Viața Nouă, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7945-8022)

1970-09-15 / nr. 8009

V > > Á / VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU în porturile Galați și Tulcea In cursul zilei de duminică, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, au fost oaspeții bătrînului port Galați. Vestea sosirii oaspeților dragi s-a răspîndit în întregul oraș. Gălățenilor, aflați în această însorită după-amiază de toamnă pe chei, li s-au alăturat mii și mii de cetățeni ai orașului veniți pentru a saluta în mijlocul lor pe conducătorul iubit al partidului și statului nostru. Cînd motonava „Carpați", la bordul căreia se află înalții oaspeți, acostează la chei, din mii de piepturi izbucnesc ovații prelungite. Sirenele navelor afiate în port dau onorul președintelui Consiliului de Stat. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și soția sa sunt salutați, în numele locuitorilor județului și municipiului Galați, de tovarășul Constantin Dăscălescu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, de activiști ai organelor locale de partid și de stat, care le urează un călduros bun venit. Mulțimea aflată pe chei înconjoară cu darg pe oaspeți. Aplauzele nu contenesc, uraliie răsună cu putere. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și soția sa string cu căldură mîinia dragostei nețărmurite a pemeleagurile care li se întind, răspund miilor de oameni care aclamă, care oferă flori. Locuitorii Galațiului, oraș renăscut prin munca eroică a clasei noastre muncitoare, devenit, în anii socialismului, o puternică cetate a siderurgiei românești, ovaționează pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul său general. Sunt aici constructori și oțelari de la Combinatul siderurgic, constructori de nave, muncitori, ingineri, tehnicieni care lucrează în puternicele întreprinderi ale orașului. Cei ce se află acum în port își amintesc că în această primăvară, cînd apele Dunării creșteau amenințătoare, secretarul general al partidului a fost in mijlocul lor, îmbărbătîndu-i, dîndu-le încredere și sprijin în lupta cu stihiile dezlănțuite. Ei îl salută pe tovarășul Nicolae Ceaușescu cu stimă și recunoștință, purtînd în inimi bucuria și mîndria îndeplinirii înainte de lor planului termen a sarcinicincinal, hotărîrea de a munci pentru înfăptuirea neabătută a programului partidului de dezvoltare multilaterală a țării. Intîlnirea cu locuitorii municipiului Galati capătă caracterul unei puternice manifestări a entuziasmului popular, polului nostru pentru partid, pentru bărbatul care, în fruntea partidului, se află întotdeauna, la bine și greu, în mijlocul poporului. In aceeași zi tovarășul Nicolae Ceaușescu și soția sa, Elena Ceaușescu, au poposit în portul Tulcea, această poartă spre Deltă, orașul care în anii socialismului a cunoscut profunde transformări, fiiind un centru industrial de vest turistic in continuă înflorire. La acostarea navei în port, oaspeții sunt călduros salutați de tovarășul Teodor Coman, prim-secretar al comitetului județean de partid Tulcea, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Și aici, în port, o mare mulțime de oameni îi întimpină cu deosebită însuflețire pe oaspeți. La această oră de seară, Tulcea , cu noile sale edificii și fabrici, cu multele blocuri noi care-i dau o înfățișare modernă, este puternic luminată, iar portul și străzile din jur freamătă de entuziasm. Locuitorii orașului au venit să-și exprime sentimentele profunde pe care le nutresc față de partid și conducerea sa, pentru grija deosebită acordată dezvoltării orașului și județului lor, pentru viața nouă care pulsează puternic și pe aceste oameni cunoscuți prin hărnicia și dîrzenia lor, tulcenii, uniți ca un singur om în munca de zi cu zi, sînt tot atît de uniți și în clipele de bucurie. Pe fețele tuturor mare — muncitori, țărani aflați în această duminică în centrul județean, marinari și turiști — se citește bucuria de a putea saluta pe conducătorul iubit al poporului nostru. Se scandează cu putere : „Ceaușescu- PCR !