Viitorul, iunie 1915 (Anul 8, nr. 2622-2651)

1915-06-01 / nr. 2622

--------a I. TOMAO n. A Germanii respinşi peste Nistru ATACUL SINGEROS treia Quennvieres — MII de oameni morți şi răniţi — Pars 30 Mai. Biroul presei de pe frontul francez tribuite o descriere a cucerirei edi turei de la Quennevieres, întăritură puternic organizată și care a fost luată cu asalt după o bombardare care a distrus lucrările accesorii de apărare. După această bombardare, în ziua de 6(6), la ora 10 şi 15 infanteria compusă din zuavi şi tixaliori a dat asaltul în ţări turci. Deşi focul bateriilor germane era ucigător, primul văl al năvălitorilor a trecut peste prima tranşee a duşmanului. Mai multe companii germane au fost chiemate în grabă spre a sprijini pe apărătorii tranşeelor, dar focul brteriilor franceze de 75 le-au nimicit şi risipit. Zuavii treci și dincolo de prima tranşee au alergat spre o vale unde erau lucrări de sîrmă de fer apărînd întăritură care era pevăzută de 3 tunuri pe care le-aui cucerit. • Duşmanul, care reacţionase la început numai cu artilerie, a aruncat atunci rezervele sale, dar liniile de tiraileri germani se topeau sub focul bateriilor noastre in citeva clipe. Alte întăriri germane am sosit din Boye cu automobile și ne-a atacat în opt rinduri dar au fost respinse şi secerate de focul Infantriei şi al artileriei noastre. O nouă încercare a duşmanului în dimineaţa de 7 iunie a fost oprită de la început. Am socotit 2000 de cadavre germane pe câmpul de luptă. Pierderile duşmanului trabuc să fie de 3 mii de morţi, la care avem de adăugat un mare număr de răniţi. Noi am avut 250 morţi şi 1.500 de răniţi, aproape toți în mod uşor. Am luat deja germani 20 mitraliere şi un bogat material de războiţi. Comandanţii batalioanelor noastre au primit Crucea războiului, decoraţia dăruită unităţilor citate la ordinul de zi al armatei. (Havas). -------0X0----- Ultime infonnațiuni „Speța“ înjură * „Epoca” în numărul său de ori înjură. Lucrul nu ne miră. Suntem de mult obișnuiți cu elegantul său Itmbaghi. Dar de ce s’o fi supărat așa de tare d. Timokion Pizanisî Nu i-am dat oare prilejul să scrie, în sfîrșit, un articol? Contestat-am noi acestui distins intelectual însuşirile-i alese de scriitor şi ziarist? Nu. ■ ...De ce atunci atîta supărare? Sau poate că diatriba de ieri este scrisă de un colaborator al Directorului „Epocei“, colaborator de care la nevoe am putea vorbi mai mult şi mai pe larg*? In tot cazul notiţa, publicată de „Viitorul” nu făcea decit să atribue — şi socotim cu drept cuvînt — al lui Timoleon Pizernis, articolul din ziarul „Epoca”, intitulat: „Diplomaţie subţire’’, articol semnat cu iniţialele sale P. T. Este oare articolul acesta , din „Epoca”, unul din acele articole, a cărui răspundere nimeni nu înţelege s’o iat Direcţia „Epocei“ tiare de cit s’o spuie. * M. S. Regele a primit din partea Exe, Sale d-lui Vilbrun Guillaume Sam, o scrisoare prin care-i notifică alegerea sa la preşedinţia republicei Haiti. * Proprietarii de automobile se ,vor prezenta azi dimineaţă şi inline toată ziua cu facturile la biroul circulaţiei din str. Mihai-Vodă. * Luni 1 iunie loi ora 9 a. m. se ■ca deschide în sala de desem şi aula Liceului Matei Basarab expoziţia lucrărilor de desemn artistic şi caligrafie executate de elevii liceului sub conducerea d-lui maestru V. Constantinescu. Părinţii elevilor cei ce se îngrijesc de cultura artistică în Şcoală sunt rugaţi să asiste la această solemnitate. * Azi la orele 30 L a. are loc la Dacia întrunirea convocată