Universul, iulie 1938 (Anul 55, nr. 190-205)

1938-07-22 / nr. 196

Sitlul al 14 Pagini Fondate,: LUIGI CAZZAVILLAN Proprietar: „UNIVERSUL“ S. A. In România : S Ml In străinătate: 6 leiEXEMPLARUL Vaxa poștală plătită in numerar conform aprobării dir. G le P. T. Sp. 120.288/932 CELE DIN URMA $TIRI DIN LUMEA ÎNTREAGA, TELEGRAFICE Sl TELEFONICE REDACŢIA Şl ADMINISTRAŢIA: BUCUREŞTI, STR. BREZOIANU No. 23-25 Maiestatea Să Regină Măria a trecut de la cele pământeşti la cele cereşti. Ea va rămânea în eterni- * tate, pentru poporul nostru, cea mai strălucită dintre Reginele, care fac gloria unui tron. Urmaşă a două ilustre şi mari dinastii, Ea şi-a împletit destinul august cu ursita vitejilor urmaşi ai Romanilor şi ai nemuritorilor Daci şi a contribuit, într’o măsură pe care viitorul o va arăta din ce în ce mai mare, la închegarea, aci, la porţile orientului, a unui stat, menit să fie paznicul răsăritean al civilizaţiei seculare a Europei. „ Am cunoscut-o personal pentru primă dată în timpul retragerii la Iaşi, când, până să plec pe front, mi-a încredinţat misiuni pe care le-am dus la îndeplinire în ciuda tuturor greutăţilor vremii. Istoria Reginei Maria abia de acum înnainte va începe a fi scrisă şi numai de acum se va putea vedea, fără părtinire, cât de mare a fost şi ce suflet extraordinar, unit cu un curaj de legendă, a avut Ea. Nu este timpul azi, când un popor întreg trebuie să plângă ireparabila Ei pierdere, să se descrie cine a fost şi ce a făcut Ea, alături de marele şi neuitatul Ei soţ, pentru a face prin curajul şi tenacitatea Ei, dintr-o ţară mică, una mare şi respectată. Cine a văzut-o ca mine pe front şi în spitale unde încuraja rezistenţa sau mângâia suferinţa, înfruntând moartea care o pândea la fiece pas, îşi poate da seama ce extraordinară fiinţă trimisese Dumnezeu în ajutorul neamului nostru, în acele vremuri, când se punea la cale soarta popoarelor pentru secole. Azi, trebuie să ridicăm imnuri către cel Atot-Puternic ca să primească sufletul Ei de-a dreapta Lui şi s-o aşeze în ceata sfinţilor, care veghiază asupra ursitei neamului nostru. Fie-i ţărâna uşoară. Ţara va face eternă amintirea Ei, pentru ca generaţiile actuale şi cele viitoare să ştie, că statul nostru de azi s’a întemeiat pe sacrificiile, pe munca şi pe înţelepciunea acelora care, ca şi Regina Maria, nu au precupeţit nimic, pentru a reuşi să preschimbe în realitate visul secular al întregirii neamului. Ar. STELIAN POPESCU 17) Directorul General al Poliţiilor ; 18) Comandantul Pieţii Bucureşti. De la gara Cotroceni până la intrarea principală a Palatului se va găsi aşezat pe dreapta Regimentul 4 Roşiori „Regina Maria“, pe stânga Regimentul de Gardă Călare. Sicriul Regal va fi purtat de la gară până la Palatul Cotroceni de ofiţerii Regimentului 4 Roşiori „Regina Maria“. Publicul va fi admis să defileze în faţa Sicriului Regal în zilele de 21, 22 şi 23 iulie între orele 9—13 şi 15—19. .Vrw. • . /v-s- -v• .