“, „Ceaușescu—PCR !". Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu în cele două porturi dunărene s-a transformat într-unul din acele momente de adunci semnificații, ale unității de nezdruncinat dintre partid și popor, ale atașamentului tuturor oamenilor muncii față de partid și conducerea sa, față de secretarul său general. Intîlnirile cu locuitori ai orașelor Galați și Tulcea au prilejuit o nouă afirmare încrederii maselor largi de oaameni ai muncii în politica internă și externă a partidului, a voinței și hotărîrii lor de a munci fără preget pentru înflorirea necontenită a patriei socialiste, pentru ridicarea ei pe trepte tot mai înalte de civilizație și progres. (Agerpres) DEBUT ȘCOLAR Miez de septembrie ! Școlile respiră iarăși, ușurate de poveara vacanței, care le-a golit o vară întreagă clasele de copii, de emoții și de bucurie. Clopoțelul, in toate variantele sale moderne, a sunat prelung la ora opt, astăzi, 15 septembrie, momentul de debut al anului școlar 1970-1971. Pretutindeni în țară, pretutindeni în județul Galați, oamenii de toate virstele încearcă sentimente asemănătoare cu cele trezite de venirea primăverii. Pentru că școala, în această zi, seamănă într-adevăr cu natura care explodează în floare, împrumută ceva din frumusețea pură a dimineților de mai. Cite gînduri minunate și cite promisiuni, cite speranțe și cită încredere nu se însăilează astăzi la ora marelui început ! Catalogul, cu rubricile încă albe, așteaptă cuminte pe catedră, față in față cu zecile de cărți, caiete și maculatoare, clipa cînd prima notă va semnala calitatea procesului de cunoaștere. Catalogul de clasa I, de clasa a V-a, de clasa a IX-a, de clasa a XlI-a... în rubricile lui vor fi probabil și în acest an cele mai aprige dispute, cele mai sugestive semne ale devenirii. Anotimpul școlilor debutează la noi cu mai multă încredere, anunță o esență îmbogățită de rezultatele trecute, de hotărîrile care așează lăcașul de învățămint în rîndul celor mai avansate tribune ale progresului. Pregătite din vreme, locurile de întîlnire ale copiilor care studiază și se disciplinează în spiritul culturii și al științei, sunt astăzi instituții multilateral dotate, adevărate puncte de plecare în marea expediție a cunoașterii și creației. Profesorii și învățătorii au avut grijă ca 15 septembrie să găsească întreaga rețea școlară a județului Galați in stare să satisfacă la modul optim exigențele procesului instructiv-educativ modern. Laboratoarele au primit aparate și substanțe noi bibliotecile s-au completat cu noutățile din librării, materialul didactic a fost ajustat (Continuare în pag. a II-a) LUCRĂRILE AGRICOLE DE TOAMNĂ La Rediu, Cuca și Schela— o bună organizare a muncii La Rediu treburile campaniei agricole de toamnă „merg pe roate". Afirmația este valabilă și la figurat și la propriu. Secția de mecanizare nr. 5 a I.M.A. Pechea, condusă competent de către Dumitru Ciurea lucrează într-un ritm susținut în toate sectoarele unde este reclamată prezența sa. Cele 23 de tractoare din dotare funcționează bine, acționînd în conformitate cu interesele C.A.P.-ului din localitate. Șapte pregătesc terenul cu ajutorul discuitoarelor în agregat cu grape cu colți reglabili, nouă, după terminarea treieratului florii-soarelui la Suhurlui s-au mutat cu combinele la Rediu unde pînă la finele zilei de 14 septembrie se recoltase floarea-soarelui pe o suprafață de 175 ha; restul de șapte efectuează transporturi sau lucrează la însilozatul hibrizilor dubli de porumb timpuriu. Buna funcționare a utilajului se explică prin existența cîtorva măsuri pe care le menționăm în cele ce urmează. Reparațiile s-au făcut cu atenție maximă într-un climat de exigență care onorează colectivul secției. Piesele se recondiționează minuțios în atelierul propriu și numai în cazuri extreme se apelează la ajutorul întreprinderii, întreținerile zilnice și periodice ale utilajului agricol reduc la minimum apariția defecțiunilor accidentale. In acest an secția nr. 5 a demarat foarte puternic, ne declara inginerul șef al C.A.P.