Viața, decembrie 1942 (Anul 2, nr. 585-613)

1942-12-01 / nr. 585

^"IM ■ Hi BF"* TCUTOUISI Bf@|SSpSp> 'jHHB^I^^Pț. 1 Aau U N; redacția SI^DMINISTRATIA HV!T|IRH»V3niXVI?l3rV7V*IV^^1ITTSf3fi3?||^^^5pi ^*^3 . n...| Di^^Ar... 77T%i CU OCHII SPRE RĂSĂRIT Zilnic sosesc vești despre vitejia armatelor noastre de pe fronturile răsăritului Dinstictiunii cu toții speciale, cuvinte adânc măgulitoare, ne dovedesc mereu prezenta noastră activă și eroică, in miezul unui războiu cu puternice rezonanțe. Căci acolo se va decide soarta Europei. Acolo se va ști dacă mâine ne așteaptă victoria sau îngenuncherea cea mai dramatică Dușmanul nostru de moarte este Rusia. Primejdia e cu atât mai mare, cu cât avem de-a face cu o Rusie comunistă, al cărei imperialism se desvoltă pe două planuri. Unul ideologic și unul armat. Sunt două combinații uriașe, cari au timit piept doi ani de-a rândul, masistrei ofensive aliate și încă mai rezistă și astăzi Puterea armelor reușit să-și creieze mase solide preîn mistica comunistă. Aceasta aeușit să-și creieze mase solide pretutindeni, focare de infecție fanatică și dinamitardă. Dela un capăt la altul al Europei, singură disciplina germană mai tine cumpăna prăbușirii in haos. Să-și imagineze fiecare ce s’are întâmplat cu continentul nostru, dacă forța national-socialistă nu s’ar fi pus în drumul expansiunii comuniste. Ce s’ar fi întâmplat dacă Franța ar fi rezistat pe linia Magintot. Însemna o cruntă epuizare germană, pe un front stabilizat, până la deslănțuirea groaznică puterilor roșii, în drumul cărora ar a fi căzut pradă, în primul rând, țara noastră. Acum se poate verifica, nu toată natua ei componentă, părerea acelora ce vorbiau de-o pace cu Sovietele, ere raporturi normale. Desigur, aceștia au uitat de învățămintele noastre istorice, ce ne-au dovedit mereu, că primejdia vine dinspre răsărit. Au uitat de perversitatea asiatică a rușilor, cari au avut idealuri constante imperialiste, peste pământul țării noastre. Gurile Dunării, ca punct de plecare spre Dardanele, le-au fost mereu un miraj îmbietor și mi-l vor abandona nici un viitor. Să nu se uite că suntem o insulă latină, îngropată îmn masele slave și că motorul de esență al panslavismului sunt Sovietele. Că e o masă uriașe, cu o mare putere biologică. În plină avalanșe prolifică, că numai alături de un aliat puternic, cu interese identice, putem pune stăvilare în drumul revărsărilor slave, ce ne-ar înăbuși fără apel De aceea, războiul ce-l purtăm în cadrele unei cruciade mântuitoare, e acela al existentei noastre naționale. De aceia poporul nostru luptă cu atâta elan, cu o așa înverșunare. Simte puternic, importanța căderii bolșevismului și n’are odihnă până har va culca la pământ. In aceste momente se impune o masivă solidaritate, o concentrare unică a atenției, numai spre răsărit. Deocamdată acolo zac încă germenii unei primejdii ce nu și-a găsit sfârșitul. Când ea va fi mântuită, comn putea respira mai ușurați și dreptându-ne spre alte idealuri. In consecință, cu ochii mereu spre răsărit* Mircea Sicianu Construirea podului peste Dunăre O delegație tehnică bulgară vine la București SOFIA, 29. (Rador). — O delegație tectonică bulgară pentru stabilirea planului construirii podului peste Dunăre părăsește Luni seara Sofia pentru București. Tectonicienii bulgari se vor oferi două zile la Rusciuc pentru studii pe teren, sosind deci peste două zile in capitala României. Delegația este preidată de Samagiev, directorul general al construcțiilor și este alcătuită din d-nii ingineri Gh. Filipov, directorul tehnc al căilor ferate bulgare, Muncoff, specialist