Viața Nouă, iulie-septembrie 1950 (Anul 2, nr. 271-348)

1950-07-01 / nr. 271

laturista Sofia Busuioc, este tovarășelor ei de munca * 1rație la Congresul U.F.D.R. care a lunieat pen* din iareacuri. mp și și* lua lupta Iva flarean din Parra fost munci- FiHmon avântul de celeidețului—re din orașul Ș^Tucil H^nostru, care prin munca lor, prin succesele obținute, contribui în mod activ la lupta pentru pace, ea a adus cuvântul adresat tuturor femeilor muncitoare, care sunt gata să apere de răsputeri cel mai de preț bun al omenirei muncitoare —Pacea—tuturor acelor femei care sunt gata să stea stavilă imperialismului și planurilor lui de cotropire. Tovarășa Sofia Busuioc este una dintre muncitoarele fruntașe din filatura „Filimon Sârbu". In trecut, viața ei nu se deosebea cu nimic de viața milioanelor de femei asuprite crunt, milioane de femei care astăzi se ridică libere în țările cu democrație populară, se ridică pentru a apăra pacea, bunăstarea și fericirea copiilor lor, înaltă, cu părul încărunțit cu fața brăzdată de cute adânci — mărturiii anilor cei grei din trecut — tov. Sofia Busuioc este una din acele femei care astăzi bucurânduse de roadele muncii sale, este o Înflăcărată partizană a păcii. In jurul tovarășei Sofia, s’au strâns mai multe tovarășe. Pe fețele lor ne citește nerăbdarea, așteptând-o să.și inceapă povestirea. — Ce să vă spun dragele mele — a început tov. Busuioc.—Tare emoționată am fost când a intrat trenul în gara de Nord. Eu nu fusesem încă niciodată în Capitală și nu știam unde să privesc mai întâiu. Frumos neau mai primit. Capitala scumpei noastre Patrii era îmbrăcată în haine de sărbătoare— ne sărbătoreau pe noi femeile muncitoare. Când s-ar mai fi întâmplat în vremurile burgheziei așa ceva ? ...Atunci trăiam în întuneric. Acum în schimb peste tot, în cel mai îndepărtat cătun pătrunde lumina, acum pășim spre o viață nouă. Mi-am putut da mai bine seamă de aceasta când am stat de vorbă cu delegatele acelor țări unde teroarea capitalistă asuprește încă pe oamenii cinstiți și iubitori de pace. Am văzut în ochii lor lacrimile și durerea surorilor noastre asuprite și atunci am văzut mai bine cât de mult prețuiește libertatea unui popor, cât de minunate sunt realizările poporului nostru în lupta sa pentru construirea unei vieți pașnice, pentru construirea socialismului. La Congres, — spune tov. Sofi« Butulocn continuare— am putea vedea cât da fericiți suntem noi cei liberi, am simțit cât de necesară e munca mea alături de cea a milioanelor de oameni ai muncii, am văzut că fiecare din noi trebue să contribue prin muncă la lupta pentru pace, pentru viitorul fericit al copiilor noștri. Succesele pe care le obținem în muncă sunt lovituri puternice date ațâțătorilor la război Tovarășa Sofia Busuioc, povestește cu entuziasm despre cuvântarea tovarășei Ana Pauker care a accentuat asupra rolului femeii în lupta pentru pace și care amintind despre anii de grea teroare exercitată de regimurile burgheze moșierești asupra poporului nostru muncitor, a exprimat hotărât în numele femeilor din R P.R. dorința acestora de a lupta pentru pace și dragostea lor pentru femeile din țările asuprite. Vorbind apoi despre raportul tovarășei Constanta Crăciun asupra activității UFDR tov. Sofia Busuioc spune : „Mi-am dat seama din raportul tovarășei Constanta Crăciun cât de importante sunt succesele pe care noi le obținem în muncă. Uitațivă de exemplu la muncitoarele noastre dela noi, din filatură, uitați-vă la Iov. Constanta Tănase care a depășit norma cu 165 la sută și multe alte fruntașe dela noi din fabrică. In munca lor aceste tovarășe folosind metodele de muncă sovietice, înlăturând timpii morți au obținut succese importante. Aceste succese sunt o contribuție serioasă în lupta pe care toți oamenii muncii din țara noastră o duc pentru împlinirea și depășirea Planului de Stat pentru consolidarea economică a țării noastre. In felul