Viața Nouă, aprilie-iunie 1957 (Anul 14, nr. 3844-3919)

1957-04-02 / nr. 3844

m dQ mm&mmn toats tarile.ünto-vaí K%2S^Organ al Coemsiului regional P.M.R. §iii Sfatului Popular regional Calafi ANUL XIV SERIA II Nr. 3844 MARȚI 2 APRILIE 1957 4 PAGINI 20 BANI Lucrările în vii și livezi trebuie intensificate Rezultate bune, dar nu pe măsura posibilităților . Uimitorii de la G.A.S. Fiorești sunt muncitori hărnici și ambii viticultori de la gospodăria agricolă de stat Fiorești, raionul Focșani, au intimpinat primăvara cu bucurie și bine pregătiți. Ca urmare a acestui fapt viticultorii de aici, au terminat până acum dezgroparul și tăiatul celor 410 ha, cultivate cu viță de vie și au efectuat ridicatul viei pe o suprafață de aproape 100 ha. De asemenea, în cadrul gospodăriei s-a înființat și o școală de viță de altoit. Materialul săditor de viță de vie produs de această școală va depăși cifra de 500.000 fire. O deosebită atenție au acordat muncitorii de aici și celor 106 ha. plantate cu pomi fructiferi. Până în prezent brigada de pomicultori condusă de sov. Carol Zeilinger a terminat curățatul, omizilul, stropitul contra dăunătorilor precum și tăierile de fructificare a pomilor din livadă. Acum pomicultorii de aici zoresc efectuarea arăturilor de primăvară în livadă. Mai anevoios se desfășoară aici aratul în vie. Aceasta din cauză că conducerea gospodăriei a întîmpinat în primăvara acestui an unele greutăți din partea Trustului regional Gostat Galați. Anul trecut conducerea gospodăriei a luat inițiativa ca să adapteze cele 3 tractoare H.T.Z. pe care le posedă pentru efectuarea lucrărilor in vis. In felul acesta prețul de cost al lucrărilor în vis s-ar fi redus la jumătate, însă în primăvara acestui an conducerea Trustului Gostat Galați (director rov. Boris Erhan) a găsit de cuviință ca două din aceste tractoare să le trimită la gospodăria de stat „Dunărea" pe motiv că aici aceste tractoare n-ar folosi. Zadarnic au căutat tovarășii din conducerea gospodăriei de stat Florești să le explice tovarășilor de la Trustul Gostat Galați, cit de mult le-ar ușura munca aceste tractoare, că pină la urmă toți au fost înțeleși. Această „măsură" luată din birou, de conducerea Trustului Gostat Galați este greșită, deoarece faptele de pe teren au dovedit că un astfel de tractor înlocuiește zilnic munca a 15 oameni, reducând astfel cu mult prețul de cost al lucrărilor agricole. * primăvara a poposit și în munții Vrancei. Pomicultorii din comuna Valea Sării lucrează de zor. Plantează puieți, stropese și curăță pomii, ară livezile... Pină acum au fost plantațe aproape 1.500 fructiferi, iar livezile pomi au fost stropite în procent de 70 la sută. Cei mai harnici pomicultori sunt Alexandru Bercuci, Ion Ciută, Toader Roșca, și Aurel Năstase, care au terminat cea mai mare parte a lucrărilor. De asemenea în prezent se fac pregătir pentru amenajarea unei pepiniere sătești pentru cultivarea materialului pomicol săditor. In comuna Valea Sării muncile în livezi puteau fi mai avansate dacă sfatul popular comunal (președinte tov. Gh. Urdă) s-ar fi preocupat în suficientă măsură de această problemă. Aici nu există însă o evidență clară a suprafeței pomicole a comunei: în registrul agricol sunt trecute numai cele 6,05 ha, livezi organizate iar restul de circa 10.000 pomi sunt, după părerea tov. președinte Gh. Urdă, ...„aproximative“ . De asemenea, stropitul pomilor se face neorganizat, „pe apucate“. Lipsurile arătate mai sus pot fi de îndată lichidate- Organizația de partid din comună și comitetul executiv comunal trebuie să privească cu mai multă exigentă necesitatea desfășurării unei mai rodnice munci politice și organizatorice în rîndul pomicultorilor din Valea Sării. In comuna Corod Timpul frumos din aceste zile le-a permis țăranilor muncitori din comuna Corod, raionul Tecuci, să treacă la tăiatul și săpatul în vie. Pină la 27 martie a c. au fost tăiate peste 140 ha, vie. De asemenea, o mare parte din țăranii muncitori au și săpat viile. Printre fruntașii la tăiatul și săpatul viilor se numără țăranii muncitori Ion Pleș, Ion Serghi, Dumitrache Pleș și alți. ★ Paralel cu aratul și însămînțatul culturilor din epoca întîia țăranii muncitori din Corod au executat