Viața Nouă, august-decembrie 1949 (Anul 1, nr. 1-121)

1949-08-08 / nr. 1

SARCINILE ZIARULUI „VIAȚA NOUĂ“ DANILOV VASILE Secretar adjunct (locțiitor de secretar) al Județenei PMR, O viață nouă,—îmbelșugată,—ce se clădește prin munca și lupta clasei muncitoare din țara noastră, o viață lipsită de exploatare, acesta este țelul spre care ne conduce Partidul Muncitoresc Român. In lupta pentru făurirea acestei vieți noi, ziarul „Desrobirea“, îndrumat permanent de Partid, s’a străduit să devină ceea ce ne învață Lenin, nu numai un propagandist și agitator colectiv, ci și un organizator colectiv. „Desrobirea“ a apărut la 7 Septembrie 1944, după isgonirea din țara noastră a hoardelor fasciste germane de către eroicele Armate Sovietice, încă de la primul său număr, ea a luptat pentru distrugerea rămășițelor fascismului, pentru lichidarea exploatatorilor, pentru o viață nouă a muncitorilor și țăranilor muncitori din țara noastră, ducând cuvântul Partidului Comunist Român, iar după unificare, al Partidului Muncitoresc Român în masele largi ale oamenilor muncii. Ziarul a luat parte activă la toate transformările revoluționare înfăptuite de clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului. In urma acestor transformări înfăptuite în țara noastă, titlul ziarului „Desrobirea“, organ al Județenei P. M. R.Covurlui, nu mai corespunde condițiilor noi de desvoltare din Republica noastră Populară. începând cu acest număr, ziarul va purta titlul de „ Viața Nouă“ el devenind totodată organ al al Comitetului Provizoriu Județean și Orășenesc. „Viața Nouă“, trebue să ducă lupta hotărâtă împotriva dușmanului de clasă, care ar încerca să submineze regimul nostru de democrație populară, trebue să sprijine activ desvoltarea economică a țării noastre, pentru ca să devină o țară cu o industrie puternică și cu o agricultură mecanizată; trebue să dea tot sprijinul, pentru îndeplinirea Planului de Stat prin stimularea întrecerilor socialiste a inovatorilor, inventatorilor și fruntașilor în producție. „ Viața Nouă“ trebue să ducă la îndeplinire toate sarcinile trasate de Partid, să lupte pentru o bună reușită a colectărilor și a campaniei de toamnă Ea trebue să sprijine sectorul socialist din agricultură — Gospodăriii Agricole de Stat, Stațiunile de Mașini Tractoare—și să dea o atenție deosebită primelor 2 Gospodării Agricol Colective din județul nostru, cari din țărănimea muncitoare din satele noaste spre o viață nouă. „Viața Nouă“, trebue să sprijie din toată puterea ei alianța dintre clna muncitoare și țărănimea muncitoare și să atragă în jurul ei massele largi popilare, pentru ca în felul acesta să dețiiă tot mai mult un ziar scris de mase, pentru masse. Toată grija și toată atenția trebue îndreptată spre întărire pieteniei Româno-Sovietice, populaizând sprijinul și marele ajutor pe are nu l-a dat și continuă să ni-l dea Mara Țară a Socialismului, Uniunea Sovietiă. Urmând exemplul glorioasei prțvi sovietice și a „Scânteii“, ziarului „ Viața Nouă“ îi revine sarcina de a duce în rândurile masselor muncitoare din fambrici și de pe ogoare, cuvântul Partidului, înarmându-le cu ideologia itrxist- leninist-stalinistă, mobilizându- le și ajutându-le în munca lor. Ziarul folosind din plin urma citirii constructive, trebue să scoată la iveală părțile negative ale muncii,iecărei unități de producție, să descopre cauzele lor și să arate calea ce o ia de urmat pentru lichidarea lipsurior, desvoltând totodată spiritul autocrtic în rândurile oamenilor muncii. „ Viața nouă“, trebue să duce o luptă dârză pentru apărarea cuceriilor dobândite de clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru demarcarea agenților imperialismului angloamerican — ațâțător la râsboaie — și să exprime cu tărie dorința de face a poporului nostru muncitor. Sub conducerea Partidului înainte la luptă și la muncă pentru construirea unei vieți noui, pentru construirea socialismului în țara noastră. Datorită eliberării țării noastre de sub jugul fascist de către glorioasele Armate Sovietice, a fost posibil ca la 7 Septembrie 1944, cu sprijinul și sub îndrumarea P.C.R. să apară și în orașul nostru un ziar local, ziarul „Desrobirea“. Dacă la apariția sa, ziarul „Desrobirea“, organ al Județenei Covurlui a P.C.R. a avut un tiraj de numai 300 lei, datorită îmbunătățirii conținutului său, a ajuns ca în ultima vreme să se difuzeze în mii de exemplare, el fiind citit cu multă dragoste de muncitorii din fabrici, uzine, instituții cât și de țărănimea muncitoare. Ținând seama de realizările înfăptuite în Stat de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, socotind