Vremea Nouǎ, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1199-1274)

1972-01-04 / nr. 1199

* L 2 íi / Proletari din toate țările, unitivul Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean CUVINTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat intr-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decât în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotăririlor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a,c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnicomateriale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, in special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile, a orinduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului in întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotăritor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal, îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia in postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține in anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși. In anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpine pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste Promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adincit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut in politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline intre națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în întreaga lume ! Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze in politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina , popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian să fie lăsate să-și hotărască singure destinul ! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricînd este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze pe cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra și în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind în Europa și avînd încă proaspătă un memorie evrementă tristă prin două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică între toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate țările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii și cooperării pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării și păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internațională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar suntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune și dictat, pot asigura infăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sînt ferm hotărîte să desfășoare și in anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării, progresului și păcii în iunie. Stimați tovarăși și concetățeni, peste câteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptând unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul în sănătatea și fericirea poporului român ! Pentru pace și colaborare internațională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuințe ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou, rodnic, plin de satisfacții în activitatea socială și în viața personală ! Multă sănătate și fericire! La mulți ani, dragi prieteni și tovarăși! ,V.,AVAVAV/.W7.V,mVAV.mm,AVA'.WAț în pagina a 3-a i II ■ Rezultatele de pînă acum ii -garanție a îndeplinirii| și depășirii actualei i| sarcini de plan I \ m Cei mai buni sportivi ai județului Vaslui f pe anul 1971 5 ?VAViVA,>VAV,.V.ViVi’i,i'iV.V«,i'.V'iV.W.,.,.'.%V.Vi‘iVî lin rodnic Dulani In domeniul ocrotirii sânatâtii B’l?nțul anului recent încheiat a consemnat in domeniul ocrotirii sănătății însemnate realizări concretizate în darea în folosință a unor spitale moderne cu o capacitate de peste 2.100 de paturi și a unor mari policlinici, printre care o menționăm pe cea din cartierul Titan, din Capitală — una din cele mai mari din țară, unde se pot acorda anual peste un milion de consultații. Pentru acest an sunt prevăzute alte noi construcții medicosanitare care vor contribui la continua îmbunătățire a ocrotirii sănătății oamenilor muncii. Astfel, vor fi date în folosință 7 spitale cu o capacitate dublă față de cea realizată anul trecut, iar...în localitățile :Sfîntul Gheorghe, Piatra- Neamț și Ploiești, se va începe construcția unor unități spitalicești de mare capacitate. Din totalul unităților sanitare prevăzute a se construi în actualul ■ cincinal, peste 17 la sută vor fi date în folosință în acest an. De asemenea, în anul 1972, numărul locurilor în ere se va spori cu încă 8.200, iar în stațiunile balneare cu 1.300, în ceea ce privește asistența sanitară în mediul rural este preconizat ca pînă la sfîrșitul acestui an toate centrele medicosanitare existente să dispună de cabinete de medicină generală pentru adulți și copii, cabinete de stomatologie, farmacii sau puncte farmaceutice, precum și laboratoare proprii. Anul IV, nr. 1199 MARȚI 4 IANUARIE 1972 4 pagini, 30 bani Redacția și administrația: str. Ștefan cel Mare nr. 79 Vaslui Redacția tei. 1165 Administrația 1611 fn pagina a 4-a — Hi III—■!!