Viața Nouă, august-decembrie 1954 (Anul 11, nr. 3031-3142)

1954-08-21 / nr. 3031

-Seim.' A zecea aniversare a eliberării patriei Pe întreg cuprinsul patriei noastre poporul român, făuritor al vieții noi socialiste, sărbătorește anul acesta la 23 August — cea mai mare sărbătoare națională a Romîniei — primul deceniu de libertate și înflorire din istoria sa. Ziua de 23 August 1944, data eliberării Romîniei de către Armata Sovietică și a doboririi dictaturii fasciste de către forțele patriotice organizate și conduse de Partidul Comunist Romîn marcheză începutul cotiturii radicale în istoria țării noastre. La 23 August 1944 s-a pus capăt pe vecie trecutului silnic, de asuprire și cincenă exploatare a oamenilor muncii, de aservire a intereselor țării capitalului străin. O eră nouă s-a deschis în viața poporului român. Devenit stăpin pe soarta sa, el a putut scutura lanurile robiei care îl ținuse încătușat veacuri de-a rîndul și sub conducerea partidului clasei muncitoare a trecut la instaurarea regimului democratic popular, pășind cu entuziasm la construirea vieții sale noi. Poporul român păstrează o nepieritoare recunoștință Armatei Sovietice eliberatoare. El va cinsti în veci memoria glorioșilor fii ai poporului sovietic care s-au jertfit pentru eliberarea patriei noastre. Neuitate vor rămine în amintirea noastră faptele eroice ale patrioților romîni, ale comuniștilor care și-au dat viața pentru libertatea patriei noastre, memoria celor care au înscris pagini de glorie în istoria armatei noastre, căzuți eroic alături de eroii sovietici în lupta comună împotriva armatelor fasciste. La 23 August poporul român sărbătorește cea de a zecea aniversare a eliberării Romîniei în plină luptă , pentru Îndeplinirea primului plan cincinal, pentru dezvoltarea economiei naționale pe drumul socialismului, pentru ridicarea nivelului său de trai. Pentru,Legare om al muncii bilanțul acestor zece ani, gloriosul deceniu, cum l-a numit, pe bună dreptate poporul făuritor al istoriei, constituie o ilustrare vie a forței creatoare a regimului democrat-popular. . In cei zece ani care au trecut de la eliberare, oamenii muncii din patria noastră au obținut sub conducerea partidului, succese mari în opera de construire a socialismului. Producția industrială a atins un nivel de peste două ori și jumătate mai mare decât în anul 1938. Industria grea și în deosebi industria constructoare de mașini creiată în anii puterii populare este în continuă creștere. Ea produce astăzi utilaj petrolifer, minier și de construcții, mașini unelte din cele mai perfecționate, mașini agricole, turbine, tractoare, rulmenți, utilaj pentru industria textila și alimentară. Și în regiunea noastră în ultimii zece ani producția industrială a luat o dezvoltare considerabilă. Producția industrială a crescut de mai multe ori față de anul 1944. Au fost înființate fabrici noi, care nu figurau pe harta economică a regiunii. Astfel în anii puterii populare au luat ființă două fabrici noi de solomît la Tulcea și Brăila care valorifică stuful ce se găsește din abundență în bălțile regiunii, a fost ridicat un cuptor Siemens- Martin la uzinele „Progresul”, s-au deschis fabricile de conserve de la Zagna Vădeni și „Dunărea” din Tulcea, două fabrici de pîine la Brăila și Tulcea. A luat ființă de asemenea o stație de sortare a minereului, un bazin nou, fabrica de confecții din Brăila, iar în cinstea marii sărbători s-a pus în funcție o fabrică de mezeluri la Brăila. Pe lîngă aceste unități noi, fabricile și uzinele existente în regiunea noastră au fost dezvoltate, lărgindu-și mult activitatea. Atelierele C. F. R. „Gheorghe Apostol" au devenit astăzi o mare uzină de piese de schimb pentru vagoane și locomotive. Industria Sîrmei care dă acum față de perioada dinainte de 1944 o producție de 2000 la sută mai mare, înzestrată cu mașini și utilaj modern