și îngrijirea pomilor. De pildă, țăranii muncitori Costin Costică (Totolici) care anul trecut a valorificat numai prin cooperativă 1.400 kg. prune, s-a situat fruntaș la omizirea pomilor fructiferi. Tot printre fruntași se găsesc și țăranii muncitori Popa Hristache, L. Nițu și alții care în anul trecut au valorificat pe lîngă alte fructe și cîte 600 kg. prune și au omizii toți pomii fructiferi. Pînă zilele trecute pe întreaga comună au fost omiziți peste 5.000 pomi fructiferi. De asemenea o mare parte die Q. A. S. r. „10 Decembrie“ din raionul Bujor In aceste zile oamenii muncii din sectorul viticol și po Jmicol intensifică lucrările în vii și li- i vezi. í Muncitorii din brigăzile viticole de la secția viticolă a gospodăriei agricole de stat „30 Decembrie“ din raionul Bujor, efectuînd tăiatul și legatul viei, din țăranii muncitori de aici au stropit pomii fructiferi după ce i-au omizit. S. M. T. BEREȘTI a depășit planul pa campania de primăvară C .M.T. Berești este una din stațiunile de mașini și tractoare noi din regiunea noastră. In primăvara aceasta brigăzile de tractoriști trimise pe teren s-au antrenat încă din primele zile de lucru la cîmp. In întrecerea socialistă, dornici să cîștige titlul de „brigadă fruntașă" sau de „tractorist fruntaș" pe regiune. Lupta pentru ciștigarea titlului de „brigadă fruntașă" se da în special între brigăzile a 7-a și a 2 a conduse de tov. Ion Tăcu și respectiv Ion Bulgaru. Pînă acum , locul întîi îl deține brigada a 7-a care și a depășit planul pe întreaga campanie cu 34 la sută, executind pînă la 31 martie a.c. un volum de 136 hantri lucrări peste sarcina brigăzii. Tractoriștii din brigada a 2-a condusă de iov. Ion Bulgaru au înregistrat pînă la aceeași dată o depășire a planului de 30 la sută, întrecerea entuziastă care a cuprins pe toți mecanizatorii de la S.M.T. Berești a făcut posibil ca această stațiune să execute pînă la 31 martie a.c. un volum de 3.500 hanuri lucrări agricole de primăvară, în loc de 3241 hanuri, depășind astfel planul pe actuala campanie cu 8 la sută. Dintre tractoriști tov. lordache Dinu din brigada a 2-a a realizat cea mai mare depășire: 56 la sută față de planul pe campania de primăvară. Locurile 2 și 3 în întrecerea pe stațiune se ocupă tractoriștii Nicolae Toniță și I. Antoniuc care au executat pînă la 31 martie a.c. cu 41 la sută mai multe lucrări decit este planul lor pe actuala campanie. In prezent mecanizatorii de la S.M.T. Berești continuă să execute lucrări pregătitoare pe terenurile ce vor fi însămînțate cu porumb și alte culturi din epocile a doua și a treia de însămînțări. <Vv. ANWN Pentru o recoltă bogată în acest an EXEMPLUL COLECTIVIȘTILOR Gospodăria agricolă colectivă „Pavel Tcacenco” din comuna Carcaliu, raionul Macin, la sfîrșitul anului trecut număra 98 de familii. Munca de lămurire dusă de către colectiviști în rîndul țăranilor muncitori precum și sprijinul dat de comitetul comunal de partid, au făcut ca de la 1 ianuarie 1957 și pînă în prezent in gospodăria colectivă să se înscrie încă peste 100 de familii de țărani muncitori. Paralel cu atragerea de noi membri în gospodărie, se execută și lucrări de însămînțări. Astfel au fost însămînțate 50 ha. cu floarea soarelui și peste 150 ha. orz și ovăz. La efectuarea lucrărilor agricole conducerea gospodăriei colective din Carcaliu folosește pe lîngă brigada de tractoare a S.M.T.-ului Greci, și 11 atelaje proprii. De asemenea pentru însămînțatul porumbului pînă zilele trecute au fost executate alături pe 60 la sută din suprafața ce se va cultiva cu porumb. In același timp s-a schimbat sămînță de porumb comun pe sămînță de porumb hibrid, de la G.A.S. „Dr. Alexandrov”. Anul acesta colectiviștii vor însămînța și 50 ha, cu porumb hibrid irigat. AU TERMINAT INSAMINTARILE DIN PRIMA EPOCA Membrii gostroderioi agricole colective „7 Noiembrie” din comuna Movila Miresii, raionul Brăila, folosind fiecare zi bună de muncă au efectuat cu sprrijinul mecanizatorilor de la S.fiL T. Traian Sat o serie de lucrări agricole. Pină la 20 martie colectiviștii au însămînțat 60 hectare mazăre, 65 hectare orz, 30 hectare ovăz, 55 hectare floarea-soarelui, 30 ha. plante furajere și 10 ha. muștar. Astfel, gospodăria agricolă colectivă a terminat însămînțările din prima epocă. Totodată, aici s-au efectuat lucrări de întreținere a culturilor pe o suprafață de 55 ha. cu grîu de toamnă. La obținerea acestor realizări s-au evidențiat colectiviștii Sandu Manole, Ștefan Sîrbu, Nicolae Cojocaru și tractoriștii Radu Balaban și Buzea Gh. Tătăreanu. VASILE BRATU corespondent FOAIA VOLANTĂ A S.M.T.