu directorul sanatoriului militar, d-na dr. Stănescu-Moraru, d. căpitan dr Nicolaescu, F.I. Sărăţeanu directorul laborat. biologic, Vasile Teodora, A. Florentin, V. S. Popovici, V. Pănciulescu, etc. Administraţia dă mare atenţie stabilimentelor de băi şi de fizioterapie. M Miereanu SARATA-MONTEORU La 2 ore de Bucureşti şi 40 minute de Buzău, într’o poziţie naturală admirabilă segăsesc băile Sărata-Monteoru. Instalaţiunea băilor, prevăzând toate căile de care s’ar putea urmări însănătăşirea şi tratarea bolnavilor, lasă la dispoziţia vizitatorilor alegerea tratamentului, care poate fi făcut fie prin băi minerale, reci sau calde, ape iodurate, iodo-clorobromo-iodice, clorure-sodice-sulfuroase, fie prin băi de nomol, băi electrice și hidroterapie. Deasemeni băile sunt amenajate cu foc pentru helioterapie, băi de raze X și ultraviolete. Superioare multor băi din străinătate băile Sărata Monteoru, sunt foarte eficace contra sifilisului, reumatismului, scrofulozei, tuberculozei native, limfatismului, boli de ficat, rinichi, stomac, intestin, boli de piele, boli de femeii, etc., etc. Intr’un stabiliment amenajat special, se pot face tatamente de hidroterapie şi electricitate în condiţiuni moderne, pentru combaterea afecţiunilor nervoase, neurastenice, boli de plămân, inhalaţii şi pulverizaţii. Băile Monteoru, oferind vizitatorilor un incomparabil avantaj, ar trebui vizitate cât mai mult, deoarece cu o minimă cheltuială se pot satisface cele mai urgente nevoi survenite prin slăbirea organismului uman. Băile dispun de un confort ales, punând la dispoziţia publicului două hoteluri elegant mobilate, precum şi vile în sat cu poziţii admirabile, un cazino şi un restaurant modern. Vizitatorii beneficiază de reduceri de plată, după poziţia socială. BĂILE HERCULANE Au sosit până acum următorii vizitatori: Din Bucureşti: Ion Al. Brătescu-Voineşti Cezar Popovici, funcţionar, d-na dr. H. Psepelinsky, d. Martin de Brederode, minist. Portugaliei ; d-na şi d. Oroveanu, propr.; d-na şi d. Beniamin Brăila, pens. ; familia Jack Finkels, bancher ; fam. C. Iorgulescu, propr. ; Mauriciu Goldschlager, funcţ.; d-na C. Grăjdănescu, Ana Al. G. Tătărăscu, d-şoara Adela Popovici, funcţ.; Nonoveanu Eleonora, pens.; Stefan Bossie, funcţ. ; Alfred Feigl, propr. ; d-na Caufman Emma Bolintineanu, El. Predescu, Const. Dimitrescu, funcţ.; A. Kovarky, T. Bănicilescu, inspector siguranţă. Din străinătate: Prof. N. Szadeczky (Budapesta); Jorii Carácsony (Pecel. Ung.) ; ing. Iosif Svéd (Budapesta) ; Mih. Costici (Belgrad) ; Kalmar Izsó (Kecskemet Ung.) ; d. dr. Anton Köröséé (Belgrad); Kosta Zsivanovici expl. (Belgrad); Ceppel Elisabeta (Tirol). Din Arad: d-na Ana Bistreatzky. Kebeli Elisabeta (AradulNou) ; Em. Comşa Din Craiova: d. Moscu Beligrădeanu, propr. : Ilie Ciobănescu (Coşoveni-Dolj). Din Timişoara: La dialau Szohatzky, arhit. : A. Veiez, ing. : dr. König, Weilanger Oskar, funcţ.: Iognes Magiari, fam. ing. Ilie Popescu, Gh. Kalyi, funcţ.: Gh. Bogdan, Jovan Jovanovici, demit. (Şahat). Din restul ţării: Fam. ing. Silvestru Danciu (Cernăuţi), Eug. Neuman (Lugoj), fam. Barnat Tauber, comerc. (Lugoj), fam. G. Duşoiu (Braşov), Simon Smidt (Sibiu), Lev Sneider (Lugoj), Leonida Tahu (T.