din U.R.S.S., din tarile de democrație populară și produse în țara noastră, producția industrială a regiunii a sporit mult. De exemplu industria textilă și-a triplat capacitatea față de trecut. Dind viață sarcinilor ce reies din programul de măsuri economice elaborat de plenara lărgită a C.C. ,al P.M.R. din august 1953, industria bunurilor de larg consum se dezvoltă in mod continuu în regiunea noastră, ridicîndu-și capacitatea de producție. Astfel numai în acest an la întreprinderea „Fusul” au fost fabricate zece noi sortimente de țesături dintre care lips de mobilă „Kiev”, dos de saltele, etc. De asemenea au luat o însemnată dezvoltare secțiile producătoare de bunuri de larg consum de la întreprinderile metalurgice „Cristea Nicolae“, „1 Mai“, Atelierele C.F.R. — „Gheorghe Apostol” etc. In cinstea marii sărbători naționale și pentru a-și duce la îndeplinire angajamentele luate cu acest prilej, oamenii muncii din întreprinderile regiunii noastre au desfășurat cu avînt întrecerea socialistă, înscriind deosebite realizări.. Cu sprijinul brigăzii de tehnologi, tov. inginer Fanghe Ștefan de la uzinele „Progresul“ a introdus o tehnologie nouă la turnarea pieselor grele în urma căreia au fost reduse aproape complet rebuturile la unele sortimente reducîndu-se în același timp consumul de materii prime și materiale prin reducerea greutății pieselor. La aceeași întreprindere strungarul Orenstein Solomon a reușit ca în cinstea zilei de 23 August să dea 3 norme pe zi piese de bună calitate. La S.R.N. au fost constituite două brigăzi complexe de inovatori, care contribuie activ la sporirea numărului inovațiilor și raționalizărilor. Numai în intîmpinarea zilei de 23 August au fost făcute aici peste 40 propuneri de inovații și raționalizări. Nume ca ale tovarășelor Ecaterina Andreșoiu care lucrează la 6 războaie și Victoria Porumb care lucrează la 4 războaie și care realizează fiecare 10-15 m. priză zilnic peste normă, fac cinste întreprinderii „Fusul“; de asemenea la fabrica „Munca s-a reușit să se dea produse de calitatea s-a în procent de peste 97 la sută, realizîndu-se în cinstea marii sărbători 5.774 metri țesături, peste plan. La rîndul lor muncitorii pescari au dat cu avînt lupta pentru o producție sporită de pește. Brigăzile lui Perfil Coslov și Buhaev Anton de la secția piscicolă Mila 23 au reușit să prindă în 6 zile respectiv cîte 1.789 și 1.596 kg. peste peste plan, brigada lui Petre Atitov de la întreprinderea piscicolă Sulina a prins la 15 august pește în contul zilei de 5 septembrie, iar brigada piscicolă a lui D. Covaliov de la aceeași întreprindere a depășit planul pe prima decadă a lunei august cu 230,60 la sută. Adinei sunt transformările care s-au petrecut în viața țărănimii muncitoare. Moșierimea a fost lichidată ca clasă. In urma reformei agrare înfăptuită fără despăgubirea foștilor moșieri, au fost împărțite țăranilor săraci și mijlocași peste 1 milion hectare de pămînt. Statul democratpopular sprijină țărănimea muncitoare cu mașini, tractoare și utilaj agricol, semințe selecționate, credite, mărfuri industriale, o apără prin legile existente, de exploatarea chiaburimii. Acestea toate au contribuit la ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al țăranilor muncitori. In anii puterii populare au fost create în regiunea noastră 21 S.M.T.uri înzestrate cu tractoare, combine, cultivatoare, pluguri de tractor, etc. care stau azi la dispoziția țărănimii muncitoare. Tot mai mulți țărani muncitori care uniți pe baza liberului consîmțămînt creează gospodării colective, întovărășiri pentru lucrarea în comun a pămîntului, se întăresc gospodăriile existente. Astfel au luat ființă în regiunea noastră 146 gospodării agricol colective cu un număr de 15.031 familii și 234 întovărășiri agricole cu 23.167 familii de țărani muncitori. In vederea ridicării producției la hectar, a