Żołnierz Wolności, październik 1969 (XX/232-258)

1969-10-10 / nr. 240

naa Dniem Wojska Polskiego DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 łalności organizacji w środowisku młodzieży robotniczej i zagadnieniach związanych z realizacją przez młodzież ZMS-owską uchwały II Plenum KC PZPR. W Związku Młodzieży Wiejskiej z absolwentami kilkunastu szkół oficerskich spotkali się sekretarze Zarządu Głównego ZMW; 'Witold .Gadomski i Jan Łysek, Przedstawiciele ZMW, oraz młodzi oficerowie mówili o sprawie jak najlepszego przygotowania młodzieży do pracy w rolnictwie, o poczynaniach organizacji w zakresie podnoszenia przez młodzież wiejską swoich kwalifikacji a także o działalności kulturalnej związku na terenie wsi. Wskazywano także na popularyzowanie wśród młodzieży wiejskiej chlubnych tradycji oręża polskiego. Absolwentów szkół oficerskich, którzy przybyli do siedziby Związku Harcerstwa Polskiego, serdecznie powitał Naczelnik ZHP — Wiktor Kinecki. Podkreślił on społeczne znaczenie szerokiej współpracy harcerzy z wojskiem. W czasie spotkania głos zabierali młodzi oficerowie WP, którzy w czasie nauki ■w szkole wojskowej działali również społecznie jako instruktorzy ZHP. Zwracali oni uwagę. Ze doświadczenia wyniesione z pracy z młodzieżą stanowię będą cenną pomoc w ich przyszłej pracy w wojsku. Młodzi oficerowie WP —- uczestnicy spotkań z przedstawicielami kierownictw organizacji młodzieżowych zostali obdarowani upominkami i wiązankami kwiatów. 12 października grupa żołnierzy 30 pułku zmechanizowanego w Rzeszowie uda się do Przemyśla i Birczy, gdzie na cmentarzach poległych żołnierzy w walkach z bandami UPA złożone zostaną kwiaty. W uroczystościach tych wezmą udział m. in. uczestnicy tych walk — kpt. Stanisław Kalinowski, mjr Bronisław Filipski oraz były dowódca batalionu 30 pz — kpt. rez. Henryk Bochenek. W dniach 3—10 bm. młodzież szkolna zwiedzała koszary, i sale historii oraz wysłuchała prelekcji odtworzonych z taśm magnetofonowych. W sobotę we wszystkich szkołach Rzeszowa odbędą się uroczyste apele z udziałem oficerów i żołnierzy garnizonu. Ponadto odbędzie się spotkanie z ob. Pisałową, uczestniczką walk z hitlerowskim okupantem. W okręgowej jednostce łączności uroczystości rozpoczną się promocją elewów, którzy złożyli już końcowe egzaminy. 30 żołnierzy uda się do Warszawy, gdzie podejmowani będą przez ZMS-owców ZWT, a w niedzielę odbędzie się uroczysty apel, na którym odczytane zostaną irt. in. rozkazy okolicznościowe. Wielu żołnierzy, podoficerów i oficerów otrzyma awanse, nagrody i wyróżnienia. Uroczyście świętować będą żołnierze 7 Kołobrzeskiego Pułku Zmechanizowanego w Lublinie, Podsumowano tam także realizację czynów społecznych. Dzięki żołnierskiej inicjatywie polepszyła się znacznie baza szkoleniowa. •t. sierż HENRYK JURZYSTA We Wrocławiu uroczysta akademia odbędzie się w sali okręgowego klubu oficerskiego, z udziałem dowództwa Śląskiego OW, przedstawicieli miejscowych władz partyjnych, państwowych, delegacji Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej oraz kadry, żołnierzy służby zasadniczej i rodzin wojskowych. W przededniu Święta Wojska Polskiego, 11 bm. delegacje wojskowe oraz społeczeństwa cywilnego złożą wieńce i wiązanki kwiatów na cmentarzu poległych żołnierzy polskich we wrocławskiej dzielnicy Oporów. 