Universul - Provincie, aprilie 1943 (Anul 60, nr. 89-115)

1943-04-01 / nr. 89

Ălimî al II-lea N. 89 Joî 1 Aprilie 1943  Un scriitor susţinea că diul trebue să aibă şi calităţi şi defecte Amândouă ii sunt folositore : calităţile îl ajută să trăiasc în societate, defectele ii conturbă personalitatea. Iar altul afirmă că Pasiunile simt pentru om ceiace est vântul pentru nave , umflă pozele şi face corabia să înainteze. O pasiune, care va să zică, te leagă de viaţă. Ii dă ineres. Te face s’o preţueşti. La ce itminteri toată truda, toată mâna, toate grijile vieţii — dacă n’i avea o pasiune care se cere salifăcută ? — E singura mea pasijre ! — se zice deseori. Atâta timp cât nu unt prea multe şi cât nu te doiona ele »« tine, pasiunile constituie un imbold. Fiecare zi e mai lină când aştepţi ceva. Când urmeşti, când ştii că vei avea o bucată pe care ţi-o pregăteşti singur. E bine deci să ai o pisiune. Măcar una. Oricare : corul, spectacolele, vinul, cântecul jocurile de noroc, femeia, mai ştiu eu care... Omul simplu nu cuoaşte insă nobilul cuvânt pasiul. El zice altfel : boală. In contribuţie şi cu scriitorii şi cu oamenii abţiri —Are omul boala cutare — ş pace ! Se pare că nu e lipsi de logică şi de bun simţ între înţarea cuvântului. Când taxeazi slăbiciunea cuiva drept boală, ţseamnă că omul acela a fost înţles şi chiar scuzat. Are o boală— ceva de dincolo de voinţa profie. Nu mai poţi nici să judeci ,ci să condamni. Oricine, la ropot lui, poate fi bolnav. Deci lucrrile trebuesc privite fără asprime, a indulgenţă. Iată o pildă : Oamenii simpli nici nu se jenează să-şi recunoască „boalele”. Intr’o Duminică după amiază, pe platforma din faţă a unui tramvai, se găsea lume amestecată, cetăţeni privind indiferenţi şi negrăbiţi — ca sărbătoarea — freamătul potolit al străzii. Unul din pasageri, cu o căciulă ţuguiat şi pe-o ureche, pare cam cu chef şi are gust de vorbă. Filozofează de unul singur, cu glas tare, fără să mai aştepte răspuns. Câteodată doar manipulantul mai clatină capul sau aruncă peste umăr, fără să se întoarcă, vreo interjecţie. La o staţie, trece prin faţa vagonului unul şi mai cu chef. Se leagănă binişor. Manipulantul dă din umeri Întâi, apoi deschide şi gura : — A băut şi oi,câ-i place ! — Păi cum să nu-i placă ! — surâde cetăţeanul. Apoi serios, grav se scarpină in cap : — La urma urmei e o boală şi băutura asta. Cum boală este şi jocul de cărţi, şi cursele, şi femeia, şi fumatul... De, toate sunt boale şi toate sunt pentru oameni. Parcă este vr'un om să nu aibă măcar una din ele !? Iacă eu.. — Ai şi dumneata vre-o boală ? — se întoarce manipulantul, în hazul pasagerilor, către cetăţeanul cu cuiulă ţuguiată şi limbă împleticită. — Eu ? Cum să n’am ! — râde cetățeanul sincer tufUndu-și c’un bobămac vârful căciulii. Eu le am VALERIU MARDARE ! m io IN FIECARE ZI P A SI U N I... HB „UHversdl acum cinzed U Martie 139} — Cilim în „Voinţa Prahovei” că după iniţiativa luată de fruntaşii comerţului s’a făcut in Ploeşti o petiţie de [protestare la primul ministru, la Cameră şi la Senat în contra leii maximului. Până acum petiţia e semnată de peste o mie de ceăţeni. ”. Celebra tragediană Agata Bârsescu şi-a îneput reprezentaţiunile la Iaşi. .. Luni, după amază, membrii coloniei italiene sau întrunit, în localul şcoalei italiene, din str. Sculpturei, sub