Viața Nouă, octombrie-decembrie 1969 (Anul 26, nr. 7714-7792)

1969-11-19 / nr. 7756

Pajr. a 2-a LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Expunerea la proiectul de lege privind organizarea și funcționarea miliției prezentată de deputatul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne Proiectul de lege pe care-l prezentăm este menit să definească rolul, organizarea și funcționarea miliției române — una din pîrghiile de înfăptuire a politicii partidului și statului nostru în domeniul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului — și să contribuie la ridicarea nivelului muncii desfășurate de organele de miliție în apărarea proprietății socialiste și personale ale cetățenilor, a drepturilor și intereselor legale, menținerea ordinii lor și liniștii publice. In proiect sunt prevăzute atribuții privind apărarea proprietății socialiste — temelia orinduirii noastre — și a celei personale a cetățenilor, prevenirea și descoperirea cu operativitate a infracțiunilor, identificarea și prinderea infractorilor. De asemenea, sunt prevăzute atribuții referitoare la apărarea drepturilor și intereselor legale ale persoanelor, siguranța circulației pe drumurile publice, eliberarea și controlul actelor de trecere a frontierei, ținerea evidenței populației și eliberarea actelor care certifică identitatea, domiciliul și cetățenia. Stabilind distinct atribuțiile și sarcinile organelor miliției, precum și mijloacele de realizare a acestora, proiectul este clădit pe principiul respectului față de lege, față de om și adevăr. In acest sens în proiect se prevede că organele miliției își desfășoară întreaga activitate pe baza și în executarea legii. Referindu-mă la unele atribuții mai importante ale miliției, în legătură cu care proiectul de lege aduce unele elemente noi, Unele precizări și Clarificări necesare, menționez faptul că se stabilesc condițiile în care ofițerii subofițerii întreprind măsuri și milițienești în scopul combaterii infracționismului și al menținerii ordinii. Așa spre exemplu proiectul prevede că atunci cînd există date și indicii temeinice referitoare la pregătirea săvîrșirii unor fapte prevăzute de legea penală, organele de miliție sau măsuri pentru stringerea și verificarea probelor, identificarea și prinderea infractorilor. In scop miliția efectuează acest investigații, constatări tehnicoștiințifice, rețineri de persoane în cazurile stabilite de lege și alte activități de cercetare penală, menite să contribuie la stabilirea adevărului și tragerea la răspundere penală a celor vinovați. In executarea atribuțiilor ce le revin, ofițerii și subofițerii de miliție vor avea dreptul și obligația de a conduce la sediile organelor de miliție pe cei care prin acțiunile lor periclitează ordinea publică, viața și integritatea cetățenilor. Proiectul de lege prevede că organele de miliție execută atribuțiile ce le revin din hotărîrile consiliilor populare și deciziile comitetelor executive, se informează periodic despre starea infracțională, măsurile luate pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor, asigurarea pazei în orașe și comune, precum și cu privire la ordinele și instrucțiunile primite de la Ministerul Afacerilor Interne și la măsurile ce se impun a fi luate pentru aplicarea lor. In întreaga lor activitate organele de miliție au primit și primesc un prețios sprijin din partea oamenilor muncii, educați de partid în spiritul respectării legilor, al cinstei, dreptății și echității sociale. Sprijinul activ al maselor de cetățeni a constituit și constituie pentru miliție o chezășie a îndeplinirii în bune condițiuni a sarcinilor ce-i sunt încredințate. Pornind de aici, proiectul prevede posibilitatea organizării grupelor de sprijin ale miliției din cetățeni care se forma se bucură de stima și respect în rîndul locuitorilor și care se oferă voluntar să sprijine organele de miliție pentru menținerea ordinii publice, precum pentru prevenirea și descoperirirea infracțiunilor și contravențiilor. Faptul că în activitatea miliția se sprijină pe participa parea largă a cetățenilor rezultă și din acele prevederi ale proiectului care precizează că organele miliției colaborează cu organele și organizațiile de stat și obștești, cu organele presei, radioului, televiziunii și cinematografiei în scopul creării unei puternice opinii împotriva celor care încalcă legile, pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor și contravențiilor, apărarea avutului obștesc și personal, a tuturor valorilor orînduirii noastre socialiste. Proiectul de lege stabilește sarcini de cooperare a miliției cu celelalte unități și organe ale M.A.T., C.S.S. și M.F.A. în îndeplinirea unor atribuții privind securitatea statului, paza frontierei stat, apărarea locală, antiaederiană și a altor atribuții prevăzute de lege. Pornind de la faptul că aplicarea și respectarea întocmai a legalității în activitatea miliției și, în general, realizarea sarcinilor ce-i sunt încredințate de partid și