acesta succesele obținute în muncă sunt o lovitură puternică dată ațâțătorilor la război. Cuvântul delegatelor sovietice a însemnat pentru Congres o învățătură bogată Au luat apoi cuvântul membrele delegației sovietice — continuătov. Sofia Busuioc — Spusele lor au fost pentru noi o învățătură bogată, a fost un mijloc de a cunoaște surorile noastre sovietice, de a ne însuși din experența lor atât de plină de succese obținute în munca profesională cât și în cea politică. Și tov. Sofia Busuioc povestește despre activitatea fimiilor sovietice, despre metodele întrebuințate în muncă, despre faptul că în U.R.S.S. întrecerea socialistă este o metodă permanentă de muncă, despre realizările obținute de femeile sovietice în ceea ce privește ocrotirea mamei și a copilului pe tărâm sanitar, etc. Toate aceste realizări trebue să ne fie nouă un exemplu viu. Ele trebue să ne fie îndreptat în munca de zi cu zi în care să folosim metodele sovietice. «Imi i-au angajamentul să lupt din toată puterea mea pentru pace»... .. răsună hotărît glasul tovarășei Sofia Busuioc. — Să lupt din toată puterea mea alături de toți acei care luptă, pentru pace. Și pentru ea și reușim în această luptă în primul rând trebue să muncim fiecare din toate puterile Trebue să știm că numai prin muncă hotărîtă, pentru construirea socialismului, vom contribui la lupta pentru pacea lumii întregi. Să pornim cu hotărîre la muncă sub îndrumarea Partidului nostru pentru o viață mai bună, pentru fericirea copiilor noștri. S Feri Gradinele publice și parcurse, sunt locurile care înfrumusețează orașul, și în care oamenii muncii își petrec orele libere în aer. Orașul Galați, centru industrial care a suferit mult de pe urma războiului a început săși schimbe fața prin mobilizarea masselor largi muncitoare la marea operă de reconstrucție inițială de Partid și Guvern. Odată cu refacerea clădirilor avariate și deblocarea orașului de ruine a început și acțiunea de înfrumusețare prin crearea de nouă grădini și spații verzi. Astăzi orașul nostru posedă cca. 10.600 m. p. spații verzi. In raport cu suprafața orașului care este de 1.600 ha. și cu numărul locuitorilor spațiile verzi sunt insuficiente. In noul plan de sistematizare al orașului se prevede o extindere masivă a spațiilor verzi. Toată liziera orașului se va transforma în parcuri, iar terenurile inundabile din valea orașului urmează a fi transformate în spații verzi. Se va crea de asemenea un mare parc comunal. In prezent există următoarele grădini, parcuri și squaruri: Grădina publică pe o întindere de 4,4 ha.; parcul din extremitatea Bulevardului Republicei de 1,4 ha.; parcul din centrul orașului de cca. 900 m. p.; parcul triunghiular din Bulevardul Republicei colț cu strada Radu Negru; grădina botanică de 3.000 m. p.; parcul din Piața Republicei; parcul din str. Eliade Rădulescu; parcul dr- Piața Libertății de 1.300 m. p. și o serie de squaruri ca cel din fața gării de pasageri din fața Comite (Continuare în pag. 3-a) Pentru înfrumusețarea orașului nostru Este necesar sa se acorde o atenție mai mare extinderii spațiilor verzi și întreținerii lor Conferințe ce se vor ține în județ în cadrul Societății pentru Răspândirea Științei Societatea pentru Râsândirea Științei și Culturii, filiala Galați, în cadrul acțiunii de sprijinire a campaniei de recoltare și colectare, va ține în județul nostru Duminică 2 Iulie un număr de 23 conferințe. In comunele : Vânători, satul Costea, satul Oda la Manolache se va custrrenția despre: „Recoltarea păroaselor în comuna Tutu- Cișd se va conferenția despre: „Somnul și visele“, în comuna Șivița, satul Tătare», satul Ijdileni și Frumușica se va conferenția despre: „Recoltarea păioaselor în satul Tămăoani se va conferenția despre: „Tuberculoză în satul Stoicani, Foltești și Măstăcsni sa va conferenția despre: ,, Recoltarea păioaselor în comuna Chiraftei sa va conferenția despre:Tuberculoză în