Viitorul, ianuarie 1929 (Anul 21, nr. 6264-6288)

1929-01-23 / nr. 6282

Economie*Finanţe BULETIN Plata slabă din cauza greutatei transporturilor. Leul este staţionar. " ‘f Bursa de valori din Bucureşti a fost fermă la bancare iar pentru celelalte acţiuni staţionară cu tendinţă fermă la foarte multe din ele. Ramân.» SCHIMBUL 22 IANUARIE PARIS: Avant-bourse 15.40 fr. fr. - 100 lei ZURICH: deschiderea 3.12'/« fr.elveţieni -a sutaiei Bursa de valori mobiliare din Bucureşti CURSUL ACŢIUNILOR Cursul schimbului in străinătate ZURICH, 22.— (Deschiderea)". c Berlin 123,55 ; Amsterdam 208,47; jNew-York 5,20; Londra 25,217/8; Paris 20,321/2 ; Milano 27,211/4; Praga 15,381/2 ; Budapesta 90,671/2; Belgrad 9,13 ; București 3,121/2 ; Varşovia 58,20 ; Viena 73,07. PARIS, 22— (Avant-Bourse): Londra 124,10; New-York 25,581/2 ; Germania 608,50 ; Belgia 3,55, 50 ; Italia 133,85 ; Praga 75,70 ; România 15,40; Serbia 45; Elveţia 492 ; Viena 360 ; Grecia 33 ; Olanda 1025,75. —•.....— „ INFORMAŢIUNI Cursul efectelor cu dobândă fixă CURSUL DE AZI DENUMIREA VALORILOR S’a deschis un credit suplimentar de lei 10.000.000 la art. 15 „Pentru menţinerea ordinei publice“ al bugetului ministerului de interne pe exerciţiul 1928. D-l Marius Bunescu, artist-pictor, a fost nummit director al muzeului „Anastase Simu“ din Bucureşti. In consiliul de administraţie al Casei Centrale a Asigurărilor Sociale au fost numiţi ca delegaţi ai ministeruui muncii, d-nii N. Demetrescu, doctor în drept şi Ioan Bădescu, avocat. Corpul Sub-Ofiţerilor Pensionari din întreaga ţară prin Uniu- nea lor, au hotărât ţinerea unui mare congres general în Bucureşti, în zilele de 27—28—29 ianuarie, când se vor discuta chestiunea împroprietăriroi şi pensionărilor faţă de legile existente. Congresul se va tine la Cercul Sub-Ofiţerilor reangajati. D. Scarlat Dinescu, licenţiat în ştiinţe, a fost confirmat cu titlul definitiv, în postul de secretar al Facultăţii de ştiinţe din Bucureşti-Comunitatea Evreilor din Bucureşti, organizează cu prilejul serbării Unirii, un serviciu divin, Joi, 24 Ianuarie cu orele 10 dim. la Templul Coral strada Sf. Vineri, şi invită populaţia evreiască ca să asiste la această solemnitate. Comitetul şcolar al Liceului de fete „Carmen Sylva“ invită părinţii şi corespondenţii, să ia parte la adunarea generală, care va avea loc Duminecă 27 Ianuarie 1929 ora 10 a. m. ,ţ. Delegaţiad-lui Nicolae P. Alexandrescu, de inspector al şcoalelor de meserii, a încetat. || -IV"" In vederea celor afirmate în Parlament de către D-l Deputat Ion Ţăranu, „Societatea Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa“ ne informează că nu fabrică alcool metilic. Acest produs este fabricat de către „Societatea Română pentru Industria Distilărei Lemnului“ din Reşiţa la care Uzinele REŞIŢA au o simplă participare. Dealtminteri alcoolul metilic este pus în comerţ de către fabrica susnumită, conform prescripţiunilor legale. . . rA fost aprobat şi publicat în „Monitorul Oficial regulamentul pentru numirea profesorilor de ştiinţe religioase la seminariile teologice, \.. . . .. i j.teii Au fost ridicate măsurile sanitare permanente preventive impuse provenienţelor şi călătorilor din Grecia. I. D. N. Dinescu, revizor şcolar inamovibil al municipiului Bucureşti, a fost delegat ca inspector şcolar primar pentru şcoalele particulare şi minoritare la regiunea