Viitorul, septembrie 1936 (Anul 28, nr. 8591-8615)

1936-09-02 / nr. 8591

ANUL XXVIII No. 8591 6 pagini 2 Lei In TARA A B O N Un an 600Lei( Uc an . • « • • 1400Lei Şase luni . • . 300• In STREINATATE Şase luni . • . 700m Treiluni . . . . ISOm l Trei* luni ■ • • « 350m Institujiuni publice si particulare Lei 1000 anual REDACŢIA şi ADMINISTRAŢIA? — BUCUREȘTI — Strada R. Poincaré 17 TELEFOANE Direcția 3.79.69 — Redacți» și Adminis. [ Taxa poștală plătită in numerar, conform aprobării No. 137.282/926 I DESLĂINIŢIILE d-lui GH. TATARESCU,  ips. vio - Desăvârşirea programului de guvernare D-l Gh. Tătărescu Constituirea noului guvern, sub preşidenţia d-lui Gh. Tătărescu, este un fapt politic de o importanţă deosebită deoarece prin această nouă echipă de muncă, se întăreşte şi se accentuiază opera de până acuma, atât de rodnică pentru ţară. Guvernul liberal, în prima lui alcătuire a reuşit să asigure ţarei o consolidare şi un avânt economic şi financiar, ce contrasta în chip isbitor cu ceea ce se făcuse sub guvernările trecute naţional-ţărăniste. In locul bugetelor haotice, cu deficite imense, în locul pericolului neplătei la timp a slujbaşilor târli — această oştire a păcii; — în locul haosului financiar şi-a discreditului la care se ajunsese, avem azi, după sforţări încununate de succes, bugete e-'Milrate, plite la zi a slujbaşilor, mari învestiţi în opera de consolidare: şcoli, spitale, drumuri, şi mai presus de toate o întreagă operă de realizări efective în ceea ce priveşte înzestrarea oştirii. Noul guvern va duce mai departe cu noi puteri aceiaşi operă de refacere, însănătoşind şi întărind forţele -de apărare ale ţării noastre. Iar cât piteşte politica noastră externă, cum aşa de categoric şi clar, a arătat d. Gh. Tătărescu, va rămâne neschimbată, ţara noastră urmând cu sfinţenie idealul ei de pace, în strânsă legătură cu aliaţii ei de care o leagă indisolubil, marile ei interese şi profundele ei sentimente. Dar întărirea şi apărarea ţării, cer în interior pacea şi buna înţelegere, şi mai ales respectul ordinei stabilite. Fără această linişte internă şi fără o aşezare înţeleaptă a raspunderilor nu se poate aspira la o situaţie mai bună şi nici nu se ajută propăşirea ţării. lată de ce noua echipă ministerială, de sub După constituirea guvernului şi depunerea jurământului de prim ministru Gheorghe Tătărescu a făcut presei următoarele declaraţiuni asupra programului nouei echipe ministeriale : „Pentru a putea parcurge ultima etapă a guvernării noastre, am crezut necesară o largă remaniere a guvernului. Noua echipă ministerială va realiza aceiaşi politică internă şi externă, în cadrul program president d-lui Gh. Tătărescu, va continua să vegheze la menţinerea ordinei interne, ferind ţara de periculoasele experimentări şi orientări de dreapta sau de stânga. Cu deosebire se vor opri orice formaţiuni militarizante, gărzi politice, puse în serviciul unor idei sociale, cari sunt o permanentă jicnire a legalităţii şi a ordinei publice. Este uşor de înţeles şi de prevăzut ce soartă s'ar rezerva ţării, atunci când ideile politice ori care ar fi ele, ar apela la trupe de asalt, ori la gărzi militarizate ! Luptele politice, — luptă de idei şi de liberă persuasiune — ar lua aspectul unui răsboi civil permanent. Ce putere, şi ce viitor ar avea o ţară ajunsă, în această tristă situaţiune, credem că orice conştiinţă limpede, poate înţelege. Guvernul aceua!, în formaţiunea lui nouă, va fi şi din acest punct de vedere o puternică pază a ordinei şi liniştei ţării, oprind cu desăvârşire orice manifestaţiuni menite a arunca ţara în anarhie şi haos. Şi cum s'a căutat a se face din tinerime — speranţa ţării — o armată, pusă în serviciul concepţiilor politice, oricare ar fi ele, guvernul va lua utile, grabnice şi concrete măsuri, pentru ca şcoala să rămână şcoală, şi ca tinerimea să nu fie smulsă de la îndeletnicirile nobile şi utile, potrivite vârstei de formaţie intelectuală, şi aruncată în vâltoarea celor mai periculoase agitaţii politice. Cu aceste convingeri şi cu acest program de liri, noua formaţiune guvernamentală, de sub preşidenţia d-lui Gh. Tătărescu, represintă astfel o manifestare de forţă politică, pusă în serviciul ţării, pentru ca să capete desăvârşita linişte şi condiţiile întărirei şi propăşirei ei. PPEşefiimde consiliului