-ului Rediu, Dumitru Codreanu. Am pregătit 480 de ha teren pe care le-am discuit a doua oară, am fertilizat circa 180 ha cu îngrășăminte naturale (n.a. 25 tone la hectar) în punctele H. MAZILU (Continuare în pag. a II-a) Cooperația meșteșugărească a realizat planul cincinal După cum rezultă dintr-o telegramă adresată redacției, unitățile cooperației meșteșugărești din județul nostru, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid cît și datorită măsurilor tehnico-organizatorice întreprinse, și-au îndeplinit indicatorul producției marfă planificat pe actualul cincinal cu 4 luni de zile mai devreme. Conform calculelor preliminarii, lucrătorii din sectorul amintit vor realiza pînă la sfîrșitul anului 1970 o producție marfă suplimentară de peste 117 milioane lei față de prevederile inițiale, o depășire a încasărilor de la populație prin unitățile de deservire cu 9 milioane lei, iar la export sarcinile vor fi depășite cu 1,4 milioane lei. Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8009 MARȚI 15 SEPTEMBRIE 1970 4 PAGINI — 30 BANI Citiți în pag. a 1-a — Orientul Apropiat Eliberarea unor pasageri de pe avioanele deturnate — Mesajul lui Fumi Vongvicit adresat copreședinților Conferinței de la Geneva — Vești din țările socialiste — Astăzi încep lucrările celei de-a 25-a sesiuni a Adunării Generale a ONU — Hanoi Sesiunea CC al Frontului Patriei din Vietnam. Adunare festivă cu prilejul „Zilei pompierilor“ Duminică, la Casa de cultură a sindicatelor din Galați a avut loc o adunare festivă organizată cu prilejul „Zilei pompierilor" din Republica Socialistă România. La festivitate au participat tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, ofițeri, subofițeri și ostași din cadrul Grupului județean de pompieri, membri ai formațiunilor civile de pompieri din întreprinderi, instituții și de la sate. Despre însemnătatea zilei pompierilor și despre contribuția membrilor formațiilor de pompieri din județul Galați la combaterea și stingerea incendiilor și înlăturarea urmărilor altor calamități a vorbit tov, col. loan Costea, comandantul Grupului județean de pompieri Galați. In continuarea adunării festive, tovarășul Leonard Stoian, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a înmînat steaguri, diplome, insigne, premii in bani și în alte obiecte acordate de Comitetul executiv al Consiliului popular județean formațiilor civile de pompieri fruntașe în acțiunea de prevenire și stingerea incendiilor. Locul I pe județ și steagul de formație fruntașă de pompieri voluntari au fost cîștigate de pompierii civili de la I.C.M.S.G. și din comuna Liești, locul II pe județ și diploma de formație fruntașă de pompieri au revenit pompierilor civili de la Combinatul siderurgic și din comuna Vînători, iar locul III pe județ și diploma de formație fruntașă de pompieri au fost atribuite formațiilor de pompieri civili de la Șantierul naval și din comuna Fîrțânești. In cinstea formațiilor de pompieri fruntașe a fost prezentat un bogat program artistic. Solectivul Trustului de construcții raportează într-o telegramă adresată Comitetului conducerea județean de partid, Trustului de construcții Galați, face cunoscut că muncitorii, inginerii și tehnicienii de pe șantierele subordonate, mobilizați în permanență de organizațiile de partid, au obținut pînă în prezent o serie de rezultate bune, pe măsura eforturilor depuse. Așa după cum se subliniază în telegramă, planul de producție pe cele 9 luni a fost îndeplinit la data de 10 septembrie, ceea ce pînă la sfîrșitul lunii, va crea posibilitatea realizării unei producții suplimentare în valoare de cca 16 000 000 lei și încadrarea în termenele de predare a tuturor obiectivelor prevăzute pentru finele trimestrului III. De menționat că activitatea desfășurată de colectivul de muncă al Trustului de construcții, s-a materializat, așa după cum am anunțat recent în ziarul nostru, și , în îndeplinirea prevederilor inițiale ale actualului plan cincinal. SALUTUL COMITETULUI MUNIL PARIULUI COMUNIST ROMÂN, CONSILIULUI DE