Viața Nouă, ianuarie-martie 1966 (Anul 22, nr. 6552-6627)

1966-01-03 / nr. 6552

Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio și televiziune — cu prilejul Anului Nou — Dragi tovarășe și tovarăși, Cetațeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva Minute ne vom despărți de anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale poporului român în toate domeniile activității sociale — și vom întîmpina, cu voie bună și optimism, anul 1966, care deschide patriei noastre noi perspective de progres și prosperitate. Cronica socialismului va rezerva anului care a trecut pagini bogate în realizări și evenimente de mare însemnătate pentru dezvoltarea orînduirii noastre, pentru mersul înainte al țării pentru viitorul poporului român. Dînd viață politicii partidului, oamenii muncii au încheiat anul acesta cu succes planul de șase ani, au ridicat noi uzine și fabrici, au sporit producția de bunuri materiale și valori spirituale, au făcut noi pași pe calea cunoașterii științifice, au îmbogățit și mai mult, prin munca lor, patria, făcînd-o mai puternică și mai înfloritoare. Acest an a intrat în istoria partidului și a țării prin Congresul al IX-lea care a adoptat directivele viitorului plan cincinal — programul înfloririi multilaterale a patriei, al ridicării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrșire a construcției socialiste. A fost adoptată noua Constituție care consfințește victoriile istorice ale poporului. România, stat suveran și independent al celor ce muncesc, a fost proclamată Republică Socialistă. Poporul român, liber și stăpîn pe soarta sa, își făurește, sub conducerea partidului, viitând fericit, pășind mereu înainte spre culmile înalte ale civilizației — societatea comunistă. Partidul și guvernul au elaborat măsurile menite să deschidă calea progresului neîntrerupt în domenii de mare însemnătate ale vieții sociale. Printre acestea se înscriu măsurile privitoare la dezvoltarea bazei tehnicomateriale și modernizarea producției agricole, îmbunătățirea organizării și planificării agriculturii, precum și cele cu privire la perfecționarea organizării și îndrumării cercetării științifice, la ridicarea rolului științei în dezvoltarea societății. Crește rolul organizator al statului în construcția socialistă, se perfecționează activitatea organelor de stat, legăturile lor cu masele, se dezvoltă democrația socialistă. Partidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, își îndeplinește cu cinste înalta misiune de forță conducătoare a societății. Zilele trecute, Marea Adunare Națională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului — stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei și culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan și abnegație, dînd viață acestor obiective, face să strălucească poporul român va tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. Ingăduiți-mi să felicit cu prilejul Anului Nou. În numele conducerii partidului și statului, pentru marile succese obținute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica și priceputa țărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toți oamenii muncii români, maghiari, germani și de altă naționalitate, tineri și vîrstnici, bărbați și femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaționale, își dă contribuția la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democrației și păcii în întreaga lume. Partidul și guvernul țării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, mobilizarea în jună acestora a tuturor forțelor înaintate ale societății contemporane, care acționînd unite sînt capabile să zădărnicească acțiunile agresive ale cercurilor imperialiste, să asigure progresul și securitatea popoarelor. Fie ca noul an să aducă poporului român bucurii și împliniri tot mai mari, noi succese în înfăptuirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să sporească și mai mult puterea materială și spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forțelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prieteni și tovarăși, îndeplinirea dorințelor și năzuințelor dumneavoastră de mai bine, sănătate și viață lungă, un nou an rodnic și fericit. La mulți ani! Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, președintele Marii Adunări Naționale, Voitec, secretarul Consiliului Ștefan de Stat, Grigore Geamănunistrul afacerilor externe, și mineliu Mănescu, au primit Corvineri la amiază, la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii: Greciei — Alexandre Cimon Argyropoulo, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, R. P. Albania — Răpi Gjermeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R.P.D. Coreene — Giăn Du Hoan, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Finlandei —Martti Johanes Salomies, Indiei — K. R. F. Khilnani, R. P. Mongole —- Togoociin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu, Franței — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurstrom, Italiei — Niccolo Moscato, Indoneziei — Sambas Atmadinata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R.S.F. Iugoslavia — Jarisa Petrici, Statelor Unite ale Americii Richard H. Davis, Elveției — Charce Albert Dubois; miniștrii Olandei — J. B. Haverkom Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon; însărcinații cu afaceri ad-interim ai: Uruguayului — A. Guani, Chile — J. Coutts, Braziliei — J. T. de Oliveira, Republicii Arabe Unite — M. Badawi, Argentinei — R. B. Serigos, Turciei — A. Coban, Austriei — Fr. Irbinger, R. P. Ungare — G. Kalmar, R. P. Chineze — Van Tun, Uniunii Sovietice — I. A. Iliuhin. Mulțumind șefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările și urările exprimate, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al Consiliului de Miniștri și Marii Adunări Naționale, a transasmis diplomaților străini cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor țărilor pe care le reprezintă și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. Decanul corpului diplomatic, ambasadorul Greciei , Alexandre Cimon Argyropoulo, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român. (Agerpres) TELEGRAMA Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Cuban Prim-ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba Tovarășului OS VALDO DORT ICOS TORRADO Președintele Republicii Cuba HAVANA In numele Comitetului Român, al Consiliului de Stat Central al Partidului Comunist și Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, al poporului român, precum și în numele nostru personal, cu prilejul celei de-a VII-a aniversări a victoriei revoluției cubane și al Anului Nou, vă adresăm dv. și prin dv. poporului Cuban un cordial mesaj de felicitare și urări de noi succese în construirea socialismului. Suntem încredințați că relațiile de prietenie și colaborare frățească dintre partidele și țările noastre se vor dezvolta continuu, în interesul popoarelor român și Cuban, al întăririi unității și coeziunii țărilor socialiste, cauzei nobile a socialismului și păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar General al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Importante mijloace financiare alocate pentru dezvoltarea agriculturii Consiliul Superior al Agriculturii a definitivat repartizarea pe acțiuni și obiective a investițiilor alocate agriculturii în noul plan cincinal. Pentru perioada 1966 — 1970 au fost prevăzute importante mijloace, financiare, care vor asigura dezvoltarea în continuare a bazei tehnico-materiale, a agriculturii, crearea condițiilor necesare sporirii producției agricole. Agricultura va primi din fondurile statului în această perioadă peste 35 miliarde lei, de 1,6 ori mai mult decît în anii șase,ai hiluți. Această sumă echivalează cu întregul buget al României din anul 1938. In afară de aceste investiții se vor aloca circa 9 miliarde lei pentru mărirea capacității de producție a industriilor ce deservesc agricultura cu tractoare și mașini agricole, îngrășăminte și insectofungicide, materiale de construcție etc. De asemenea, cooperativele agricole vor face însemnate investiții din fondurile proprii. Se prevede că acestea vor depăși 15 miliarde lei. I Din marea familie constructorilor Combinatului siderurgic gălățean : Octavian Vistig, Ștefan Popescu, C. Voicu, Stan Bogdan și Io.î *Cajw!<* Sunt dintre oamenii care prin munca lor au făcut ca laminorul de tablă groasă să pornească la timpul stabilit, în probe parțiale. „Pentru acest succes, pentru viitoarele tone de laminate, noroc !