Viitorul, aprilie 1911 (Anul 5, nr. 1165-1180)

1911-04-02 / nr. 1165

i Ar r < W -{ Informatiuni 3.  Ziarul „Seara“ pretinde că un violent incident le’ar fi petrecut între d-nii Vintilă Brătianu și Take Protopopescu în consiliul de administrație al societății comunale de tramvai. Știrea este absolut de domeniul fantezei. Știam pînă azi că numai Conu Alecu Minciună le tac așa dintr'odată. Se vede însă că <t Seara*, care se înfruptă din fondurile de a interne, ține să-i fie pe plac, secondîndu Ichlai în relele sale deprinderi.H Duminică 3 Aprilie, ora 2 pm., partidul conservator-democrat va ține o mare întrunire publică, în Sala Dacia. * Comitetul executiv al partidului liberal din Iași, va oferi Vineri seara, 1 Aprilie, un banchet în onoarea d-lui C. Stere. Banchetul, care va avea loc în sala cea mare a hotelului Traian, se dă cu prilejul reorganizării clubului liberal local și realegerii de președinte a d-lui C. Stere i Mărfi se face la Iași constituirea consiliului comunal. D. Greceanu va fi silit să accepte ca ajutoare pe d-nii Cosmoviei și Stamatiu, iar ca ofțer al stării civile pe d. Konya, cu toate asalturile desperate pe carii le-au dat tinerii din club. Al treilea loc de procuror la Curtea de Casație va fi reînființat pentru un nobil bărbat, care s-a distins în agentură electorală. D. Toneanu, actual procuror general la Galați, urmează a fi numit în acest post. Domnul Toneanu este, între altele, autorul percheziției polițienești făcută la domiciliul d nului Zamfir Filotti. •¥ Vineri, 1 Aprilie, va veni înaintea Curței de Apel din Iași, secția I-a, afacerea arestării ilegale, pe timpul alegerilor generale, a fraților Delenn din Hirlau, arestare în care ridiculul prinț Kalimaki a jucat rolul bine cunoscut. k întreaga presă a arătat fraudele ce s’au descoperit la hala centrală din Capitală. Ancheta întreprinsă pentru a stabili asupra cui cade răspunderea acestor fraude se pare că a stabilit că autorul lor principal e tot faimosul Gherovici, răsplătit de curînd cu funcția de inspector financiar comunal. Cum era de așteptat însă, au plătit... oalele sparte cîțiva slujbași mărunți, cari au și fost suspendați, Gherovici rămînînd La postul său. Citim în «Minerva», ziarul quasioficial al partidului de la cirnu țârei, No. 820 cu data de Mercuri 30 Martie 19.1, la corespondența din Pitești : „Administrator dat judecăței «Camera de punere subt acuzare, găsind vinovat pe administratorul de plasă liberie Teodorescu, care prin Decembrie anul trecut, a violat cu forța pe d-șoara B. D. de aici, fapt bine cunoscut cititorilor noștri, a hotărît ca numitul să fie trimis înaintea judecăței tribunalului local, victima fiind majoră». Cu toată imoralitatea gravă pentru demnitatea situațiunei unui înnc penar public, cu toată cunoștința prin publicitate a acestui fapt brutal, deliberia Teodorescu a continuat și continuă a ocupa funcțiunea de administrator de plasă. Ceva mai mult, suntem siguri și nu credem că vom fi Înșelați In această credință, că d-sa nu va fi atins prin suprimările ce vor avea loc la 1 Aprilie, fiind alegător și avînd și un frate în Pitești cari au votat și vor vota și la alegerea ce va mai avea loc In Argeș la col. II, cu guvernul. In schimb, se vor lăsa în disponibilitate oameni cinstiți și corecți cari și-au făcut din slujbă un ideal și a căror viață poate fi luată drept icoană.