şcolară Constanţa. D. Nicolaescu GH. loan, institutor la şcoala primară din comuna Măţău judeţul Muscel şi actual inspector şcolar cultural a fost delegat ca inspector şcolar primar, pentru minorităţi, la regiunea şcolară Braşov.. D-na Aurelia Constantinescu, profesoară titulară la liceul de fete din Dorohoi, se deleagă în mod provizoriu, cu gerarea direcţiunii liceului de fete din Dorohoi. Dobânda actuală Scadenţa cuponului 47« 47, 56‘/e 57V4 657« O 5 5 47, 37, 5% 55 63s/8 57.65 5®/o 5% 4% 4% 7% % pr.-Cet Idem lan-lulie Idem Idem Idem Febr.-Aug. Idem ir.-Oct idem Idem lan,-lunie Febr.-Aug. Mai-Nov. Idem Sep.-Martie idem Apr.-Oet. Idem 1 etc DENUMIREA VALORILOR CURSUL din trecut Rentă 1913 original Rentă 1913 duplicate Scris. Rurale Scris Urb. Buc. Scris. Urb. laţii tonuri Caia Rurală Judeţene Judeţene Comuna Bucureşti 806 Comuna Bucureşti Impr. Naţional 1916 Oblig. soc. loc. eft. In pr. Unirii 1919 Impr. Ret. 1920 Renta Impropr. , 1903 orig. , 1903 duplic. f Convert A si B originale Rente Convert A si B duplic Oblig. Soc. de cred. Func-rural 200 97 59 66 */. 55 74 72 60.55 80*/, 63 75 76 63 667, 657, 59 150 95 150 80 90 CURSIL DE AZI 537, 56*/? 617. 667, 65.65 597. DENUMIREA VALORILOR Cursul din trecut Cursul din trecut CURSUL DE AZI Bancare : Naţionala M. Blank Agricola Românească Românească pui Sindic. Ilfov De Sconi Comerc. Rom. Credit Român Generala Viticola Comerţ Craiiva Minelor Albina Sibiu Colentina Petrolifere St. Română Astra-Română Speranța opt. ex. cap. Speranța pui. Petrol Bloc Petr. Rom. I. R. D. P. opt. Generala Petrol Concordia Sospiro Credit Min. Rom. Petrolit. Petrol Govora Petrolul bucur. Subsolul Român 1440C-] 1551 200 1270 1085 850 480 2250 1501 915 510 9761 340 1100 520 18751 3250 14500 1090 1450 910 1350 825 390 905 | 600 100 1750 170 12401 600 1 700 6501 270|| 1875 615 1230 610 270 Asigurări: Dacia-România Naţionala Generala Agricola ex. cap. Urania Steaua României Prevederea Navigații: România Maritima S. R. L. Dunărea Brăila 7800 1350 1475 1175 2200 12001 520 1350 390 830 250 860 Societâti distrut. Reșița optate C. Tramv. Buc. Gov.-Căl. purt. Gov.-CăL nom. Com. Loc. Bitin« Tex. Buhuși Cartea Rom. C. Tech. Letea Clădirea Rom. Cred. Extern Mica Lignitul S. M. Hol. opt. Cred. Industr. Franco-Română 980 1340 250 250 325 440 650 1010 1 980 345 850 Bit 390 1161 350 993 1350 1000 ŞEDINŢA DELEGAŢIUNEI permanente a municipiului Bucureşti Membrii delegaţiei permanente a Municipiului Bucureşti s-au întrunit în şedinţă, publică azi dim la orele 10, sub preşidenţia d-lui dr. GHEORGHIAN. Dna ALEXANDRINA CANTACUZINO a cerut sprijinul primăriei pentru „Casa Femeii“ în scopul găsirii unui împrumut. S-a ivit cu acest prilej o discuţie la care au luat parte d-nii: colonel Şemnescu, M. Berceanu, I. P. Niculescu-Ritz şi Anibal Teodorescu. D. dr. GHIORGHIAN, în concluzie, a arătat dispoziţia delegaţiei de a acorda sprijinul cerut, rămânând a se găsi formula juridică. Cazărmile măturătorilor D. SARAGA a cerut întocmirea planurilor pentru construirea cazărmilor măturătorilor, cerere la care d. col. SEINESCU a răspuns că aceste lucrări pot fi efectuate în limita sumelor prevăzute în buget.  