“. D DOPT ADI DIM Tr» ATUTADIC SHIttI ! ANUL XXII NR. 6552 LUNI 3 IANUARIE 1966 4 PAGINI — 25 BANI REVELION 1966 Douăsprezece lovituri de gong, vibrînd adine în eterul nemărginit, au statornicit, evoluția terestră intr-un AN NOU, 1966. Pentru poporul român, secundele și orele în care a intrat, au fost așteptate cu bucurie, cupe pline, după datinile străvechi cu Miorița. Spune poetul despre acești ani de viață nouă. Iți închinăm ca din bătrâni paharul Conil al viitorului, măreț Deși acum te aduce calendarul Pe drumul nostru ești da mult drumeț! Anii aceștia, prinși în hora marilor înfăptuiri „copii ai viitorului socialiste, măreț", au inclus în orbita lor și paralela 45, cu poporul bogat în hărnicie, dintre Dunărea „mamă vitează" și Carpații statornici, demni în gravitatea lor solemnă și puternică. Douăsprezece lovituri de gong, începem o nouă călătorie pe cadranul timpului. După a douăsprezecea lovitură, nouăsprezece milioane de oameni, nouăsprezece milioane de inimi fierbinți, au trăit prima secundă a cincinalului. Prima secundă. Au petrecut-o, sărbătorește, urătorii după obiceiul de acum două mii de ani. Au petrecut-o oțelarii de la „Progresul", nouă datină, ceferiștii, într-o investind-o cu aureolele șarjelor proaspete, invitînd-o la plimbare pe magistralele de oțel ale patriei socialiste. A petrecut-o cu masa plină, paharele pline, bucurii întregi și emoții autentice, tot omul acestei țări, mîndru de biruințele dobîndite sub conducerea Partidului Comunist Român, încrezător în victoriile anilor ce vin. Și fiecare a rostit după tradiție: „Bine ai venit AN NOU La mulți ani ! La mulți ani ! La mulți ani !"... »Pentru primele tone de laminate, noroc!" Plouă. O ploaie densă, fără semne de sfîrșit. Privite de pe dealul Fileștilor, luminile de neon ale Combinatului siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" Galați capătă în perdeaua picăturilor de apă, o strălucire aparte. Avem senzația că ele ar aparține jerbelor de scintei ale șarjelor de oțel și fontă ori reflexelor specifice platinelor înroșite. Trăim aceste senzații îndreptîndu-ne spre marele șantier al țării, la revelionul constructorilor. Este al cincilea la număr și pentru a doua oară ca loc de sărbătorire a acestui eveniment a fost ales însuși combinatul — moderna sală a cantinei nord. Ajungem aci cînd acele ceasornicului aleargă pe minutele ultimei ore a anului 1965, întreaga sală degajă un optimism și o veselie molipsitoare. Se ciocnesc paharele de vin pentru succesele de pînă acum, se cîntă, se ride, se dansează. Nici un alt an, ca acesta — 1965 — pentru care s-au adunat să-l salute la despărțire, n-a oferit mai multe satisfacții, mai multe bucurii miilor de constructori. A fost desăvîrșită construcția gigantului laminor de tablă groasă. In ultimele zile au început să se învîrte primele motoare, ale primelor zone de lucru din laminor. S-au început lucrările tuturor sectoarelor de bază: furnale, oțelărie, laminor Slebing. Intîlnim la acest revelion cadrele de conducere ale unității constructoare, pe specialiștii străini care colaborează la zidirea combinatului, îi întîlnim pe cei mai destoinici constructori și montori. Iată-l la o masă pe Octavian Vistig: Cine nu-l cunoaște în șantier?! Prin mina lui și a celor 40 de oameni din brigadă au trecut mașinile montate , în laminor electrice și care și-au început rotirea. Și în această seară, așa cum s-a întîmplat de 10 ani pînă acum, e nedespărțit de prietenul său, Ștefan Popescu, un alt cunoscut mentor, cu care a venit de la Săvinești. Tot de pe alte șantiere, de la Reșița și Hunedoara, de la Borzești și Brăila au venit aici, la Galați, maistrul Stan Bogdan, constructorii Ion Capriș, C. Voicu, Neagu Lipan. In această seară, așa cum se întîmplă pe șantier, ei s-au strîns laolaltă, împreună cu familiile, pentru a trăi bucuriile tradiționalului revelion. Se apropie clipa solemnă a despărțirii de vechiul an și a intrării intr-altul nou. Pentru cîteva clipe sala e cuprinsă de o liniște caldă. Oamenii ascultă, concentrați, cuvintele conducătorului partidului nostru drag, tovarășul Nicolae Ceaușescu: „La mulți ani, dragi tovarăși !". Tradiționala urare, în astfel de momente, este reluată de la un capăt la altul al sălii, în clinchete de pahare, îmbrățișări. Am pășit în 1966. Anul cu „personalitatea" lui aparte: Stația C.F.R. Galați. Orele 22. Iată-ne în biroul impiegatului de mișcare. De serviciu, tovarășul Teodor Popescu. Este al 11-lea revelion din cei 20 de ani de muncă la C.F.R., pe care îl petrece aici, în fața aparatelor telefonice și a microfoanelor, veghiind la buna desfășurare a transporturilor pe magistralele de oțel. In această noapte, el va ridica paleta dînd cale liberă la 26 de trenuri de călători, care se vor îndrepta spre diferite colțuri ale patriei. Păstrează legătura cu stațiile Filești și Bărboși, comunică nevranților impiegaților și maoperațiile de formare a noilor