-Severin), d-na Mihai Popescu (T.-Severin), dna Friedrich Nussbacher (Braşov), Elena Dimitriu, funcţ.. (R.Sărat). D. Cerbulescu, pens. (T.Severim); Cornel Cojocaru, notar; Mortazian Cricor (Iaşi) ; Pierre N. Mellasing (T -Severin) , d-na căpit. Florea Millo (Botoşani), d-na Miclen Maria (Orşova), d-na Valeria Frangopol (Constanţa), dr. Iloria P. Petrescu (Sibiu), dr. M. Deutsch av. (Lugoj), col. rez. Lazăr Camber (Orşova), Gherman Adelstein (Constanţa), dr. veter. Ion Vilaia (Caracal), B. Hlebniceanu (Galaţi), Irina Biro, funcţ. (Braşov) : Leontina Mier? (Braşov) ; Mihail Tentisch Ana Wolf (Braşov) ; Heimlich Ehlrich , funcţ. (Petroşani); Toni Leibovici (P.Neamt) : Frieda Czell (Braşov): av. Dănilă Brecea, (T.-Severin) : Mart. Palfi, fahr. (Caransebeş): Gh. Popescu (Caracal): C. Tomescu (T.-Severin): Karl Kriecher (Reşiţa) • Iosif Braura( Oameni) ■ Trone de Vargha (Brăila) • Fr Neuman hiait. (Lugoj): loeot D. Ponescu (Mizil) , Atanase Popescu (Galați) , Dimitrie Şeribănescu, pena. (Caracal). CONGIIICE-FINANCIARE SCHIMBUL INFORMAŢIUNI I Duminică, la ora 10 dim., s a oficiat la biserica Dichiu, parastasul de 40 zile de la moartea regretatului nostru camarad, Bartolomeu Cecropide. Serviciul religios a fost oficiat da ambii preoţi ai bisericii Dichiu, în asistenţa familiei, rudelor şi a numeroşi prieteni. înainte de începerea serviciului divin, părintele Rădulescu preşedintele ateneului „Dichiu“, a ţinut o impresionantă cuvântare, în care a evocat personalitatea dispărutului şi a arătat meritele celui care a fost un activ susţinător al ateneului „Dichiu". II Din cauza aglomerării pricinuite de alegeri, Congresul profesorilor de geografie care trebuia să se ţină între 1-5 Iunie c.. la Cetataa-Albă, se amână la începutul lunii Octombrie c. AL TiiOE^A VOIAJ LA EZPOZ3TSA SOL ~NI ALA 1 — 20 Iulie Cereţi prospectul şi broşura „îCotiţe pract ce de Informationi“ la Seer. C. T. F. I. re adr Ing. E. Erdes, Chea Victoriei 168 r~! D-ii ingineri: Iscu Vasile şi C. Barbaeiora au fost reintegraţi, pe ziua de 1 Mai, în posturile de profesori la şcoala de maeştri sondori din Câmpina, iar d-nii iingineri. I. Prodrom, Gh. Sava, Al. Stamatopol şi Ionescu Belea au fost reintegraţi, pe aceeaş diată, în posturile rle conferenţiari la aceeaş şcoală. I 1 D. Mihail Mereacri a fost numit membru în comisiunea interimară a municipiului Chişinău, în locul vacant. I 1 D. Dim. B. Boutmy a fost numit în postul vacant de administrator I, la spitalul central din Chişinău. I - D. profesor dr. Gh. Martinescu, inspector general sanitar, a fost delegat ca reprezentant al ministerului sănătăţii în direcţiunea curburilor de dentistică redusă, înfiinţate pe lângă facultatea de medicină din Cluj. DEVIZE STREINE (închiderea) VALUTE EFECTIVE (Bucureşti) I Zurien Paris f Londra Bucureşti o.UB,1,* 15 lOl 077“ Napoleonul aur 64 —16âu Berlin . 122 29 609.250,51 Fran. francez . 6.00-6,7 Amsterd. 