Delegaţia a aprobat apoi angajarea unui mare număr de autocamioane care să serve la strânsul zăpezii și a gunoiului menajer. Cumpărarea avionului „Sita Maria“ " D. TEMISTOCLE ALEXANDRESCU a propus cumpărarea avionului Sfânta Maria, de către Municipiu, aparat cu care aviatorii români au făcut cunoscutul raid în jurul Europei. D. prof. ANIBAL TEODORES ■cu, a făcut observaţia că, încă de acum trei ani se hotărâse ca Primăria să cumpere două aero- plane pentru armata noastră ceeace nu s’a făcut până în pre- zent. In ce priveşte avionul Sfânta Maria, se declară înpotriva cumpărării lui. D. prof BARBU DUMITRESSCU, a fost de părere să se acor■ nuntă de a mai solicita cumpărarării acestui avion. . . • D. colonel SEINESCU, s’a opus, pe motiv că, nu are prevăzut în buget sume pentru acest SCOP ! D. TEMISTOCLE ALEXANDRESCU, a spus că, în urma explicaţiilor d-lui col. Seinescu, renunţa de mai solicita cumpărarea avionului în chestiune. D. dr. GHEORGHIAN a propus şi delegaţia a admis, să se acorde un ajutor de 200.000 lei pentru cumpărarea acestui avion. Congresul invalizilor D. col. ZAVORIANU, în numele comitetului de organizare al congresului invalizilor, orfanilor şi văduvelor de război ce se va ţine la 24 şi 25 Ianuarie, a cerut ca primăria să ajute la întreţinerea congresiştilor, — circa 2000 persoane. D. dr. GHEORGHIAN a întrebat daca nu s’ar putea ţine un congres de delegaţiuni spre a nu fi puşi pe drumuri aceşti nedreptăţiţi, acum, în toiul iernei. E necesară o aglomeraţie atât de mare acum, în Capitală ? Primăria n’ar putea să ajute o mişcare ce, la un moment dat, s’ar putea îndrepta în potriva ordinei publice. D. col. ZAVOIANU a arătat că ministerul de război a luat măsurile necesare de încuartiruire. D. dr. GHEORGHIAN a afirmat că congresul trebue să aibă, în primul rând, asentimentul ministerului de interne deoarece e vorba şi de ordinea publică. In orice caz, municipiul nu poate susţine în întregime, hrana congresiştilor, din cauza lipsei fondurilor bugetare. flLCOOUUL* WETÎÎÎC tn Capitală Ministerul de agricultură a făcut cunoscut ministerului sănătăţii că în cursul anului trecut s’a introdus în Capitală 71.710 litrii de alcool metylic. Dat fiind rezultatele dezastruoase constatate de pe urma întrebuinţării alcoolului metalic, ministerul de agricultură roagă pe acel al sănătăţii să stăvilească introducerea acestui alcool în Capitală. Alegerea autonomistului din COLMARI . . _ V ■ ' - ; Paris, 31 (Rador).— Autonomistul Rene Hauss a fost ales la Colmar cu 10251 voturi. Candidatul partidelor de dreapta a întrunit 603 si candidatul comunist 1611 voturi. Tipărit in atelierele „IMPRIMERIILE INDEPENDENTA», str. R. Poincaré No. 17 (fostă Academiei). Micro Kucx 6 MIŞCARE la MAGISTRATURA Principalele înaintări şi mutări ce se vor face Viitoarea mişcare în magistratură va cuprinde următoarele numiri şi avansări: D-l Popescu, consilier la sec. III a curţii de Casaţie, va fi mutat consilier la secţia II. D-l Hagiopol, actualul prim preşedinte al Curţii de Apel din Bucureşti va fi avansat consilier. D-l Macri, preşedintele Curţii de Apel din Bucureşti, va fi avansat consilier, la Casaţie în locul d-lui Oprescu. D-l Ionescu, consilier la Curtea de Apel din Galaţi, va fi avansat procuror la Curtea de Casaţie. D. Davidescu consilier la Curtea de apel din Bucureşti va fi avansat preşedinte în, locul d-lui Macri. D. Spiridon Ponescu, procuror la Curtea de Apel din Bucureşti, va fi numit prim preşedinte în locul d-lui Haghiopol. D-nul Nedelcovici, consilier, la Curtea de Apel din Chişinău, va fi înaintat