STAT ȘI CONSILIULUI DE MINIȘTRI ALI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an șcular Stimați tovarăși învățători și profesori. Dragi elevi. Cu prilejul începerii noului an de învățămint, Comitetul Central al Partidului Jist Român, Consiliul de Comunist și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, să ofere elevilor datele trebuie mai importante ale științei cele tehnicii moderne, să le dezvolșize gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu cercetare, să le stimuleze aplititudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului in patria noastră. Receptivă la cerințele ale societății noastre, concrete școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca o pregătire multilaterală fizică, pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele reale patriotismului înălțătorsocialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mindiuna pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc copiii români, maghiari, dintre germani, sîrbi și de alte naționalități însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor structiv-educative, activității inizvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși in mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun in voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sirguință, invățînd temeinic! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri UTC — factori activi și dinași mici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare în școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid școli sînt chemate să pună din în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor ; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată in activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, profesionale și tehnice, — școli le dorim spor la învățătură și rezultate cit mai bune în acest an școlar I animiw ■ [UNK] minim A. In ce stadiu se află producției anului Anul 1971, primul din viitorul plan cincinal, reprezintă pentru Șantierul naval din Galați un an cu sarcini economice de o deosebită însemnătate, în care șantierul, pe lângă producția obișnuită, va trebui să asimileze trei noi prototipuri de nave, unele din ele cu tonaj superior celor ce se construiesc în momentul de față. In acest sens, planul anual prevede o creștere a producției globale cu 10,6 la sută față de 1970, iar la producția mamă livrarea a nouă nave. Important este și faptul că tonajul ce va trebui livrat în 1971 crește cu aproape 20 000 tone dw. față de cel planificat a se realiza în acest an. De asemenea, atît în planul stabilit la nivelul șantierului, cit și în cel stabilit pe Centrala industrială pentru construcții navale, se prevede aducerea unei nave prototip, cea de 7 500 tone dw. în stadiul de probe, iar în condițiile în care vor fi realizate toate măsurile organizatorice preconizate, se prevede chiar, livrarea ei. Rezultă de aici că planul de producție pe anul 1971 cuprinde sarcini de mare însemnătate pentru conturarea unei producții de nave ascendente, pentru creșterea anuală a tonajului vaselor lansate la apă și livrate. In legătură cu pregătirea producției anului următor, cu măsurile luate pînă în prezent pe această linie, am purtat recent o discuție cu tovarășul inginer Virgil Zota, dispecer, care șeful serviciului ne-a declarat : „La data actuală cele mai mul pregătirea 1971? te dintre navele ce formează producția marfă pe anul 1971 sînt în fabricație pe cele două platforme de montaj și lansare. Pe cala nr. 1 de la bazin, de pildă, sînt în construcție 4 nave de cîte 4 500 tone dw fiecare. Acestea se află în faze diferite : două din ele sînt în linii mari montate în totalitate, iar pînă la sfîrșitul anului 1970 alte trei nave de pe cala Bazin vor fi lansate la apă. Pe cala nr. 2, de la Dunăre, sînt de asemenea, lansate în fabricație toate cele trei nave mineraliere de 12 500 tone dw. din producția anului viitor. Stadiile de montaj și asamblat la acestea din urmă sunt, de asemenea, diferite. Una dintre nave I. PALAMIUC (Continuare in pag. a II-a)