-uLUI Odată cu ieșirea brigăzilor pe teren în campania agricolă de primăvară, conducerea S.M.T. Traian Sat, sub îndrumarea organizației de partid a scos prima foaie volantă pe anul 1957. In această foaie volantă, care pătrunde pînă la cea mai îndepărtată brigadă de tractoare, sunt oglindite diferite aspecte din munca și viața mecanizatorilor acestei stațiuni. Astfel aflăm că brigada de tractoare, condusă de Stoica Vasile, și-a depășit planul în prima decadă cu 33 la sută, fiind la ora actuală fruntași pe stațiune. Depășiri peste plan au mai obținut și brigăzile conduse de tov. Aurel Pîrlog, Neagu Dragomir, Enachi Brînză. In același timp alte brigăzi ca cele conduse de tov. Panait Dumitru, Iliescu C., Plopeanu E. nu șî-au îndeplinit planul decadat, urmîrvd e* »!ot *i depună o munci mai intensă pentru realizarea și depășirea planului. MIRON GRIGORE tractorist S. M. T. Traian-Sat, raionul Brăila. Vizita delegației guvernamentale și de partid a R. P. Române în R. P. Bulgaria /v v'v /v v SOFIA I — De la trimisul special „A.gerpres“. Duminică dimineață tovarășii Gheorghe Gheorghiu Dej, Chivu Stoica și Petre Borilă au vizitat complexul hidroenergetic „Stalin“ de pe rîul Isker, în apropiere de Sofia. Membrii delegației române s-au oprit la șantierul barajului lacului de acumulare „Pancerovo“, la hidrocentrala „Pasarel“ și la marele baraj „Stalin“. Complexul hidroenergetic de pe rîul Isker este una dintre marile lucrări în domeniul electrificării țării și extinderii irigațiilor, realizate în anii regimului democrat popular în Bulgaria. Puterea instalată a centralelor electrice din Republica Populară Bulgaria a crescut considerabil. Intr-un singur an puterea instalată a întrecut de patru ori pe cea instalată pînă în 1944. Suprafețele irigate au crescut de asemenea de patru, cinci ori față de cele irigate pînă în 1944. Conducătorii complexului au vorbit solilor poporului român despre importanța lucrărilor executate și perspectivele de dezvoltare a complexului hidroenergetic de la Isker. Barajul „Stalin“, care are o înălțime de 73 metri, stăvilește apele Iskerului, formînd un lac de acumulare lung de 16 km. cu o suprafață de 1I km.p. Apele Iskerului acționează două hidrocentrale cu o putere totală de 50.000 de kw. Un alt baraj pe Isker, un canal deschis de 70 km. și un lac de acumulare de 10 km. p. vor permite irigarea unor mari suprafețe de teren, constituind totodată un plăcut loc sporturi nautice pentru de recreere și alocuitorii Sofiei. In a doua jumătate a zilei delegația romina, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, a vizitat gospodăria de stat și parcul Vrania din apropierea Sofiei, iar apoi centrul reconstruit al Capitalei Bulgariei și magazinul universal central. Oaspeții au vizitat un cartier al orașului și parcului național Vitoșa. In cursul vizitelor delegația romînă a fost însoțită de conducători Partidului Comunist Bulgar și ai guavernului Republicii Populare Bulgaria, în frunte cu tovarășul Todor Jivcov. Convorbirile între delegația guvernamentală a R. P. Române și delegația guvernamentală a R. P. Bulgaria. Marele miting de la Plovdiv PLOVDIV 1 — De la trimisul special „Agerpres“. Luni dimineața delegația guvernamentală și de partid a Republicii Populare fv.v.