Ziarul de Sibiu, mai 2004 (Anul 2, nr. 26-30)

2004-05-03 / nr. 26

Pagina 2•ANCHETĂ săptămâna 3 - 9 mai 2004 ZIARUL de Sibiu J Ionut COMAN __________________ urământul lui Hippocrate reprezintă un ritual care lansează pe orbita profesiei de medic pe toți cei care îmbrățișează această carieră. Tot mai mult însă, acest rit capătă valențe simbolice, deoarece de la jurământ la faptă este un drum lung și anevoios, presărat cu tentații de tot felul, care adesea aruncă o lumină nefavorabilă asupra întregii profesii. în mentalitatea primitivă a omului de rând, atunci când spune „medic", se gândește automat la boală și suferință...dar și la „șpagă, mită", deoarece miza pusă în joc este mare: viața omului. Dorințe de mărire ----------------------------------- în urmă cu șapte ani, un doctor trecut de prima tinerețe, care aducea cu sine în acel moment al vieții ambiții carieristice și dorințe nestăvilite de a-și crea o situație în Mediaș, a pătruns pe porțile Spitalului Municipal din localitate cu hotărârea fermă de a-și valorifica singurul atu pe care-l avea, era unul dintre puținii medici cu specializarea ortopedie din oraș. Atu pe care, ulterior, l-a valorificat cu prisosință, căci așa cum afirmă o persoana din anturajul său, a susținut încă de la primii pași în instituție că „am venit aici să mă îmbogățesc". are Numele său este Cocoș Anatolii și cetățenie dublă, română și ucraineană, așa cum o reflectă și rezonanța fonetică. Avea să fie mult timp pe bazele colegilor de breaslă și pacienților, deoarece reputația avea să depășească identitatea personajelor. Anatolii este asociat, în discuții de culise, cu termeni precum: „corupt", „mituit", „slab pregătit", pe care el a încercat și încearcă încă să îi demonteze din toate puterile sale. Acuzații de mită -------------- Apogeul acuzelor aduse lui Cocoș s-a înregistrat în urmă cu circa patru ani, când evenimentele s-au precipitat și au luat o turnură nedorită pentru el: unul din pacienții tratați, l-a reclamat la Procuratură, pentru acuzații care vizau primirea de foloase materiale neconforme cu statutul de medic sau pe scurt, mită. Cazul a făcut vâlvă la momentul respectiv, pentru că erau în joc nu numai onoarea și reputația doctorului, ci și a întregii instituții, al cărei nume era adesea asociat cu lipsa de credibilitate și neprofesionalismul. Surse care doresc să-și păstreze anonimatul au afirmat că, pentru a se evita un scandal de amploare prin acuzele formulate medicului, dar și pentru a evita anumite controale, care ar fi evidențiat și alte carențe în exercitarea actului medical, administrația spitalului din acea vreme a decis să-l susțină pe doctorul Cocoș. Cel care și-a asumat această răspundere ingrată era chiar directorul instituției din acea perioadă, Ioan Doican. Ulterior, după consumarea scandalului, acesta a declarat în fața confraților că îi pare rău că în acel moment i-a luat apărarea lui Cocoș. Cocoș contraatacă -------------------- Varianta oferită de medicul ortoped la episodul incriminator este cu totul alta. „Am avut atunci un pacient originar din Făgăraș, adus la mine în secție cu o plagă la cot, urmarea unei bătăi, pe care i-am operat-o și i-am pus niște șuruburi. La ceva timp timp după s-a prezentat la mine și mi-a solicitat să-i scot șuruburile. I-am cerut biletul de externare din perioada aceea, însă nu mi s-a dat. Câteva zile după acest eveniment, am fost chemat la Procuratură, unde mi s-a comunicat ca s-a primit o sesizare pe numele meu pentru acuzația de primire de mită, chemat la poliție, nici acum nici altă dată, nu s-a demarat nici o anchetă împotriva mea, totul s-a terminat aici la Procuratură. După aceea, un prieten al meu din Mediaș, mi-a spus că tipul din Mediaș era un escroc, care încerca să fraudeze și întreprinderea „Emailul". Nu a intervenit nimeni, absolut nimeni din spital pentru a-mi lua apărarea", a declarat fățiș doctorul Cocoș. Boicotat de colegi și de șefi --------? Evenimentele în cauză au avut însă repercursiuni asupra reputației și faimei doctorului, la locul de muncă. Persoane care au dorit să nu-și decline identitatea, au dat de înțeles că atunci imaginea de monolit a doctorului a început să se „fisureze". „Nimeni nu mai voia să se trateze la el, era considerat ca un paria atât de șefi, cât și de colegi. Au fost făcute zeci de reclamații la directorii spitalului, care nu au luat nici o decizie împotriva lui". Medicul demontează cu nonșalanță aceste acuze: „Cele trei administrații ale spitalului, care s-au succedat în cei șapte ani, de când sunt aici nu m-au sprijinit deloc financiar. A fost un boicot total al celor din conducere împotriva mea. Cel care m-a șicanat cel mai tare a fost Doican, cât a fost el director am primit doar o dată finanțare pe ortopedie, suma de 20.000.000 lei într-o lună, în rest, tot instrumentarul care e aici, este al meu personal, când voi pleca îl voi lua cu mine. Nu o dată Doican a spus de față cu angajații spitalului că basarabenii sunt slab pregătiți profesional". Direcția sanitara se -------------------------------------------implică Pe aceleași coordonate de demontare a acuzelor aduse, doctorul Cocoș argumentează pe un ton : „Am fost chemat și la Doctorul Cocoș operație i .. .și convinge procuratura „Acolo am dat o declarație unei doamne, în care am arătat cu lux de amănunte că tot ceea ce era scris în sesizare era fals. Nu am fost Direcția Sanitară din Sibiu, tot da explicații asupra unor aci am primit bani. Directorul B aii m-a absolvit de orice vină, dintre ele nu s-a dovedit a fi Nu s-a putut demonstra nimic Poliție, nici la Direcția Sanitar simț împăcat și liniștit". Un suferind ca sparge tăcere V.R. este o femeie d cincizeci de ani, cu frica lui zeu, așa cum o demonstrează ei, care se hotărăște cu gre destăinuie, de teamă că se afla cine e și problemele de pe care le are atât ea, cât și ar putea rămâne nerezolvat fost cu mama, care e dă bolnavă, la doctorul Cocoș, proteză. Nici măcar nu sau la ea, că mi-a cerut la prim; mai multe milioane... spune, pentru cumpărarea de materi București. Atunci nici nu a să o examineze atent, dac internează în saloanele lui", se retrage cu delicatețe, a înțeles că e mult pre afectată vorbi despre problemele pe are. Vorbele ei însă te fa gândești tot mai profund la proverbului atotcuprinzător: fum fără foc". Partenerii de afi „Ortopedia este o speciali se ține cu bani și cu materiali să precizeze plin de vin medicul. „Eu îmi cumpăram de la București, colaborezi vreme cu firma « Ortovit»... acesta este produselor, vedeți că cel mai produs este un șurub penti ortopedică care costă 4,5 di nu cer bani pacienților, ci să-și procure prin firmă nu de care au nevoie. Pentru a