preşedinţia d.lui L. Cazzavillan, şi au discutat modul de a sărbâtori nunta de argint a regelui şi reginei Italiei, în ziua de 25 Aprilie st. n S’a hotărît de a se trimite o telegramă de felcitare în ziua aceea şi o depuaţiune compusă M .nu———— din d-nii: Bruzzesi, Giovani Axerio şi Cazzavillan, va merge la Roma pentru a prezenta verbal felicitările şi omagiile adânc respectuoase ale coloniei italiene. ”. Din Sibiu prinvm următoarea telegramă: Mitropolitul Miron Roman a convocat sinodul archideceian greco-oriental român la Sibiu pentru 16 Aprilie. In primele zile ale lupei viitoare prinţul Ferdinand şi princesa Maria vor lua reşedinţa la Sinaia. In cursul lunei viitoare se aşteaptă sosirea în Sinaia a ducesei de Ed anburg, Turcia. Guvernul otoman e din ce în ce mai mult supărat din cauză că Rusia vrea să se întindă prea repede în Orient. de ani Depunerea fişelor de apurare a nouilor logisterii Obligativitatea pentru locatari de a-şi face mutaţia Prefectura Poliţiei Capitalei comunică : Se atrage atenţia proprietarilor , chiriaşilor principali, giranţilor sau administratorilor de imobile sau pinere mobilate, că in conformat© cu art. 1 din legea cărţii de imobil, sunt obligaţi ca ori de cte ori anunţă un nou locatar, fii cu plată, fie ca tolerat în caliţte de rudă, prieten, etc., sunt obligaţi a prezenta la comisarii odată cu fişa de anunţare şi actele de identitate ale celui anunţat Deasemeni, conform aceluia? articol dinegea menţionată, sunt obligaţi a depune fişele de anunţare a miilor locatari în termen de 24 ore de la sosire, iar locatarul este obligat a se prezenta la circumscripţia respectivă de poliţie, pentru a i se face mutaţia în buletinul de populaţie. Toţi locatarii care se mută într-un imobil aparţinând de altă circumscripţie, vor cere odată cu prezentarea fişei 3 de plecare la comisariat, să i se elibereze o dovadă prin care să se ateste anunţarea de plecare. Această dovadă va trebui să o prezinte la noul comisariat, odată cu fişa de anunţare 2. Acei cari nu vor executa aceste dispozițiuni legale, se expun la rigorile legii. Au încercat să vândă pânzeturi cu preţ de speculă Organele ciclului central de inspecţiuni şi control ale ministerului ec. nahionale sesizate deConsiliul de Patronaj al Operelor Sociale, ai întreprins o anchetă în urma căreia au constatat următoarel: Indivizii Teodor Feltz şi C. Rosenfeld, folosndu-se de facturi false, întocmite pe numele unei firme fictive, au încercat să vândă pânzeturi in valoare de 80.000 lei, cu preţ de speculă, Consiliului de Patronaj al Operelor Sociale. Marfa, de excelentă calitate, provenea de la uzinele textile ,,Sf. Gheorghe”, cu sediul în str. Bărăţiei 2, care deţinea un mare stoc de pânzeturi în valoare de circa 200.000.000 lei, sustrasă vânzării, in scopul de a fi speculată. Este implicat în această afacere şi Ilie Ionescu care a cumpărat şi vândut marfă nefacturată, provenind de la firma linoleum, învinuită de aceeaş infracţiune. In urma constatărilor făcute în cauză, d. profesor Ion Oprescu, din serviciul de inspecţii şi control, care a urmărit timp de cinci zile pe susnumiţii, descoperindu-i şi prinzându-i asupra faptului, luându-le declaraţii, i-a deferit justiţiei. Cercetările au fost continuate de d. judecător de instrucţie Radu Opran, titularul cab. I instrucţie al parchetului general de Ilfov, care încheindu-le prin rechizitoriul introductiv, din 26 Martie 1943, d. procuror Stănescu a deschis acţiune publică în contra inculpaţilor. 