guvern sunt direct condiționate de nivelul politico-ideologic, de pregătirea profesional juridică și de cultură generală a cadrelor, în proiect s-a stabilit că pregătirea personalului militar se face în școli militare de ofițeri, de militari și subofițeri, maiștri centre și cursuri de perfecționare și că pentru satisfacerea necesarului de specialiști ce nu pot fi pregătiți în școlile militare pot fi angajați absolvenți ai institutelor civile de învățămînt superior. Expunerea la proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea in legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste prezentată de deputatul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor Vă rog să-mi permiteți să vă prezint, din însărcinarea Consiliului de Miniștri, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea in legătura cu gestiunea bunurilor organizațiilor socialiste. Cu deosebită fermitate a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, în raportul prezentat la Congresul al X-lea, necesitatea stringentă de a introduce o ordine riguroasă în administrarea avutului obștesc, în gospodărirea unități(Continuare in pag. a III-a) VIATA NOUA Nr. 7756 CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1 — Gestionar, în înțelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizații socialiste care are ca atribuții principale de serviciu primirea, păstrarea și eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosința sau deținerea, chiar temporară, a unei organizații socialiste, indiferent de modul de dobîndire și de locul unde se află bunurile. Ministerele și celelalte or-Art. 3 — Poate fi gestionar cel care a împlinit vîrsta de 21 ani, a absolvit școala generală sau o școală echivalentă și are cunoștințele necesare pentru a îndeplini această funcție. In funcție de complexitatea gestiunilor, de natura și valoarea bunurilor și de cunoștințele ce le implică gestionarea lor, ministerele și celelalte organe centrale stabilesc : a) Categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie să fi absolvit liceul ori o școală profesională în specialitatea corespunzătoare gestiunii său o școală echivalentă și să aibă un anumit stagiu în munca de gestionar ; b) categoriile de gestiuni pentru care funcția de gestionar poate fi îndeplinită și de cel care a împlinit vârsta de 18 ani. Art. 4 — Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru săvîrșirea vreuneia dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă la prezenta lege, chiar dacă a fost grațiat. Nu poate fi angajat sau trecut in funcția de gestionar cel aflat în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvîrșirea vreuneia dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă. Dacă în cursul urmăririi penale, al judecății sau după condamnare a intervenit amnistia, cel care a săvîrșit vreuna dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel căruia i s-a suspendat condiționat executarea pedepsei nu poate fi gestionat în cursul termenului de încercare și 2 ani de la expirarea acestui termen. Prin „săvîrșirea infracțiunii" se înțelege comiterea oricăreia dintre faptele prevăzute în lista anexă, pe care legea le pedepsește ca infracțiune consumată sau ca tentativă, precum și participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice. Art. 5 — Organizațiile șogane centrale stabilesc funcțiile prin a căror ocupare angajatul dobîndește, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste funcții sînt denumite, in cuprinsul prezentei legi, funcții de gestionari. Art. 2 — Sunt considerate bunuri, în sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele bănești sau orice alte valori,cialiste sînt obligate să ceară organelor miliției relații cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmează să fie angajați sau trecuți în funcții de gestionari. Organele miliției sunt obligate să comunice aceste relații în termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Art. 6 — Cel ce urmează a fi angajat sau trecut în funcția de gestionar va prezenta o dovadă eliberată de organizația socialistă în care a fost anterior încadrat, din care să rezulte dacă a produs pagube avutului obștesc, natura acestora și dacă ele au fost acoperite. Această dovadă poate fi cerută de la ultimul loc de muncă și de organizația socialistă care ar urma să facă angajarea sau trecerea în funcția de gestionar. Organizațiile socialiste sunt obligate să elibereze sau, după caz, să comunice dovada prevăzută în alineatul 1, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii. In raport cu cele arătate în dovadă, conducătorul organizației socialiste va hotărî asupra angajării sau trecerii în funcția de gestionar. Art. 7 — In cazul în care gestiunea este încredințată mai multor persoane, angajarea sau trecerea în funcția de gestionar se face cu avizul scris al celorlalți gestionari. Angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcție din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia. Art. 8 — Angajații sezonieri