Viitorul, august 1912 (Anul 6, nr. 1609-1639)

1912-08-01 / nr. 1609

IBM&mSi ULTIMA ORA. M ■____ _____________VI * 18 m U M ■ ■ J1 M Cele din urmă știri politice și telegrafice minimm Jocurile la noroc dein Govora si CUIntâneții Cine tolerează jocurile la noroc In cele două stațiuni.— Două adrese oficiale ale societatei Govora-Gălimănești. Acum citeva zile, oficioasele guvernului, pentru a atenua gravitatea rușinoaselor jocuri la noroc, tolerate la Constanța și Sinaia, au adus d-lui dr. Botescu, riidicula acuzațiune că în calitate de administrator-delegat al societăței «Govora-Călimănești», ar tolera și patrona jocurile de noroc în cele două stațiuni. Intr’un articol precedent am arătat la ce se reduce această ridiculă acuzațiune. Bucuria d-lui Griguță Cantacuzino că și-a găsit un imitator a fost de scurtă durată, iar ziarele puse la dispozițiunea d-sale, și-a înghițit acuzațiunile și n’au mai îndrăznit să sufle un cuvânt. " Din toate cele spuse insă de ziarele guvernamentale, este un grăunte de adevăr. Da! Și la Govora și la Călimănești, se joacă la noroc. Aceste jocuri încă nu sunt tolerate de administația societatei «.Govora-Călimănești“, ci de organele administrative locale. Dovada acestui fapt o face următoarele două adrese oficiale, pe care d. dr. Botescu administratorul-delegat al soc. Govora-Călimănești, le-a trimis, una primului procuror al tribunalului Vilcea, iar a doua ministerului de interne. Iată cele două adrese: Domnului Prim-Procuror al Tribunalului Vilcea și Vilcea Domnule Prim-Procuror, Soc. „Govora-Călimănești“, concesionara stațiunilor balneare Călimănești-Căciulata și Govora a fost sesizată de către Cercul Medical (Asociația medicilor autorizați medicul oficial și reprezentanței societăței) de exploatarea neomenoasă și dăunătoare sănătăței suferinzilor de aci (e vorba de Călimănești N. R.) prin funcționarea mai multor centre de jocuri de cărți nepermise de lege. Domniile lor ne-au prezentat cazuri concrete cînd nenorociții bolnavi veniți cu bugetul restrîns ce ar necesita cheltuelile de întreținere si căutarea sănătăței, au fost atrași in aceste localuri de spoliațiune și după ce și-au pierdut bani, au părăsit stațiunea cu cura necomplectă și neachitîndu-și nici datoriile lor. In seara de Luni 23 a. c., întreg Cercul compus din d-mi Profesor Demetriad (Iași), dr. Frumușanu, dr. Moscu, dr. Ștefănescu, dr. Uscatu, dr. Oancea și dr. Botiescu administratorul delegat al societăței, după ședința sâptămînală obișnuită, la ora 10 jum. seara in corpore au trecut și s'au convins de veracitatea celor sus pomenite. Intr’o cameră infectă, deși mare a hotelului aJanjea», din centrul stațiunei, un parter pe o săliță laterală intrărei, unde e o placă de carton mare, indică «Intrarea la Cazino», s’a putut ușor intra în camera plină de fum, de miros și aer confinat unde împrejurul unei mese mari, se juca pe sume mari de bani, jocul de bacara. Atmosfera infectă și lugubră a acestui local armonizat cu figurile palide ale „suferinzilor“ veniți in stațiunea de cură și aer spre a-și căuta sănătatea lor zdruncinată. După ce ne-am convins de această stare de lucruri, am căutat pe un reprezentant al poliției locale, pe care găsindu-l l'am condus în acest local unde jocul continua ca și mai înainte, într'un grup mai numeros, ora fiind înaintată. Reprezentantul poliției și-a făcut datoria pronunțînd sacramentalele cuvinte respective și îndată a și primit răspunsul din partea unui jucător că nu vor mai juca bacara ci numai poker și pe un ton plin de curaj a cerut patronului să-i dea o pereche de cărți noi că joacă poker pe cinci.... Partea mai gravă domnule Primprocuror, este că stațiunea noastră vizitată anul acesta de un număr excepțional de mare de vizitatori a început a deveni punctul de atracție a o mulțime