că actualul titlu al ziarului „Desrobirea“ organ al Județenei P.M.R. Covurlui, nu mai corespunde condițiilor noi de desvoltare ale țârii noastre, ziarul va purta titlul de „Viața Nouă" devenind totodată și organ al Comitetului Provizoriu Județean și Orășenesc. Dacă ziarul „Desrobirea“ a obținut succese importante în activitatea sa— în perioada de luptă grea prin care a trecut astăzi prin cearea noilor condiții de desvoltare economică și culturală, ziarul „Viața Nouă“ urmând linia trasată de Partid, va trebui să militeze cu și mai multă hotărâre —pe pozițiile de luptă ale clasei muncitoare, în sprijinul realizării misiunii istorice a acesteia și anume:aceea de desfănțare, totală a exploatării omului de către om și de construire a societății socialiste. Lenin și Stalin ne învață cât de important este ca în fiecare etapă de desvoltare, să apuci veriga principală din lanțul de probleme ce stau în fața clasei muncitoare — spre rezolvare. Sarcina de bază ce stă acum în fața întregului nostru popor muncitor, este îndeplinirea și depășirea Planului de Stat. Dacă într'o bună măsură „Desrobirea" s'a preocupat de această problemă principală ea a avut și multe lipsuri. Astfel nu și-a concentrat atenția mai mult asupra Întreprinderilor importante ca: Șantierul Naval, „S. R. T.“, „7 Noembrie“, Atelierul „C. F. R.“, filatura „Atlantic“... Astăzi când clasa muncitoare, condusă de Partidul Muncitoresc Român, se află în plină luptă pentru pregătirea condițiunilor necesare transformării socialiste agriculturii, sarcina îmbunătățirii muncii noastre la sate, capătă o însemnătate deosebită. In această muncă, rolul presei este uriaș. Rezoluția Comitetului Central al P. M. R. din 3-5 Martie, asupra sarcinelor Partidului în lupta pentru întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare și transformarea socialistă a agriculturii, constitue pentru presa noastră, un izvor nesecat de probleme de care ea trebue să se preocupe. Ziarului „Desrobirea“ însă nu s'a preocupat îndeajuns — cum ar fi fost necesar — de activitatea culturală artistică a Gospodariilor de Stat S. M. T.urilor, precum și de activitatea culturală a Sindicatului de Salariați Agricoli, care au un rol important în educarea muncitorilor agricoli. Deasemeni, ziarul „Desrobirea“ a făcut prea puțin în domeniul popularizării științii la sate și în ce privește combaterea superstițiilor și misticismului, cu o parte pozitivă a muncolectivului ziarului „Desrobirea“, este faptul că a organizat o rețea de corespondenți în întreprinderi și instituții. O lipsă mare o constitue însă aceea că, corespondenții sătești au fost organizați într'un număr foarte mic, neținându-se (Continuam în pag. 4-a SUB CONDUCEREA PARTIDULUI Să luptăm cu hotărâre pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat CIOCÂRLIE VASILE Reap. Secției Prop. Agit. a Jud. P. M. R. < PAGINI 4 LEI LUN! 8 AUGUST 1949 ANUL I NR. 1 PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITI.VA ! O armă de luptă a oamenilor muncii La apariția primului număr al gazetei locale „VIAȚA NOUĂ“, organ al Comitetului Județean P.M.R. Covurlui și al Comitetului Provizoriu Județean și Orășenesc, oamenii muncii salută cu bucurie noua gazetă care va fi un adevărat îndrumător în lupta pentru realizarea Planului de Stat, pe drumul construirii socialismului în țara noastră. Noua gazetă, înțelegăndu-și rolul de mobilizator al tuturor forțelor creatoare ale oamenilor muncii din uzine, fabrici și ogoare, este organ de luptă pus în slujba poporului muncitor, pentru lichidarea rămășiților și mentalităților burgheze, cât și pentru stimularea efortului muncitorimii, în care pășește din victorie în victorie, pe drumul uirii și depășirii în depliPl anului de Stat. Muncitorii, țăranii și intelectualii legați de popor, își vor spune cuvântul și preocupările lor, prin ziar, aăzând în mod deschis — așa cum ne învață Partidul — roadele și lipsurile muncii lor și venind cu propuneri pentru îmbunătățirea muncii. Ziarul „VIAȚA NOUĂ“ va trebui să pătrundă adânc în massa mare a țărănimii muncitoare de la sate, acolo unde se duce lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii. Indeplinindu-și rolul de îndrumător și mobilizator al organelor muncii, în toate acțiunile întreprinse de Partid și Guvern, sprijinind activ întrecerile socialiste, popularizând metodele noi de muncă, ziarul „ Viața Nouă“ va fi un factor activ în lupta pentru construirea socialismului în țara noastră. Urăm ziarului „ Viața Nouă“, spor la muncă. Comitetul Provizoriu al Județului Covurlui „VIAȚA NOUĂ“ o verigă de legătură între organele puterii locale și massele