de „Cercul Meseriaşilor Romîni”. „ Azi ultima zi la VENUS SAMSON şi DALILA « * I*1 Calea Victoriei n-rul laturi c3,e hotel «Frascatti*), deschide Duminică 31 crt, h 10 dumineaţa, somptuosul «BRASSERIE DE LA PAIX, rte. Cafenea şi Bodega, men. locul de întâlnire al întregei tre elite, uraţia eleganţei cu montat şi exeeiantei calităţi sumaţi uailor. ERECTIVî * Atragem atentia cititorilor asupra numărului din Revista „Democraţia” care apare mîine 1 Iunie 1915 cu un cuprins de mare interes actual. „ Mîine la cineipa VENUS Premiera Nordish ŞTRENGARII VESELI * Spectacolul de astă seară al Teatrului National, pentru închiderea stagiunei, va fi strălucit. Destul să spunem că se joacă Bujoreștii lui Calon Theodorian. Azi ultima zi la VENUS SAMSON şi DALILA Epidemiile în Capitală.— În Capitală au rămas în ultimele zile următoarele epidemii: 78 cazuri scarlatina, 26 cazuri difterie, 6 febră tifoidă, 1 variolă şi 2 tifos exantematic. Situaţia tifosului exantematic.— In comuna Abdula (Caliacra) s’a declarat 1 caz de tifos. Gazul de la Tropoular şi cele 4 cazuri de la Kîlikadi (jud. Caliacra) s’au însănătoşit. Mîine la cinema VENUS Premiera Nordish ŞTRENGARII VESELI * Corespondentul nostru din Pălticeni ne comunică un foarte regretabil conflict ce s’a petrecut ori la tribunalul Suceava, între d. C. Dobrescu preşedintele acestui tribunal şi d. avocat George loan un membru fruntaş al baroului din localitate. D. preşedinte a insultat pa d. avocat chiar in cabinetul său prezidenţial. S’a cerut o anchetă. Succes extraordinar Criminală fără voie Cinema „ZEFIRUL“ * Numeroasa clientelă a popirului magazin „LA TREI STE ALBASTRE“, Str. Şelari. Nu sa putut convinge, după vizi făcute în acest magazin, atît frumuseţea mărfurilor de vară puse cît şi de ieftinătatea lor. * Inaugurarea noului teatru Agura din Piteşti se face mîine seară 1 Iunie cu Bujoreştii şi cu artiştii Teatrului Naţional din Bucureşti. Piteştiul va fi dat întîiul oraş din provincie, care va avea norocul să admire minunata operă a lui Gaton Thodorian. Dinpartea direcţiei Teatrului Naţional va participa noul subdirector, d. Petre Locusteanu. Mîine la cinema VPNS Premiera Nordisii ŞTRENGARII VESELI — -----0 0 0 6--------------------* Operaţiuni turceşti — Pe Marea Neagră şi la Dardaosla — Vena 30 Mai. Se telegrafiază din Constan Dnopole comunicatul oficial următor: Pe frontul din Caneae, o coloană duşmană compusă din trei armate vroind să înainteze în direcţia Olty, a fost gonită de un contra-atac; poziţiuni însemnate ale duşmanului au fost ocupate. Noaptea trecută, în timpul unei operaţiuni a flotei noastre uşoare în Marea Neagră, vaporul nostru „Midila“ a atacat două mari contra-torpiloare de tipul vaporului „Bezpokojni“ unul a fost scufundat şi celait avariat. Pe frontul Dardanelelor, la SeddulBalir, ieri forţele duşmane compuse din o companie ium., a încercat să atace poziţiunile noastre, dar au fost nimicite şi risipite de focul nostru care le-a silit să se reîntoarcă în tranşee. Artileria noastră a făcut să explodeze un depozit de muniţiuni ale duşmanului. Nici o schimbare pe fronturile celelalte. (Kor. Bur). -------0X0----- Cooperarea financiară ANGLO ITALIAPSA Londra, 30 Mai. — Oficial. — Ministrul tezaurului italian şi ministrul de finanţe al Angliei au avut întrevederi în zilele de 1 şi 5 Iunie. Propunerile de cooperare financiară din partea ambelor popoare a fost discutată şi s-a indicat o înţelegere. Conferinţa a arătat că o înţelegere desăvârşită a fost închiată şi că ambele guverne sunt hotărîte să coopereze în modul cel mai liberal din punctele de vedere financiar şi militar. Guvernatorul Băncei Angliei şi secretarul financiar al tezaurului însoţeau pe d. Mackenna, directorul Băncei Haliei și sub-directorul general însoțeau pe d. Carcano. ( Reuter). -----exp----- LUPTELE ITALO-AUSTRIAGE Vierta. 