12 października na tymże cmentarzu, a także przy obelisku na placu Kościuszki żołnierze zaciągną honorowe warty. Tego samego dnia w godzinach popołudniowych na placu Wolności nastąpi uroczysta odprawa wart garnizonu wrocławskiego, po czym pododdziały z pocztem sztandarowym i orkiestrą przemaszerują ulicami śródmieścia. (Z. Fr.) T Wiele jednostek zaprosiło na dzień 12 października radzieckich towarzyszy broni. Uczestnicy walk powietrznych — weterani jednostek lotniczych spotykają się z młodzieżą szkolną, załogami zakładów pracy i pracownikami różnych instytucji. Odbywają się także spotkania w Zakładach Przemysłu Metalowego, ’ H. Cegielski w Poznaniu. W zakładach tych istnieje 9 Brygad Pracy Socjalistycznej im. ludowego Wojska Polskiego i Ludowego Lotnictwa Polskiego. Szturmowcy w Dniu Wojska Polskiego oddają do użytku pięknie urządzoną salę historii jednostki. W jednej z jednostek lotnictwa pomocniczego gen, bryg, pil. X. Krepśki dokona aktu 'wręczenia śżtanctaPu nadanego przez Radę Państwa. Jednostka ta ma szczególne zasługi w niesieniu pomocy społeczeństwu. Brała kilkakrotnie udział w akcjach ratowniczych i niesieniu pomocy w klęskach żywiołowych. Z okazji as rocznicy ludowego Wojska Polskiego w jednostkach lotniczych nadano wiele tytułów Kluczy Służby Socjalistycznej.- PSS oraz wyróżniono wielu oficerów i nodoficerów zawodowych, żołnierzy służby zasadniczej. W przededniu Dnia Wojska Polskiego na uroczystej zbiórce stanu osobowego jednostki zostaną im nadane te zaszczytne tytuły. W jednostkach organizowane sa wystawy oraz konkursv o tematvce rocznicowej. Na cmentarzysku Bohaterów Cytadeli Poznańskie) odbędzie sie canstrzyk i składanie wieńców oraz zaciągnięte zostaną warty honorowe. ppłk WŁ. KOZŁOWSKI Uroczyście obchodzą Święto LWP żołnierze i pracownicy cywilni Pomorskiego Okręgu Wojskowego. W czwartek odbyła się w BYDGOSZCZY — pod hasłem „Ludowe Wojsko Polskie na straży pokoju i socjalizmu” — akademia, na którą przybyli obok wojskowych i członków ich rodzin przedstawiciele społeczeństwa z sekretarzem bydgoskiego KW PZPR, Janem Przytarskim. Akademię zagaił dowódca Pomorskiego Okręgu Wojskowego, gen. dyw. Józef Kamiński. Stwierdził on, że żołnierze okresu nie będą szczędzić sił dla stałego umacniania obronności i dalszego rozwoju ludowej Ojczyzny. Uzyskanie dobrych wyników przez Pomorski Okręg Wojskowy w 1969 roku — roku szczególnie wytężonej pracy szkoleniowo-wychowawczej — jest rezultatem zarówno operatywnej pracy kadry dowódczej wszystkich szczebli jak i wysokiej świadomości obywatelskiej, zaangażowania ideowego i ofiarności żołnierzy. W imieniu społeczeństwa Pomorza, sekretarz KW, Jan Przytarski wyraził żołnierzom uznanie i wdzięczność za zrealizowanie wielu żołnierskich czynów na rzecz mieszkańców miast i wsi. Tego samego dnia w siedzibie dowództwa Pomorskiego Okręgu Wojskowego odbyło sie wreezenie odznaczeń państwowych i wojskowych oraz aktów nominacyjnych na wyższe stopnie oficerom, chorążym i podoficerom. Wśród odznaczonych znaleźli sie również zasłużeni, długoletni pracownicy cywilni administracji wojskowej. Aktu dekoracji dokonał gen. dyw. Józef Kamiński. (J. Fal) / W Służbie Inżynieryjno-Budowlanej WP 26 r ocziruća L WP.zh i ega się z finalnym etapem uroczystości 25-lecia PRL. W okresie poprzedzającym tę rocznicę w Szefostwie Służby i w podległych jednostkach panuje ożywiona atmosfera