Viitorul, decembrie 1915 (Anul 9, nr. 2805-2832)

1915-12-01 / nr. 2805

I ■ TIT **" «TOPI»—« :----------------= TO* gL^lT % WS. A OHÄ Luptele de pe malurile Vardarului — ——— — -----------—— IsQQîth despre pace si Londra 89 Noembrie.— In parlam tonti Asquith a lăudat strînsa unire care există între puterile înțelegere, spunînd că orice propunere serioasă de pace ▼r fi discutată între guvernele aliaților. (Ag. fel. EngL) DIN CAUCAZ Rușii cuceresc înălțimile de la Sultan Burag v Petrograd 27 Noembrie. — Pe frontul Caucazului pe drumul spre Khanafan, trupele noastre urmărind un detașament turco-german înfrînt în ajun au cucerit printr'un singur atac, posițiunile organizate de dușman pe înălțimea Sultan Buraq. (Westnik). Victoria roților în Persia 'Lyon, 28 Noembrie (prin tdetgrafia fără fir). — Ziarele din Persia, sunt pline de detalii asupra victoriei repurtată de ruși în direcția Amadan. Populația europeană, armenii și perșii sunt bucuroși și primesc cu interes orice știre relativă la evenimentele ce s'au desfășurat pe drumul de la Amadan. Rechemarea atașaților militari germani dela New-York i —o —  Washington 28 Noembrie. — incenția Heuler spune că contele Bernsdorff, ambasadorul Germaniei, a notificat guvernului american că atașații militari și de marină germani au fost rechemați. Contele Bernstorff a cerut în acelaș timp sau conducte pentru cei doi atașați. (KB). •----0X0---- Generalul Castelnau NUMIT ȘEFUL STATULU MAJOR AL GENERALISIMULUI JOFFRE Karnavon 28 Noembrie (prin telegrafia fără fir). Comunicat oficial. Generalul Joffre a numit pe generalul Castelnau de a fi șeful statului major. Generalul Castelnau va ține rangul său ca comandant al grupului 2 de armată. Bin Mesopotamia Poldhu, 28 Noembrie. — (Prin telegrafia fără fir). — Frontul Irak: Comunicatul turc susține respingerea atacului britanic. Se comunică din sursă oficială știrea ocupațiunei pasului Bulak între Teheran și Ramadan. mv * 1.R. Londra, 29 Noembrie. — Ultimul comunicat, al legației britanice cu privire la operațiile din Mesopotamia, pare a fi dat foc în anumite cercuri la interpretarea că răniții englezi ar fi fost lăsați in mîinile turcilor. E prin urmare de dorit să se stabilească definitiv cei 8.130 de răniți englezi, precum și prizonierii turci am fost evacuați în timpul retragerei de la Ctesiphon. General Townsend rămănîne stăpîn pe câmpul de bătae pînă cînd această operațiune de evacuare a fost terminată. (Ag. Tel. EngL)___ ___ É8 deasupra ANCONES --O— Virana 27 Noembrie.— T«a 10(12) după amiazi escadrila avioanelor noastre maritime a aruncat bombe cu foarte mare succes pe gara și stabilimentul de electricitate și gaz aerian din Ancona. Cu tot focul de obuze și șrapnele tras asupra avioanelor noastre și cu tot timpul neprielnic, toate avioanele s’au întors intacte. ------ ----- *De ce a demisionat I guvernul spaniol Boma, 28 Noembrie. — Criza ministerială din Spania a fost determinată de neînțelegerile ivite între guvern și Cameră pe chestiunea reformelor militare Intre președinție carbinetul î trecut d. Dato și șeful opozițiA d. Romanones, intervenise un acord asupra acestor două puncte: sporirea munițiilor și crearea unui Stat Major central. Asupra punctului al treilea privitor la limta de vârstă a ofțerilor, acordul nu a fost cu putință, și cabinetul Dato a fost silit să se retragă. — A. T. I). ------ ------ - « HI time infornattail . Direcțiunea generală a serviciului sanitar a adresat o circulară medicilor de spitale prin care se face cunoscut că d-na dr. Camimski directoarea