30 Maim. — Toate atacurile italiene au fost respinse pe hate fronturile ieri și alaltăeri. O nouă ofensivă în contra podului de la Gorice a fost respinsă de focul nostru. Un atac al dușmanului la nord de Ranchi a fost de asemenea zadarnic. Lupta, de artilerie de pe frontul rîului Isonzo mai urmează. Pe graniţa Carintiei, un puternic atac al duşmanului tut contra poziţiunei noastre din Freihohl şi un atac mai slab lingă lacul Wolsy au fost respinse ieri după amiază. In Tyrol, o ofensivă dată de o brigadă italiană lingă Cortinadam şi Peszo a dat greş lingă Peui elstein. Lingă ţărmul Adriaticei şi în vecinătatea Tirolului au fost lupte neîncetate de artilerie precum şi împuşcături favorabile trupelor noastre. (K. K. K. T. Kor. Bur.) in Roma 30 Mai. Comunicat oficial din 10(6). Nimic de semnalat pe graniţa din Tirol şi Trentîn, afară de ocuparea localităţei Podestagno la Nord de Cortinadampezdo. Din rapoartele sosite, reese că, în luptele de la 7, 8 şi 9(6), pentru stăpînirea poziţiunei Frikofel, pe graniţa Carniolei, austriacii au avut 200 de morţi şi 400 de răniţi; duşmanul a lăsat în mîinile noastre 220 prizonieri. In noaptea de 9(6) austriacii au reînoit atacul lor în contra acestei poziţiuni la care dau o mare importanţă, dar au fost respinşi cu pierderi mari. Dealungul rîului Izonzo, trupele noastre luptă cu energie spre a birui opunerea înverşunată a duşmanului. Cetatea şi înălţimile care domină oraşul Monfalcone au fost cucerite ieri şi ocupate de noi.Ştefani. -----exo---RUSII IN CAUCAZ Petrograd, 30 Mai, — Comunicat al armatei din Caccaz din 9 Iunie. In direcţia litoralului împuşcăturile au reînceput. In direcţia Olty am strîns de aproape pe Turci în regiunea Ar- Idns-Achmechen şi valea Sevridai lu regiunea Van Kurzii lui Kha'illey se predau trupelor, noastre. (Westiik). ANGLIA Ujprt Italia Roma. 30 Mai. — Cu privire la intervenţia Italiei, ziarul „Morning Post“ într’ui articol de fond observă: Amiciţia care de atîta timp a existat între cele două ţări va veni acum şi mai intimă şi este o datorie pentru oamenii de Stat britanici de a avea grija ca Italia să nu rămînă izolată. Ea a intrat în luptă alături de Tripla înţelegere atunci cînd sorţii războiului nu erau decişi şi cînd mai era încă mult de luptat. Dacă ea el ar fi aliat cu noi în momentul victoriei am fi apreciat mai puţin cooperaţiunea ei. Ea a intrat nu la ultimul moment, ci încă în momentul cel mai critic al luptei; astfel ea a dovedit că este o adevărată prietenă şi aliată de nădejde şi aşa va fi considerată nu numai de Anglia dar şi de Rusia şi Franţa. Italienii nu se amăgesc în ce priveşte greutăţile întreprinderei şi puterea inamicului, dar şi recompensa ce va fi mare. Cu Franţa, Rusia, Italia şi Anglia unite se deschide un viitor mai luminos pentru Europa. Din această alianţă a decurs avantagii mari pentru libertate. Exemplul Italiei va fi desigur urmat şi de Romînia. Vechea legiune romînă va răspunde la chemarea Romei. (A. T. I.) DARURILE RUŞILOR IN GALIŢIA Viena, 30 Maiu. — Cartierul presei de războiu spune că Ruşii în ocuparea Galiţiei recurgeau la tot felul de mijloace pentru a-şi atrage simpatia ţăranilor ; aşa dădeau ajutoare de mai mullte ori pe zi, dădeau