sau temporari pot gestionari, cu respectarea confidițiilor prevăzute în prezenta lege. Art. 9 — Conducătorii organizațiilor socialiste, angajații cu atribuții de control financiar, precum și contabilii, cu excepția acelora care sunt încadrați în unități mici determinate de ministere și celelalte organe centrale, nu pot face operații de primire, păstrare și eliberare de bunuri, de Economii și Consemnațiuni, inscriindu-se într-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi păstrat de organizația socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanția. Pentru garanția depusă, Casa de Economii și Consemnațiuni acordă o dobîndă de 1,5 la sută pe an. Art. 16 — Garanția în numerar și dobînda aferentă pot fi ridicate de către gestionarul titular al carnetului de consemnare contractului său la încetarea de muncă sau la trecerea într-o funcție pentru care nu se cere garanție, in situația în care au cauzat o pagubă sau cînd paguba a fost acoperită în întregime. Organizația socialistă este obligată, în aceste cazuri, să elibereze gestionarului, un termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare Împreună cu o comunicare către Casa de Economii și Consemnațiuni în care să se arate că titularul are dreptul să ridice garanția. In cazul transferării gestionarului într-o altă funcție pentru care de asemenea se cere garanție, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse garanție va fi trecut la drept noul loc de muncă, procedîndu-se atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20. Cînd gestionarul a cauzat o pagubă în gestiune la locul său de muncă și aceasta nu se acoperă integral în termen de o lună de la obținerea titlului executoriu definitiv, organizația socialistă se va despăgubi din garanția în numerar constituită in favoarea sa. In situația în care sumele depuse drept garanție au fost ridicate, în întregime sau în parte, de organizația socialistă pentru a se despăgubi, gestionarul este obligat să reîntregească garanția în numerar în rate lunare de 13 din salariul tarifar sau din cîștigul mediu lunar, dispozițiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzător. Art. 17 — Casa de Economii și Consemnațiuni are obligația să elibereze sumele depuse drept garanție, după caz , a titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicării făcute de organizația socialistă și a prezentării carnetului ; b) organizației socialiste, pe baza cererii acesteia și a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obținut împotriva gestionarului. Art. 18 — In vederea constituirii garanției suplimentare, imobilele se evaluează in conformitate cu dispozițiile legale privind modul de stabilire a despăgubirilor pentru terenurile și construcțiile care trec în proprietatea statului prin expropriere. Bunurile mobile se evaluează la 50 la sută din prețul de vînzare cu amănuntul. In cazul în care bunurile mobila nu au preț de vînzare cu amănuntul, evaluarea se face de organizația socialistă în favoarea căreia este constituită garanția, care va consulta, în caz de necesitate, organe de specialitate. Art. 19 — Pentru bunurile imobile constituite garanție, organizația socialistă va cere inscripția ipotecii, care se va dispune pe baza cererii și a contractului de garanție. Bunurile mobile constituite garanție rămîn în folosința gestionarului sau a terțului garant, după caz, și nu vor putea fi înstrăinate fără înștiințarea prealabilă a organizației socialiste. In cazul in care bunurile constituite garanție sunt urmărite silit de alți creditori, gestionarul sau terțul garant, după caz, este obligat să înștiințeze de îndată organizația socialistă. In situația în care garant n-a făcut această terțul înștiințare, el rămîne obligat să acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar îa limita valorii bunurilor constituite garanție. Orice micșorare a garanției atrage obligația reîntregirii de îndată a acesteia. Art. 20 — Garanțiile vor fi recalculate periodic în funcție de schimbările intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum și în specificul și valoarea bunurilor gestionate, procedindu-se la modificarea corespunzătoare a contractului de garanție. In cazul în care, în urma recalculării, este necesară constituirea sau completarea garanțiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 zile de la data recalculării. Art. 21 — Dacă gestionarul nu constituie, nu completează sau nu aduce, după caz, garanțiile corespunzătoare potrivit articolului 19 alineatul ultim și articolului 20 alineatul ultim sau dacă, din cauza altor rețineri, ratele în contul garanției în numerar nu pot fi reținute și nici nu sunt depuse în condițiile articolului 13, se procedează la trecerea sa în altă funcție ori, dacă aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului său de muncă. In acest din urmă caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispozițiile din legislația muncii referitoare la desfacerea contractului de muncă pentru motive de fiu sunt