Viața Studențească, octombrie-decembrie 1970 (Anul 15, nr. 32-43)

1970-10-07 / nr. 32

Vizita tovarășului Mae Ceaușescu și a altor conducători de partid și de stat in institutele de invățămint superior ale Capitalei Studenții celui mai mare centru universitar al țării — București — au trăit la 1 octombrie un moment deosebit, avînd în această zi bucuria de a-l primi în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, împreună Bodnaraș, cu tovarășii Emil Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Răutu, Dumitru Popa, Leonte Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Ion Iliescu. Tineretul studios, corpul profesoral, văd în prezența conducătorilor partidului și statului nu numai o cinstire ce se aduce școlii superioare, dar și o dovadă elocventă a prețuirii pe care o acordă parti da Facultatea Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat începe la Facultatea de construcții civile și industriale. Oaspeților dragi li se face o emoționantă primire. Studenții și corpul didactic al institutului scandează cu căldură „Ceaușescu — P.C.R.“, mărturie vibrantă a dragostei nețărmurite față de partidul nostru comunist, față de conducătorul său, care, în fruntea partidului și a țării, militează cu exemplară pasiune revoluționară pentru făurirea unui destin luminos patriei noastre, pentru înfăptuirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a unei societăți de înaltă civilizație și bunăstare, de afirmare liberă și plenară a personalității umane. Se aud urale și aplauze prelungi. Conducătorii de partid și de stat sînt întîmpinați de ministrul învățămîntului, Mircea Malița, de rectorul Institutului de construcții și membrii senatului, de numeroase cadre didactice. In timp ce corul intonează tradiționalul „Gaudeamus“, un grup de studente oferă buchete de flori. Pe frontispiciul clădirii este înscrisă pe un panou urarea „Bine ați venit in mijlocul nostru, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu". Aceeași urare izvorîtă din sentimentele inimă, exprimînd unanime ale corpului profesoral și ale celor 5 000 de studenți, este rostită de prof. univ. dr. ing. Radu Prișcu, rectorul institutului. Oaspeții sînt invitați să viziteze o expoziție de fotografii, grafice și alte materiale documentare amenajată în holul de onoare al facultății, care ilustrează dezvoltarea învățămîntului superior de construcții. Rectorul prezintă aspecte esențiale ale activității institutului, creat în anul 1948, care continuă tradiția remarcabilă a școlii de poduri și șosele, de la a cărei înființare s-a împlinit nu de mult un secol. In cadrul celor cinci facultăți se pregătesc viitorii ingineri și subingineri constructori de clădiri civile și industriale, de căi ferate, sisteme drumuri și poduri, de hidrotehnice, instalații, mașini și utilaje în construcție etc., specialiști care își vor materializa capacitatea și cunoștințele dobîndite în anii de studii și în perioadele de practică pe vastele șantiere care vor îmbogăți harta economică a patriei în viitorul cincinal. Se înmînează tovarășului Nicolae Ceaușescu un pergament, al cărui text marchează vizita secretarului general al partidului în această veche și prestigioasă citadelă a învățămîntului superior. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este invitat să semneze în cartea de onoare a institutului, dar, întregul popor, rolului ei în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Răspunsul studențimii, al profesorilor la această încredere, s-a materializat în călduroasa primire pe care au făcut-o pretutindeni tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți conducători de partid și de stat, expresie a devotamentului și atașamentului profund față de politica marxist-leninistă a partidului nostru, a încrederii în viitorul patriei, în angajamentele însuflețite pe care și le-au luat de a asigura țării noi generații de cadre cu înaltă calificare, capabile să aducă o sporită la edificarea contribuție socialismului pe pămîntul României, de construcții In continuare, se vizitează o expoziție de proiecte de diplomă. Sînt prezentate cele mai valoroase lucrări ale absolvenților: Realizarea de baraje