de mintare femeilor şi copiilor, aproape 1500 persoane ţărani au primit sămânţă şi soldaţi pentru lucrarea câmpului; mobilele evreilor şi îm general ale celor bogaţi au fost împărţite săracilor; ţăranilor fără pământ li s’au promis pămînt. (K. B.). MANIFESTAŢIILE femeilor la Berlin Berlin 30 Mai. — Ştirile date de Italieni despre manifestaţiuni ale femeilor germane în favoarea păcii sunt absolut fără valoare. Singurul lucru care s’a întîmplat a fost că acum 15 zile, cu prlejul sesiunei Reichstagului, citeva femei, partizane ale lui Liebknecht, au încercat să manifesteze pentru dânsul la Tiergarten. Manifestațiunea a trecut cu totul nebăgată în seamă. (Wolffbureau). Vapoare engleze torpilate de germani — Prin telegrafia fără fir — Nauen 30 Mai. Submarinele germane au scufundat următoarele vapoare: Quivive, Edward, Saturn, Votingham, Velocity, Tunisia, Castor, Satwin Valmitz. Eri a fost scufundat de un submarin german un vapor englez. Amiralitatea comunica că la 10 curent ambele torpiloare No. 11 şi 12 care operau pe coasta de E a Angliei au fost scufundate de un submarin german. 30 de oameni au fost salvaţi, -----exo----ŞTIRI NEEXACTE Roma, 30 Mai. — Ştirea cuprinsă într’un comunicat austriac că o navă de războiu engleză tip Liverpool ar fi fost scufundată lângă San Giovanni di Media, nu corespunde adevărului. Nava engleză la care se referă comunicatul austriac, a luat parte în ziua de 9 iunie st. n. împreună cu o escadrilă a noastră de contratorpiloare, la o operaţiune efectuată cu succes în potriva coastei aproape de Driu şi ea a reintrat, împreună cu năvile noastre, întruna din basele noastre de operaţiuni navale cu o iuţeală de 17 noduri pe oră. (A. T. L). ------0X0---- lesignul Grecie! — ULTIMUL BULETIN — Atena 30 Mai. îmbunătăţirea stârei regelui continuă. Starea rănci este bună. Catarul intestinal scade. Stomatia e pe cale de dispariţiune. Temperatura 37.1, pulsul 106 respiraţia 20. (Agenţia din Atena). ------o o------Desmintirig one! stir! pustrifice Roma, 30 Mai. — Oficial: Știrea cuprinsă într’un comunicat austriac afirmînd că un vas englez de tipul „Liverpool” ar fi fost scufundat în largul portului San Giovani di Medua nu este adevărată. Vasul englez despre care vorbește comunicatul austriac, a participat la 9 iunie cu escadrila noastră de contratorpiloare la operaţiunile efectuate cu succes contra coastei golfului Drin şi s’a întors împreună cu aceste vase într'una din bazele noastre navale cu iuţeala de 17 noduri. (Ştefani) -----exo---- Pe frontul oriental. Germanii respinşi peste Nistru — Ruşii fac 650 soldaţi şi 188 ofiţeri germani prizonieri. — Petrograd, 30 Maiu.— Comunicat oficial. In cursul zilei de lOJS, sforţările eroice ale trupelor noastre au respins pe matul drept al Nistrului mari forţe duşmane care trecuseră pe malul sting lingă Jurawco. împins dealungul fluviului pe frontul Jurawno-Simki, duşmanul a încercat pierderi mari. In această luptă crincenă am capturat 17 tunuri, 49 mitraliere 188 ofiţeri şi 6.500 soldaţi germani şi austrieci. Printre prizonieri se găseşte o întreagă companie din regimentul prusian al gărzei. •: , , Petrograd, 30 Mai. — Comunicat oficial. In noaptea de 106 şi a doua zi, germanii au reînoit, după o bombardare violentă, atacurile lor înverşunate la vest de Sawli, pe frontul satului Kuji şi lacul de la Rakiewo. In timpul nopţei, germanii au ajuns de mai multe ori pe mai multe puncte pînă la lucrările de apărare cu sîrma de fier, dar au fost mereu respinşi de focul nostru şi au lăsat în faţa