>•TARA ISI PLÂNGE REGINA Pelerinajul dela Castelul Pereş Mii de oameni aduc piosul lor ultim omagiu — Dela trimisul nostru — Sinaia, 19 Iulie Mulţimea aşteaptă de dimineaţă pe uleiele din jurul castelului ca să poată aduce ultimul pios omagiu rămăşiţelor pământeşti ale Augustei defuncte. La ora 2 d. a., cordoanele de paznici de la podul dinspre castel se desfac şi mulţimea, pâlcuri-pâlcuri, urcă pe aleea principală, îndreptându-se spre castelul Peleş, îmi fac loc printre primele rânduri. Pe uşa principală pătrunzi în somptuosul castel al Peleşului, o minune de arhitectură şi artă decorativă. Lumea se strecoară, — într’o tăcere impresionantă, —în vestibulul de onoare, sue pe scări de lemn cu înflorituri, în halul central, ai cărui pereţi, îmbrăcaţi in lemn de nuc, înfăţişează scene biblice sculptate cu măestrie neîntrecută. In acest hal regesc, împodobit cu purpură şi aur, cu gobelinuri şi tablouri de rară valoare artistică, în acest interior feeric al castelului în care lumina sălii pătrunde de sus printr’un tavan de sticlă, odihneşte pa catafalc marea defunctă, aşezată într’un sicriu îmbrăcat în mătase albă. Tricolorul pe care e brodată stema ţării învălute ca într’o superbă mantie regească pe Aceea care a dat cea mai înaltă contribuţie alături de gloriosul rege Ferdinand, la făurirea visului nostru milenar, îmbrăcată în alb, marea Regină, cu mâinile încrucişate pe piept, are între degetele fine un crin roşu, iar dasupra, icoana Sfinte Fecioare Maria. Paliditatea morţii nu i-a distrus trăsăturile de clasică frumuseţe. Chipul Ei, învăluit într’o dâră de lumină, pare că doarme între imensele jerbe de flori roşii şi violete. In cele patru colţuri ale catafalcului drapat în violet, după dorinţa Augustei defuncte, fac de veghe, cu schimbul, câte patru ofiţeri din toate armele. In timpul prânzului au făcut de gardă doamnele de onoare. Pelerinii se înclină pios în faţa sicriului, vrând să rămână cât mai mult în această atmosferă de religiozitate, lângă chipul Reginei scumpe. Dar şirul nesfârşit de lume ce se perindă venind din urmă îi sileşte să meargă mai departe pe uşa laterală, să treacă prin sala de arme şi să iasă în partea opusă a castelului, coborînd în vale. Spre seară, numărul pelerinilor sporeşte. Trenurile şi maşinile de pe valea Prahovei lasă la Sinaia mii de oameni cari se îndreaptă spre castel. Ţărani şi ţărance, în strae naţionale, vin dinspre Breaza şi Comarnic, cu trenurile, să aducă ultimul lor salut Augustei răposate. Pelerinajul durează până seara târziu, urmând să continue în cursul zilei de mâine. Augusta defunctă, pe catafalc Controleanţele corpului diplomatic din Capitală Nunţiul Apostolic, Excelenţa Sa Monseniorul A. Cassulo, s-a prezentat azi în audienţă la d. Comnen, ministrul afacerilor străine, căruia i-a prezentat, în numele corpului diplomatic, al Sfântului Scaun şi al său personal, cele mai călduroase condoleanţe pentru marea pierdere pe care Curtea Regală şi naţiunea română au încercat-o. D-sa a rugat pe d. Comnen să fie interpretul acestor sentimente, atât pe lângă M. S. Regele şi Familia Regală, cât şi pe lângă guvernul român. Re. 196 Vineri in Iulie 1938 14 Pagini PUN DIRECTOR ȘI ADMINISTRATOR DELEGAT STELIAN POPESCU ■w . . . -'/ăi Durerea M. Sale Regelui Carol Transportarea sicriului cu rămăşiţele pământeşti ale defunctei Suverane dela Petişor la castelul Pereş a provocat o profundă impresie prin sim- I plitatea cu care ea s’a să- I vârşit. I M. S. Regele şi Marele Voevod Mihai au fost adânc îndureraţi. După ce sicriul a fost de-Ullo «o nomnul/t 1«~1 —1 ~ ~ Xf---» VMVHIAMUVV) Alluuxui l/ftatelului, Suveranul, zguduit, s’a retras singur pe terasa castelului, unde a rămas timp îndelungat plângând. Programul Itinerarilor I. Ceremonia dela Sinaia (21 Iulie 1938) II. Ceremonia dela Cotroceni (21 Iulie 1938) Un serviciu religios se va oficia, la ora 7, la Castelul Pereş, de către Superiorul Mânăstirei, înconjurat de clerul local. . La ora 7.20 Sicriul Regal ridicat