207.3. — 12,00, 37 »• elveţian. 32,60-32,80 New York 5,15,Or 25,52 4,96,37 , . •• belgian . 23 fd—^3,51 Londra. 25, 5", 124,21 Lira stermă. . 816-817 Paris . . 20,17 - 124,20 Lira italiana . . 8,7 -V Milano . 26,97 133,60 91,91 polarul . . . Budapest 9uj02«|* - 27,87 „-o. cehoslov . L'O-a OO Praga. . 15,253, 76,70 164,15 Shiling austi. 237 -23 81 Belgrad. 9,1 U/s - - Marca gumană 40-10, 5 Varșovia 57,75 - 27a '4.narul .... i,'.0-3,00 Grecia . - 33 - ^enE?° • • • • 29-2,\&° Viena . 72,38 - 31,69 Leva............... T0,,’,2 Bruxelles — 355,85 31,91'/ , tu* • • • • Jij ' Zurich. - 495,73 26, 4% L'rahotonoraa ■ 80-82 * Drahme .... 2,10—2,21 Fr. olandez . . 67—63 Cursurile sunt din 15 crt. fi URSA Bucureşti 15 Iunie TÂRGUL OFICIAL (d°la 10.45 — 12 dim.) Impr. unirii 63 ; Impr. refacerii (titl. mici) 57 ; Renta împroprietăririi 44 1/2, 5/8, 1/2 ; Urb. Buc. 10% 93 7/8, 3/4 ; Idem 5% 56; Urb. Iaşi 5% 51; Rurale 5% 51,3/8, 3/4; Banca Naţională 4900, 925; Banca românească veche 505; Banca de credit 500; Steaua română 250 ; Petrol Block 75; Redevenţa 70, 72, 75; Credit minier 187, 90, 95, 92, 90, 92; I. r. d. p. 92; S. T. B. 690; Reşiţa 205, 208, 210; Lelea 285; Cartea românească 225; Mica 450, 35; Clădirea rom. veche 340. TÂRGUL LIBER După închiderea bursei oficiale, cursurile au oscilat intre cifrele de mai jos. A doua cifră indică ultimul curs de încheiere sau cursul la care efectele au rămas oferite. RENTE ANTEBELICE Renta 4% originală 70—75 Rentă 4% duplicat 58—62 Rentă 4% duplicat 70—75 Rentă 5% originală 80—85 Renta 4%% originală 90—100 Rentă 5% duplicat 70-75 RENTE POSTBELICE Rentă 4% unificată 220—230 Rentă 4% unificată 440—450 Rentă 5% unificată 270—290 Rentă 5% 1916 Nat. ex cup . . 62—63 % Renta 5% 1919 Unirii 63—63% Rentă 5% 1920 Ref. ex. cup. 58%—59 Rentă 5% 1922 Impr. ex. cup. 44%—44 și Rentă 7% 1929 Stab. 77—77% SCRISURI FUNCIARE Banca Agricolă ex. cup. 70 B-ca Rom. veche ex. cup. 505 lerem pui ex. cup. 500 Banca de credit ex. cup. 500 Banca minelor 55 Banca de scont ex. cup. 90 Bank of. Rouin. duplicat 180U Com. Craiova ex. cup. 300 I Cerealiștilor ex cup. 220 , Banta Sind. Ilfov ex. cup. 290 Banca Generală ex. cup. 150 I Albina din Sibiu ex. cup. 660 [ Banca Carpaţilor ex. cup. 380 I Banca corn rom. ex. cup. 570 I Banca Viticolă 65 PETROLIFERE Astra română ex. cup. 500 Steaua Română 250 Speranţa veche ex. cup. 525 Speranţa pui ex. cup. 175 Petrol Block 75 Petrolul românesc ÎOO Rom. belg. de petrol 100 Generala petroliferă 45 Concordia 300 Credit Minier 193 I. R. D. P. 95 Redevența 75 Rom. petroliferă 45 Petrol Govora 100 SOCIETĂŢI DE ASIGURARE Dacia-România ex. cap. 5700 Generala ex. cap. 1475 Naţionala 670 Agricola 750 Urania 2300 Steaua României 1250 Franco-Română 750 NAVIGAŢIE România Navigaţie ex cud. 450 Maritima Brăila 45 Dunărea 700 S. R. L. 380 DIFERITE SOCIETĂŢI I Urbane Bucureşti 5% 55 ’/4—56 Idem 10% 93%—94 Urbane Iaşi 5% 50%—51 Rurale 10% * 95—96 Idem 10% 90—91 Rurale 5% 51 %— 52 Obligaţiuni Judeţene 5% 53%—54 Judeţene 4%% 54—55 Locuinţe eftine 5% 53—54 Com. Buc. 5% 50—52 Corn. Buc. 4% 42—46 Casa