związana z intensyfikacją pracy szkoleniowej, produkcyjnej i partyjno-politycznej. W dalszym ciągu, szczególnie w najniższych ogniwach dowodzenia i w organizacjach młodzieżowych wyróżniający się dowódcy i aktyw żołnierski inicjują czyny oraz przedsięwzięcia o charakterze patriotyczno-wychowawczyra i kulturalno-oświatowym. Do szczególnie wyróżniających się w tym zakresie należy pododdział ppor. S. Rączki, który zrealizował podjęte czyny społeczne z okazji 25-lecia PRL na łączną sumę 250.000 zł. Na miano przodującego zasługuje pododdział por. J. Ziemki, który w br. jest najlepszym w jednostce pod względem dyscypliny, a zadania produkcyjne wykonuje w ponad 100 proc. Do aktywistów społecznych i ofiarnych dowódców należą: ppor. R. Kloc, kpi*. K. Kowalik, st. szer. J. Skoczylas i inni. W dwóch jednostkach odfoędzie się otwarcie klubów żołnierskich, wybudowanych z inicjatywy i przy znacznym udziale aktywu partyjnego i młodzieżowego tych jednostek,. Na szczególne podkreślenie zasługują patrole realizowane przez jednostki pod hasłem: „Pozdrawiamy weteranów II wojny światowej i ludowej partyzantki”, ..Zwiedzamy pomniki naszej Ojczyzny”, „Odwiedzamy działaczy MO i SR”, „Szlakami Rodła”, „Szlakami Smętka” itd. Uroczystości rocznicowe uświetnią akademie, koncerty, wieczornice i spotkania z weteranami II wojny światowej, ludowej partyzantki, działaczami MO i SR oraz młodzieżą. ppłk JAN LINKA Zaostrza sif híszpasisb-bryi/lski spér o Gibraltar Okręty hiszpańskie odpłynęły w czwartek rano w kierunku Ceuty, hiszpańskiej enklawy w Maroku. W porcie gibraltarskim znajduje się również około 12 brytyjskich jedno, stek morskich, w tym jeden lotniskowiec, NOWY JORK (PAP). W nocie przekazanej przez stałego przedstawiciela Wielkiej Brytanii przy ONZ lorda Caradona sekretarzowi generalnemu Narodów Zjednoczonych U Thantowi rząd brytyjski odrzuca oskarżenia Hiszpanii w sprawie skoncentrowania brytyjskich jednostek morskich w porcie Gibraltar. Lord Caradon powiedział ponadto, iż rząd brytyjski jest nadal gotów przeprowadzić rozmowy z władzami hiszpańskimi w sprawie Gibraltaru. Jak wiadomo w ostatnich dniach zaostrzył Sie poważnie spór o tę kolonię angielską, do której władze hiszpańskie roszczą sobie prawo. Zgromadzenie Ogólne NI zakończyło debato generalną NOWY JORK (PAP). Zakończyła się debata generalna na 24 sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych. Zabierali w niej głos przedstawiceUe 115 krajów. Prawie wszyscy uczestnicy dyskusji wyrażali poważne zaniepokojenie o losy świata i jego bezpieczeństwo. W związku z tym duże zainteresowanie wywołał zgłoszony przez ministra Spraw Zagranicznych ZSRR A. Gromykę projekt apelu do wszystkich państw świata. W kołach ONZ podkreśla się, że Związek Radziecki w br. był jedynym wielkim mocarstwem, które wystąpiło z szerokim, praktycznym programem rozwiązania zasadniczych problemów nurtujących ludzkość. Chociaż sprawa wojny w Wietnamie nie znajdowała się na porządku dziennym obecnej sesji ONZ, to Jednak nie było prawie żadnego mówcy, który by Jej nie poruszył. Zdecydowanie potępiono też na sesji zaborczą politykę Izraela na Bliskim Wschodzie. Prawie wszyscy delegaci zdecydowanie wypowiedzieli się za jak najszybszą likwidacją ognisk kolonializmu i rasizmu na południu Afryki, podkreślali, że istnienie kolonialnych i rasistowskich reżimów byłoby