preşedinte al Curţii de Apel sec. II din Chişinău. D-l Softa, preşedintele tribunalului Soroca, va fi înaintat consilier de Curte la Chişinău, în locul d-lui Nedelcovici. D-l Scarlat Nichifor, judecător la tribunalul Soroca, va fi înaintat preşedinte în locul d-lui Softa, mutat la Chişinău. D-l Brăescu, preşedintele secţiunii II-a a trib. Brăila, va fi numit consilier la Curtea din Galaţi, în locul d-lui Ionescu. D-l Corneliu Ştefănescu judecător la trib. Brăila, va fi numit preşedinte în locul d-lui Brăescu. D-l Coman Negoescu, preşedintele secţiunii comerciale a trib. Ilfov, va fi numit consilier la Curtea de Apel din Bucureşti, în locul d-lui Davidescu. D-l Gherrghian, judecător la tribunalul Ilfov, va fi numit preşedinte, în locul d-lui Negoescu. D-l Cincinat Pavelescu, judecător de ocol cu gradul de consilier de Curte, va fi mutatdela Chişinău la Bucoveni-Buftea. D-nul Broşteanu dela Târnava- Mare va fi numit judecător la trib. Ilfov. D-l Stere, judecător de ocol la Chişinău va fi numit judecător de şedinţă la acelaş tribunal. D-l Bârsănescu, preşedintele tribunalului Muscel, va fi numit prim preşedinte în locul nou înfiinţat. D-l Patraulea, jud. la tribunalul Muscel, va fi numit prim procuror pe lângă tribunalul Muscel. CHESTIUNE contractului Kampfmayer nHBBHHaHBKBBUBnHmmnr - Ce e cu „divulgarea“ d-lui Ştefan Ioan. — Contractul apăruse în presă - „Indignarea“ d-lui Răducanu pretext ridicul Membrii consiliului superior al Cooperaţiei s’au întrunit ori diminentă sub presidentia d-lui N. D. neaţă sub preşidenţia Chirculescu, fost ministru. Au participat d-nii Gr. Trancu- Iaşi, fost ministru şi vice-preşedinte al consiliului superior, Gh. Cipăianu, fost subsecretar de stat, M. Oromoiu, fost ministru şi guvernator al Băncei Naţionale, Dinu Brătianu, Ştefan Ioan, Petre Gârboviceanu, Manolescu-Strunga, D. Gusty, Petre Porutiu-Cluj, M. Ghelmegeanu, deputat, Cezar Partheniu, G. Dumitrescu-Bumbești, D. Iuca, Gr. Constantinescu, preot Brânzei, Titus Axente și C. Cercel. La ordinea de zi, ratificarea contractului între Centrala cooperativelor săteşti şi consorţiul Kampfmayer-Dresdner Bank şi cazul d-lui Ştefan Ioan, vice-preşedinte al consiliului superior, căruia d. ministru al muncii i-a adus acuzaţia că ar fi divulgat conţinutul contractelor cu susnumitul consorţiu. Contractul Kampfmayer e un act al guvernului Luându-se în discuţie primul punct ce figurează la ordinea de zi, Consiliul superior în unanimitate a decis următoarele : In ce priveşte contractele cu Kampfmayer şi Dresdner Bank pentru aprovizionarea şi distribuirea cerealelor în regiunile înfometate. a) Operaţiunea fiind dată Centralei cooperativelor săteşti din însărcinarea şi pe riscul statului şi intrând în atribuţiunile Consiliului de administraţie al Centralei cooperativelor săteşti conform art. 192 aliniatul 1 din codul cooperaţiei nici un text de lege nu subordonează această operaţiune aprobării Consiliului superior al cooperaţiei şi deci nu are căderea să intervină. b) Contractele menţionate fiind definitiv încheiate şi puse în exeepţie, avizul consiliului ar fi în tot cazul inoperant. Pentru aceste motive consiliul a trecut la ordinea zilei. !! Pretinsele „divulgări1" Asupra acestui punct Consiliu! luând cunoştinţă de referatele secretarului consiliului şi explicaţiile date de d. Ştefan Ioan, că prin ziarele „Argus“, „Dimineaţa“ şi „Cuvântul“ cu o săptămână" înainte se publicase detaliile contractelor aşa că la 10 Ianuarie se ştiau din publicitate condiţiunile a căror divulgare, i se impută d. sale pe ziua de 15 Ianuarie, şi că prin urmare Consiliul nu vedeam , ar fi indelicateţa ce i se atribue, de acord cu propunerea d-lui Cezar Partheniu şi prof. Gusti de lidemn unanimitate că în principiu: a a) este dreptul şi datoria oricărui membru al consiliului să ia cunoştinţă de lucrările pendinte la consiliu; b) că nu este îngăduit să se facă divulgări cari ar prejudicia chestiunile de rezolvat, iar în fapt în cazul special de care este sesizat relativ la d. Ştefan Ioan, consiliul ia act de explicaţiunile acestuia. Iată deci la ce se reduc acuzaţiile d-lui Răducanu care caută pretexte şi aduce învinuiri nedrepte intr'o formă cu totul nepotrivită pentru un om cu pretenţii de cultură şi seriozitate. Dela comisiunea timbrului Scutirea proprietăţii de taxe succesorale Prin proprietatea ţărănească, scutită prin art. 17 § 1 din legea timbrului de plata impozitului succesoral se înţeleg numai terenurile arabile situate pe teritoriile comunelor rurale şi în afară de raza comunelor urbane şi suburbane aparţinând locuitorilor care au ca îndeletnicire principală munca pământurilor. Aceste condiţiuni trebuese întrunite în persoana defunctului, a cărui succesiune urmează a fi impusă, iar nu în persoana moştenitorilor săi. Adunarea societăţii de chimie In ziua de 24 Ianuarie a. c. va avea loc Adunarea Generală a Societăţii de Chimie din România. Cu această ocazie şi în prezenţa d-lui Ministru al Instrucţiunii, prof. dr. N. Costăchescu, se va sărbători şi împlinirea a 10 ani de la înfiinţarea acestei societăţi. Adunarea va avea loc în Amfiteatrul Spiru Haret al Facultăţei de Ştiinţe, Str. Academiei, treie 4 p. m. cu următoarea ordina de zi Cuvântarea d-lui Preşedinte prof. dr. Al. Zaharia. Darea de seamă a d-lui Secretar G-ral prof. dr. St. Minovici. Conferinţa d-lui prof. dr. Cristea Otin, de la Universitatea din Iaşi: „Carburanții lichizi sinte- Gci"‘. , i ' »'.,‹‚ Alegerea comitetului. At Astăzi Sf. Sinod a ţinut şedinţa sub preşedinţia I. P. S. S. Mitropolitului Pimen al Moldovei şi s a ocupat cu rezolvarea unor chestiuni administrative. Comitetul executiv al organizaţiunei Naţional-Liberale din judeţul Vlaşca a fixat, după propunerea d-lui Tony Iliescu, candidatura d-lui D. Iuca, la alegerea parţială de cameră, ce va avea loc, in acel judeţ, în ziua de 20 Februarie a. c. Cancelaria Ministrului Casei Regale comunică : In cursul săptămânei trecute Înalţii Regenţi au primit în audienţă următoarele persoane : d. Mihail Boerescu, ministrul României la Berna; D. St. Ciceo Pop, preşedintele Adunării Deputaţilor; D. general Gorski, inspectorul general al Aeronauticei; P. S. S. dr. A. Pacha, episcop romano-catolic; D. Cristi Vladimir, fost ministru de interne al Basarabiei. Adunarea generală a sindicatului ziariştilor din Bucureşti, neputându-se ţine în ziua de 20 Ianuarie, a fost amânată, conform statutelor pentru Duminică 27 Ianuarie, când se va ţine cu orice număr de membri. Dată fiind importanţa chestiunilor de discutat, şedinţa se va deschide la orele 8 luni, dimineaţa. Membrii sindicatului sunt rugaţi să fie prezenţi la această oră. Cancelaria Mareşalatului Curţii M. S. Reginei Maria, comunică următoarele : M. S. Regina