în chestiunile hidraulice și Rusev, secretar al delegației. Avioane engleze au violat din nou neutralitatea Elveției BERNA, 2>. (Radar). έn noaptea da Sâmbăta «pro Duminică, avioane britanic» au violat din nou neutralitatea Bir» firi, shunted peste teritoriul ei intre orele 20 și 55 si 24. In Geneva, Lausanne of alte orașe s’a dat alarma aeriană. Executarea a doi italieni trădători ROUĂ, 29. (Rador). Tribunalul special pentru apărarea statului a condamnat la moarte pe doi italieni, care fuseseră arestați în Octombrie in Sicilia.Ei fuseseră aduși la mal de un submarin britanic și urmau să încerce a săvârși acte de sabotaj și de spionaj im slujba inamicului. Cei arestați aveau hârtii de identitate false, sume însemnate de baut, aparate de radio recepție și de emisiune, arme și granate de mână. Amândoi au fost împușcați în zorii zilei de 28 Noembrie, in apropiere de Roma. Venezuela și Columbia au rupt relațiile diplomatice cu Franța BUENOS AIRES, 29 (Rador). Corespondentul agenției Stefani află că guvernele din Venezuela și Colombia, au hotărit să rupă relațiile diplomatice cu guvernul din Vichy. Spațiul din cotul Donului rămâne centrul de obsesie și de ofensivă al trupelor mareșalului Timoscenco, deși asalturile din sectorul Kalinin-Toropetz au încercat în ultimele zile să dea impresia că efortul s-ar deplasa de- acum către miazănoapte. Manevra aceasta de diversiune, ursită să creeze un nou magnet de atracție pentru rezervele germane, au înșelat pe nimeni. Disponibilități s ale de efective proaspete ale frontului germano-român au mers acolo unde trebuia, astfel încât sângeroasele jertfe risipite de Soviete atacând inutil înspre Kalinin nu au făcut decât să sublinieze mai tragic această nouă și răsunătoare nebunie rusească : o ofensivă despănțuită în luna Noembrie, fără avantagiile totale ae înghețului și ale viscolului, doar în nădejdea foloaselor trase din coincidenta cu confuzul ,imbro» glio“ franco-marocan este astăzi ca și limpezit în favoarea Axei. Cotul Donului rămâne principala țintă a sacrificiilor sovietice, așadar, și de aceea marile unități române au avut de suportat act greul giganticului „atac de ruptură“ încercat de mareșalul Timoșcenco. Dar, în aceeași măsură în care au fost blocate atacurile desplănțuite de inamic la sud de Stallinger'd, au fost respinse și în cotul Donului infiltrațiunile vrăjmașe care încercau să se transforme în pătrunderi de învăluire. Marile unități române au isbutit să-și păstreze pozițiile esențiale, dar prin această manevra, ele au isbutit să constitue la rândul lor stânjenitoare piroane în dispozitivul ofensiv al inamicului. Și tentativele de avântare ae regimentelor sovietice au fost cu atât mai aprig stăvilite, cu cât scurgerea tot mai năpraznică a sloiurilor pe Volga a împiedicat aproape deplin în ultimele zile nu numai încercările de improvizare a podurilor, dar și transportarea munițiilor rusești în bărci, ca până acum. Rezistând în aceste condițiuni ofensivei vrăjmașe, o mare unitate română de cavalerie, alcătuită din Ardeleni, Bănățeni și Dobrogeni, a putut afla In fixarea stiravână a flancurilor forța de a contra-ataca viguros, cucerind o localitate importantă din punct de vedere tactic. Fără răgaz, înfruntând frigul vremii și focul ucigător, aceste viteze regimente de prin Dobrogei, Banat și Transilvania au dovedit odată mai mult că nu tremură sub nici un bombardament, chiar atunci când par să se rupă deasupra capetelor lor toate băierile cerului. Mâine sau poimâine, când sfârșindu-se sângeroasa tăvăleală se va vedea că ofensiva sovietică nu a modificat mult