școalei de infirmiere va vizita spitalele, unsped dind pe elevele care fac stagiul în serviciul spitalelor, menționind tot odată ca d-nii rirî să supravegheze de aproape aceste eleve ca sa devie hume infirmiere. * Mereu in 2 Decembrie, ora 5 jumătate seara, d. G. Diamandy, va vorbi la Cercul de studii P. N. L. despre: Cauzele războiului European și interesele Romîniei. Conferințele sunt publice. * &.Z. Luni, 30 ert. ora 9 seara, zi. Pantelimon M. Litescu, doctorand în științele Economice și Financiare de la Universitatea din Berlin, va vorbi la cercul de studii Economice și Financiare din Palatul Camerei de Comerț, despre: „Mijloacele de exploatare ale marilor Bănci Comerciale din Unrgin ia în legătură cu războiul European“. Intrarea liberă pentru om și cine se interesează pentru chestiunile economice și financiare. —o— TINERI CARI AU MAI SERVIT UN ADMINISTRAȚIUNI DE ZIARE GĂSESC LOC LA ZIARUL „VIITORUL“. *A apărut ALMANAHUL SFETEA pe anul 1916, publicație enciclopedică anuală, bogat ilustrată, 350 pagini, ediția ord. Lei 1.50 .—și ediția velină lei 2.— * Prefectura jud. Gorj a suspendat din funcțiunea de primar pe domnii N. I. Văcărescu primarul comunei Pocrina; I. N. Găvan,eseu primarul comunei Cornești; Simion Sîobiu primarul com. Topești; 1. G. Ularu primarul comunei Ceauru și I. Diaconescu primarul com. Brădiceni pe timp de site 5 zile fiecare cu pierderea salariului pentru neexecutare de ordine. ^ * D-ra Elena Scorțescu a fost autorizată să funcționeze ca institutoare la școala primară evangelică din Ploești. * Ministerul cultelor și instrucții noi publice a autorizat pe d. S Spaniei, să funcționeze ca institutor de limba română în școalele primare particulare din țară. * Suntem rugați să atragem atențiunea primăriei Capitalei că, mitonarul Mitică Hamzescu din e*rada F»r*afcș Vodă No. 43, și str. Apăuhmi 7, vinde carnea de diferita ytinî cu preturi mult mai ornate ca © ale stabilita * D-na Elena Ruxandra Băjenaru, născută Manoliu, a fost autorizată să predea cursul de lucru manual la școalele particulare. Medicii veterinari din județele Botoșani, Govurlui, Dorohoi, Fălciu, Iași, Tullcea, Tutova și Vaslui au raportat direcțiunei generale a serviciului sanitar că în aceste județe s’au declarat epizootia de febră aftoasă printre animalele locuitorilor. * A apărut: „Democrația" No. 16 cu data de 15 Noembrie 1915, cu următorul sumar de actualitate: învățăminte trase după 15 luni de războiu de Vintilă I .Brătianu. Dependența noastră economică și reorganizarea economiei naționale dr. I. N. Anghelescu. Ciza politică în Grecia de Tir. C. Aslan. Cronica Politică. Fapte, Documente și recenzii. 3 bani numărul. * D. Anghel Popovici a fost autorizat de minister să funcționeze ca institutor de limba română în școlile primare particulare. — 6—■ *D-ra Lucreția Al. Petrescu a fost autorizată să predea lucru de vună în învățămîntului particular de fete din țară. * Prefectura de Ilfov aduce la cunoștința generală că pîină la orele 11 a. m. este interzis acrasul particularilor în birourile administrației județene ale acestei prefecturi ’ar deja această oră și plină la 12 a. m. pentru prima cerere sau chestiune privitoare la aceasta adminstrație, publicul se va adresa numai d-lui secretar al consiliului general județean. * Prefectura le Ilfov a amendat pe Gh. Al. xamirescu notarul com. Iszvoarele cu lei 30 și cu ultimul avertisment de revocare la prima abatere pentru că abuzează de drepturile sale de notar față de săteni. * D-ra Pomerantz Luise a fost autorizată să predea