Viaţa Economică, iulie-decembrie 1971 (Anul 9, nr. 27-53)

1971-09-03 / nr. 36

ESURSELE de care dispune tara noastră in domeniul fabricaţiei de M mase plastice au permis ca in anii socialismului, prin investiţii sub-Egistanţiale, să se creeze o industrie petrochimică, care pune la dispoziţia M ^ economiei naţionale cantităţi sporite de diferiţi polimeri. Concomitent,u au fost construite întreprinderi care prelucrează masele plastice în produse necesare atît pentru nevoile industriei cît şi pentru consum. România se numără astăzi printre ţările cu o industrie de mase plastice în continuă dezvoltare, care acoperă o bună parte din necesităţile economiei (masele plastice intervenind ca înlocuitori ai metalului, lemnului, linei, bumbacului etc.) asigurind, totodată, şi posibilităţi pentru export. Cîteva comparaţii pot fi edificatoare. In prezent, pe plan mondial producţia de mase plastice pe un locuitor atinge circa 4,5 kg. In ţări industriale cu vechi tradiţii in acest domeniu (R.F. a Germaniei, Japonia, S.U.A., care utilizează masele plastice industrial de 40—50 de ani), se realizează in jur de 35—45 kg pe locuitor. In ţara noastră, unde industria de mase plastice datează de aproximativ 15—20 de ani, producţia pe un locuitor atinge actualmente circa 12 kg, crescind la aproape 25 kg pînă la sfirşitul actualului cincinal. Este o dovadă a efortului de valorificare a resurselor ţării, in scopul lărgirii bazei de materii prime necesare industriei, construcţiilor, agriculturii, cît şi pentru consum. Ţinind seama de cerinţele în continuă creştere ale economiei de astfel de materiale, ne-am adresat tov. ing. Mihai LUCACI, director de producţie al Grupului industrial de prelucrare a maselor plastice din Bucureşti — una din marile noastre centrale specializate în acest domeniu — cu rugămintea de a răspunde la unele întrebări privind tendinţele de dezvoltare a acestei industrii în viitorii ani, precum şi modul in care se vor acoperi diversele solicitări atît pe plan intern cit şi pentru export. • Ce loc ocupă industria de mase plastice în contextul dezvoltării economiei moderne ? — înainte de a da un răspuns la întrebare, aș avea de făcut o precizare. Pînă nu de mult masele plastice au fost privite ca înlocuitoare a unor materiale clasice — oțel, lemn, cupru, fontă etc. Astăzi ele nu mai pot fi privite ca „surogate“, materiale ce înlocuiesc mai mult sau mai puţin eficient pe altele, ci sînt considerate pe drept cuvînt, de toată lumea, ca materiale noi şi într-o anumită măsură am putea spune specifice epocii în care trăim. Dacă nu ar fi existat masele plastice nu se puteau face nici primii paşi pe lună, deoarece o bună parte din echipamentul celulelor spaţiale, a echipamentelor cosmonauţilor sunt realizate cu ajutorul sau direct din mase plastice. De lafel, astăzi nu se mai poate concepe o o dezvoltare industrială într-o ţară, fără existenţa unei industrii de mase plastice. Şi nu numai industria, dar şi agricultura, construcţiile, transporturile fac apel tot mai mult la aceste materiale. Aşa se explică de ce pe plan mondial industria maselor plastice prezintă un ritm de dezvoltare din cel mai ridicat. Datele statistice şi previziunile pentru perioadele următoare arată nu numai menţinerea, dar şi intensificarea ritmului producţiei acestor materiale — pentru 1980 prevăzîndu-se o creştere de 70 m/o a producţiei faţă de realizările anului 1965. Aşa după cum prevăd unii specialişti, în următorii 25—30 de ani producţia mondială de mase plastice pe un locuitor va depăşi substanţial consumul de oţel. • Ce factori determină asemenea ritmuri înalte ? — Sunt nenumăraţi factori care fac ca industria de mase plastice să cunoască un ritm accelerat de dezvoltare. In primul rind aş arăta faptul că ea valorifică superior unele resurse cum sunt gazul metan, ţiţeiul şi sarea, punînd la dispoziţie o bază largă de materii prime pentru industrie. Materialele plastice asigură calităţi superioare, ceea ce le conferă rolul de înlocuitori a unor materii prime clasice din cele mai solicitate. De asemenea, produsele în care ele sunt incorporate, permit realizarea de parametri tehnici superiori. Un alt factor — şi nu mai puţin important — este şi cel al creşterii productivităţii muncii. Obiectele cele mai complicate, care fabricate din metal necesită un volum mare de manoperă calificată, pot fi confecţionate, dacă se folosesc materiale plastice, cu o manoperă foarte redusă şi de calificare medie. Aceasta determină creşterea productivităţii muncii şi scăderea costurilor de producţie. Totodată, pentru ţările care dispun de materii prime pentru fabricarea maselor plastice, crearea unei industrii specifice autohtone asigură şi o resursă de export favorabilă. Din studiile existente rezultă că industria de mase plastice valorifică în cel mai înalt grad resursele naturale. • Vă rugăm să ne înfăţişaţi principalele coordonate ale dezvoltării producţiei de mase plastice, precum şi sfera lor de utilizare. — Industria de mase plastice din ţara noastră a început să se dezvolte abia după anul 1955, atît ca producţie de polimeri (mase plastice), cît şi sub formă prelucrată. Ritmul de creştere a industriei de mase plastice (producţie, prelucrare şi introducere în consum) a depăşit în ultimii 10 ani ritmurile de dezvoltare din celelalte ramuri ale economiei naţionale şi se menţine, în continuare, la un nivel ridicat. Pe baza investiţiilor alocate de stat au fost construite atît combinate petrochimice, cît şi uzine de prelucrare a maselor plastice în diferite zone geografice ale ţării. Astăzi, România — datorită dezvoltării industriei de mase plastice — acoperă o bună parte din nevoile interne, avînd şi posibilităţi pentru export. Referindu-mă la sfera de utilizare a maselor plastice aş vrea să subliniez faptul că industria chimică realizează în marea majoritate a cazurilor produse cu caracter industrial şi în mică măsură pentru consumul populaţiei, întreprinderile aparţinînd Grupului nostru de uzine, realizează în prezent peste 5000 de tipuri şi tipo-dimensiuni de astfel de produse. Am repurtat succese importante în fabricarea de ţevi din mase plastice pentru construcţii industriale şi de locuinţe , numărindu-ne în prezent printre puţinele ţări care folosesc intens ţevile din materiale plastice în construcţii. Tot pentru construcţii au fost fabricate din policlorură de vinii pardoseli (parchete şi linoleum), precum şi tapete uşor de întreţinut şi durabile. Rezultate remarcabile au fost obţinute în producţia de granule din policlorură de vinid pentru industria electrotehnică. Prin folosirea unor asemenea materiale la fabricarea cablurilor electrice, a tuburilor de izolaţie tip Bergman şi Pantzer se economisesc importante cantităţi de materiale de izolaţie clasică. O ramură importantă care utilizează larg masele plastice, este şi agricultura. Folosirea de conducte pentru irigaţii din mase plastice, a foliilor de polietilenă pentru sere şi răsadniţe asigură condiţii pentru obţinerea de recolte timpurii şi bogate, înlocuindu-se mari cantităţi de lemn, sticlă, fier etc. Mari economii realizează, prin utilizarea materialelor plastice, industria electrotehnică, industria de maşini agricole şi de maşini-unelte. S-au fabricat, de pildă, rotori şi statori pentru turbinele de foraj din policarbonat şi polietilenă. în felul acesta s-a mărit randamentul turbinelor cu 15—20 m/o, economisindu-se totodată între 500—1000 gr. de oţel de fiecare turbină. O largă întrebuinţare cunosc materialele plastice şi la fabricarea utilajelor chimice. Aici ele se folosesc pentru căptuşiri anticorosive, conducte de transport, utilaje pentru ventilaţie şi altele, economisindu-se cantităţi importante de materiale antiacide sau alte metale înnobilate. O direcţie însemnată în sfera preocupărilor industriei de prelucrare a maselor plastice, o cuprinde şi realizarea cît mai diversificată a ambalajelor. S-au obţinut şi în acest domeniu progrese însemnate : îngheşămintele agricole, de pildă, se transportă astăzi in ambalaje de mase plastice ; s-au înlocuit navetele din metal şi lemn pentru transportul sticlelor, al pîinii, fructelor cu altele din mase plastice ; se realizează pe scară industrială saci, pungi, diferite ambalaje pentru medicamente ; se execută butoaie, sticle etc. O parte din produsele ce le realizăm sunt exportate. Am ajuns, de altfel, ca 10—15% din producţie s-o livrăm în diferite ţări ale lumii. Desigur, ceea ce am rezolvat pînă în prezent nu reprezintă totul din ceea ce s-ar fi putut face. Avem în faţa noastră de realizat un program deosebit de complex. Va trebui să lărgim nomenclatorul de produse, să executăm sortimente complexe, care să satisfacă o gamă largă de cerinţe. La sfirşitul actualului cincinal, producţia ce va trebui s-o atingem va reprezenta mai mult decît dublul faţă de 1970. Pentru înfăptuirea tuturor acestor sarcini se cer depuse eforturi pe plan concepţional, al asigurării de materii prime, al dezvoltării şi dotării industriei de prelucrare cu utilaje specifice de înaltă tehnicitate. • Dv. aţi subliniat într-unul din articolele publicate în urmă cu un an în revista noastră anumite greutăţi în extinderea utilizării maselor plastice în industrie. Ce ne puteţi spune azi, au fost ele soluţionate ? — Au fost înregistrate unele progrese. De fapt, le-am şi amintit : masele plastice au căpătat o largă extindere — datorită şi unei strînse colaborări cu partene- „Deşi am înregistrat progres totuşi ne aflăm încă la un nivel rec De aceea, trebuie ca, paralel cu elatarea bazei de materii prime şi matdustriei de materiale plastice şi prepuri suplimentare pentru o mai bună domeniu". (Din expunerea tovarăşedinţa Comitetului Executului din 95 noiembrie 19 Laaaan—gmmmmmMMmüMmBmm&aasm rii — în construcţii, în industria electroc__ tehnică, în construcţii de maşini, în agricultură şi în fabricarea ambalajelor. Cu tot saltul cantitativ şi calitativ făcut, ca specialişti nu putem fi mulţumiţi nici în prezent de nivelul atins mai ales în domeniul introducerii maselor plastice în diferite sectoare industriale şi, în special, în industria construcţiilor de maşini. Sunt aici încă probleme care n-au fost şi nu sint pe deplin elucidate — probleme de Diversificîndu-şi sortimentul, produsele întreprinderilor prelucrătoare ale maselor plastice sunt prezente in tot mai multe sectoare ale economiei nationale STRA DE DEZ] INDUS DE UN PLAS