Viața Nouă, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 8177-8254)

1971-04-01 / nr. 8177

Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8177 JOI 1 APRILIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI Ieri, în sala Teatrului de stat a avut loc plenara lărgită a Comitetului județean de partid, la care au fost invitați membri ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, conducători ai unor unități economice, directori de spitale și policlinici, secretari ai comitetelor de partid din mari întreprinderi, din comune, cadre medico-sanitare, primari, activiști de partid și de stat . Au fost prezenți Constantin Dăscălescu, tovarășul membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, tovarășul Dan Enăchescu, ministrul sănătății. Plenara a analizat munca organelor și organizațiilor de partid și de stat pentru îmbunătățirea stării de sănătate a populației din județul Galați, pe baza raportului prezentat de tovarășul Constantin Dăscălescu . Numeroși participanți la plenară care au luat cuvîntul s-au referit pe larg la unele aspecte ale activității din domeniul medico-sanitar. __ In municipiul nostru, arăta tovarășul Gheorghe Moca, primsecretar al Comitetului municipal de partid Tecuci, atenția organelor și organizațiilor de partid a fost îndreptată spre continua îmbunătățire a activității sectorului medico-sanitar. Ne preocupă în continuare pregătirea și specializarea cadrelor, condiție esențială pentru asigurarea unei asistențe medicale competente. Trebuie să sublinieze crescut rolul organizațiilor de partid din unitățile sanitare,i s-a îmbunătățit munca educativa in rîndul cadrelor medicale. Cu toate acestea mai sînt aniidici si cadre medii care nu se comportă în mod civilizat cu uran-ivii Desigur, aceste aspecte ca și altele privind de P1^ ^ timpul programului se răsfimg negativ în activitatea de pre ST. Îmbolnăvirilor, In c?«ro, unui climat prielnic grabnicei însănătoșiri. Vorbi.anJ . ] apoi unele propuneri privind im Sătir», b»«i rale a spitalului din l^c • Luînd cuvîntul, tovarășul Val a referit la masurile luate, iar pi. asemenea deficiențe ce se manifesc în acest domeniu de activitate. _O preocupare de seama pentru noi, spunea tovarășul1 dr creșterea accesibiltă de cialitate ceasta am aplicat metoda plamrSnÄlS S f S1 S dfin?ormS.dlevVîndu-se  fir timpului liber?„uîorrib Pfesional al SA»« **baletei de respensalitate, iar pencursuri de instruire la Inspectatul sanitar județean. Toate masurile luate au dus la imbunătatirea stării de sănătate a populației deservite și înregistrarea unor indici satisfăcători , a scăzut simțitor procentul mortalității infantile, al copiilor rahitici și distrofici, s-a realizat o depistare mai bună a femeilor gravide, scăzînd indicele de imaturitate și prematuritate. Nu trebuie însă să trecem cu vederea unele deficiențe care mai persistă în munca noastră. Mă refer în special la conduita cadrelor noastre față de bolnavi, la lipsa de operativitate a unor medici. Așa cum a reieșit din cuvîntul tovarășului Adrian Bauer, directorul Oficiului farmaceutic județean, rezultate bune au fost obținute și de către cadrele din acest sector. Datele amintite privind cantitatea de medicamente preparate, numărul de rețete rezolvate, oglindesc activitatea pozitivă a acestui colectiv. Vorbitorul a făcut propunerea ca la nivelul Ministerului Sănătății să se analizeze posibilitatea îmbunătățirii aprovizionării cu medicamente și revizuirea planificării acestora în raport cu necesitățile județului și asigurării cadrelor necesare de farmaciști. — Unitatea noastră, sublinia tovarășul dr. Constantin Popescu, directorul Galați, și-a adus Spitalului nr. 1 o contribuție însemnată la îmbunătățirea stării de sănătate a populației. Acest fapt este confirmat de numeroasele cazuri rezolvate cu competență de cadrele noastre. In 1970, o bună parte din activitatea