Viitorul, septembrie 1944 (Anul 31, nr. 9295-9303)

1944-09-01 / nr. 9295

Pag. 2 a V 11 T 0 R U C situaţia nimm şi mhiaiu Mare ofensivă aliată în Franţa de Nord Patru armate înaintează spre Germania, pe un front de 400 Kilometri Patru armate aliate au pornit ieri o mare ofensivă în direcţia graniţei vestice a Germaniei. ______In cursul primei zile a ofensivei au fost eliberate oraşele Beauvais şi Gourmy.______________________________________ ____________________ Populaţia Gelio- slovaciei s- a răsculat Populaţia din Cehia şi Slovacia s-a răsculat. O acţiune armată foarte susţinută se duce în toată Cecho-Slovacia împotriva forţelor germane şi guvernamentale, luptele cele mai grele se dau la frontiera Moraviei. ______Guvernul slovac nu poate face faţă situaţiunei. S'a cerut sprijinul armatelor germane din Reich. Retragerea Bulgariei Se află în ultimul moment că trupele sovietice, cari au trecut Dunărea la Ismail, au tori mârn,situaţia fronturilor TRUPELE SOVIETICE sunt la 70 kilometri sud de Babadag eliberat oraşele Cernavoda şi Medgidia şi se găsesc la 70 km. sud de Babadag, înaintând spre frontiera bulgară. Trupele aliate sunt la 50 kilometri de Amiens Postul de radio bulgar a declarat că trupele bulgare au început să se retragă din teritoriile ocupate sub regimul nazist. Este evident că măsura corespunde unui simț de prevedere politică, pe care nu putem decât să-l apreciem. Prin retrocedarea teritoriilor luate în urma dictaturii germane din Balcani Bulgaria dovedeşte că ştie să dea cu un moment mai devreme ceea ce i-ar fi fost în orişice caz luat pentru mai târziu şi cu sancţiuni extrem de grave. Avem convingerea că retragerea trupelor bulgare se va efectua şi în Cadrilater întrucât nu este absolut niciun motiv să se facă vreo diferenţă între teritoriile anexate sub teroarea cismei prusace. Simulacrele de convenţiuni dictate de Berlin nu au nicio valoare juridică întrucât ele suferă de cauza cea mai patentă a nulităţii unui contract: viţiul de consimţământ. Dacă Bulgaria s’ar menţine pe terenul unor asemenea acte fără valoare însemnează că s-ar situa pe planul aşa zisei „noi ordine“ europene impusă de Germania. Or toate diktatele prin cari Germania a căutat să-şi impună punctul ei de vedere în Europa sunt desfiinţate ipso facto prin victoria Aliaţilor. Aşteptăm deci acest gest de reală încadrare a Bulgariei în legalitatea internaţională. Frontul de Est Continuând înaintarea lor rapidă spre graniţa germană, trupele aliate din nordul Franţei se apropie vertiginos. Primele coloane sunt la 50 de râul Somme, km. de Amiens. Rapiditatea cu care fronturile îşi schimbă configuraţia face foarte grea urmărirea de către cronicar a nenumăratelor coloane ce se înfig ca nişte săgeţi în trupul rezistenţei germane. In est, în vest, în sud, pe o întindere ce înglobează mai mult de trei sferturi din totalul conturului Europei, asaltul trupelor aliate se continuă cu o vigoare mereu crescândă asupra Germaniei şi asupra teritoriilor pe cari ea le mai de- Luptele din Franţa In sectorul nordic al frontului francez, trupele aliate au depăşit o nouă linie ce putea fi folosită pentru o încercare de rezistenţă germană. Trecând râurile Aisne şi Marna, şi continuându-şi înaintarea spre nord şi est, forţele aliate reduc la foarte mică valoare rezistenţele germane din anumite puncte ale Senei. Aşa cum s’a putut vedea în bătălia Normandiei, concentrarea forţelor într’un punct sau menţinerea rezistenţei într’o anumită zonă, nu are nici un fel de însemnătate atunci când se lasă adversarului posibilitatea să opereze liber în alte sectoare. Situaţia aceasta se repetă acum pe Sena dincolo de ea. Prin libertatea de mişcare ce s’a acordat trupelor ce au trecut Marna, rezistenţa germană de pe Sena a fost redusă