Viața Nouă, iulie-septembrie 1963 (Anul 19, nr. 5775-5851)

1963-07-18 / nr. 5789

Nr. 5789V TATA Nöüf ÍN FOTOGRAFIE. Muncitoarele Felicia Paierele și Ana Chiriac lucrînd la noua mașină semiautomată pentru bichetarea lucioasă cu care a fost înzestrată Fabrica „Brateșul“ Galați. La toți indicii angajamentul a fost depășit de afiam in incinta întreprinderii„1 i Iunie“ din Galați. Vizita se apropia de sfîrșit, cu toate acestea în foile carnetului de reporter nu notasem nimic. Și cîte lucruri interesante, fapte din munca acestui harnic colectiv nu-și cereau locul pe albul imaculat al foilor, din carnet. Fiecare frază rostită de inginerul Pop Dragomir, directorul întreprinderii care m-a însoțit tot timpul, mă îndemna să notez. Simțeam însă că scoțînd carnetul din buzunar l-aș putea stingheri pe interlocutorul nostru. M-am hotărît să memorez. Dacă foile din carnet rămîneau neatinse în schimb în memorie se îngrămădeau fapte, realizări, succese, adevărate istorioare .Aici în fabrica noastră, spunea directorul și eu încerc să-mi amintesc acum, fiecare realizare își are istoria ei bită, spune el, în fața noastră se află secția de unelte agricole... Pătrundem înăuntru, hala este spațioasă, inundată din toate părțile de lumină prin ferestrele largi care parcă fug mereu după soare. ...Mașinile sunt așezate în flux. Priviți, mă îndeamnă tot. Pop, ghilotinele, presele, cuptorul și iar presele. Ghilotinele n-au existat era doar o singură presă și un cuptor care își evacua jumătate din gazele lui înecăcioase în hala veche lipsită de aerisire... Un cuptor modern, rotativ cu un nou sistem de ardere și care nu emană niciun fel de gaz în hală, a luat locul celui vechi.Am aflat mai tîrziu că prin modificarea cuptorului întreprinderea economisește anual 150.000 lei. La toate aceste realizări colectivul secției a pus umărul, a ajutat constructorilor, mecanicilor, lăcătușilor, pînă ce secția a intrat în funcțiune, iar ei au putut să se avînte într-o entuziastă întrecere socialistă. Produsele realizate peste plan întrec cu mult ordinul zecilor de tone... Am reținut din relatări numele presatorului Ștefan Nicodim cu care am făcut cunoștință și despre care directorul mi-a spus: „este un tovarăș de nădejde și ca el mai avem și alții “. Intre două secții tov. Pop spunea : „La noi lupta pentru locul I pe întreprindere în cadrul întrecerii socialiste se duce într-un mod deosebit „adversarii“ se ajută între ei. La o consfătuire organizată din îndrumarea biroului organizației de partid șeful de brigadă de la mobilier metalic, combinat cu material plastic, Costică Badiu, a împărtășit din metodele lui celorlalți șefi de brigadă și muncitorilor fruntași cu care se află în întrecere, iar în alte ședințe la fel au procedat șefii de brigadă Gh. Stăvărache de la paturi metalice și Ion Atanasiu de la vopsitorie. Traversînd rampa de descărcare a vagoanelor C.F.R. directorul a subliniat, însă, și un neajuns: „Porțiunea aceasta din rampă ne este uneori blocată de către C.F.R. cu materiale aparținînd altor întreprinderi, stingherindu-ne uneori munca. Poate, scrieți ceva și despre aceasta"! Ca și în secția unelte agricole în secția mobilier metalic domnește aceiași atmosferă de muncă sîrguincioasă. Am reținut, de asemenea, că această secție se află în „luptă“ pentru locul I cu secția unelte agricole. Am pus o întrebare, cînd am ajuns în depozitul de produse finite a secției mobilier metalic. Cum stați cu calitatea? „De la începutul anului și pînă în prezent n-am primit nici o reclamație“. Și iar am ascultat argumentarea: „Mai înainte primeam reclamații. Ni se reproșa de către beneficiari că mobilierul sosește la destinație lovit, scrijelit cu vopseaua căzută. Am analizat cauzele. De vină erau ambalajele de cherestea care se desfăceau în timpul transportului, împreună cu un colectiv am conceput și confecționat, din fonduri de mică mecanizare, ambalaje metalice, pliante, durabile, ușor de