Viața Nouă, aprilie-iunie 1964 (Anul 20, nr. 6008-6083)

1964-06-25 / nr. 6079

Pact. "4-3 in legătură cu situația din Guyana Britanică NEW YORk 24 (Agerpres). tru Comitetul special al O. N. U. penexaminarea problemei aplicării Declarației cu privire la acordarea independenței țărilor și popoarelor coloniale a adoptat o rezoluție care cere Marii Britanii să fixeze fără întîrziere data acordării independentei Guyanei Britanice și să pună în libertate toți deținuții politici din această țara. Se prevede crearea unui subcomitet format din trei persoane care să viziteze Guyana Britanică și să propună măsuri necesare transpunerii in viață a rezoluțiilor adoptate la Organizația Națiunilor Unite in legătură cu această țară. Propusă de 11 țări, rezoluția a fost adoptată cu 18 voturi pentru, trei abțineri și trei voturi contra. Potrivit agenției Associated Press, Marea Britanie a anunțat că nu garantează acordarea unei permisiuni membrilor subcomitetului de a vizita Guyana Britanică. * GEORGETOWN 24 Agerpress. In Guyana Britanică continuă incidentele provocate de bande teroriste. In regiunea rîului Mahaicong, In cursul unor astfel de incidente au fost omoriti doi oameni, iar alți doi grav răniți. Teroriștii au incendiat și 9 case. Trupe engleze care se află in Guyana britanică sau deplasat la locul incidentelor. Vizita lui N. S. Hrușciov In Suedia C. GÖTEBORG 24. — Trimisul special, Alexandroaie, transmite : La 24 iunie delegația sovietică condusă de N. S. Hrușciov, președintele Consiliului de Miniștri al U. R. S. S, care întreprinde o vizită oficială in Suedia, a sosit pe calea aerului la Göteborg. Oaspeții sovietici, insoțiți de primul ministru al Suediei, Tage Erlander, au vizitat două mari șantiere navale, unde se află în construcție mai multe nave comandate de U. R. S. S. In prezența oaspeților sovietici, pe șantierul naval Arendal, a fost lansat la apă un vas frigorifer" destinat Uniunii Sovietice. La mitingul organizat cu acest prilej N. S. Hrușciov a rostit un discurs. La prinz, președintele Consiliului de Miniștri al U. R. S. S. și persoanele care ii însoțesc au fost oaspeții primarului și ai oficialităților orașului Göteborg. In timpul mesei N. S. Hrușciov și primarul orașului au rostit toasturi. In aceeași zi, delegația sovietică s-a întors pe calea aerului la Stockholm. Pentru rezolvarea problemei cipriote NICOSIA 24 (Agerpres). La 24 iunie a fost dat publicității la Nicosia mesajul adresat poporului cipriot de către generalul Grivas, fostul comandant al detașamentelor de partizani ai Eoka, care se află in Cipru de o săptămână. In mesaj, generalul Grivas menționează că a sosit in Cipru pentru a sprijini unitatea ciprioților greci, precum și buna conviețuire intre comunitățile de origină turcă și greacă. Referindu-se la posibilitățile de rezolvare a crizei cipriote, generalul Grivas arată că Ciprul, ca membru al O. N. U., este hotărit să lupte pentru independența și autodeterminarea sa in conformitate cu principiile Cartei O. N. U. MOSCOVA. Cu cîțiva ani in urmă, geologii din Sahalin au emis ipoteza că in partea de nord a insulei ar exista straturi intre care s-ar afla petrol și gaze. Specialiștii au desfășurat timp de aproape doi ani o intensă activitate de foraj in a dineul pămîntului care nu vroia cu nici un chip să-și dezvăluie tainele. Recent, insă cînd sonda de foraj a depășit adincimea de doi kilometri, din adîncuri a țișnit o puternică coloană de gaze. După aprecierea specialiștilor, sonda va putea furniza in fiecare oră peste 6.000 de m.c. de „combustibil albastru". Sondajele continuă. * LONDRA. Tribunalul din Londra a condamnat trei polițiști la închisoare între 3 și 4 ani, fiind acuzați de mărturii false împotriva a opt persoane arestate de ei cu prilejul unei manifestații