-îne alcătuită din tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducătorul delegației, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, membru al Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, Petre Borilă, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, membru al Biroului Politic al C C. al Partidului Muncitoresc Român , Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, Grigore Preoteasa, ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare, membru al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, G. Gaston Marin, președintele Comitetului de Stat al Planificării, M. Roșianu, ambasadorul Republicii Populare Române la Sofia, care se află în vizită oficială în Republica Populară Bulgaria, a plecat spre Plovdiv. Delegația este însoțită de tovarășii Anton Iugov, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Bulgaria, membru al Biroului Politic al C. C al Partidului Comunist Bulgar, Dimo Cicev, membru al C. C. al Partidului Comunist Bulgar, șeful secției de politică externă și relații internaționale al C. C. al Partidului Comunist Bulgar, M. Tarabanov, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe al Republicii Populare Bulgaria, Iordan Ștefanov, directorul Protocolului Coloana de mașini a oprit un drum în orașul Bazargic unde locuitorii orașului au făcut o primire sărbătorească solilor poporului român. In centrul orașului a avut loc un scurt miting. Delegația romînă a fost salutată de Liuben Lucov, președintele Comitetului Orășenesc al Frontului Patriei. A răspuns tov Petre Borilă, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, membru al Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român. Cuvintarea sa a fost subliniată de cei prezenți cu aplauze și aclamații în cinstea prieteniei bulgaro-romîne, a solidarității tuturor țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică. Coloana de mașini pornește din nou. Pe tot parcursul prin localitățile pe unde trece, delegația guvernamentală și de partid a Republicii Populare Române este întîmpinată cu deosebită căldură. Oaspeții se opresc la unul din sectoarele cooperativei agricole de muncă „Dimitr Caraianov“ din comuna Male Conave. Această gospodărie cuprinde 1000 de familii de țărani care și-au unit 4500 ha. de teren pentru a le lucra în comun. Conducătorii de partid și de stat români au stat de vorbă cu colectiviștii care lucrează la răsadnițele de roșii. Către ora 11 delegația guvernamentală și de partid a Republicii Populare Romîne a ajuns la Plovdiv, important centru cultural și economic al Republicii Populare Bulgaria. In întîmpinarea oaspeților români s a adunat o imensă mulțime de oameni. Conducătorii autorităților locale — Todor Zvezdov, prim secrrtar al Comitetului regional al Partidului Comunist Bulgar, Nicola Balcangiev, președintele sfatului popular orășenesc, Spas Gospodov, prim secretar al comitetului orășenesc al Partidului Comunist Bulgar, Atanas Cilbov, președintele sfatului popular regional au salutat cu căldură pe oaspeții români. O companie de onoare cu muzică și drapel a dat onorul. Au fost Intonate imnurile de stat ale Republicii Populare Române și Republicii Populare Bulgaria. Apoi tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica și Anton Iugov au trecut în revistă compania de onoare. In piața centrală a orașului a avut loc un mare miting. Deasupra mulțimii care se întinde pînă departe în piață, în parcul orașului, pe străzile învecinate se vedeau pancarte cu chemări în limbile romînă și bulgară : „Trăiască prietenia bulgaro-romînă“, „Trăiască pacea în lumea întreagă“, „Bine ați venit dragi prieteni din Romînia“, „Dunărea nu ne desparte, ne unește“, „Salut de luptă de la feroviarii din Plovdiv. tovarășilor Gheorghe Gheorghiu Dej și Chivu Stoica“. Mitingul a fost deschis de Nicola Balcangiev, președintele sfatului popular orășenesc, care a salutat sosirea în orașul Plovdiv a delegației guvernamentale și de partid a Republicii Populare Române. A luat apoi cuvîntul tovarășul Anton Iugov, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Bulgaria, membru al Biroului Politic al C. C. al Partidului Comunist Bulgar. S-a dat apoi cuvîntul tovarășului Gheorghe Gheorghiu Dej, prim secretar al C. C. al Partidului Monctoresc Român, membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducătorul delegației guvernamentale și de partid a Republicii Populare Române. Cuvîntările tovarășilor Anton Iugov și Gheorghe Gheorghiu-Dej au fost salutate cu aplauze entuziaste. La încheerea mitingului, tineri și tinere din orașul și regiunea Plovdiv, îmbrăcați în frumoase costume naționale bulgare, au urcat la tribună și în aplauzele prelungite ale mulțimii au oferit buchete de flori conducătorilor de stat și de partid romîni și bulgari. La amiază sfătul popular orășenesc