imputabile angajatului. Art. 22 — Garanțiile suplimentare se urmăresc silit pe baza contractului de garanție și a titlului executoriu definitiv obținut împotriva gestionarului. In cazul în care urmărirea silită a fost pornită de mai mulți creditori, organizația socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanția suplimentară are drept de preferință asupra sumelor realizate prin Valorificarea bunurilor constituite garanție, în condițiile privind creanțele garantate prin ipotecă sau gaj prevăzute de dispozițiile legale referitoare la executarea silită a creanțelor bănești ale organizațiilor socialiste împotriva persoanelor fizice, avertizat în scris și motivat că nu-și Îndeplinesc atribuțiile în mod corespunzător ; c) neluarea măsurilor necesare pentru stabilirea și acoperirea pagubelor în gestiune ; d) neefectuarea inventarierilor la termenele și in condițiile legii. In situația în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei ; e) nerespectarea oricărei alte îndatoriri de serviciu, dacă fără încălcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Art. 31 — Angajatul care primește, păstrează și eliberează bunuri fără a avea calitatea de gestionar în înțelesul articolului 1 răspunde integral, aplicîndu-i-se in mod corespunzător prevederile prezentului capitol. Art. 32 — La constatarea unei pagube în gestiune, persoana răspunzătoare poate să-și ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia ; angajamentul scris constituie titlu executoriu. Dacă, ulterior, această persoană constată că nu datorează sau că datorează numai în parte suma pentru care și-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desființare a angajamentului la organul de jurisdicție competent, în termen de 30 de zile de la data cînd a cunoscut această împrejurare. De asemenea, validitatea angajamentului va înceta în întregime sau în parte atunci cind Organizația socialistă sau organul de jurisdicție competent constată, cu prilejul verificării sau, după caz, al soluționării unei cauze care are legătură cu angajamentul, că acesta a fost luat pentru o sumă nedatorată. Organul de jurisdicție competent poate suspenda executarea angajamentului. Art. 33 In vederea despăgubirii organizației socialiste pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garanția în numerar, se vor lua măsuri de asigurare și urmărire asupra oricăror bunuri aparținind gestionarului și persoanelor care răspund în condițiile prezentului capitol, potrivit dispozițiilor legale cu privire la executarea silită a creanțelor bănești ale organizațiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. Măsurile de asigurare se încuviințează de organul de jurisdicție competent să soluționeze litigiul. Art. 34 — Orice persoană privitor la care, prin hatorira judecătorească, s-a constatat că a dobândit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obștesc și că le-a obținut în afara obligațiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscind că acesta gestionează astfel de bunuri, răspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, în limită valorii bunurilor dobîndite. Art. 35 — Crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însuși infracțiune, se aplică regulile privind concursul de infracțiuni. Art. 36 — Nedeclararea în scris, în termenul prevăzut de dispozițiile legale, de către gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a căror cantitate sau valoare are cunoștință, provenite în orice alt mod decât acela arătat în articolul 35, se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an. Dacă fapta prevăzută în alineatul consecințe precedent a avut grave, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani. Nu se pedepsește acela care, mai înainte de începerea oricărui control, declară plusurile despre a căror cantitate sau valoare are cunoștință. Art. 37 — înstrăinarea bunurilor mobile constituite garanție potrivit articolului 10, fără înștiințarea prealabilă a organizației socialiste, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la un an. CAPITOLUL II Condiții privind angajarea gestionarilor CAPITOLUL III Garanții Art. 10 — Gestionarul are obligația de a constitui o garanție în numerar. Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc, în funcție de natura și valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice și condițiile în care este obligatorie și constituirea unor garanții suplimentare, constînd din : a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosință îndelungată, proprietate a gestionarului sau a unor terți, pentru garantarea față de organizația socialistă, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ; b) obligații asumate de terți față de organizația socialistă de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o sumă determinată. Garanția suplimentară prevăzută la alineatul precedent poate fi constituită și în numerar. Ministerele și celelalte organe centrale pot extinde, în funcție de natura și valoarea bunurilor, obligația de