Viața Nouă, iulie-septembrie 1973 (Anul 29, nr. 8877-8954)

1973-09-15 / nr. 8941

i A M J ) f ) I Proletari din toate țările, uniți-vă ! ANUL XXX — Nr. 8941 * SIMBATA 15 SEPTEMBRIE 1973 6 PAGINI — 30 BANI VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU UN ECUADOR Vizită protocolară Joi după-amiază, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, a făcut o vizită protocolară, la Palatul Național, președintelui Republicii Ecuador, general Guillermo Rodriguez Lara. La întrevederea care a avut loc cu acest prilej au asistat miniștrii de externe ai celor două țări, George Macovescu și Antonio Jose Lucio Paredes. într-o atmosferă cordială, prietenească, au fost abordate probleme privind relațiile de colaborare dintre cele două țări și, îndeosebi, au fost analizate căile lor de dezvoltare în interesul celor două țări și popoare, al cauzei păcii și colaborării internaționale. Totodată, au fost discutate probleme de interes reciproc ale situației internaționale actuale. La sosire și la plecarea de la Palatul Național, garda prezidențială a prezentat onorul. Au fost intonate imnurile de stat ale celor două țări. Atît pe traseul străbătut pînă la Palatul Național, cît și în fața reședinței prezidențiale, un mare număr de locuitori ai capitalei ecuadoriene au făcut președintelui Nicolae Ceaușescu o caldă manifestare de prietenie. Banchet Președintele Republicii Ecuador, general Guillermo Rodriguez Lara, a oferit, joi seara, un banchet în saloanele Palatului Național, în onoarea președintelui Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu. La banchet au luat parte membrii guvernului ecuadorian, personalități ale vieții culturale, științifice, conducători ai unor mari firme economice, rectori, redactorii-șefi ai principalelor ziare din Quito, conducerea municipalității și alte persoane oficiale. Au participat persoanele oficiale române. La sosirea președintelui Nicolae Ceaușescu și a tovarășei Elena Ceaușescu, garda militară prezidențială a prezentat onorul. Oaspeții români au fost întîmpinați de președintele Guillermo Rodriguez Lara. Apoi a urmat ceremonia prezentării președintelui Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu a demnitarilor ecuadorieni, șefilor misiunilor diplomatice acreditați la Quito, prezenți la banchet. în timpul banchetului, cei doi președinți au rostit cuvîntări. Președintele Ecuadorului a înmînat președintelui Nicolae Ceaușescu marele colan al Ordinului Național „De merit", cea mai înaltă distincție ecuadoriană, conferită prin tradiție șefilor de state, promotori ai păcii și justiției sociale, militanți de seamă pentru conviețuire frățească între oameni. Banchetul s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. Încheierea cursului pe țară de instruire a colectivelor didactice ale școlilor interjudețene de partid Ieri, 14 septembrie a.c., a avut loc încheierea cursului pe țară de perfecționare a cadrelor didactice de la școlile interjudețene de partid și centrele de perfecționare de la Academia „Ștefan Gheorghiu", care s-a desfășurat timp de 12 zile la Școala interjudețeană de partid Galați, sub egida Secției de propagandă și presă a C.C. al P.C.R. și a Academiei „Ștefan Gheorghiu". La festivitatea de au participat tovarășii închidere Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., rector al Academiei „Ștefan Gheorghiu", Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean Galați, membri ai biroului Comitetului județean de partid, prorectori ai Academiei „Ștefan Gheorghiu", alți activiști de partid. Cu acest prilej tovarășul Leonte Răutu a făcut o evaluare a programului cursului de instruire a cadrelor didactice, apreciindu-se rezultatele obținute și a dat prețioase indicații privind îmbunătățirea conținutului și metodologiei de perfecționare a cadrelor. S-a insistat îndeosebi asupra modului cum trebuie să se acționeze în vederea perfecționării procesului de pregătire a cadrelor de partid și de stat, în condițiile creșterii locului și rolului științei conducerii în societatea socialistă multilateral dezvoltată. Totodată a fost apreciată activitatea și aplicațiile practice ce s-au desfășurat în cadrul programului, rolul acestora în pregătirea cadrelor. Prin programul bogat în activități practice, cursul de instruire a constituit un moment important în viața și pregătirea cadrelor didactice de la școlile interjudețene de partid și de la