Rurală 5% 60—61 Casa Rurală 10% 96%—97’/« BĂNCI Banca Naţională ex. cup. 4925 Banca Blank ex. cup. 710 Credit Industrial 275 Clădirea Românească ex cup. 340 Cartea Românească 223 Postavul Buhuşi 365 forest. Drajna 350 Mica 455 Carpatina 475 Reşiţa 205 Letca ex. cup. 280 Soc. locuinţe eftine ex. cup. 170 Govora Călimăneşti 120 Soc. Electrica 520 Soc. marilor hot. 90 S. T. B. ex. cup. 690 Casa Rurală 475 Construcția modernă 275 Creditul technic 245 fia Iraplim Misiva II daţi circulaţiei la 25 iunie După cum se ştie, lucrările liniei Nehoiaşi-Braşov, durează de foarte mulţi ani şi se părea că nu se vor termina niciodată. Cu venirea în capul căilor ferate a dlui general de divizie Mihail Ionescu, lucrările liniei Nehoiaşi-Braşov au fost accelerate în mod surprinzător. Duminică şi Lunea trecută, d. general de divizie Mihail Ionescu, însoţit de d. ing. Codreanu, directorul întreţinerii şi lucrărilor noui, a inspectat în amănunţime lucrările, luând dispoziţie pentru grabnica terminare şi punere cât mai curând în circulaţie a acestei linii, atât de importantă din punctul de vedere strategic şi economic. S-a hotărît ca, pe ziua de 25 iunie, linia să fie deschisă, între Braşov şi întorsura Buzăului, pentru traficul de mărfuri şi trenurile mixte., Se ştie, că o linie, destinată trenurilor de mare tonaj şi mare viteză, trebue să fie circulată câtva timp de trenuri cu viteză redusă, până se aşează şi devine accesibilă trenurilor rapide. Noua linie ferată are o lungime de 51 km. şi este numai un fragment din marea arteră Braşov- Intorsura Buzăului-Nehoiaşi-Buzău, care va realiza calea directă între Ardeal şi porturile Dunărene. Lucrările de artă şi baza liniei sunt făcute pentru cale dublă, pe întreaga distanţă. Deocamdată, până la terminarea întregii lucrării şi nevoile economice viitoare, calea aşezată este simplă.Completarea liniei, până la Buzău, este studiată in opt ipoteza Dacă statul român îi va răscumpăra linia Buzău-Nehoiaşi, care a aparţinut societăţii forestiere Goetz, iar azi se află sub sechestru, atunci linia care porneşte din Braşov se va racorda cu linia particulară la Pătârlagele. Linia veche Buzău-Nehoiaşi va trebui consolidată şi făcută accesibilă trenurilor de mare viteză. Linia costruită până acum înfăţişează lucrări de artă, care constitue o mândrie pentru inginerii români şi administraţia căilor ferate. Sunt trei tuneluri străpunse: unul la Columbelu, lung de 350 m., tunelul Morei de 100 m. şi tunelul dela Teliu, lung de 4.369 m., cel mai mare din tara noastră. Dacă pământul scos din tunel ar fi încărcat ia vagoane, s’ar forma un tren lung dela Bucureşti până la Jimbolia. La Teliu s’a construit şi un monumental viaduct, care leagă doi munţi, într’o poziţie pitorească. Viaductul are şapte bolţi, cu deschidere de câte 16 m. fiecare şi are lungimea totală de 150 m. înălţimea lui este de 21 m. După câteva zile de la punerea în exploatare a liniei, va fi inaugurată probabil în cursul lunei Iulie cu o deosebită solemnitate şi în prezenţa M. S. Regelui şi a membrilor guvernului. -XC. F. Anul XLIX