Vremea Nouǎ, februarie-martie 1968 (Anul 1, nr. 1-36)

1968-02-20 / nr. 1

BIB central. Printre muncitorii evidențiați in întrecerea socialistă de la F.R.B se numără și comunistul Vasile Manta, de la secția torță. Foto : V. Botoșanu Organ al Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu SUCCES Apariția la Vaslui a ziarului „Vremea nouă" constituie un eveniment important în viața politică și socială a județului nostru, o expresie a grijii Partidului Comunist Român care, punînd în centrul atenției sale construirea unei puternice baze tehnico-materiale a socialismului, acordă totodată o atenție deosebită dezvoltării științei și culturii. „Vremea nouă" continuă tradiția de luptă a primului ziar cu acest titlu ce a apărut pe meleagurile Vasluiului în anul 1945 și care și-a propus ca, prin întreaga sa activitate, să mobilizeze masele la înfăptuirea consecventă a politicii partidului nostru, să contribuie la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a celor ce muncesc. Acum, cînd ziarul „Vremea nouă" își face din nou apariția, în condițiile actualei etape de dezvoltare a României socialiste, el are de înfăptuit sarcini de o deosebită însemnătate. De la înalta tribună a Congresului al IX-lea al P.C.R., apreciind că presa „și-a cîștigat prețuirea celor mai largi mase", tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus: „Imbunătățindu-și continuu activitatea, și pe viitor cea mai de seamă Îndatorire a presei, preocuparea ei centrală trebuie să fie reflectarea politicii interne și externe a partidului, a muncii eroice a poporului nostru pentru construirea noii orînduiri. Tribună a experienței înaintate, promotor activ a tot ce este nou și avansat, presa trebuie să practice sistematic în paginile ei largi schimburi de opinii în problemele activității de partid, ale construcției de stat, economice, cultural-educatie CEPM ca și în alte probleme de interes obștesc". Militînd cu consecvență pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de partid, ziarul „Vremea nouă" are datoria să susțină prin intermediul cuvîntului tipărit efervescența creatoare, care a cuprins întreaga noastră patrie, să contribuie la ridicarea pe o treaptă mai înaltă a nivelului activității economice, sociale și culturale, să cultive în rîndul maselor acele calități care constituie trăsăturile superioare ale omului societății socialiste. Ziarul „Vremea nouă" este chemat să fie mereu în pas cu mersul impetuos al vieții, în același ritm al avîntului spre socialism al poporului nostru, să ofere cititorilor o informație bogată, multilaterală din toate domeniile. In același timp, ziarul va trebui să fie atent la fenomenele negative care apar în viața cotidiană și să-și aducă aportul concret la combaterea și lichidarea lor. Întreaga activitate publicistică a ziarului trebuie să constituie o oglindă fidelă a interesului oamenilor muncii pentru problemele actualității construcției socialiste și, totodată, o vastă comoară de înțelepciune și experiență a maselor. Comitetul județean Vaslui P.C.R. și Consiliul popular județean al provizoriu urează colectivului ziarului, tuturor colaboratorilor succes deplin în activitatea nobilă de mobilizare a oamenilor muncii la lupta pentru înfăptuirea exemplară a politicii înțelepte a partidului nostru, pentru dezvoltarea și înflorirea continuă a României socialiste. Comitetul județean Vaslui al P.C.R. Consiliul popular județean provizoriu crări la început de drum Urez din toată inima colectivului redacțional, colaboratorilor și corespondenților noului ziar vasluian, „Vremea nouă", și prin intermediul ziarului tuturor locuitorilor noului județ Vaslui, sănătate, prosperitate și noi succese in muncă. Sunt încredințat că reorganizarea administrativ - teritorială a târii va constitui o sursă de nou elan creator și de initiative care vor duce la inflotirea economică și culturală a acestor istorice locuri. In calitate de reprezentant al Vasluiului in Marele stat al țării, mă voi strădui să-mi aduc contribuția la această impresionantă operă de construcție înțeleaptă condusă de partidul nostru scump. RADU BELIGAN artist al poporului M-am născut și am crescut in Vaslui. Iubesc aceste meleaguri moldovene, Iată de ce am primit cu deosebită satisfacție vestea că In județul nostru, leagăn al unor valoroase tradiții istorice, apare