de protest organizate la Londra in iunie 1963. ■* MONTE CARLO. In Palatul congreselor din Monacco s-a deschis o expoziție care cuprinde una dintre cele mai mari colecții de covoare persane și țesături ale maeștrilor contemporani iranieni. BAGDAD. In luna noiembrie va avea loc la Bagdad conferința scriitorilor arabi. Cu prilejul conferinței, va fi organizat un festival al poeziei, iar cei mai talentați poeți vor fi premiați. ★ ROMA. Vulcanul Etna a erupt din nou din craterul central. Exploziile s-au succedat intr-un ritm intens, circa 50 pe minut, iar din crater înaltă de fum s-a ridicat o coloană negru și cenușă care a căzut apoi peste satele de pe versantul sudic. Zgomotul produs de explozii s-a auzit pină la Catania, în Sicilia. și PARIS. Marți seara lucrătorii de la marele aeroport francez Orly au declarat grevă, revendicînd îmbunătățirea condițiilor de muncă și protestînd împotriva concedierii unui număr de 46 de lucrători ai companiei „Air France". Greva a paralizat in întregime activitatea aeroportului. Presa relatează că în cazul cînd autoritățile nu vor satisface revendicările greviștilor, greva se va extinde și asupra altor aeroporturi, amenințînd să cuprindă întreaga țară. ★ NEW YORK. La o cazarmă din New York destinată instrucției rezerviștilor a avut loc o puternică explozie la depozitul de muniții. In urma acestei explozii, unul din pereții depozitului s-a prăbușit Un reprezentat al poliției a declarat că în timpul exploziei in incinta cazărmii se aflau peste 500 de rezerviști. Un număr de 12 persoane, din care două în stare foarte gravă, au fost transportate la spital pentru a li se acorda îngrijirile necesare. ★ MINSK Specialiștii bieloruși au propus să se producă chirie terapeutice. Ei au elaborat tehnologia și au alcătuit rețeta acestor chirie care urmează să conțină vitamina ..A" și „D—2". Aceste substanțe atit de necesare organismului uman vor fi incorporate in aluat sub formă de emulsii cu o oarecare cantitate de grăsime și cu apă. Fiecare chiria c intărind 50 de grame asigură jumătate din necesarul de vitamine pe 24 de ore. WASHINGTON. Starea sănătății senatorului Edward Kennedy rănit într-un recent accidenet de avion, este considerată a fi satisfăcătoare. Ei continuă însă să fie imobilizat la pat. Tratamentul inuman politici de pe insula CAPETOWN 24 (Agerpres). Informațiile despre starea deținuților politici de pe insula Robben și despre tratamentul la care sunt supuși parvin pe cale neoficială, întrucât potrivit legilor rasiste din R.S.A., presei locale i se interzice să publice asemenea materiale. In această închisoare, situată la 7 mile de Capetown, au fost intem nițati recent Nelson Mandela și alti aplicat deținuților Robben lideri ai mișcării de eliberare națională din Africa de sud. In afară de deținuții politici pe această insulă sunt întemnițați câteva sute de deținuți de drept comun. Autoritățile închisorii organizează atacuri sistematice ale deținuților de drept comun asupra deținuților politici, iar criminalilor și escrocilor care se evidențiază prin ferocitatea de care dau dovadă li se creează o situație privilegiată și uneori ii se reduce durata pedepsei. Comunicatul privind întrevederile dintre președintele S. U. A. și primul ministru al Turciei WASHINGTON 24 (Agerpres). La Washington a fost dat publicității textul comunicatului în legătură cu întrevederile între președintele Johnson și primul ministru turc, Ismet Inonu. Comunicatul, conceput in termeni generali, declară că cei doi oameni de stat au trecut in revistă toate aspectele problemei Ciprului. „Discuțiile, avînd ca punct de plecare angajamentele formale decurgînd din tratatele existente, s-au extins asupra mijloacelor prin care dificultățile cunoscute în momentul de față sunt