Nr. 159 Joi 18 Iunie 1931 Expoziţiunea de fine de an a Şcoalei prof. practice de artă românească, de sub conducerea d. nei Fărcăşanu, a fost vizitată Duminica 14 corpora 16, de M. S. Regina Maria, care era însoţită de Principesa Ileana, Principiesa Ciril, Principesa Kira şi Arhiducele Anton. Expoziţiunea rămâne deschisă până la finele lunei. La Teatru Cârâituş se reprezintă în fiecare seară marele şi senzatonalul specacol Allo! Radio Prăni? Biletele la casa teatrului Regimentul Prahova, Nr. 7, Ploeşti caută un Plutonier cornist cu bune referinţe. Candidaţi cu actele necesare, se vor prezenta pentru imediată reangajare. 9539 EIVgALTAMIIVTS BALLY (Elveţia) MODULE NOI Vânzare exclusivă : Cal. Victoriei, 90 Str. Doamnei, 19 (colţ) 1 SPITZEIISM Franklin 6 bis Soldează PÎLARIILE DE PAI şi FETRU, PREŢURI EXCEPŢIONALE. 10 PROFESOR dr. ŞTEFANESCUGALAŢI, boale urinare. Str. Vasile Lascar 106, consult. 36. Telefon 231/02. 783 IEPJIMLIPSIRE cu prețuri de SSW vinde „msE-mmcE“ sitr. den. Lahovary Ho. 19 118 9191 NAS» Soldspl generals ca pre'arl malt reduse - 01. Dr. N. PROTOPOPESCU medic primar al serviciului chirurgical, spitalul „Elisabeta Doamna“ din Galaţi, s‘a stabilit în Bucureşti, Bulevardul Lascăr Catargiu No. 68. 2 800-900 lei splendide rochii româneşti moderne D _IZÎS Î’O^PÎÎ str Pia Brâtianu u it Cl bulllU (prin Polonă) o-na COSCO st rPiaBrfttianu 11 □ S'a disolvet consiliul comunal al municipiului Cluj, numindu-se o comisiune interimară, compusă din dnși: dr. Coriolan Tătaru, prof. universitar, președinte; dr. Sebastian Bornemisa, publicist; Veler Ghincoiașiu, director de bancă; Theodor Filipescu, inginer; dr. N. Újvárosi, pensionar; dr. Traien Popovici, medic şi dr. N. Cărpinişan, membri I Eridim, s’a ţinut prima şedinţă a sfatului parlamentar liberal sub preşidemfia d-lui I. G. Duca. S’a discutat principial că attudine vor lua deputaţii liberali faţă de invalidarea comunicţilor, ajungându-se la concluzia că dacă guvernul va găsi impedimentul legal pentru validarea lor, să fie susţinut. Şedinţa viitoare se va ţine Joi, 18 Iunie. j_ S-a oprit importul de Funii uzate destinate fixării animalelor, cu începere de la 1 Iulie a. c. Importul acestor mărfuri destinate pentru întreprinderi industriale admis numai în baza unei autorizaţiuni speciale, eliberată din caz în caz de ministerul agriculturii. Calisa? renumiţi medici recomandă ca mare catasiasm ţigareta „FUMOSAK“ ! Sindicatul muncitorilor elevatorişti din portul Brăila a făcut o intervenţie la ministerul muncii în sensul, ca şi munca în acest port să fie organizată pe bază de rotaţie, cum este organizată şi la Galaţi. I_J S-a încuviinţat ca ministerul armatei să primească donaţiunea terenului de 195 m. p., situat în comuna Chilia Veche, făcută de d. Ioan Brânză, pentru marina militară. i~| Luni d. a. în prezenţa M. S. Regelui şi a Marelui Voevod Mihai, caravana Ford compusă din 20 de irtaşini de toate tipurile prită la tractorul agricol a plecat din faţa palatului regal să facă o demonstraţie de rezistenţă pe un parcurs de 5000 km. .La Funcţionarii şi pensionarii din întreaga ţară, roagă pe d. prim-ministru N. Iorga, ca la modificarea legii şi regulamentului bacalaureatului să prevadă pentru fiii de funcţionari şi pensionari o taxă mai redusă, având în vedere marile greutăţi ale acestor două categorii de cetăţeni. 