centrele Academiei „Ștefan Gheorghiu" de perfecționare a cadrelor. In ultimele zile, cursanții au participat la o aplicație practică la Șantierul naval Galați și ICEPRONAV privind concepții, realizări și perspective în construcția de nave românești, munca organizațiilor de partid în realizarea calitativ superioară a producției de nave, precum și privind organizarea și modernizarea procesului de transport pe Dunăre. De asemenea, o altă aplicație practică a constituit-o cea din agricultură, privind probleme actuale și de perspectivă în conducerea și organizarea agriculturii județului Galați, forme și metode folosite de organele și organizațiile de partid în vederea modernizării agriculturii județului. Cu acest prilej cursanții au urmărit dezvoltarea zootehniei, folosirea rațională a fondului funciar , măsurile în domeniul hidroameliorațiilor, soluții noi în alimentarea cu apă a sectorului zootehnic și legumicol, organizarea în terase a viticulturii și pomicultură pe dealurile Bujorului. De asemenea, cursanții au participat la ample și interesante expuneri și lecții privind unele probleme teoretice și practice ale făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Prin conținutul programului s-a urmărit dezvoltarea capacităților necesare creșterii aportului cadrelor de instruire la sporirea eficienței procesului de perfecționare și pregătire a cadrelor. 1 n^] CENTRA „M. I.___^ MD___ xVA ■ ,tSK AlA IAȘI La Universitatea Centrală Vineri dimineața, președintele Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au făcut o vizită la Universitatea Centrală din Quito, una dintre cele mai vechi instituții de Învățământ superior din America Latină. Studenții universității, în număr impresionant, au făcut oaspeților români o entuziastă primire. Studenții au părăsit pentru un moment laboratoarele unde acum, înaintea deschiderii anului de învățămînt, fac perioada de practică, adunîndu-se în fața clădirii și de-a lungul culoarelor pentru a ovaționa pe președintele primului stat socialist care face o vizită în Ecuador, pe conducătorul României socialiste, Nicolae Ceaușescu. Din rîndul studenților răsună îndelungurări de bun venit, urări pentru România socialistă, pentru conducătorul ei. Pe pancarte ridicate de studenți se puteau citi cuvintele : „Bun venit conducătorului României socialiste, Nicolae Ceaușescu", „Trăiască unitatea tineretului din România și Ecuador în lupta comună pentru pace și progres social!“. Președintele Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu sînt întîmpinați de rectorul universității, Edmundo Rivadeneira, de secretarul general al consiliului profesoral, Adriano Rosales, de membri ai consiliului, profesori și reprezentanți ai studențimii. Adresîndu-se solilor poporului român, rectorul prof. dr. Edmundo Rivadeneira, le-a adresat un călduros cuvînt de salut. Intr-un cadru solemn, șefului statului român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, i s-a decernat titlul de doctor honoris causa al Universității centrale din Ecuador, înalt titlu științific conferit la solicitarea conducerii Facultății de științe economice din cadrul universității. A luat cuvîntul, rectorul universități ecuadoriene. Subliniind importanța activității pe tărîm științific a tovarășei Elena Ceaușescu, activitate consacrată cercetării în domeniul chimiei, rectorul universității i-a conferit titlurile de membru de orimare ale Consiliului universitar și al Consiliului de conducere. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rostit o alocuțiune. In ropote de aplauze, asistența felicită călduros pe conducătorul statului român, Nicolae Ceaușescu, pe președintele tovarășa Elena Ceaușescu. Se produce apoi un eveniment emoționant. La propunerea prof. dr. ing. Wenceslav Vazconez, decanul Facultății de inginerie, se păstrează un moment de reculegere pentru victimele loviturii de stat militare din Chile. In sală răsună lozinci exprimînd Solidaritate în lupta poporului chilian. Lozincile sînt reluate apoi de masele de studenți, care umplu pînă la refuz curtea interioară a universității. Intr-o atmosferă vibrantă, de solidaritate militantă, sînt intonate imnuri revoluționare, se scandează lozinci pentru unitatea și solidaritatea dintre poporul român, ecuadorian și celelalte popoare ale Americii Latine, a tineretului din întreaga lume, în lupta comună împotriva imperialismului (Continuare în