sporirii șeptelului și a îmbunătățirii raselor la vite, țărănimea muncitoare cu gospodarii individuale este sprijinită și ajutată de statul democrat-popular cu semințe selecționate, animale de rasă, ușurări fiscale, credite, ajutor agrozootehnic calificat. Creșterea rapidă a producției agricole, sporirea șeptelului constituie astăzi sarcina principală a întregului popor muncitor. Luptînd pentru obținerea unei recolte bogate, folosind în acest scop regulile agrotehnice și avînd sprijinul inginerilor și tehnicienilor agricoli oamenii muncii din agricultura regiunii noastre au înscris rodnice realigne. De pildă membrii gospodăriei colective din Carcaliu au dobindit peste 2000 kg. orz la hectar, membrii întovărășirii agricole din satul Cotu Ciorii au obținut , în medie 850 kg. griu la hectar. La G.A.S. „Justin Georgescu” s-a obținut în medie 1050 kg. griu și 1500 kg. orz la hectar, iar țăranii muncitori Negoiță Chipănă, Soare Sandu, Stan Sanda și alții din comuna Mărtinești, aplicînd regulile agrotehnice au reușit să obțină roade frumoase. • Puterea populară nu are șî nu poate avea interese care să fie mai presus de interesele poporului, grijă care să fie mai înaltă decit grija pentru om și nevoile sale. Dreptul la muncă, la cultură, la participarea la viața politica este o realitate vie, consfințită prin Constituția țării noastre. An de an crește numărul muncitorilor, tehnicienilor, intelectualilor ieșiți din sinul poporului muncitor. In cei zece ani care au trecut de la eliberare sub îndrumarea partidului clasei muncitoare, știința și arta au cunoscut un mare avînt. Statul democrat-popular prețuiește și stimează pe oamenii de știință și artă. Numeroșii oameni de știință, de artă creatori în toate domeniile au fost premiați și li s-au conferit înalte distincții. Sprijinit de întregul popor muncitor, statul democrat-popular zdrobește împotrivirea foștilor capitaliști și moșieri, a chiaburilor, a diferiților agenți ai imperialiștilor. Datoria fiecărui om al muncii este să fie necontenit vigilent, împotriva oricăror uneltiri ale dușmanului intern sau extern. Urmărind cu vigilență uneltirile cercurilor agresive poporul nostru Înconjoară cu dragoste armata sa populară, armata păcii, pavăză sigură a cuceririlor sale revoluționare, a independenței și suveranității naționale. Exprimînd năzuințele fierbinți de pace ale poporului, partidul și guvernul au făurit politica externă a R.P.R. ca o politică de apărare a păcii, de prietenie și alianță cu U.R.S.S. și cu țările de democrație, populară, o politică de pace și prietenie cu toate popoarele iubitoare de pace. La temelia politicii noastre externe stă alianța și prietenia de nezdruncinat cu marele popor sovietic, chezășie a independenței naționale și a construcției victorioase a socialismului. Profund atașat cauzei păcii, poporul român este convins că coexistența pașnică între țări, indiferent de sistemele lor, este posibilă și că toate litigiile vor fi aplanate pe calea tratativelor. R.P.R. susține întrutotul propunerile Guvernului U.R.S.S. cu privire la asigurarea securității colective în Europa, pentru înlăturarea primejdiei unui nou război. La cea de a zecea aniversare a eliberării sale, poporul nostru care se bucură din plin de roadele muncii sale pașnice, pășește cu încredere înainte alături de forțele iubitoare de pace din întreaga lume în frunte cu Uniunea Sovietică eliberatoare în marele front al păcii și libertății popoarelor, pentru construirea deplină a socialismului in patria sa. Schimb de onoare la Atelierele C.F.R. „Gheorghe Apostol“ In toate secțile Atelierelor C.F.R. „Gheorghe Apostol” au avut loc însuflețite, schimburi de onoare în care muncitorii, tehnicienii și inginerii de aici au lucrat cu spor pentru a cinsti cu rezultate cît mai de seamă ziua de 23 August, — cea de a 10-a aniversare a eliberării patriei noastre. In