Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 423-501)

1969-07-01 / nr. 423

Proletari din toate țurile, unifivul Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean Dezbaterea documentelor pentru Congresul al X-lea al P. C. R. AMPLU DIALOG CU VIITORUL Profunda angajare politică a tineretului CONSTANTIN HOROBET prim-secretar al Comitetului județean U.T.C. Alături de întregul popor, tineretul patriei, credincios tradițiilor progresiste, participă cu elanul cu entuziasmul caracteristic virstei la efortul pentru a crea o hartă nouă economică și spiritual culturală a țării, mai completă, mai bogată, mai armonioasă. Prezent pe cele mai însemnate meridiane ale problemelor economice și sociale, angajat spiritual și vital în contextura planurilor de lungă perspectivă, tineretul vădește înalt spirit de răspundere, profundă angajare politică, o tot mai notabilă receptivitate față de ceeg_. ce este no«'. Este legitimă astfel mîndria cu care tinerii patriei I ‘tre au primit recentele documente pertu Congresul al X-lea al P. C. R., congres, care are loc în anul jubiliar al împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea României. Aceste documente,de o deosebită importanță teoretică și practică, jalonează cu claritate direcțiile dezvoltării accelerate și complexe a economiei naționale, fundamentate pe o analiză aprofundată și multilaterală a realităților specifice țării noastre. Caracterizînd dezvoltarea societății socialiste din patria noastră prin elementele sale dinamice, prin sensul mereu ascendent pe care îl cunoaște, atit Tezele Comitetului Central al partidului, cit și proiectul de Directive privind planul cincinal pe anii 1971-1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976-1980, subliniază faptul că în toate aceste procese înnoitoare care au loc, aportul tineretului este solicitat din plin pe măsura timpului larg de afirmare oferit inițiativei creatoare. »Tezele C.C. al P.C.R. pentru Congresul al X-lea al partidului menționează necesitatea ca organizațiile U. T. C. să-și perfecționeze necontenit formele de activitate, sporindu-și contribuția la atragerea tineretului in activitatea economică, în viața social-politică și culturală a țării, la educarea tinerei generații în spirit revoluționar, la formarea concepțiilor sale de viață in spiritul învățăturii marxist-leniniste, la lupta pentru înfăptuirea politicii partidului. Inspirat de sublinierea acestor imperative, Comitetul județean Vaslui al U.T.C. și-a stabilit direcțiile spre care să se concentreze eforturile uteciștilor, ale întregului tineret din județ, pentru a-și aduce o contribuție de seamă la traducerea în viață a politicii Partidului Comunist Român. Zilele premergătoare mărețelor evenimente din această vară marchează și pentru organizația județeană a U.T.C., pentru întregul tineret vasluian, o profundă angajare în procesul muncii, pentru a se prezenta la marile sărbători cu un bilanț rodnic, pe măsura condițiilor minunate de dezvoltare și de afirmare multilaterală create de partidul și statul nostru tinerei generații. (continuare tn pag a 3-a) „Factorul politic fundamental care asigură înaintarea victorioasă a României pe calea socialismului este conducerea întregii societăți de către Partidul Comunist Român. Continuator al tradițiilor glorioase de luptă ale poporului nostru pentru eliberarea socială și națională, Partidul Comunist Român s-a dovedit la înălțimea misiunii sale istorice de conducător al luptei maselor pentru transformarea revoluționară a societății, pentru înflorirea patriei“. (Din „Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru Congresul al X-lea al partidului“). CREȘTEREA PRODUCȚIEI DE ENERGIE ELECTRICĂ 156- 162 ° K6 Adunarea comuniștilor din comuna Tanacu ■ Sprijinim din toată inima politica partidului ■ în cinstea Congresului, se vor realiza peste plan 48 de tone de grîu, 50 hl. de lapte, 50.000 kg. de struguri ■ Nivelul de trai al țăranilor cooperatori-în continuă creștere Comuniștii din comuna TANACU s-au întrunit, recent, intr-o adunare generală extraordinară consacrată dezbaterii Tezelor Comitetului Central