un cotidian, semnificativ intitulat „Vremea nouă". Salutul meu din toată inima MARIANA ARDELEANU ajutor de maistru la Fabrica de confecții Vaslui Am convingerea că noul organ de presă „Vremea nouă" va putea reflecta îndeaproape felul în care muncesc țăranii cooperatori din județul nostru. Dorim ca paginile ziarului să fie o adevărată tribună a experienței înaintate, o călăuză a muncii noastre de zi cu zi. GHEORGHE CUCU președintele C.A.P. Murgeni in urmă cu 23 de ani, o gazetă cu același nume se adresa cititorilor din județul Vaslui. Scopul ei — sprijinirea forțelor democratice , profesiunea de credință — slujirea adevărului. Scris la Vaslui, tipărit la Bîrlad, corectat prin telefon, ziarul de atunci apărea in timpul înverșunatei lupte pentru cucerirea puterii. „Vremea nouă" de azi apare intr-o perioadă cină poporul român, stăpin deplin pe destinele sale, sub conducerea partidului, dă viață cu entuziasm mărețelor obiective ale desăvîrșirii construirii socialismului in patria noastră. Unul din redactorii „Vremii noi" de acum aproape un sfert de veac însoțește cu gîndul și inima colectivul redacțional al ziarului „Vremea nouă", aflat la început de drum, și-i urează numai succese in îndeplinirea nobilelor sarcini trasate presei de către Partidul Comunist Români CONSTANTIN ANTIP In Vasluiul de odinioară, adolescenți entuziaști, sub îndrumarea generoasă a unor profesori luminați, s-au alcătuit într-o societate culturală animată de idealuri progresiste pentru acele timpuri și au trudit la apariția unui „vlăstar" literar, care mai tirziu a fost înăbușit de ignoranți. Idealurile umanitare ale adolescentei noastre de odinioară, pe care le trăim din plin in contemporaneitatea luminoasă, infăptuită prin lupta victorioasă a clasei muncitoare, vor inftori și rodi tot mai îmbelșugat in „Vremea nouă" a Vasluiului de astăzi, căreia îi doresc succes cit mai deplin in exprimarea opiniilor legate de îndeplinirea aspiratiilor economico-culturale și social-politice ale Republicii Socialiste România. Conf. dr. PETRE BRÎNZEI La Fabrica de confecții din Bîrlad Se pregătesc 165 de noi modele Colectivul Fabricii de confecții din Bîrlad și-a propus pregătirea unui număr de 165 de noi modele de confecții, printre care 68 sunt deja concepute și, în curind, vor fi supuse omologării. Remarcăm că noile modele vor fi confecționate din țesături adecvate diferitelor vîrste ale cumpărătorilor. Multe din ele sunt asimilări după modelele care s-au bucurat de succes, cu ocazia prezentărilor făcute în fața publicului. CARNET DE REPORTER Oglinda d in j) Cea mai modernă fabrică de mobilă din țară, o găsiți la Vaslui! i$g| O hală de fabricație cu o lungime de 210 metri SI Cred te privesc zeci de ochi fără pleoape... i, Drumul celor 250.000 de repere ■ 15 ingineri s-au «cununat» cu fabrica Mai întîi au fost copacii. Nucii și fagii, deși nu atît de falnici ca stejarii, au crescut din belșug pe meleagurile patriei noastre fără să știe că va sosi vremea cînd vor avea o agreabilă confruntare cu tehnica nouă. Și vremea a sosit. Fabricile de mobilă din țară au prins aripi. Ultima , cea din Vaslui. De departe, pare un burduf de acordeon desfăcut pe o lungime de 210 metri. Aceasta este hala de fabricație, alcătuită din patru tronsoane. Inchipuiți-vă un drum de 210 metri printre zeci și zeci de agregate la care lemnul, tuns și frezat, șlefuit și mîngîiat de privirile muncitorilor se transformă, după un complicat proces de producție, în adevărate oglinzi de furnir în care femeile își potrivesc basmaua și șuvițele de păr rebele. Dar pînă a ajunge oglindă de furnir, lemnul face cunoștință cu tehnica nouă. El primește,botezul“ tehnicii noi. Pină și nodul nucului, tăiat in foițe, ajunge materie primă indispensabilă pentru încîntarea ochiului. Inginerul șef T. Suhan nu e de loc scump la vorbă. Este, așadar, omul căutat de ziariști. Bărbatul acesta tînăr nu-ți vorbește însă decit „pe viu“, în fața agregatelor și în simfonia dăruită de metamorfoza lemnului. Călătoria pe lungimea de 210 metri - pentru a ajunge la oglinzile de furnir - a durat cîteva ore. Dar cine se privește în această oglindă, fie ea de nuc, fie de fag, se simte mîndru pentru că la Vaslui s-a ridicat o fabrică de prestigiu. La începutul drumului, te întîmpină un miros de lemn aburit. Zeci și zeci de platforme