pag. a VI-a) în numărul de azi: — Informarea permanentă a comuniștilor, a oamenilor muncii, cu problemele actuale ale politicii partidului (pag. a III-a) — Pentru pregătirea politehnică a elevilor — Din țările socialiste (pag. a IV-a) (pag. a V-a) în întîmpinarea „ZILEI METALURGISTULUI“ 60101 tone oțel peste plan „Ziua metalurgistului“ este întîmpinată de colectivele de muncă de pe platforma Combinatului siderurgic Galați cu realizări de seamă în întrecerea socialistă. Oțelarii, de exemplu, consacră evenimentului întreaga lor energie pentru a elabora cît mai multe șarje de oțel, de calitate superioară. Printr-o folosire judicioasă a utilajelor de turnare, harnicul colectiv al sectorului oțelărie a realizat plan de la începutul anului peste și pînă în prezent 60 101 tone oțel, ceea ce constituie o garanție a înfăptuirii exemplare a angajamentului pe care oțelarii și l-au asumat în ampla întrecere socialistă pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Organizarea unei expoziții In cadrul manifestărilor desfășurate in municipiul Galați, în întîmpinarea Zilei metalurgistului, realizărilor se înscrie și expoziția de prestigiu ale metalurgiștilor gălățeni deschisă în holul Casei de cultură a sindicatelor din localitate. La această expoziție, organizată de Comitetul sindicatului de pe platforma C-S.G. sunt prezentate ample panouri ce înfățișează succesele metalurgiștilor din Combinatul siderurgic, întreprinderea de firmă, cuie și lanțuri, întreprinderea Laminorul de tablă și Centrul de proiectări și cercetări metalurgice, obținute în efervescenta întrecere socialistă pentru realizarea actualului cincinal în patru ani și jumătate. Realizările din acest an ale colectivului de muncă din Combinatul siderurgic gălățean, alături de un panou pe care sunt înscrise un număr de (Continuate în pag. ali a) 1 IMPERATIVELE ZILEI ÎN AGRICULTURA JUDEȚULUI : ® Recoltarea, transportarea și depozitarea produselor «Pregătirea terenului și însămînțarea griului acolo unde există condiții Volumul de muncă din agricultură a crescut considerabil în această perioadă, lucrările s-au diversificat și fiecare dintre ele este la fel de urgentă și importantă : toate trebuie încheiate într-un timp scurt și cu maximum de grijă acum cînd este vorba de strîngerea recoltei și de pregătirea producției de grîu a anului viitor. Și pentru ca actuala campanie agricolă să se desfășoare în cele mai bune condiții și cu operativitatea necesară este nevoie, ca de fiecare dată de altfel, de o cît mai temeinică organizare, de ampla mobilizare și judicioasa utilizare a tuturor forțelor de lucru de care dispunem. Este, practic, destul de greu de stabilit o prioritate anume în ordinea desfășurării acțiunilor care fac obiectul principal al activității din agricultură în perioada pe care o parcurgem, deoarece aproape toate aceste lucrări trebuie executate simultan. Se desprind totuși, ținînd seama de data la care ne aflăm, cîteva urgente asupra cărora se cere îndreptată acum atenția cadrelor de conducere și a specialiștilor din unitățile agricole. Este vorba, mai întîi, de imprimarea unui ritm de lucru mai accelerat la recoltat și în special la culesul strugurilor, la recoltarea florii-soarelui și a porumbului pentru boabe. Orice întîrziere recoltatului, de o zi în perioada chiar se poate solda, după cum se cunoaște, cu pierderi însemnate de producție, așa că fără nici o amînare trebuie trecut, în toate unitățile, cu forțe sporite la strîngerea recoltei. Mai există, de pildă, în mod cu totul nejustificat în unele cooperative agricole rețineri în ceea ce privește declanșarea culesului strugurilor iar în altele, la care lucrarea a fost începută, se desfășoară încă cu multă încetineală. Această situație este confirmată și de datele centralizate la Direcția generală agricolă județeană potrivit cărora unele C.A.P.-uri, cum ar fi de pildă Roșcani, Bălăbănești, Bălășești, Rădești, Rogojeni, gușeni, Corni și altele, n-au răînceput recoltatul strugurilor sau dacă totuși s-a făcut ceva, realizările de pînă acum sînt extrem de mici — sub 5 la sută din întreaga suprafață de vie pe rod. Intîrzieri, datorate în cea mai mare măsură insuficientei mobilizări a forței, de lucru, se constată la recoltarea florii-soarelui și a porumbului din hibrizi timpurii sau semitimpurii. Dacă în unele unități, spre exemplu, la C.A.P.