Universul, octombrie 1936 (Anul 53, nr. 271-285)

1936-10-01 / nr. 271

Un Mickey Mause gigantic Simpaticul şoricel a fost reprodus în aceste proporţii gigantice spre a figura ca reclama intr’o paradă americană Ce simt şi ce exprimă maimuţele . Ne-am obişnuit atât de mult cu asemănarea dintre fizionomia omenească şi aceea a maimuţelor încât sântem înclinaţi să credem că pe mutra schimonosită a unui cimpazeu se pot reflecta, ca şi la om, toate sentimentele. Şi totuşi, — după cât se pare, — ne înşelăm. Bietul cimpanzeu poate imita la perfecţie gesturile omului, dar figura sa exprimă cu totul altceva decât ceea ce simte. Un psiholog american, vrând să facă o experienţă în această direcţie a arătat elevilor săi o fotografie a unui cimpanzeu, care făcea o groaznică strâmbătură, fiind prins de aparat într’un moment când era furios. Studenţii au găsit că strâmbătura semăna cu aceea pe care o face un om, râzând, şi au afirmat că ea exprima bucuria sau chiar râsul. E interesant de ştuit cum se folosesc regizorii de filme de această ciudăţenie: când într’o scenă, de pildă, o maimuţă trebuie să râdă, o mână nevăzută, pe ecran, îi aplică o lovitură sau îl ciupeşte zdravăn şi bietul animal care se strâmbă de durere apare în fotografie de o exuberantă veselie. Această inaptitudine a figurei maimuţelor de a exprima exact zanflarmtcitS fcPeat care a spus: „Am căutat, pe când imitam expresia de pe figura unei maimuţe, să-mi explic ceea ce simţeam... Dar n’am izbutit fiindcă eu nu sunt cimpanzeu. Prea multă cafea Ştiţi la ce cifră se ridică numărul sacilor de cafea distruşi in Brazilia de la începutul aşa numitei „ere de restricţie“, adică din 1931? La 36.482.000. Fiecare sac conţine 132 livre Cantitatea de cafea distrusă echivalează cu consumaţia mondială pe doi ani. Recolta de anul acesta se anunţă foarte bună şi se va urca la 22 milioane de saci. S-a hotărât, în consecinţă, să se distrugă 25, la sută. Şi în ciuda acestei măsuri, vor mai rămâne 1.500.000 de saci, cari nu vor fi absorbiţi de consumaţia mondială. Dacă adăugăm la acestea cantităţile neabsorbite din 1935, stocul de cafea braziliană se va ridica în 1937 la 6.500.000 saci. amm, âtumxi dcati. Citim în UNIVERSUL din 29 Septembrie 1887: — E o datină de stat, la noi, ca guvernele să făgăduiască totdeauna marea cu sarea şi să nu se ţină de cuvânt nici in cea mai mică parte. Deputaţii la fel. Nu trebue să ne prefacem a nu şti că aceste moravuri... cam orientale sunt aproape generale; mai bine s’ar cădea să se înfiereze oamenii care caută prin asemenea mijloace să-şi câştige un mandat care, luat în astfel de condiţii, e nefolositor, ba chiar stricător intereselor ţării. Şaptezeci şi cinci de familii germane au fost expulzate din Varşovia. Acest fapt a produs o vie emoţie în Germania. Paris. — Circulă sgomolul că Italia pregăteşte, în unire cu Germania, o expediţiune in Tripolitania. D-C-AZI-P-OMAlte obiceiuri proaste In familia avocatului Georgescu, de doi ani încoace isbucnesc adevărate scandaluri. Şi aceasta din cauza unicei lor fice, domnişoara Alice, în etate de 17 ani.’ Domnu Georgescu vrea să-i dea ficei sale o anumită directivă în viaţă. Domnia-sa este pentru linia sobră, a demnităţii şi adevăratei cinste. In schimb, doamna Georgescu ar dori ca fiea sa să se bucure de cât mai multă libertate, să cunoască totul şi fără niiciun ocol.