Ziarul de Sibiu, noiembrie 2008 (Anul 6, nr. 598-599)

2008-11-17 / nr. 598

SĂNĂTATE 17 - 23 noiembrie 2008 S ________________ Premieră medicala la Sibiu Inima ce bate dincolo de moarte Familia unui tânăr sibian de 21 de ani aflat în moarte cerebrală și-a învins durerea și și-a dat accordul pentru ca organele fiului lor să fie prelevate și donate altor patru pacienți, care au nevoie urgentă de un transplant. Medicii din București, Cluj și Târgu-Mureș s-au pregătit vineri de transplant. Gestul de iubire față de semeni al părinților, salutat de Mitropolia Ardealului. Tragedie într-o familie sibiana Tânărul de 21 de ani era student la Facultatea de Inginerie iar săptămâna trecută acesta s-a întors în căminul în care locuia împreună cu alți colegi cu care ieșise în oraș. Studentul a urcat până la etajul III al căminului apoi a ieșit pe unul dintre balcoanele palierului. Din nefericire a alunecat fiind transportat de urgență la spital, în stare de comă profundă. Familia tânărului și-a dat acordul pentru ca organele fiului lor, menținut în viață doar de aparate, să fie donate unor pacineți aflați pe listele de așteptare pentru un transplant. Astfel, pentru prima dată în Sibiu, un pacient aflat în moarte cerebrală a devenit donator de organe. „Nu se poate vorbi de un posibil donator până nu ai acceptul familiei. Noi acum avem și acordul scris al familiei. La noi, la români, sunt chestiuni legate de cultură, de religie, în cazul românilor. Este un exemplu extraordinar de urmat", a declarat dr. Minerva Boitan, directoarea Spitalului Clinic de Urgență Sibiu. Trei centre de transplant pregătite După mai multe teste de compatibilitate s-a decis că tânărul poate dona atât cordul cât și ficatul și rinichii. Astfel, vineri seara, medicii din Centrele de Transplant din Cluj, București și Târgu-Mureș au început testele de compatibilitate. Din păcate nu s-a găsit un pacient compatibil cu cordul tânărului, așa că transplantul care urma să se efectuează la Târgu-Mureș nu s-a desfășurat. Ficatul și rinichii însă vor salva viețile unor pacienți, fiind transporate la București și Cluj. „Sunt pacienți care sunt pe liste de așteptare de patru ani de zile. După ce recoltarea se termină, toate echipele de transplat vor pleca de urgență la Centrele lor de Tranplant unde pacienții lor sunt deja puși pe masa de operație, urmând să se efectuează transplantul. Pe viitor, încercăm să creștem numărul de donatori" dr. Dan Luscalov, coordonator regional Transilvania al Agenției Naționale de Transplant. In România există, în prezent, 2.500 de pacienți aflați pe listele de așteptare, pentru a primi un organ compatibil. Inițiativa familiei tânărului de a dona organele fiului lor a fost salutată de reprezentanții Bisericii, care o consideră un gest foarte important. „Biserica binecuvântează încercarea părinților de a se mângâia printr-un gest umanitar, dar în aceeași vreme ne rugăm pentru ca sufletul lor să nu fie tulburat de o astfel de acțiune", a declarat preotul Constantin Necula, consilier la Mitropolia Ardealului. Crina SUCIU Ziarul 1 , 10% dintre români au diabet In România sunt aproape 2.500 de copii cu diabet, iar incidența este de cinci cazuri noi la 100.000 de copii ai vârste între 0 și 15 ani, a declarat vinerea trecută, cu ocazia Zilei Mondiale a Diabetului, directorul Institutului de Diabet Zaharat, Nutriție și Boli Metabolice "Prof. dr. N. Păulescu", profesorul Constantin Ionescu-Târgoviște. "Anual descoperim un număr relativ mic de noi cazuri, însă suntem foarte îngrijorați de faptul că începe să crească și la copii prevalența diabetului de tip II, care apare în general la persoanele adulte.", a mai spus Ionescu-Târgoviște. Studiile internaționale arată că peste 200 de copii dezvoltă diabet de tip I zilnic. La copii frecvența acestui tip de diabet în România e mai mică decât media mondială, din păcate la tipul II de diabet e mai mare. In România, în 2007, s-au înregistrat în total 570.000 de cazuri, adică trei la sută din populația