Universul, septembrie 1938 (Anul 55, nr. 237-251)

1938-09-10 / nr. 246

Telegrame din străinătate Germanii sudeli adoptă propunerile guvernului rettrar la bază de distulii Tratativele au fost totul întrerupte din cauza unor incidente ! Praga, 7 (Radio-Central). — In cursul dimineţii de azi d. Kundt, delegatul partidului germanilor sudeţi, a fost primit în audienţă de d. Hodza, preşedintele consiliului, care i-a remis noul program al guvernului cehoslovac pentru continuarea tratativelor. După această audienţă, comisia partidului germanilor I sudeţi, care duce tratativele I cu guvernul cehoslovac, a ţinut o şedinţă, discutând asupra nouilor propuneri cehoslovace. Din comunicatul partidului henlenist, publicat după această şedinţă, reese că partidul a acceptat în principiu programul cehoslovac ca bază a discuţiilor viitoare. deşi s’au adunat în faţa clădirii poliţiei, manifestând sg°motos pentru eliberarea celor arestaţi. In faţa atitudinii din ce în ce mai serioasă a manifestanţilor, poliţia a fost nevoită să intervină şi să-i împrăştie. Patru deputaţi henlemnişti, care se aflau printre manifestanţi, afirmă că au fost loviţi cu cravasele de către poliţiştii călări. Ancheta oficială a constatat că niciun deputat şi niciun manifestant n’a fost lovit sau rănit. împrejurările în cari s’a petrecut această manifestaţie arată că ea a fost pregătită. O dovadă este faptul că manifestanţii nu erau locuitori din Moravska Ostrava ci din unele localităţi îndepărtate. Directorul Holtz al liceului din Moravska Ostrava, tot membru al partidului hellenist, a denunţat poliţiei faptul că a fost invitat telefonic, cu câteva minute înaintea începerii demonstraţiei să trimeată de urgenţă pe elevii liceului în faţa clădirii poliţiei spre a participa la o manifestaţie. Aceste fapte întăresc bănuiala că partidul germanilor sudeţi urmăreau prin producerea incidentelor, să provoace amânarea tratativelor cu guvernul cehoslovac până după discursul despre politica externă a cancelarului Hitler şi să arunce vina pentru întreruperea tratativelor asupra guvernului din Praga. Praga, 7 (Radio-Central).— La Praga a produs mare nelinişte un articol apărut azi în ziarul „Times“, în care se spune că ar trebui să se gândească poate şi la posibilitatea ca Cehoslovacia să cedeze teritoriile locuite de elemente străine căci în acest mod Cehoslovacia ar ajunge un stat omogen. Avantajul că Cehoslovacia va deveni astfel un stat omogen, va egala desavantajul că pierde regiunile locuite de germanii sudeţi. Din Londra se anunţă că guvernul cehoslovac a dat dispoziţiuni ministrului său în capitala britanică să protesteze pe lângă guvernul englez împotriva articolului ziarului „Times“. In urma acestui fapt ministerul de externe englez a dat un comunicat declarând că articolul ziarului „Times“ nu reprezintă părerea guvernului britanic. Ceva mai târziu, ministerul de externe britanic a dat o nouă declaraţie solemnă că articolul din ziarul „Times“ nu reprezintă în nici un fel părerea guvernului englez. Declaraţia aceasta a fost imediat difuzată de toate posturile de radio britanice. Lordul Halifax s-a ocupat personal de această chestiune şi a invitat la ei pe d. Dawson, autorul acestui articol şi redactorul şef al ziarului „Times“. In urma celor două declaraţii ale ministerului de externe, neliniştea publicată de articolul din „Times“ atât la Praga cât şi la Londra, a dispărut. Serviciul telegrafic special al ziarului Incidentele de la Moravska Ostrava Tratativele dintre delegaţia Câţiva minute după sosirea partidului germanilor sudeţi şi deputaţilor henledinişti, mai d. Hodza urmau să fie reluate multe sute de membri în uniastă seară, dar henleiniştii au forma partidului germanilor sud ar anunţat ruperea lor din cauza unor incidente petrecute azi la Moravska Ostrava, cari incidente, după