satul Fărțănești se va conferenția despre: ,,Recoltarea păioaselor", în comuna 30 Decembie se va conferenția despre: „Somnul și visele 1, în comuna Umbrărești, Bojoni, satul Moscu și comuna Băneasa ne vi conferenția despre: Recoltarea păioaselor", în comuna Balintești se va conferenția despre: „Somnul și visele", în comuna Berești, satul Meria și comuna Slivna se va conferenția despre: „Recoltarea păioaselor“. Comitele Culturale din comunele de maiaua vor însoți conferințele cu diferite manifestări artistice culturale. Copii și elevi Revistele voastre preferate „Pogonici“, „Licurici“, „Pionerul“ Știință și Tehnică VI le putem expedia prin poștă în timpul vacanței, abonându-vă la Citrul de difuzare al presei (Slova) str. Republicii No. 33 DE PE FRONTUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI La școala medie tehnică metalurgică, elevii anului I au dat examenul cu succes La școala tehnică metalurgică examenul a fost întâmpinat cu mult entuziasm. Pretutindeni clasele au fost împodobite cu verdeață, tablouri și lozinci mobilizatoare. Elevii au ficat gazete festive închinate examenelor. La gazeta festivă a anului I A, găsim un articol intitulat :Organizația UTM sprijinul elevilor la învățătură, în care se arată cum mobilizați de organizația de bază UTM, elevi în grupe de învățătură și-au însușit bina materiile predate. Și acest lucru s-au dovedit examenele. Prima lucrare scrisă la anul I și anume la matematici cu toate că problemele de algebră și geometrie sunt complicate, cu ajutorul cunoștințelor căpătate în cursul omului și mai ales în orele de meditații, elevi ca Bulai Teodor, Dumitreșu Alec, Feni Mănos și alții au luat nota 10 la lucrarea scrisă, iar elevii Macrî Valerian Abramovici Izu, Pavel Costică și alții au luat nota 9. Aceasta se datorește faptului că în perioada de pregătire acești elevi nu au irosit timpul, ci și-au însușit cu conștiinciozitate materia. De remarcat este elevul Budală Ion care deja media 3 pe semestru I, ajutat de alți colegi mai buni și de grupele de meditații a reușit să obțină media 5 pe semestru II și 6 în examen. Nu tot așa eu știut să-și însușească pe deplin materia elevii Baltă Liviu, Bâhnaru Vasie, Călin Vasile și Cristea I. care s'au prezentat la examene slab. Anul I B. dă examen la fizică. In băncile din față sunt ascultați rând pe rând câte o serie de 6 elevi. Elevul Tudor Aristide răspunElevul Marica Lucian din anul II dela școala profesională CFR era anul trecut un elev foarte slab, ba mai mult din cauza neseriozității sale in muncă a fost nevoit să repete anul. S'a gândit bine la începutul anului acesta, a cumpănit dacă e bine sau nu să înveți și ajutat de tovarășii lui el și-a dat seama că e cel mai bun lucru ce-l are de făcut. Elevul Mirica Lucian, a început să învețe temeinic. Iată-l acum la sfârșitul anului la examenul practic. Deși este foarte emoționat el răspunde cu siguranță la de cel mai bine la întrebările puse. A explicat pe larg răspunsul la întrebarea „De ce plantele și uneie animale stau perpendicular dacă asupra lor atmosfera exercită o presiune de 1033 kgt. pe cm.p. Multe alte întrebări de genul acesta au fost explicate de elevi după cunoștințele căpătate în timpul anului. Anul I A. și B dau examene la Științe Naturale. Pe unul din pereții clasicc scris cu litere mari lozinca: „învățați, învățați, învățați“, ca urmare a efectului acestei lozinci elevii anului I A, au răspuns cu siguranță la întrebările puse de profesoară. Elevul Enei Stepian a fost pus să vorbească despre plantele care fac parte din familia „Greminee“. El este fiu de țăran muncitor și cunoaște îndeaproape acesta plante, ceea ce i-a ajutat să răspundă foarte bine. La fel și elevul Bătroș Gheorghe din anul II a fost intrebit de procedeul folosit de către savantul Mîciuria în transformarea naturii. Elevul deși a fost un eîement slab în timpul anului, acum datorită grupelor de meditație