1. Andrei Racz, 33 ani, director al uzinelor textile „Sf. Gheorghe”, domiciliat în Bucureşti, str. Oslo 4. 2. Adolf Heilblum de 32 de ani, funcţionar particular, domiciliat în Bucureşti, str. Matache Dobrescu 7. 3. Teodor Feltz de 29 ani, domiciliat în Bucureşti, str. Traian 25, aleea B 8. 4. Carol Rosenfeld de 38 de ani, comerciant, domiciliat în București, str Cazărmei 7. 5. Ilie Ionescu, de 41 de ani, comerciant, domiciliat în București, str. Inginer Tăcu 7. 6. Radu Anghel, de 46 de ani, comerciant, domiciliat în București, str. Bujor 2. 7. Uzinele textile „Sf. Gheorghe” din Bucureşti, str. Bărăţiei 2.Aceştia s-au făcut pasibili de rigorile legii nr. 396/1943, pentru activarea producţiei, regimul preţurilor, reprimarea speculei ilicite şi a sabotajului economic şi au fost arestaţi._______ SERBAREA „101 ZILE LA ŞCOALA DE OFIŢERI MECANICI A cincia promoţie a şcoalei de ofiţeri mecanici a serbat Sâmbătă tradiţionala,101 zie“ Pana la înaintarea la gradul de sublocotenent a elevilor şcoalei. La serbare, care s’a desfăşurat în oala de festivităţi a şcoalei, au asistat, pe lângă ofiţerii şcoalei, în frunte cu comandantul ei, d. colonel D. Popescu cu d-na, un mare număr de ofiţeri superiori şi inferiori de la alte unităţi : a FOi d-ni; lt.-colonel ing. Pahike, loot. ins. Geiger, looot ing. Bushner, ober W. U. Bertelmann. Serbarea a început prin intonarea „Imnului Regal“, Imnul naţional german şi Imnul naţional-socialist, de corul şi orcheeta şcoalei. Elevul prof. adj. Niculescu Vaghe, şeful promoţiei, a rostit cuvântul de deschidere, exprimând în numele camarazilor, recunoştinţă comandantului şcoalei, corpului ofiţeresc şi d-lor profesori, pentru cunoştinţele profesionale technice primite. Corul şcoalei a executat marşul „Rege, Credinţă şi Ţară“, iar elevul caporal Tunaru a recitat „Dragoste de glie“, versuri originale. S-a jucat apoi revista „101 zile“ în 2 acte şi 10 tablouri, interpretată de elevii şcoalei, cu concursul d-rei Virginia Leu Interpreţi au fost elevii : Popescu A, C. Diamantopol, Gh. Didescu, A. Iacoban, D. Alstanti, Gh. popescu, A. Dumitrescu P. Faighel, I. Stoican, M. Vasilescu, N. Comănescu, M. Ionescu, E. Wall, Gr. Bivolaru. După terminarea revistei a urmat o masă comună, la care au participat toţi cei de faţă, într’o atmosferă de camaraderie şi voe bună. D. S. . Marele Cinematograf Scala din Capitală și-a deschis stagiunea de primăvară cu magnificul film Romanul unui tânăr sărac" A fost o premieri unică în statele cinematografiei UNIVERSUL Congresul societăţii ortodoxe naţionale a femeilor române Ziua IlI-a Luni d. a., la ora 15.30, a avut loc în sala de festivităţi a liceului „Zoe Romniceanu“, din calea Moşilor 148, congresul Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române, sub preşedinţia de onoare a d-lui prof. Ion Petrovici, ministrul culturii naţionale. Şedinţa a fost deschisă cu „Imnul Regal", executat de corul Externatului Ortodox. CUVÂNTAREA D-NEI ALEXANDRINA CANTACUZINO D-na Alexandrina Cantacuzino preşedinta generală a Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române, a rostit intre altele, următoarele : „In sbucium, în