medico-sanitară a județului a fost concentrată la Spitalul nr. 1. Referindu-se la asistența medicală de urgență, tovarășul Constantin solicitudinea Popescu a apreciat Stației de salvare în cazurile de urgență și accidente, făcînd apoi unele propuneri privind încadrarea surorilor, infirmierelor și a personalului de serviciu. Reprezentînd aici una din organizațiile obștești chemată să sprijine munca de educație sanitară, informez plenara, spunea tovarășa Eleonora Mărculescu, președinta Comitetului județean al femeilor, că am fost prezente acolo unde am fost solicitate. In munca noastră am conlucrat mai bine cu Direcția sanitară județeană, realizînd numeroase acțiuni utile. Astfel, am organizat sectorate sanitare, expuneri, întîlniri ale femeilor cu medicii, asigurîndu-se o diversificare a acestor acțiuni în raport cu pregătirea participantelor. Trebuie însă să amintesc că mai sînt unii medici, în circumscripțiile sanitare de la sate, care nu raspund cu promptitudine solicitărilor noastre. Referindu-mă la ocrotirea mamei și a copilului trebuie spus că sunt încă unii conducători de unități sanitare care se ocupă insuficient de gospodărirea și folosirea rațională a fondurilor alocate și a spațiului existent pentru secțiile obstetrică și ginecologie. In continuare vorbitoarea s-a referit la activitatea grădinițelor sezoniere, a creșelor, criticînd unele aspecte negative. In scopul reducerii riscului de expunere a populației la acțiunea unor nocivități din atmosferă și surse de alimentare cu apă, relata printre altele tovarășul dr. Octavian Satman, inspector șef la Inspectoratul sanitar județean, în atenția noastră a stat în permanență , urmărirea cauzelor gradului de impurificare cît și influența lor asupra sănătății oamenilor. Se impune pe viitor urmărirea sistematică a acestor probleme a că(Continuare în pag. a III-a) Aspect din timpul lucrărilor plenarei. Citiți în pag. a IV-a — Lucrările Congresului al XXIV-lea al PCUS — Festivități consacrate celei de a XX-a aniversări a Asociației de prietenie Finlanda — România — Conferința a Adunărilor națională populare comunale din Algeria PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID RAPORT cu privire la munca organelor și organizațiilor de partid și de stat pentru îmbunătățirea stării de sănătate a populației prezentat de tovarășul CONSTANTIN DĂSCĂLESCU Stimați tovarăși. Este cunoscut că îmbunătățirea continuă a stării de sănătate a populației este o parte componentă a activității generale desfășurată de către statul nostru socialist, de o covîrșitoare importanță politică și socială. De aceea conducerea, îndrumarea și controlul acestei activități constituie o preocupare fundamentală a partidului, al cărui țel suprem este creșterea gradului de bunăstare și civilizație a națiunii noastre socialiste. Condițiile mai bune de viață, precum și fondurile din ce în ce mai mari alocate pentru ocrotirea sănătății publice, îmbunătățirea acțiunilor profilactice și activității de asistență medicală a au determinat reducerea permanentă a numărului îmbolnăvirilor și îndeosebi a bolilor cu extindere în masă. A scăzut mortalitatea generală și cea infantilă, a crescut durata medie de viață și excedentul natural al populației. Pe linia măsurilor generale luate de către partid și guvern de îmbunătățire sistematică a condițiilor de muncă și de trai ale oamenilor muncii, activitatea sanitară din țara noastră a căpătat un nou conținut care s-a conturat și mai mult o dată cu adoptarea și aplicarea prevederilor Directivelor Comitetului Central al P.C.R. cu privire la perfecționarea asistenței medicale a populației. Aplicarea consecventă și neabătută a liniei politice generale a partidului nostru a creat și în județul Galați cadrul necesar pentru continua dezvoltare a ocrotirii sănătății. Este de remarcat, de asemenea, atenția și sprijinul Ministerului