niemożliwe bez poparcia ze strony głównych mocarstw NATO. Przed startem „Apolło-12" na Księżyc NOWY JORK (PAP). W ośrodku lotów kosmicznych w Houston odbyła się w środę konferencja prasowa, w czasie której dyrektor lotu „Apollo-12” G. Griffin podał założenia oraz szczegóły programu lotu „Apollo-12”. Dwaj amerykańscy kosmonauci Ch. Conrad i A. Bean mają wylądować na Oceanie Burz w pobliżu miejsca, gdzie swego czasu wylądował łagodnie „Surveyor-3”. Jak wiadomo, jednym z zadań astronautów będzie przywiezienie na Ziemię niektórych części tego pojazdu. G. Griffin oświadczył, lż lot „Apollo 12”, który odbędzie się między 14 a 24 listopada br. będzie pierwszą próbą „docelowego” lądowania na Księżycu. IV bieżącym tygodnia w Wietnamie 209 żołnierzy straciły wojska reżimowe LONDYN (PAP). Partyzanci południowowietnamscy przeprowadzili w czwartek rano udany atak na obóz wojsk amerykańskich, zabijając 8 żołnierzy agresora i raniąc 16 — oświadczył amerykański rzecznik wojskowy w Sajgonće. W bieżącym tygodniu — Jak oświadczył rzecznik — wojska reżimowe straciły 209 żołnierzy. Amerykański rzecznik wspomniał również o innej akcji zbrojnej partyzantów południowowietnamskich, którzy wysadzili w powietrze pojazd amfibię w pobliżu potężnej bazy Da Nang. 4 marines zginęło a 2 odniosło rany. Również w delcie Mekongu w prowincji Kien Gian żołnierze armii narodowowyzwoleńczej dokonali wypadu na posterunek wojskowy żołnierzy reżimowych. W trakcie walk zadano poważne straty w ludziach i sprzęcie. PARYŻ (PAP). W czwartek odbyło się 37 posiedzenie paryskiej konferencji w sprawie Wietnamu. Przewodnicząca delegacji Tymczasowego Rządu Rewolucyjnego Republiki Wiet. namu Południowego, pani Nguyen Thi Binh oświadczyła, że Amerykanie nadal wydają rozkazy, by „utrzymać maksymalną presję wojskową” w Wietnamie Południowym. Pani Nguyen Thi Binh zwróciła uwagę, że USA wzmagają jednocześnie wojnę w Laosie i kontynuują prowokacje zbrojne przeciwko Kambodży, stwarzając napięcie na całym Półwyspie Indochińskim. STRAJKI i DEMONSTRACJE robotnicze we Włoszech RZYM (PAP). W środę w Mediolanie odbyły się potężne demonstracje robotnicze. Wyszli na ulice pracownicy zakładów opon samochodowych należących do spółki „Pirelli Rubber”. Pochód demonstracyjny zorganizowali także robotnicy zakładów chemicznych. Ruch uliczny w mieście został sparaliżowany. Doszło do starć między policją . strajkującymi robotnikami. W środę 24-godzinny strajk powszechny objął miasto Térni. Został on zorganizowany przez związki zawodowe. Strajk ma podłoże ekonomiczne. Plenum Czeskiej Rudy Zmęzków Ztnmdowytb Ludzie pracy CSRS odcinają się od tendencji antysocjalistycznych PRAGA (PAP). Piąte plenum Czeskiej Rady Zwiiązków Zawodowych zakończyło swoje obrady przyjęciem rezolucji w sprawach politycznych, organizacyjnych i kadrowych. Rezolucja stwierdza, że rośnie liczba ludzi pracy, którzy stopniowo, zapoznając się dokładnie z wydarzeniami przeszłości, odcinają się od sił prawicowych i antysocjalistycznych. Wysoko oceniono inicjatywy produkcyjne różnych oddziałów klasy robotniczej. Rezolucja odcięła się od tych decyzji podjętych w minionym okresie oraz takich dokumentów ruchu związkowego z roku 1968, które miały charakter antypartyjny i antysocjalistyczny. W rezolucji stwierdza się, że niektóre uchwały czeskiego ruchu związkowego z okresu od