—Bold. Tribunalul Olt a condamnat pe Eugen Castano, fost diriginte al oficiului poștal din Slatina, care a delapidat suma de 42.000 lei, la doi ani închisoare corecțională și 43.111 lei despăgubiri către Stat. Membrii partidului liberal din Prahova vor ține Duminică o întrunire în sala clubului din Ploești, sub președința dlui Al. Radovici. Scopul acestei Întruniri este de a se hotărî persoana care va candida la colegiul I Cameră, în locul rămas vacant prin optarea d-lui G. Gr. Cantacuzino pentru mandatul de senator din Muscel. Ministerul de războia a trimis celui de culte și instrucție publică o adresă prin care roagă să se intervină către autoritățile școlare pentru a se îndruma absolvenții școalelor primare către muzică, în sensul de a se înmulți numărul muzicanților militari. Regimentul Mihai Viteazul No. 6 dorește să recruteze buni elevi pentru muzică. Ministerul cultelor a trimis revizorilor școlari o circulară prin care îl roagă să pună în vedere directorilor și diriginților școalelor primare dorința ministerului de război. Absolvenții cursului primar cari sunt perfect sănătoși, pot intra copii de trupă la acest regiment, unde pe lîngă întreaga întreținere, li se va da și posibilitatea de a urma în mod regulat la Conservator. y. Comisia pentru verificarea titlurilor, în vederea acordărei de drepturi politice dobrogenilor, va începe la 18 Aprilie rezolvarea cererilor locuitorilor din Constanța, pentru care scop a și intervenit la primăria locală, ca prin publicațiuni să aducă aceasta la cunoștința cetățenilor. ■țc In urma intervenției P. S. S. Episcopului de Huși, ministerul cultelor și al instrucției publice a hotărît ca elevii școalelor publice din localitate să asiste la serviciul religios care se va oficia în ziua de 2 Aprilie. * D. V. G. Morțun, fost ministru de lucrări publice, care era suferind, s’a restabilit pe deplin. Fruntașul nostru a luat parte la ședința de azi a Camerei. * D-l C. Sandu-Aldea, directorul școalei da agricultură de la Herăstrău, și-a înaintat demisia, pe ziua de 1 Aprilie a. c. + D. Sever Țigănășeanu, funcționar la societatea «Agricola» a fost medaliat cu «Bărbăție și credință» cl. II-a, pentru curajul dovedit cu ocazia incendiului dela «Luvru». Prețul petrolului lampant, s’a fixat de consiliul de miniștri cu începere dela 1 Aprilie curent pe o perioadă de 3 luni la 7 lei și 80 bani suta de kgr, ceea ca revine la 0,078 parale kgf, exclusiv taxele. întrebarea e cum îl va vinde societatea pentru desfacerea petrolului, care stabilește de fapt prețul petrolului la noi ? Ministerul cultelor și al instrucțiunei publice a încuviințat ca elevii școalei de medicină veterinară, din București, să facă o excursie științifică în județele Botoșani și Dorohoi. Elevii școalei veterinare au plecat azi d. a. din Capitală. In ședințele de ori și de azi ale Adunărei deputaților s'au votat bugetele tuturor ministerelor. * Astă-seară Joi, 31 Martie, se reprezintă la Teatrul Național pentru a treia oară «învingătorii» puternica dramă a lui Emile Fabre. Vineri se va reprezenta «Păsări călătoare», Sîmbătă pentru a patra oară «învingătorii», iar Duminecă în matineu «Funcționarul de la Domenii», hazlia falsă a d-lui P. Locusteanu.V Casa centrală a băncilor populare și cooperativelor sătești aduce la cunoștința generală că la 19 Aprilie 1911 se va ține la direcțiunea casei centrale un concurs pentru ocuparea posturilor vacante de controlori. Pentru a fi admis la concurs, candidatul trebue să îndeplinească condițiunile următoare: Să fie român, să fi satisfăcut obligațiunile serviciului militar, să ponea da diploma de licențiat în drept sau in matematici sau diplomă de capacitate a unei școale superioare de comerț. * D. D. Nenițescu, ministrul industriei și comerțului, a primit la d-aa acasă o delegație a asociațiunei inginerilor, arhitecților, antreprenorilor și meseriașilor constructori, compusă din d-nii C. R. Mircea, Alh. St. Bolintineanu, Titu Davidescu, Băldăneanu, Mihaescu și Gh. Dinescu, cari au cerut printr’un memoriu ca să facă o corporație a antreprenorilor, în genul celei a avocaților, etc. •Ș Au fost înaintați la gradul de maiori d-nni căpitani Apostol Dumbresen, din reg. Vîlcea și Alex. Constantinescu, din reg. Mircea 32. 