■ [UNK] [UNK] NWIN H ■ ~..................... II—În 50 de ani de la întemeierea Partidului Comunist din Chile Adunarea festivă de la Santiago de Chile COMENTARIU EXTERN Trupele britanice părăsesc Malta Fabrica de rulmenți Bîrlad. Un aspect dintr-una din secțiile de fabricație dotată cu aparatură de înaltă tehnicitate. Cantități suplimentare de produse Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea județeană de zborărit și panificație Vaslui, cu sediul în Bîrlad, a întimpinat, aniversarea Zilei Republicii cu noi succese în activitatea productivă. După ce și-au îndeplinit obligațiile anuale, și angajamentele ei au obținut suplimentar — așa cum ne informează conducerea unității — pînă la 30 decembrie, încă 30 milioane de lei la producția marfă, 12 milioane lei la producția marfă vîndută și încasată, 8,8 milioane lei la producția globală, o economie de încă 475 mii lei la prețul de cost și 1,9 milioane , lei beneficii, care, în unități naturale, înseamnă 4.900 de tone de făină și 1.260 de tone de produse de panificație livrate suplimentar pe piața județului. Toate aceste rezultate au fost posibile datorită sporirii, cu încă 3,6 la sută, a productivității muncii, organizării superioare și modernizării procesului de producție. iv///////////////////////////////////////////////////// T 5 Spor la muncă ! în 1972! I ntr-o anchetă întreprinsă cu puțin înainte de sfîrșitul lui 1971, primul an al actualului cincinal, oameni ai muncii din diferite sectoare de activitate își spuneau părerea asupra celor mai remarcabile rezultate obținute. Bilanțul s-a dovedit a fi unul dintre cele mai răsunătoare. Nicicînd Vasluiul nu a atins un asemenea volum de producție suplimentară (circa 117 milioane lei), nicicînd Vasluiul nu a avut o listă atît de bogată în obiective industriale, agricole, social-culturale in construcție. Pe lungile lui văi, în mare parte inundabile, s-au așezat de-a curmezișul în alte stavile de pămînt menite să țină piept șuvoaielor năprasnice și să le dirijeze apoi cu încetul spre stațiile de decantare ale orașelor sau spre cîmpiile destinate irigațiilor. Fața orașelor se schimbă mai repede decit am fi visat, perlele albe ieșite din mina constructorilor se adaugă una cite una zestrei edilitare, afluxul forței de muncă disponibilă în sate își găsește pe zi ce trece un loc și o perspectivă nouă, în coloanele clasei muncitoare din proaspetele uzine vasluiene. La Vaslui, la Bîrlad, la Huși, la Negrești anul 1972 a fost așteptat cu nerăbdare. Sute de muncitori vor intra pentru prima oară pe porțile Filaturii de bumbac, ale Fabricii de materiale izolatoare, vor lucra în spațiile întinse ale Fabricii de confecții, ale Fabricii de rulmenți, în plină dezvoltare, și ale altor obiective economice. Procesul de reînnoire rapidă la care este supus județul nostru, susținut cu sume ce ating câteva miliarde îii decursul actualului cincinal, va situa în cel mai scurt timp Vasluiul, printre județele industrializate, fiindcă partidul înțelege prin dezvoltarea multilaterală a țării și ridicarea județelor rămase în urmă, transformarea lor în centre urbane și rurale civilizate. Apa va pătrunde in casele vasluienilor din belșug, noile edificii culturale vor găzdui spectacole de înaltă ținută, tot așa cum vizitatorii orașului vor avea 5 (continuare în pag. a 2-a) I iff La răspîntia anilor , ultimele ceasuri din „noaptea nopților“ se înscriu MM undeva pe traiectoria coloanei fără sfirșit a timpu Bului. Se apropie ziua care nu mai începe in zori, ci la miezul nopții, vestită de prelungite bătăi ale orologiului care marchează primele secunde ale noului an. Este clipa marilor speranțe, momentul trăit la unison de o țară întreagă, cînd o singură secundă, amplifică bucuria sărbătorească ce cucerește toate vîrstele. Și nu mai există altă clipă în an, cînd simultan cele 20 de milioane de oameni ai acestor meleaguri , să facă intr-o secundă exact același lucru, să fie uniți în același gînd. Tocmai de aceea, ea este deopotrivă o sărbătoare, a trecutului și a viitorului, care aruncă o punte de legătură între, un timp încărcat de roade al anului ce trece și timpul succeselor viitoare ale cărui izbînzi sînt durate, încă de pe acum, pe drumurile celor 365 de zile străbătute. Dimensiunile acestui moment sărbătoresc au amploarea realizărilor dobîndite pe parcursul unei etape, a unui bilanț de început de deceniu. O privire de la înălțimea ultimei ore a anului, asupra marilor noastre izbînzi a eforturilor cotidiene, le