și sisteme hidrotehnice, rețele de irigații, hale industriale, sistematizările de orașe, clădiri și ansambluri, săli de sport și expoziții, cinematografe, spitale, drumuri, poduri, căi ferate, aeroporturi, porturi, instalații, mașini și utilaje de construcții, sunt cîteva atestări concrete ale preocupării cadrelor didactice, a studenților de a apropia învățămîntn aclamațiile sutelor de studenți, care flutură eșarfe roșii și tricolore, oaspeții se îndreaptă spre Spitalul clinic de pediatrie „Emilia Irza“ — aflat în imediata vecinătate — impunător edificiu realizat după moderne norme arhitectonice, în cadrul căruia își desăvîrșesc cunoștințele viitorii medici. Ovațiile studenților prezenți însoțesc caldul mesaj de salut cu care sînt întîmpinați tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat. Oaspeții sînt salutați de dr. Dan Enăchescu, ministrul sănătății, acad. Th. Burghele, rectorul Institutului de medicină și farmacie din București, prof. dr. docent Răzvan Prișcu, decanul Facultății de pediatrie, directorul spitalului și alți membri ai corpului profesoral. Conducătorii de partid și de stat sînt invitați să viziteze o expoziție documentară ce ilustrează evoluția învățămîntului românesc de pediatrie. Cifrele și graficele expuse subliniază sugestiv faptul că numărul medicilor pentru copii a crescut considerabil. Astfel, Facultatea de pediatrie din centrul universitar București și secțiile din Iași, Cluj, Timișoara, înființate în 1948, pregătesc anual aproximativ 350 medici de specialitate. Simpla comparație cu faptul că în întreaga țară existau în urmă cu mai bine de două decenii doar 180 de medici pediatri demonstrează cu pregnanță grija statornică a statului nostru pentru sănătatea populației. Vizita continuă la bibliotecă, la laboratoarele de explorări funcționale dotate cu aparatură de înaltă tehnicitate, în confortabilele secții de izolare . La Institutul Veche citadelă de învățămînt superior, aflată într-o continuă dezvoltare și moderul de producție. Conducătorii de partid și de stat sînt informați că autorii proiectelor lucrează efectiv pe șantiere la concretizarea planurilor făcute de ei. In fața unui proiect de diplomă destinat aplicării de soluții noi privind folosirea unor materiale economice în construcția portuară, secretarul general al partidului recomandă să se studieze posibilitatea folosirii metodei preconizate de savantul român Henri Coandă, valorificată în diverse țări. Oaspeții se îndreaptă apoi spre laboratorul de mecanica construcțiilor, dotat cu instalații și aparataje moderne. Șeful catedrei, acad. prof. dr. ing. Ștefan Bălan, prezintă modul de organizare al activității laboratorului, gradul de dotare, lucrările principale de cercetare ce se realizează aici. In continuare, se vizitează laboratorul de geotehnică. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat, se interesează de contribuția pe care aceste laboratoare o aduc la pregătirea studenților, de eficiența practică a cercetărilor efectuate de corpul profesoral și studenți. Conducătorii de partid și de stat vizitează apoi cantina și căminul facultății — o bună carte de vizită a spiritului gospodăresc, a grijii pentru asigurarea de viață și unor condiții optime studii tineretului universitar, micilor pacienți, precum și în diferitele cabinete ale policlinicii, unde studenții din ultimul an își definitivează pregătirea. Pretutindeni, oaspeții primesc ample explicații în legătură cu modalitățile de pregătire practică a tinerilor noștri medici de copii. Oaspeții se opresc apoi în sălile de tratament și saloanele de bolnavi, unde micii internați sînt îngrijiți de cei care peste cîteva luni vor deveni medici, sub directa supraveghere a specialiștilor cu îndelungată experiență clinică. Tovarășul Nicolae Ceaușescu cere amănunte cu privire la modul de organizare a practicii studenților, apreciază măsura luată ca studenții să participe nu numai la consultațiile din cadrul clinicii, dar și la cele de la policlinicile Capitalei, la circumscripțiile sanitare rurale, precum și la domiciliul pacienților — măsură menită apropie, să-l familiarizeze să-l pe viitorul medic cu cerințele profesiei