ziua schimbului de onoare constructorii din secția piese de schimb, de pildă, printr-o mai bună organizare a locului de muncă și prin folosirea cu pricepere a metodelor înaintate, au reușit să dea cu 170 la sută mai multe piese diferite peste plan. Rezultate asemănătoare au obținut și muncitorii din secția mecanică, mecanic șef, forjerie, și din alte sectoare și secții care, asemenea constructorilor, au dat în acea zi cu 80— 145 la sută mai mult peste sarcinile de plan. Cele mai frumoase realizări le-au obținut echipele conduse de Iov, Dumitru Gheorghe, Cara Constantin, Donțu Nicolae, Tofan Nicolae — precum și muncitorii Istrate Constantin, Gheorghiu Ilie, Dragomir Petru, Frumușeanu Vasile, și alții care au depășit cu mult normele de lucru. De asemenea echipa de tinichigii condusă de fruntașul întrecerii socialiste Moruzi Ion a confecționat în ziua schimbului de onoare cu întreaga echipă formată din tovarășii Constantinescu Gheorghe, Iancu Gheorghe, Pelipencu Pavel și alții peste 1000 bucăți burlane și 50 coturi, depășind în felul acesta sarcina de plan fixată cu 542 la sută. Prin munca depusă de întregul colectiv în cadrul întrecerii socialiste desfășurată cu deosebit avînt, la Atelierele C.F.R. „Gheorghe Apostol”, s-a reușit ca planul de producție în ziua schimbului de onoare pe întreaga întreprindere să fie îndeplinit în proporție de 270 la sută. Rezultatele dobîndite in cadrul schimbului de onoare organizat în cinstea zilei de 23 August au dovedit încă odată dorința oamenilor muncii de la Atelierele C.F.R. „Gheorghe Apostol”, de a încununa succesele dobindite in ultimul timp. marea săi datoare națională a poporului român Itâasca 25 August, Un bilanț rodnic al întrecerii pentru realizarea sarcinilor de plan Consiliul Sindical Regional Galați, sub îndrumarea comitetului regional de partid, a organizat joi 19 august a. c„ în sala cluhului întreprinderii „202“ Construcții o consfătuire in care s-a analizat felul cum s-au realizat pînă acum angajamentele luate cinstea zilei de 23 August, de colecți în vele de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari din întreprinderile orașului Galați. La această consfătuire au luat parte directorii întreprinderilor, secretarii organizațiilor de partid și U.T.M., președinți ai comitetelor de întreprindere și fruntași ai întrecerii socialiste. Din analiza făcută și din discuțiile purtate, a reieșit că oamenii muncii din regiunea Galați, desfășurînd larg steagul întrecerii socialiste și folosind experiența înaintată de muncă a oamenilor sovietici, au reușit să realizeze succese deosebite în producție, prezentîndu-se la sărbătorirea celei de a 10-a aniversări a eliberării patriei noastre, cu un rodnic bilanț al muncii însuflețite. Marea majoritatea a colectivelor întreprinderilor din orașul Galați, ca și din întreaga regiune, și-au îndeplinit și depășit cu mult angajamentele luate. Colectivul de muncă al Atelierelor C.F.R. „Gheorghe Apostol“, a obținut pînă în prezent succese care depășesc cu mult angajamentele luate. Astfel, planul producției globale a fost depășit. De la 5 august aici se dau produse în contul lunii septembrie. Productivitatea muncii a crescut cu 34,5 la sută față de cea planificată, iar prețul de cost a fost redus cu 6 la sută, realizîndu-se în același timp economii de materii prime și materiale auxiliare, în valoare de peste 51.000 lei. La bunurile de larg consum, pînă la 1 august pianul a fost depășit, livrîndu-se 70 garnituri mobilă de bucătărie, 120 bucăți sobe de gătit din masă, 40 de instinctoare, peste 8.000 burlane, 1.000 coturi, precum și o serie de alte obiecte ca mînere pentru lăzi, scoici pentru sertare, etc. Pentru agricultură și în special pentru S.A.T. Șendreni, G.A.S. Brateș, S.M.T. Romanii, au fost confecționate și livrate piese diferite pentru tractoare și una- CONSFATUIREA DE LA CONSILIUL SINDICAL