ne miniştri mului iniţial pe baza căruia am primit acum trei ani frânele guvernului. Grupul de omogenitate realizat în alcătuirea noului guvern va asigura maximum de unitate acţiunii guvernamentale în toate manifestările sale. Ordinea Internă .In pâ*Em rând vom menordinea internă. II* fără domneşte liniştea. In linia aceloraşi preocupări vom crea bazele unei noui discipline universitare. Manifestările recente au dovedit că sub presiunea unei atmosfere de lejere o parte din studenţimea noastră e abătută fie la adevărata ei menire. Tineretul acesta, către care se îndreaptă dragostea ca şi nădejdiile noas Executarea programului nostru de guvernare va fi continuat şi desăvârşit. In cadrul lui vom realiza urgentarea masurilor pentru reorganizări a agriculturii. Garantarea cerealelor, asigurările agricole, reorganizarea creditului agricol, vor fi înfăptuite în cel mai scurt timp. Deasemeni, ministrul de finanţe, lucrând mână în mână cu Banca Naţională, va aviza la nouă mijloace pentru organizarea creditului. Gvernul va continua aceeaş politică externă, care a fost făcută de toate guvernele României întregite şi al cărei executor a fost în ultimii timp d. Titulescu, căruia îi aduc şi pe această vale expresiunea întregei noastre recunoştinţe, pentru marile servicii pe care le-a adus în timpul colaborării noastre, ţării şi guvernului. Politica aceasta pe care am definit-o în atâtea rânduri nu este nici o politică cu caracter personal şi nici o politică de oportunism sau impreviziune. Ea nu e nici politica ţinut om şi nici politica ţinui partid, este politica unui neam întreg, este o politică naţională, având drept obiective permanente : apărarea frontierelor şi apărarea păcii. Legături tot mai strânse şi tot mai active cu aliaţii noştri din Mica înţelegere, din înţelegere. De aceea vom proceda la rezarmarea tuturor gărzilor, oriunde le vom găsi, fie la dreapta, fie la stânga arenei noastre politice. E de nădăjduit ca în ultimul ceas organizatorii vechi şi noui ai acestor gărzi să se reculeagă şi, fără nici o presiune, să procedeze la această dezarmare, pe care o reclamă liniştea ţării. Ca şef al guvernului fac un apel inimos la toate conştiinţele româneşti ca să ne ajute să realizăm destinderea şi pacificarea ce ne-o impun grelele împrejurări pe care le străbate azi ţara noastră, fie, e tot mai mult rupt din biblioteci şi sălile de cursuri şi svârlit prematur în zvârcolirile luptelor politice iar instinctele sale generoase şi idealurile sale sunt uneori folosite şi speculate în detrimentul lui şi în detrimentul intereselor statului. De aceea disciplinarea vieţii universitare va fi unul din cele dintâi acte ale guvernului. Date prin noul aşezăminte, puse în special în slujba nevoilor claselor muncitoare, va fi inaugurată de ministerul muncii şi sănătăţii publice. Vom îndeplini astfel un gol pe care nevoile financiare nu ne-au îngăduit până azi a-l lua în considerare. Aceste reforme vor fi înfăptuite parte prin decrete, pe baza dispozițiunilor cuprinse în legea bugetară, parte prin legile ce vom supune corpurilor legiuitoare în viitoarea sesiune parlamentară. Balcanică, cu Polonia, cu Marea Britanie şi mai ales cu Franţa, de care ne leagă indisolubil toate interesele şi toate idealurile poporului nostru; raporturi de prietenie cu toate statele, cu Republica Sovietelor şi cu toţi vecinii noştri — acestea rămân ţelurile permanente ale acţiunii noastre externe, întărirea alianţelor existente, colaborarea activă la întărirea Societăţii Naţiunilor, colaborarea activă la toate iniţiativele pentru organizarea frontului unic şi indivizibil al păcii şi al securităţii colective — iată temeiurile imuabile ale politicii noastre externe. Vom realiza fără şovăire această politică: întărirea oştirei în ultima analiză in funcţie de soliditatea organizării şi utilării forţelor militare. Iată de ce vom continua cu şi mai multă vigoare executarea programului nostru de înzestrarea armatei, urgentând executarea lui. Primul consiliu ce vor prezida va avea să rezolve problema a noui credite în valoare de 5 miliarde lei, pe care le vor cere pentru executarea nouilor comenzi de armament ce sunt deja întocmite de ministerul apă- OH fI FOST „Monitorul Oficial” de ori apărut în ediţie specială publică decretele nouilor miniştri şi subsecretari de