Ziarul de Sibiu, septembrie 2008 (Anul 6, nr. 591-592)

2008-09-08 / nr. 591

21 Ziarul___________________ __________ 8 -14 septembrie 2008 ___________________________________________________________SOCIAL Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii Axa prioritară 2 a Programul Operațional Sectorial - Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) - Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii are ca obiectiv general creșterea ocupabilității persoanelor aflate în perioada de educație și formare profesională inițială, precum și creșterea nivelului de calificare a persoanelor angajate pe piața muncii, în contextul societății bazate pe cunoaștere. Corelarea deficitară a sistemului de educație și formare profesională cu dinamica pieței muncii reprezintă un obstacol în calea dobândirii și păstrării unui loc de muncă, devenind astfel una dintre principalele cauze pentru șomajul de lungă durată. Activitățile finanțate se concentrează asupra perspectivei învățării pe tot parcursul vieții și a contribuției acesteia la îmbunătățirea procesului de inserție a absolvenților pe piața muncii, prin reducerea ratei abandonului școlar timpuriu și creșterea participării la programele de FPC în vederea obținerii unei calificări complete și actuale în corelare cu cerințele pieței muncii. Intervențiile finanțate în cadrul aceste axe prioritare vor contribui la asigurarea de oportunități pentru toți prin oferirea unei șanse fie prin educație, fie prin formare profesională, fie prin muncă. O atenție specială se acordă asigurării utilității și relevanței șanselor și oportunităților oferite. Axa prioritară 2 prezintă trei domenii de intervenție, pentru fiecare dintre ele existând posibilitatea de a accesa fonduri pentru proiecte strategice sau de grant.Un aspect comun al proiectelor strategice este tipul apelului și data limită, mai exact apelul de proiecte cu termen limită, data de 12.09.2008 ora 17.00. Pentru proiectele de grant, apelul de proiecte este cu depunere continuă, conform principiului "primul venit, primul servit", până la utilizarea alocării financiare, dar nu mai târziu de o dată fixată. Tranziția de la școală la viața activă Domeniul de intervenție 2.1. Tranziția de la școală la viața activă sprijină acțiuni care se concentrează asupra creșterii relevanței rezultatelor învățării dobândite la locul de muncă, precum și asupra îmbunătățirii serviciilor de orientare și consiliere profesională. De asemenea, prin acțiuni cu caracter inovator, se sprijină activități orientate către creșterea șanselor de ocupare, de exemplu prin firmele de exercițiu sau întreprinderile virtuale. Titlul cererii de proiecte strategice a acestui domeniu de intervenție este învață o meserie, beneficiind de o alocarea financiară de 45.000.000 de lei. Contribuția solicitantului este stabilită la 2 sau 5% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, în funcție de categoria de persoană juridică din care solicitantul eligibil face parte. Activitățile eligibile se grupează după cum urmează activități de organizare, implementare, monitorizare, evaluare a stagiilor de pregătire practică pentru elevi, prevăzute în curriculum-ul obligatoriu, începând cu clasa a IX-a inclusiv, pentru toate filierele și profilurile din sistemul național de educație, activități de organizare, implementare, monitorizare, evaluare a stagiilor de pregătire practică pentru studenți, prevăzute ca obligatorii în planul de învățământ; activități de dezvoltare, implementare, monitorizare și evaluare a serviciilor de consiliere și orientare profesională; campanii de informare/conștientizare/ mediatizare; activități inovatoare care facilitează tranziția de la școală la viața activă. Grupul țintă eligibil cuprinde următoarele categorii: elevi; studenți; personal din întreprinderi cu atribuții de tutori pentru pregătirea practică a elevilor și studenților; personal specializat în furnizarea de servicii de orientare și consiliere profesională, altul decât cel încadrat în muncă potrivit Legii Nr. 128 din 12 iulie 1997 privind Statutul personalului didactic. Cererea de propuneri pentru proiectele de grant poartă titlu de învață pentru cariera ta, alocarea financiară fiind de 40.000.000 lei. Proiectele propuse în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte vor contribui la realizarea următoarelor operațiuni orientative: sprijinirea programelor de învățare la locul muncă pentru elevi și studenți; sprijinirea inițiativelor de parteneriat între școli, universități și întreprinderi; dezvoltarea și furnizarea serviciilor de orientare, consiliere și îndrumare în sprijinul tranziției de la școală la viața activă; monitorizarea inserției tinerilor absolvenți pe piața muncii; dezvoltarea acțiunilor inovatoare în vederea îmbunătățirii tranziției de la școală la viața activă. Prevenirea și corectarea abandonului timpuriu al școlii Domeniul de intervenție 2.2. Prevenirea și corectarea abandonului timpuriu