de meseriași de cartoforie și exploatarea naivilor și pătimașilor, cari s'au instalat aci continuă să sosească în stațiune. In numele nenorocitelor și bolnavilor vă rugăm d-le Prim-procuror a dispune închiderea acestor tripouri și înlăturarea unei stări de lucruri dăunătoare unor stațiuni caracterizate prin calm, liniște și lipsă de distracții sgomotoase și tulburătoare ale nervilor. Fiind convinși de Prim-procuror de bunavoința și energia legei că ne veți da ajutorul de care avem absolută nevoe urgentă, vă rugăm a primi asigurarea deosebitei noastre considerațiuni. Dr. H. Botescu Administrator delegat al Soc. „Govora-Călimănești“ Domnului Ministru de interne Domnule Ministru. In stațiunea Călimănești fancționează un tripou ordinar în vechiul hotel „Jantea“ situat în centrul stațiunei. Neturburați de administrație sau de reprezentantul poliției locale, cartofori ordinari și exploatatori ai naivilor și pătimașilor sosesc zilnic spre a-și desăvîrși opera lor asupra nenorociților bolnavi care anul acesta au venit mai mult ca întotdeauna spre a-și găsi sănătatea în limanul plăcut și apele binefăcătoare ale stațiunei noastre. Complect nemulțumiți de modul cum poliția își face datoria, suntem ecoul publicului înaintîndu-vă această adresă și rugîndu-vă să bine-voiți a lua cel puțin act de ea. Ciontrolul și înscrierea vizitatorilor se face neregulat și necomplect, circulația vehiculelor și în special a automobilelor periclitează în tot momentul viața vizitatorilor noștri și la aceasta din urmă adăugăm și toleranța condamnabilă pe care o dă localurilor de spoliare și sdruncinare a nervilor celor ce au nevoe tocmai de liniște. Cu această ocaziune ne permitem să vă aducem la cunoștință un alt fapt de o gravitate excepțională, pe care l'am cercetat și l'am elucidat zilele acestea. In stațiunea Govora, în ziua de Duminică 15 Iulie a. c., a fost organizată o serbare de către administrația locală, (administratorul de plasă respectiv) pentru biserica locală care urmează să se construiască. Cu mai multe zile înainte se ceruse verbal Administrației societăței noatre, de a funcționa o ruletă cu ocazi acestei serbări, cererea insă a fost respinsă. Spre surprinderea noastră insă, ni se raportează că in ziua serbărei, s’a adus această j ruletă și s’a încercat chiar a se menține pe terasa băilor. Inginerul Șef, reprezentantul Societăței însă s’a opus cu energie și nu a tolerat aceasta. Cu toate acestea ruleta a funcționat în satul Govora, în centrul său, în dreptul localului de poștă și sub protecția și controlul d-lui administrator de plasă respectiv. Funcționarea a durat de la orele 5 p. m., pînâ la orele 11 noaptea. Prezentîndu-vă Domnule Ministru, aceste două plîngeri ale noastre, protestăm în contra sistemului nenorocit care are tendința de a se stabili și în stațiunile noastre de liniște și calm al corpului și sufletului și respectus cerîndu-vă să luați măsuri, ca autoritatea care v'o dă legile țarei noastre, să binevoiți a primi asigurarea înaltei noastre considerațiuni. Dr. H. Bottescu Administrator Delegat al Soc. Govora-Călimănești ? Și acum, publicînd aceste două acte oficiale, am vrea să știm dacă faimosul domn Griguță-Mar<ay, mai are nerușinarea să acuze pe conducătorii Soc. Govora-Călimănești, că-i imită patronînd jocurile la noroc. Evadarea DE LA ARESTUL PREVENTIV DIN BACĂU Siguranța Capitalei a fost vestită ori că de la arestul preventiv din Bacău au evadat indivizii Ilie Crețu, de fel din Macedonia și Iorgu Nichita Bujor, din com. Nodița, cari s'ar putea afla prin București. Poliția Capitalei cercetează. Atentatul ÎNPOTRIVA AUTOMOBILULUI D-NULUI PORUMBARU Cunoscutul Industriaș a fost atacat pe șoseaua Conțești-Ghergani. Aseară pe la orele 10, pe cînd automobilul d-lui N. Porumbaru, industriaș din Capitală, trecea