Viața Nouă, ianuarie-martie 1972 (Anul 28, nr. 8413-8488)

1972-01-04 / nr. 8413

r MEMINEscU* ía^1 Proletari din toate țările, uniți-vă ! Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVIII — Nr. 8413 MARȚI 4 IANUARIE 1972 4 PAGINI — 30 BANI CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem in revistă munca pe care am desfășurat-o, ce roadele și bucuriile ei, împlinirile și neafluirile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărirea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte un ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă aflat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decît în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd perspectivă largă de participare tot mai actiă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul X-lea constituie o nouă confirmare a justeniiei politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program conturat, care deschide orizonturi largi precis de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, in special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei in producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile o orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal: îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru obține în anul ce vine noi și împodolite prea grese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși. In anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor prinicipii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace in întreaga lume ! Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele finite împotriva popoarelor din Indochina , popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian să fie lăsate să-și hotărască singure destinul ! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricînd este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze pe cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul ! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra și în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind în Europa și avînd încă proaspătă în memorie experiența tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate conviețuire pașnică între toate popoarele acesiui continent. In acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate țările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii cooperării pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă și la consolidarea colaborării și păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internațională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar sîntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune și dictat, pot asigura înfăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sunt ferm hotărîte să desfășoare și în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unității țărilor socialiste, mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării, progresului și păcii în lume. Stimați tovarăși și concetățeni. Peste cîteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul în sănătatea și fericirea poporului român ! Pentru pace și colaborare internațională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuințe ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou, rodnic plin de satisfacții în activitatea socială și în viața personală ! Multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi prieteni și tovarăși ! ÎNHUMA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU CU PREȘEDINTELE PARTIDULUI COMUNIST DIN BESCIA, MARC DRUMAUÍ de In cursul zilei de luni, 3 ianua1972, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit, la Predeal, cu tovarășul Marc Drumaux, președintele Partidului Comunist din Belgia, care se află la odihnă în țara noastră, la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul întrevederii, desfășurată într-un spirit de caldă prietenie tovărășească, s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, precum și un schimb de păreri în probleme ale mișcării comuniste și muncitorești, ale situației internaționale, îndeosebi ale securității europene. Cu acest prilej, s-a reafirmat dorința comună de a dezvolta în continuare relațiile de colaborare frățească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Belgia, în interesul întăririi prieteniei dintre cele două partide și popoare, al unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, al