largi muncitoare „VIAȚĂ NOUĂ" înseamnă o puternică legătură intre organele locale ale puterii de Stat și massele largi muncitoare. „VIAȚA NOUA“, va reflecta viața gospodărească a orașului nostru și va mobiliza oamenii muncii pentru împlinirea sarcinilor ce le revin, făcându-i să înțeleagă problemele gospodării și să poată lua pate activă la rezolvarea lor. Prin mijlocirea ziarului, cetățenii orașului nostru vor avea posibilitatea să-și spună cuvântul în toate acțiunile Comitetului Provizoriu, să critice constructiv lipsurile și să facă propuneri, pentru îmbunătățirea muncii. Folosind critica și autocritica tovărășească exercitată prin presă, mergând pe drumul trasat de Partidul Muncitoresc Român și folosind experiența sovietică, Comitetul Provizoriu al orașului va putea să antreneze toate energiile și talentele organizatorice ale oamenilor muncii, pentru reconstruirea orașului, pentru împlinirea și depășirea Planului de Stat, contribuind (Continuare în pag. 4-a) La apariția primului număr al ziarului „Viața Hattă“ Ziarul „Desrobirea“ și-a început apariția îndată după 23 August. Eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică și răsturnarea dictaturii lui Antonescu au stârnit în massele largi ale poporului român un puternic avânt de luptă. Clasa muncitoare, condusă de Partid și aliată cu țărănimea muncitoare a început o luptă tenace pentru a cuceri puterea politică. Alungarea de la putere a elementelor celor mai reacționare ale burgheziei —la 6 Martie 1945,— reforma agrară, victoria repurtată în alegerile din Noembrie 1946, îndepărtarea din guvern a ultimilor reprezentanți exploatatoare, ai claselor doborârea monarhiei, au fost etapele victorioase ale acestei lupte mărețe. Luând în mâinile sale puterea de stat, clasa muncitoare sa folosit și se folosește de ea pentru a lichida pozițiile economice ale claselor exploatatoare, și pentru a construi socialismul. Naționalizarea principalelor mijloace de producție a înlăturat pe capitaliști din industrie, lichidarea resturilor proprietății moșierești a înlăturat definitiv pe moșieri din economia rurală. Un puternic sector socialist în continuă creștere, a fost creat, a fost întocmit și pus în aplicare Planul de Stat; se înfăptuesc condițiile transformării socialiste a agriculturii. Purtător de cuvânt al Partidului, ziarul „Desrobirea“ și-a adus contribuția la mobilizarea masselor muncitorești din orașul și județul nostru în toate acțiunile mărețe ale luptei pentru cucerirea puterii politice și pentru înfăptuirea condițiilor construirii socialismului. Astăzi,când prin lupta eroică a clasei muncitoare poporul român a fost desrobit de sub dominația politică și exploatarea economică a burgheziei și moșierimii, când mersul ascendent al economiei socialiste îi crează condițiuni pentru o viață prosperă și fericită, pentru o viață nouă, care contrastează cu viața întunecată din trecut, ziarul „Desrobirea“ își schimbă titlul în cel de „Viața Nouă“, mai potrivit fazei de desvoltare socială pe care am atins-o. „Viața Nouă" se va strădui să urmeze luminosul exemplu al presei sovietice și al „Scânteiei“ Organul central al P.M.R. —în ceea ce privește principialitatea, combativitatea față de dușmanii socialismului și legătura strânsă cu mass ®le, îndeplinindu- și conștiincios rolul de propagandist, agitator și organizator colectiv. Organ al Comitetului Județean al P.m.B. Cavuilas, „Viața Nouă“ va reflecta pe larg în coloanele sale viața de partid și va acorda o deosebită atenție problemelor marxism-leninismului, pentru a contribui la ridicarea neîncetată a nivelului ideologic al membrilor de partid. Ne stau astăzi în față sarcini mari înaintând pe drumul construirii socialismului, trebue să îndeplinim și să depășim Planul de Stat, să desvoltăm industria socialistă, să înfăptuim transformarea socialistă a agriculturii. „Viața Nouă se va strădui să-și aducă contribuția la realizarea acestor sarcini istorice, nu va face cunoscute victoriile în producție, inovațiile tehnice, va ajuta schimbul de experiențe, va desbate temeinic toate problemele legate de Planul de Stat. Un rol important în această direcție revine (Continuare în pag. 4-a) Tov. Danilov Vasile secretarul Organizațieiudețenei Covurlui a P. M. R. și delegat al C.C. P.M.R. înmânează statutul de constituire a Gospdăriei Agricole Colective „23 August 1944“ tov. Ștefanache Alexandru președintele Gospodăriei. La constituirea primei Gospodării Agricole Colective „23 August 1944“ din Urlești ce a avut loc Duminică 31 Iulie 1949 țăranii muncitori membrii ai acestei gospodării plini de entuziasm aprobând statutul. _____ .