lacrămi, dureri, îngrijorare mare, se deschide acest Congres, în plin război, când omenirea însângerată şi-a pierdut cu cripătul. Deci, astăzi nu vom prezenta raportul obişnuit al activităţii noastre ci o mărturisire, o sinceră spovedanie faţă da obştea românească, care să ne judece faptele, gândul şi voinţa de bine ce ne însufleţeşte. Tot în acelaş gând programatic, s-a înfiinţat Institutul de fete al Societăţii Ortodoxe din Odesa. Activitatea noastră pentru armată deasemenea trebue aci să fie menţionată. D-na preşedintă generală insolită de d-nele Gobuilă, casiera filialei Chişinău şi de d-na Torent., au mers şi au cercetat spitalele de răniţi de la Odesa, Nicolaev, Kerson, Simferopol, Eupatoria, Bakdiserail, Ialta, Livadia, Klupka, Sevastopol, Mariopol, Melitopol, dând ostaşilor ţigări, lămâi, zahăr, vin, pesmeţi, cărţi, cruci, cărţi poştale, creioane, etc. Au vizitat astfel, toate centrele ostăşeşti, cantine, cămine, spitale, sanatorii, cazărmi, făcând în toate părţile slujbe şi la toate cimitirele de la Tiraspol la Rostov Cu toate vremurile excepţionale în care trăim, cu un curaj deosebit Comitetul Central nu a dat înapoi in faţa greutăţilor şi a răspunderilor, admiţând să se clădească imobilul liceului din Vaslui cu cele opt clase, cancelariile care s’au ridicat la patru milioane cinci sute mii lei (4.509.000), executându-se lucrarea de la 15 iunie la 1 octombrie, ce este podoaba oraşului înzestrat de Societatea Ortodoxă, cu acest imobil, iar vechiul local restaurat cuprinde dormitoarele, băile, lavabourile, laboratorul, paraclisul, etc.Acum se pregăteşte apariţia revistei şcoalelor Societăţii Ortodoxe cu lozinca „Tot înainte". Elevele de la toate şcoalele au lucrat obiecte de lână pentru răniţi, au fost la spitale cu daruri şi au contribuit pentru a îmbrăca copiii săraci. La Internat se serveşte de 5 luni, de eleve, masa la 30 copii săraci. De asemenea, toate Şcolile Societăţii au subscris pentru Palatul Invalizilor suma de lei 30 milo. Regelui nostru tânăr îi urăm să fie viteaz ca Mihai, înţelept ca regele Carol I şi leal ca Ferdinand iubind ţara ce i-a dat naştere, cum o iubea Maria, regina tuturor românilor, în veci slăvită pentru tot ce a dăruit poporului român, din sufletul Ei mare". După cuvântarea d-nei preşedintă generală, se dă cuvântul d-nei Sofia Meteş, delegata Ardealului Vorbeşte apoi, d-na Aida Vrioni, care aduce salutul comitetului central.Sf sa pr. Petrovanu, rosteşte după aceea un cuvânt din partea Mitropoliei Moldovei. Urmează sf. sa pr. Gr. Dumitriu, delegatul Episcopiei Huşi. CUVÂNTAREA D-LUI PROF. ION PETROVICI, MINISTRUL CULTURII NAŢIONALE D. ministru I Petrovici, elogiază opera ortodoxă misionară, pe temei de educaţie creştină a Societăţii Ortodoxe Naţională a Femeilor Române. D-sa adresându-se apoi d-nei Alexandrina Gr. Cantacuzino, ii exprimă mulţumirile guvernului pentru activitatea sa, pentru preţiosul concurs pe care l-a dat în sforţarea culturală a ţării. „Opera d-nei Cantacuzino — a spus d. prof Ion Petrovici — a asigurat continuitatea religiei creştine, în timp de război. Războiul nostru nu este un război de agresiune, ci un război sfânt. Religia interzice războiul de lăcomia cotropitoare, dar aprobă războiul de apărare naţională". In încheere, d. ministru Petrovici urează Societăţii Ortodoxe propăşire deplină, iar