limba germană și lucrul manual în școlile primare particulare de fete din țară. * „Liga Deșteptarea“ de la 29 Noembrie cuprinde: Ce poate să facă plugarul iarna, de N. O. Popovici-Luipa. Desfacerea vitelor este un, rău, de preot N. Filip. Cronica evenimentelor. — întrunirea învățătorilor la Slobozia-Ialomiță. — Monumentul lui Sp. Haret. Conducătorii băncilor populare. — Ciobanul iscusit, poveste de C. Stroescu. — Către săteni, de St Nicolaescu. — învățători cîntărețî bisericești, de V. Mihăileacu. Păstrarea fierăriei vechi, de T. Barbărasă. — Știri. ■ [UNK] oooo— . —o— Presa înțelegerei DESPRE DISCURSUL CANCELARULUI GERMAN —6— Berlin 29 Noembrie.— Chipul cum presa înțelegerei și în special presa britanică a primit discursul cancelarului constituie cel mai frumos omagiu ce i se poate odisee căci dovedește că Cancelarul, deși a păstrat un ton plin de moderațiune și de tărie, a știut să atingă pe dușmanii în punctele cele mai sensibile. Așa a fost în special cînd a denunțat ipocrizia filantropică a Angliei față de statele mici. De asemenea în Franța revelațiunile cancelarului despre perdelie franceze superioare perderilor germane au produs o impresie dezastroasă dacă totuși censura a lăsat să treacă acel pasagiu din discursul cancelarului german mai ales că se știe că guvernul fracez refuză să publice lista perderilor și a chemat clasa 1917 sub drapel. Tot asemenea ziarele italiene găsesc necesar să protesteze contra afirmațiunea cancelarului cum că Italia nu a repurtat succese militare dar ziarele sus zise confirmă fără să vrea această, afirmațiune fiindcă răspund că în orce caz Austria n’a repurtat nici ea un succes contra Italienilor. Este adevărat clar cu desebirea că Austria s’a ținut de la început în defensivă și n’a proclamat în lumea toată că va fi în curând în capitala dușmanului cum a făcut presa italiană. Presa engleză strigă azi, mai tare, ca nici o dată, că Anglia va duce războitei pînă la sdrobirea complectă a Germaniei. Ea dovedește astfel cită dreptate avea cancetarul cînd declara că dușmanii noștrii sunt atât de pătrunși de hotârârea, de a distruge Germania nu mai au la orizont și de aceea noi grămezi de oameni trebue să fie duși spre abatori. De altfel nu, e de mirare ca Englezii să fie cei cari cer mai vîrtos ca oricine distragerea Germaniei pentru că Englezii nu trimit la abatoriu decât soldați francezi, belgieni, sîrbî, indieni etc. (Wolfsbureau). 3X0- Discral Cancelaralul Grman și presa engleză Roma, 28 Noembrie. — „Westminster Gazette" comentând discursul cancelarului german d. Bethmann Hollweg scrie: Un fapt e sigur și anume că, contrar celor ce se intîmpli in Germania și în Austro-Ungaria, nu există în acest sens nici o agitație vrednică de a fi relevată în tarile aliate ale Quaidruptei. Noi dorim pacea, cu condiția însă ca și copiii copiilor noștri să fie asigurați împotriva unei reînnoiri a grozăviilor actuale. — (A. T. I.). ------ ---- n jurul în Mașinii vaselor spital — Psum transorul tru*pilor — Berlin 28 Noembrie.— Fază de radio telegrama engleză care dezminte în mod oficial întrebuințarea abuzivă de către englezi a vapoarelor spitale pentru transportul trupelor și al materialului de războiu în Marea Mediterană, este interesant să amintim comunicatul cartierului general turc cu date de 4 Decembrie, care constată atacurile unor aviatori englezi contra vasului spital turc Reșid-pașa precum și întrebuințarea vaselor spitale engleze pentru transportul de soldați și de arme. Guvernul englez ar trebui să știe, că întrebuințarea abuzivă a semnelor Crucii Roșii — lucru pe care englezii l-au făcut regulat pînă acum — ar putea sili Puterile Centrale să ia măsuri spre a combate în mod eficace procedeul englez, care-șî bate joc de toate legile și drepturile umanităteî. Io msmsria lui Mls Edith Gawell Lyon 28 Noembrie (Prin telegrafia fără fir).