stat. Compoziţiei nouei echipe ministe-D. I. INCULEŢ Ministr de stat şi vicepreşedinte al Consiliului de miniştri male de sub prezidenţia d-lui Gh. Tătărescu, este următoarea: D. I. Inculeţ, ministru de stat şi vicepreşedinte al consiliului de miniştri; D. dr. C. Angelescu, ministru secretar de stat la departamentul instrucţiunii publice; D. Victor Antonescu, ministru secretar de stat la departamentul afacerilor străine, ţării naţionale şi de ministerul armamentului. Înarmarea ţării trebue să fie azi preocuparea majoră a tuturor oamenilor de răspundere şi a tuturor partidelor politice. Ea va rămâne pentru guvernul nostru grija dominantă. Iată programul pentru această ultimă perioadă a guvernării noastre — a încheiat de prim-ministru Tătărescu declaraţiile d-sale,  din direcţiunile şi serviciile ministerului muncii, sănătăţii şi ocrotirilor sociale, cu titlu de ministru al muncii; D. V. P. Sassu, ministru secretar de stat la departamentul agriculturii şi domeniilor; D. Al. Lapedatu, ministru secretar de stat; D. general de corp de armată adjutant Paul Angelescu, ministru secretar de stat al apărării naţionale; D. Richard Franasovici, ministru secretar de stat la departamentul lucrărilor publice şi al comunicaţiilor; D. dr. Vaier Pop, ministru secretar D. dr. I. Costinescu, ministru secretar de stat la departamentul muncii, sănătăţii şi ocrotirii sociale; D. Victor Iamandi, ministru secretar de stat, însărcinat cu conducerea cultelor şi artelor din ministerul instrucţiunii publice, cu titlu de ministrul cultelor şi artelor; D. Dimitrie Iuca, ministru secretar de stat la departamentul internelor; D. Mircea Cancicov, ministru secretar de stat la departamentul finanțelor; D. Mihail Negură, ministru secretar de stat; D. Mircea Djuvara, ministru secretar de stat la departamentul justiţiei; D. Victor Rădulescu, subsecretar de stat; D. inginer N. Gh. Caramfil, subsecretar de stat; D. inginer , Petre Bejian, subsecretar de stat; . D. Aureliu' Bentoiu Asiăigficretar "de D. Vasile Bârcă, subsecretar de stat; D. Mihail Berceanu, subsecretar de stat; D. Tiberiu Moșoiu, subsecretar de stat; D. Dumitru Alimănişteanu, subsecretar de stat, v Massele rurale şi masseleIn scurt timp toate partimuncitoreşti beneficiază cele politice vor lua grijă de prosperitatea economică dobândită prin sforţările de trei ani ale guvernului nostru. Salariile şi pensiile au fost plătite la timp. Vechile isvoare de nemulţumire sunt aproape în întregime secate Peste toate clasele sociale stăpâneşte pacea. Totuş, în ultimul timp, un val artificial de tulburare, străin de nevoile şi de sufletul ţării, tinde să se transforme într’o acţiune permanentă de excese şi violenţe. Valul acesta trebue stăpânit şi va fi. Toate organizările politice vor rămâne libere să se desvolte în cadrul legilor existente, dar în cadrul aceloraşi legi toate actele de desordine şi toate excesele vor fi reprimate şi sancţionate. Guvernul nu va tolera ca violenţa să fie ridicată la rangul de principiu şi nici sfidarea să fie transformată în sistem. O nouă tehnică pare că cere dreptul de încetăţenire în practicele noastre politice ; ea se reazimă pe organizarea gărzilor armate. Dacă am lăsa liberă această practică, tasarea câmpurilor întărite şi această transformare nu ar fi decât prefaţa unui război civil, iar războiul civil nu ar fi decât prefaţa prăbuşirii statului nostru ; orice gardă armată care se organizează pe teritoriul ţării nu poate astfel lucra decât pentru vrăjmăşie. Niciun guvern de răspundere nu poate privi impasibil o asemenea perspectivă. Dezarmarea gărzilor Bazele unei noui discipline universitare Desăvârşirea programului de guvernare O politică socială reală-POLITICA EXTERNA Preşedintele consiliului de miniştri Garanţia acestei politici de pace şi de conservare rămâne puterea armatei noastre. Soliditatea bor- _ 1 nelîy de la frontieră este stat, însărcinat cu conducerea unora comerţului. D-l D. IUCA Ministru de interne D-l MIRCEA CANCICOV Ministrul finanţelor D-l MIHAI NEGURA Ministru de stat D-l MIRCEA DJUVARA Ministrul Justiţiei V. BÂRCĂ Subsecretar de stat D. X. Nistor, ministru secretar de de stat la departamentul industriei şi D. MIHAIL BERCELLJ Subsecretar de stat TIBERIU MOŞOIU Subsecretar de stat D. ALIMANITEANU Subsecretar de stat p. Miercuri 2 Septembrie 1939