la o foarte mică însemnătate. Fără a se putea vorbi de o prăbuşire a frontului german din nordul Franţei se poate vorbi totuşi despre o desarticulare a lui. In sud, trupele aliate continuă să-şi extindă raza de acţiune spre nord şi spre vest pe valea Ronului. In regiunea Pirineilor şi pe coasta Atlanticului, trupele franceComandamentul Militar al Capitalei face următorul apel către cetăţenii Capitalei : Capitala a avut de suportat de pe urma bombardamentelor de teroare germane distrugerea unui mare număr de clădiri, blocarea a numeroase străzi, spargerea de canale şi conducte de apă, distrugerea de linii telegrafice şi telefonice, precum şi a liniilor de tranvai. Autorităţile acţionează cu mijloacele pe care le au la îndemână pentru scoaterea răniţilor şi morţilor şi pentru degajarea străzilor de dărâmături. Mijloacele sunt însă foarte reduse faţă de proporţiile mari ale dezastrului şi distrugerile cauzate de bombe din interior continuă acţiunea de curăţire a ultimelor garnizoane germane. Frontul din Italia In Italia activitatea principală o susţine armata 8-a britanică ce asaltează linia Gotică. Aşa cum este firesc în faţa unei linii fortificate înaintarea se face lent şi ordonat. Această lentitudine nu trebue să mire pe nimeni fiindcă linia Gotică este ultima linie de rezistenţă germană care, după ce va fi fost depăşită va îngădui în foarte puţine zile lichidarea frontului italian. In sectorul armatei a 5-a numai activitatea de patrule. Marea întindere pe care frontul de Est o înglobează face ca imaginea lui să nu fie omogenă. In anumite sectoare domneşte o linişte relativă, în altele trupele sovietice sunt în plină mişcare, în foarte puţine ele au de suportat contraatacuri germane. In sectorul nordic, trupele sovietice au cucerit 60 de localităţi la sud-est de Volga, în regiunea Varşoviei ele au avut de respins un contraatac german. Capitala polonă se află sub tund artileriei grele germane. In zona Carpaţilor nordici, ca* Valeria rusă a străbătut munţii şi a cucerit oraşul Breţu din Ungaria. In cotul Carpaţilor, trecând prin piscurile Oituz şi Ghimeş trupe sovietice se apropie de Braşov. La sud, o coloană a trecut Dunărea în regiunea Ismail şi înaintează în Dobrogea de nord iar în Câmpia Valahă paralel cu acţiunea de curăţire a ultimelor trupe germane se continuă înaintarea spre vest cu obiectiv îndepărtat Belgradul. bardamente nu pot fi îndepărtate decât cu ajutorul colectivităţii. Facem un călduros apel la toţi cetăţenii Capitalei ca să măture şi să adune geamurile sparte, molozul şi toate resturile de pe străzi din dreptul imobilelor lor şi să le depoziteze în grămezi în faţa casei. In vederea scoaterei bunurilor de sub dărâmături, cetăţenii străzii bombardate să dea ajutor celor loviţi, contribuind astfel la opera de asistenţă reciprocă, care în momentul de faţă este mai necesară decât oricând. Prin gestul de solidaritate cetăţenească la care se face apel, veţi contribui la uşurarea nenorocire a celor loviţi. Oştirea noastră care a apărat Capitala şi a despresurat-o de trupele inamice, ce au distrus monumentele de artă, bisericile, spitalele şi edificiile publice şi au semănat moartea în atâtea şi atâtea familii, şi-a făcut aseară intrarea în Capitală. Ministerul propagandei a fost desfiinţat. In locul său va lua fiinţă pe lângă ministerul de externe o direcţie generală a Presei şi Propagandei. Au mai fost desfiinţate oficiile de turism din străinătate. Ministerul comunicaţiilor a preluat atribuţiile acestora. Institutul de cercetări şi studii internaţionale şi-a încetat de asemenea activitatea. Anul nou bisericesc, ce începe la 1 Septembrie, va fi plăsnuit creştineşte, la Biserica Sf. Ioachim şi Ana de lângă Foişorul de foc. Astăzi joi la orele 17 se vor binecuvânta