tranşeelor noastre grămezi de morţi şi de răniţi. In regiunea la nord de Şawli un detaşament duşman, compus mai ales de cavalerie a înaintat uşor în direcţia Ilaconovo, venind dinspre vest. Pe malul sting al rîului Dubissa de la Sawliany la Bevigola, am luat ofensiva în contra forţelor germane care înaintau pe acest front şi în dim. de 10-6 am realizat un însemnat succes, capturînd în timpul nopţei, printr’un atac violent 500 de prizonieri, tunuri, mitraliere şi altă pradă. Duşmanul a bombardat fără nici un folos cetatea de la Ossoveţ în seara de 9-6. In Galiţia, în zilele de 9 şi 10-6, duşmanul a continuat atacurile zadarnice în regiunea Moscisk. Pe malul drept al Nistrului, în ziua de lii 6, am mai continuat să împingem pe duşman pe frontul dintre apele Tismeniţa şi Sinka, cartarină în acest ţinut mulţi prizonieri, mitraliere şi altă pradă care nu a putut fi inventariată. In această regiune, duşmanul, spre a acoperi retragerea sa a aruncat în direcţia Stry-Nikolaieff un tren cuirasat şi cinci automobile cuirasate susţinute de detaşamente de infanterie. Prin tirul precis al bateriilor noastre, trenul şi automobilele cuirasate au fost silite să se retragă în grabă. In această acţiune, capul unei coloane de infanterie care a luat o ofensivă energică a înconjurat și capturat in întregime compania 5-a a regimentului 79 de infanterie austriacă. Pe malul sting al Nistrului, pe frontul Jjdlefihove-Boukoczotsy, in noaptea de 106, au început lupte crîncene pentru stăpînirea localităţilor Viklangie Golechove, Lapşin, Novosin-Yskuve, Kozara, care s’au încheiat, după cum a mai fost anunţat printr’o înfrîngere desăvîrşită a duşmanului care a fost respins dincolo de Nistm. Austriacii au încercat pierderi din cele mai severe lingă Vilmio I Vyschmive, în sectorul gărzei prusiene, unde am cucerit 10 tunuri, 18 mitraliere şi mulţi prizonieri socotiţi în comunicatul precedent. Atacurile duşmanului din 96, în contra podului de lingă Halicz, au fost respinse. Desfăşurarea trupelor noastre pe linia Nistrului, mai sus de Halicz, a făcut necesară o modificare corespunzătoare a frontului trupelor noastre care ocupau linia Prutului. Pe cînd se făcea această manevră, trupele noastre care operau la est de Stanislaw, evacuat fără nici o luptă au respins lingă Podloguie un atac al germanilor şi mai spre sud, în direcţia Ottynia, am capturat în cursul unor contra-atacuri în ziua de 96, 1100 prizonieri. Westnik). Nota stal) Ce guvernil A.Dogar guvernelor străine — Cu privire la blocarea coastelor Austro-Ungare d© către Italia — Viena, 30 Mai — Guvernul austro-ungar a adresat la 96 guvernelor streine următoaea notă verbală : La 26 Mm guvenul regal al Italiei a decretat blocarea coastelor austro-ungare precum şi a părţei coastei Albaniei care se întinde de la graniţa muntenegreană pină la ocupul Kephali. Prin declamţiunea din 30, blocusul contra Albaniei a fost restrîns la partea de coastă sivă între graniţa muntenegreană şi Aspri Juga, Strada Blanche. Guvernul austro-ungar constată că blocusul, aşa cum se află decretat, nu este conform cu dreptul internaţional şi trebue considerat ca nul. Declarînd blocată partea de coastă albaneză, guvernul Italini lucrează împotriva dreptului unui stat a cărui suveranitate şi neutralitate a fost expres cunoscut şi garantat de Italia, precum reest din statutul de organizare al Albeniei adoptat la 29 iulie 1913 prin conferinţa ambasadorilor din Londra. De altă parte, coasta albaneză declară blocată nefiind ocupată de forţele armatelor