transportat. Economiile pe anul de folosință se cifrează la peste 1.500.000 lei, iar reclamațiile au încetat să mai sosească“. Cînd a început să-mi vorbească despre oameni dînd nume și cifre n-am mai rezistat tentației, am scos carnetul din buzunar și am notat numele maistrului Ștefan Postolache, ca unul din bunii organizatori ai producției, am consemnat, de asemenea, cuvintele de laudă adresate matrițerului Ion Ciupitu care este autor al mai multor tipuri de matrițe noi, ca și numele vopsitorului Teodor Ciortan și lăcătușului Costică Badiu ale căror merite îi fac stimați și prețuiți. In încheierea vizitei tov. Pop a ținut să ne vorbească despre una din cele mai importante realizări a colectivului întreprinderii „Este vorba, ne-a spus el, despre crearea de noi sortimente de mobilier metalic, combinat cu material plastic. Am creat și fabricăm astăzi peste 20 noi modele mese, scaune, biblioteci, leagăne portative pentru copii, canapele cu umbrar, fotolii, balansoare etc., toate împletite sau combinate cu material plastic. Eleganța și comoditatea în folosire a acestor produse ne-au adus multe comenzi și mulțumirile beneficiarilor noștri“. ★ Din evidența clară la zi a realizărilor, care este ținută de serviciul planificării, am extras cîteva cifre: De la începutul anului și pînă în prezent harnicul colectiv al întreprinderii „11 Iunie“ din Galați, a dat peste plan 100 piese mobilier metalic, precum și 225 paturi metalice, peste 150 tone unelte agricole. S-a realizat la prețul de cost peste sarcina planificată 141.000 lei, iar productivitatea muncii a crescut cu 6 la sută peste cifra planificată La toți indicii angajamentul a fost depășit. Și pentru aceasta urăm acestui harnic colectiv spor și tot mai multe succese în muncă. Ing. GH. ANGHELIU CI N IE 4 GALAȚI : „M. Eminescu” (sală și grădină) — filmul Tu ești minunată ; „Maxim Gorki“ — filmul Drumul spre înalta societate ; „Popular“ — filmul Vîrsta dragostei ; „I. Creangă“ — filmul Departe de Patrie. BRĂILA : „11 Iunie“ — filmul Plaja ; „Popular" (sală și grădină) — filmul Alerg după o stea ; „23 August“ — filmul Pe urmele bandei ; „Flacăra“ — filmul Idiotul. FOCȘANI: «Unirea — filmul Cumpără-ți un balon ; „Flacăra“ (sală și grădină) — filmul Cabotinul. TECUCI : M. Gorki“ — filmul Povestea anilor înflăcărați; „M. Gorki“ (grădină) — filmul Cursa de 100 km ; ,.M. Eminescu“ — filmul Tinerețea lui Maiacovschi. PANCIU : „Popular“ — filmul Post restant. ODOBEȘTI : „Victoria“ — filmul O viață. Stația meteorologică Galați anunță timpul probabil : Vreme ușor instabilă cu cel variabil, favorabil averselor de ploaie trecătoare. Vîntul slab. Temperatura, noaptea va fi cuprinsă intre plus 13 la plus 16 grade, iar ziua între plus 26 la plus 28 grade. Din activitatea Comitetului raional pentru cultură și artă Panciu (continuare din pag. Ile ce preocupă pe colectiviști. Ele au fost planificate să efectueze 40 de deplasări în comune, dar de pe acum numărul lor se anunță a fi mai mare. In afară de aceasta, în scopul elucidării unor probleme imediate, unitățile culturale organizează cîte o consultație științifică pe săptămînă, susținută pe rînd de ingineri, medici și alți specialiști din fiecare localitate în parte. Pentru lărgirea orizontului de cunoștințe și pentru popularizarea hotărîrilor partidului și guvernului, precum și pentru informarea cetățenilor cu situația internă și internațională, fiecare cămin cultural își programează cîte trei manifestări culturale de masă pe săptămînă. — Ce conținut au aceste manifestări culturale de masă? — Ne-am oprit mai ales la serile de calcul economic, jurnale vorbite, serile tematice, concursuri gen „Cine știe cîștigă“. In colaborare cu organizația U.T.M. și comitetele comunale de femei, săptămînal, au loc „joi ale tineretului“ și manifestări specifice femeilor. Conținutul lor e strîns legat de dezvoltarea și întărirea G.A.C. și educarea oamenilor muncii într-un spirit