d-nei Alexandrina Gr. Cantacuzino, preşedinta generală a Societăţii, îi urează să continue opera sa misionară mai departe, şi să prezideze încă multă vreme congresul Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române. ❖ După cuvântarea d-lui ministru Ion Petrovici, d-ra Nimfa Dionat, profesoară universitară, a prezentat raportul înfăptuirilor filialei Odesa. Urmează înfăţişarea realizărilor filialei Fundulea, de către d-na Maria Mardalescu, preşedinta filialei. D. cenzor Ionăşescu dă cetire apoi bilanţului pe anul expirat raportului cenzorilor şi descărcării gestiunei. Congresul aprobă noul buget şi ratifică alegerea d-r.elor Mardaleescu, Cristescu şi Vulcănescu, drept cenzori, d. Ionăşescu trecând în locul de inspector gertral financiar. S-au cetit apoi rapoartele filialelor Sebeş-Alba, T. Severin şi Galaţi. D. G. Lungulescu rosteşte după aceasta, un cuvânt din partea „Aşezămintelor Sf. Fecioare Maria“. D-na ,Alexandrina Gr. Cantacuzino, preşedinta generală a Societăţii rosteşte, în urmă, un cuvânt de încheiere. Congresul Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române luând sfârşit la orele 29. -■'** - ---------------artistA-bara. LEGITIMA APARARE înalta Curte de casaţie s. II a pronunţat o deciziune ce aduce interesantă desluşire jurisprudenţială disp. art. 451 şi 281 pr. pen. Potrivit primului text, precum se ştie, inculpatul nu poate ataca ordonanţa de trimitere în judecată — cu apel — decât pentru necompetenţă şi cauze ce ating acţiunea publică (moartea, amnistia, prescripţia, etc.). Iar potrivit celuilalt text Camera de acuzare, ca organ de cenzură a ordonanţelor definitive în materie criminală este în drept să examineze toate apărările pe care acuzatul le-a făcut şi le mai face, eventual, faţă de acuzaţiile ce i se aduc. S’a pus de aceea chestiunea de a se şti: dacă apărările acestea obligatorii examenului Camerei sunt chiar şi cele de fond cf. art. 281 ? sau numai excepţiunile apte să stingă acţiunea publică cf. art. 451 ? Recurentul A. Grosul, trimis in judecată pentru crimă de omor (cf. art. 463 alt 4 c. pen.) invocase la instrucţie legitima apărare. Magistratul anchetator a constatat chiar, oarecum, exactitatea acestei circumstanţe ; a considerat-o însă ca un argument de fond, menit să fie cântărit de instanţa de judecată, şi l-a menţinut sub inculpare. Iar Camera de acuzare reexaminând cauza, cf. art. 281 pr. pen., a confirmat ordonanța fără să se mai ocupe măcar de „legitima apărare" invocată , şi l-a pus pe respectivul sub acuzare. Prin recurs s-a susţinut deci că acest tratament ar constitui „exces de putere, omisiune esențială şi violarea textelor...." de mai sus. înalta Curte a respins însă recursul ca neîntemeiat statornicind că art. 451 cârmuiește materia și că singurele apărări ce pot propune cei trimişi în judecată penală prin apel sau întâmpinări la Camera de acuzare sunt cele trase din cauze de stingerea acţiunii publice sau bizuite pe necompetenţă, iar nu şi pentru „legitimă apărare", casare, la instanţa specială — iar nu acte de autoritate — şi că, în orice caz, din moment ce respectivii au câştigat beneficiul excepţiunii după pronunţarea deciziilor de radiere, aceste deciziuni se vădesc a fi fost pe deplin justificate şi legale la timpul lor, astfel că reintrarea în corporaţie cată a se face prin cerere