1 Consilierii minoritari ai municipiului Sibiu hotărîseră în Aprilie oprirea desfacerii ziarelor româneşti prin vânzători şi chioşcari în acel oraş. Comitetul local de revizuire a anulat joia trecută această hotărîre a consilierilor minoritari ai municipiului Sibiu. VERSITA.RE .rr. prof. dr. Hurmuzescu va ţine examenul de electricitate generală cu studenţii anului II electrotehnică şi III fizicochimice. Vineri, 19 iunie, ora 8 dim, la institutul electrotehmic. ŞCOLAREŞ_I Comitetul şcolar al azilului „Elena Doamna“ va ţine adunare generală extraordinară Duminică, 21 Iunie, ora 10 dimineaţa. _ ^ , SANITARE .mi] D. dr. N. Giurea a fost numit în postul vacant de medic legist de pe lângă trib. Mehedinţi. f~l D.. dr. Iosef Leonida a fost numit, în postul vacant de medic al circ. Spasova (Caliacra), iar d. dr. Cărtuţă Gabriel, în postul vacant de medic secundar la sanatoriul T. B. C. Leamna (Dolj). A apărut „Universul copilor şi al tineretului“ N rul 25, de Miercuri 17 Iunie, cuprinzând: Mama (poezie) de A. Mândru; La spitaldin „Povestea României mari”, de Petre Duffu; Lacul pietrilor preţioase, (poveste chineză, din englezeşte), de d-na Stănculescu-Bolton; EXTRAORDINARELE AVENTURI ALE LUI TUDORICA ŞI ANDREI cu ilustraţii de Pascal Cine ia premiul întâi? (piesă şcolară, în versuri), de Niță Coandă. Când eşti nedrept (istorioară morală) trad. de Natalia Tăcutu. SUBSCRIEŢI PENTRU UN BUST LUI PETRE DULFU — Ape! către cititorii noştri — Păţaniile leneşului, de Zaharia G. Buruiană; Greerul (poezie) de P. Ecovescu; Nenorocirea uriaşului Timpetu (trad. în versuri din nemţeşte), de Al. Rosman şi Arin Delacerna Vlad ştrengarul, cu ilustraţii de Pascal; Patru pagini frumos colorate; o mulţime de desene în interior. - EXEMPLARUL 5 LEI - Cauzele prăbuşirii firmei Mihalakîs Brăila, 16 Iunie Ştirea prăbuşirii firmei Mihalakis din localitate, a produs mare vâlvă în cercurile comerciale din localitate. Firma aceasta, cu un capital mare, lucra cu negustorii din cele mai importante centre ale ţării. S a stabilit, că prăbuşirea firmei se datoreşte faptului, că a făcut o importantă cumpărătură de cafea, care a suferit în ultimul timp o scădere vertiginoasă, producându-i pagube incalculabile, şi a dat cantităţi de marfă pe datorie la diverşi negustori, cari din cauza crizei n’au putut să-şi lichideze conturile. Compomanţii firmei au plecat azi la Galaţi, spre a face un aranjament cu creditorii, pentru ca firma să nu fie declarată în stare de faliment. --------- ----------- MANIFESTAŢII INTERZISE Cairo, 15 (Rador).— Guvernul a interzis manifestaţiile organizate azi de opoziţia naţionalistă în diferite localităţi din provincie. La Cairo a fost suprimat ziarul „Fani” al partidului naţionalist Wafd. Partidul nu mai dispune acum decât de un singur ziar în toată ţara.