garnituri, indică liniile de garare a trenurilor sosite din cursă, primește cu salutul ceferist călătorii care abia coboară din vagoane. O noapte de serviciu obișnuită, cu aceleași adnotări în registrul de plecări și sosiri, cu aceeași atenție pentru siguranța circulației. In stație, la manevră, mecanicul de locomotivă Sandu primul din seria de cinci al unei noi etape trasată de partid, pe care pornește s-o străbată întreaga țară în urcușul spre culmile civilizației socialiste. Pentru Combinat, 1966 are și o altă personalitate. Este anul cînd cetatea de oțel de la Galați dă țării primele sale produse. —„Pentru primele tone de laminare, pentru viitoarele șarje de oțel, noroc !" Toastul e reluat de toți cei prezenți. Un toast cu greutate. Cele două orchestre, formate din artiști amatori constructori, își pornesc și mai îndrăcit melodiile. Se întețesc și ritmurile pașilor de dans. Se întețesc și continuă pînă dimineața în zori, așa cum brațele neobosite ale iscusiților constructori lucrează tot mai spornic, făurind patriei o nouă cetate de oțel. Rîmniceanu și fochistul Mihai Zincă lucrau la formarea unei noi garnituri pentru ruta Mărășești. Partida de manevranți condusă de Constantin Mardei executa compunere operațiunile de chesa unui tren sosit din direcția Bîrladului, iar cîțiva ceferiști așteptau să preia trenul gata pregătit cu destinația București. Totul decurge normal, obișnuit. Fiecare ceferist așteaptă noul an la locul său de muncă, veghiind la buna siguranță a circulației trenurilor. Locomotivele de serviciu sunt ținute sub presiune, gata în orice moment să facă manevrele cerute de impiegatul de mișcare, să ajute la tractarea garniturilor de vagoane de la o linie la alta. Tura ceferistă de serviciu din stația C.F.R. — călători a petrecut revelionul și a întîmpinat anul 1966, fie în fata aparatelor de comandă, fie pe locomotivă, cinstind sosirea primului an al cincinalului prin șuieratul prelung al sirenelor. Cale liberă pe magistralele eotel Printre constructorii de nave Deși troienele lipseau, iar afară ploua cu găleata, ultima filă a calendarului, agățată ca o frunză de recuzită, confirmi că ne aflam doar la distanță de cîteva ore pînă cînd urma să pășim în noul an. In acest decor... primăvăratic, i-am vizitat pe constructorii navali gălățeni, nu la locul de muncă, pe calele de lansare, din frumoasa sală de festivități, gătită sărbătorește, cu merele pline de bucate. Peste 200 de navaliști, împreună cu familiile lor, au dorit să petreacă revelionul aici, in imediata apropiere a cargourilor și a cheilor de armare. Au venit să-și ureze tradiționalul „La mulțimii", să Continuare in pag. a lll-a) La revelionul textiliștilor gălățeni. De această dată mîinile nu mai zăbovesc la războiul de țesut sau pe mașina de tors ci pe ... paharul de vin ; „La mulți ani 1", Carnavalul tineretului din Capitală Comitetul orășenesc București al U.T.C. a organizat în noaptea Anului Nou, un carnaval al tineretului în sălile Palatului Republicii. Au luat parte mii de tineri din întreprinderile și instituțiile bucureștene, din institutele de cercetări științifice și de învățămint superior, elevi, studenți români și studenți străini din aproape 10 de țări, aflați la învățătură în țara noastră. Tovarășul Petru Enache, prim-secretar al C.C. al U.T.C., a transmis tinerilor participanți ca și întregului tineret din țara noastră tradiționala urare de „La mulți ani“. La acest revelion al tineretului au venit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraș, Constantin Dragan, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Petre Blajovici, Petre Lupu, Ilie Verdeț, Mihai Darea, Manea Mănescu, Vasile Patilineț, Virgil Trofin. La sosire ei au fost intimpinați cu puternice mase și ovații. Intr-o atmosferă de entuziasm general, conducătorii de partid și de stat s-au prins in hore, petrecind alături de tinerii bucureșteni. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a felicitat călduros organizația tineretului comunist, Comitetul Central al U.T.C., întregul tineret unindu-se al țării noastre, un an rodnic, plin de succese in contribuția lor la opera de desăvirșire a construcției socialismului in țara noastră. Urările tăcute au fost primite de tineri într-o atmosferă entuziastă, cu îndelungi ovații. Au fost momente impresionante, un nou prilej de manifestare a dragostei și atașamentului profund pe care tineretul nostru le poartă Partidului Comunist Român și conducătorilor săi. (Agerpres)