proiectului de Directiine privind planul cincinal pe anii 1971— 1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei nationale pe perioada 1976—1980. In cuvinte simple, pornite din adîncul inimii, participanții la adunare și-au exprimat și cu acest prilej deplina adeziune fată de documentele pentru Con».,1 .1 VI». .1 P.C.R., față de politica științifică a partidului de dezvoltare multilaterală a patriei noastre socialiste s-au angajat să milișt teze cu și mai multă însuflețire pentru aplicarea ei în viață în mod exemplar. In expunerea sa, tovarășul Ioan Puiu, secretar al comitetului comunal de partid, a relevat deosebita însemnătate teoretică și practică a documentelor, entuziasmul cu care ele au fost primite de comuniști și de toți locuitorii comunei, hotărîrea fermă a acestora de a nu precupeți nici un efort în vederea obținerii de noi succese în dezvoltarea economică și social-culturală satelor, de a-și spori a contribuția la înflorirea României socialiste. Referindu-se la prevederile din documente cu privire la dezvoltarea în continuare a industriei socialiste, vorbitorul s-a oprit mai pe larg asupra sarcinilor ce se desprind din proiectul de Directive in vederea misoricii permanente a agriculturii, subliniind că în cincinalul următor producția globală agricolă va crește cu 28—31 la sută față de media anilor 1966— 1968. Aceasta înseamnă că și in fața noastră, a țăranilor cooperatori, stau sarcini mărețe. Va trebui să acordăm o mai mare atenție folosirii judicioase a fondului funciar, a mijloacelor mecanizate, a forței de muncă, să ne ocupăm mai bine de aplicarea regulilor agrotehnice, de efectuarea unor lucrări de calitate superioară în scopul sporirii continue a rodniciei pămîntului. — Comuniștii, toți țăranii cooperatori din comună, a spus tov. Neculai Munteanu, președintele cooperativei agricole din Tanacu, sprijină din toată Inima politica științifică a partidului nostru. Documentele pe care le dezbatem — și iată de care ne exprimăm deplina noastră adeziune C. LAURENȚIU (continuare Id pag. a 3-a) La Vaslui încă 70 de apartamente date In folosință . Șantierul de construcții nr. 1 din cadrul întreprinderii de construcțiimontaj Vaslui a predat, zilele acestea, beneficiarului, în cartierul Donici- Călugăreni, încă 2 blocuri de locuințe. Este vorba de blocul B 3 cu 40 de apartamente și blocul C 5 cu 30 de apartamente. In lunile imediat următoare, din cele 640 de apartamente planificate a se construi anul acesta la Vaslui, vor mai fi date in folosință încă 260 de apartamente, care se află in prezent intr-un stadiu înaintat de execuție. ín pagina a 4-a ■ Vizita delegației parlamen tare române în Anglia ■ note cind faptele vorbesc• •• SĂRBĂTORIREA „ZILEI ÎNVĂȚĂTORULUI“ Peste 250 de cadre didactice din orașul Vaslui și comunele învecinate au participat, ieri dimineață, la adunarea festivă, prilejuită de sărbătorirea „Zilei învățătorului", care a avut loc în sala Casei de cultură din orașul Vaslui. Tovarășul Constantin Luca, prim-secretar al Comitetului orășenesc Vaslui al P.G.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular orășenesc, a prezentat salutul adresat de Comitetul județean de partid cadrelor didactice, cu prilejul „Zilei învățătorului". Un grup de pionieri a înmînat flori cadrelor didactice, aducîndu-le, totodată, salutul pionierilor din Vaslui. In continuare, au fost înmînate distincții cadrelor didactice care s-au evidențiat în activitatea de instruire a tinerei generații. Ieri dimineață, in sala de spectacole a Teatrului de stat „Victor Ion Popa", din municipiul Bîrlad, a avut loc o adunare festivă consacrată sărbătoririi „Zilei Învățătorului", la care au participat cadre didactice, educatoare, profesori și învățători, din școlile municipiului. Au fost prezenți tovarășii: Gheorghe Vușdea, secretar al Comitetului județean Vaslui al P.G.R., Nicolae Sîrbu, secretar al Comitetului municipal Bîrlad al P.G.R. In fata celor peste 400 de participanți la adunare, tovarășul Gheorghe Vușdea a adus salutul Comitetului județean de partid, felicitînd cadrele didactice din municipiul Bîrlad pentru rezultatele obținute în anul școlar 1968/1969, și atîndu-le succese în activitatea lor viitoare. In continuare, profesorilor și învățătorilor care s-au remarcat, prin eforturile și rezultatele obținute, în cursul anului școlar 1968/1969, le-au fost lumînate distincții. Apoi, tovarășul Constantin Clisu a dat citire telegramei adresată Comitetului Central la P.G.