pe șoseaua Conțești-Ghergani, a fost atacat de către un necunoscut. Aceasta s'a întimplat lângă kilometrul 44. Necunoscutul, s'a repezit dintr'un șanț și cu un par a lovit mașina. Lovitura fusese îndreptată asupra capului d-lui Porumbaru care conducea automobilul. Fiind însoțit numai de șofer d, Porumbaru n'a îndrăznit să se oprească ca să prindă pe cel ce atentase la viața d-sale, dar imediat ce a ajuns în comuna cea mai apropiată, Ghergani, a reclamat cazul jandarmeriei locale. Fiindcă d. Porumbaru și-a exprimat părerea că atentatorul a avut complici, șeful de jandarmi a arestat imediat pe toți cîți s’a găsit fără căpătîi în comuna Ghergani, telefonind in acelaș timp și în comunele vecine spre a se face același lucru. Automobilul d-lui Porumbaru continuîndu-și drumul a ajuns în capitală pe la ora 1 și jumătate. Press mna și criza ungară Declarația primului ministru ungar. Reforma electorală. Congresul național al partidului național român. Toate marile ziare germane se ocupă acum din nou cu marea criză politică a Ungariei, care peste o lună se va redeschide cu tot cortegiul ei de ilegalități și nedreptăți. Cea mai importantă din declarațiile ce s’au făcut este acea a primului ministru Lukacs, despre reforma electorală, declarație pe care o reproducem după Budapesti Hírlap, care, nu știm pentru ce motive, nu indică ziarul german care a publicat-o : — «Primul ministru s’a exprimat și despre reforma electorală, semnalând că poiectul îl va prezintă Camerei în Octombrie. Proiectul, care este gata, va corespunde acelor principii fundamentale, cari se cuprind în platforma din urmă făcută opoziției de către guvern, ba, după prevederile mele, va fi chiar mult mai liberală».* Și fostul ministru de justiție a acordat un interview, prin care anunță că, dacă nu se va face restituția în integrum din prima zi a deschiderii Camerei,atunci opoziția va face obstrucție și nu delegațiunile ce se vor deschide tot în Septembrie. La aceasta primul ministru răspunde : — «Față de amenințarea, că ei vor trece obstrucția zgomotoasă și în delegațiuni, declar că, — fără a socoti slăbiciunea numerică a opoziției în delegațiuni,—nu înțeleg cum opoziția ar avea îndrăzneală a se prezintă și la Viena, în fața sumei întregi, cu jucăriile nedemne ale obstrucției ? La nevoe insa, și la delegațiuni există un președinte, avind la dispoziția sa forța necesară, ca să facă pace și ordine».* Budapesti Hírlap înregistrează apoi, imediat după această declarație, că partidul național român a convocat un congres pe ziua de 30 August al. n., ce se va ține la Arad sau Sibiu. «Acest congres va fi chemat să decidă asupra atitudinei partidului național romîn și al reprezintanților săi în Cameră față de actualele împrejurări—observă cu o semnificativă prudență acest organ». Tîlhăriile din Macedonia Biserică devastată Duminică 23 Iulie cînd toți locuitorii comunei Boboștiuța Gazana, Corița, Vilaetul Monastir, se aflau în Biserică, o bandă de peste 40 de tîlhari arnăuți musulmani au înconjurat biserica, iar 10 din ei împreună cu șeful de bandă s’au introdus înăuntru și în timpul cînd preotul săvîrșea slujba, a fost desbrăcat de Sfintele Odăjdii și lovindu-l cu Evanghelia și profanînd Sfintele Daruri a fost legat cot la cot, împreună cu învățătorul sus numitei comuni și încă doisprezece bărbați. După aceia toți credincioșii care se aflau în Biserică, femei și bărbați, tineri și bătrîni au fost scoși în curtea bisericii în lovituri de iatagane și paturi de pușcă. Preotul și învățătorul împreună cu cei 12 bărbați după ce au fost legați, în țipete sfîșietoare de durere aplicate de loviturile iataganelor și paturilor de puști au fost porniți în spre văgăunele munților, făcîndu-i astfel prizonieri. . Unul din acești bărbați fiind prea bătrîn și neputînd