a constitui garanții în condițiile prezentului capitol și asupra altor categorii de angajați care mînuiesc bunuri, cu excepția celor ce primesc bunuri spre a le folosi in îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. Nu este obligat să constituie garanție cel care înlocuiește temporar un gestionar sau cel căruia i se încredințează gestiune pe o perioadă de cel mult 60 zile până la numirea unui gestionar. Art. 11 — Constituirea garanției se face prin contract încheiat in scris. Garanțiile reciproce între gestionari nu sunt admise. Aceeași persoană nu poate constitui garanții pentru mai mulți gestionari. Cel care constituie garanția va declara, in scris, dacă a mai constituit alte garanții. Garanțiile suplimentare se constituie înainte de încredințarea gestiunii. Art. 12 — Garanția în numerar va fi de minimum un salariu și de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului , ea nu va putea depăși valoarea bunurilor încredințate. Pentru gestionarii retribuiți pe bază de cotă procentuală, cuantumul minim al garanției în numerar va fi echivalent cu cîștigul mediu pe lună, iar cel maxim cu cîștigul mediu pe trei luni. Art. 13 — Garanția în numerar se reține în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîștigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor rețineri, ratele în contul garanției în numerar nu pot fi reținute, gestionarul este obligat să le depună. Pentru angajații temporari, alții decit cei prevăzuți la articolul 10 alineatul ultim, precum și pentru angajații sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredințarea gestiunii, a garanției integrale în numerar. Art. 14 — Ministerele celelalte organe centrale stabibilesc, în funcție de complexitatea gestiunilor și de natura și valoarea bunurilor, cuantumul garanțiilor în numerar între limitele prevăzute în articolul 12, precum și ratele la care se referă articolul 13 alineatul 2. Ministerele și celelalte organe centrale pot stabili, în cazuri justificate, garanții în numerar sub minimul prevăzut în articolul 12 sau scutirea de garanție. Art. 15 — Garanția în numerar va fi depusă de către organizația socialistă la Casa Art. 23 — încălcarea dispozițiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz. Art. 24 — Angajații răspund material, potrivit codului muncii și prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce nu constituie infracțiuni. Art. 25 — Gestionarul răspunde integral față de organizația socialistă pentru pagubele pe care le-a cauzat în gestiunea sa. Primirea bunurilor în cantități inferioare celor înscrise in actele însoțitoare sau vicii aparente, fără a se ca întocmit acte legale de confi statare, precum și nesolicitarea asistenței tehnice de specialitate la primirea bunurilor, deși aceasta era necesară, atrag răspunderea gestionarului în condițiile alineatului 1. Art. 26 — Gestionarul răspunde integral și în cazul în care atribuțiile sale fiind exercitate, potrivit dispozițiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absența gestionarului. Art. 27 — Cînd paguba in gestiune a fost cauzată de gestionar împreună cu alt angajat al organizației socialiste, ei răspund integral, fiecare in măsura în care a contribuit la producerea pagubei. Dacă nu se poate determina măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se repartizează între cei în cauză proporțional cu cîștigul mediu al fiecăruia pe ultimele 3 luni , în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai mulți angajați sau în schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se repartizează și proporțional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba. Art. 28 — Angajatul cu funcție de conducere precum și orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau menținerea unei persoane în funcția de gestionar fără respectarea condițiilor de vîrstă, studii și stagiu prevăzute in articolele 3 și 38, precum și a dispozițiilor articolului 4 ’ referitoare la antecedentele penale, răspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, în solidar cu acesta. Aceeași răspundere o are și cel vinovat de nerespectarea dispozițiilor prevăzute în capitolul III, în limita garanției neconstituite. Art. 29 — Răspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizației socialiste prin aceea că: a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevăzute de lege, asistența tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor ori prestat o asistență tehnică nea corespunzătoare ; b) nu a luat măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor în condiții corespunzătoare ; c) a dat gestionarului dispoziții greșite sau contrare legii. Art. 30 — Răspunde, in limita valorii pagubei rămase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatării insolvabilității acestuia, cel vinovat de : a) angajarea sau unei persoane într-o trecerea funcție de gestionar sau din subordinea gestionarului fără avizul prevăzut în articolul 7 ; b) reluarea sau luarea cu întîrziere a măsurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajaților aflați in subordinea sa, deși a fost LEGE privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste CAPITOLUL IV Răspunderi CAPITOLUL V Dispoziții tranzitorii și finale Art. 38 — Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai puțin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care funcția de gestionar poate fi îndeplinită și în alte condiții de studii decât cele prevăzute la articolul 3 alineatul 1. Art. 39 — Gestionarii care la data intrării în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc condițiile de studii prevăzute la articolul 3 pot fi menținuți dacă au îndeplinit, la angajarea lor, condițiile pregătire profesională prevădezute în indicatoarele de stagiu și studii ale funcțiilor respective și sunt corespunzători. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligați, după caz în) să completeze în termen de 3 ani garanția în numerar, in condițiile stabilite de acord cu conducătorii organizațiilor socialiste ; b) să constituie sau să aducă un termen de un an garanții suplimentare potrivit prevederilor capitolului III. In cazul neindeplinirii obligațiilor prevăzute în alineatul precedent se aplică în mod corespunzător dispozițiile articolului 21. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi scutiți de către conducătorii organizațiilor socialiste de obligația constituirii de garanții suplimentare. Art. 40 — Angajații—mandatari au obligația de a constitui garanții, în cuantumul și condițiile stabilite prin hotărâre a Consiliului de Miniștri. Art. 41 — Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizațiilor socialiste se stabilește prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Miniștrii și conducătorii celorlalte organe centrale vor emite, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi, instrucțiuni prin care vor stabili: funcțiile de gestionari ; categoriile de gestiuni la care se referă articolul 3 alineatul 2 și articolul 38 ; plafoanele valorice și condițiile în care este obligatorie constituirea de garanții suplimentare ; extinderea obligației de a constitui garanții și asupra altor categorii de angajați, potrivit articolului 10 alineatul 4 ; cuantumul garanțiilor și al ratelor, precum și alte măsuri de executare a prezentei legi. In aceleași, termen, ministerele și celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de pregătire și stagiu pentru funcțiile de gestionari, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Pentru organizațiile socialiste de interes local care nu sunt coordonate de un organ local de specialitate al administrației de stat, dispozițiile alineatului 2 se vor aduce la îndeplinire, in termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, de comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, cu sprijinul Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală. Art. 42 — Dispozițiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător și personalului Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne și Consiliului Securității Statului. Numirea militarilor în funcții de gestionari se face în, condițiile stabilite prin instrucțiuni ale organelor centrale prevăzute în alineatul precedent, fiecare în cadrul atribuțiilor sale, cu respectarea prevederilor articolelor 3—6 din prezenta lege. Militarii în termen numiți gestionari nu sunt obligați să constituie garanții. Răspunderea materială personalului Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne și Consiliului Securității Statului se reglementează prin dispoziții speciale. Art. 43 — Se recomandă organelor centrale ale organizațiilor cooperatiste ca, privitor la membrii cooperatori, să reglementeze, în sectoarele lor de activitate, condițiile de încredințare a gestiunilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor, avîndu-se în vedere prevederile prezentei legi. Art. 44 — Prezenta lege intră în vigoare la 90 zile de la data publicării. Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr. 145/1960 privind răspunderea materială a gestionarilor din organizațiile socialiste, precum și orice alte dispoziții contrare. In anexă este publicată lista infracțiunilor la care se referă articolul 4 din lege. Lista cuprinde prevăzute de Codul infracțiuni penal republicat la 27 februarie 1948, cu modificările ulterioare, și de Codul penal din 21 iunie 1968, printre care : infracțiuni contra securității statului, contra păcii și omenirii, delapidarea, remunerația injustă, neglijență în serviciu, abuzul de serviciu, darea și luarea de mită, infracțiuni economice, provocarea de pericol public, incendiu, catastrofă publică prin stricarea mijloacelor de comunicație, falsificarea de monedă, mărci, timbre, falsul in acte, furtul, tilharia, distrugerea ori degradarea, înșelăciunea, abuzul de încredere, gestiunea frauduloasă, distrugerea de acte, tăinuirea, favorizarea infractorului. Lista amănunțită a infracțiunilor va fi publicată in Buletinul Oficial. Nota ziarului: \ ) ț f à