1. D. Chr. Nedelcovici, subșef de biurou el. I-a în direcția timbrului și înregistrării din ministerul de finanțe, a fost înaintat șef de biurou in locul d-lui I. Filipescu, trecut în altă funcție. D. I. Lăzărescu, impiegat definitiv el, I-a, a fost înaintat subșef de biurou cl. 11-a. D. Radu Niculeseu, impiegat auxiliar, a fost înaintat impiegat definitiv cl. II-a. * Prefectura poliției Capitalei a sfîrșit de împărțit carnete de identitatea conducătorilor de birji din Capitală. Toți clienți sînt datori, la urcarea într’o trăsură, să ceară foi de recunoaștere de la birjari. i D. Zaharescu, inspector general al învățâmîntului primar, a fost însărcinat de ministerul instrucțiunei să facă o anchetă la școlile de meserii din Buzău, Slatina și Buftea unde s’ar fi constatat oarecari- nereguli. k D. ministru C. C. Arion a dat o decizie prin care desființează monopolul cărților didactice de curs primar. Decizia va apare în «Monitorul Oficial» zilele acestea. Concursul pentru admiterea nouălor manuale de curs primar se va ține la 1 Iunie a. c. Candidații vor trimite ministerului manuscrisele pînă la această dată. Azi expiră termenul pînă cînd comisiunea de cercetare a cărților didactice de curs secundar trebue să-și depue rapoartele la consiliul permanent al instrucțiunei. k Constatîndu-se nereguli la șc. de meserii din București, ministerul instrucțiunei a delegat pe d. Ion Peretz, inspector general al învățământului secundar și superior, să facă o anchetă. D-l Johan Griffitz, membru în parlamentul englez, a sosit azi în Capitală, venind cu expresul orient din străinătate. X- M. S. Regele a semnat decretul prin care se aprobă transacția încheiată între ministerul de lucrări publice și d-na Alexandrina Em. Grădișteanu, ministerul plătindu-i 12.000 lei pentru stingerea procesului ce exista între minister și d-na Grădișteanu. ¥ [UNK] D-l dr. Al. Bolintineanu a fost numit medic pe lîngă ministerul Agriculturei și Domeniilor. k D-l R. Gorovei, inspector agricol la Botoșani, a fost destituit din această funcțiune. i Ofițerii din cavalerie au oferit aseară, în sala de marmoră a hotelului Boulevard, un banchet în cinstea dlui general Văleanu. ★ Diseară are loc adunarea generală a societății arhitecților romîni, la ordinea zilei fiind: Darea de seamă asupra chestiunei administrative și financiare a anului 1910; descărcarea comitetului de chestiunea sa pe anul 1910; votarea budgetului pe anul 1911; și continuarea discuțiunilor relative la “construcția palatului Senatului și alte chestiuni importante referitoare la specialitate și actualitate la ordinea zilei. Greva măcelarilor din Viena Viena, 31 Martie. Căitele de măcelari au proclamat azi greva generală anunțată. Formați în grupuri, ei au manifestat pe stradă, pe dinaintea prăvăliilor patronilor recalcitranți. Comitetul a hotărît să nu trateze cu delegația sindicatului patronal, ci căifele să se înțeleagă cu patronul respectiv asupra condițiunilor reluărei serviciului. Pînă după amiazi, cedaseră 120 patroni. Calfele acestora au căpătat, de la comitetul grevei cîte un bilet special, spre a se legitima față de comisiunile de control ale greviștilor. Agitația podgorenilor din Franța Reims, 31 Martie. — La Pierre, lângă Epernay, cramele a doi viticultori au fost cu totul stricate. La Epernay situațiunea continua a fi amenințătoare. Orașul este străbătut continuu de manifestanți în grupe mari. Epernay, 31 Martie.