REGIONAL GALAȚI șini agricole, în valoare de peste 60.000 lei. Cabinetul tehnic a definitivat 8 propuneri de inovații, care puse în practică au adus întreprinderii economii în valoare de peste 50.000 lei. Colectivul fabricii de uleiuri vegetale „Prutul“ a produs în acest timp peste plan 526 tone de uleiuri comestibile. Aplicîndu-se o seamă de măsuri tehnico-organizatorice și punîndu-se în practică peste 10 propuneri de inovații,s-a reușit să se sporească productivitatea muncii cu 5,4 la sută, iar prețul de cost a fost redus cu 5,15 la sută față de reducerea medie a prețului de cost realizată în 1953. Muncitorii din cele 6 brigăzi de economii constituite de curînd în această întreprindere, au reușit într-o scurtă perioadă de timp să realizeze economii de materii prime și materiale auxiliare în valoare de peste 12.000 lei, iar prin punerea în aplicare a inovațiilor, s-au realizat economii care întrec suma de 30.000 lei. Metalurgiștii de la uzina „Cristea Nicolae“ de la 17 august produc laminate în contul zilei de 13 septembrie, iar producția marfă în prețuri constante a fost realizată în procent de 107,1 la sută, au sporit productivitatea muncii cu 9,8 la sută și au redus rebuturile cu 55,2 la sută depășindu-și angajamentul luat cu peste 40 de procente. Succese însemnate au obținut filatoarele și țesătoarele de la întreprinderea „Filimon Sîrbu“. In această perioadă filatoarele au reușit să îmbunătățească cu mult calitatea firelor livrînd cu peste 40 la sută mai multe fire de calitatea II-a față de prevederile planului, iar la țesătorie calitatea extra a atins un procent de 155 la sută. Tinerii din această întreprindere s-au constituit în 14 brigăzi de producție, brigăzi care muncesc să realizeze o calitate superioară a produselor. Țesătoarele de la fabrica „Munca“ în cinstea zilei de 23 August au livrat peste plan cantitatea de 5.774 metri țesături, dintre care 97 la sută au fost de calitatea I-a, și au realizat tot în această perioadă economii în valoare de peste 20.000 lei. Colectivul fabricii „Fusul“ a reușit să îmbunătățească calitatea firelor și țesăturilor, depășind în urma angajamentelor luate planul de calitate cu 4,4 la sută. Au fost realizate în această perioadă 2 articole noi „Ceahlăul“ și „Tulcea“, precum și 10 desene noi la articolele stambă, funet și horia, și Angajamentele luate de muncitorii tehnicienii de la întreprinderea D.R.N.G. Galați, sunt zi de zi traduse în fapte. în această întreprindere comitetul sindical îndrumat de comitetul de partid dovedește preocupare față de mobilizarea muncitorilor în lupta pentru realizarea sarcinilor de plan. Pînă în momentul de față, colectivul acestei întreprinderi a reușit să realizeze planul producției industriale în proporție de 119,4 la sută, prețul de cost a fost redus cu 2,8 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 5 la sută. Colectivul întreprinderii „Vasile Roaită“, întreprindere producătoare de bunuri de larg consum, a reușit printr-o mai bună organizare a muncii să livreze pe piața orașului Galați cantități însemnate de produse de larg consum de bună calitate. Astfel, la fabrica de cărămizi au fost produse aproape 100.000 cărămizi pentru căptușit sobe, s-au produs 250 kg. săpun de rufe, peste 1.500 kg. , săpun toaletă și de bărbierit, clocitori, clești de foc, cuțite de rindea, scaune, fiare de călcat electrice și numeroase alte produse. Consfătuirea a constituit un rodnic schimb de experiență și ea a stimulat puternic avîntul în muncă al colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri din întreprinderile orașului Galați, care și-au luat angajamente să-și sporească eforturile în muncă prin dezvoltarea mai largă a întrecerii socialiste în vederea dobîndirii de noi succese în lupta pentru construirea socialismului, manifestîndu-și astfel dragostea lor față de partid și față de patria noastră.