de reînscriere şi cu respectul procedurii legale de reînscriere (pentru ca nu cumva între timp foştii avocaţi să fi căzut in vreo stare de nedemnitate sau de incompatibilitate). Acţiunile făcute de d-nii D. Gherson şi H. Emilian au fost admise totuşi, şi în principiu şi în fond, baroul fiind invitat să-l reînscrie pe tablou. Curtea de apel s. II. s-a pronunţat asupra acţiunii, identice, nr. 3, făcută de d. F. Isac. Curtea a respins această acţiune ca neîntemeiată. DENUNŢARE CALOMNIOASA Trib. Ilfov s. I a condamnat la un an închisoare şi 1 leu despăgubiri civile pe Hascal Rizenberg (Armand), din str. Bibescu Vodă, pentru denunţare calomnioasă. Inculpatul este autorul unei răzbunări asmuţită asupra d-lui comandor Radu Rusescu, ce-i era adversar într’un proces — şiut — în legătură cu succesiunea djunctului general Răsvan. A montat, adică, pe câţiva deţinuţi (cu cari se afla în pensiunea arestului preventiv Văcăreşti) să „declare" la instrucţie că au... conlucrat cu d. Rusescu şi că acesta le-ar fi procurat, fonduri şi materii prime la săvârşirea unor infracţiuni. Oricât de grosolană a fost mistificarea şi cusuţe cu aţă albă minciunile denunţatul a avut de suferit — fireşte — până la destrămarea cabalei. In cele din urmă totuși, s-a descoperit adevărul și a fost identificat mânuitorul sforilor, astfel că victima l-a putut trage la cuvenita răspundere. SITUAŢIA EVREILOR RADIAŢI DIN BAROUL ILFOV Baroul Ilfov aplicând dispoziţiunile decretului lege dela 9 August 1940, privitor la „situaţia juridică a evreilor din ţară" — prin care s’a hotărît românizarea corporaţiilor — a procedat la revizuirea tuturor membrilor săi izraeliţi şi la radierea celor de categoria II (art 5) definită de susmenţionata legiuire. Cei mai mulţi s’au resemnat şi au imbrăţişat alte camere. Alţii insă au făcut acţiuni în contencios. Susţineau anume că deciziile consiliului corpului de avocaţi din baroul Ilfov ar fi acte administrative de autoritate susceptibile deci de a fi atacate în contencios şi că, întrucât au obţinut ulterior — de la Curţile administrative — recunoaşterea calităţii lor de „evrei de categoria doua" deciziile de radiere sunt lipsite de bază legală. Baroul a obiectat că, potrivit legii de organizare a corpului, deriziunile rostite în această materie sunt jurisdicţionale şi deci supuse numai recursului în CORRUPATORII... Parchetul a pus Luni sud rigorile legii penale cu concluzii de arestare pe Rubin Brenner, din str. Ştirbei Vodă 63, pentru crimă de dare de mită şi l-a trimis in cercetarea cabinetului 7 instrucţie. Prevenitul este învinuit că în calitate de funcţionar superior al întreprinderilor „Textila Românească" s. a. din calea Victoriei — a încercat să corupă, cu un „onorariu" de 200 mii lei, pe d. inspector Gh. Popescu, din ministerul economiei naţionale care fusese delegat să inspecteze scriptele întreprinderii. RADU ofteneşte viaţa CALEA VICTORIE!, 81 Lei 395 AŢICA CU CANEPA p. Cămăşi imprimat pt. rochi Lei 309 „ 404 Imitaţie !