— Numai aşa o putem educa pe Alice, spunea dânsa când începeau discuţiile. Trebue să cunoască realitatea, înainte de a se isbi de ea. — Draga mea, nu vezi că spui prostii? Nu poţi cunoaşte o realitate, ninie de a veni în contact cu ea. — Ei, habar n’ai tu. Eu aşa am făcut şi-a fost bine. Totuşi, într’una din seri, doamna Georgescu s’a adresat alarmata soţului său: — Dragă Mişule, mă îngrozește Alice, în ultima vreme. — De ce ? — Nu știu de la cine o fi luat atâtea obiceiuri proaste. — In orice caz, de la tine nu, dragă nevastă, fiindcă tu continui să le păstrezi pe toate. Keops JOCURILE NOASTRE Tragerea premiilor oferite deslegătorilor Seriei XXVII-a Duminică 27 Septembrie ce s-a făcut, în sala de festivităţi a ziarului „Universul“ şi în faţa unui numeros public, tragerea premiilor oferite deslegătorilor jocurilor seriei XXVII-a. Au câştigat: Premiul I: 3000 Iei numerar: D. Ionorel Angelescu, impiegat în min. de interne, gara de Est, Loco. Premiul II: 2000 Iei numerar: D. Nicușor Gh. Tănăsescu, elev corn. Sotânga-Dâmbovita. Premiul 111: LOOO Iei numerar: D. Nicolae St. lonescu, str. Dragoș Vodă No. 60, Loco. Premiul IV: un alt. 6 luni „Universul“, d. Ioan Gh Călin, student, corn. Dragomireşti-Neamţ. Premiul V: un ab. un an „Ilustraţiunea Română “, d. Ionel D. Rusu, C. Lung-Bucovina. Premiul VI un ab. un an „Ziarul Călătoriilor“, d. Theodor Gh. Damian, calea Griviţei 362 Loco. Premiul VII: un ab. un an „Veselia“, d-ra Aurelia A. Dancovici, str. Matei-Basarab No. 17 C. Lung-Muscel. Premiul VIII: un ab. un an „Universul Copiilor“, d. Tiberiu Isaicu, Oraviţa. ffCe fo to grafi ám sau fotográfiám ?.. ffcum ff lată o fotografie, premiată cu 45.000 lei la un concurs organizat de un mare ziar londonez și care face, dintr’o banala atitudine a unei simple gospodine, un subiect interesant Doi copii jefuesc o biserică şi profanează morminte Cazul din Tinosul-Prahova Ploeşti, 28 Sept. , s’au sfiit să le atingă cu mâi- Postul de jandarmi din conile, căutând obiectele de preţ. Deziluzia le-a fost Insă mare, numa Tinosul-Prahova a făcut în cursul zilei de eri o captură cu totul neobişnuită. Este vorba de doi copii, unul Nae Ion Simion, în etate de 10 ani şi altul Mircea Marin Arsene, în etate de 6 ani, ambii din acea comună, cari au spart acum câteva nopţi un geam de la biserica satului şi s’au furişat înlăuntru, strecurându-se în altar, de unde cu o îndrăsneală neînchipuită au adunat odoarele sfinte, cutia cu sfântul mir, cea cu sfânta împărtăşanie, clopoţelul, cuţitul de anaforă şi după ce au luat din cutia milei suma de 1.500 lei au eşit afară pe acelaş drum, făcăndu-se nevăzuţi. Spre ziuă, nemulţumiţi probabil numai cu prada aceasta, au mers în cimitir şi fără nici o teamă s’au apucat să sape cu lopeţile la două morminte, unde ştiau că asupra celor îngropaţi acolo se găsesc diferite lucruri de preţ. Timp de câteva ore ei au muncit în tăcerea şi singurătatea cimitirului, fără a se înfricoşa cât de puţin, până când au dat de schelete pe care nu întrucât afară de un inel n’au mai găsit nimic. Cu o stăruinţă uluitoare au aruncat pământul la loc, căutând să procedeze în aşa fel, ca urmele faptei lor să nu se cunoască. A doua zi şeful postului de jandarmi, plutonierul Condruţ Ştefan care îi urmărea în taină de multă vreme, de când îi prinsese furând o vioară de la un ţigan lăutar, a aflat că cei doi copii au bani asupra lor, fără a le putea explica provenienţa. Aducându-i la post, i-a luat din scurt şi după puţine ezitări au sfârşit prin a mărturisi, cu un cinism ce denotă criminalitatea înăscuta, isprava, arătând şi locul unde au ascuns sfintele odoare furate din altar. După terminarea cercetărilor, şeful postului de jandarmi