Sănătății acordate județului nostru, atît în privința dotării tehnico-materiale, a aprovizionării cu medicamente, cît și în asigurarea cu cadre. O succintă retrospectivă asupra fondurilor alocate de la buget pentru susținerea acțiunilor de sănătate publică precum și pentru dezvoltarea rețelei de asistență medicală este edificatoare. Acestea au cunoscut an de an o evoluție constant ascendentă, cifrîndu-se în prezent la aproape 160 milioane lei. Numai în ultimii ani în județul Galați au fost date în funcțiune policlinica municipală din Tecuci, un centru stomatologic cu , zece scaune și laborator aferent de tehnică dentară în cartierul Mazepa, un ambulator în cartierul Țiglina III, Oficiul farmaceutic interjudețean, stația de salvare, trei creșe de cartier a cîte 96 de locuri, o policlinică modernă în orașul Tg. Bujor. Paralel s-au îmbunătățit condițiile de cazare și funcționalitate într-un număr important de unități sanitare prin lucrări de reparații capitale, amenajări și modernizări, pentru care s-au investit peste 7 milioane lei. Prin grija deosebită a conducerii partidului și statului, la Galați se construiește unul din puținele edificii de acest gen ale sănătății publice din țară — spitalul de 1 300 paturi. Coordonate și conduse direct de către Biroul Comitetului județean de partid, lucrările acestui spital vor fi terminate la sfîrșitul acestui an, ceea ce înseamnă darea sa în funcțiune cu doi ani mai devreme față de termenul inițial. Concomitent cu îmbunătățirea continuă a bazei materiale, s-au înregistrat însemnate schimbări calitative și în structura personalului medico-sanitar. Actuala rețea sanitară a județului însumează 595 medici, cu nul mai mult față de anul 1965 și 2 372 cadre medii și auxiliare sanitare, reprezentînd o creștere de 14 la sută față de nivelul aceluiași an. In prezent în județul Galați, la un medic revin 883 locuitori față de 935 cîți reveneau în 1963. Pentru folosirea eficientă a potențialului material și de muncă din rețeaua sanitară, a condițiilor create, organele de partid și de stat au adoptat deseori măsuri care au contribuit la ridicarea permanentă a muncii din domeniul ocrotirii sănătății sației. In plenare și ședințe popide birou ale comitetelor județean, municipale, orășenești și comunale de partid, în sesiuni și ședințe de comitet executiv ale consiliilor populare s-au analizat multiple aspecte din domeniul ocrotirii sănătății populației. . ha .spesele înregistrate în îmbunătățirea stării de sănătate a populației o contribuție substanțială și-au adus-o cei peste 1 200 de comuniști care lucrează în circumscripții, policlinici și unități spitalicești din Dezbaterile organizate în județ. adunările generale de partid, antrenarea cadrelor medico-sanitare în diverse forme de ridicare nivelului politico-ideologic, folosirea cu mai multă eficiență celorlalte forme specifice muncii de partid au avut influențe pozitive în activitatea personalului din domeniul sanitar. Avem în județul nostru numeroși medici și cadre medii care muncesc cu pasiune și dăruire caracteristică constructorilor socialismului, oameni animați de un puternic simț al datoriei civice față de destinul sănătății celor ce muncesc. Fără a trece cu vederea anumite fapte care sunt anacronice fizionomiei morale a medicului de azi, trebuie să subliniem insa că ceea ce caracterizează comportamentul etic al slujitorilor sănătății publice este spiritul de responsabilitate în îndeplinirea directivelor partidului pentru apărarea sănătății cetățenilor patriei noastre. Prin măsurile luate de Biroul Comitetului județean către de partid și Comitetul executiv al Consiliului popular județean, Direcția sanitară județeană și-a îmbunătățit activitatea în coordonarea muncii de ocrotire a sănătății populației. Aceasta acordat o atenție mai mare problemelor de planificare a activității sanitare, activității de cunoaștere