nou, socialist, inspirîndu-le grijă față de avutul obștesc, avînt traducerea în viață a sarcinilor trasante de partid. — Cercurile de citit n-au fost pierdute din vedere în acest răstimp? — Pe lingă munca desfășurată la brigăzile de cîmp, nu pierdem din vedere nici activitatea de la cercurile de citit. In perioada de vară ni s-a părut necesar, să alternăm activitatea, cînd la sediul brigăzilor G.A.C., cînd la cercurile de citit. Din experiența noastră, am constatat că o scurtă informare politică, ori alt material cu caracter educativ-politic, alături de o lectură literară în grup sînt totdeauna bine primite. — Formațiile artistice ce și-au planificat să facă în perioada de vară? — Ele prezintă în fiecare lună cîte 4 programe artistice, la centrul de comună, iar în cadrul schimburilor de experiență ce au fost organizate între comunele învecinate, de asemenea, artiștii amatori găsesc prilejul de a se face cunoscuți și apreciați. In cinstea zilei de 23 August va avea loc Festivalul cîntecului și jocului, la care vor participa formațiile fruntașe din cadrul celui de-al VII-lea concurs al echipelor artistice de amatori. — Ar fi momentul să trecem la o analiză „mai la concret“. In ce comune se desfășoară o activitate culturală mai bogată și cu un conținut mai mobilizator? — Bune rezultate s-au obținut mai ales în comunele Movilița, Răcoasa, Bolotești, Străoane. Credem că pentru serile de calcul, serile de întrebări și răspunsuri și jurnale vorbite organizate pot fi amintite și comunele Fitionești și Găgești. Acestea au dovedit grijă și pentru reînviorarea concursului „Iubiți cartea“, dînd o atenție deosebită popularizării fruntașilor în G.A.C., îndeplinirii rodnice a planului de producție. — ...și, fără îndoială, au fost comune care n-au acordat atenția cuvenită muncii culturale în aceste luni ale verii. nele Din păcate... au fost: In comu Ciușlea, Făurei, Bătinești , chiar Soveja și Țifești, în unele privințe, se putea face mai mult în prezentarea unor programe zilnice la cămin și brigăzile de cîmp, legate de viața satului colectivizat. La Irești și Vizantea aparatele de proiecție se defectează cam prea des. Formațiile artistice din Ciușlea nu se ridică la nivelul dorit, iar cele din Bătinești nu prea fac deplasări, ca să ducă mesajul artei lor și în alte comune. Act tov. Jianu s-a oprit. Noi am vrea să-i arătăm însă că și biroul comitetului raional pentru cultură și artă va trebui să găsească un stil mai eficient de muncă, nerezumîndu-se doar la sumare indicații scrise și mult prea succinte comunicări telefonice. O îndrumare mai competentă, multilaterală și adînc orientată spre problemele economice ale prezentului ar fi mai bine venite. Acțiuni ca ștefața culturală raională de teatru, ca festivalul raional al cintecului și jocului în cinstea lui 23 August, sunt în stare să regrupeze forțele artistice existente din belșug și în acest raion. Dar pentru aceasta e necesar ca și Comitetul raional Panciu pentru cultură și artă să-și afirme mai riguros existența, să-și asigure un colectiv de oameni inimoși, activi, iubitori de cultură. Acești oameni sunt —■ trebuie doar mai mult spirit de organizare și... mai multă rîvnă. Au achitat în întregime contractul de grîu Gospodăria agricolă colectivă „Gri vizitate de 100 tone de grîu contractat la Roșie“ din satul Negrea, comuna Lascăr Catargiu, raionul Galați, a terminat recoltatul griului pe 250 ha, obținînd cîte 100 kg grîu mai mult la hectar față de plan. Paralel cu recoltatul s-a organizat transportul cantităților de grîu cuvenite statului pentru muncile S.M.T. și contractele încheiate. Pînă în seara zilei de 11 iulie s-a transportat la bază, întreaga canin campania de recoltat și treierat s-au evidențiat combinerii Vasile Mocanu, Leo Dumitru, inginerul Șerbu Breftina și colectiviștii Costică Tudoriță, Zamfir Iordache, Paraschiv Buruiană și alții. corespondent VASILE SIMPF TRU Agendă fotbalistică Recent, comisia regională