afirmaţiile partidului germanilor sudeţi, ar fi în contrazicere cu buna voinţa anunţată a guvernului cehoslovac şi care ar arăta adevărata atitudine a poliţiei de stat cehoslovac faţă de minoritatea germană. Partidul germanilor sudeţi a cerut satisfacţie pentru aceste incidente. Incidentele de la Moravska Ostrava sunt un exemplu clasic al metodelor partidului germanilor sudeţi de a denatura adevărul şi de a exagera importanţa incidentelor ce se produc. Iată împrejurările în caii s’au petrecut aceste incidente: In ultimele 14 zile, s’a constatat că în localităţile dela frontiera germano-cehoslovacă, contrabanda de arme din Germania în Cehoslovacia a luat proporţii foarte mari. Autorităţile cehoslovace au putut chiar confisca un vagon întreg cu armament, care urma să fie introdus prin contrabandă în Cehoslovacia. In legătură cu aceste contrabande au fost arestaţi 80 membri ai partidului germanilor sudeţi. Azi, la ora 10 dim, mai mulţi deputaţi ai partidului germanilor sudeţi s-au prezentat la prefectura poliţiei din Moravska Ostrava cerând eliberarea celor arestaţi şi interesându-se de starea acestora. Guvernul englez respinge o sugestie alarmantă a ziarului „Universul” ALTE INCIDENTE  Un alt incident este deasemenea folosit de partidul germanilor sudeți în propaganda sa împotriva guvernului cehoslovac. Un membru al acestui partid, anume Knoll, a fost arestat, fiind surprins cu o contrabandă de arme și trimis sub supraveghere la Moravka Ostrava. Knoll a sărit din tren în timpul mersului şi a fost rănit mortal. Henleiniştii afirmă că el a fost împuşcat de jandarmii cehoslovaci. Ancheta oficială a constatat inexactitatea acestor afirmaţii. Cu toate aceste incidente cercurile guvernamentale cehoslovace sunt optimiste în ceea ce punPraga, 7 (Rador). — Corespondentul agenţiei Havas transmite: Grănicerii cehoslovaci au observat în cursul serii în departamentul Jegersdorf cinci oameni venind din Germania şi încercând să treacă frontiera. Văzându-se descoperiţi, cei cinci oameni au tras asupra grănicerilor care au ripostat. Necunoscuţii au reuşit să fugă pe teritoriul german, lăsând pe teritoriul cehoslovac un pistol automat şi mai multe sute de cartuşe. S-a deschis o anchetă, vestelor, reluarea tratative- Guvernul cehoslovac nu va face alte concesii Praga, 7 (Radio-Central).—Opinia publică cehoslovacă nu a fost informată decât asupra principiilor programului pentru continuarea tratativelor cu germanii sudeţi şi nici în viitor nu se vor publica amănunte în această privinţă, până nu se va constata un rezultat pozitiv. In orice caz, nu se va mai putea aduce nici un fel de modificare concesiilor principale în favoarea germanilor sudeţi. Acest lucru l-a afirmat azi şi d. Bechine, ministrul poştelor şi locţiitorul d-lui Hodza, preşedintele consiliului, într-o convorbire cu un colaborator al ziarului „Lidove Noviny“. O. Bechine a declarat că guvernul cehoslovacnu mai poate trece mai departe de ultimele concesiuni făcute. Guvernul din Praga a hotărît să vină cu aceste propuneri numai sub presiunea prietenilor din străinătate. Guvernul cehoslovac crede că ajungând la limita extremă a concesiunilor, s’a ajuns și la limita admisă a presiunii exercitată asupra Cehoslovaciei. Această presiune a produs în cercurile guvernamentale suprindere și mirare. Cedând acestei presiuni, guvernul cehoslovac a dovedit din nou buna sa voinţă. La urmă d. Bechine şi-a exprimat speranţa că se va ajunge la un acord cu germanii sudeţi, deoarece nouile propuneri cehoslovace înlesnesc o laborare cu aceştia cu- D-nii Kundt şi Roche in audienţă la d. Hodza  Praga, 7 (Radio-Central). — D-nii Kundt şi Roche, delegaţii partidului germanilor sudeţi, s-au prezentat la ora 18.30, în audienţă la d. Hodza, preşedintele consiliului. Ei au comunicat primului ministru cehoslovac