“ „410 Bucle Lei 495 AŢICA bumbac curat Lei 620 Tifon 8nlac,m Lei 516 VIIŞOR IMPRIMAT p. rochi garantat la spălat Lei 798 STOFE ECOSEZ p. rochi I. O pentru LUI pturc rochi 562 Gradei pensabile Lei 7500 ROCHI CONFECŢIONATE lână pură modele orig. Vieneze tei 825 Mătase „ 819 Zefir TT.'r Lei 1450 MĂTASE p. plăpumi 180 cm. I Lei 2350 Centuri Idit Comere Ianţii de la ţară şi TatránulI găsesc : PÂNZARIE BARCHETURI, MOLTOANE, ATICA, STOFE ETC. Toate articolele noastre sunt din bumbac şi lână garantate Ocolul silvic CĂIUŢI, ;JUD. BACĂU angajează mecanic locomotivă abur, 10.500 lunar; mecanic locomotivă Diesel, 10.500 lunar; doi lăcătuşi buni, 11.100 lunar; strungar în fier, 12.600 lunar; magazioner articole technice, 7.800 lunar; fierar reparat vagoane, 8.400 lunar. Termen probă 15 zile: 7338 MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DIRECŢIUNEA CONTABILITĂŢII PUBUCATIUNE DE LICITAŢIE Nr. 28900, 26 Martie 1943 Se aduce la cunoştinţă generală că în ziua de 14 Aprilie 1943, orele 11 se va ţine a doua licitaţie publică cu oferte închise în localul Prefecturei Poliţiei Capitalei, din Calea Victoriei, Serviciul Economatului Etajul V pentru vânzarea a 1887, aparate de radio aflate în state de nefuncţionare. Preţurile de la care se pot depune oferte sunt cele prevăzute în tabloul inventar al acestor aparate, evaluate de către Oficiul Central de Licitaţie, anexat la cadtul de sarcini întocmit pentru, această licitaţie. Concurenţii vor depune odată cu oferta şi garanţia provizorie de 5% în numerar. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 87—110 din Legea Contabilităţii Publice. Regulamentul Oficiului Central de Licitaţii şi formelor pentru tinerea licitaţiilor publice înserate in Monitorul Oficial Nr 127/931. Cadtul de sarcini, inventarul aparatelor f de radio prevăzut© cu preturile de evaluare pentru fiecare aparat, de la care preţ se poate depune ofertă, precum si aparatele de radio scoase în vânzare se pot consulta si vedea In orice zi lucrătoare la localul Prefecture! Poliţiei Capitalei Serviciul Economat etajul V, între orele 11—13. 7346 DURERI DE STOMAC... ...chiar la începutul mese greţuri sau balonări, chiar la începutul mesei de la primele îmbucături, acreli sau crampe, după masă sunt atâtea semne ale unui deranjament de stomac. O mică doză de pudră sau 2—4 comprimate de Magnesia Bisurata vor uşura imediat aceste indispoziţii, care nu trebue să fie neglijate, căci pot deveni cronice şi pot duce la afecţiuni şi mai grave. Magnesia Bisurata suprimă repede arsurile, râgâelile, gazele balonările intestinale şi toate indispoţiile digestive, deoarece ea neutralizează excesul de aciditate, care irită mucoasa delicată a stomacului care este, nouă din zece cazuri, însăşi cauza acestor indispoziţii. Magnesia Bisurata opreşte de asemenea fermentaţia alimentelor şi aduce o uşurare mucoasei stomacale, iritată de sucul gastric hiperacid. DIGESTIA ASIGURATA prin MAGNESIA STR-LIPSCANI No.110 - TEL-3A6M BISURATA Se găseşte de vânzare la toate farmaciile şi drogheriile din ţară. In pudră lei 142.— şi 211.— în comprimate lei 142.—şi 211.— Flaconul mare este mai economic. 5007 AU FOST TRIMISI IN JUDECATA Tot Luni parchetul a trimis deadreptul în judecata tribunalului corecţional pe următorii infractori : Gheorghe Floareş, din str. dr. Lister 62, pentru refuz de serviciu datorit, regalmepi, datorii Respectivul fusese delegat ministerul economiei national ca inspector de control, pentru reprimarea sneculei si sabotatului, în hala Ghica. Fiind sesizat în această calitate, să instrumenteze pe doi negustori care sneruiau pe fată, acelusit totuși AU SOSIT RENUMITELE MAŞINI