în cursul săptămânei di—20 ianuarie a. c., a binevoit a primi în audienţă următoarele persoane: D. Boerescu, ministrul României la Berna; D. Herbert Gutmann; D. şi d-na Ch. Mitilineu, ministrul României la Viena; D. D. M. Bufileanu, guvernatorul Băncei Naţionale a României. D-L Aristide Demetriad a fost numit membru reprezentant al artiştilor societari în consiliul de administraţie al Teatrului Naţional din Bucureşti, în locul d-lui G. Ciprian. Circulaţia tramvailor în Capitala Au fost puse în circulaţie pe liniile tramvaielor comuale 180 vagoane motoare din 209 câte circulă în mod normal, şi 105 remorci. Dacă în ultimul timp numărul vagoanelor a fost redus se datoresc lipsei de curent. Uzina electrică a primăriei Capitalei nu a mai furnizat curentul electric suficient, obligând direcţia tramvailor să reducă numărul vagoanelor puse în circulaţie în mod normal. Cauza lipsei de curent e stricarea unui motor. Aiurea toate uzinele care alimentează şi liniile de tramvaye, au motoare în rezervă în bună stare gata de imediată înlocuire a unui alt motor defectat. Linia electrică Călăraşi nu pate fi pusă în funcţiune tot din cauza lipsei de curent, cu toate că e complect terminată. asiiEtaai« Nu e de ajuns că guvernul d-lui Maniu desconsideră interesele statului prin numirea în demnităţi publice şi alegerea în parlament a diferiţilor agenţi ai intereselor străine, dar se menţine cu îndărătnicie intr’o mentalitate nenorocită, menită a jigni sentimentele întregei opinii publice româneşti. Cine şi-a închipuit în România că după zece ani de la unire, în parlamentul ţărei, oamenii care pretind că reprezintă un partid naţional să vorbească pe culoare şi în discuţiile particulare de pe banca ministerială limba postei maghiare sau a stepei ruseşti ? Dacă partidul naţional-tătăiesc înţelege să-şi păstreze anumite consideraţii faţă de mentalitatea trecutului, să se jeneze cel puţin acum când este chemat la cârma statului şi d. Maniu ca şi d. Vaida să impună prietenilor politici să vorbească unde vor ungureşte, numai în parlamentul României, nu. Facem acest apel la fruntaşii naţionali care pretind că în con80-100% grad de invaliditate să li se acorde câte cinci (5) m. c. lemn de lucru în mod gratuit de fiecare zi odată pentru totdeauna, cu obligaţiunea de a dovedi necesitatea construcţiilor de case şi atenante. Predarea lemnului de lucru să se facă în termen de 6 (şease) ani, conform cu posibilităţile pădurilor, dăndu-se preferinţă celor lipsiţi de case. _■ Directorul unei bind falite mpysgaS de un ţăran Roma, 21 '(Rador). — Ziarele amuntă că directorul sucursalei din Senerchi a Băncii de Credit Meridional, de curând declarată în stare de faliment, a fost grav rănit cu câteva focuri de revolver trase de un ţăran, client al Băncii falite Soţia directorului a fost deasemenea rănită mortal. ACŢIUNEA FOSTULUI REGE al Afganistanului iul din Kabul, unde a avut loc ceremonia încoronării. Alte omagii pentru regele Alexandru mmmummmmmmmmmmm----vKiiT&vaxhaaM Belgrad, 21 (Rador).