străbate văile și munții—după ce a fost bătut și maltratat i-au dat drumul să se reîntoarcă în comună înmînîndu-i o scrisoare adresată celor din sat. Bătrînul a rătăcit două nopți și două zile prin munți și prin păduri și în cele din urmă ajungînd în sat istovit și plin de răni a înmînat scrisoarea comunei. Prin scrisoare banda de tîlhari cere ca, comuna să-i libereze 50 de costume de haine și 2.500 de lire otomane. Aceasta pînă în timp de 15 zile. In caz de nu vor îndeplini aceste cereri, atunci prizonierii vor fi decapitați iar comuna va fi prădată și în cele din urmă îi va da foc. Locuitorii stau închiși și zăvoriți prin casele lor lăsînd recolta și toată munca de întregul an prin cimpii care și acestea au fost prădate de satele musulmane albaneze din vecinătatea comunei Boboștița. In curind vom reveni cu noi amănunte. Palmen Condoleanțele d-lui Fallieres către Sultan Paris, 30 iulie.— Președintele Fallieres a adresat Sutanului o telegramă de condoleanțe pentru catastrofa pricinuită de cutremur. Condamnarea lui Jukici la moarte Agram, 30 iulie.— Jukici autorul atentatului contra comisarului Croației Druvaj a fost condamnat la moarte. Un acuzat a fost condamnat la 6 ani muncă silnică, 5 la cîte 5 ani, un acuzat la 6 luni muncă silnică iar 5 au fost achitați. Agram, 30 iulie.—Procesul Jukici.—Apărătorii au anunțat cererea de casare a sentinței. Procurorul regelui s-a declarat pe deplin satisfăcut de sentință. Jukici strigă: fac apel poporului croat, singurul îndreptățit a mă judeca. Părăsește apoi sala. Ceilalți condamnați strigă: Trăiască Jukici! El Intonează Imnul croat. Părăsesc sala de judecată strigînd: „Trăiască Sudslavismul ! Trăiască Jukici și succesorul său ! Jos Tiranii!“. Publicul păstra fi*niște. Informatiuni . «Seara» afirmă că este inexactă știrea noastră, prin care anunțăm că d. Pariano, prefectul județului Constanța, a demisionat. Menținem informațiunea și adăugăm că de altfel s’a și făcut cunoscut d-lui„Pariano că demisia d-sale va fi rezolvită după întoarcerea din concediu a d-lui C. C. Arion, ministrul titular de la interne. Dacă știrea noastră este inexactă «Seara» să publice o desmințire autorizată de d. Pariano. Noi credem că ziarul d-lui Cantacuzino nu va obține această autorizație. Duminică la orele 10 dim. a avut loc la Cîmpina, o mare întrunire de protestare contra sălbaticului ajutor de primar din acel oraș, Victor Rădulescu. Tot orașul a luat parte la această adunare, împreună cu sătenii fruntași de pe Valea Prahovei, în frunte avind pe cei cinci consilieri comunali demisionați. S-a expediat o lungă telegramă d-lui ministru de interne, semnată de sute de cetățeni și prin care cetățenii se declară solidari cu majoritatea consiliului comunal, care cere revocarea ajutorului de primar. La noi unde fiecare scriitor are o ortografie proprie, și punctuație se conduce de purul hazard, nimic mai nemerit decit un tratat asupra punctuației, mai ales cînd el e scris de un profesor competent ca d-l Florian Grosan. D-sa a scos ediția II din interesanta și utila d-sale lucrare. D. Petre Andreescu, fost elev al liceului Carol I din Craiova, a donat școalei suma de 500 lei pentru bibliotecă și laborator. Ministerul de interne, a primit din partea Prefecturei județului Iași o telegramă prin care i se notifică că in cursul săptămânei trecute timpul a fost frumos și cald. Semănăturile de toamnă și cele de primăvară sunt frumoase. Viile se prezintă bine și se prășesc. Se continuă cu activitate secerea, treerul și coasa. Arborii sunt frumoși, pășunile și fînețele sunt abundente. In urma imediatelor măsuri luate insecta Cochilii a dispărut. Eri dimineață la orele 11.40 a sosit în Capitală I. P. S. S. Mitropolitul Primat, venind de la Sinaia. Ni se atrage atențiunea, că în parcul Oteteleșanu, în