Viaţa Romînească, 1935 (Anul 27, nr. 7-12)

1935 / nr. 9-10

Apari sä dai lumina... Un capitol din romanul NIRVANA — Mă recomand Mihai Eminescu. — Doamna Micle... Veronica Micle... Intinzîndu-i înalt mîna şi lăsîndu - şi-o înfiorată de atingerea buzelor, femeia isbucnise în murmur de rîs. A fost vibraţia unui gingaş clopoţel de cleştar. Alintare poate. Poate numai iluzia că astfel ascunde neastîmpărul unei lungi, arzătoare așteptări. Pe sub gene, privirea-i fugea de ochii lui noptoși. Tot așa. Alintare poate. Poate numai teama să privească în două adînce genune. își înclinase ре-un umăr capul mic, ovalul feciorelnic, gîtul rotund și plin, dar încă prea delicat pentru povara pieptănăturii învoite , întreită, înspicată cunună bălaie. Vîrful botinei abia mijit din potirul rochiei albastre, frămînta mărunt covorul albastru. Ca foșnet de atlas înaintase pînă la clavir. S’a rezemat cu o mână de capacul luciu (mîna s’a oglindit îndată, crin alb răsfrînt într’un lac negru); cealaltă a dus’o la sînul palpitînd viu, apăsîndu-şi svîcnirile inimei sub corsetul elastic. Rochia albastră cu jocuri de ape, a fost înadins aleasă după seninul ochilor mari, puţin depărtaţi, puţin oblici, încîntători irizaţi, cu fire aurii ca ochii de pisică. Atît a gîndit el. Şi nu s’a întrebat de unde atunci tapetul albastru al salonului străin, covorul albastru, catifeaua albastră a scundelor fotolii. Şi nu s’a întrebat de ce rîde. Ii ajungea melodica desmierdare a zurgălăului de cleştar în auz. I-a vorbit ea, privindu-l în sfîrşit drept, serioasă dedată : — Mai era nevoe de-un nume ?.. De-o banală recomandaţie? Żi-aş fi recunoscut dintr’o mie, domnule Mihai Eminescu. Nu era grea pentru o cititoare care poartă nedespărţită cu dînsa, pînă aici, fascicolele din Convorbiri literare, cu versurile, cu proza domnului Mihai Eminescu... Știu. O femee nu s’ar cuveni să spună aceasta. E permis însă unei cetitoare... El a întors ochii stînjenit spre fereastră. Afară ningea. Feerică legănare de fulgi. O zi ca pentru asemenea întîlnire, scăldată în argintie lumină de nea.