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin care cadrele didactice din Bîrlad își manifestă adeziunea deplină față de politica internă și externă a partidului — garanție a prosperității și progresului României socialiste. In încheiere, corul sindicatului lucrătorilor din învățământ din municipiul Berind, a prezentat un program mult apreciat de publicul spectator, după care un grup de profesori — artiști amatori a interpretat cunoscuta comedie „D-ale carnavalului" de Ion Luca Caragiale. Ieri, în sala de festivități a Consiliului popular orășenesc Huși, a avut loc adunarea festivă a cadrelor didactice din oraș, prilejuită de „Ziua învățătorului". (continuare în pag. a 2-a) Reparațiile de slabă calitate — piedică in realizarea sarcinilor de plan in condițiile avîntului general, care a cuprins întregul nostru județ, mijloacele de transport auto sunt din ce in ce mai solicitate și de multe ori nici nu ajung să satisfacă nevoile întreprinderilor economice din orașul Vaslui. Așa stînd lucrurile, normal ar fi ca suprasolicitarea mijloacelor de transport să constituie pentru Autobaza Vaslui un motiv in plus de realizare și depășire a sarcinilor de plan. Spre surprinderea generală însă, lucrurile stau tocmai invers. Planul la tone/kilometri nu este îndeplinit. Prețul de cost este depășit cu 600.000 de lei, iar în tocul celor 370.000 de lei beneficii planificate în primele 5 luni de zile ale anului curent s-au înregistrat 33.000 de lei pierderi. Intr-o recentă adunare de partid, comuniștii au scos cu curaj în evidență și cauzele care au adus întreprinderea în situația de a nu-și putea realiza sarcinile de plan. In primul rînd — spuneau ei — conducătorii auto nu au utilizat remorcile in transporturile efectuate, de unde și o restanță de 150.000 tone/kilometri și 1.750 tone de mărfuri netransportate In sectorul exploatare, există, însă, și alte lipsuri, care au dus la nerealizarea planului. Nu întotdeauna șefii de coloană reușesc să-și organizeze temeinic procesul de producție, în special la coloana 1 (șef de coloană, tov. Gostică Popa), din care cauză mulți conducători auto nu-și realizează planul zilnic. Se pare, însă, că principala lipsă în activitatea Autobazei 0 Vaslui se află în slaba preocupare a mecanicilor auto pen La Autobaza 6 Vaslui era efectuarea unor reparații de calitate, fiindcă altfel nu se explică cum este posibil ca în atelierul de reparații să staționeze, zilnic, 40—50 de autocamioane $1 autobuze? Din păcate, sîntem nevoit să mai semnalăm, pe lingă efectuarea unor reparații de proastă calitate și un anumit sistem de lucru In atelierul Autobazei, sistem departe de principiile sănătoase ale moralei socialiste, ale relațiilor de întrajutorare tovărășească ce trebuie să existe intre salariații unei întreprinderii de stat. Astfel, unii mecanici, electricieni, sudori, printre care Zaharia, Țicu, Gosoflei și alții, profitînd de faptul că sunt prea mult solicitați de conducătorii auto, efectuează remedierea defecțiunilor preferențial în funcție de „atenția" pe care șoferii sunt aproape nevoiți să o scoată din buzunar. Deținem probe, mărturii că „încăpățînații” (adică acei care așteaptă să li se repare mașina in mod legal) stau și cîte o lună de zile pînă cînd se mai pot urca la volan. Este o situație cu totul nesatisfăcătoare și comuniștii care lucrează în acest sector au datoria să pună capăt unor asemenea practici. Pentru slaba calitate a reparațiilor, o parte din vină o poartă și con C. H. VASLUIANU (continuare în pag. a 3-a) fapte din Întrecere Insuflețitoarele documente elaborate de către Comitetul Central al Partidului Comunist Român, pentru cel de-al X-lea Congres, au mobilizat și mai mult pe lucrătorii de la I.A.S. Codăești, care, avîntați în întrecerea socialistă, obțin zi de zi