hotărârea partidului germanilor sudeţi de a nu continua tratativele cu guvernul cehoslovac atât timp cât acesta nu va lichida problema incidentelor de la Moravska Ostrava. D. Hodza a răspuns, că forurile competente au dispus să se facă o anchetă severă a incidentelor de la Moravska Ostrava şi să se aplice pedepse funcţionarilor, cari vor fi eventual găsiţi vinovaţi. Guvernul cehoslovac va informa mâine dim partidul germanilor sudeţi asupra măsurilor aplicate. D-nii Kundt şi Roche au declarat d-lui Hodza că vor înştiinţa partidul lor asupra informaţiunilor primite. ❖ In legătură cu această întrevedere s’au răspândit în străinătate svonuri că tratativele dintre guvernul cehoslovac şi partidul germanilor sudeţi au fost reluate. Aceste svonuri nu corespund realităţii, iar tratativele au rămas întrerupte. ♦ Praga, 7 (Rador). — Corespondentul agenţiei „D. N. B.“ transmite : Direcţia partidului sudeţilor germani comunică — spre deosebire de svonurile răspândite în străinătate — că negocierile nu vor fi reluate cu guvernul din Praga până ce nu vor fi elucidate incidentele d din Morawska Ostrawa şi vinovaţii pedepsiţi. Guvernul britanic examinează situaţia Londra, 7 (Radio-Central).— D. Chamberlain, preşedintele consiliului, s-a înapoiat azi la Londra, venind dela Balmoral, unde a fost oaspetele suveranilor englezi. D-sa îşi va relua mâine activitatea sa. Cercurile engleze consideră situaţia din Cehoslovacia încă serioasă. Această părere a fost întărită şi în urma raportului trimis de d. Newton, ministrul Angliei la Praga, care a expus în mod amănunţit programul guvernului cehoslovac pentru continuarea tratativelor, cât şi împrejurările în care guvernul din Praga a elaborat acest program. Purtătorul de cuvânt al ministerului de externe britanic a declarat azi presei că guvernul britanic este ocupat cu examinarea propunerilor guvernului din Praga. După părerea cercurilor oficiale engleze, aceste propuneri sunt considerate ca oportune pentru continuarea tratativelor cu partidul germanilor sudeţi. Anglia dorește ca aceste tratative să fie continuate în spiritul bunăvoinței și al împăcuirii. Germania consideră propunerile cehoslovace ca inacceptabile Nuremberg, 7 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Havas“ transmite: Cercurile politice din jurul cancelarului Hitler, la Nuremberg, declară că nu au cunoştinţă decât prin radio şi ziare de cele nouă puncte publicate la Praga şi reprezentând ultimele propuneri cehoslovace pentru soluţionarea problemei sudete. D. Henlein, care a sosit ori la Nuremberg, a avut o lungă întrevedere cu d. von Ribbentrop. Nu se ştie deocamdată dacă a avut o întrevedere şi cu Fuehrer®!. In orice caz, se afirmă aici, că d. Henlein nu a adus cu sine propunerile publicate ori la Praga. Aceste propuneri sunt socotite aici cu totul inacceptabile şi sunt respinse fără nici o şovăire. Se afirmă că guvernul din Praga nu a părăsit încă metoda „tocmelilor“, cum se practică la Geneva. Cele nouă puncte nu ţin deloc seama de dorinţele germane, sudeţii socotind că statul cehoslovac nu trebue să fie o chestiune exclusiv cehă. Se crede că în faţa refuzului categoric al sudeţilor la aceste propuneri, guvernul din Praga va veni cu altele noui. Se declară încă de pe acum în cercurile de aici că ultimele propuneri „nu sunt serioase“, întrucât ele nu ating esenţialul problemei, care este acordarea autoguvernării germanilor sudeţi, cu toate garanţiile că ea va fi realizată. (Radar). — Coresagenţiei „Havas“ Berlin, 7 pondentul transmite: Cercurile politice din Berlin se arată foarte neliniştite de actuala evoluţie a problemei sudete. Purtătorul de cuvânt al ministerului de externe a declarat că prin incidentele de azi s-a treiat o situaţie primejdioasă. In cercurile politice se adaugă: „Există desigur la Praga anumite cercuri