a principalelor probleme de sănătate din teritoriu, acționat mai operativ în profilaxia unor maladii cu extindere în masă, a coordonat mai bine activitatea de pregătire și specializare a personalului medicosanitar. Multiplele aspecte pe care le ridică sănătatea publică reclamă, evident, o analiză detaliată a tuturor laturilor sale ; dorim însă să vă reținem atenția îndeosebi asupra fenomenelor și aspectelor vitale care vizează îmbunătățirea muncii sanitare. In ocrotirea sănătății mamei și copilului — domeniu în care preocuparea cadrelor medico-sanitare ar trebui să fie de prim ordin — se manifestă serioase carențe. O situație cu totul nesatisfăcătoare există în unitățile teritoriale arondate spitalului unificat din Tecuci, precum și în circumscripțiile sanitare Priponești, Berești-Meria, Drăgușeni și altele. Comparînd situația din unele comune învecinate cum ar fi de exemplu Măstăcani și Fîrțănești, sau Bălășești și Bălăbănești, localități care după cum știți prezintă condiții similare de muncă și de viață, o bază materială sanitară și de încadrare aproximativ identică, același procent de natalitate și altele, mortalitatea infantilă prezintă apreciabile diferențe, care nu se pot explica decît prin nivelul diferit al competenței profesionale și al preocupării cadrelor medicale respective Direcția sanitară județeană trebuie să ia imediat toate măsurile tehnice, organizatorice și de cadre în așa fel încît, pînă cel tîrziu la sfîrșitul anului, să curme această situație inadmisibilă. Comitetele comunale de partid din localitățile cu situații în această privință vor deosebi de analiza împreună cu comitetele executive comunale cauzele care determină menținerea sau creșterea mortalității infantile, vor adopta măsuri precise, eșalonate în termen pentru redresarea situației. La fiecare dintre aceste analize Direcția sanitară și Comitetul județean al femeilor vor trimite obligatoriu un cadru cu muncă de răspundere Natalitatea prezintă în ultimii trei ani o continuă scădere. Dacă în anul 1968 se înregistrează de nașteri la mia de locuitori, în 31 1969 acestea scad la 24,4, iar în 1970 la 22,6, ceea ce a determinat ca excedentul natural al populației din județul nostru să urmeze aceeași curbă descendentă. In același timp, asistăm la o creștere a cazurilor de întrerupere a sarcinii, ceea ce reflectă insuficiența măsurilor de ocrotire a sănătății gravidelor. Cadrele medico-sanitare acționează extrem de puțin pentru depistarea gravidelor încă din primele luni de sarcină. Intr-o atare situație este evident că nu s-au putut administra la timp și cu maximum de eficacitate măsurile profilactice pentru întărirea sănătății mamei. Secția noastră de propagandă acționează defectuos în această privință. Cu toate că în anul trecut s-a înregistrat cel mai mare număr de întreruperi de sarcină din ultimii ani, încă nu s-a făcut o analiză amănunțită asupra cauzelor acestor întreruperi, nu s-au propus măsuri corespunzătoare. Comitetele municipale de partid Galați și Tecuci se ocupă, de asemenea, foarte puțin de situația aceasta necorespunzătoare. La Spitalul de obstetrică și ginecologie din Galați sunt o serie de nereguli de ordin organizatoric, de igienă, însă Comitetul municipal de partid și comitetul de partid pe sănătate tolerează aceste carențe, tergiversează măsurile care se impun. Considerăm că secția de propagandă împreună cu comitetele municipale (Continuare în Dag.a IlI-a) Problema nr. 1 în agricultură. Reluarea lucrărilor in cîmp cu intensitate maximă Ultima săptămînă a lunii martie, cu ploile care au căzut și cu brusca scădere a temperaturii, nu a putut fi folosită așa ar fi trebuit la executarea cum cu intensitate a lucrărilor agricole specifice acestui sezon. Din această cauză semănatul culturilor din prima epocă a stagnat sau, în cel mai bun caz, a înaintat foarte încet. Deși starea timpului a avut consecințe mai puțin grave în sud-estul județului, unde semănatul culturilor din prima urgență s-a încheiat în majoritatea unităților, nu același lucru a însemnat și pentru cele din nord. De exemplu, I A.S. Galați, și C.A.P.