noi și grăitoare succese. Cu planul semestrial depășit . Ne aflăm la sfîrșitul lunii iunie. Au trecut deci două trimestre din acest an. Lucrătorii celor patru ferme ale Î.A.S. au încheiat bilanțul primului semestru cu realizări importante. Astfel, în loc de 1.288.000 de lei, cu era planificat a se realiza la capitolul venituri, s-au încasat 1.397.000 de lei. Depășirea de plan este urmare a muncii susținute a tuturor lucrătorilor , în special a îngrijitorilor de animale. Importante depășiri de plan s-au realizat și în ceea ce privește laptele de oaie (în loc de 450 de hectolitri, ci era prevăzut, s-au livrat — numai pînă la 25 iunie —580 de hectolitri). Așa după cum am aflat de la tînărul inginer agronom Constantin Nichita, fermierul de la Dobrovăț, depășirea față de plan obținută de îngrijitori de oi ca Ion Iacobuță, Ion Mereuță și alții, între ce 200.000 de lei. Produse destinate exportului Fără a avea in plan îngrășarea de berbecuti și bătăii, conducerea I.A.S. a organizat, cu resurse locale, o îngrășătorie. Recent au fost livrați la export încă 560 de berbecuti în greutate de cite 45 de kg., din cei 1.200 ce se află la Îngrășat. In lupta permanentă pentru creșterea rentabilității întreprinderii, Ingrășătoria de berbecuti și batali va aduce peste 250.000 de lei beneficii. Și continua îmbunătățire a rasei de oi constituie o preocupare permanentă a conducerii întreprinderii agricole de stat Godăești. Cu sprijinul unor specialiști de la Institutul agronomic „Ion Ionescu de la Brad" din lași, (conf. univ. I. Lăbușcă și asistent univ. A. Plămădeală) se fac experimentări în vederea înnobilării rasei oilor existente la ferma Dobrovăț, încă de pe acum, mai bine de jumătate din efectivul ovin (5.600 de 1) sunt de rasă merinos. Intr-un viitor apropiat, această fermă va fi profilată numai pe creșterea oilor de rasă merinos, ai căror produși vor fi livrați altor ferme de oi din țară. De remarcat este faptul că de pe fiecare oaie s-au obtinut 5,100 kg. de lună, sporul față de plan, pe fermă, fiind echivalent cu trei tone, ceea ce înseamnă, valoric, peste 150.000 de lei. GH. ȘERBARU Un vechi prieten, învățătorul E multă vreme de cînd observ, atent, prea omenească. Mergind pe urmele gîndirii lui Teofrast, am privit (și privesc) cu mare grijă lată-n lată și pe cei buni și pe cei răi, căutînd să rețin „felul de puritate prin care se caracterizează și unii și alții în viața lor“. Ei bine, din intilnirile cu atîtea feluri de caractere foarte deosebite, rețin, în mod aparte, pe acela al învățătorului. De neuitat rămîne cel care „ne-a călăuzit pașii în lumea vastă și încă nedibuită a cuvintelor, a ideilor“. Fără munca lor, afirma, cîndva, un contrate — fără murmurul acela de silabe, de fraze interferate în dialoguri elementare sau complicate, fără fluxul neîntrerupt de idei difuzate larg — nici nu ne-am putea imagina răscolirea și scoaterea la suprafață a energiilor ascunse în popor ca intr-o mare necunoscută. In cartea unui pedagog de prestigiu sunt scrise cuvintele : „educația este un proces social în cea mai largă accepție a cuvtntului. Totul educă omenii, lucrurile, fenomenele, dar în primul rînd, și în cea mai mare măsură, oamenii. Intre aceștia, primul loc îl ocupă educatorul“, învățătorul, educatorul, este inițiul scuilptor al viitorului cetățean, iar aceasta — s-o spunem, s-o repetăm deschis — este o muncă grea și complexă. Este o îndeletnicire care solicită înalte calități pedagogice, o pregătire multilaterală și mereu împrospătată, abnegație, răbdare și iubire pentru copii. Astfel, nimic nu se poate clădi. E constatat faptul că frica, ura, silnicianu dau imbolduri de muncă. De ce ? Pentru că, psihologi cește vorbind, inteligenta, memoria, atenția, nu functionează, în asemenea condiții, normal. Fiind apăsat, comprimat de ură și frică, elevul, nemaifiind în stare să se concentreze, cade într-o apatie spirituală, într-o moreșală totală. Sub imboldul fricii, sub presiunea harapnicului, educația nu a ciștigat și nu va cîștiga niciodată. Iubirea pe care știi s-o arăți copilului, constituie cea mai temeinică VALER MITRU (continuare in pag a 2-a)