i-a înaintat cu actele dresate parchetului de Prahova. Cazul acesta nemaipomenit a produs o profundă impresie în rândurile populației. Repercusiunile devalorizării francului francez Neliniştea provocată de procesul devalorizării francului francez, elveţian şi florinului olandez, valute cari au stat timp îndelungat la baza tranzacţiunilor noastre cu străinătatea, au dat pieţii noastre — pe ziua de Luni— un aspect neobicinuit. In toate compartimentele financiare, comerciale şi industriale, problema era analizată în toată goliciunea ei, faptul consfinţit de acordul monetar francoanglo-american constituind proba neîndoelnică că suntem în preajma unor evenimente importante monetare pentru toate ţările. LIPSA COTAŢIUNILOR OFICIALE In faţa acestei situaţiuni, guvernul nostru a găsit nimerit să lase studierea acestei grele probleme conducerii Băncii Naţionale, până la cunoaşterea definitivă a celor mai mici amănunte din noul acord monetar, care nu va fi dat în vileag până după votarea lui de către parlamentul francez, unde se anunţă discuţiuni aprigi. In şedinţa comitetului, ţinută ori la amiază, la Banca Naţională, sub preşedinţia d-lui gua’a analizat situaţia contului clearing, contului valute efective şi angajamentelor în Franţa. Deocamdată s’a hotărit ca să se suspende orice cotaţiune oficială a acestor devize, amânânduse tot deodată şi orice lichidări de asemenea valute. TÂRGUL LIBER In târgul liber, prudenţa oficialităţii a fost înlocuită printr’o adevărată panică, tezaurizatorii de franci francezi oferind lichidări la cursul de 8,50 de la 11,20 cât era în seara de Vineri. Francul elveţian oferit de asemeni la 40 şi florinul olandez, fără curs şi cumpărător. URCĂRI LA BURSA In schimb, bursa de efecte a fost foarte vioaie şi acţiunile au înregistrat diferenţe frumoase in plus. In deosebi compartimentul petroliferelor a fost foarte animat, apreciindu-se o urcare la redeschiderea bursei din Paris, unde acţiunile noastre petrolifere sunt cotate. LINIŞTE LA EXPORT Foarte restrânsă a fost însă activitatea la export, semnalânduse serioase abţineri din partea cumpărătorilor, din cauza necunoaşterii nouilor preţuri create de evenimentele din Franţa. De altfel, cea mai mare îngrijorare domneşte în acest compartiment, unde se înregistrează, — ca urmare a devalorizărilor landez — pagubele cele mai însemnate. Aceste dificultăţi cumpănesc greu pentru exportatori şi măsurile ce sunt de aşteptat din partea guvernului, vor tinde să atenueze greaua lovitură primită de expertul nostru. Sfatul medicului PERFORAȚIA TIMPANULUI Urechea este un microfon. E înzestrată, ca toate aparatele de acest fel, cu o membrană sensibilă (diafragmă) care poartă numele de timpan, acest timpan desparte urechea auditivă de canalul auditiv, adică de urechea ce se poate vedea in afară. Uneori timpanul se poate sparge, în mod accidental prin fracturi ale oaselor capului, prin explozii în apropiere, printr’o lovitură cu palma pe ureche, etc.; se mai poate sparge şi în urma unei boase infecţioase care pricinueşte o supuraţie a urechei. Această „otită medie” supurată se vede foarte deseori la copii atinşi de scarlatina, pojar şi alte boale ale acestei vârste. Dar şi adulţii o au mai ales ca urmare a gripei. Supurând urechea internă se sparge timpanul şi puroiul curge pe ureche. Alteori este nevoe să intervină medicul pentru a perfora timpanul ca să dea drumul puroiului de acolo. Când se perforează singur timpanul, se poate ca gausă fie foarte mică şi să necesite o lărgire din partea