tuturor forțelor antiimperialiste. LA FILATURA B 2 Din prima zi a anului, o rodnică activitate 3 ianuarie 1972 poartă o semnificație aparte pentru majoritatea colectivelor de muncă. La filatura B 2 a întreprinderii „Textila" Galați ziua de ieri, după o binemeritată pauză de odihnă și bună dispoziție, a marcat după cum era și firesc, începutul unui nou an, al unei rodnice activități. Modernele instalații din dotare, mînuite cu pricepere de mîini destoinice, funcționează ireproșabil. Brigada de la ringuri, condusă de Vasilica Felea, care în anul 1971 și-a realizat lunar sarcinile de producție în proporție de 102 și 105 la sută, ține încă din prima zi să realizeze importante depășiri de plan, să se situeze in fruntea întrecerii socialiste. Printre primii muncitori intrați în fabrică astăzi (ieri n.a.), ne declara maistrul de schimb Petru Manea, se numără și filatoarea de ring Lenuta Filoti. In rîndul colegilor de muncă, ea se situează printre cei mai buni, dînd permanent producție peste plan, de bună calitate. Cu entuziasm și încredere în sarcinilor ce înfăptuirea le revin ln fotografie, Brigada condusă de Vasilica Felea, execută un prim test de verificare a producției anului 1972. Foto . G. BERCOV în noul an, cu hotărîrea de a realiza din prima zi producții superioare graficelor, s-au prezentat la locurile de muncă și filatoarea Marioara Stoica, Anișoara Vesel de la laminorul de benzi și toate celelalte muncitoare din cadrul filaturii B 2.Continuare in pag. • IlaJ (Continuare în pag. a III-a) BUN SOSIT, 1972 La înalta temperatură a conștiinței comuniste Aici pe platforma celei mai mari cetăți a metalului românesc, ca pretutindeni de altfel, Cronos măsoară în ritm cadențat ultimele secunde ale anului 1971. La cele două furnale, la oțelărie, la Slebing sau laminoare, deși operațiunile de elaborare a fontei și oțelului, de laminare a metalului incandescent reprezintă o repetare a procesului tehnologic de fiecare zi, totuși, acum la cumpăna dintre ani, acestea poartă amprenta unor momente semnificative, marcate de producerea primelor cantități de metal în contul anului 1972. — Revelion la înalta temperatură a conștiinței comuniste, ne declară ing. Ion Vasile, șeful schimbului A de la cele furnale. Ne-am obișnuit să două întîmpinăm anii la vatra furnalului. Nu este pentru prima dată. Pregătim acum elaborarea unei noi șarje. Se dau comenzi scurte, precise și din pîntecul voluminos al furnalelor șuvoiul incandescent de fontă se revarsă în uriașele oale. La furnalul nr. 1, prim-jurnalistul Hristache Bănică, la al douăzeci și șaselea an de meserie în această ramură, gălățean din 1967, împreună cu canperistul Florea Pîrvu, cu încărcătorul Gheorghe Tăbăcaru și cu dozatorul Vasile Nichiteanu, se află la posturile de lucru. O nouă șarjă ia drumul oțelăriei. Uriașul pare să domine oamenii. Dar nu-i așa. Stăpîni pe tainele meseriei, ei îl determină să se supună comenzilor pentru a adăuga noi și noi cantități de fontă la fluviul de metal al patriei. „Nea Bănică", așa cum obișnuiesc să-i spună cei mai tineri, ne face o destăinuire: „O dată cu anul 1972 intru în al 49-lea an de viață. Sunt bucuros de ceea ce am realizat. Peste doi ani poate, prin pensionare, voi preda ștafeta. Mă îngrijesc să cresc un tînăr, să-i destăinui tainele meseriei, pentru a mă înlocui cu cinste. Este o ultimă datorie și în același timp o dorință a mea de care vreau să mă achit așa cum se cuvine. — Ce vă dorinți, sau ce doriți colectivului de jurnaliști ? — Ceea ce mi-am dorit, am realizat. Primul copil l-am dat la liceul industrial și pe al doilea tot acolo vreau să-l pregătesc. Colegilor de muncă, viață fericită și noi succese în anul care vine. Ni s-au creat condiții, prin grija partidului și statului, să ne realizăm ca oameni de nădejde, să ne ridicăm necontenit măiestria profesională și acestor condiții trebuie să le răspundem prin fapte. Părăsim vatra fierbinte a furnalelor și ne îndreptăm spre oțelărie. Inginerul Nicolae Pop, șeful schimbului, maistrul de elaborare Constantin Zamfir, topitorii Alexandru Deac și Augustin Vasiu, turnătorii Leonard Mitache și Nicolae Crivițeanu, dispecerul Iulian Vișan ca și ing. Gheorghe Gram, șeful schimbului de la calculator, urmăresc atenți, prin intermediul modernelor aparate și instalații, mersul procesului tehnologic. Se pregătește și aici, elaborarea unei noi