-urile Berești, Slivna, Ciorăști, Blînzi, Crăiești, Tg. Bujor, Gănești etc. recoltarea (manuală) și treieratul florii-soarelui se află într-un stadiu avansat, în altele (de exemplu, Gohor, Ghidigeni, Oancea, Nărtești etc.) lucrarea este amînată, întîrzie în executarea cu operativitatea pe care o presupune grija ce trebuie avută pentru înlăturarea oricăror pierderi. Foarte lent se desfășoară, de asemenea, și culesul porumbului de pe parcelele cultivate cu ohi (Continuare in pag. a II-a) PE FIECARE ȘANTIER. ACȚIUNI ENERGICE PENTRU ACCELERAREA RITMULUI DE EXECUȚIE UZINA COCSOCHIMICĂ: La lucrările restante de la capacitățile puse in funcțiune și la celelalte obiective începute MAI MULTĂ ATEI DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI La Uzina cocsochimică de pe platforma Combinatului siderurgic Galați, prin intrarea în funcțiune a bateriilor nr. 1 și 2,a început, după cum bine se cunoaște, producția de cocs metalurgic, materie primă de mare importanță pentru furnalele Combinatului, îmbucurător este însă faptul că la cele două baterii, prin preocupările colectivului uzinei, s-au depășit parametrii proiectați pentru actuală, reușindu-se etapa atingerea acestora cu șase luni mai devreme. „Conform prevederilor sectelor, ne declara protovarășul ing. Constantin Morariu, șeful serviciului mecano-energetic al uzinei, în trimestrul IV al anului curent trebuia să atingem 75—80 la sută din capacitatea bateriilor. Prin strădania cocsarilor noștri de a utiliza în mod corespunzător capacitățile instalate, am reușit să atingem prevederile proiectelor cu mult înainte de termen, ceea ce reprezintă evident, un cîștig pentru producția de cocs“. Am redat succint înscrierea celor două baterii în fluxul producției de cocs metalurgic, cu intenția de a scoate în evidență importanța capitală a realizării la timp, de către constructor — I.C.M.S.G. a tuturor lucrărilor conexe legate de cele două baterii intrate în producție, deoarece așa după cum am avut prilejul să ne convingem, nu toate acestea au fost finalizate la termenele scadente. In acest sens, deși obiectivul a intrat în funcțiune, totuși o serie de lucrări au rămas încă nerealizate. Astfel, lucrarea denumită „pisică cu graifăr", vitală pentru procesul de producție a celor două baterii, fiind destinată scoaterii prafului de cocs din bazinul de decantare a apei amoniacale, a fost abandonată de șantierul 71 al ICMSG, în pofida intervențiilor conducerii uzinei la conducerea șantierului. „De două săptămîni, ne preciza ing. Morariu solicităm șantierului 71 de a trimite forțele necesare în vederea executării lucrării și tot de atîta timp sîntem în așteptarea formațiilor în vederea execuției acestei lucrări. Din discuția purtată cu inginerul Morariu am reținut și alte aspecte ce țin de constructor. Bunăoară, n-au fost efectuate verificările la o serie de utilaje ca: pompele și compresoarele din secția chimică, din sectoarele de benzolare și desulfurare a gazului de cocs, operațiuni care, pentru intrarea în probe tehnologice și punerea în funcțiune a instalațiilor au fost realizate cu forțe proprii. De asemenea, pînă acum constructorul ar fi trebuit să termine montarea celui de-al doilea saturator de la secția amoniac, la care protejarea anticorozivă a fost executată de beneficiar. In legătură cu montajul utilajelor și instalațiilor pentru capacitățile intrate deja în funcțiune, tovarășul ing. Aurel Manolache, directorul Grupului de șantiere U.C.C. ne-a declarat: „Corespunzător sarcinilor ce revin șantierului 71 și bineînțeles convenției încheiate, acesta are obligația numai de a monta echipamentele respective, mînd ca beneficiarul ursă execute revizia acestora, în ideea de a se asigura o perfectă funcționare a instalațiilor. Este adevărat că pe parcursul execuției produs o serie de sau întirzieri la montaj și instalații, dar acestea au fost generate, în principal, de nepotrivirile de soluții ivite între proiectant și furnizorul de utilaje în legăură cu parametrii de funcționare. Oricum, prin eforturile noastre cît și cele ale beneficiarului, lucrările aferente capacităților deja puse în funcțiune, au condiții asigurate de a se realiza într-un timp cît mai scurt“. Am insistat în mod deosebit asupra restantelor de la cele două baterii, asupra necesității de a fi cît mai grabnic lichidate din două motive: 1) pentru că acestea influențează în mod direct producția de GH. LUPOAE (Continuate in pag. a II a) A