— Consiliul municipal din Maus a hotărît în unanimitate să dea numele Edith Caweil liceului de fete din acel oraș. --------------POO ■ - -- Ambasadorul prman proit de Sultan —‘O—■ Constantinopole, 29 Noembrie. — Ambasadorul german d. Wolff Metternich a fost primit ieri în audiență solemnă de sultan căruia ia remis scrisorile sale de acreditare. Cuvântările rostite cu acest prilej relevează victoriile gudruplei apialițe cari au făcut posibil comunicația directă Berlin-Constantinopole. K. B.) Recrutările în Anglia Karnavon 28 Noembrie (prin telegrafia fără fir).— Erî a fost ultima zi pentru înrolarea cetățenilor englezi, sub sistemul Derby. A fost o aglomerație considerabilă în timpul zilei la oficiul de recrutare instalat în camera de comerț engleză, Rue des Pyramides , Paris. Recruții care s’au prezentat întrec în număr orice prevedere. — o — Știri false Sofia, 29 Noembrie. — „Daily Telegraph“-spune că ar fi existînd neînțelegeri între Bulgaria și aliații săi din pricina Bitoliei. Nemulțumirea ar fi citit de mare în cît evenimente grave ar fi de așteptat. Declară,mn absolut false aceste știri. Trupele turcești sau austro-ungare n’au cerut nici cînd predarea Bitoliei și autoritățile bulgare funcționează acum în acest oraș. (Agenția Bulgară). Berlin, 29 Noembrie. — Știrea publicată de ziarele din Londra că după scufundarea transportului cu trupe franceze „Calvados“ trei oameni de pe acest vas s’au agățat de submarin dar au fost respinși cu lovituri de picioare de ofițerii germani, este complectă născocită. Deși asemenea știri răuvoitoare nu pot impresiona pe neutru trebue să se observe că ele sporesc mai ales de cînd s’a aflat barbaria față de echipagiul submarinului german scufundat de crucișătorul auxiliar englez „Barabrag“. (W. B.) Luptele din Dardanele Paris, 28 Noembrie (prim telegrafia fără fir). In timpul zilelor de 7, 8, 9 Decembrie, bombardări violente a primelor linii franceze cu tunuri de toate caliblurile, de o parte și de alta războiul de mine a luat o activitate crescândă. Karnavon 28 Noembrie (prin telegrafia fără fir).— In zilele de 7, 8 și 9 Decembrie focul artileriei turce din Dardanele «’a mărit în intensitate. Prima noastră linie a fost bombardată vehement cu tunuri de toate calibrele și în particular extrema noastră dreaptă prin munții Kerevesdere. Se semnalează de ambele părți, lupte de mine cu activitate crescundă. In ziua de 8 Decembrie un aviator turc a bombardat tabăra noastră la Meddul Bahr, însă fără succes. Constantinopol 29 Noembrie. Pe frontul Dardanelelor cuirasatele inamice de la Kemiklikliman au bombardat puțin pozițiunile noastre. Artileria noastră a ripostat cu eficacitate contra tranșeelor și pozițiilor artileriei inamice. Două obuze au lovit debaricaderul din Kemildiliman producând perderi și dezordine. Din 5 mine pe cari inamicul le-a făcut să explodeze de la 8 la 9 decembrie în acest sector trei au făcut explozie chiar sub tranșeele sale iar celelalte două au explodat prea aproape pricinuindu-ne numai 10 morți și răniți. La Amburnu are loc un duel intens de artilerie și bombe și torpile. Un crucișător a bombardat cu intermitență pozițiunile noastre dar a fost silit să se depărteze sub focul nostru precum și un alt crucișător care se apropia. La Sedilbahr artileria noastră a oprit aruncarea de bombe și torpile și a redus la tăcere artileria inamică. Două crucișătoare au bombardat ineficace pozițiunile noastre. — (K. B.). Loptokaustro-Italieni — Austriecii retrag postul iernia pe Muntele Wies — Viena 27 Noembrie— Teatrul Italian.