politice influente care sunt hotărâte cu orice preţ să împiedice nouile încercări de soluţionare pacifică a problemei sudete. Responsabilitatea acestei situaţii cade numai asupra guvernului cehoslovac, care nu cheamă la ordine pe cei ce caută să semene tulburare şi confuzie“. ❖ Nuernberg, 7 (Radar). — Coresondentul agenţiei „Havas“ transmite: D. Henlein suferă de em de gripă şi nu poate părăsi camera Sindicatele muncitoreşti şi laburiştii englezi vor cere convocarea Parlamentului Londra, 7 (Radio-Central). — Consiliul general al sindicatelor muncitoreşti engleze, comitetul executiv naţional al partidului laburist şi comitetul executiv al parlamentarilor laburişti au ţinut azi o şedinţă secretă în care au hotărît să ceară convocarea Parlamentului englez în sesiune extraordinară. In cursul acestei sesiuni extraordinare, ar urma să se examineze situaţia internaţională, mai ales în legătură cu problema cehoslovacă. Comentariile ziarului Giornale d’Italia Roma, 7 (Radio-Central).— Ziarul „Giornale d’Italia“ publică următorul comentariu asupra noilor propuneri ale guvernului cehoslovac„Planul guvernului cehoslovac face impresia că acesta e dispus să accepte cea mai mare parte a programului de la Karlsbad. Pare că întunericul situaţiei din Europa începe — deşi în-tr’un tempo încet — să se clarifice. „Niciodată un proect n’a scos mai mult în relief principiul autonomiei naţionale în cadrul politicii unităţii statului. „Pare că se anunţă dispariţia dictaturii de până acum a cehilor faţă de celelalte naţionalităţi, recunoscându-se drepturile acestora.“» ^ - UNIVERSUL SEC Ainul al 50-lea Nr. 246 Sâmbătă 10 Septembrie 1938 Avioane germane deasupra teritoriului cehoslovac Praga, 7 (Rador). — Agenţia „Ceteka” transmite un comunicat în care se spune: In ziua de 7 Septembrie, la ora 9 dimineaţa, cinci avioane germane în grup au sburat pe deasupra teritoriului cehoslovac în direcţia Spicak, Horsova, Straz, Zelegna şi Ruda, situate în munţii Boemiei. Avioanele s-au întors apoi în Germania. Svasticile de pe aparate au fost recunoscute cu certitudine. Dată fiind formaţia în care au sburat este vorba de avioane militare. In ziua de 5 Septembrie la ora 14, un alt avion german marca „Diako” a sburat pe deasupra teritoriului cehoslovac în direcția Horni Dvoriste (Obersummerau). Avionul a sburat pe deasupra comunelor Bystre Valdov, Frontoly şi Kaplice, apoi a părăsit teritoriul cehoslovac. Localitate Horni Dvoriste se află situată la sud de Praga pe frontiera dintre Cehoslovacia şi fosta Austrie. SINUCIDEREA UNUI SOLDAT SUDET Praga, 7 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Havas“ transmite: Se anunţă din Morawska Ostrawa că un soldat sudet, arestat pentru trafic de arme, s-a sinucis, aruncându-se pe fereastră din localul în care era închis. Lucrătorii din portul Marsilia sub regim militar Marsilia, 7 (Rador). — Autorităţile au hotărît ca cu începere de mâine dimineaţă, să rechiziţioneze portul. Lucrătorii din port vor fi mobilizaţi pe loc şi supuşi legii privitoare la organizarea ţării în timp de război. Italia va lăsa pe evrei să se stabilească in Etiopia Roma, 7 (Radar). — Corespondentul agenţiei „Havas“ transmite: După toate aparenţele, guvernul fascist se gândeşte să lase evreilor italieni şi străini posibilitatea de a se instala în Etiopia. In cercurile bine informate se lasă a se înţelege că nu din eroare, ci din calcul s’a omis în recentele decrete a se menţiona Africa Orientală italiană ca teritoriu interzis evreilor. Prin acesta s’a urmărit, spun aceste cercuri, tocmai scopul de a se permite instalarea unor colonii evreeşti în Etiopia. Un ziar elveţian despre actualul regim din România Berna,z (Rador). — „Berner Zeitung“, ziarul partidului ţărănesc elveţian publică un articol în care face bilanţul celor şase luni de guvernare