-urile Schela, Negrea, Smîrdan, Șendreni, Costache Negri, Galați, Frumușița, Vînători, Tulucești, Izvoarele, Cuza Vodă, Duca și multe altele au terminat de semănat ovăzul, mazărea, borceagul, coriandrul și alte culturi. Ieri, bunăoară, tov. Alexandru Rîpă, directorul stațiunii de mecanizare a agriculturii Șendreni, ne informa că în afara culturilor furajere, tehnice și medicinale semănate pînă acum — pe toate suprafețele planificate în unitățile cooperatiste deservite — mecanizatorii au trecut la modelarea solului pentru legumicultură și au semănat cu rădăcinoase — pătrunjel, morcov etc — 30 ha, iar cu ceapă 15 ha. In aceste zile — de ieri s-a putut reintra bine în cîmp — la indicația specialiștilor s-a trecut cu toate forțele la pregătirea terenului pentru semănatul floriisoarelui ,și la întreținerea suprafețelor destinate culturii porumbului. De la I.A.S. Galați, unitate care pînă acum a dat tonul declanșării tuturor lucrărilor în cîmp, avem vești că s-a trecut la însămînțatul intens al soarelui. Deși timpul s-a floriirăcit, în sol temperatura este de 7 grade Celsius, propice acestei lucrări, iar în continuare, prognozele meteorologilor, după vremea se va îmbunătăți, încălzindu-se brusc și anunțîndu-se secetoasă. Dacă aceasta este situația în sudul județului, în celelalte zone, față de timpul calendaristic, lucrările în cîmp înregistrează, justificat bineînțeles, o serioasă rămînere în urmă. Sînt destule unități agricole unde nu s-a semănat nici un hectar, sau suprafețele însămînțate sînt neînsemnate, comparativ cu cele planificate. In aceste unități, prin încetinirea sau stagnarea însămînțărilor, volumul de lucrări a devenit acum foarte mare, însă cu toate acestea el va trebui executat în condiții corespunzătoare Pentru aceasta se impune ca fiecare specialist și conducător de unitate agricolă să controleze zilnic starea terenului și acolo unde sînt depistate sole bune de lucru să se treacă imediat, fără a se aștepta zvîntarea întregii suprafețe, la pregătirea solului și semănat, grijă deosebită, chiar în condițiile cînd se va lucra într-un ritm deosebit de ridicat, va trebui acordată calității. Este cunoscut că în acest an unitățile agricole de stat și cooperatiste s-au angajat într-o mare bătălie pentru obținerea unor producții superioare. Or, cum această angajare nu poate fi transformată în fapte fără o înaltă calitate a lucrărilor executate acest deziderat trebuie să devină obiectivul numărul unu al muncii fiecărui specialist, mecanizator sau lucrător al ogoarelor. ANGAJAREA - CONDIȚIA AFIRMĂRII ÎNSEMNĂRI L-am întrebat odată pe maistrul Munteanu, de pe șantierul Combinatului siderurgic din Galați : - Ce anume credeți că le ridică oamenilor prestigiul, competența ? Mi-a răspuns extrem de simplu : - Faptele lor, îndărătul acestei replici se află o experiență de o viață. Viață consacrată avîntului fără precedent al siderurgiei românești. Viață care s-a cheltuit firesc și s-a prelungit în existența inedită a attor noi jurnale, încorporate prin puterea acestor minți și brațe în harta industrială a României socialiste. De fapt, vorbele de mai sus reveneau ca un ecou în timp la o altă replică, rostită în urmă cu ani de un virtuos în profesie, un muncitor de la Uzina mecanică, pe numele lui Alexandru Vasile. Examenele noastre se dau aici, la bancul de lucru. Proba de foc — pentru a merita stima oamenilor — aici trebuie trecută, în ochii tuturor. Desigur, nu sunt propoziții extraordinare prin noutatea lor. Ceea ce-i însă cu demn de reținut este adevărat filozofia pe care o exprimă. In fapt, omul acela, ca și maistrul Munteanu, de altfel, spuneau același lucru. Angajarea