— La Xă. ,greb a început azi congresul lucrătorilor de la calea ferată și a personalului companiilor de navigaţie. Congresiștii au adresat Suveranului o telegramă de felicitare, exprimând sentimentele lor de credinţă şi asigurând pe Rege de tot concursul lor pentru a contribui la reuşita operei începute. m. Erupţia vulcanului Krskdleo ia proporţii MM ■MNMMNBnHMMW SH1B5S»9B New-York 21 (Rador). Din Batavia se anunţă că erupţiunea vulcanului Krakatao devine tot mai intensă. In ultimele 24 ore s au numărat aproape şeapte mii erupţiuni, unele atingând o înălţime de 1300 metri. .................... cepţiile lor politice se răsfrânge numai civilizaţia Occidentului şi ne abţinem de a face apel la sentimentele româneşti ale d-lor Stere şi Halipa. E în adevăr surprinzător cum in majoritate nu se găsesc români care să atragă atenţia acestor oameni ca să-şi uite deprinderile nenorocite şi să lase această îndeletnicire a limbei maghiare reprezentanţilor adevăraţ’ ai minorităţei maghiare. In această situaţie într-o cameră unde miniştrii şi deputaţii vorbesc ungureşte sau ruseşte oricine are dreptul să se întrebe: Suntem în parlamentele de la Budapesta sau de la Moscova ? Relevând acest lucru, d. preşedinte al consiliului are datoria să intervină şi pe banca ministerială şi printre majorităţi pentru ca să se pună capăt unei ruşini. Altfel, d. Maniu poate fi considerat ca acel care încurajează astfel de manifestări jignitoare pentru demnitatea noastră naţională. Cumpăraţi tinereţe. ^ Lucrata după o formulă care există de 70 ani, Creme, Pudra şi Săpunul Simon sunt pentru piele, admirabile binefaceri ! LEMNE PENTRU INVALIZI Consiliul de miniştri a dat următoarea decizie relativă la acordarea de material lemnos din pădurile statului, invalizilor, văduvelor şi orfanilor de războia: Ministerul de agricultură este autorizat să dea gratuit sau cu preț redus, pentru anul 1929 din pădurile statului, materialul lemnos de foc și lucru la invalizii de război, văduve de războiu și orfanii de războiu, după cum urmează: 1. Invalizilor de războiu, cari posedă bilet definitiv de reformă cu, 80—90 % grad de invaliditate să li se dea câte (trei) steri lemne de foc în mod gratuit de fiecare. 2. Văduvelor de războiu (cu sau fără copii) orfanilor de războiu (de ambii părinţi) pe familie, precum şi pentru restul invalizilor să li se vândă câte 3 (trei) steri lemne de foc cu reducere de 50% din preţul tarifar. 3) Invalizilor de război, cari posedă bilet definitiv de reformă cu 0 ŞEDINTA IMPORTANTA . SRSMNOD - Astăzi se va hotărî data serbării Paştilor Berlin, 21 (Rador). — Din Moscova se anunţă că fostul rege Ammanuîah al Afganistanului s’a aliat cu fratele său Innayatullah pentru a începe lupta de răsturnare a noului rege CJiabibulah. Acesta şi-a făcut Dumi- o şedinţă importantă ar® loci că intrarea triumfală în pa'aastăzî la ora 4 d. a. la Patriarhie sub preşedinţia I. P. S. S. Patriarhului Regent dr. Miron Cristea, când se va lua o hotărâre în privinţa serbării Paştilor. Eri erau în Capitală 263 cazuri Miercuri 23 Ianuarie, ora 6 p. m., de scarlatina, 17 angina difterică, d. Gabriel Puaux, ministrul Franci febră tifoidă 1 meningită 9 e- teî’ va vorbi ^ Fundaţia Carol . , ,ra.molaa’ meninis,ta’ 9 e despre „începutul amiciţiei franconsipel şi un caz de antrax , române“, sub auspiciile Uniunei Intelectuale Române. In România întregită Ca la Budapesta SAU la MOSCOVA? ■MB——SBBB——Bill III UIMII III II I — Miniştri şi deputaţi cari vorbesc ungureşte şi ruseşte în parlamentul ţării — -----------------■» ■PIN LUMEA POLITICA STIRI și POLEMICI - DE LA O ZI LA ALTA - Girant responsabil CONSTANTIN STAN -Tfc. I.P. SS. PIMENI". ■*/-Mi mm ------------------------------- .