stycznia 1968 roku były namacalnym przejawem nadużywania ruchu związkowego przez siły prawicowe. Redakcja dziennika ruchu związkowego „Prace” — jak stwierdza rezolucja — była w owym okresle przedstawicielem sił prawicowych. Czeska Rada Związków Zawodowych przyjęła dymisję czterech członków, m. in. Vlastimüa Tomana, przedstawiciela Związku Zawodowego Metalowców. Odwołano zaś ze stanowiska członków Czeskiej Rady Związków Zawodowych pięciu działaczy, m. in. F. Kriegla. Draia 8 bm. odbyło się posiedzenie rządu czechosłowackiego pod przewodnictwem premiera O. Czernika. Tematem były sprawy gospodarcze. Prasa czeska opublikowała artykuł członka prezydium KC KPCz i przewodniczącego Biura do Kierowania_ Pracą Partyjną na Ziemiach Czeskich L. Sztrougala na temat realizacji uchwał wrześniowego plenum KC KPCz. Autor stwierdza, że proces odnowy rzeczywistych wartości teorii marksistowsko-leninowskiej i zasad socjalistycznego budownictwa, które prawica starała się zdyskredytować i które wyklinała, będzie najtrudniejszy. Świadomość społeczeństwa była bowiem przeszło rok nie tylko pod wpływem propagandy rewizjonistycznej i antysocjalistycznej, lecz można by rzec, że była przez tę propagandę miażdżona. Nie można więc oczekiwać, że usuniemy natychmiast skutki tych procesów. L. Sztrougal stwierdza, że należy zachować cierpliwość w stosunku do wszystkich uczciwych ludzi i pozyskiwać ich przede wszystkim poprzez czyny. Głównie praktyczne wyniki nowej polityki KPCz przyczynią się do przeobrażenia świadomości społecznej, skażonej nalotem rewizjonistycznym. Minister Pracy i Opieki Społecznej Czeskiej Republiki Socjalistycznej Ed. Hamernik w wywiadzie udziełonym czeskim dziiennikarzom wypowiedział się na temat zadań jego resortu. Stwierdził on, że główną troską jest sprawa umocnienia dyscypliny pracy. Zgodnie z danymi uzyskanymi przez resort, w przemyśle budowy maszyn wykorzystuje sie zaledwie 50 do 3o proc. czasu pracy, w budownictwie — zaledwie 55 do 70 proc., w przedsiębiorstwach montażowych — około 40—65 proc. Niezbędne jest więc powzięcie takich kroków, które zlikwidują niezdrowe zjawiska marnotrawstwa czasu pracy, zwłaszcza że równolegle ujawnia się brak siły roboczej. Nieodzowne będzie zastosowanie środków konkretnych niepopularnych. a. * Śmiały wypad komandosów egipskich DOKŁADNE ROZPOZNANIE izraelskich stanowisk bojowych Francja utrzyma embargo na dostawy broni dla Izraela KAIR (PAP). W nocy z środy na czwartek siły zbrojne ZRA dokonały najbardziej pokazowej operacji, przeciwko wojskom agresora w okresie ostatnich dwóch lat. 250 komandosów, podzielonych na kilkanaście samodzielnych zespołów, wyruszyło o zmroku w głąb linii wroga, mając za zadanie rozpoznanie jego stanowisk bojowych. Komandosi ustalili, gdzie znajdują się stanowiska artylerii, czołgów, wyrzutni rakietowych, gdzie nieprzyjaciel zgromadził amunicję i materiały pędne. Ustalono też przebieg linii obronnych agresora na głębokości kilku km. Śmiała operacja zadziwiła zachodnich specjalistów wojskowych sprawnością i szybkością, z jaką została przanrowadzona. Gdy słońce zaszło, do wschodniego brzegu Kanału Sueskiego podpłynęły cicho pontony komandosów i żołnierzy *RA omijając posterunki obserwacyjne wroga, przedostali się poza pierwszą linię rowów strzeleckich. Operacja była prowadzona równocześnie na całej długości kanału od