—Ieri seara situațiunea era următoarea : la Pierry și Damery devastațiunile încetaseră. La Ay o casă fabricînd șampanie a fost distrusă, două prădate, cinci incendiate. In citeva case, casele de bani au fost prădate, mobilele aruncate pe fereastră și incendiate. Vierii au împiedecat pe pompieri să stingă incendiile și s'au dedat la scene de prădare. Pe străzi vinul curgea șiroia. Cavaleria a fost primită cu pietre și lovituri de bastoane. O bombă a izbucnit. Trei soldați au fost răniți, un cal ucis. Aspectul orașului este lamentabil. Din casele incendiate au rămas doar zidurile. Șoselele, podurile sunt păzite militărește. Orașul Epernay este înconjurat de incendii din loc în loc pe regiunile viticole. In oraș s’au devastat trei Case de șampanie într’una s’au spart 11 butone mari. Seara a fost liniște. Orașul Ay și alte comune sunt ocupate militărește. Trupe sosesc mereu. In cursul îneaerarilor din Ay un capitan și patru soldați au fost răniți. Pe o suprafață de mai multe hectare s’a dat foc rogojinelor aparînd vița de ger. Viile au fost distruse astfel. Consiliul federal al vierilor învită pe vieri să refuze plata impozitului. Paris, 31 Martie. Ieri seară consiliul de miniștri a hotărît să pue la dispoziția prefectului județului Maine trupele necesare. Sosirea la Ay de forțe suficiente a permis restabilirea ordinei fără vărsare de singe de ieri seară. ■n Epernay, 31 Martie. —■ Vierii au devastat complectamente azi dimineață o cramă. La Vinay trupele au trebuit să distrugă o baricadă spre a putea împrăștia pe manifestanți. * Reims, 31 Martie. — Vierii au baricadat satul Ventueil, impedecînd trupele să pătrundă într’însat. Comunicațiunile telegrafice și telefonice cu Ventreuil au fost tăiate. La Reuil, s’au tras focuri de revolver asupra unei patrule de dragoni. N’au fost răniți. * Reims, 31 Martie. — Trupele a ocupat satul Venteuil fără vărsare de sînge. S’a făcut vreo 40 arestări astăzi. La domiciliul mai multora dintre prevenții s’au găsit tablourile și ceasurile furate ieri. Telor noastre Revoluția din Albania — Memoriul muntenegrean adresat marilor Puteri — Cetinie 31 Martie. — Știrile din Constantinopole zicînd că memoriul adresat de regatul muntenegrean marilor puteri în chestiunea evenimentelor ce sa petrece la granița muntenegreană, s’ar amesteca în chestiunile interne ale Turciei, sunt neîntemeiate. Memoriul Muntenegrului nu conține cererea ca Turcia, spre a readuce liniștea în Albania, să libereze pe Albanezi de obligațiunea plăței impozitului și a serviciului militar căci aceste sarcini formează prima datorie a oricărui supus al unui stat modern. Prin memoriul său adresat puterilor, guvernul muntenegrean se plînge numai de consecințele penibile rezultînd pentru țară din starea de lucruri de la granița sa și atrage serioasa atențiune a puterilor asupra pericolului în care sa află pacea pe care Muntenegrul o dorește cu sinceritate, fiind necesară desvoltării sale interne. Cu toate că Muntenegrul voește pacea și întreținerea de relațiuni amicale cu Turcia, este paralizat în sincerile sale intențiuni prin dezordinile de la granița orientală a Muntenegrului și pentru aceea roagă marile puteri, în calitatea lor de protectoare ale păcei și de pionere ale progresului general, să intervină pe lîngă Turcia pentru ca ordinea să fie restabilită cît mai degrabă în vecinătatea Muntenegrului. D. Berchtold primit de țar Tsarskojeselo, 31 Martie. Țarul a primit în audiență de concediu pe ambasadorul Germaniei domnul Berchtold, care i-a remis scrisorile sale de rechemare. După audiență ambasadorul a fost reținut la dejun. Mai fuseseră invitați la acel prînz personalul ambasadei, d-l Neratow și alte personalități. Țarul a conferit d-lui Berchtold ordinul Alexandru Newski. Țarul a primit în audiență pe secretarul ambasadei Austro-Ungare, d-l Strassoldo. Boala lui Sasonow Petersburg, 31 Martie. Medicii d-lui Sasonov au hotărît să nu mai publice buletine, boala d-lui Sasonov luînd un caracter cronic. Temperatura