dosul scenei, este o infecție de nedescris. Cum această parte a grădinei e frecventată de artiștii trupei Grigoriu, s’ar putea întîmpla să se îmbolnăvească vre unul din cauza marei infecții. Se impune intervenția serviciului sanitar, spre a stîrpi acest focar de necurățenie. Batalionul 2 de vînători «R. E.j» pe timpul de la 1/20 August a. c. se va găsi concentrat la comuna Gostești-Vatra, jud. Dîmbovița. Corespondența privitoare la acest batalion și la ofițeri se adresa >n numita comună. **» D. Take Ionescu, șeful partidului conservator-democrat, se va reîntoarce în Capitală la 15 August. Putem afirma, după informațiile pe cari le avem din sursă autorizată, că odată cu întoarcerea d-sale în țară, un grup de tineri conservatori-democrați, vor cere d-lui Take Ionescu, să demisioneze din prezidenția soc. «Sinaia». De altfel e și foarte natural. .*« In ultimele zile a sosit în capitală un mare transport de pepeni. Aducîndu-se la cunoștința serviciului sanitar, acesta a constatat că 80 la sută din pepeni erau cruzi, spre nu se pune în vînzare asemenea marfă, menită să înbolnăvească pe consumatori, serviciul sanitar a confiscat o mare cantitate de pepeni. S’au luat în același timp măsuri foarte severe în contra negustorilor cari vor pune în circulație fructe crude sau stricate. .. Un consiliu de miniștri, se va ține Mercuri după amiază la Sinaia, sub președinția d-lui Titu Maiorescu, președintele consiliului. **„ Consiliul de miniștri a aprobat contractul dintre ministerul de justiție și vechea casă de mobile «Ion Niculescu», din strada Cîmpineanu 31, proprietatea confratelui nostru d. Al. Tissescu, pentru înlocuirea și repararea mobilierului palatului de justiție din Capitală. *** Ministerul cultelor și instrucțiunei publice, exprimă viile sale mulțumiri d-lui Frederic Vimescu, din comuna Ungheni județul Argeș, că a dăruit bisericilor din parohiile Ungheni, Recea de Jos și Giuj cu același județ, obiecte bisericești și bani în sumă de lei 2000 d-lui Constantin Marinescu care a dăruit comunei Bnosești, suma de 700 lei pentru a se cumpăra terenul pe care se va construi școala. **, In urma agravărei situațiunei la Constantinopole, mai multe vase comerciale din Brăila au telegafiat ori dimineață sucursalelor de ocoale să suspende orice fel de afacere cu importatorii din Turcia. *%Prefectura județului Tulcea a raportat ministerului de interne (direcției generale a serviciului sanitar) că starea sanitară a locuitorilor și a vitelor este în general satisfăcătoare. In Institutul internat «PRINCIPELE CAROL» str. Vasile Conta 1, de subt direcția de studii a d-lui M. Dragomirescu, profesor universitar, se primesc și elevii cari se pregătesc pentru examenele de admitere în școalele publice. Pregătirea se face sub supravegherea unor profesori secundari și primari din cei mai distinși. „” Grădina Blanduzia: Opera italiană Castellano : Astă-seară Marți 31 Iulie Carmen serată de onoare cu distinsa primadonă Esposito cu concursul d-ra Mainescu și al d-lor teinorul Santarelli, baritonu Marri, basul Mauceri, Mîine Miercuri 1 August Emani. Succesele auiului maica Vîrșeț, 30 iulie.— Aviatorul român Vlaicu a făcut splendide sboruri în localitate. Peste 20.000 oameni se adunaseră. Erau de față ofițerii garnizoanei din Biserica-albă și ofițerii de honvezi din Vîrșeț. m Aviatorul român s’a înnălțat cu toate că sufla un vînt puternic și amenința o furtună. S'a lăsat la pămînt după 17 minute. Abea se coborîse Vlaicu și o furtună groaznică a izbucnit. Vlaicu va mai sbura la Alba Iulia la 18 August și la Tîrgul Mureșului în ziua de 20 August. Ratificarea acordului între generalul Liautay și Sultan Rambouillet, 30 iulie. Consiliul de miniștrii ținutici ratifică acordul intervenit între generalul Liautey și Sultanul care abdică în conformitate cu acordurile anterioare. Un nou sultan, probabil un frate al lui Musat Hafid, va fi ales conform cu tradiția șerifianâ. Atentat neizbutit Salonic, 30 Iulie.