al școlii propune două cereri de propuneri de proiecte, A doua șansa în educație, pentru proiectele strategice și Nu abandona școala, pentru proiectele de grant, cu alocări financiare de 110.000.000 lei și respectiv 69.176.000 lei. Pentru proiectele de grant, termenul limită de depunere a proiectelor este 30.09.2008. Prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a școlii este obiectivul specific comun ambelor cereri de propuneri, poiectele strategice vizând în plus menținerea în sistemul de educație și formare profesională inițială a persoanelor expuse acestui risc, iar cele de grant furnizarea competențelor și abilităților de bază necesare persoanelor care au părăsit timpuriu școala. Atât proiectele strategice, cât și cele de grant trebuie să contribuie la realizarea unei serii de operațiuni orientative cum sunt: sprijinirea și dezvoltarea de programe pentru menținerea elevilor în educație și prevenirea părăsirii timpurii a școlii; dezvoltarea de programe integrate pentru creșterea accesului și participării în învățământul primar și secundar pentru persoanele aparținând grupurilor vulnerabile, inclusiv sprijin financiar pentru familiile acestora; promovarea unor servicii integrate și soluții alternative pentru învățământul preșcolar; implementarea programelor de tip "școală după școală". Proiectele de grant au operațiune orientativă în plus, cea de reintegrarea în educație a celor care au părăsit timpuriu școala (inclusiv programe de educație de "a doua șansă"). Grupul țintă comun ambelor tipuri de proiecte cuprinde următoarele categorii: preșcolari; elevi cu risc de părăsire timpurie a școlii; persoane anterior aflate în detenție, delincvenți juvenili, părinți/tutori ai elevilor cu risc de părăsire timpurie a școlii; personal implicat dezvoltarea programelor de prevenire a fenomenului de părăsire a școlii; în plus, proiectele de grant vizează și persoanele care au părăsit de timpuriu școala, care nu au absolvit învățământul obligatoriu și personalul implicat în dezvoltarea și implementarea programelor de educație de tip "a doua șansă". Domeniul de intervenție 2.3. Acces și participare la FPC se adresează angajaților din toate sectoarele economice, cu excepția administrației publice și al educației, având în vedere faptul că finanțarea formării profesionale pentru angajații din sistemul de educație se realizează în cadrul domeniului major de intervenție 1.3 - Dezvoltarea resurselor umane în educație și formare profesională al POSDRU, iar finanțarea formării profesionale pentru angajații din administrația publică se realizează prin Programul Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative. Proiectele au ca obiectiv dezvoltarea capitalului uman și creșterea competitivității economice, prin activități destinate calificării sau recalificării angajaților, aii exact programe de formare profesională continuă. Acestea, pentru a beneficia de finațare trebuie să aibă ca finalitate calificarea sau recalificarea angajaților, validată prin certificate de calificare. Complementar, programele finanțate în cadrul domeniului major de intervenție 3.2 Formare și sprijin pentru întreprinderi și angajați pentru promovarea adaptabilității vor susține acțiuni destinate perfecționării, respectiv specializării angajaților. Acest domeniu de intervenție prevede două cereri de propuneri de proiecte: Calificarea - o șansă pentru viitor - este cererea de propunere de proiecte strategice, cu o alocare financiară de 150.000.000 lei. Proiectele implementate la nivelul unui sector economic sunt considerate strategice dacă grupurile țintă provin din cel puțin două regiuni de dezvoltare. Continuă să te califici! - este titlul cererii de propunere de proiecte prevăzută proiectelor de grant, beneficiind de o alocarea financiară de 100.000.000 lei. (M.S.) Facturile Romtelecom, achitate prin CEC începând cu luna septembrie, clienții ROMTELECOM își vor putea achita facturile telefonice și prin intermediul CEC Bank. Prin parteneriatul încheiat între Romtelecom și CEC Bank, clienții companiei vor avea la dispoziție pentru plata facturilor telefonice, aproximativ 1.400 de noi puncte de prezență, cu preponderență în mediul rural. Romtelecom a dezvoltat de-a lungul timpului, prin diferite parteneriate de acest gen, o rețea extinsă de puncte pentru plata facturii telefonice, care a crescut de la 400 locații (când plata se făcea doar la oficiile Romtelecom) la peste 16.500 puncte de prezență în august 2008, reprezentând ghișee ale băncilor, bancomate, oficii ale Poștei Române, punctele de încasare PayPoint, serviciul UIKASA, serviciul SIMPLIS FACTURI, magazine GERMANOS și magazine Romtelecom. Prin aceste parteneriate, ROMTELECOM pune la dispoziția clienților săi din întreaga țară modalități de achitare a facturii telefonice, rapide, flexibile și fără costuri suplimentare comisionul fiind 0%. Sandu TUDOR m j Blefc,1Mm- ■ ’v TEL.: □365-SD.74.34 • FAX: 0265-26.SD.DD • www.sport-ufe.ro