bolnavului a fost astăzi de 39,2. Regina mamă a Angliei la Corfu Corfu, 31 Martie.Regina mamă a Angliei a sosit aci pe bordul vasului «Victoria and Albert». Familia regală greacă și împăratul Germaniei l-au dus pe bordul yachtului spre a saluta pe regină înnapoindu-se după o oră. Șefi de bandă bulgari arestați Salonic, 31 Martie. Poliția a arestat trei șefi de bandă balgări avînd fiecare asupra sa trei revolvere și, zice se, bombe cu dinamită. Bulgari au cercat să scape trăgînd focuri, agenții au ripostat. Un bulgar a fost rănit și apoi arestați cu toții. * — Oficiosul confirmă știrea că trupele lui Maheddin bey înnaintînd spre Hotti au respins toate atacurile Arnăuților. Trupele operînd pe teritoriul din Kastrati, s’au unit cu trupele din Tuzi înnaintînd împreună contra arnauților cari au fost respinși cu pierderi considerabile. Continuarea discuției budgetului Belgrad, 31 Martie. — Skupștina continuă discuțiunea budgetului. D. Pasici respinge criticile cîtorva deputați din opoziție asupra politicei externe a Serbiei, zicînd că interesele Serbilor sunt mai bine garantate prin menținerea statului qao. D. Proliér declară că situațiunea financiară a țarei este favorabilă actualmente și că deci sunt neîntemeiate temerile că sporirea budgetului ar putea influența în rău situațiunea financiară. Skupștina a votat budgetul anului 1911 cu 99 voturi contra 15. 0 scrisoare de mulțumire adresată generalului Nukolici Cetinie, 31 August.Caimacamul din Tuzi, Ahmee beg și comandantul trupelor Emin beg, au adresat din Tuzi generalului Nukolici o scrisoare de mulțumire pentru autorizațiunea dată acum cîteva zile garnizoanei din Tuni de a și procura merinde din Podgorița. .* Comunicațiunea între Tuzi și Scutari continuă a fi întreruptă. Trupele din Tuzi și cele din Kutari n’au putut încă să se unească. Un zvon neîntemeiat Paris, 31 Martie.— Sa svonise că d-nii Clémenceau și Poincaré ar voi să interpeleze guvernul cu privire la declarațiunile făcute de d. Monis în Cameră; dînșii au declarat însă că acea aserțiune e falsă. Tratatul dintre Suedia și Italia Stockholm, 31 Martie. Tratatul de arbitragiu între Suedia și Italia a fost semnat astăzi. Pedepsirea preotului Iliodor Petersburg, 31 Martie.— Din ordinul sinodului, preotul Iliodor a fost destituit din funcțiunea sa de superior al monăstirei Novosti și pedepsit cu două luni penitență. Comandă de muniții făcută de Anglia Mexico, 31 Martie.—Agenția Reuter află că cu toate știrile ce circulă despre iminenta stabilire a păcei, guvernul a făcut în Anglia o comandă de 5000 puști și de 5 milioane cartușe. Groaznică furtună In America de Nord New York, 31 Martie.O furtună a devastat mari regiuni din districtele Kansas, Misuri și Oklahoma. ,Sînt 13 morți și numeroși răniți. Două case au fost distruse. Din Turcia Constantinopol, 31 Martie. — Ziarele desmint svonul rechemării iminente a ministrului Turciei la Cetinje precum și știrile agenției Reuter spunînd că Turcii ar fi suferit mari înfrîngeri în Yemen. — Colegiile electorale ale cîtorva orașe turcești din Europa au adresat Camerei depeși de exportare analoage cu cele trimise din Salonic. — Șefket Torgut a fost numit șef al comisiunei pentru regularizarea graniței turco-muntenegrene. Situația în Maroc Londra, 31 Martie. — «Agenția Reuter» află că Anglia n’a făcut reclamațiuni Franței cu privire la situația din Maroc. Franța a făcut cunoscut Angliei, aca de eurînd, demersurile ce are de gind să facă în caz de trebuință. Anglia n’a făcut nici o observație. Decorarea regelui Bulgariei Viena, 31 Martie.