—Pe linia Klindir-Karasulue s'au găsit două bombe cu dinamită legate de o baterie electrică puse pe șine. Bombele au fost găsite cu puțin înainte de tracerea unui tren. Supravegherea a fost sporită pe toate liniile. D-1 Poincaré asîstlnd la revista trupelor Petersburg, 30 iulie. — împăratul a trecut in revistă trupele pe lagărul de la Krasnoreselov. D-1 Poincaré asista la revistă. După revistă a avut loc un prînz în cortul imperial. Intorcîndu-se la Petersburg, d-nul Poincaré a avut o convorbire cu d-l Sasanoff, iar seara d. Kokovtsoff a dat un prînz în cinstea omului de stat francez. INTERVENȚIA ITALIEI PE LÎNGA GUVERNUL MUNTENEGREAN Constantinopol, 30 iulie. Agenția otomană află că ministrul Italiei la Cetinje, s’a asociat demersului colegilor săi, spre invita guvernul muntenegrean să arate dispozițiuni mai pașnice față de Turcia. Cercurile competente otomane au fost favorabil impresionate de graba pusă de cabinetele europene, spre a veni în ajutorul turcilor în recentele Incidente de graniță dintre Turcia și Muntenegru. Ofițerii absolvenți ai Academiei jurând credință Sultanului Constantinopol, 30 iulie. — 400 de ofițeri, absolvenți ai Academiei militare, au prestat jurământul de credință în fața Sultanului și a miniștrilor ; ei au mai jurat că nu vor face parte din nici un partid politic și că nu se vor amesteca niciodată în politică. O condiție a Albanezilor respinsă de Poartă Constantinopoll, 30 Iulie. — Se afirmă că singura condiție a Albanezilor pe care Poarta nu e dispusă să o primească, e punerea în acuzare a fostelor cabinete Hakki și Said. idesiuni noul io Lisa Deșteptarea Tache Gogulescu prioprietar com. Micești Const. Crăznaru proprietar comuna Dobrești Gara Golinești Adrian Stroi advocat G-Lung Citu Giurcă C.-Lung C. Lugoșianu, proprietar București M. Florian proprietar I. P. Roșianu avocat C.-Lung Ionescu Bote prof. București Căpitan G. Vlădescu C.-Lung I. Nițulescu directorul băncii naționale C.-Lung D. D. Doncescu pensionar Niculcea Popescu B. Chiculescu avocat D. Constantinescu Bălilești Gavril I. Săvulescu C.-Lung Petre Alexandrescu P. Zamfirescu primar N. Manolescu comerciant, G. C. Petru Slăvești jud. Teleorman, G. Anghelescu G.Lung, G. Mihălceanu avocat Craiova, Mihail Andreescu, învățător; Ovid Gheorghiu, avocat, proprietar, Craiova ; Anghel Nicolau, avocat, Călărași; H. S. Isvoranu, Craiova; G. Stănescu, învățător, Otești (Olt); Alexandru N. Georgescu, avocat, strada Traian 37, București; Cine este „Fifi“? a Fifi» este ultimul succes, cea mai recentă noutate care face seria pe afișul Parcului Oteteleșanu. Și fiindcă e vorba de Fifi în automobil succesul, deja o reprezentație la alta merge sporind cu o iuțeală de cent â l’heure. Pentru astă seară s’a anunțat din nou Fifi în automobil la Otetelișeanu. Biletele au fost reținute cu două zile în urmă pentru reprezentația din astă seară, așa incit se poate spune cu drept cuvint că succesul lui Fifi în automobil a bătut recordul vitezei în succesul din vara aceasta. Centru -Cinema Cinematograful Clasic. — Bul. Elisabeta Eri s’a reprezentat la marele Cinema «Clasic» o serie de comedii în care răsfățatul artist parizian «Prince» a interpretat rolurile principale, după care a urmat «Nick Winter și Banda Mina Neagră», filmuri executate cu multă priciepere și acompaniate de orchestra Teatrului Clasic. Foarte interesant «Jurnalul» cu ultimele noutăți din lumea întreagă. Astăzi Marti se reprezintă din nou acelaș program. Un ICRE mai Vini proaspete »IUI dulci Morin Nisetru, zilnic sosește. — 28 lei kilo. Calea Victoriei 36, București Cererile Albanezilor Constantinopole, 30 iulie.