Ziarul de Sibiu, februarie 2008 (Anul 6, nr. 565-567)

2008-02-04 / nr. 565

2 I Ziarul_____________________________________________S4-10 februArie 2008_ ~ _________________________________________________SĂNĂTATE 18 milioane de euro pentru ADR Centru In ce spitale se vor cheltui? în cadrul ședinței Consiliului pentru Dezvoltare Regionala (CDR) al Agenției de Dezvoltare Regionala (ADR) 7 centru, ce a avut loc marți, 29 ianuarie la Sovata, directorul general al ADR 7 Centru, Simion Crețu a prezentat reprezentanților celor șase județe ce au delegat membri la ședința de consiliu, nota privind derularea axei prioritare 3, domeniul major de intervenție 3.1- Reabilitarea, modernizarea, echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate a Programului Operațional Regional 2007-2013. "Bugetul orientativ pentru domeniul de intervenție 3.1 este de 173.588.779 euro, din care 147.550.461 din fonduri europene și 26.038.318 euro reprezentând co-finanțare națională, din surse publice. Din acest total, Regiunii Centru îi revin 18,91 milioane de euro pentru perioada 2007-2013. Activitățile eligibile orientative în cadrul proiectelor pot fi modernizarea clădirilor spitalelor și ambulatoriilor, modernizarea utilităților generale și specifice ale spitalelor, crearea sau modernizarea în spitale sau ambulatorii a facilităților de acces pentru persoane cu dizabilități fizice dar și achiziționarea de echipamente pentru spitale sau ambulatorii. Solicitanții eligibili pentru finanțări în acest domeniu, pot fi unităția administrativ teritoriale, asociații de dezvoltare intercomunitară sau liderul desemnat printr-un acord de parteneriat între unități administrativ teritoriale (autorități ale administrație publice). Totodată, valoarea totală a proiectului trebuie să fie cuprinsă între minim 700 de mii de lei și maxim 85 de milioane de lei, iar contribuția minimă a beneficiarului trebuie să fie de minim 2 la sută din valoarea cheltuielilor eligibile", a precizat Simion Crețu. Referitor la această notă, președintele CDR, Edita Lokodi, a solicitat reprezentanților celor șase județe, să prezinte o evaluare a situației spitalelor, sau chiar note de necesitate pentru unele dintre ele." Dacă acum discutăm despre cadrul general, fonduri sau criterii de eligibilitate, în luna februarie trebuie să decidem în ce mod vom folosi acești bani. Această sumă de peste 18 milioane de euro, nu este suficientă pentru construirea unui spital și de aceea se pune problema fie a finalizării lucrărilor la Spitalul Județean Covasna fie a realizării de ambulatorii indiferent de locație", a menționat Edita Lokodi. Stadiul implementării Proiectului Operațional Regional (POR) 2007-2013 la nivelul Regiunii Centru, a fost analizat la Sovata de către reprezentații județelor ce fac parte din cea de a șaptea regiune de dezvoltare economică din România. Astfel, până în data de 13 decembrie a anului trecut, la nivelul Regiunii de Dezvolatre Centru au fost depuse șase proiecte și anume: de către Consiliul Județean Harghita-Reabilitare DJ 132, Consiliul Județean Sibiu-Modernizarea DJ 106 Sibiu- Cornățel-Alțâna-Bârghiș-Agnita, Consiliul Județean Alba- Valorificarea potențialului turistic și economic al Văii Aiud prin reabilitarea infrastructurii de transport DJ 107M și de Consiliul Județean Mureș-Reabilitarea și modernizarea drumului județean 142 C. Pe lângă acestea, două proiecte au fost depuse de către Consiliile Locale Zlatna și respectiv Zărnești, ambele fiind axate pe reabilitarea și modernizarea de străzi și trotuare. "Valoarea totală a proiectelor depuse până acum pe POR 2007-2013 la nivelul Regiunii Centru este de peste 280 de milioane lei, din care valoarea eligibilă este de peste 197 de milioane de lei. Bugetul POR a fost distribuit până acum pe axe de dezvoltare și anume dezvoltarea durabilă a orașelor (31,36 % din bugetul POR), îmbunătățirea infrastructurii regionale și locale de transport (19,76 %), îmbunătățirea infrastructurii sociale (14,81 %), dezvoltarea mediului de afaceri regional și local (17,93 %) și dezvoltarea și promovarea turismului (16,14 %)", a precizat vicepreședintele Consiliului pentru Dezvolatre Regională, Martin Bottesch. POR 2007-2013 a fost aprobat de Comisia Europeană în 13 iulie 2007, prin intermediul acestui program România beneficiind de 3,726 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională. La acestea se adaugă și contribuția statului român în valoare de 703 milioane euro, astfel încât bugetul total al POR va fi de 4,437 miliarde euro. Brașovul, pol de creștere economică în cadrul aceleaiași ședințe a CDR de la Sovata a fost discutată și problematica Sprijinirii Dezvoltării durabile a orașelor - poli urbani de creștere a POR 2007-2013. Astfel după ce au fost stabilite criteriile de desemnare a unui astfel de pol de creștere, pentru Regiunea Centru a fost ales municipiul Brașov. " Pentru fiecare regiune trebuie indicat un pol de creștere, acesta fiind un oraș cu peste 200 de mii de locuitori care poate stimula dezvoltarea regiunii și induce dezvoltare și în zonele adiacente, preponderent rurale. Ideea de bază a acestei abordări constă în faptul că, prin concentrarea investițiilor publice într-un număr limitat de poli, impactul asupra dezvoltării economiilor regionale va fi mult mai puternic. Având în vedere criteriile stabilite pentru polii de creștere, de la nivelul Regiunii pentru acesta va fi reprezentat de municipiul Brașov " a precizat Simion Crețu, directorul general al ADR Centru. Finanțarea planurilor integrate pentru polii de creștere se va realiza din fondurile alocate axei prioritare a POR, Programele Operaționale Sectoriale( POS Competivitate, POS Mediu, POS Resurse Umane, POS Transport), precum și alte surse publice și private, inclusiv Bănci, Târgu-Mureșul doar pol de dezvoltare urbană In ceea ce privește polii de dezvoltare urbană, aceștia sunt reprezentați de celelelate orașe ale României cu peste 10 de mii de locuitori, în această categorie, din Regiunea Centru încadrându-se un număr de 30 de orașe și municipii, din care, din județul Mureș, Târgu-Mureș, Reghin, Sighișoara, Târnăveni, Luduș și Sovata. Finanțarea planurilor integrate pentru polii de dezvoltare urbană se va asigura în totalitate din axa 1 a POR și se va realiza pe bază competitivă între orașe, în funcție de calitatea planurilor urbane de dezvoltare propuse și a maturității proiectelor. ♦ Liviu CRUDU Analiza proiectelor ADR Centru Martin Bottesch, vicepreședintele CDR