—Ziarul «Fremdenblatt» află că împăratul a conferit regelui Bulgariei ordinul Lînei de aur în gradul de cavaler. Mari dezordine în Grecia Devastarea agenției centrale a ziarelor grecești Atena, 31 Martie. — Depeși din Smirna semnalează o nouă creștere a boi cotagiului anti-grecesc. Agenția centrală a ziarelor grecești a fost devastată de popor. Trei greci au fost răniți. Și din interiorul Anatoliei sosesc depeși semnalînd excese anti-grecești și atitudinea pasivă a autorităților. In jurul sustragerei documentelor diplomatice Paris, 31 Martie.—Afacerea sustragerei de documente diplomatice, pare a rezulta din confruntarea și ascultarea martorilor că Marmont n’ar fi avut alți agenți la ministerul de externe decit pe Rouet, „FLUETHER“ VIITORUL GARNITURI DE TREERAT Singurele Premiate In România cu MEDALIA DE AUR la concursul de treerători de la Herast. Singurele Premiate cu cea mai MARE DISTINCȚIE acordată de Minist. Agriculturei MODEL 1911 PATENTATE în România, cu triplă curățitoare, avînd Machina în interiorul mașine Recunoscute ca cele mai perfecte Treeză mult, curat, fără risipă, fără a sparge boabele, fără a înegri grîul în caz de măsură Cel mai bogat DEPOU și EXPOZIȚIE permanentă în tot felul de MAP Și UNELTE AGRICOLE, INDUSTRIALE și ELECTROTEHNICE Societate Anonimă pentru Comerciul de Mașini și Întreprinderi Tehnice, fost EUGENIU BEHLES București, Strada Bibescu-Vodă No. 1-3, Sucursale: Brăila, Craiova, Constanța, Varna. — La nord de Keplica, în vilaietul Scutiri, s'a produs la 6 Aprilie o ciocnire între jandarmi și 70 Kastratis cari voiau să puie la adăpost o turmă a unui camarad al lor. Doi jandarmi au fost răniți. — Comandantul [expedițiunei din Yemen telegrafiază că o a doua coloană, înaintînd din Taar, a pătruns în Sanaa după o serie de lupte victorioase. Ordinea a fost restabilită la sud de Sanaa. Setket Torgut a plecat noaptea la San Giovanni cu un batalion și un detașament de cavalerie, pe bordul a patru vase de transport. Un alt transport a îmbarcat un al doilea batalion tot cu destinațiune spre San Giovanni. Comunicație restabilită Scutari, 31 Martie.—Comunicația telegrafică cu Kastrati care fusese întreruptă timp de cîteva ore a fost restabilită. Coloana Mithidin a ocupat munții Hotit. TIMPUL IN EUROPA E frig la Budapesta, plouă la Viena și Paris, timp noros la Liverpool, vreme frumoasă la Berlin și Londra. Timpul noros la Brăila și Constanța. Societatea istorică romina Seria conferințelor Societății istorice române din acest an, s-a început Miercuri în saloanele Eforiei Kretzulescu. La deschiderea ședinței, d-l Em. Kretzulescu, președintele Societății, a adus un omagiu călduros Italiei, pentru serbarea semicentenarului unității sale, arătînd că în afară de legăturile indisolubile de rasă, ce ne unesc cu această țară, ne mai apropie mult și legăturile de recunoștință, pe care noi Romînii o datorăm Italienilor pentru sprijinul totdeauna sportaneu și dezente esat, ce ni s’a dat în toate împrejurările însemnate ale regenerării noastre naționale, atît la Congresul din Paris, cînd a fost vorba de unirea Principatelor Dunărene, cît și după războiu, cînd statul italian a fost cel dintîia care a recunoscut independența noastră. D. N. I. Apostolescu, doctor în litere de la Sorbona, și-a desvoltat apoi conferința sa despre Bălcescu și Cîntarea Romîniei, susținînd cu atît prin formă cît și ca alcătuire, această scriere se datorește lui Bălcescu, care era influențat de curentele literare romanticemistice din apus și avea o cultură istorică desvoltată, pe cînd lui A. Russu, căruia i s’a atribuit scrierea de Alexandri, îi lipsia cultura istorică și cunoștința îndeajuns a limbei române. D. Al. T. Dumitrescu, secretarul revistei pentru Istorie, Archeologie și Filologie, a făcut o comunicare despre un împărat roman (Galerius), născut și înmormîntat la noi, dovedind că mărturia lui Sextus Aurelius Victor, care atestă că Galerius s’a născut și a fost înmormîntat la