— Luptele de artilerie în regiunea Judicaria se întind acum și în regiunea la vest de Valea Chiese în sectorul între această vale și valea Conceî. Postul nostru înaintat de pe Monte Vies a fost retras în fața forțelor inamice superioare. Slabe atacuri italiene în Delomiti, contra defileului Sier, în regiunea Gorice, contra colinei septentrionale a muntelui San Michele au fost respinse. » Coliano 28 Noembrie, (prin telegrafia fără fir). — Acțiuni de artilerie dealungul întregului front. În Carso incursiunile infanteriilor noastre ne-au procurat cucerirea unei lunete și capturarea mai multor puști și o asvîrlitoare de bombe. (Cadorna). — Austriacia ta luat pozițiunile de pe smmtele Vies — Budapesta 28 Noembrie; (prin telegrafia fără fir). — Luptele se extind pe spațiul de la vest de Ghiese-Tabot. In sectorul dintre acesta și dintre valea Conca am luat de la forțele inamice pozițiunile noastre de pe muntele Vies. Atacurile slabe ale italienilor dinspre povîrnișul nordic al muntelui San Michel au fost respinsa. Trupele italiene s^saliate lasa Borna 28 Noembrie. De pe frontul italian se prihnesc știri că luptele ce se desfășoară mai cu seamă în zonele Tomino, Plezzo și Goriția sunt deosebit de crîncene. Trupele italiene înaintează însă necontenit. In zona Goriția, Austriaci și-au stabit baza lor de acțiune chiar în oraș expunând astfel populația la focul artileriei italiene. Acelaș lucru lau făcut Austriecii și în alte orășele dealungul frontuli italian. Pe tot frontul se observă o activă acțiune în spatele trupelor austriece. Explorările aviatorilor italieni arată că Austriecii și-ar pregai o a doua linie de apărări permanente, la vre-o 10 km. înapoia linilor actuale.A. T.J. BagaBssEBffl&äaaasaaB^^ - ' v - . — uilTts. las Succes francez ia Saint Soaple' — Germanii am fost respinși spre sud de această localitate — Paris 27 Noimbrie.— Comunicat oficial. In Champagne o luptă cu granate a continuat în cursul zilei de ieri. Am respins pe dușman spre sud de Saint Soupier (Westnik). Paris, 28 Noembrie (prim telegrafia fără fir). — Duel de artilerie în Belgia, în regiunea Hellas și la Artois, lîngă Bully și Roclincourt; în regiunea Roye bateriile franceze au împrăștiat o trupă în marș și con voturi germane. Pe drumul Fillers, în Argonne, la nord de Four de Paris, francezii au făcut să exploadeze două furnale care au distrus o galerie, unde lucrează minerii germani. Pe înălțimile Meusei, un tir bine regulat al artileriei franceze a produs efecte de distrucțiune importante asupra tranșeelor și asupra adăposturilor adversarului Poldhu. 28 Noembrie. — Oarecare lupte de artilerie cu excepție în Champagne unde o luptă de granite a dat ca rezultate cucerirea unei tranșee ocupată de curînd și temporal de către inamic. Pe frontul balcanic Urmărirea trupelor anilo tranCOze _ Permisia în maluri ala Vardarului — Nauen 28 Noembrie (prin telegrafia fără fir).