al actualului regim din România. Organul elveţian constată că guvernul a adus linişte, ordine şi siguranţă în ţară. „Berner Zeitung" declară apoi şă reforma administrativă, statutul minoritar, acordul cu Ungarie şi noul regim al gurilor Dunării au ridicat prestigiul ţării, iar recolta bună îi asigură mari posibilităţi economice. A cincea „Săptămână medicală balcanică“ la Istanbul Istanbul, 7 (Rador). Azi dimineaţă, la ora 11, s-a deschis a cincea „Săptămână medicală balcanică“, la palatul Ildiz, sub prezidenţia profesorului dr. Asim Muskar. A luat cuvântul dr. Asim Arar, subsecretar de stat la ministerul turc al sănătăţii, care, in discursul rostit, a subtnat utilitatea uniunei medicale balcanice şi a urat ca lucrările congresiştilor să fie încoronate cu succes, spre folosul tuturor ţărilor amice. Au rostit apoi discursuri preşedinţii delegaţiilor turcă, elenă, română şi iugoslava. D. prof. dr. Gheorghiu a salutat conferinţa In numele d-lui general Marinescu, ministrul român al sănătăţii şi în numele delegaţiei române. In numele delegaţiei române, d. prof. dr. Zotta a făcut o expunere magistrală asupra problemei parjudismului în România. D-sa a expus măsurile ordonate de ministerul sănătăţii din România în vederea combaterii paludismului, care face peste 500.000 victime în fiecare an. Paludismul în România prezintă o formă specială, diferită de forma paludismului din celelalte ţări mediteraniene. Expozeul extrem de interesant al d-lui prof. Zotta a determinat conferinţa să instituie o comisie pusă sub preşedinţia d-lui Zotta, având ca sarcină formularea unor măsuri speciale în vederea luptei contra paludismului. Raportul d-lui Zotta a obţinut un strălucit succes. Congresul a hotărît apoi să trimeată o telegramă de omagiu preşedintelui Ataturk, şefilor de state şi ţărilor balcanice şi şefilor de guvern ai statelor balcanice. După amiază s-a ţinut o reuniune tehnică. Câte un membru de fiecare delegaţie a citit un raport în vederea luptei contra malariei. Alt diplomat sovietic destituit Moscova. 7 (Rador). — Printr’un decret al consiliului poporului cu data de 8 Iulie, vicecomisarul Boris Stomoniakov dela afacerile străine, a fost demis din funcţiuni. Stomoniakov, care este de origine bulgar, a fost reprezentantul comercial al Uniunii Sovietelor în Germania, vice-comisar al comerțului exterior și membru al Colegiului comisariatului afacerilor străine din 1926. -------xX®#xXx------ Recordul unor aviatori americani New York, 7 (Rador). — Aviatorii americani Merril Phoenix şi Harold Allen au bătut cu 43 ore recordul mondial de durată pe avion de categorie uşoară. Cei doi aviatori au rămas în aer 106 ore, 3 minute şi 10 secunde. Este posibil ca această performanţă să nu fie homologată, deoarece aviatorii, trebuind să facă o aterisare forţată, nu au putut reveni la punctul de plecare, aşa cum cere regulamentul. Am anunţat la timp, că direcţia generală cfr. a dispus, ca în cursul lunei Septembrie a. c„ să se aplice timbrele de asigurarea călătorilor împotriva accidentelor pe toate carnetele de identitate ale funcţionarilor publici, c. f. r., membrilor de familie, permisele de liberă circulaţie, etc. După data de 30 Septembrie, nici un carnet de identitate nu va mai fi luat în consideraţie, dacă nu va fi prevăzut cu timbrele de asigurare respective. Se precizează că aceste timbre se aplică, după normele stabilite de Biroul oficial de voiaj c. f. r. Bucureşti, calea Victoriei, palatul Fundaţiei Regale, pentru posesorii carnetelor din Capitală, pentru cei din provincie, timbrele se aplică la staţiile respective. Direcţia generală c. f. r. a dispus, ca în traficul de călători între România şi Franţa, via Polonia, să se perceapă, în folosul căilor ferate franceze, pe lângă taxele de transport următorul supliment, la fiecare bilet de o singură