Romila (azi satul Reșca din județul Romanați) se confirmă atît prin alte isvoare vechi, cît și prin tradiția romană culeasă de Cantemir despre ruinele de la Reșca, numite odinioară de popor «Curțile lui Lev imparat». La sfîrșit reamintește, că în acest an se împlinesc 16 veacuri de la moartea lui Galerius și că poporul nostru îl pomenește și astăzi în colindele sale, căutînd în fiecare an numele lui, poate în semn de recunoștință că el a dat creștinilor primul edict de toleranță. NUMIRI DE_AVOCAȚI La ministerul domeniilor și al agriculturei s’au făcut următoarele înaintări în corpul advocaților, pe ziua de 1 Aprilie a. c. D. Ion Gr. Mierlescu avocat clasa 11-a (Vlașca). D. Dim. A. Vlădescu avocat clasa 11-a (Muscel). D. Ion Dinescu Baza a avocat clasa 11-a (Bacău) Au fost numiți: D. G. V. Tătaru avocat clasa 111-a (Constanța), D. Eliseu, D. Iliescu avocat clasa 111-a (Ialomița). Fapte Diverse DIN CSAPITALA Nenorocirea din calea Victoriei Emi d. a., fetița Marioara Oiță, de 2 ani, din calea Victoriei No. 98, a căzut de la stagiul al doilea în stradă. Din fericire fetița s’a ales numai cu spaima. Accidentul din calea Victoriei Pe cînd agentul de la Palatul Cotroceni I. Mihailescu traversa calea Victoriei, în dreptul str. Imperiale, a fost lovit de piștia birjei cu No. 164 și rănit la cap. Victima accidentului a fost pansată la spitalul Colțea, iar birjarul condus la circ a 2-a. Furtul din strada Carol Eri a fost arestat și adus la poliție individul Ion N. Niță, din strada Răspîntei No. 12, care a furat, de la d-nul Gh. Teișanu, un butoi cu vopsea. Hoțul va fi înaintat parchetului. Intoxicație alimentară Alexandrina Petrescu, din strada Sf. Ionică Tei No. 195, s’a intoxicat ori cu alimente. Internul de serviciu de la Salvare i-a făcut spălături stomacale. BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI 1910 21 MaRtIe 128.775.190 1.465 67.625. 172 514 27.700.891 11.999 14.925, 3.119 5.999 710 520 105.364, 40.424 35.722 924 995 621 .808 .279 .805 .360 563 443 444.354.565 12.000.000 28.123.832 4.150.806 262.852.520 976.286 105.364.310 30.886 761 441.354.565 SITUAȚIUNEA SAMARA 1911 ACTV 19 Martie 26 Martie 190.899.690 rezerva metal, aur 120.096.0771 ,,,,, , , ,n, ^37.875.500 » Trate aur. 49.608.000j 16.709.569 168.704.077 Argint și diverse monete.......................... 1.251.270 1.228.595 Portofoliu roman și strein........................... 105.778.479 101.924.467 » *) Impr. contra ef. publice 11.670.300 » » . »în 25.310.616 24.631.416 (ont cor. 12.943.116 Fonduri publice . , 11.999.924 11.999.924 Efectele fondului de rezervă . . . .. 17.956.807 17.956.807 » » » amor. impb. și mat. 4.293.621 4.293.621 Imobili........................................................................ 6.020.644 6.020.679 Mobilier și mașini de imprimerie . . 726.113 728.513 Cheltueli de administrațiune.................................. 541.13 -) 553.378 Depozite libere.......................................................... 110.087.520 110.368.800 Centuri de valori................................................... 17.743.179 17.574.756 Conturi curinți........................................................... 40.439.1* 642.314.371 519.857X87 516.28.404 PAS IV -------------—— Capital........................................................................ 12.000.000 12X00.000 oond de rezervă.................................................... 30.135.439 30.135.439 Fondul amortisării imobilelor și material 4.432.204 4.432.204 Bilete de bancă în circulațiune . . . 329.450.700 333.386.890 Profituri și perder.................................................. — — Dobînzi și beneficii diverse........................... 984.802 1065.145 Depozite de retras................................................... 