susceptibile de a fi rezolvate pe calea negocierilor". Comunicatul precizează că întrevederile „au scos în evidență necesitatea urgentă de a se ajunge la un acord pentru a găsi și soluții durabile". „Președintele Johnson și premierul Inonu — se arată în comunicat — au discutat, de asemenea, mijloacele prin care țările respective vor putea sprijini eforturile Națiunilor Unite in vederea asigurării salvgardării păcii și securității comunităților stabilite in Cipru". Ședința Comisiei permanente C.A.E.R. pentru coordonarea cercetărilor științifice și tehnice SOFIA 24 (Agerpres). Intre 16 și 22 iunie 1964 a avut loc la Sofia cea de-a 6-a ședință a Comisiei permanente CAER pentru coordonarea cercetărilor științifice și tehnice. La ședința comisiei au participat delegați din : Bulgaria, Cehoslovacia, R. D. G., Polonia, România, Ungaria și Uniunea Sovietică. La ședință a participat, in calitate al de observator, un reprezentant Cubei. Comisia a discutat modul in care decurge realizarea planului de coordonare a principalelor cercetări științifice și tehnice efectuate de țărilemembre ale CAER în anii 1964-1965, stadiul de pregătire a propunerilor la raportul care va fi prezentat Comitetului executiv al CAER cu privire la direcțiile principale ale coordonării cercetărilor științifice și tehnice pe anii 1966—1970, problemele privind colaborarea in domeniul informației tehnico-științifice, organizarea la Moscova în primul semestru al anului 1965 a unei expoziții internaționale de mijloace mecanizate și automatizate în domeniul informării tehnico-șiințifice, precum și alte probleme de colaborare tehnico-științifică. Comisia a adoptat recomandări corespunzătoare asupra problemelor examinate. Ședința Comisiei a decurs într-o atmosferă prietenească, de deplină înțelegere și colaborare. REPUBLICA GHANA. — Aspect de la demonstrația din capitala Republicii Ghana împotriva persecutării patrioților în Republica Sud- Africană. VIAȚA NOUĂ ț. 3 « Guvernul englez se pronunță pentru dezvoltarea comerțului cu țările socialiste LONDRA 24 (Agerpres). Luînd cuvîntul in cadrul unei reuniuni a Asociației naționale a industriașilor britanici Du Cann Edward, ministru de stat pentru comerț al Angliei, a declarat că guvernul englez se pronunță pentru dezvoltarea relațiilor comerciale cu țările socialiste. Considerăm, a subliniat ministrul, că dezvoltarea relațiilor comerciale are un rol însemnat in destinderea încordării in relațiile dintre Est și Vest. Relevând că in ultimii cinci ani comerțul Angliei cu țările din estul Europei a sporit socialiste cu 60 la sută, Dumann Edward a menționat totodată că in acest domeniu nu au fost folosite toate posibilitățile. In încheiere, ministrul englez, arătînd că țările socialiste prezintă perspective favorabile pentru desfacerea mărfurilor engleze, a urat succes oamenilor de afaceri englezi care dezvoltă relații comerciale cu Estul. Crearea unei noi organizații potrivnice regimului rasist Verwoerd CAPETOWN 24 (Agerpres). La Capetown a fost anunțată crearea unei noi organizații potrivnice regimului rasist al lui Verwoerd, denumită „Mișcarea de rezistență africană". In manifestele distribuite in ajunul creării organizației se subliniază că scopul ei este răsturnarea regimului rasist și instituirea unui regim democratic. „Vremea tratativelor a trecut", se spune în manifest. „Vrem să se știe că dacă vom fi forțați să recurgem la violență, o vom face". Autoritățile sud-africane au dezlănțuit o campanie și mai intensă de represiuni in urma valului de proteste împotriva condamnării lui Nelson Mandela și a celorlalți patrioți sud-africani. Poliția din întreaga țară a fost pusă in stare de alarmă. Toate instalațiile, podurile, porturile, aeroporturile au fost puse pază severă. Mai mulți cetățeni