medicului. Există o credinţă — greşită —, că perforaţia timpanului atrage neapărat surzenia. Mai întâi nu rămân decât găurile mari din timpan, cele mici se strâng. La început după ce a stat supuraţia, poate să existe o oarecare scădere a auzului. Dar mai pe urmă, acesta revine. In orice caz, cine are o perforaţie a timpanului de dată recentă, trebue să păstreze oarecari reguli higienice, pentru că prin această perforaţie, (ca şi dinăuntru din gât, de altfel) se poate reinfecta urechea internă. In unele cazuri se poate încerca o închidere a perforaţiei timpanului, înviorând prin cauterizări marginile artificiului. Purtarea unui dop de vasta în ureche ameliorează uneori auzul. Explicaţia ar fi că apăsarea aerului din ureche prin dopul de "vată, pune într’o situație cât mai favorabilă organele fine ale urechei interne. Dr. V. Asociaţia industriaşilor de petrol examinează situaţia Asociaţia industriaşilor de petrol a examinat în şedinţa de Luni dim., prezidată de d. ing. C. Osiceanu, preşedintele Asociaţiei, măsura luată recent de guvernul francez, pentru devalorizarea francului francez şi repercusiunile ce ar putea avea această devalorizare asupra exportului produselor de petrol omâneşti în Franţa. Chestiunea prezentând o importanţă deosebită, s-a hotărit să fie expusă amănunţit atât d-lui ministru al finanţelor cât şi d-lui guvernator al Băncii Naţionale în audienţe ce le-au fost solicitate, spre a se aviza asupra măsurilor ce comportă pentru ca industria de petrol să poată continua exportul produselor sale. Contra obezităţii o cură de apă naturală purgativă „FRANCISC IOSIF" realizează o activare a digestiei, accelerează schimbul de nutriţie şi corpul Slăbeşte. Recomandat de medici.5022 ----------X # X ---------- Muzeul satului românesc rămâne deschis in permanenţă Muzeul satului românesc organizat de fundaţia culturală regală „Principele Carol” care are un caracter permanent, poate fi vizitat şi mai departe. Intrarea în expoziţia satului românesc se va face numai prin intrarea specială de la arhondaric, care se află pe şoseaua Kiseleff, a doua alee pe dreapta de la Arcul de Triumf. Vizitarea muzeului între orele 8-24 în fiecare zi. Taxa de intrare a fost redusă la 5 lei de persoană. Studenţii şi elevii de şcoală în grupuri intrarea gratuită. 1m Unde şi cum a început evoluţia omului? Răspunsul împreună cu alte multe articole de actualitate în ZIARUL ŞTIINŢELOR apărut azi De la Asociaţia generală a cântăreţilor bisericeşti Comitetul central al Asociaţiei generale a cântăreţilor bisericeşti a ţinuut şedinţă, în str. Olimpi, din Capitală, sub preşedinţia d-lui prof. I. Popescu-Pasărea. Comitetul a luat act, cu satisfacţie, de numirea ca secretar general la ministerul cultelor şi artelor a păr. P. Partenie, preşedintele asociaţiei generale a clerului ortodox român, cald sprijinitor al cântăreţilor bisericeşti în toate dreptele lor revendicări. S’a decis ca o delegaţie de trei: d-nii I. Pop,Pasărea, N. Unteanu şi M. Predescu, să prezinte o adresă de felicitare şi mulţuimre noului secretar general, la minister. Manifestaţia publică, cu concurs de coruri bisericeşti, în onoarea d-lui ministru dr. C. Angelescu, întregitorul salariilor cântăreţilor, s-a fixat la 5 Noembrie 1936. Se va face tedeum la sf. patriarhie şi procesiune, până la Ateneul român, unde va fi producţia corurilor bisericeşti, ale tuturor filialelor asociaţiei din ţară. pentru premierea celor mai bune coruri s-a destinat suma de 20.000 lei. Joi, 1 Oct., filiala Dolj a asociaţiei ţine adunarea