Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1943 (Anul 57, nr. 1-51)

1943-01-01 / nr. 1

Celebrul orologiu vorbitor al Observatorului din Paris, care dă ora la telefon, funcționează ca un film vorbitor de metal. Ideea a fost reluată în America, pentru cinematograf; au apărut de curând filme opace, fâșii metalice înguste cu o grosime doar de 1/10 dintr’un milimetru și fabricate dintr’un aliaj special de aluminiu. Suprafața acestui film, puțin poroasă, reține sărurile de argint și formează imaginea fără să fie nevoe să se întrebuințeze gelatina sensibilizată; developarea și uscarea se fac în trei minute, filmul trecând printr’un cuptor la 200 grade. Pentru cinematografierea actualităților, formula este cum nu se poate mai bună. Afară de aceasta, filmul metalic fiind absolut neinflamabil, chiar în cazul uinei opriri bruște a aparatului de proecție, nu se întâmplă nici-un accident. Capul nostru, după părerea specialiștilor, are în mod normal 120.000 fire de păr, fieccare fir crește în medie cu 10 milimetri lunar, ceea ce corespunde unei creșteri totale de 1,200 km. și unei greutăți de 30 grame. Dacă cetățenii unei țări, cu o populație de 20 milioane de suflete, ar dori să cedeze patriei aceste 30 grame de păr lunar, ar însemna 600 tone de păr. Ispitiți de aceste cifre, tehnicienii au început să lucreze. In Franța, strângerea părului este făcută cu echipe de bicicliști. Parisul dă 30 tone de păr lunar, provincia 250. Defectul părului omenesc este faptul că firele alunecă unele peste altele, ceea ce face țesutul anevoios. După desinfectare și o spălare care produce o umflare considerabilă a firului, părul este amestecat cu 20% celofibră și apoi este țesut. Cu firele de păr se fabrică minunate cuverturi, calde și moi, pantofi, stofe pentru mobile, articole de voiaj și chiar haine de lucru. Judecând după luminozitatea fulgerelor și zgomotul tunetelor, suntem ispitiți să apreciem la cantități enorme energia unui nor încărcat cu electricitate. Un calcul foarte simplu dovedește însă că ne înșelăm. Se știe că lucrul săvârșit de energia electrică se exprimă în Kilowați-are o mașină de călcat de 250 wați (adică 1/4 dintr un kilowatt) de care ne servim timp de două ore, consumă 1/2 kilowatt-oră. In cazul fulgerului trebue să facem acelaș calcul. Energia unui fulger este formidabilă. Ea nu este de un sfert de kilowatt, ci de 15 miliarde de kilowatti. In schimb, durata sa reală este extrem de scurtă- ea atinge abia o milionime de secundă, înmulțiți 15 miliarde de kilowatti cu o milionime de secundă și veți obține aproape ...4 kilowați-oră. Cu alte cuvinte, energia desvoltată de un trăznet poate servi doar pentru prepararea mâncării unei familii de cinci persoane pentru toate cele trei mese. La 22 km. depărtare de Roma, aproape de Frascati, se construește „orașul astronomilor“, în jurul celui mai mare dbsar...tor.astronomic, al Europei, în clipa de față , în construcție. Clădirea principală, lungă de aproximativ 70 m, este terminată, împreună cu cupolele ei, dintre care cea mai mare are 10 m. înălțime și peste 15 m. diametru. In centru, un turn de 30 m. va cuprinde marele ecuatorial, a cărui greutate depășește 5 tone. „Orașul astronomilor“ va avea deasemeni cel mai mare telescop reflector al Europei, cu o oglindă având un diametru de 1,20 m. Clădirea centrală va cuprinde numeroase săli de lucru, o bibliotecă vastă, laboratoare și o sală de mari dimensiuni unde se vor putea întruni congresele astronomice internaționale. * In programul marilor lucrări pe care le va face Franța după război, un loc important îl ocupă „marea străpungere a Alpilor“ care nu poate fi realizată decât printr-un tunel sub Mont-Blanc. Rețeaua imensă de autostrăzi care trebue să lege Glasgow de Wladivostock, cere crearea unor mari lucrări: tuneluri sub Marea Mânecii, sub Gibraltar, sub Mont-Blanc și Bosfor. Pentru ce sub Mont-Blanc? Pentru ca dintre toți munții Alpi, Mont-Blanc este singurul care se găsește pe linia directă Paris-Roma și singurul care are baza cea mai îngustă. Tunelul va începe pe versantul francez în fața lui Chamonix și se va isprăvi pe versantul italian în valea Aosta. Lungimea sa totală va fi de 12,600 km.; intrarea franceză se va găsi la o altitudine de 1212 metri și ieșirea italiană la 1360 m. In partea franceză, geologii afirmă că terenul este format din 3 km. de roci șistoase urmate de roci granitice amestecate: înălțimea muntelui deasupra tunelului, de aproximativ 2000 metri, ne fac să ne gândim la presiunile de sdrobire care, la săparea tunelurilor Saint- Gothard și Simplon, au provocat catastrofe dar aceste probleme sunt astăzi rezolvate. Paralel cu această străpungere a lui Mont-Blanc se va deschide pentru circulația automobilelor una dintre cele două galerii care formează tunelul Simplon, cealaltă rămânând rezervată circulației feroviare. Cu greu putem crede că populația Statelor Unite atingea acum 100 de ani, cifra de 17 miloane de locuitori, mai exact, după o statistică publicată în 1840 — 17.068.666. Unele state, ca Wisconsin, și Iowa, neavând decât 30.945 și 43.112 locuitori, erau abia populate. Cel mai populat era New York-ul, cu 2.428.921 locuitori. Din această populație, albii reprezentau 14.139.218 suflete (7.249.276 bărbați și 6.939.942 femei) și 2.487.113 sclavi negri (1.246 408 bărbați și 1.240.705 femei). Pe teritoriul Uniunii existau 386.235 negri liberi (186.457 bărbați și 199.778 femei). * Proprietar: Soc. Anon. „Universul", adtor deleg. STELIAN POPESCU * adm. Str. Brezoianu 23-25, București Ziarul ȘTIINȚELOR » și al CĂLĂTORIILOR » București, str. Brezoianu 23-25, înscrisă sub Nr. 165 la Trib. Ilfov * Director și Redactor responsabil : Comandor A. NEGULESCU (MoșQeiamare). * Redacția și In tel. 3.30.10 * Alion. pe 12 luni: 600 lei; pe 6 luni: 310 lei. Exemplarul: 16 lei.