pâinele, iar mâine Vineri orele 7 dim. se va săvârşi sfânta Liturghie şi sfinţirea apei. D. col. Şerbu Chirilă a fost numit subsecretar de stat al aprovizionare! Secretar general al departamentului a fost numit d. general intendant Vasile Popovici. In drumul ei spre cazărmi, cale de adevărat triumf şi ovaţii, armata a fost primită cu căldură de populaţia civilă ale cărei bunuri şi viaţă a apărat-o. Manifestaţia a fost delirantă, astfel posibilă dominaţia asupra continentului. In ce priveşte fostul guvern din Vichy, guvernul român constată că el a încetat de a mai exista, aşa încât chestiunea nerecunoaşterii acestui guvern nu se mai pune. Guvernul român speră că va putea proceda cât mai curând la un schimb de reprezentanţi diplomatici cu Naţiunile Unite. Toate bunurile aparţinând supuşilor germani şi ale cetăţenilor străini cu cari România se află în stare de războiu, au fost blocate. Subsecretariatul de stat al românizării, colonizării şi inventarului, a fost desfiinţat. Lucrările de lichidare ale acestui subsecretariat, se vor face de către ministerul economiei naţionale. ------ • X •----In cursul după amiezii de eri, a sosit în Capitală Mareşalul Jukov, prim înlocuitor al Mareşalului Stalin la postul de comandant suprem al tuturor forţelor armate sovietice. înaltul oasofe a făcut — imediat după ce a ajuns — vizite la ministerul de război şi la marele stat major al armatei, Iaşii fiind întâmpinaţi cu flori în calea lor şi cu strigătele — printre lacrimi ale populaţiei — de„ Trăiască armata română“ şi „Trăiască Regele“. Buchete întregi de flori, au acoperit pe ostaşii cari stăpânindu-şi şi ei emoţia călcau în marş spre cazărmi cu muzicile în frunte. Dar cea mai preţioasă floare, cea mai curată din aceste flori, au fostlacrimile de recunoştinţă ale femeilor şi copiilor salvate de ostaşii aceştia cari n’au pregetat nicio clipă şi au luptat vitejeşte să apere Cetatea de Scaun a Ţării. 25.000 PRIZONIERI GERMANI CAPTURATI PE TERITORIUL ROMAN In cadrul operaţiunilor de curăţire a teritoriului Român de trupele germane s’a luat până acum un număr de 25.000 prizonieri. ADUNAREA MUNCITORILOR DIN INDUSTRIA GRAFICA Muncitorii tipografi cari au suferit şi suferă de pe urma fostului regim, sunt convocaţi la o MARE ADUNARE DE ORGANIZARE care va avea loc joi 31 August 1944, la ora 6 în sala TRANSILVANIA, B-dul Schitu Măgureanu, colţ B-dul Elisabeta. In cursul acţiunii întreprinsă de trupele sovietice pentru eliberarea oraşului Ploeşti şi a regiunii petroliIn cursul acţiunii lor de curăţire a elementelor germane de pe coasta Canalului MâneIn cursul vilei de eri, la Moscova, comisiunea româno-rusă a lucrat la fixarea punctelor ce cuprind protocolul armistiţiului între 17. R. S. S. şi România. Comtermen terminându-şi lucrările, armistiţiul a fost încheiat şi semnat die reprezentanţii celor două state, fere de trupele germane, generalul Helm, comandant de corp de armată, a fost făcut prizonier. Mâine, delegaţii guvernului Român se vor înapoia în Capitală, urmând ca d. ministru Cucreţiu Pătrăşcanu, şeful partiţului comunist din România, să facă o expunere în primul consiliu de miniştri asupra modului cum au decurs tratativele. Au mai fost luaţi prizonieri încă trei comandanţi de divizii. Apeluloarului militar al Capitalei oraşul situlgheorune a fost eliberat ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦ In marşul lor biruitor pentru eliberarea Ardealului de sub unguri, trupele româneşti au ocupat dii oraşul Sf. Gheorghe, ce fusese atribuit de nemţi Ungariei. Armatele noastre continuă înaintare, lor pentru desrobirea totală . România nu recunoaşte guvernele slovac, croat şi italian fascist Declaraţiile d-lui Grigore Niculescu-Buzeşti, miministrul Afacerilor străine, făcute presei