atlasul frontului, regimentele acestea românești se vor înălța mai admirabile în fața recunoștinței românești, cu drapelele lor împodobite de nori și mai glorioase furtunere Bătălia Donului călăreti noștri ari, bănățeni si dobrogeni CONTRAATACĂ APRIC CĂLCÂND PESTE TRUPURI DE VRĂȘMAȘI IN LOCALITATEA CUCERITĂ Numeroase lupte aeriene intre forțele Axei și cele anglo-saxone la frontiera dintre Tunisia și Algeria Intre americani și englezi sunt grave neînțelegeri, fapt care face pe prizonierii englezi să ceară a fi internați separat BERLIN, 29 (Rador). In regiunea de graniță dintre Tunisia și Algeria s’au dat numeroase lupte aeriene. Avioanele germane de vânătoare au doborât 20 de aparate engleze și americane, fără a suferi ele însă le vreo pierdere. S’au dat deasemeni lupte în spațiul de protecție germano-italian. In cursul acestor lupte, trei tancuri inamice au căzut într-o cursă și au fost nimicite, echipagiile fiind luate prizoniere. Din declarațiile acestor prizonieri rezultă că coloane din nord, care înaintează dealungul coastei, se compune din englezi și americani și că au fost numeroase fricțiuni între aceștia. De aceea prizonierii englezi cer să fie internați separat de americani Tunisia este poziția cec a Mediteranies BERLIN, 29 (Rador). Un corespondent de război german, care a însoțit în Africa de Nord franceză o formațiune de 30 de avioane pentru transportul truplor, scrie următoarele despre importanța strategică și militară a Tunisiei, care este poziția-cheie a Mediteranei. Avioanele noastre zboară la mică înălțime. La orizont apare deodată Capul Bone, cea ai importantă poziție-cheie în Mediterana, mai ales astăzi, în epoca progresului tehnic. Intre Capul Bone și vârful de sud-est al Siciliei sunt numai 180 de kilometri. Cine posedă deoparte Capul Bone și Golful Tunis, iar de cealaltă parte Sicilia, acela controlează trecerea între partea răsăriteană și partea apuseană a Mediteranei. Am trecut în zbor peste Golful Tunis și ne apropiem de oraș. Putem vedea bine acum ce țară bogată este Tunisia: plantații enorme de măslini, grădini de pomi roditori și vii. La orizont, piscurile Atlasului Oriental, iar mai departe imensul deșert african. Avionul nostru aterizază. Prețioasa încărcătură de oameni și arme este descărcată repede. Slodații sunt transportați repede cu camioanele pe front unde luptele au și început. CORSICA TI AI SARDINIENE N hI SIZILIENI află Distanțele de la principalele baze ale Axei spre Africa franceză CATASTROFAL INCENDIU LA BOSTON 436 morți. * Alte 200 persoane dispărute PENTRU A PĂTRUNDE LA INTERIORUL SINISTRULUI, POMPIERII ȘI-AU FĂCUT LOC CU TÂRNĂCOPUL PRINTRE CADAVRELE CARBONIZATE h țVMMUMIc BOSTON, 29 (Rador). — Un corespondent special al Agenției „Havas Off” da următoarele amănunte cu privire la marele Incendiu, care în noaptea de Sâmbătă spre Duminică a pricinuit Intriun local de noapte din Boston moartea unui număr de 399 persoane. După toate probabilitățile, focul a luat naștere sau dela un scurt circuit, sau dela un capăt de țigară aruncat intre palmierii de pe terasa localului. El s’a întins cu o repeziciune extraordinară la întreaga clădire, construită din lemn și stucărie. Panica s’a deslănțuit în momentul când o dansatoare, cu rochia în flăcări, a năvălit intr’o sală plină de lume strigând îngrozită’ Foc! Foc! Printre cei 750 de clienți, împărțiți în cele trei saloane ale cabaretului „Coconut Grove”, femei îmbrăcate în elegante rochii de seară și cu părul arzând în vâlvătăi căutau cu disperare să-și facă loc spre ușile rulante ale localului, dar in câteva clipe ușile au fost