ELECTROPNEUMATICE DE REMAIT CIORAPI VITUS Arativä: OFICIUL COMERCIAL PENTRU ORIENT S.A.R. STE. ACADEMIEI 2, BUCUREŞTI CĂSUŢE RUSTICE SOLIDE, PENTRU VARĂ ŞI IARNĂ, IDEALE PENTRU EVACUARE ŞI RECREAŢIE, “olinţe, mobilate rustic, convenabile, construibile în 2-3 săptămâni. Intformaţîuni Arhitect N. Damian, Schitu Blăgureanu 49, tel. 5.06.30 rt-IV AGRICULTORI! TUBURI SPIRALE SEMĂNĂTORI Unicum Drill, Pracn, DISCURI GRAPE ROTATIVI 400 şi 450 mm. diametru PIESE DE SCHIMB PENTRU MAŞINI DE RECOLTAT Mc. Cormick, Deering şi Massey-Harris FIARE EXTIRPATOARE PENTRU CULTIVATORI, LABE GÂSCĂ PRĂŞITORI, CUŢITE PENTRU TOCĂTOARE NUTREŢ, le găsiţi la : RUDELAG H*sap 1% Bucureşti III. Telefon 2-20-85 B-dul Lascăr Catargiu Nr. 17 3671 Motoare Diesel de 200 HP, DINAMURI GRUPURI COMPENSATOARE, și alt© pies® provenit® din demontarea unei UZINI ELECTRICE de CURENT CONTINU, VINDE prin bună învoială, întreprinderile Comunale Turnu-Severin Turnu-Severin B-dul Carol 17. PREDAU cauză de boală, restaurant mare, centrul Capitalei, compus din : Bodegă, Salon, Grădină, Terasă, instalații complecte, mărfuri, clientelă foarte bună, capital necesar circa 15 milioane Oferte scrise, adresaţi „Publicom“ S. A. R., Pasagiul Comedia 6, sub „Restaurant mare“ CAZANE de ABURI industrial© și de apă caldă CONSTRUCȚII METALICE, CUPTOARE TERMICE BOILERE, REZERVOARE etc proecteată și execută în cel mai scurt timp M E T E C H I M PASAJUL COMEDIA, SCARA B., ETAJUL III Telefon 576-50 843 Sardeluţe sărate vinde ! INSTITUTUL NAȚIONAL AL COOPERAŢIEI CU LEI 70 Mrogramul din Depozitul Frigul Bucureşti Calea Şerban Vodă 180 Carbo-Chemix Pastile mentolate de CĂRBUNE VEGETAL CU EXTRACTE DE PLANTE LAXATIVE LAXATIV ideal cu absorbţia gazelor şi toxinelor Lucrează natural fără dureri, producând digestie uşoară şi normală. CARBO-CNEMIX găsiţi la farmacii şi drognerii. Chemix S. A. R. 2500 Sft. A. Wig AIndustriaşi Economisiţi combustibil, mărind randamentul Cazanelor cu aburi. Proecte şi execuţie rapidă. Ing. AURELIAN DASCALESCU, Calea Victoriei 208 Tel. 4.74.51. 37 FUNCŢIONARI nemobilizabili sau funcţionari având minimum liceul complect şi o DACTILOGRAFA, având cunoştinţe de limba germană, se angajează de mare întreprindere din Bucureşti. Oferi© deteilație la ziar sub Nr. 170 P. 73flS TEI TOPIT TEI LISTEAV flifpf ilespisat in formă & MA de RftFIE, pentru VII si FERME, găsiţi orice cantitate, la Intrep. EFTIMIE PREDOLEANU s.a.r. din Bucureşti ŞOS. MIHAI BRAVU Nr. 24 Telef. 108/65—104/00 Palmii de fabricat lanţuri 9 lina centrifugă Una pompă Worthington DE VÂNZARE LA UZINELE ROMANE Şos. Vitan 346 Guvernământul Transnistriei caută local pentru birouri, minimum 10 camere, două garaje şi magazie Telefon 3.09.17 ♦ -9--. -›‡• V v ‡ % v -r V 4P ’♦"♦"4- 4 Cumpăr Societate Anonimă având ca obiect exploatări miniere şi eventual şi industriale. Fără activ şi pasiv. Adresaţi la ziarul „Universul" sub 202 P. 11 PURTAT! Brâul lui Iov 874 RADIO noi mărci germane la priză şi baterii. Noul Super priză german, 4 lămpi, toate posturile numai 13.Q2Q. Schimb de aparate. Reparaţiuni executate de inginer diplomat specialist. „SACECO“ Academiei 6. Etaj I. Tel. 5.71.01. Avem lanterne, baterii anodice şi pătrate. 19 Remediu suveran contra SCABIEI Vintae sigură in 2 zile Produs „CHEMIX“S.A.R. De vânzare la farmacii si drogherii II 1828 (râie)