— Comunicatul de războiu bulgar cu data de 8(12) comunică urmărirea trupelor anglofranceze pe ambele maluri ale Vardarului. Infrîngerile francezilor de la Petrovo după care francezii și-au adunat trupele în retragere și și-au luat trupele din Gevgheli apoi a început atacul bulgar pe frontul Petrovo-Mircov ca respingînd pe francezi spre Vardar. Francezii au luat-o la fugă lăsînd în urma lor morți și răniți din regimentele 45,188 284. Bulgarii au înaintat spre Vardar alungind ariergardele franceze la Kosura cucerind două mitraliere și luînd o sută de prizmieri. Pe malul sting al Vardarului francezii au luat ofensiva dînd loc la luptă crîncenă care a durat toată ziua. Bulgarii au cucerit linia de pozițiuni anglo-franceza Pretau-Memich-Kajaui Lingă Pretona pe care anglo-francezii au făcut-o ca linie de apărare de primul rang. Patru sute de englezi au fost făcuți Prizonieri și s-au capturat 19 tunuri. Trupele anglo-franceze se retrag1 cu repeziciune la sud de linia Rabrowo Valandowa. Luptele continuă. Berlin 29 Niembrie.— Teatrul de luptă balcanic.— Coloanele austro-ungare care continuau urmărirea în munții de frontieira ai Albaniei au luat în ultimele două zile peste 6500 prizonieri. Iatre Rozaj, care a fost luat era, și Ipek adversarul a trebuit să lase în urmă 40 tunuri, după înfrîngerea decisivă. Armata generalului Teodorov administrînd o serie de lovituri îndrăznețe și puternice în ultimile zile, englezilor și francezilor aceștia se găsesc într’o stare de plîns retrăgîndu-se spre frontiera greacă și dincolo de aceasta. După comunicarea aliaților noștri perderile dușmanilor atît ca oameni arme și material de orice fel sunt extraordinar de grele. — Forțele no ® lor franceza iau un son front pe râul Bojoola — Nauen 28 Noembrie, (prin telegrafia fără fir). — După comunicatele engleze și franceze am văzut că legătura cu aripa dreaptă a armatei sîrbești e imposibilă și de aceia au evacuat pozițiunea înaintată Aschenna în direcția Krivolac retrăgîndu-se atacurilor bulgare, au luat un nou trame, pe Hui Bejenia. Viena 27 Noembrie.— Teatrul de sud-est. In lupte de ariergardă pe teritoriul Muntenegrean am făcut iar 400 prizonieri. Lyon 28 Noembie (Prin telegrafia fără fir).— Din cauza presiune! exercitată de forțe superioare colora ale aliaților mișcarea de retragere a liniilor franco-engleze, din ziua din care a devenit imposibilă operarea joncțiune! cu sîrbiî, continuă. Manevra s’a efectuat metodic și posițiunile noui au fost atinse fără mari dificultăți. Trupele franco-engine sunt actualmente solid grupate în regiunea pe care Vardarul o traversează de la Nord la Sud, între confluentul rîului Bojida și orașul Ghevgheli, situat la frontiera greco-sîrbă. — Periferile bulgare — Paris 28 Nembrie (prin telegrafia fără fir).— Pierderile trupelor bulgare sunt cu mult med mari decît acele ale corpului anglo-francez. Situația ocupată de trupele noastre în fața Krivolakului nu permitea să se constitue un front în fața unui inamic întărit și convenea să se caute înapoi un teren favorabil. De îndată ce trenul a fost descoperitretragerea s’a efectuat imediat deși trupele aliate nu dispuneau decît de o singură linie ferată și de nici un drum. Mișcarea s’a executat în bună ordine așa că aliații au putut lua tot materialul. —Ltacuri bulgare eșuate — Paris 28 Noembrie.— (Prin telegrafia fără fir).— In ziua de 19 Decembrie, Bulgarii au atacat aproape pe întregul front francez. Principalul efort concentrându-se asupra aripei sale stinge, aceste atacuri au eșuat. Miniștrii Qaadrnplei lajl Sksiidis Poldhu, 28 Noembrie. — (prin telegrafia fără fir). — Din Atena se comunică că miniștrii Quadruplei au fost era seară la d. Skuladis primul ministru grec. ---------------oooo—------------ Cum se face evacuarea Marplui Petrograd. 