Ziarul de Sibiu, ianuarie 2004 (Anul 2, nr. 10-12)

2004-01-12 / nr. 10

P & cȚi'fiâ' ,2n- AWCH£TV‘ să fi fi finația 'Î2-18 ianuarie 2084 ZIARUlife LibRr Orice autoritate sau instituție publică este obligată să aplice prevederile Legii 60/2001 pentru a face achiziții sau a contracta lucrări ori servicii publice. De multe ori, această lege a fost confundată cu obligativitatea organizării de licitații publice, însă prevederile ei lasă multe portițe contractanților dornici să împartă cât mai profitabil banul contribuabililor. Redactorii ZIARULUI de Sibiu au solicitat Primăriei, în baza legii liberului acces la informațiile de interes public, o listă a societăților cu care instituția a încheiat contracte de achiziții, lucrări sau servicii, în primii trei ani ai mandatului primarului Klaus Johannis, precum și toate informațiile care să completeze tabloul cheltuirii banilor publici în Sibiu (valoarea și scopul contractului, modul de atribuire, termenele de predare, conducerea comisiei de evaluare, ponderea fondurilor externe atrase în contract). Din totalul de 143 de contracte încheiate în intervalul iunie 2001-noiembrie 2003, doar 16 au fost atribuite prin procedura licitației publice deschise, restul fiind negociate cu o singură sursă sau realizate după moda plicului, prin cerere de ofertă. In acest fel, aproape 500 de miliarde de lei din bugetul local au fost tratate în particular de funcționarii publici ai Primăriei, Johannis si partea leului împărțirea banilor contribuabililor sibieni în contracte publice a fost, în intervalul precizat, la îndemâna primarului Klaus Werner Johannis, care a prezidat comisia de evaluare pentru majoritatea cererilor de oferte și a licitațiilor. Fără excepție, primarul Johannis a fost cel care a dirijat toate licitațiile "grase" organizate de Primărie în ultimii trei ani. Candidatul preferat al edilului a fost societatea Concefa SA, care a primit, în a doua parte a anului 2003, două contracte de lucrări în valoare totală de aproape 150 de miliarde de lei. Surprinzător, chiar după asociarea lui Johannis cu șeful SC Concefa, Horațiu Cercel, în Asociația Sportivă AMSO Sibiu, în grațiile primarului pare să fi fost și societatea Schuster & Concologic SRL, desemnată câștigătoarea licitației pentru servicii de salubrizare și deszăpezire, organizată în august 2003. Altfel, nu vedem cum a fost posibilă negocierea unui contract pe o durată de 7 ani în valoare de 221 de miliarde de lei. Sau, poate edilul sibian s-a convins de capacitatea acestei societăți în urma derulării contractului prin care Schuster & Co Ecologic a furnizat Primăriei Sibiu coșuri de gunoi stradal și suporturi pentru pubele de gunoi în valoare de peste 800 de milioane de lei, contract încheiat în iulie anul trecut prin metoda cererii de ofertă. Reușitele lui Johannis din acest mandat sunt însă încununate de contractul încheiat cu SC Simont SA, o firmă cu mari datorii la bugetul de stat, dar care a primit însă înlesniri la plată. Firma sa angajat într-o lucrare în valoare de 11,6 miliarde de lei, în iulie 2003, pentru reabilitarea rețelelor de apăcanal din zona istorică a Pieței Mari. în același timp, Simont înregistra datorii de aproape 1,5 miliarde de lei la bugetul statului, reprezentând neplata taxei pe valoare adăugată și penalități. Dar acest amănunt, care, prin lege, stabilește neeligibilitatea ofertei, nu a împiedicat firma să participe la o licitație mănoasă și nici pe primarul Johannis să o desemneze câștigătoare. Cu partenerii în ilegalitate Datele obținute de redactorii noștri dovedesc în mai multe cazuri încălcarea flagrantă a legii privind achizițiile publice. Este vorba despre articolul 30, care prevede că nu este eligibil ofertantul care "este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecătorsindic sau activitățile sale comerciale sunt suspendate". în decembrie 2002, Primăria Sibiu, a încheiat cu societatea SC IIRUC SA un contract de 79,9 milioane de lei având ca scop reparații, montaj și asistență tehnică pentru instalarea pomului de iarnă în Orășelul Copiilor. Procedura de atribuire a contractului a fost cererea de ofertă, cunoscută și sub numele de ofertă la plic. Potrivit datelor făcute publice de Ministerul Finanțelor, IIRUC SA are datorii la bugetul de stat în sumă de 6,8 miliarde de lei, reprezentând impozitul pe profit, impozitul pe salarii, TVA și alte taxe și penalități neachitate, iar din 2002, societatea se află în administrare specială. Același articol 30 din OUG 60/2001 prevede că nu sunt eligibili ofertanții care "nu și-au îndeplinit obligațiile de plată exigibile a impozitelor și taxelor către stat, precum și a contribuției pentru asigurările sociale de stat". Intenționat parcă, în iulie 2001, la numai câteva luni de la apariția legii, Primăria Sibiu a încheiat un contract în valoare de 12 milioane de lei, pentru achiziția de hârtie de copiator, cu SC Dual Distribution SRL, prin aceeași metodă a cererii de ofertă, evaluată competent de funcționarul public Marius Horvath. Din aceeași sursă (Ministerul de Finanțe), am Primăria SRL - aici sunt banii dumneavoastră Ziarul Anchetă realizată de Innes RADU S ocoteala celor trei ani și jumătate de mandat de primar al lui Klaus Johannis arată că edilul a fost necruțător cu banul contribuabililor sibieni. Acesta, în calitate de principal ordonator de credite, a plătit în conturile mai multor SRL-uri, în perioada 2001-2003, incredibila sumă de 650 de miliarde de lei din taxele și impozitele sibienilor. Uzând de o legislație permisivă, Johannis și colaboratorii săi au cam "săltat" licitațiile publice, alegând firmele, în peste 75 la sută din cazuri, prin negociere directă sau cerere de oferte "la plic". Programele pentru atragerea de fonduri nerambursabile, care trag la cântar în campania electorală, au fost rezervate pentru anul 2004. Poți avea „imagini pentru o viață" dacă iți faci poze la unul din magazinele: 4.Conica KODAK EXPRESS - N. Bălcescu 42 KONICA PHOTO EXPRESS - N. Bălcescu 22 KONICA PHOTO EXPRESS - Magazinul Dumbrava - Parter 1. Developare gratuită 2. Cadouri pentru o procesare completă ( filme, albume, tricouri) 3. Poți cumpăra o gamă largă de produse și accesorii foto EM Kodak Ne găsiți www.ziaruldesibiu.ro