de stivuire cu lemn prelucrat, pus cu orinduială își așteaptă fundul pentru a aluneca pe role spre mașinile cu ochi fără pleoape. Sunt ochi cu pupila verde, roșie ori albă. Se sting, se aprind, după voința omului de la bordul mașinii. Ai impresia că toți acești ochi fără pleoape îți fac semneție, nou venit, ca și cum ar vrea să te pregătească pentru o frumoasă surpriză. Cred că sunt vreo citeva sute de repere... încerc să-mi dau cu părerea. TRAIAN CRÄESCU (continuare In pag. a 2-a) Proletari din toate țările, uniți-vă! ANUL I NR. 1 20 30 BANI MARȚI FEBRUARIE 1968 4 PAGINI Adunarea de constituire a Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și a Consiliului popular județean provizoriu In ziua de 27 februarie, la Vaslui a avut loc adunarea de constituire a Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și a Consiliului popular județean provizoriu. Au participat membri ai birourilor comitetelor raionale și orășenești de partid, activiști de partid și de stat, secretari ai comitetelor comunale de partid, deputați ai sfaturilor populare și alți invitați de pe teritoriul județului Vaslui. La lucrările adunării, a participat tovarășul Ion Iliescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului. In cadrul adunării, prin vot deschis, a fost ales organul provizoriu de conducere al organizației județene de partid. A avut loc apoi prima ședință plenară a Comitetului județean de partid care a ales biroul și a desemnat colegiul de partid. In biroul Comitetului județean de partid au fost aleși tovarășii : Butnaru Mihai, Călușer Teodor, Cojocaru Leon, Croitoru loan, Dumitrescu Ștefan, Horobeț Constantin, Iftimie loan Ivan Gheorghe, Manolache Vasile, Mihalache Nicolae, Puni Gheorghe, Rolaru Ion, Savin Ion, Tudoran Ion, Zlate Ion. Ca membri supleanți au fost aleși tovarășii : Călinoiu Alexandru, Ciocoiu Boris, Huțanu Corneliu, Radu Maria, Zaharia Constantin. In secretariatul Comitetului județean de partid au fost aleși tovarășii: Ion Savin — prim-secretar, Călușer Teodor, Tudoran Ion, Rotarii Ion — secretari. S-a trecut apoi, potrivit prevederilor legii adoptate de recenta sesiune a Marii Adunări Naționale, la constituirea Consiliului popular județean provizoriu, format din deputați regionali și raionali din circumscripțiile electorale ce aparțin de județul Vaslui. In continuare s-a ales Comitetul executiv al Consiliului popular județean provizoriu din care fac parte tovarășii : Albescu Măricel, Budăi Toader, Butuc Alexei, Bran Dumitru, Crețulescu Gheorghe, Cucu Bazil, Enache Ton, Foame Gheorghe, Ghidoveanu Ion, Istrate Sonia, Mocanu Mihalache, Moruga Sergiu, Nacu Vasile, Ouaru Corneliu, Pascal Eugen, Savin Ion, Severinen Vasile, Țolescu Aurel, Zlate Ion. Deputații au ales în unanimitate pe tovarășul Savin Ion, prim-secretar al Comitetului județean Vaslui al P.C.R., în funcția de președinte al Consiliului popular județean provizoriu. In funcția de primvicepreședinte a fost ales tovarășul Zlate Ion, iar ca vicepreședinți tovarășii Budăi Toader, Oualu Corneliu, Țolescu Aurel. Secretar al Consiliului popular județean provizoriu a fost numit tovarășul Ion Oprea. Luînd cuvîntul, tovarășul Ion Savin, prim-secretar al Comitetului județean Vaslui al P.G.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, a spus: „Documentele elaborate de Conferința Națională a partidului — eveniment de o deosebită importanță in viata poporului și a patriei noastre — dau răspuns noilor probleme ridicate de schimbările calitative și cantitative petrecute în finii construcției socialiste. In viata social — economică a țării. Noua formă de organizare administrativ-teritorială urmărește crearea unui sistem de administrație mai suplu și mai rațional care să permită soluționarea operativă și competentă a tuturor problemelor vieții sociale, realizarea unei legături mai strânse a organelor centrale cu organele locale ale puterii și administrației de stat. In elaborarea acestor măsuri se reflectă preocuparea partidului nostru pentru dezvoltarea armonioasă a forțelor de producție pe întreg teritoriul patriei. Vasluiul este unul din cele mai vechi orașe de pe harta țării. In ultimii ani, aici și în celelalte orașe ce aparțin actualului județ, s-au Înregistrat succese de seamă în domeniul industrializării prin construirea de obiective economice puternice, prin