D. Grigore Niculescu-Buzeşti, fel posibilă dominaţia germană ministrul afacerilor străine, a făcut azi presei următoarele declaraţiuni: Noul guvern român nu recunoaşte guvernul slovac, croat şi italian fascist. Aceste guverne reprezintă state ce sunt creaţiuni artificiale ale regimului hitlerist în scopul de a diviza Europa şi a face ast NE citate pe ordin de zi noştri aliaţi. Pentru spiritul de sacrificiu, patriotismul, disciplina de care au dat dovadă, aduc mulţumirile şi recunoştinţa mea Generalului Teodorescu Iosif. Comandantul militar al Capitalei, Statului său major şi tuturor trupelor ce au acţionat sub comanda sa. In faţa celor căzuţi In aceste lupte, mă descoperă cu admiraţiune, iar jertfa lor sâ ne fie Îndemnul de a merge Înainte până la Izbânda finală. D. general de corp de armată Mi- l obţine una dintre cele mai frumoase hail Racoviţă, ministrul apărării na- * victorii, atrăgând admiraţia ţionale a dat următorul Ordin de Zi: După cinci zile de grele şi neîntrerupte lupte, unităţile însărcinate cu siguranţa şi apărarea Capitalei, au Înfrânt definitiv trupele naziste cari atacau de pe uscat şi din aer oraşul Bucureşti. Intr'un avânt impresionant, unităţile romăne au asaltat pe Inamic, capturând un mare număr de prizonieri şi material de război foarte numeros. Datorită acţiunii lor, manevra de Încercuire plănuită s'a prăbuşit, asigurându-se astfel ordinea în oraş şi liniştea cetăţenilor. Sunt mândru câ în Capitala ţârii se găsesc asemenea brave trupe şi comandanţi destoinici, cari au putut Prezentul ordin se va citi trupei sub arme. Ministrul Apărării Naţionale, General C. A. MIHAIL RACOVITZA Informati II Armata română care a apărat Capitala, şi-a făcut aseară intrarea triumfală în Capitală Populaţia i-a făcut o delirantă manifestaţie de recunoştinţă Mareşalul Jukow,a în Capitală marilor sosit S*a semnat armistiţiul între România şi URS.S. I DN oraşul şi toate rafinăriile din Ploeşti ital mundaiiilor din ia de 1 ligust In cursul zilei de 30 August 1944, s’a continuat operaţiunile de lichidare a ultimelor rezistenţe germane aflate pe teritoriul naţional în cooperare cu aviaţia şi flota de Dunăre. In urma luptelor violente, ce au avut loc pe valea Buzăului, Slobozia, Olteniţa, Călăraşi şi insula Ada Kaleh, trupele noastre au reuşit să înfrângă înverşunatele rezistenţe germane, capturând 3 generali, 500 ofiţeri, 800 subofiţeri, 6000 trupă precum şi foarte mult material de războiu. Au fost curăţate complet oraşul şi toate rafinăriile din Ploeşti . Trupele noastre au respins peste frontiera în zona Nadlac, trupele germano-maghiare ce pătrunseseră pe teritoriul naţional. reîntors de la Buzău ULTIMELE ŞTIRI Trupele româno-sovietice *sau Populaţia a manifestat entuziast pentru soldaţii înfrăţiţi In cursul dimineţii de azi s’au capturat acolo importante grup. Pe toate străzile Capitalei este întors din Buzău coloanele de puri de prizonieri germani şi mataşii români şi sovietici au fost blindate româno-sovietice care au sterial de răsboi. ovaţionaţi de populaţie. Generalul Helm făcut prizonier în regiunea Ploeşti Rouen a fost eliberat din trupele aliate ieri oraşul Rouen. Eliberarea străvechei au ocupat Iale a Normandiei a entusiasm în Franţa, capi-1 produs Slovacia ocupata de trupe germane LONDRA, 30. (Serviciul special). — Trupele germane au ocupat dri Slovacia. In unele puncte 1, frontiera dintre Germania și Slovacia au loc lupte între trupele ambelor țări. In scurt timp în Franţa se vor tine alegreri LONDRA, 30 (Serviciul special).-Acord ca în cel mai scurt timp în Generalul de Gaulle şi conducătorii Franţa să se ţină alegeri, rezistenţei franceze au căzut de a- i Imprimeriile „CURENTUL" S. A. R„ București, *tr. Belvedere 6. — înmatriculat sub nr. 15935, la Registrul of. com.