sale. De asemenea, indică să fie urgentate studiile privind construcția noii clinici, folosindu-se în acest scop proiectele de la o construcție similară, existentă deja. La încheierea vizitei in clinică, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se înmînează monografii reflectînd activitatea desfășurată de Institutul de medicină și farmacie din București în cei 100 de ani de existență, precum și un pergament omagial prin care studenții și cadrele didactice ale institutului își exprimă recunoștința față de secretarul general al partidului, pentru grija deosebită pe care o poartă învățămîntului: politehnic uizare, un adevărat avanpost al învățămîntului tehnic din țara noastră. Institutul politehnic bucureștean — ultimul obiectiv vizitat — a pregătit pentru economia națională numai în anii socialismului circa 40 000 de specialiști. Peste 16 000 de studenți își însușesc în prezent în laboratoarele și sălile de curs — atît din chea clădire a institutului decît și din noul și vastul complex studențesc al politehnicii, inaugurat anul trecut și extins în acest an — cele mai noi cuceriri ale științei și tehnicii pentru a deveni cadre bine pregătite, corespunzătoare cerințelor actuale, tot mai ridicate, ale dezvoltării economice. La intrarea în clădire, oaspeții sînt întîmpinați de prof. dr. docent George Bălănescu, membru corespondent al Academiei, rectorul de reprezentanți ai institutului, senatului institutului și de alți membri ai corpului profesoral. Un grup de studente oferă buchete de flori, și Tovarășul Nicolae Ceaușescu ceilalți conducători de partid și de stat sunt invitați să viziteze expoziția organizată cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt, care, prin exponatele ce le înmănunchiază, înfățișează preocupările și realizările institutului. Sînt prezentate date care ilustrează creșterea bazei materiale a procesului instructiveducativ, înzestrarea tot mai bogată a laboratoarelor cu aparatură modernă, la nivelul cerințelor științei și tehnicii contemporane. Atrag atenția interesantele aparate realizate de către studenți în cadrul cercurilor științifice. In institut funcționează 51 de cercuri științifice cu peste 1200 membri. Vizitînd expoziția, tovarășul Nicolae Ceaușescu se interesează de pregătirea practică a studenților, subliniind necesitatea unei mai strinse legături între învățămîntul teoretic și activitatea în uzine. In acest sens, evidențiind experiența unor țări avansate, atît din punct de vedere industrial cît și al învățămîntului tehnic, secretarul general al partidului a recomandat ca studenții să facă o adevărată ucenicie in producție prin alternarea permanentă a orelor de curs cu cele de muncă în uzină, în așa fel încît la încheierea studiilor să stăpînească bine procesele de producție, să se poată integra încă de la început în activitatea întreprinderilor, înlăturînd așa-zisa perioadă de „aclimatizare“ care durează uneori doi și chiar trei ani de zile. In încheierea vizitei, rectorul institutului, cadrele didactice prezente au asigurat că vor îndeplini indicațiile primite, și-au exprimat, într-un mesaj înmînat tovarășului Nicolae Ceaușescu, hotărîrea de a munci în continuare fără preget pentru ca institutul să pregătească specialiști de înaltă calificare — condiție esențială a reușitei în activitatea viitoare pusă în slujba făuririi societății socialiste, multilateral dezvoltate. Din nou, trecînd prin mijlocul studenților, al profesorilor, care au ținut să fie prezenți la vizita conducătorilor partidului și statului în prestigioasa unitate de învățămînt superior, asistăm la aceleași entuziaste, vibrante manifestări de atașament față de partid, față de secretarul său general, care au marcat întreaga vizită în institutele de învățămînt din Capitală. Studențimea țării, cadrele didactice au adus astfel încă o mărturie a hotărîrii lor de a urma neabătut îndemnurile partidului, de a aduce cu și mai multă vigoare contribuția specialiștilor la înfăptuirea programului de dezvoltare multilaterală a societății noastre, de înflorire a României socialiste. (După presa cotidiană) La Spitalul clinic de pediatrie 1, Emilia lizau 2 VIAȚA STUDENȚEASCA