sub de culoare au fost arestați la Johannesburg acuzați de a fi pregătit asasinarea judecătorului care a prezidat procesul patrioților sud-africani. Campania electorală din S. U. A. NEW YORk 24 (Agerpres). William Scranton, guvernatorul statului Pennsylvania, care a început săptămână trecută campania pentru a obține desemnarea sa la congresul național republican de la San Francisco drept candidat prezidențial al partidului, și-a exprimat satisfacția in legătură cu hotărîrea lui Cabot Lodge de a demisiona din postul de ambasador la Saigon și a reveni în țară pentru a sprijini candidatura sa prezidențială. Nelson Rockefeller, guvernatorul statului New York, care a renunțat să mai candideze, declarîndu-se în favoarea lui William Scranton, a declarat că hotărîrea lui Cabot Lodge „va ajuta cauzei republicanilor moderați". George Romney, guvernatorul statului Michigan, a declarat, de asemenea, că reîntoarcerea lui Cabot Lodge va ajuta lui William Scranton în campania sa. Intr-un comentar al agenției Asso ciated Press, se pune insă întrebarea dacă sprijinitorii lui Cabot Lodge care, după cum au dovedit alegerile preliminare, sunt foarte numeroși, vor fi dispuși să acorde sprijinul lor și lui Scranton. Aceasta are dezavantajul că a început campania sa mult mai tîrziu decit Goldwater și nu este prea cunoscut in afara statului sau. Conferința pentru viitorul Federației Arabiei de sud S-au împlinit 3 săptămini de la începerea Conferinței de la Londra privind viitorul Federației Arabiei de sud și sunt puține semne că se va putea ajunge la acord sau hotărire concretă. vreun Un purtător de cuvînt al ministerului afacerilor externe al Marii Britanii a anunțat că „nu poate fi prevăzută nici măcar data următoarei ședințe plenare". Până acum au avut loc numeroase contacte separate intre șeicii și sultanii prezenți la Londra, sau între aceștia și ministrul coloniilor al Angliei, Duncan Sandys, asupra numeroaselor probleme actualmente in suspensie. După cum se știe, la conferință participă numai reprezentanții guvernelor numite de Anglia, ai celor 14 șeicate, emirate și sultanate ale federației, inclusiv colonia Aden. Reprezentanții partidelor de opoziție din aceste teritorii, ai mișcării de eliberare națională, nu au fost admiși la lucrările conferinței. Referindu-se la „cele mai importante" chestiuni dezbătute, observatorii politici din Londra subliniază că delegații, respectiv șeicii și sultanii se preocupă mai ales de viitorul lor personal, nu de viitorul federației. Este discutată cu aprindere propunerea privind instituirea regmului republican, în frunte cu un președinte. In consecință, fiecare sultan sau șeic vrea să-și asigure o poziție favorabilă și un post cel mai bun. S-au ivit multe neînțelegeri din cauză că guvernul britanic avea preferința pentru anumite persoane pentru funcția de președinte ca de exemplu Șeicul Beihanului, sultanul statului Fadhi. S-au auzit și voci care au ce COMENTARIUL ZILEI lut o mai mare libertate de acțiune a guvernelor din teritoriile ce alcătuiesc federația, dar niciun cuvint despre soarta popoarelor din această regiune, nici o cerere de a se asculta punctul de vedere. La Londra se tratează efectuarea unor modificări, in forma de administrare a acestei regiuni cu scopul menținerii în continuare a pozițiilor colonialiștilor, a șeicilor și sultanilor. Glasul popoarelor din aceste teritorii s-a făcut însă și el auzit. Delegații ale opoziției au venit la Londra, deși le-a fost refuzată participarea la conferință. Delegația Partidului Socialist Popular și a Congresului sindicatelor din Aden în frunte , cu Abdullah Al- Asnag a desfășurat o intensă activitate in capitala Angliei, făcindunoscută opiniei publice poziția acestor organizații față de actuala conferință