Suezu aż do Port Sairtu. Po pomyślnym wykonaniu zadania bojowego bohaterscy żołnierze ZRA powrócili na swe stanowiska wyjściowe. Również i tym razem zdołali tak sprawnie przepłynąć Kanał Sueski, że nieprzyjaciel nie zauważył ich powrotu i nic ostrzeliwał płynących pontonów. Jak podał rzecznik wojskowy w Ammanie, w środę o godz. 22.15 czasu lokalnego artyleria izraelska otworzyła ogień na pozycje jordańskie w rejonie Urn Sudra na północ od mostu emira Mohameda. W czasie wymiany strzałów, która trwała pół godziny, po stronie jordańskiej nie zanotowano żadnych strat. KAIR (PAP). Władze izraelskie nasilają kampanię terroru i represji wobec ludności na okupowanych terenach arabskich. KAIR (PAP). Ambasador Francji w Kairze Puyaux oświadczył w czasie spotkania z doradcą prezydenta ZRA do spraw zagranicznych Fauzlm, że Francja nie zmieni swego stanowiska w sprawie embarga na dostawy broni do Izraela. PARYŻ (PAP). Rzecznik dowództwa Palestyńskiej Walki Zbrojnej podał w czwartek w Ammanie komunikat, że partyzanci z Al Assifa w ubiegły wtorek przeprowadzili atak na izraelski posterunek wojskowy w pobliżu Szuaidi w południowej części doliny Jordanu, siadając poważne straty siłom wroga. W trakcie walki żołnierze izraelscy użyli ciężkiej artylerii. KAIR (PAP). Ammański dziennik „Ad-Difaa” informuje w czwartek, że władze izraelskie wydały decyzję przyłączenia do Jerozolimy pobliskiej wsi El-Eeissawia, traktując ją jako część terytorium izraelskiego. Decyzja wchodzi w życie 26 bm. Mieszkańcy wsi mogą opuścić swe domostwa, jeśli nie zgadzają się z decyzją okupacyjnych władz izraelskich. KAIR (PAP). Jak donosi agencja MENA, Jordania wystąpiła z prośbą do Międzynarodowego Czerwonego Krzyża o zmianę niektórych artykułów IV* Konwencji Genewskiej o traktowaniu osób cywilnych na terytoriach okupowanych, jeńców wojennych i ludności cywilnej w czasie wojny. Rozmowy wiceministra J. Wirvewicza w Waszyngtonie NOWY JORK (PAP). Przebywający w Waszyngtonie wiceminister Spraw Zagranicznych Józef Winiewicz złożył w dniu 8 bm. wSzytę zastępcy sekretarza stanu do spraw politycznych Alexis Johnsonowi, z którym odbył rozmowę na temat konferencji europejskiej i innych spraw. interesujących oba rządy. Wiceminister Winiewicz odbył również rozmowę z podsekretarzem stanu w departamencie handlu, Kennethem Davisem. W obu spotkaniach wiceministrowi Winlewiiczowi towarzyszył ambasador PRL w Waszyngtonie, Jerzy Michałowski. W dniu 9 Ihm. wiceminister Winiewicz odbył w salonach ambasady spotkanie z grupą amerykańskich publicystów i komentatorów. Rozmowy ministrów spraw zagranicznych ZSRR I Francji MOSKWA (PAP). W czwartek rozpoczęły się w Moskwie rozmowy pomiędzy ministrem Spraw Zagranicznych ZSRR Andrejem Gromyko i ministrem Spraw Zagranicznych Francji Moris Maurice Schumanem, przebywającym w Moskwie na zaproszenie rządu radzieckiego z wizytą oficjalną. Podczas spotkania dokonano wzajemnej wymiany poglądów na temat niektórych aktualnych problemów międzynarodowych, będących przedmiotem zainteresowania dla obydwu stron. Rozmowy upłynęły w serdecznej ł przyjaznej atmosferze. Oświadczenie rządu KRL-D przeciwka imperializmowi amerykańskiemu PHENIAN (PAP). Rząd Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokra. tycznei ogłosił memorandum w zrwiązku z propozycją krajów socjalistycznych i wielu krajów Azji i Afryki