29 Noembrie. — Știri sosite la Kiev spun ca evacuarea Lembergului s’ar face cu grabă. Se fortifică mult linia lacurilor mai ales cele de pe Son, iar in regiunea Presmysl si Fistulei au foc lucrări de beton. * ticul tem de lingă S«Mb respins Berlin 28 Noembrie.— Teatrul de războiu occidental. In numeroase puncte ale frontului o vie activitate artileristică din ambele părți. După o puternică preparațiune artileristică francezii au atacat aseară din nou pozițiunea noastră pe înălțimea 193 și la est de aceasta și la nord-est de Lovain. Atacul a fost respins. Pozițiunea este atît de solid în mîinile noastre încît nici chiar alegațiunile cele mai îndrăznețe ale comunicatelor franceze din uicimaul timp, nu ne-a putut-o smulge. Berlin 29 Noembrie.— (Prin telegrafia fără fir.).— Teatrul de luptă occidental — Spre E de Neuve Chapelle (spre SV de Lille) încercarea unui mic detașament englez de a pătrunde prin surprindere în pozițiunile noastre, a eșuat în fața obstacolelor noastre. In Vosges au avut loc înfierări de patrule izolate, fărit însemnătate Lupta navală in Adriatica Poldicu, 28 Noembrie. — (Print telegrafia fără fir). — In Adriatca în timpul bombardărea de la San Giovani de către o escadră caustriacă se raportează că o escadră italiană a sosit și că o luptă navală a avut loc. Forțe italiane la Valona Poldhu, 28 Noembrie (prin telegrafia fără fir). — Din Roma (4 Paris confirmă că forțele italiene s-au stabilit la Valeova. Știrea inamicului de a fi capturat mai multe tunuri nu se confirmă. ------ ------ ■ Pe frontul Irakului Constantinople, 29 Noembrie, — Pe frontul Irak, la nord-vest trupele noastre s’au apropiat și mai mul de posițiunile inamice de la Kutuhlamara pricinuindu-i mari perderi Inamicul care se afla pe modul drept al Tigrului a trebuit să se retragă la Kutulamara. La răsărit am luat un pod pe Tigru și am silit pe dușman să înapoieze lui Kutulamara cîteva detașamente și ca ntiniere inamice. 9 TIRI Mean o ofansivă ormană lui i Tarnopol respins! Petrograd 27 Noembrie.— Pe tot frontul occidental situatiunea era schimbată. In ziua de 10 Decembrie inamicul a încercat o ofensivă în regiunea Kupenite pe Strypa. La vest de Tarnopol, dar a fost respins și s’a retras spre tranșeele sale. — “06 — Prăbușirea unnui atac rus lângă Kowel-Ssruy Berlin 28 Noembrie. Teatrul de războiu oriental. Situațiunea grupelor Hîndtenburg și prinț Leopold de Bavaria este neschimbată. Armata generalului von Linsingen. Atacul rușilor s-a prăbușit la nord de calea ferată Kowel-Sarny, cu mari pierderi în fața liniilor austro-ungare. La nord de Czartorysk detașamente de ecleroți ruși, cari trecuseră pe malul ocidental al Styrului au fost gonite. Vierta 27 Noembrie. — Oficiali Teatrul rus. Lângă Ceartorisk contonit detașamente de cercetași ruși. Încolo a fost liniște pe tot frontul. * Berlin 29 Noembrie.— Teatrul de luptă oriental.— Slabe forte ruse care înaintau în ținutul lacului Warsung (spre S de Jacobstadt) și S de Pinsk în contra partitiunilor noastre au fost respinsa Ciocnire navală lângă gosfer — DinA canonic!*« turcești distruse — Petrograd 27 Noembrie. — Pe marea Neagră, la 10 Decembrie, lingă insula Kephken, la est dl Bosfor, trei din torpiloarele notestre după o luptă de artilerie cu ettrus două canoniere turcești. N’am avut perderii Torpiloarele noastre au distrus de asemenea și un mare vas cu junză. intraipm clinicspsi t!ls3?afu Intre Hussa l MS — o — Londra » Noembrie— Corespondentii din Stockholm și Cristiani* al ziarului Morning Post feteWifiază că s*a întrerupt conmunea H* telegrafică între Bussai M ga** afft« Sraadisavia. (As. Ha &2b*£|