a oferit o masă în cinstea oaspeților. Inaugurarea „Casei Studențești“ din Galați sîmbată 30 martie a.c. s-a inaugurat intr-un cadru festiv „Casa Studențească", (în fostul local A.R.LU.S. pe Str. A. I. Vîșinski). Pînă a ajunge la această frumoasă realizare, dăruită studenților ambelor institute, se impune o scurtă trecere în revistă a activității universitare din ultimul trimestru (ianuarie-martie). Se știe că încă in decembrie 1956 s-au ales, în adunări generale, Consiliile de conducere ale Asociațiilor Studențești din fiecare institut. Ulterior, la conferința pe oraș din Galați, delegații au ales membrii Consiliului orășenesc al Uniunii Asociației Studențești din Galați (C.U.A.S.). Acestui organ i se încredința conducerea muncii studențești pe plan orășenesc. Cum e și firesc C.U.A.S. din orașul Galați a trecut la întocmirea unui plan de muncă detailat, sarcinile fiind defalcate pe comisiile Consiliului: culturală, organizatorică, sportivă etc. După conferința pe țară, s-a trecut la urgentarea deschiderii unui club studențesc în cadrul Asociației pe oraș. La inaugurarea Casei Studențești, trebuie să menționăm ajutorul primit din partea întreprinderilor din orașul Galați, care au contribuit cu dragoste la înzestrarea unui interior cu mai plăcut. De la cele mai mici oână la cele mai mari, întreprinderile au dăruit focuri sportive (șah, table, șubah) obiecte de mobilier etc. Aci studenții gălățeni vor avea posibilitatea unei recreieri plăcute și instructive în sălile clubului: sala de lectură, sala de audiții muzicale, sala de șah, precum ți sălile de șubah, tenis de masă, table. Deschiderea „Casei studențești" a fost precedată de un program artistic, urmat de dans, la Institutul Tehnic. Pe linia știrilor îmbucurătoare, se cuvine săenționăm îmbunătățirea activității culturalartistice a studenților. Odată cu crearea C.U.A.S. din Galați, munca cultural-artistică s-a închegat pe plan orășenesc. Astfel, studenții celor două institute au închegat un ansamblu coral compus din 80 de persoane, un ansamblu de dansuri naționale (10 perechi) și o formație de teatru. Pregătirea acestor ansambluri se face de către instructori de specialitate, angajați în acest scop. Coriștii, în numai 3 săptămâni au și pregătit 4 cântece, dansatorii un joc popular, pe care le-au și prezentat la festivitatea de deschidere a „Casei Studențește . CU OPT ZILE MAI DEVREME Lupta pentru îndeplinirea planului pe primul trimestru al anului la fabrica de piese de schimb C.F.R. Galați a fost începută de către colectivul de muncă de aici încă din primele zile ale anului. Astfel el a reușit pe luna ianuarie și februarie să obțină o depășire a planului valoric al producției globale între 16 și 26 la sută, realizare care a creat posibilitatea ca la data de 23 martie, planul valoric pe întreg trimestrul I să fie îndeplinit. Acest succes a adus după sine și o reducere a prețului de cost pe primele două luni peste sarcina de reducere planificată cu 5—5,8 la sută. Spre deosebire de anii anteriori, în acest trimestru, colectivul de muncă de la fabrica de piese de schimb C.F.R. Galați a reușit să realizeze planul și la sortimentul principal, piese de schimb. Printre secțiile care au contribuit în mod deosebit la succesele de mai tun se numără: secția ajustaj-asamblaj, urmată de secția mecanică și turnătorie. ULEI PESTE PLAN Cu prilejul studierii prevederilor plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, colectivul de muncă de la fabrica de ulei „Prutul“ din Galați sa angajat ca prin măsurile tehnico-organizatorice ce le va lua, să sporească tot mai mult producția de ulei, și să reducă totodată prețul de cost pe unitate de produs. In zilele ce au precedat angajamentul luat întrecerea socialistă a fost unul din principalele mijloace cu ajutorul căreia muncitorii de aici au dobîndit iunul de luna succese deosebite în Indeplinirea și depășirea sarcinilor de pian. Folosind cu grijă materia primă, sporind randamentul de ulei extras din fiecare tonă de floarea-soarelui, ei au reușit să realizeze planul de producție pe întreg trimestrul de la data de 26 martie și să producă cu peste 420 tone de ulei brut și comestibil mai mult decît în aceeași perioadă a anului trecut.