omówienia na 24 sesji Zgromadzenia Ogólnego NZ sprawy wycofania wojsk amerykańskich okupujących Koreę Południową oraz sprawy rozwiązania „Komisji ONZ d/s Zjednoczenia i Odbudowy Korei”. Tak zwane wojska ONZ — czytamy w memorandum — są wojskami agresywnymi imperiatzmu amerykańskiego, a „Kom’s.ia ONZ d/s Zjednoczenia i Odbudowy Korei” jest narzędziem agresji imperial'zmu amerykańskiego Memorandum przytacza konkretne fakty świadczące o tym, że USA kontynuują w Korei Południowej przygotowania wojenne i nie zaprzestają prowokacji przeciwko KRL-D. W okresie od stycznia do października br. zarejestrowano około 7.570 przypadków naruszenia przez stronę amerykańską porozumienia o rozejmie w Korei Imperialiści amerykańscy — podkreśla memorandum — powinni natychmiast położyć kres wrogim prowokacjom przeciwko KRL-D i bez żadnych warunków wycofać swe agresywne wojska z Korei Południowej Rząd KRL-D wzywa do uchylenia wszystkich bezprawnie uchwalonych w ÓNZ „rezolucji” i do wyeliminowania raz na zawsze bezprawnej dvskusii nad sprawą koreańską w ONZ. ©sSitafezHtn® skradziony samodiód z (siankiem wybuchowym (PAP). W czwartek rano odnaleziony został samochód ciężarowy marki „Star”, który w nocy z 7 na 8 bm. skradziony został przez nieznanych sprawców na jednej z ulic przedmiejskich Włocławka. Ładunek samochodu składał się % materiału wybuchowego o znacznej sile niszczącej. Ciężarówka odnaleziona została w centrum Włocławka, mniej więcej 3 km od miejsca skąd ją zabrano. Ekspertyza przeprowadzona niezwłocznie przez organa milicji wykazała, że niebezpieczny ładunek „Stara” nie został naruszony. Sprawcy porwania wozu rozbili szybę w szoferce, aby móc otworzyć drzwi ciężarówki. Do odnalezienia „Stara” z niebezpiecznym ładunkiem przvczvnili sie mieszkańcy Włocławka, którzy dostarczyli MO cennych informacji. Trwa energiczne śledztwo w celu wykrycia sprawców. =h: sim. 2 :..........................-•............. Udaremnienie zamachu stanu w Burundi LONDYN (PAP). Jak donosi agencja Reutera ze stolicy Burundi, Bujumbura, prezydent tego kraju M. Micombero oświadczył w czwartek, iż udaremniono próbę zamachu stanu w tym kraju. Według prezydenta Micombero, organizatorami nieudanego przewrotu były osoby cywilne oraz wojskowe. Wśród niedoszłych zamachowców znajdowało się kilku b. ministrów. Prezydent powiedział, że wszyscy uczestnicy przygotowywanego spisku zostali już aresztowani, a rozprawa przeciwko him będzie odbywała się publicznie. Wprawdzie nie powiedział on wyraźnie na kiedy przygotowywano zamach stanu, lecz według doniesień prasy belgijskiej pod koniec września miano tam przeprowadzić szereg aresztowań w związku z przygotowywanym spiskiem. Kuźnie zbrojeniowe w NRF BONN (PAP). Korespondent TASS w Bonn, W. Winogradów pisse o intensywnym wyścigu zbrojeń forsowanym przez koncerny przemysłowe NRF. Wartość programu budowy serii nowych samolotów wojskowych (realizowanego przez NRF łącznie z W. Brytanią j Włochami) szacuje sdę na 200 mld marek zachodnioniemieckich. Dziennik „Die Welt” podkreśla, że jest to największy w okresie powojennym program zbrojeniowy w Europie zachodniej. Lwią część zamówień realizuje koncern „Messerschmidt — Belkow — Blom” i monachijskie towarzystwo budowy silników „Motoren und Turbinen Union”. 