110.087.520 110.368.800 Conturi Diverse, Sold ...... 23 767.322 24910.926 Scomptul 5% „ 510.*57.987 516.281.404 *) Dobînda 5‘/i9/a KHSSSCRCS: iiSKsfflao® w FABRICA DE TRĂSURI ȘI CAROSERIE Autogaraj reber BUCUREȘTI.—Str. Romulus, 11 Totdeauna 2023 Mobile Elegante Noul în Depozit REPREZENTANTA AUTOMOBILELOR MERCEDES și Atelier special pentru orice Reparatiuni -DURCOPP AUDIȚIE SIMFONICA In fața unui public select și cunoscător s’a produs un nou compozitor român, d-l Bohociu (profesor de muzică la Galați)—educat în conservatorul din Lipsca, de către prof. Reinecke (Armonie), Sadassobu și H. Zöllner (compoziție)—cu o simfonie pentru orchestră. Scrisă cu multă pricepere, în stil clasic, însă cu o factură orchestrală modernă, străbătută de linii largi polifonice și sonorități ce numai ia un Brabus, Bruckner, ș. a. întîlnești, lucrarea dlui Bohociu merită să figureze cu cinste pa programa oricărei orchestre simfonice. In mod descriptiv sunt zugrăvite au o mină de fin colorist, frumusețile naturii—ca și un peisagiu încîntător—; cu ajutorul grupelor instrumentale autorul caracterizează aceste frumuseți Motivele conducătoare deși par clasice, totuși au nuanțe din muzica noastră națională, astfel fără să vrea compozitorul a caracterizat frumusețea melodică a acelei muzici. După modul cum și-a dirijat lucrarea—cu ajutorul „Orchestrei ministeriale“—ne putem aștepta de la d-l Bohaciu la lucruiri frumoase. Sa meritat cu drept cuvînt succesul obținut și aceasta îl va încuraja să ne dea alte compoziții tot așa de reușite. Wotan BULETIN METEOROLOGIC Cu buletinul atmosferic pe șina de mul Temperatura în centigrade 31 Martii 1911 CASA MENU & CIe La miezul nopții .................+ 3 7 ore dimineața.................................-1 4 Miazăzi.............................. .. .. -4~ 8* înălțarea barometrică 73 mm. Starea cerului noros. 5 Baromat^îj în sanderp. De Vînzare MOȘIA CÂINENI din județul Râmnicu- Sărat, limitrofă cu județul Brăila, întindere aproximativ 1800 POGOANE, din care 1400 arabile, restul: păduri, crivine, coturi bune pentru pășune , avînd 150 pogoane irigate pentru zarzavaturi cari se arendează cu 50- 60 lei pogonul, clasificată în regiunea I-a, la distanță de 9 kilometri de gara Dedulești și la 12 kilometri de gara Făurei, traversată de apa Buzăului care o face irigabilă. Are acaretele necesare pentru locuințe și exploatare. Moșia se posedă în indiviziune între frați. Pentru informațiuni și examinarea titlurilor, doritorii se vor adresa d-lui C. GR- BAGDAT în BAZAU. Soc. Creditului Funciar Urban DIN BUCUREȘTI Se aduce la cunoștința generală că în ziua de 6 Mai 1911 stil vechi, se va ține la sediul acestei Societăți în București str. Doamnei 15 licitație cu oferte scrise pentru vinzarea imobilului din București str. Triumfului 2 a fost proprietatea Hristodor Triandafil ce a rămas definitiv proprietatea Societăței. Ofertele se primesc în acea zi pînă la orele 5 p. m. la biuroul secției Bunurilor unde în ori ce zi de lucru se pot lua informațiunile dorite. Direcțiunea SăratuTd Galea Victoriei 78 și Griviței 23 VINURI DE MASA Albe și Negre .... sticla 1 Leu VINURI SUPERIOARE Drăgășani și Corniță . . . stic. 1.25 Bordeaux și Florica .... „ 1.50 Braghina, Rhin și Coarnă. . „ 1.75 Rhin și Lanterne de Drăgășani „ 2.50 Grasă de Cotnari.....................„ 2.50 Tămîioasă..................................„ 2.50 „ ........ 3.50 Bordeaux și Bourgogne . . „ 2.50 (Cel mai bun Vin Negru) Se servește și cu paharul ‘ [MoîPmsI CEL »I ELIcGAHT LOCAL Bucureșt\ , M\H AVODA 51 | BETON (Guvîn)Lețer^ i DINER (cuvin) Le 6. ~ .SUPEI ®! DUPĂ IȘIREA DIN THEATRE ORHESTRĂ — A apărut No. 5 din «Biblioteca Luceafărul» cuprinzînd : O femeie ciudată de marele romancer englez Charles Dickens,