șarje de otel Telexurile bat în ritm cadențat pe panoul televizorului de la dispecerat apar imaginile elaborării șarjei. Comenzile sună scurt, se primesc aprobările și, în albia de oțel a patriei, se revarsă un nou șuvoi de metal. In timp ce în alte locuri , răsună clinchetul de pahare, urările de fericire, aici oamenii sărbătoresc prin muncă trecerea în cel de-al doilea an al cincinalului. Sunt momente emoționante, electrizante. „In preajma metalului incandescent, este mai frumos ca oriunde, ne declara ing. Nicolae Pop. Aici ne realizăm ca oameni, ne maturizăm în profesie, în meserie". La Slebing, la laminoare, aceeași atmosferă caracteristică. Lingourile capătă forma sleburilor într-un act de tehnicitate impresionant, care aleargă continuu pe căile cu role, definind munca eroică desfășurată în ritmurile marilor sarcini trasate de partid siderurgiei românești. Cu gîndul la sarcinile viitoare Tricolorul românesc flutură pe catargele cargourilor și motonavelor românești ce brăzdează mările și oceanele lumii, purtînd amprenta constructorilor de nave de la Galați. Sărbătorind succesele obținute în construcția de nave, prestigiul de care se bucură pe arena mondială, cu gîndul la sarcinile viitoare, navaliștii de la mila 80 de pe Dunăre, s-au întrunit la cumpăna dintre cei doi ani ai actualului cincinal, la restaurantul „Cazino". Aproape o sută de familii au ținut să fie împreună, să serbeze Anul Nou în clinchet, de pahare, în urări de fericire, de noi realizări pe tărîmul construcției de nave. Meniul, adaptat momentului, îmbie la bună dispoziție, se rostesc toasturi, se spune plugușorul. Intîlnim aici pe Gheorghe Tașcă și pe Iordache Croitoru, de la asamblat montaj, pe sudorul Iordache Grecu, pe ing. Dumitru Anghel, șeful sectorului I A, prezent ca întotdeauna în mijlocul constructorilor de nave. Și-au dat întîlnire aici, de asemenea, lăcătușul Constantin Rusu, tinichigiul Costică Istrate, mecanicul Iosif Gheorghe, ajustorul Vasile Ciuntu, proiectantul Sterică Gheorghiu, mecanicul de secție Toader Chiriac și mulți alții, pentru a sărbători împreună revelionul 1972. Obrajii s-au aprins, buna dispoziție se citește pe frunțile tuturor, se încheagă discuții și se fac glume, se leagă prietenii între familiile constructorilor de nave. Pricepuți în construcția de nave, harnici și destoinici, navaliștii știu să și petreacă. Este o atmosferă caldă, îmbietoare, în contextul căreia gîndurile tuturor se îndreaptă la sarcinile mărețe pe care conducerea superioară de partid și de stat le-a încredințat pentru următorii ani acestui colectiv. Intrări de sănătate și fericire, de noi succese în muncă, navaliștii gălățeni s-au angajat să răspundă prin fapte încrederii acordate, să ridice pe noi culmi ștacheta construcției de nave din patria noastră. „Aici unde am construit, petrecem revelionul“ Multe dintre obiectivele industriale și social-culturale, de pe cuprinsul județului nostru, sunt opera harnicului colectiv de muncă al Trustului județean de construcții. Cartierul „Micro 19", școli, cămine pentru copii, centre de vinificație și alte obiective industriale și de interes social poartă amprenta muncii entuziaste a acestor constructori. Mereu mai hotărîți în activitatea pe care o desfășoară, muncitorii, inginerii și tehnicienii trustului au dat dovadă de reale calități, care s-au materializat în înălțarea unor frumoase construcții edilitare. Restaurantul „Potcoava de aur", construit și reamenajat de acest colectiv, s-a dovedit o primitoare gazdă de petrecere revelionului. Cele două sute de familii au populat pînă la refuz modernele încăperi ale localului. Este ora 22,30. Ing. Dumitru Florea, directorul trustului, felicită călduros pe toți constructorii pentru succesele deosebite obținute în acest an, le urează noi realizări în anul ce urmează. In continuare cei prezenți ascultă cuvîntul și urarea secretarului general al partidului, a tovarășului Nicolae Ceaușescu, după care urmează tradiționalul plugușor, cuprinzînd aspecte din viața și activitatea constructorilor. Brigada de agitație Și orchestra de muzică ușoară și populară a comitetului sindicatului pe trust întrețin buna dispoziție. Uniți pe șantiere, prezenți acolo unde situația o impune, dulgherii Constan O urare făcută în primele ore ale noului an de către prim jurnalistul Hristache Bănică: .Curgă tot mai larg rîul de fontă !“.