țării, dar specialiștii se așteaptă ca numărul să se dubleze în perioada 2010-2015. Astea sunt cifrele oficiale, cazurile înregistrate, însă, potrivit estimărilor, cifra reală a bolnavilor de diabet ar depăși 1.500.000 de persoane, ceea ce reprezintă un procent de aproximativ 9,4 la sută din populația adultă a țării. An de an numărul celor diagnosticați cu diabet a crescut, în 2006 cu 7000 de persoane, iar în 2007 cu 11.000 de persoane (în doar șase luni). "De altfel medicii care lucrează în serviciile de cardiologie sau neurologie care primesc urgențe de infarct miocardic sau accident vascular cerebral spun că 65- 70 la sută din acești pacienți au diabet fără ca ei să cunoască acest lucru. Profesorul Ionescu-Târgoviște susține că orice persoană peste 50 de ani trebuie să își facă o glicemie anual, riscul fiind mai mare în cazul persoanelor supraponderale, sau dacă provin dintr-o familie în care mai sunt cazuri de diabet, dacă e vorba de femei care au născut copii de peste patru kilograme, ori dacă sunt persoane sedentare, hipertensive. (A.S) Un transplant de măduvă a răpus virusul HIV Transplantul de măduvă, care a folosit celule stem prelevate de la un donator cu o imunitate genetică sporită împotriva maladiei SIDA, a vindecat un pacient german care avea virusul HIV, potrivit unei declarații dată publicității, miercuri, de medicii gemani. Pacientul este un american care locuiește în Berlin. El era bolnav de leucemie și a fost infectat cu virusul imunodeficienței umane care declanșează maladiia SIDA. Cel mai bun tratament împotriva leucemiei constă într-un transplant de măduvă, prin care simt prelevate celule stem de la un donator cu un sistem imunitar sănătos și sunt înlocuite celulele canceroase ale pacientului. Doctorii Gero Hutter și Thomas Schneider de la spitalul Berlin Charite au declarat că echipa medicală a căutat să preleveze această măduvă osoasă de la un donator care să prezinte o anumită mutație genetică, despre care oamenii de știință știau deja că ajută organismul să reziste în fața atacului virusului HIV. Această mutație afectează un receptor, denumit CCR5, pe care virusul HIV îl folosește pentru a intra în celule și a le infecta. Când medicii au găsit un donator care avea această mutație generică, au folosit măduva de la el pentru tratarea pacientului. Nu doar lencemia a vindecată, dar și virusul HIV a dispărut. "In prezent, la 20 de luni după succesul transplantului de măduvă, nu se mai detectează nicio urmă a virusului HIV în organismul pacientului", au declarat medicii germani. "Cu toate acestea, nu excludem posibilitatea ca virusul să fie încă acolo", a declarat Schneider. Cercetătorii se tem că această metodă nu va putea totuși să devină un tratament standard împotriva virusului HIV. Transplantul de celule stem din măduva osoasă sunt foarte riguros reglementate și extrem de periculoase, deoarece, pentru a se realiza, pacientul trebuie să aibă mai întâi propria măduvă osoasă complet distrusă. Pacienții riscă să moară din cauza celei mai mici infecții, deoarece nu mai au sistem imunitar până când celulele stem vor crește și le vor înlocui pe ale lor. In prezent nu există niciun tratament împotriva maladiei SIDA, fiind vorba despre o boală care este întotdeauna fatală. Anumite combinații de medicamente au reușit să stopeze evoluția virusului, uneori chiar sub nivelul detectabil, dar cercetările ulterioare au demonstrat că virusul HIV nu dispăruse niciodată din organism, ci stătea ascuns în anumite celule-rezervor din corp. Echipa condusă de Hutter a declarat că nu a mai fost detectată nicio urmă a virusului HIV în organismul pacientului de 42 de ani, dar că "acest virus este foarte viclean" și că "el poate mereu să revină". Mutația CCR3 a fost descoperită în cazul a 3% dintre europeni, potrivit specialiștilor. Aceștia au sugerat că viitoarele terapii genetice, folosind o tehnologie superioară celei din prezent, vor putea într-o bună zi să trateze toți pacienții infectați cu virusul HIV. (M.F)