trup și suflet, devotată, pasionantă în amplul proces de innoire socialistă a țării inițiat de partid, reprezintă condiția esențială a definirii și afirmării personalității fiecăruia. Acesta-i terenul de etalare a virtuților, a aptitudinilor creatoare. Aici, omul orînduirii noastre, are posibilitatea practică de a-și dovedi - la scara întregii țări - disponibilitățile, geniul său de creație pus în slujba unui țel concret - aparținînd prezentului și, deopotrivă, viitorului slujind prezentul și viitorul țării, al oamenilor. In epoca noastră, de mari avînturi constructive, reliefarea acestor calități umane are loc în condițiile unui neîntrerupt efort colectiv. Participarea creatorilor la opera pe care ei înșiși o durează pentru ei și generațiile viitoare, este o realitate confirmată în fiecare clipă de fapte dintre cele mai revelatoare. Este o cumulare de energii nemaicunoscută in istoria țării și cumulul acesta are ca suport material și moral aceeași idee care dinamizează energiile, le stimulează capacitatea de configurare. De altfel, nici n-ar fi fost de conceput, nici n-ar fi fost posibil conturul pregnant al faptelor, al realităților statornicite în acești ani de mari victorii obținute sub conducerea Partidului Comunist Român. Solul fertil al afirmării deci, nu poate fi căutat în altă parte, nu poate fi conceput într-o competiție singulară, ci este, hotărît, condiționat de efortul colectiv, de năzuința comună de a înfăptui opera vastă de construcție socialistă la care fiecare vine cu partea sa de contribuție. De curînd, siderurgiștii gălățeni au realizat mărci de oțeluri aliate. două noi Noile mărci sunt destinate fabricării unor produse cu înalte caracteristici tehnice. N-am fost de față cînd schimbul doi al oțelăriei - din care au făcut parte ing. Ion Eremei, prim-topitorul Pavel Hanganu - un nume cunoscut la convertizoare - și maistrul Victor Popa au elaborat șarjele de debut , oțel aliat cu nichel și oțel aliat cu aluminiu. Știm însă cu exactitate că acest succes a fost pregătit pe platformă îndelung, că specialiștii de la C.S.G. și I.C.M. București și-au unit forțele, experiența anilor de practică siderurgică și au izbutit. Combinatul a oferit prilej acestor oameni stăr.și fructifice ideile lor îndrăznețe, le-a oferit posibilitatea unei confruntări practice, de utilitate națională. Angajarea în acest dialog pentru victoria noului s-a înscris în același timp și ca o chestiune de înaltă profesionalitate. Era o problemă de orgoliul meseriei de a încerca și reuși, o problemă de orgoliu și datorie față de marile posibilități de afirmare a ideilor pe care le oferă tehnica acestei unități moderne. De altfel, asemenea trăsături înnobilează eforturile multor colective mai vechi sau mai noi. Ele își pun un original sigiliu I. TUDOR (Continuare în paga II-a) Un nou port la Dunăre Puțin în amonte de km 156, lîngă gura Siretului, au început lucrările de construcții a unui nou port la Dunăre, obiectiv destinat să deservească în exclusivitate Combinatul siderurgic de la Galați. In cadrul primelor lucrări ale organizării de șantier a început amenajarea căilor de circulație, aprovizionarea cu echipament electric pentru instalațiile de forță, precum și consolidarea unor suprafețe (prin baterea unor piloți) necesare montării unor instalații de alimentare cu agregate. La noul obiectiv, al cărui constructor este I.C.S.T., se vor executa anul acesta lucrări de investiții a căror valoare se ridică la peste 28 000 000 lei. Potrivit datelor proiectului, portul, avînd o lungime de 200 metri, va dispune de 2 dane maritime cu o capacitate de descărcare de 4800 000 tone minereu pe an și va intra în funcțiune, potrivit primei etape, în trimestrul I 1974. Proiectul mai prevede pentru etapa finală un important volum de dotații cu macarale de mare capacitate, benzi transportoare, alte utilaje numeroase moderne.