generală anuală, la Craiova. Sunt invitaţi şi delegaţii ale filialelor Vâlcea, Romanaţi, Gorj şi Mehedinţi. Comitetul central va fi reprezentat de d-nii I. Pop,Pasărea, preşedinte şi Marin Predescu. PIELĂRIE, TALPĂ GHETE, BOCANCI terminate, foarte luxoase, vinde „SogCOCO-Palace” la Spitalul Colţei) Plasament 12% netto. Telefon 4.47.46. CU PREŢURILE REDUSE ALE FABRICEI LA MAGAZINELE ÎNTREPRINDERILOR GRIGORE ALEXANDRESCU din Bucureşti, Str. Oituz 19, Şepcari 12 şi Splaiul Unirei 96 STOFE de lână pentru doamne, bărbăteşti, desene noi Cumpăraţi eftinia * POPP & BUNESCU Str. Şepcari 4 ULTIMELE garsoniere cu (bucătărioare) Statuia Brătianu (vis-a-vis de Impresionanta nenorocire din Prahova 0 FEMEIE CADE DE PE UN POD IN TELEAJEN, ÎMPREUNĂ CU COPILUL EI Ploești, 28 Sept. Femeia Manda S. Andreianu, în etate de 50 ani din comuna Plopeni, întorcându-se dintr’un alt sat spre casă, împreună cu un copil al ei în etate de 4 ani a ajuns la podul de peste Teleajen. Deoarece se temea ca băiatul să nu facă vre-o mişcare greşită şi să cadă în apă, 1- a luat în braţe şi a păşit pe pod. Dar nefericita femeie şi-a pierdut echilibrul şi s’a rostogolit de pe pod pe prund; din cauza izbiturii şi-a fracturat baza craniului şi a rămas moartă pe loc. Printr’o adevărată minune însă, copilul din braţele ei deşi căzuse pe o grămadă de pietriş a scăpat teafăr. Mai mulţi trecători auzindu-i Îm“şi,au’kştiinfat1'a£°t,priiâîllS despre nenorocirea petrecută. Postul de jandarmi, a cerut parchetului de Prahova, cuvenitul aviz pentru înhumarea victimei. —— XXX# XXX------- Dela Academia de medicină La 17 c. s’a întrunit la secretariatul general al Academiei de medicină, comisiunea pentru studiul tifosului exantematic, la care au luat parte d-nii: prof. Slatineanu şi prof. Danielopolu, membri titulari ai comisiunei, d-nii prof. Nicolau şi Proca. Comiisiunea a luat act că ministerul sănătăţii a confirmat primul raport al diviziunea de organizare a Academiei de medicină, cu privire la nasurile propuse pentru combaterea tifosului exantematic a devenit endemic, propunând înfiinţarea unui laborator de cercetări pe lângă spitalul de boli contagioase din Chişinău, spital care va fi centrul de cercetări şi anchete. D-nii prof. Slătineanu, preşedintele comisiunii prof. Ionescu, Mihăieşti şi M. Ciuca, membri titulari ai comisiunei au fost însărcinaţi a întocmi planul de organizare a acestui laborator precum şi listele de ustensile necesare ce vor fi prezentate ministerului sănătăţii. Comisiunea a hotărit completarea ei cu d. prof. Bălteanu din Iaşi. Viitoarea şedinţă va fi la 8 octombrie. ---------XXX- XXX-------- Pentru biserica din Assan-Aga (Vlaşca) Parohia Asan-Aga-Vlaşca se strădueşte de 20 ani să-şi ridice o biserică de zid, în locul celei bătrâne vechi şi ruinată. începută construcţia în anul acesta, a mers până la acoperiş. 500.000 lei costă întreaga clădire până la învelitoare, iar învelitoarea costă una sultă mii lei, pe care parohia n’o are. Parohia adresează un călduros apel tuturor bunilor creştini din România să-şi ofere obolul pentru biserica din comuna cea mai mică şi cea mai săracă a judeţului Vlaşca. -----—xontox—---- din România Accident de circulaţie la Ploeşti Ploeşti, 28 Sept. Autocamioneta Nr. 467, Bv. proprietatea fabricei de avioane din Braşov, trecea azi dimineaţă cu viteză prin oraşul nostru.’ In dreptul hotelului Central, conducătorul maşinei a căutat să evite o căruţă şi a făcut un viraj brusc înfrânând în acelaş timp din toate puterile. Maşina fiind în viteză a derapat şi a lovit pe gardienii publici Gheorghe Drăguşin şi Nicolae Liu, producându-le legiuni pe corp. .................. JáBKaSk NU MAI VĂPSIŢI PARUL! IU I m"& el îşi recapătă culoarea naturală fără văpsele cu : L Jr „EMO” apă limpede vieneză , negru, castaniu, cas- t taniu - închis, etc. „EMO” întăreşte părul. Intrebuinţare simplă, discretă. De vânzare la : farmacii, droguerii, parfumerii. En-gros „OPAC” str. Doamnei 7 (Galeriile Blanduziei, etaj) Bucureşti. Telefon 4.28.60. 26 distruge radical prin gatificareMoşniţele BUL BRĂTIANU ZG -TEL! «OMCUMUL „SASA” Str. EUG. CARABA (fostă Karagheorghevici) No. 7 vir Uitî DE MASA gstp# UîlT TOPII lin, curat UNTDELEMN din măsline In bidoane originale CEAI RUSESC,n pachete 68 pur bidoane originale - - Lei 90 kg. ■:::::: Aete 30 »«... BATOG zilnic proaspăt „140 kg. Icre negre, Cherei de Volga, fileuri în untdelemn, măsline nesărate și măsline marinate. Lei 58 kg Repede şi plăcut vă radem „RAPIDR iitocnește săpunul, ap înmoae imediat barb inofensiv decât sărutia cu 15 rasuri Esenţă 9 MAI F Cor Str. . Congresul 3 „Frăţiei ortodoxe române“ se va ţine la Arad in zilele de 25 şi 26 Octombrie Arad, 27 Septembrie Pentru ziua de Miercuri 30 Septembrie, P. S. Episcopul Andrei al Aradului a convocat la o consfătuire, în sala mare a primăriei, pe toţi reprezentanţi autorităţilor, ai societăţilorculturale şi profesionale, pentru a se discuta măsurile ce urmează să se ia în vederea congresului .Frăţiei Ortodoxe Române" ce se va ţinea în oraşul nostru în zilele de 25 şi 26 octombrie. P. Sa Episcopul Andrei ţine ca acest congres să se ţină în cadrul unor mari serbări cu caracter religios. ; HHUMJAMr CONIAC, r VODCA-7 VIN r f ■. it. p kg. .poroi.«aşti de . articole 791 «O" ^al. Victoriei No.18 (vis-a-vis de Prefectura Poliţiei) VULPI ARGINTII i ASTRAGAN BREITSCHWANTZ Preţuri de reclamă F A N T O ME VANZARE Câine Spiţ urechi, gălbui, pierdut 27 Sept. Cine-1 aduce, str. Săgeţii, 7, primeşte lei 500 recompensă. 7 P U B L J e 71 T I E Subsemnatul, Vanghele Gheorghiu, domiciliat în Bucureşti, str. Prelungirea Mărţişor, Alea a Nr. 4, declar că, am retras procura specială, dată de mine d-lui Iancu Gheorghiu , din oraşul Tulcea autentificată de Trib. Ilfov, Secţia Notariat, sub Nr. 13.137 din 15 Apr. 1936. In consecinţă d-sa nu mai este autorizat a vinde partea indiviză cuvenită mie din imobilul situat în oraşul Tulcea, str. Regina Elisabeta Nr. 8. Vanghele Gheorghiu ♦ ♦♦■++»»++», DE --------XXX- XXX------- Sinuciderea unui funcţionar dela Adiţia financiară din Arad Arad, 28 Septembrie Sâmbătă, la 6 d. a., gardianul din cimitir a observat pe un mormânt un om căzut într’un lac de sânge. S-a constatat că omul a murit de pe urma unui glonţ de revolver ce şi l-a tras în cap. A avizat apoi ofiţerul de serviciu dela poliţie. S’a constatat că sinucigaşul este funcţionarul Iosif Procopovici dela administraţia financiară din localitate. El s’a sinucis pe mormântul mamei sale. Cauzele sinuciderii nu se cunosc până acuma, deoarece în hainele mortului nu s’a aflat nici o scrisoare. Poliţia a început cercetări pentru stabilirea cauzei ce l-a determinat să se omoare. •---------------------—1 10 UN BĂTRÂN MOARE INTR’O FÂNTÂNĂ Arad, 28 Septembrie Vineri seara, pe la ora 18, Francisc Suchi de 83 de ani, din com. Engelsbrunn, pe când lucra la fântâna locuitorului Ioan Csaba din aceiaşi comună, gazele ce ţâşnea din pământ l-au intoxicat şi a murit. El a fost scos mort din fântână. Nefiind bănueli de crimă, parchetul e autorizat înmormântarea. |