austro-ungare acel blocus este în contradicţiune cu art. 1 al declaraţiunei din Londra din 26 Februarie 1909 după care blocarea trebue limitată la porturile de pe coasta inimică ocupată de dînsul. De o atare ocupaţiune nu poate fi vorba în cazul cînd citeva porturi albaneze ar servi, cum afirmă Italia, pentru aprovizionarea clan destină a vaselor austro-ungare. Această afirmare este lipsită de temei sau mai exact este falsă. Ea are de scop de a da o aparență de legalitate blocării coastei albaneze. In afară de aceasta, chiar dacă blocarea nu ar prezintă viciile sem natare, n’ar fi obligatorie pentru că conform art. 8 şi 11 din declaraţiunea din Londra, blocarea n’a fost notificată autorităţilor locale în Austro-Ungaria. Faţă de constatările de mai sus,Guvernulostr-ungar formulează cu privire la acel blocus protestările sale cele mai categorice. (R. Succesele atacurilor austro-germane în Galiţia şi Bucovina Viena. 30 Maiu. — Comunicatul oficial din 11. — In Galiția sudorientală şi în Bucovina, armatele aliate mai continuă cu succes atacurile lor in contra forţelor ruseşti care se mai găsesc la sud-vest de Nistru. Trupele generalului Pflanzer au respins pe duşman din poziţiunile sale la nord de Ottynia precum şi de Obertyn şi Ibrodenka, înaintînd spre Nistru under ruşii mai încerc să se menţină. Aproape de Cernăuţi, mai spre est, într’un singur punct unde ruşii mai ţineau poziţiunile de pe Prut, trupele noastre au respins un atac al dușmanului. Spre nord situația a rămas neschimbată. Bărci torpilate Londra, 30 Mai. — O barcă rusă „Thonmusina” a fost torpilată ; o barcă franceză „Liberte” a fost distrusă de un submarin cu bombe. (Kor. Bur.) Pe frontul occidental, OFENSIVA FRANCEZA — GERMANEI ANUNŢĂ PRĂBUŞIREA MARILOR ATACURI FRANCEZE.—SUCCESE FRANCEZE LA LABIRINT ŞI HEBUTERNE — — Prin telegrafia fără fir — Berlin 30 Mai. Atacurile inamice la Nord-Est de înălţimea Lorette precum şi repeţite atacuri contra poziţiunilor noastre la Nord şi Sud de Neuville au eşuat. In tranşeele la Nord de Ecurie lupta corp la corp continuă. La Sud-Est de Hebuterne şi lingă Beaumont atacurile inamice întreprinse ori şi astă noapte au fost respinse. Numai pe şoseaua Serre-Meilly francezii au obţinut un progres neînsemnat. Francezii au încercat aseară a recuceri tranşeele luate de noi în Champagne în ziua de 1 Iunie st. n., atacînd cu mari forţe şi într’un front larg de la Le Mesnil pînă la Nord de Beau Sejour. Atacul s’a prăbuşit pe deplin cu cele mai grave pierderi pentru inamic. Reinclte tentative de atac nocturne au fos stinse încă de la început. # • « — Prin telegrafia fără fir — Paris 30 Mai. Luptă de artilerie in sectorul de la Nord de Arras; sosesc rapoartele complimentare asupra luării localităţii Neuville Saint-Vaast; ele stabilesc că partea de Nord-Est a satului şi reduta pe care germanii au organizat acolo, au fost apărate cu o extremă îndîrjre. Germanii nu s’au retras la ultima extremitate lăsînd în mîinile francezilor un numeros material, un tun şi mai multe mitraliere. Francezii au găsit în case, în şanţuri şi în pivniţi aproape o mie de cadavre germane. La Labirint francezii au continuat să respingă pe germani. La est de Labirint, ei au luat mai multe şanțuri. In regiunile Hubeterne, francezii au luat inamicului în zilele de 8 și 9 iunie 6 mitraliere. Ei au luat mai multe tranşee. In Champagne în regiunea Beausejour, un atac german a fost respins. Numeroase cadavre germane au rămas pe teren. » Paris 30 Mai. Comunicat din 10 (6) ora 15. O luptă de artilerie