de fotbal a omologat rezultatele ultimelor întîlniri ale echipelor din campionatul regional de fotbal ediția 1962—1963. In urma acestora clasamentele definite, Muncitorul Ghidigeni 30 34 23 21:74 10 Au promovat în categoria C echipele Metalosport Galați și Laminorul Brăilalui regional echipele Muncitorul Tecuci și Voința Rușețu. * Campionatul de fotbal al raionului Panciu a fost cîștigat de echipa asociației sportive Victoria din comuna Străoane. Locurile II și III au fost ocupate de formațiile Belșugul Panciu și Voința Movilița. ★ întrecerile campionatului regional de fotbal (seria A și B) ediția 1963—1964 vor începe în ziua de 25 august a. c. Campionatul de fotbal al raionului Făurei încheiat recent s-a desfășurat cu participarea unui număr de 24 echipe împărțite în două serii. Primele locuri au fost ocupate de echipele Victoria Jirlău în seria I și Avîntul B. Barbu In seria a II-a. In urma jocurilor de baraj Victoria Jirlău a devenit campioană a raionului Făurei obținînd dreptul de a participa la turneul de calificare pentru campionatul regional seria B. Prof. D. STANCIU tive se prezintă astfel : SERIA B. SERIA A 1. Muncitorul Tecuci 26 21 32 94:32 45 1. Metalosport Gr. 30 19 74 76:32 45 2 Voința Rușețu 26 19 16 76:32 39 2. Laminorul nr. 30 19 6 5 67:27 44 3. Viticultorul 3. Constructorul Panciu 26 15 83 54:23 38 Brăila 30 18 66 71:33 42 4. Unirea Cioara 26 13 67 56:32 32 4. Ancora Galați 30 17 58 65:32 39 5. Recolta Ivești 26 13 58 60:36 31 5. Marina Brăila 30 11 10 9 49:42 32 6. Flacăra 6. Gloria C.F.R. Odobești 26 12 77 40:42 31 Galați 30 11 7 12 58:4S 29 70 Tractorul 7. Mecanizatorul Balta Albă 26 12 3 11 54:53 27 Făurei 30 10 9 11 37:53 29 8. Victoria 8. Dunărea Brăila 30 10 8 12 46:51 28 IGLAC Galați 26 11 3 12 47:49 25 9. Celuloza Brăila 30 10 8 12 31:45 28 „ e . , „ 9. Spicul Cazasu 26 10 2 14 41:63 22 10. Chimica Mărășești 30 9 9 12 40:51 27 10. Aventul 11. Voința Focșani 30 8 10 12 37:56 26 Cosmești 26 93 14 37:56 21 12. Victoria Gugești 30 10 6 14 36:53 26 1. Siretul DoaSa 26 7 4 15 37:59 18 13. Avîntul Bujor 30 7 11 12 43:53 25 12. Tractorul Ianca 26 72 17 33:65 16 14. Tractorul Viziru 30 11 3 16 42:54 25 13- ASL- Catargiu 26 51 20 23:63 11 15. Tractorul 14- *• C Brăila 26 30 23 15:62 6 Nănești 30 97 14 43:58 25 Au promovat în seria A a campionatu- IN FOTOGRAFIE: Aspect general al orașului Petrila, Pag. 3-a ÎNTREPRINDEREA de utilaj terasier SECȚIA GALAȚI Str. Cpt. Cristea Nicolae nr. 1. Telefon 3468 angajează : 10 mecanici întreținere utilaj greu 3 sudori electrici și autogeni 3 strungari 2 electricieni auto 6 magazineri pontatori O.C.L. „ALIMENTARA MIXTĂ FOCȘANI Anunță că toate unitățile „Alimentara" din orașul Focșani sunt permanent aprovizionate cu un sortiment bogat de produse alimentare De asemenea, face cunoscut că grădinele restaurant din parcul „N. Bălcescu", „Ciocîrlia“ și din grădina publică, servesc în fiecare seara specialități, grătar, minuturi, și băuturi alese. A muzică și dans TEATRUL MUZICAL GALAȚI Prezintă azi 18 și vineri 19 iulie 1963, ora 20 PREMIERA MAGAZIN MUZICAL Spectacol muzical în două părți Direcția muzicală : Direcția de scenă CRISTOFOR BARBATTI PANAIT VICTOR COTTESCU TANASE STROIE Artist emerit, Laureat al Premiului de Stat Scenografia ARMAND CRINTEA AZI ULTIMA ZI Pentru procurarea biletelor pentru această tragere specială. LAGERE SPECIALA BLOTOSMEMI, AUTOTURISME. MOTOCICLETE. SCUTERE. EXCURSI ÎN U.R.S.& GTC. — Important se fac 11 extrageri cu 53 numere. In fruntea premiilor, autoturisme, excursii în U.R.S.S. și alte numeroase premii. PRONOEXPRES tragerea Pronoexpres concursul nr. 29 din 17 iulie 1963 au fost extrase din urnă următoarele numere :8 28 49 34 20 42 Numere de rezervă 18 4Î Fond de premii : 373.007 lei. ___ PENTRU PUBLICITATE adresați-vă în scris administrației ziarului „Viața nouă", str. Pavel Tcacenco nr. 20 Telefon 1300 ..................... ................. ................—— ...—