extinderea întreprinderilor existente. In actualul cincinal, puterea economică a orașelor județului va crește și mai mult datorită in primul rlnd noilor obiective ce se vor construi. Rezultate deosebite au fost obținute și în dezvoltarea agriculturii. Invățămîntul, cultura și arta au înflorit și au dat roade bogate pe terenul fertil al socialismului, ducînd mai departe tradițiile valoroase din trecut". In continuare, vorbitorul s-a referit la sarcinile de mare răspundere ce revin organelor și organizațiilor de partid, consiliilor populare in domeniul dezvoltării pe mai departe a economiei județului, înfloririi agriculturii, ridicării pe o treaptă superioară a activității ideologice, a învățămîntului de stat de toate gradele, a științei, artei și culturii. Militînd pentru Înfăptuirea cu succes a politicii partidului, a spus în încheiere vorbitorul, organele și organizațiile de partid, consiliile populare locale vor trebui să se ocupe și de acum înainte de îmbunătățirea continuă a (continuare in pag. a 2-a) Aspect din timpul lucrărilor adunării mEORAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU SECRETAR GENERAL AL C.C. AL P.C.R. PREȘEDINTE AL CONSILIULUI DE STAT Participanții la adunarea de constituire a Comitetului județean de partid și a Consiliului popular județean Vaslui, din d glas gândurilor și sentimentelor unanime ale comuniștilor și celorlalți oameni ai muncii, exprimă adeziunea lor deplină față de măsurile adoptate de recenta Plenară a Comitetului Central al P.C.R. și de Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România, cu privire la îmbunătățirea organizării administrative a teritoriului patriei noastre, măsuri ce ilustrează consecvența ln care partidul nostru Înfăptuiește linia sa politică generală, sarcinile actualei etape de dezvoltare socialistă a țării, își îndeplinește îndatorirea față de națiunea română. Comuniștii și toți oamenii muncii din județul Vaslui dau o înaltă apreciere activității neobosite desfășurată de conducerea partidului și statului nostru, politicii sale interne și internaționale, care urmărește promovarea cu consecvență a intereselor vitale ale poporului, înflorirea patriei, afirmarea României pe plan internațional. Expresia gindirii științifice a partidului, reorganizarea administrativ-teritorială constituie un elocvent exemplu de îmbinare a tradițiilor cu necesitățile actuale și de perspectivă ale dezvoltării vieții economice și social-culturale a țării. De-a lungul istoriei, multe dintre locurile de pe cuprinsul actualului județ Vaslui și-au făurit o strălucire de neșters în conștiința poporului român, amintind prezentului despre cei care s-au jertfit in lupta pentru libertate, independența patriei și progres social. Deși aureolate de prestigiul conferit de istorie, aceste locuri au fost totuși condamnate de către trecutul regim. Prin aplicarea politicii partidului nostru, în anii de după eliberare și această zonă a Moldovei a fost antrenată tot mai intens în procesul de dezvoltare economică concretizat în importante obiective ale căror produse sunt apreciate atit în tară, cât și peste hotare. Participanții la adunare iși exprimă profunda recunoștinta față de preocuparea conducerii partidului si statului pentru dezvoltarea viitoare a județelor și orașelor lor de reședință — între ele aflîndu-se și Vasluiul — care in prezent sînt insuficient dezvoltate din punct de vedere economic și social-cultural. Aprobăm intrutotul poziția constructivă a partidului nostru fată de problemele mișcării comuniste și muncitorești internationale, in vederea refacerii și consolidării unității acesteia, poziție reafirmată cu tărie și la recenta Plenară a Comitetului Central. O dată cu stma și recunoștința față de Comitetul Central al partidului și fată de Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru grija ce o purtați întăririi și dezvoltării economice și social-culturale a României, creșterii bunăstării materiale și spirituale a poporului, vă asigurăm de hotărârea fermă a muncitorilor, țăranilor și intelectualilor din județul Vaslui de a-și consacra întreaga energie, pricepere și capacitate de muncă a transpunerii în viață a politicii generale a partidului, aducînd astfel, alături de întregul popor român, o contribuție tot mai activă La mnflotirea patriei noastre socialiste,