Ziarul de Sibiu, ianuarie 2005 (Anul 3, nr. 61-62)

2005-01-10 / nr. 61

Pagina 2 ■ POLITIC ZIARUL di Slbii săptămâna 10 - 16 ianuarie 2005 Finalista cursei pentru un trecut penal. La C L Alin BRATU a început au fost vreo 8. PNL i-a avut pe Gheorghe Tuluc, Gheorghe Dicu, Marin Crăciun sau Mircea Cazan. Democrații l-au avut pe Ion Ariton - prefect și pe Vasile Duca - subprefect. Umaniștii l-au avut și ei pe Eftimie Costeiu. Mai nou și UDMR-ul a avut un subprefect - Francisc Torok. S-a mai vorbit și de soluții - surpriză, ca Liviu Ioan Lamotă. Zvonuri. Aceștia sunt prefecții pe care presa locală și centrală i-a tot vânturat într-o poziție râvnită de toată lumea. Cel mai elocvent caz de bâlbâială jurnalistică a fost consemnat în „România Liberă", unde pe parcursul a numai trei zile s-au tipărit trei posibilități. A fost mai întâi varianta Cazan - prefect, apoi Ariton - prefect; Tuluc - subprefect, ca la final să avem tandemul Marin Crăciun - Ion Ariton. Dar până în ultima zi, numeroși umaniști, dar și liberali sau democrați au crezut că Eftimie Costeiu va reuși să pună mâna pe Prefectură. Putem spune că în finală au rămas Ariton și Costeiu. Pe cei doi îi apropie două lucruri. Au fost înlocuiți din funcții de PSD-iști și le-au fost făcute dosare penale, in final, amândoi au scăpat și au jurat răzbunare. Acum, unul este liber să și-o facă. Celălalt mai trebuie să aștepte. Dependenți de PSD Istoria celor doi propuși pentru Prefectură se leagă foarte mult de cea a Partidului Social Democrat. Despre Ion Ariton se spune că a vrut să intre în partid, dar nu l-au primit, iar pe Costeiu l-au dat afară. Pe Ion Ariton schimbarea regimului CDR-ist cu cel PSD-ist din 2000-2001 l-a prins spre ghinionul lui în funcția de director comericial la SNP PETROM SA, sucursala PECO Sibiu, în momentul în care social-democrații au început să-și bage oamenii în posturile cheie, Ariton a avut de ales: ori funcția, ori partidul. A avut un moment în care, sătul de presiuni a cerut să intre în partid. Ghinionul sau norocul lui a fost că primit. A fost schimbat din funcție și odată cu asta a început urmărirea penală. Aceasta este legenda. Dosarul, însă, este realitatea. Dosarul PETROM în doi ani celebrul „dosar Petrom" s-a plimbat între Parchet, Poliția ecomonico-financiară și echipe de experți contabili, apoi apele s-au limpezit. Ion Ariton, cercetat în acest dosar pentru neglijență în serviciu nu a fost găsit vinovat; în momentul în care dosarul a fost închis definitiv, ajunsese să aibă o greutate de 20 de kilograme. Scandalul a izbucnit în luna martie 2002, când Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu a primit o plângere din partea SNP Petrom, prin care era reclamat de către efectuate de conducerea Petrom era echivalentul a 300 de tone de benzină și motorină, a fost descoperit la sfârșitul lunii februarie 2002, în urma unui inventar de predare-primire, declanșat de moartea subită a gestionarului-șef, Vasile Broscățean. Celor vizați, gestionarilor, Vasile Broscățean, fratele său Nicolae și Gheorghe Muscă li s-a pus sechestru pe bunuri. Cum era și normal, gestionarii nu au fost de acord cu această decizie și au contestat-o la Curtea de Conturi, care a început imediat să facă verificări. în foarte scurt timp, datorită sumei foarte mari care se vehicula, cazul a ajuns pe masa Parchetului de pe lîngă Tribunalul Sibiu și a Poliției economicofinanciare. Pagubă de 10 miliarde Primele cercetări au extins numărul