Viața Nouă, octombrie-decembrie 1973 (Anul 30, nr. 8955-9032)

1973-10-02 / nr. 8955

* X Cu prilejul aniversării a trei decenii de la înființare Festivitatea decorării Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debrețin“ CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri. Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi împlinirea 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu", moment de mare însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu", militarilor forțelor armate tuturor române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborare cu Uniunea Sovietică. In condițiile istorice și internationale cunoscute, datorită lipsei unitare a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii '40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit, din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din inițiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu". Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cit și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aș dori ca, la această adunare, să exprim guvernului și poporului Uniunii Sovietice mulțumirile partidului și ale poporului român, încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu", s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și — se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea : „Noi, românii , nu dorim stăpinirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național al României, un guvern al păcii, libertății și independenței". Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Și, într-adevăr, în România s-a instaurat un guvern national revoluționar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea și fericireatregului popor, independența înși suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale). Sunt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizani din diferite țări, care dădeau lovituri tot mai puternice mașinii de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Național Democratic, s-a ajuns la o largă coaliție antihitleristă, pentru salvarea națională a patriei. In această coaliție, armata deținea un loc important. Trebuie menționat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfășurarea unei largi activități în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroși generali și ofițeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atît la înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, cît și la toate transformările revoluționare,la toate victoriile dobîndite în făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplauze puternice, urale). Totodată, înțelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decît rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-și ia soarta în propriile mîini și că pentru aceasta trebuie să-și creeze unități populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important în lupta pentru înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, pentru eliberarea tării, în construcția orînduirii socialiste în România, înfăptuirea insurecției naționale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forțele ce se pronunțau pentru independența (Continuare In cog. a llla) impresionantă și entuziastă manifestare, prin care militarii armatei noastre și-au reafirmat dragostea și recunoștința lor fierbinte față de partid și de secretarul său general Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin". Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu", clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu" — creată pe teritoriul U.R.S.S., la inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, în condițiile cînd în întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de rezistență a maselor largi populare, împotriva dictaturii militarofasciste cînd starea de antifascistă se manifesta spirit cu vigoare în rîndul armatei române — a acționat cu fermitate și dîrzenie, aducîndu-și contribuția, împreună cu întreaga armată română, la înfrîngerea hitlerismului. Prin acțiunile lor pline de curaj, ostașii diviziei și-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut în fața poporului nostru, înscriind cu sîngele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare națională și socială. Este prețuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi și înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care își îndeplinesc, la fel ca toți ostașii țării, cu pasiune și dăruire, sarcinile de răspundere încredințate de partid și popor. ... Este ora 10. Ostașii Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin" trăiesc în această însorită dimineață, de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne, generali și ofițeri activi și în rezervă — participanți la războiul antihitlerist — militari ai unităților din garnizoana București, membri ai gărzilor patriotice și ai formațiunilor de pregătire militară a tineretului, pionieri. Pe platoul aliniate unități ale Diviziei, avînd în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunță sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, comandantul suprem al forțelor noastre armate, însoțit de ministrul apărării naționale, trece în revistă trupele și salută drapelele unităților. Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu", clasa I, Drapelului de luptă al marii unități, pentru contribuția deosebită adusă la ridicarea capacității de apărare a Republicii Socialiste România și la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin". Intr-o atmosferă entuziastă, în uralele militarilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu prinde pe mătasea Drapelului de luptă al Diviziei înalta distincție, care strălucește pe faldurile sale, ca o vie mărturie a prețuirii eforturilor puse în slujba intereselor patriei și poporului de către contingentele care au luptat și s-au instruit în această mare unitate de-a (Continuare în pag. a lll-a) I IN NUMĂRUL DE AZI — Sport (pag. a II-a) — Din țările socialiste (pag. a III-a) — Munca agitatorilor — ajutor important al comitetului de partid — 300 de ani de la nașterea lui Dimitrie Cantemir — Geograf de renume european (pag. a IV-a) — Lucrările Conferinței pentru securitate și cooperare în Europa — Situația din Chile (pag. a VI-a) TOVARĂȘUL MII« CIN«« APEl FEDERAL AL iWĂJMIUEUL ȘI SUTEI N ! F. NEIÎAIA! Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, primii, luni după-amiază, pe prof. dr. Klaus von Dohnanyi, ministrul federal al învățămîntului și științei din Republica Federală Germania. La întrevedere a participat tovarășul Paul Niculescu-Mizil, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul educației și învățămîntului. A luat parte, de asemenea, dr. Volkmar von Arnim, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.F. Germania la București. Cu acest prilej, președintele Nicolae Ceaușescu a avut o convorbire cordială cu oaspetele, în cadrul căreia a fost evocată cu satisfacție vizita întreprinsă, în acest an, de șeful statului român în Republica Federală Germania. In cursul discuției, s-a apreciat că relațiile dintre Republica Socialistă România și Republica Federală Germania cunosc o evoluție mereu ascendentă, pe multiple planuri, în interesul reciproc, al cauzei păcii, destinderii și cooperării pe continentul nostru și în lume. In acest context, a fost evidențiată însemnătatea pe care o are extinderea conlucrării în domeniul învățămîntului, științei și tehnologiei, pentru lărgirea ariei de colaborare dintre România și Republica Federală Germania, pentru o mai strînsă apropiere și o mai bună cunoaștere a celor două popoare. (Agerpres) Declarație Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român (Pagina a VI-a) FIECARE ORA, FIECARE ZI FOLOSITE DIN PLIN LA STRÂNSUL RECOLTEI I Alte cooperative agricole s-au angajat să vândă statului cantități suplimentare de porumb boabe Și în continuare mijloacele mecanice trebuie utilizate la maximum • Elevi și profesori la cules pe dealurile Bujorului (Pagina a V-a) Culesul strugurilor trebuie grabnic încheiat zilnic, în plantațiile viticole ale C.A.P. Duca lucrează la culesul strugurilor sute de membri cooperatori și elevi. Dar, pentru evitarea pierderilor, este necesar ca în toate unitățile să fie mobilizate forțe sporite pentru recoltarea grabnică a strugurilor și livrarea lor la centrele de vinificare, știindu-se că fiecare zi de amînare provoacă pierderi de recoltă de 200—300 Kg la hectarul de vie. Căpșuni de... toamnă Zilele trecute unitățile magazinului Gostat au început să pună la dispoziția cumpărătorilor noi cantități de căpșuni. Normal, această trufanda tomnatecă a stîrnit senzație. Și pentru că cel puțin pe meleagurile gălățene este o noutate am căutat producătorul. După succinte investigații l-am aflat: Ferma legumicolă condusă de tehnicianul Nicolae Stoian de la I.A.S. Tulucești. Ni s-a spus că recolta de toamnă de căpșuni se datorează unor lucrări suplimentare aplicate în acest scop. Astfel, către sfîrșitul lunii august terenul dintre benzile de căpșuni a fost prelucrat cu freza, în vederea afînării pămîntului și distrugerii buruienilor. S-a aplicat apoi fertilizarea cu 200 kg azotat de amoniu la hectar, s-a executat o udare abundentă, iar la două săptămîni cultura s-a irigat din nou. Urmarea i s-a obținut un apreciabil rod. Intr-o săptămînă s-au recoltat și livrat beneficiarilor circa 3 000 kg fructe proaspete și, după cum ne spunea șeful fermei de aici se vor mai livra șapte-opt mii de kilograme căpșuni. PE FIECARE ȘANTIER. ACȚIUNI ENERGICE PENTRU ACCELERAREA RITMULUI DE EXECUȚIE Portul mineralier și priza de apa de la Dunăre Două obiective ale aceluiași constructor, două stadii diferite de realizare Accelerarea ritmului de lucru pe șantiere, recuperarea grabnică a restantelor acumulate în perioadele anterioare sunt determinate nemijlocit de organizarea judicioasă a locurilor de muncă, de aprovizionarea corespunzătoare a punctelor de lucru cu materii și materiale de construcții, de folosirea judicioasă a potențialului tehnic și uman. Cum au răspuns constructorii Grupului de șantiere lucrări hidrotehnice Galați acestor cerințe de stringentă actualitate ? Iată subiectul raidului pe care l-am făcut în urmă cu cîteva zile la portul mineralier și priza de apă de la Dunăre, obiective încredințate șantierelor Grupului. Primul obiectiv pe care l-am vizitat a fost Portul mineralier. Din discuția pe care am purtat-o cu tovarășul inginer Iulian Simionescu, comandantul Comandamentului flotei fluviale „Navrom" Galați — beneficiarul investiției — și cu tovarășul inginer Constantin Țintea, directorul Grupului de șantiere lucrări hidrotehnice, rezultă că într-adevăr, lucrările de aici se încadrează în graficul de execuție, unele dintre ele fiind chiar în avans. Așadar, chemarea adresată de secretarul general al partidului nostru, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU la ședința Comitetului Executiv al C.C. a P.C.R. din 2 august a.c., constructorilor, muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din industria construcțiilor de mașini, a materialelor de construcții, de a-și concentra eforturile pentru recuperarea restanțelor și realizarea integrală a planului de investiții pe 1973, a avut un amplu ecou și în rîndul salariaților de la lotul nr. 1 care acționează la acest obiectiv. Astfel, bine în lunile august și septemb.c. constructorii de aic și-au conjugat eforturile în vederea accelerării ritmului dexecuție, acționînd printr-un coreplex de măsuri politice și tehnico-organizatorice pentru ca fiecare obiectiv să intre cu ma grabnic în circuitul productiv Drept urmare la data de 28 septembrie a.c., lucrările de pe platforma de stocaj erau executate în proporție de 70 la sută, iar la pilotajul fundației atelierului mecanic se peste două obținuse un avans de luni. In acest sens, sînt edificatoare măsurile inițiate din timp de conducerea lotului la indicația organizației de partid pentru pregătirea temeinică a investițiilor, începînd cu asigurarea documentației, controlul permanent al desfășurării lucrărilor pe faze de execuție, ceea ce a făcut ca pînă în prezent stadiul fizic al cheiului vertical să fie în avans față de grafic, lucru care va permite predarea către beneficiar. I. DIMA (Continuare in pag. a