călătorie şi distanţă: Dela 6—25 km. inclusiv 0.25 fr. fr.; dela 26—50 km. inel. 0.50 fr. fr.; dela 51—100 km. inel. 1 fr. fr.; dela 101—200 km. inel. 2 fr. fr.; dela 201—300 km. 3 fr. fr.; dela 301—400 km., 4 fr. fr.; peste 400 km. 5 fr. fr. La biletele directe de dus şi întors, acest supliment se va percepe dublu. La biletele vândute cu jumătate preţ pentru copii se va adăuga la preţul redus suplimentul integral. Acelaş supliment se aplică şi în traficul direct pentru transportul călătorilor cu trenurile Simplon Orient-Expres şi Taurus-Expres; în traficul între Europa Occidentală şi Europa Orientală, via Postumia; în traficul direct de călători între România de o parte şi Anglia, Franţa şi Belgia de altă parte, via Polonia. DELA CAF. R. Aplicarea timbrelor de asigurare pe carnetele de identitate c. f. r. Nou supliment de taxe la tarifele directe intre România si Franţa PAPA DESPRE PROBLEMA RASISTĂ Roma, 7 (Rador). — Primind azi pe institutorii Acţiunei Catolice, Papa a subliniat într’o scurtă alocuţiune că problema rasistă nu poate fi pusă ca bază a unui program de învăţământ, acesta trebuind să-şi afle temeiurile principale în religie şi filozofie. -xX®«® Xx- Noui succese naţionaliste in Spania Salamanca, 7 (Rador). — Comunicatul oficial naţionalist, publicat Marţi seara declară: Pe frontul Valencia trupele naţionaliste au înaintat în sectorul Pena Juliana. Pe frontul Ebru naţionaliştii continuă deasemeni înaintarea lor şi ocupă noui poziţii, cu toate că republicanii opun o mare rezistenţă. Inamicul a pierdut un mare număr de luptători şi a părăsit pe teren un bogat material de război. Naţionaliştii au făcut peste 400 prizonieri şi au distrus trei tancuri republicane. Două tancuri au fost incendiate. Pe frontul Estramadura naţionaliştii au respins un atac. Aviaţia naţionalistă a bombardat Duminică noaptea obiectivele militare de la Hospitalet, precum şi porturile Rosas şi San Feliu. Luni au fost doborîte 13 avioane republicane.................--____ Taxarea mesageriilor in traficul dintre România şi Anglia Direcţia comercială c. f. r. a dispus, ca de la 1 Septembrie a. c., la calcularea taxelor pentru transportul coletelor de mesagerii în traficul direct între România şi Anglia, via Belgia- Olanda, să se aplice taxele de transport al seriei „a“. In acest sens s’au dat instrucţiuni personalului de cassă. STATHACANTE Direcţia mişcării c. f. r. a declarat vacante următoarele staţiuni: Bălteni, Bărăganu şi Ghilvaci de categoria X-a, precum şi: Gligoreşti, Giuvenica, Sâmbăşag-Rogoz şi Secureni, de categoria XI-a. Şefii de gară, cari vor să ocupe aceste staţii vacante, vor înainta cererile lor pe cale erarhică. Situaţia liniilor ferate S’a restabilit circulaţia pe întreaga reţea c. f. r. Direcţia generală cfr. a primit înştiinţarea telegrafică dela inspecţia de mişcare Chişinău .ă, in urma consolidării punctelor distruse de ploi, s’a reluat circulaţia întregului trafic între staţiile Ciocmaidan-prut, de pe linia Abaclia-Zorleni. De asemenea, s-a redeschis pentru întregul trafic şi porţiunea de linie între staţiile Bogdăneşti-Murgeni, de pe linia Abaclia-Zorleni. Astfel, întreaga reţea cfr. este deschisă întregului trafic de călători şi mărfuri, fără nici o restricție. Alt mare incendiu la Roman Un imobil şi o parte din fabrica „Zăvorul“ distruse Roman, 7 Septembrie Luni noaptea, la fabrica de căţărămi „Zăvorul“, din str. I. G. Duca, 69, proprietatea Sura şi Şulem Zilbestein, unde stă cu chirie şi Iancu Stummer, a izbucnit un incendiu. Focul s-a declarat la magazia de scânduri, în care se află şi cuptorul de uscat materiale. Cum în fundul magaziei, se găseşte depozitată o cantitate de rumegătură de fierăstrău, pentru încălzit cuptorul, focul tra propagat şi la sala de curăţat materiale, construită tot din scânduri, iar de aici la