celor care erau în vederea anchetatorilor la nouă. Printre aceștia se numărau și Ion Ariton, directorul general interimar al filialei din Sibiu a Petrom din noiembrie 2000, până în noiembrie 2001, la venirea lui Lazăr Stoia, și George Agârbiceanu, șeful secției de care aparțineau rezervoarele din care se presupunea că lipsește combustibil. Prima variantă luată în calcul a fost furtul de carburanți. Atât procurorii, cât și polițiștii care s-au ocupat de caz, au recunoscut că actele au trebuit luate fiecare la mână, dovadă clară că singura care a domnit la conducerea Petrom a fost harababura. Expertizele efectute au fost contestate, toate hârtiile fiind verificate de alți contabili. Sarcina experților tehnici a fost și mai grea. Ei trebuiau să stabilească felul în care s-au evaporat zonele de benzină și nu trebuiau să excludă nici posibilitatea pierderilor pe cale naturală. Petrom-ul a desfășurat și o anchetă pe cont propriu. După calculele responsabililor companiei, prejudiciul este de 7 miliarde de lei, la care se adaugă reactualizările la rata inflației, astfel ajungându-se la 10 miliarde. Prejudiciul final. 1 miliard încă de la descoperirea prejudiciului, proaspătul director general al filialei Petrom Sibiu, Lazăr Stoia, a ținut sub o atentă observație inventarele lunare, efectuate la depozitele de combustibil. Cum până la sfârșitul lui 2002 s-au înregistrat pierderi destul de mari în fiecare lună, gestionarii au fost schimbați des, dar fără rezultat. Au fost verificate toate pistele și s-a apelat chiar la serviciile unei firme de protecție și pază pentru a ține sub observație depozitul. Până la urmă, trei angajați ai societății, însărcinați cu transportul de combustibil de la rafinăriile din țară către sucursală, au fost surprinși în flagrant în timp ce furau o cantitate foarte mare de benzină. Nu li s-a întocmit dosar penal, dar au fost amendați administrativ și și-au dat demisia din cadrul Petrom. Dacă s-a pornit de la un prejudiciu de 10 miliarde, la finalizarea anchetei procurorii au ajuns la o sumă considerabil mai mică, adică un singur miliard. Această diferență este explicată prin modul în care a fost calculat prețul combustibilului dispărut. O vendetă politică Ultima expertiză, declanșată în primăvara anului trecut, și încheiată în luna iulie, a stabilit un verdict, Ion Ariton e nevinovat. Acuzat de neglijență în serviciu, după ce a fost director comercial între 1993 și 2000, director general din noiembrie 2000 până în noiembrie 2001 și apoi din nou director comercial până în aprilie 2003, Ion Ariton a considerat la momentul respectiv că anchetatorii au luat o decizie înțeleaptă. „Cercetările au dovedit că acest prejudiciu nu există, fapt susținut de mine din primul moment, și că mi-am îndeplinit sarcinile de serviciu ireproșabil. Eu consider că totul a fost o vendetă politică. Nu le doresc foștilor mei colegi din conducerea Petrom, Nicolae Gruncă, Ioana Mardale, Tiberiu Țînț și Lazăr Stoia altceva decât să treacă și ei și familiile lor prin calvarul de 18 luni prin care am trecut eu împreună cu familia mea, iar în final să obțină un certificat de bună purtare”, a spus atunci Ion Ariton, actualul prefect al județului. . . pentru un prejudiciu pesediștii deja aveau un numer de 10 miliarde de lei. Acest pentru funcția lui și nu l-au mai prejudiciu, care după calculele Costeiu zdrobit , Ion Ariton și Eftimie Costeiuauu a ajuns însă, doar Ariton. Ariton este învingătorul din PD