oferă claritate și măreție distingindu-se prin contururi precise. Și atunci cind adunați în jurul mesei de Revelion, oamenii ciocnesc paharele pline cu vinul împrospătat de aroma pămintului și a cerului, urîndu-și un an mai bun, mai rodnic, gindurile tuturor se opreau și la cei care deși alături de noi toți, se aflau la posturile lor, la cei care fac ca ritmul trepidant al vieții să nu se oprească nici o secundă, la cei care „asistau“ nașterea primei șarje de oțel a noului an, la cei din uzinele cu flux continuu, la operatoarele centralelor telefonice, la,medicii in brațele cărora primii născuți ai noului an aduceau primul strigăt al bucuriei vieții, la mecanicii de locomotive care mergeau in intimpinarea noului an, șofer de sirenă, la șoferii de taxiuri și dispecerii stațiilor electrice, la echipele care ne asigurau orele bucuriei in fața televizoarelor. milia noastră sărbătorește acum nu numai venirea Anului Nou, ci și aniversarea celui care este soț și tată. Cristina, elevă la Liceul nr. 1 Vaslui, și soția și-au sărutat sărbătoritul, iar noi ne-am alăturat bucuriei celorlalți musafiri, urîndu-i gazdei mulți ani fericiți, ciocnind primul pahar în sănătatea sa. nu în clipele următoare, prieteni musafirii gazdei s-au așezat în jurul televizorului, ascultînd cu deosebită atenție cuvîntarea secretarului general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, rostită cu prilejul Anului Nou. Gheorghe Cristea, tehnician constructor, C. Romanescu, de la I.G.D. Vaslui, , și ceilalți invitați au ciocnit cu gazdele, Artur și Ana Spiridon, primul pahar cu vin în cinstea lui 1972. Le-am urat și noi succese în activitatea pe care o desfășoară fiecare la locul său de muncă. O masă mare, împodobită sărbătorește nu numai cu bucate, dar și cu crenguțe de brad și flori naturale (darul către gazde al unui invitat probabil) îi aștepta pe oaspeți. Petrecerea Revelionului a durat, credem noi, pînă la ziuă, cu voie bună, dans și muzică. Un Revelion plăcut, sărbătorit într-o familie de oameni gospodari muncitori și harnici, acasă și destoinici In producție. Satisfacții multiple, urări de bine și prosperitate Bucuria și veselia din seara Revelionului prilejuită numai de venirea unui nou an sau e legată și de cinstirea succeselor pe care le-am obținut în anul de care ne despărțim ? Fiecare om al muncii ține să cinstească acest eveniment, serbîndu-1 în familie sau în colective mai mari, dorindu-și în Noul An bucurii de muncă și satisfacții personale tot mai însemnate, căci stă în firea noastră, a celor ce muncim în această țară liberă și bogată, să ne zidim, nu din urări, ci din fapte vrednice de laudă viitorul comunist al societății socialiste multilateral dezvoltate, în jurul orei 23.00, am poposit, urînd un Plugușor, după datină, într-o familie de muncitori din orașul Vaslui, și adresînd gazdei, tov. Artur Spiridon, sudor la I.E.S.L., întrebarea de mai sus. — N-aș putea preciza, ne-a spus, interlocutorul nostru, dacă bucuria din această seară, ca de altfel din fiecare noapte ce desparte un an de altul, ține mai mult de anul care trece sau de cel care se apropie; parcă mai mult de cel care trece, rememorînd victoriile obținute în muncă; parcă mai mult de cel ce vine și în care orice om al muncii își pune speranțe de mai bine și de prosperitate pentru țară, pentru el și ai săi. Noi ne pavăm calea viitorului cu fiecare succes de muncă dobîndit în anul ce-l lăsăm în urmă. în acest fapt constă, cred eu, și o părticică din bucuria și speranța cu care pășim intr-un an nou. După circa 30 de minute de discuții cu gazda noastră din seara Revelionului, pe măsuța cu televizor, a sunat un ceas deșteptător... — Eu l-am pus să sune la această oră, interveni soția gazdei, Ana Spiridon, soră medicală la Spitalul județean, la privirea noastră întrebătoare, în această clipă, soțul meu a împlinit 39 de ani. Fa- 1 § * '/iiiiiii/iiiiiiiiiintmuiiiiiiiuni/iiiiiiiiiiiin* Mîndrie feroviară Q ra 0.54. Primul tren pe anul 1972, acceleratul Iași — București, sosește în stația C.F.R. Vaslui. Precizia, această mîndrie a feroviarilor, cere ca în fiecare clipă să se știe „calea liberă“ pentru coloșii de metal care, întunecarea lor pe șine, poartă cu ei gînduri și speranțe, semeni de-ai noștri durată cărora le trebuie asicălătoria de-a lungul a sute de kilometri. Un zbîrnîit de telefon, o ridicare rapidă a microrecepatorului și vocea calmă, sigură, impiegatului de mișcare Aurel Radu sau a celuilalt impiegat, de serviciu și el în noaptea de Revelion, Marcel Chiper — răspunde scurt " — Da, liber la linia întîi« Un minut de oprire, tradiționalul „La mulți ani schimbat cu mecanicul care  continuare In pag, a 2-aț La pupitrul de comandă, impiegatul de mișcare Aurel Radu. ,