și studiului individual a reușit să explice foarte bine procedeul Mtciurin în căpătarea hibrizilor. In chimie profesorul și asistentul a pus numeroase întrebări elevilor printre care și importanța chimiei într'un stat socialist. Bszați pe cunoștințele căpătate în timpul anului, elevii au explicat ventagiile ce le-au adus chimia în desvoltarea industriei greisea când principalale mijloace de producția au trecut în mâinile clasei muncitoare. Staneiu Ionel elev S. M. T. întrebările puse de maistrul Dănilă. Și respunde la tot ce-i întreabă, vorbește și despre strung și despre filet vorbește despre importanța hainelor de protecție —omul fiind cel mai prițos capitel. Și ceilalți elevi ai anului II răspund la întrebările puse. Elevul Vasilev, bunăoară vorbește despre meseria lui? Electricitatea. Așa au trecut elevii anului ÎI dda școala profesională CFR examenul practic. Ajusit de profesori și în primul rând de cunoștințile lor, ei l-au trecut cu ușurință pentru că au învățat temeinic. Noi, elevii școalei profesionale siderurgica „Crtatea Nicolae“ am pornit la examene cu lozinca „«fii mai puțini repetenți și s 0rijenți“. Noi știm că fiecare elev promovat înseamna un nou lucrător, un bun tsehnician, un factor activ în construirea socialismului. Dancei, perioada examenelor a fost pentru noi o mare sărbătoare, un prilej de verificae a cunoștințelor pe «are ni le-am însușit în timpul anul I. De felul cum au răspuns la examen*lf dovedind conștiieozitatea cu care au folosit școala, gârguința pe care au depus-o în învățături s-au evidențiat elevii Teodoru Valeriu anul II, Crina Ștefan și Doru Examenele de sfârșit da an au fost întâmpinate de elevele clasei VI a dela școala elementară Nr. 14 fete Galiți printr’o muncă încordată și susținută pentru o cât mai bună reușită atât la probele scrise cât și la cele aride, muncă care a dat rezultatele mai mult decât frumoase. Astfel la probele scrise atât la L Română cât și la matematică, lozinca „Nici o notă sub 6'* »a fost realizată, încât nici o elevă nu a avut nota patru sau chiar cinci. La examenul oral a mers mai greu. Și alei n'au obținut reralOrganizația de bază UTM din comuna Gănești, în urma instructajului primit din partea plășii Bujoru a convocat o adunare generală cu toți membrii organizației, în care s’a prelucrar Hotărîrea CC al PMR și a Guvernului referitoare la campania de vară. După prelucrarea Hotărîrii toți tinerii au fost lămuriți de sarcinile ce le revin în această mare bătălie de strângere a recoltei. Astfel, au hotărât formarea echipelor care vor supraveghea cerealele până ce vor putea fi înmagazinate la loc sigur, demascând fără cruțare pe cei care vor încerca să pună piedici muncii de colectare. Deasemeni ei au format și o echipă care va merge și va distruge șobolanii de câmp, care strică o bună parte din semănături, precum și pentru cuiburilor de ciori, stârnirea Luând Octavian anul I „ Stoica Neculai și Rădvan A. anul I ”. Exemerele au dovedit mai ales sprijinul prețios pe care l-a dat grupele de învățătură în cadrul cărora să mi zidiesc mulți elevi Pentru noi elevii muncitori ai școlilor tehnice de tip nou puse la dispoziția noastă prin grija Partidului, examenele au o deosebită însemnătate prin ele ficându-se o justă verificare a forțelor de muncă cu stropul de a intra în producție oameni bine pregătiți din punct de vedere profesional. Decebal Constantin elevanul II școala „Cristea NicriaR tata frumoase cu excepția pionierei Grumberg Seli, care cu tot ajutorul dat de către colegele ei Ia L. Român«, a răspuns slab. Privit în ansamblu examenele orale, pionierele clasei a VI-a au obținut 39 note de 10, dintre acestea evidențiindu-se elevele Abramovici Biatrice, Gîmulea Elena, Heișcu Otina, Tishman Estera și Weis Error, care absolut la toate obiectele, la examenul orgi au obținut nota 10, prin aceasta dovedind a fi demne de cravata roșie pe care o poartă. Pioniera