altă magazie din dosul casei şi apoi la casa cu nrul 71, tot în str. I. G. Duca, unde locueşte proprietarul fabricei de căţărări. Toate fiind, construcţii vechi şi din lemn, au ars până la temelie. întâmplări din Capitală Fetiţă omorâtă de autocamion Fetiţa Maria C. Păun, de 5 ani şi jumătate, din şos. Pantelimon 140, traversând drumul în faţa casei părinteşti, a fost călcată şi ucisă pe loc de autocamionul 18.632 B. Maşina era condusă de proprietarul ei, Ion Cristescu din calea Griviţei 410, care a fost reţinut pentru cercetări la serviciul circulaţiei. S’a înecat in lacul Floreasca Gardianul comunal Neagu Donciu, cu serviciul la U. C. B. pe malul lacului Floreasca, a găsit Miercuri pe pajiştea din apropierea apei hainele unui tânăr. Făcându-se cercetări, s’a stabilit că ele aparţin lui Ruşi Munteanu, de 16 ani, originar din Ploieşti, str. Bucureşti 207, care scăldându-se în lacul Floreasca, în dreptul fabricei de spirt, s’a înnecat. De altfel, fiind cercetat lacul a fost găsit şi cadavrul, care a fost transportat la Institutul medicolegal. Accident de circulaţie Pe şoseaua Kisselef, în dreptul parcului „Regele Carol III’, automobilul turism 2250 PIL care mergea cu viteză dinspre Bucureşti, voind să evite o altă maşină care s’a oprit brusc din cauză că i-a explodat un cauciuc dela roata din faţă, a izbit o maşină de tăiat lemne, proprietatea d-lui Tudor Taică din str. Dej 58, care se îndrepta spre Băneasa fiind trasă de un cal. Din cauza izbiturii foarte puternice, maşina de tăiat lemne a fost svârlită peste drumul călăreţilor din dreapta şoselei, iar calul care o trăgea s-a ales cu picioarele fracturate și coloana vertebrală ruptă. Omul care conducea maşina, anume Alexandru Titirică, a fost uşor rănit la cap. Cinci încercări de sinucidere Femeia Ana, pronume necunoscut, din str. Cireșilor 20, pe când se afla pe șoseaua Kiseleff, prin dreptul .Muzeului satului“, a încercat să se sinucidă cu mai multe pastile de isomnatin. Cauza disperatului gest nu se cunoaște. Asupra ei s’a găsit o scrisoare închisă, adresată primului procuror al tribunalului Ilfov. De asemeni Simion Simionof, domiciliat in str. Vlaici Vodă 37 bis, a încercat să-şi pună capăt vieţii în parcul „Regele Carol II“, luând o cantitate de tinctură de iod şi mai multe pastile de somnalin. Motivul e mizeria. Amândoi sinucigaşii în stare de comă au fost internaţi de „Salvare" la spitalul Brâncovenesc. Miercuri 3. a. s-au înregistrat în Capitală trei noui încercări de sinucidere, petrecute toate aproape în acelaş timp. Astfel, lucrătoarea Ilinca Bădănoiu, din str. Aureliu 3, a băut tinctură de iod amestecată cu creolină în timp ce lucra la fabrica „Cerchez“ din str. Episcop Ghenadie 14. Internul salvării i-a dat îngrijirile necesare și a lăsat-o liberă. Cauzele disperatului gest sunt certurile familiare. ❖ Berta Francis, de 36 ani, din str. Vitán 67, certându-se cu soţul său a băut tinctură de iod Şi ea a fost lăsată la domiciliu după ce a primit îngrijirile cuvenite. ❖ Adolf Schwartz, de 46 ani, din str. Cerna 14, a luat mai multe pastile de somnalin. Fiind descoperit la timp de cel al casei a fost transportat la spitalul Brâncovenesc. Sinucigaşul a încercat să-şi curme zilele deoarece acum câtva timp a pierdut o fiică a sa în vârstă de 14 ani. Foc Un incendiu a izbulinît Miercuri la amiază, în str. Mămulari No. 19, la imobilul proprietatea d-lui Abraham Cohen, imobil alcătuit din parter şi trei etaje. Focul,—care a luat naştere de la un coş defectuos, — s-a declarat în pod, propagându-se la acoperişul clădirii. Pompierii fiind încunoştiinţaţi, la faţa locului a venit postul „Central“ sub comanda d-lui maior Popescu-Pante, — care, după o muncă de o oră a stins focul complet. A fost mistuit de flăcări doar jumătate din acoperișul imobilului., ,__- - - - - -------- T V *