—Printre cererile Albanezilor se enumără : serviciul militar să se facă în timp de pace în Turcia europeană și Rumelia iar în timp de războiur unde ar ordona guvernul, învățarea Umibii albaneze să se facă cu alfabet național iar nu cu cel arăbesc, să se acorde legi speciale regiunilor muntoase, să se trimeată înnaintea unei înalte curți cabinetele răspunzătoare pentru invazia tripolitană căci Albanezii înțeleg să se mențină integritatea Turciei, să se reconstruiască locuințele distruse, să se ia măsuri asigurînd răspîndirea învățămîntului, să se satisfacă cererile consiliilor județene privitoare la agricultură de către bănci agricole, proprietățile să fie supuse unui recensămînt echitabil. Ancheta asupra evenimentelor din Korceana Salonic, 30 iulie.—Valiul din Yeskueb a primit ordin să facă o anchetă severă asupra evenimentelor din Korceana mergînd chiar la fața locului. Sofia, 30 iulie.—Comitetul de protestare contra celor întîmplate la Gorceana, compus din membrii ai tuturor partidelor, publică un apel către populațiunea Bulgariei invitînd toate partidele ministeriale și opoziționiste să se ralieze in vederea organizărei de meetinguri de protestare in toată Bulgaria. Populațiunea întreagă zice apelul, trebue în unanimitate să reclame războiul contra Turciei. Pe mîine se pregătesc mari manifestațiuni de doliu pe străzi, înapoierea mureșerifului de Ipek Belgrad. 30 iulie.Fostul mareșalif de Ipek, maiorul Zafer bey, care fugise din Turcia, s-a întors la Constantinopole, prin Romînia, după ce a stat mai multe zile în Serbia. Banca de scont din Constanța Societate anonimă. — Capital Lei 500 000 PUBLIGAȚIUNE Banca de scont din Constanța avind de vînzare mai multe bunuri imobiliare urbane și rurale, se publică spre cunoștința generală că vînzarea lor se va face pe cale de licitațiune publică, care va avea loc în ziua de 30 August a. o. orele 4 p.m. în localul băncei, strada Alex. Lahovari No. 6 (vis-a-vis de poștă). Adjuflecarea licitațiunei nu e viabila decit după aprobarea ei de către consiliul de administrațiune, iar prețul vînzărei se va răspunde integral, imediat după această aprobare. Aceste bunuri sunt: 1. Un rînd de case în Constanța, strada Grivița No. 2 bis, avind trei apartamente cu intrarea și curtea lor separată, cu cite 4 camere, antreu și bucătărie, construite din cărămidă și acoperite cu olane. 2. Cincisprezece hectare teren de cultură în comuna Tatlageac și 3. Gunoi sprezece hectare teren de cultură în comuna Gheringic din plasa Mangalia, jud. Constanța. Toate aceste bunuri se vînd libere de ori ce sarcini. Concurenții spre a fi admiși la licitațiune vor depune o garanție de 500 lei pentru case și cîte 200 lei pentru fiecare din cele 15 hectare teren de cultură. Detalii asupra situațiunei acestor imobile și orice alte informațiuni relative la vînzarea lor, se pot lua de la Banca de Scont în toate zilele de lucru de la orele 8—12 a. m. și 2—6 p. m. BANCA DE SCONT DIN CONSTANTA L. SINIGALIA Băi de fontă 8mithace.Lei 95 bac. Sobe de aramă pe postamente de fontă LEI 175 BUCATA Cântare-Bascule „Barrens“ CU PREȚURILE OFICIALE ale ONOR, SERVICIULUI de MĂSURI șI GREUTĂȚI se găsesc la Depozitul W. G. Boxshall Strada Academiei 30 — BUCUREȘTI— Strada Academiei 30 COMERȚUL ROMANESC ------------------ SOCIETATE ANONIMA ------------------București — Str. Carol. 29 — București Sucursale: BRAILA, CRAIOVA, CONSTANȚA COMISION - IMPORT — EXPORT pentru orice produse și mărfuri LOCOMOBILE NI T II îl I CAN 1* TREERATOARE 99KNLII II L I II 11 ATI Plini OHM“ Semănătoare „NJUlULOUW cu lingurițe MOTOARE GERMANE 5”— de Benzină, de Gaz sărac, de Țițevi, Diesel (orizontale) — Instalațiuni complecte de MORI Secerătoane simple legătoare MILWAUKEE Ol I I r» I I OI UNIVERSALE rLUuUHI RICHTER CATALOGUL ȘI OFERTELE SE TRIMIT LA CERERE