Haimovici N. * Del. Nr. 40 Unit. Nr. 24 legătura cu secția de învățământ s-au format 15 echipe dintre elevii care vor merge la strângerea spicelor de grâu din urma secerătorilor, provocându-se întreceri între echipe. Tinerii țărani muncitori din Gănești că răspunzând sunt convinși chemărilor Partidului și Organizației UTM, ei pun o cărămidă puternică la temelia construitei unei vieți noui în RPR. Iancu Năstac coresp: Duminică 2 Iulie, orele 9 dimîntața, va avea loc pe stadionul „Portul Roșu“, vis-a-vis de grădina Publică, serbarea da sfârșt de an a unităților școlare de toate gradele din orașul Galați- Părinții și elevii sunt rugați a lua parte. Elevul Marica Lucian a reușit cu la examenul practic succes La școala siderurgică „Cristea Nicolau* Pionîn © domsia die cravata roșie Elevii specifia șampania de recallite 0 întâmplare care trebue sa dea de gândit la comuna Sima, printre multiplele realizări înfăptuite aici, Comitetul Provizoriu al comunei a semănat cu borcseg suprafața de jumătate hectar teren, necesară celor doi tauri de v*sf. Desigur că în urma ploilor căzute din abundență, pe lângă celelalte culturi fumoase a crescut și borceagul pentru cei doi teuri care așteaptă de multă vreme să-și mai schimbe hrana. Dar așteptarea lor e în zadar, căci o parte din borceag a cosit-o Petrache Marolă pentru căluțul lui. Și vizând cum stă treaba, aida Gh.țo Cost&ndach«, agentul egi.’ci și Ion Costandachi colector, au luat și ei câte o parte. Ca să nu râmâie mai pe jos, agentul sanitar Dumitru Enschi a luat rotul... Tovarășii de la Coitetul Provizoriu comunal, trebue să ia măsuri pentru ca hrana taurilor să fie asigurată, iar cei ce și-au însușit fără drept borceagul sa răspundă de fapta lor. H. Zigor coresp. INFORMATIUNI Sindicatul Salariaților din Invățământ, organizează în seara zilei de 1 Iulie m.c., orele 20, un festival artistic urmat de dans, în grădina Liceului tip îl clase în scopul de a strânge fonduri pentru amenajarea Clubului Sindicatului. XXX Comitetul Democrat Grec invită populația greacă să ia parte la conferința care va avea loc Duminică 2 Iulie ac. orele 18 la sediul comitetului din strada Pavel Tcacenco No 5 Va conferenția tovarășul Toma Gheorghiu\secretar general la Comitetul Central al Comitetului crat Grec—București, Demodespre: ,,Cismopoltism și internaționalismul proletar“. Conferința va fi urmată de un program artistic. Farmacii de serviciu Vinari 30 Iunie Farmacia de Stat No. 8 și 6 Sâmbătă 1 Iulie Farmacia de Stat No. 2 și 7. Duminică 2 Iulie Farmacia de Stat Nr. 3 și 9, In orașul nostru va lua ființă, o școală Cadastrală Din grija Partidului și Guvernului dîm formi cadre tehnice cg reole, ia fni ți în orașul nostru d la î Sept. 1950 o nou școală tehnică a Ministerului medie Agriculturii Școala Medie Tehnică Cadastrală“ cu caracter mixt. Examenul de admitere pentru anul se va ține înre 5-10 Iulie în locul fostei Școli Tehnice de Administrație Economcă de fete din Galați str. Dr. Carnabîl Nr. 18. înscrierile se fac zilnic până ia ziua B1 Iulie crt. inclusiv la secretariatul Școlii Tehnice de Adm. Economică fete. Absolvenții școli cadastrale vor avea titlul de subingineri. Deasemeni școala Cadastrală pegătește cadrele necesare facuității de îmbunătățiri Funciare precum și celorlalte școli speciale superioare. Dela 1 Iulie 1950 Săptămâna râsului copii! Zirră mare ’n Galați, Zirră mare, pmtru că Am aflat toți că acum e W SAPTAMANA VESELA La cinema „ODEON“ aleargă Nepoțeii, bunicuța. Știind ce râs voi fi la filmul „ELEFANTUL ȘI FRANGHIUȚA Mă rog, minune mare Adevărul, nu e zvon, Veniți toți, cu mic și mare La filmul de la .ODEON*. Acte pierdute Buletin de hop1 1 »fie pe numele Smiranda Dogaru strada Col. Voi »și 26, Certificat de 7 piese primare pe numele Diaconulor dache Berești, Se angajează imediat da către fabrica de ghiață și frigirifere Galați, str. 13 Iunie mecanic specialist în fabricarea ghleții.I