foarte violentă s-a dat toată noaptea în regiunea Notre Dame de Lorette. La fabrica de zahăr din Souchez inamicul a încercat la ora 21 un atac care a fost respins imediat. Germanii au bombardat Neuville Saint Vaast dar nu au încercat să recucerească această localitate. Am făcut noi progrese la Labirint. In regiunea Hebuterne am menţinut toate cuceririle noastre pe un front de 1800 metri şi o adîncime de aproximativ un kilometri. Nimic de semnalat pe restul frontului. (Westnik.). * Petrograd, 30 Mai. — Comunicat oficial francez din 116, orele 15. Nimic însemnat de adăugat la comunicatul nostru de aseară afara de : Succese noui ale trupelor noastre în labirint unde am mai continuat să respingem pe duşman în apropiere de labirint, lingă drumul de la Aras la Lille, am cucerit mai multe tranşee germane. 11 regiunea Hobuterne, am sporit câştigurile noastre la sud de frontul nostru de atac din 76 şi am am cucerit mai multe tranşee. Am capturat în acest punct peste o sută de prizonieri şi mai multe mitraliere. Comunicatul oficial din Dardanele spune : Am consolidat rezultatele obţinute în luptele din 1-6. In valea Kerevedero, am realizat prin acţiuni de detaliu mai multe progrese. Prizonierii turci confirmă că perderile lor au fost considerabile. flTestnikh In jurul unor acusajii sta Suigiful Cu privire la furnizarea de materia de râzPoiu unor beligerasti Sofia, 30 Mai. — Presa străină conţine informaţiuni contradictorii despre nişte mitraliere cumpărate în Danemarca pentru Bulgaria. Anumite cercuri cearcă să acuze guvernul bulgar de acte contrarii neutralităţei şi lasă să se bănuiască că Bulgaria face pe mijlocatorul pentru a furniza material de războiu unor beligeranţi. Arătînd cum stau lucrurile cu adevărat se va vedea netemeinicia acuzaţiilor aduse. Atenţia guvernului bulgar a fost atrasă asupra putinţei de a cumpăra mitraliere în Danemarca de o casă din Sofia cu care guvernul bulgar lucra socotind-o de încredere. Intenţia guvernului da a aduce mitralierel» pe uscat neîzbutind din cauza opoziţiunei Danamarcei, comisionarul a voit să aducă transportul pe mare şi a încărcat mitralierele pe vasul suedez „Pan“ obţinînd autorizarea amiralităţei germane pentru trecerea vasului acesta prin Canalul Kiel In Baltică „Pan” a fost oprit de un staţionar german şi condus la Lübeck, dar liberat imediat. Deoarece atunci s’a svonit că portul Dedeagaci ar fi blocat, comisarul a preferit să descarce mitralierele și să le reexpedieze pe uscat crezînd că vor putea trece prin Oderhers-Orșova. Guvernul bulgar a făcut toate demersurile necesare spre a face ca nici o bănuială să nu poată subsista cu privire la această furnitură de material de războiu destinat Bulgariei. (Agenţia Bulgară). •----exo— Olsoda doreşte pacea DECLARAŢIILE PRIŞEDINTEI,UI CONSILIIEU1 Ilaga, 39 Mai. — La Cambra preşedintele consiliului a spus: sunt oameni cari cearcă mereu să creeze o dispoziţiune artificială războinică. Răspunderea pentru asemenea agitaţiuni cade asupra lor dar naţiunea nu sa va lăsa tîrîtâ în război, căci Olanda doreşte pactea. Sînt sigur că neutralitatea noastră este fixată prin voinţa naţiunei. (K. B.) -------o o-----SCUFUNDAREA UNUI CONTRA TORPILOR RUSESC Roma, 30 Mai. —• Se află dia Gonstantinopole. Cuirasat.nl Breslau, s’a întos în Marea Neagră după ce a scufundat un contra torpilor ruses* Acelaș vas a vătămat un alt contra torpilor rusesc. (A. T. I.) —- o o----- ____ A se citi In pag. a IV-a: Medaliații cu „Răsplata servicului ult- star“ pentru 20 de ani de serviciu