și aspirațiile popoarelor ce alcătuiesc Federația Arabiei de sud. Intr-un memorandum remis lui Duncan Sandys, liderul Al-Aswag, a cerut dreptul la autodeterminare pentru poporul din Aden și pentru celelalte popoare din federație, în virtutea rezoluțiilor adoptate de O.N.U. Delegațiile opoziției au arătat că la Londra are loc o conferință nereprezentativă întrucit la ea nu iau parte adevărații reprezentanți ai popoarelor din federație. Al Asnag a declarat că popoarele din Arabia de sud nu se vor considera legate de hotăririle acestei conferințe și vor lupte prin toate mijloacele împotriva aplicării lor. El a anunțat, de asemenea că dat fiind faptul că reprezentanții partidelor și organizațiilor ce militează pentru cucerirea independenței nu au fost primiți la conferință, ei se vor întruni separat la Cairo, pentru a hotărî o „acțiune unită împotriva hotăririlor ce vor fi luate la Londra". In același timp, în Federația Arabiei de sud, îndeosebi în Aden și regiunea Radian continuă mișcarea de protest împotriva colonialismului. Nici intervenția trupelor britanice, alături de cele federale, nu au putut și nu vor putea înăbuși lupta populației din Radian. MARIA CATONESCU i>R [UNK] [UNK]40.455 . Ilia Naifeiiifl MiliBttB Redacția și administrația Galați str. Avintului nr. 20. Telefoane 11008, 1300, 1367, 2213, 3306, 3454. Secția corespondenții 1800. Abonamentele se iau la clrcule poștale și difuzorii voluntari. Costul unui abonament se 3 turn i individual tei 15 — so festiv își 13 Nr. 6079 ATENȚIUNE! Șoferi, motocicliști, tractoriști, rutieriști, conducători de vehicole cu tracțiune animală, bicicliști și pietoni. De la 1 iulie 1964 se interzice claxonatul In orașele Galați și Brăila Interzicerea claxonării este o măsură binevenită, de aplicarea ei beneficiază fiecare cetățean și de aceea ea trebuie privită cu toată răspunderea de întreaga populație. I.U.S.S. nr. 2 LEMN ȘI MOIBILA Galați, str. 1 Mai nr. 148. Telefon 1557 — 1012 angajează de urgență — maistru în specialitatea produse finite lemn, cu respectarea H.C.M 1061 959 — tehnician I mecanic — contabil principal, cu respectarea H.C.M. 1053 1960 — conducător auto COOPERATIVA „AVINTUL“ GALATI angajeaza Str. Labirint nr. 4 Telefon 1017 2 CONTABILI cu respectarea H.C.M. 1053/1960 Întreprinderea Poligrafică GALA] Aminta — Grupul școlar Poligrafic „D. Marinescu" București pregătește în anul școlar 1984—1965 pentru Școala profesională de ucenici cu durata de 3 ani, cadre de muncitori calificați pentru industria poligrafică in următoarele meserii : — Culegător poligrafic — Legător mașinist — Cartonagist. Se pot înscrie absolvenți ai școlilor elementare de 7 și 8 ani, din orașele Galați — Brăila cu domiciliul slab si in orașele de mai sus, in vîrstă de 14—16 ani. Prezentarea actelor de înscriere se va face pină la 27 iunie 1964 prin întreprinderea Poligrafică Galați cu sediul in str Reconstrucției nr. 13 Serv. personal invățămint, unde se pot da relații suplimentare. Telefon 3487. Candidații vor prezenta următoarele acte : 1) Certificat de naștere (copie legalizată) , 2) Certificat de studii (în original) 3) Certificat de sănătate (analiza sîngerului și radioscopia pulmonară. Candidații vor susține examen de admitere intre 1—12 iulie 1964 la sediul școlii după cum urmează : — Vizita medicală — Limba romînă scris și oral — Matematica scris și oral Pe timpul școlarizării elevii primesc gratuit îmbrăcăminte și hrană C.R A. Galați es face prin unitățile C.C.L Alimentara și T. A. P. L Un orașele Galați Brăila, Focșani și Tecuci vinuri de calitate superioară din varietățile : Muscat Otonel Fetească Băbească și Riesling provenite din podgoriile : Dealu Bujorului — Nicorești — Ivești — Dragosloveni și Odobești tiparul întreprinderea Poligrafică Galați.