complet blocate de mulțimea nebunită de spaimă și nimeni nu a mai putut ieși.Când au sosit pompierii, au trebuit să-și facă loc cu târnăcoapele în mormanele de trupuri carbonizate care împiedecau intrarea. Douăzeci de preoți luau în primire răniții de la pompieri, imn sărbătându-i pe unii sau împărtășindu-i pe alții cari își dădeau BOSTON, 29 (Rador). — Corespondentul special al „Havas Off“ anunță că Agenției in zona marelui incendiu a fost introdusă legea marțială. Pentru transportarea răniților, au fost aduse camioanele marinei ți ale căilor ferate. Se crede că printre victime se află un mare număr de soldați, marinari și aviatori. La spitale au fost amenajate în sufletul. După șase ore de la isbucnirea incendiului, abia câțiva morți putuseră să fie identificați, fiind toți cu desăvârșire desfigurați de arsuri, iar hainele și actele lor fiind complet mistuite de foc. Morgile și spitalele orașului Boston sunt pline de morți și muribunzi, iar pompierii continuau Duminică dimineața să scoată tot alte cadavre de sub ruinele fumegânde, grabă săli pentru răniți in aripile care adăpostesc birourile administrațiilor, deoarece sălile obișnuite sunt insuficiente. Se crede că au căzut multe cadavre in subsolul clădirii legen diate în momentul când s’au prăbușit dușumelele. Duminică seara, numărul morților scoși de la locul sinistrului se urcase la 63. Mai lipseau încă 200 de personne, despre a căror soartă nu se în zona incendiului a fost introdusă legea marțială Demobilizarea armatei franceze continuă in deplină ordine VICHY, 29. (Rador). — Agenția Hawas-Ofi anunță oficial efi operațiile de demobilizare a armatei continuă, in deplină ordine, conform cu instrucțiunile guvernului. Dificultățile care s'au produs in diferite locuri au fost soluționate pe loc, fără incidente UN poame URAGAN S’A ABĂTUT DEASUPRA ORAȘULUI BUENOS AIRES Arborii au fost smulși, liniile telegrafice intrerupte, automobilele luate de apă BUENOS AIRES, 29 (Rador). Corespondentul Agenției „Havas Ofi” transmite: O puternică furtună însoțită de ploaie s’a abătut în cursul nopții de Sâmbătă spre Duminică asupra orașului Buenos Aires și împrejurimilor lui. Vântul a smuls a arborii din rădăcini iar șuvoaiie de apă au târât cu ele nenumărate automobile. Sunt mai mulți morți și răniți. Comunicațiile telegrafice și telefonice sunt întrerupte. In provincia Santa Fe cortul unui circ prăbușindu-se în tipul spectacolului a rănit sute de persoane. Japonezii au ocupat din nou insula Attu VICHY, 29 (Radar). Se află din Washington că ministerul de marină 3.1 Statelor Uniite a anunțat printr-un comunicat că japonezii au ocupat din nou insula Attu din grupul Aleutinelor Un ordin de zi al Mareșalului Petain către trupele franceze VTCHY, 29 (Rador). — Agenția „Havas-Off” transmite: Mareșalul Petain a remis secretarilor războiului, marinei și aviației următorul ordin de zi, destinat trupelor de sub ordinele lor: Voi, care ați intrat la o știre dintr’un spirit de abnegație, suferiți azi o încercare care găsește un ecou dureros în sufletul meu de soldat. Franța va păstra amintirea și cultul regimentelor disolvate și a vapoarelor voastre dispărute. Ea nu va lăsa să piară tradițiile voastre de glorie. Pătrunși de acelaș gând, strânși laolaltă de atâtea nenorociri care s’au abătut asupra Franței, ofițeri, subofițerii soldați și marinari, strângeți-vă în jurul celui care vă iubește pentru voi înșivă. Salutând stindardele, steagurile și pavilioanele voastre, vă cer să păstrați în suflet, deviza care stă scrisă de faldurile lor: onoarea și patria. Franța nu moaresemnat PHILIPPE PETAIN