de ofiţerii Regimentului 4 Roşiori „Regina Maria“ va fi aşezat pe un afet de tun tras de 6 cai. Cortegiul se va forma în ordinea următoare: 1) Un platon jandarmi; 2) Clerul; 3) Maestrul Curţii Reginei Maria; 4) Cortul Mortuar; 5) MAJESTATEA SA REGELE ; 6) FAMILIA REGALA; 7) I. P. S. S. Patriarhul Miron al României; 8) Guvernul; 9) Autorităţile locale. Pe tot parcursul cortegiului, dela Castelul Pereş până la gară, vor fi aşezate trupele, şcoalele, delegaţiunile din judeţ şi diferitele corporaţii. Sicriul Regal va fi coborit de pe afet şi aşezat în vagonul mortuar de către ofiţerii Regimentului 4 Roşiori „Regina Maria“. O companie din Batalionul de Gardă al Palatului va da onorurile. Trenul mortuar Regal va pleca din gara Sinaia la ora 8. Pe peronul gărilor de pe tot parcursul se vor afla clerul, autorităţile locale, şcoalele şi societăţile cu drapele. Trenul Mortuar Regal va sosi în Gara Cotroceni la ora 12. Sosirea va fi anunţată prin 75 lovituri de tun. Un escadron pe jos din Regimentul 4 Roşiori „Regina Maria“ cu stindard şi muzică va da onorul. Un serviciu religios se va oficia de către înaltul Cler. Pe peronul gării se vor afla: 1) Ambasadorii extraordinari ; 2) Preşedintele Consiliului de Miniştri şi Consilierii Regali; 3) Guvernul; 4) Mitropoliţii; 5) Prim- Preşedintele înaltei Curţi de Casaţie; 6) Prim- Preşedintele Consiliului Legislativ; 7) Prim- Preşedintele înaltei Curţi de Conturi; 8) Primarul Capitalei; 9) Primarul Sectorului respectiv ; 10) Preşedintele Academiei Române ; 11) Inspectorii Generali de Armată; 12) Şeful Marelui Stat Major; 13) Comandantul Corpului 2 Armată; 14) Comandantul Diviziei a IV-a; 15) Prefectul judeţului Ilfov; 16) Prefectul Poliției Capitalei . III. Ceremonia înmormântării (24 Iulie 1938). Un serviciu religios se va oficia la ora 7.30 la Palatul Cotroceni de către înaltul Cler. In prezenţa: 1) Familiei Regale, înconjurată de Casele Civile şi Militare; 2) Ambasadorii Extraordinari; 3) Preşedintele Consiliului de Miniştri, Consilierii Regali, Miniştrii şi Subsecretarii de Stat cu doamnele; 4) Preşedinţii Corpurilor Legiuitoare; 5) Şefii de Misiune şi ataşaţii militari cu doamnele; 6) Foştii Miniştri; 7) Prim-Preşedintele înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Procurorul General, Prim-Preşedintele Consiliului Legislativ şi Prim-Preşedintele înaltei Curţi de Conturi şi Comand. Străjii Ţării; 8) Preşedintele Academiei; 9) Primarul Municipiului Bucureşti şi Primarii de Sectoare; 10) Ofiţerii Generali; 11) Prefectul Poliţiei Capitalei şi Directorul General al Poliţiilor; 12) Decanul Baroului Capitalei; 13) Prim-Preşedintele şi Procurorul General al Curţii de Apel; 14) Prim-Preşedintele şi Primul Procuror al Tribunalului; 15) Prefectul judeţului Ilfov; 16) Directorii Fundaţiilor Regale; 17) Comandantul Pieţei Bucureşti; 18) O delegaţie a „Cavalerilor Ordinului Mihai Viteazul“. După terminarea serviciului divin, Sicriul Regal, purtat de ofiţeri din Regimentul 4 Roşiori „Regina Maria“ va fi aşezat pe un afet de tun tras de 6 cai. In acel moment se vor trage 75 lovituri de tun, clopotele bisericilor din Capitală vor sima pe tot timpul parcursului. Cortegiul va porni de la Palatul Cotroceni la ora 8 şi se va forma în ordinea următoare: Prefectul Poliţiei Capitalei; Un escadron din Regimentul 4 Roşiori „Regina Maria“; Corurile; Mitropoliţii, Episcopii şi Clerul; Invalizii de răsboi, delegaţiile Asociaţiei Ofiţerilor (Continuare in pagina 3-a)