600 samolotów otrzyma Bundeswehra. Zastąpią one aparaty typu „Starfighter” 1 „Fiat”. Niedawno bońskle Ministerstwo Obrony złożyło w koncernie „Messerschmidt” zamówienie na dodatkową dostawę 50 samolotów typu „Starfighter”. Wartość tego zamówienia szacuje się na przeszło 160 min marek. Pierwsze samoloty z tej partii Bundeswehra otrzyma na początku 1970 r. Pełną parą pracują zachodnioniemieckie fabryki czołgów. Według doniesienia dziennika „Sueddeutsche Zeitung” przeszło 2 tys. 40-tonowych czołgów typu „Leopard” zeszło z taśm fabryk monachijskiego koncernu „Krauss — Maffei A. G”. Koncern ten przekształcił się w kuźnię zbrojeniową nie tylko Bundeswehry, ale także sił zbrojnych innych państw bloku NATO: Holandii, Belgii, Norwegii. W Niemczech Zachodnich tworzy się specjalne wspólne biura projektowe kilku koncernów dla opracowania nowych rodzajów sprzętu wojskowego. Według doniesień pisma „Sueddeutsche Zeitung”, koncerny „AEG Telefunken”, „Rheinmetal”, „Siemens” i „Krauss — Maffei A. G.” pracują na przykład nad wspólnym projektem nowego typu czołgu. Z KRAJU MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI A. SIMONEN GOŚCIEM MIN. S. JĘDRYCHOWSKIEGO Minister Spraw Zagranicznych Stefan Jędiry chowski przyjął 9 bm. przebywającego w Polsce z oficjalną wizytą ministra Sprawiedliwości Finlandii Aarra Simonena i odbył z nim rozmowę. WICEPREMIER E. SZYR PRZYJĄŁ DELEGACJĘ ORGANIZACJI SOLIDARNOŚCI AFRO-AZJATYCKIEJ 9 bm. przewodniczący Polskiego Ko« mitetu Solidarności z Narodami Azji 2 Afryki, wicepremier Eugeniusz Szył przyjął przebywającą w Polsce, na zaproszenie komitetu — delegację stałego sekretariatu Organizacji Solidarności Afros-Azjatyckiej w Kairze. Delegacji przewodniczy sekretarz generalny tej organizacji — Youssef el Sebai, POWRÖT K. BANACHA Z BERLINA W czwartek powrócił z Berlina do Warszawy wiceprezes NK ZSL, członek Rady Państwa, wiceprezes Zarządu Głównego ZBoWiD, Kazimierz Banach, Brał on udział w obchodach 20-lecia NRD z ramienia Międzynarodowej Federacji Ruchu Oporu (FIR) i Zarządu Głównego ZBoWiD. ZE ŚWIATA ......■ ...i iiuiii. ■iimiTunrTrii imiininiim ir im—ni im n mii iirinminn KONSERWATYŚCI BRYTYJSCY OBRADUJĄ Na odbywającej się w Brighton konferencji brytyjskiej partii konserwatywnej, były minister Quintin Hogg, który wrócił właśnie z Belfastu i Londonderry oświadczył, że partia powinna poprzeć sprawę reform społecznych i ekonomicznych w Irlandii Północnej. Kogg występował jako rzecznik partii d.s. wewnętrznych. Jednocześnie Hogg jest zdania, że w Irlandii Północnej należałoby zreorganizować siły policyjne na wzór angielski. NEGOCJACJE Z ZSRR TEMATEM POSIEDZENIA NARODOWEJ RADY BEZPIECZEŃSTWA USA W środę wieczorem prezydent Nixon przewodniczył posiedzeniu narodowej Rady Bezpieczeństwa. Przedmiotem dyskusji była sprawa przyszłych negocjacji z ZSRR w kwestii ograniczenia strategicznych zbrojeń nuklearnych. ŚWIĘTO STOLICY DRW Dziś przypada 15 rocznica wyzwolenia Hanoi spod władzy francuskich kolonizatorowi Datę tę naród wietnamski obchodzi jako ważne wydarzenie w historii Demokratycznej Republiki Wietnamu. Dzisiejsze Hanoi to polityczne, przemysłowe i kulturalne centrum republiki. Ponad 200 przedsiębiorstw znajdujących się w stolicy daje trzecią część całej produkcji przemysłowej DRW. Liczebność klasy robotniczej Hanoi w ostatnich 15 latach wzrosła 35 razy. SPRAWA RAKIET WIELOGŁOWICOWYCH Jak donosi AP, podkomisja spraw zagranicznych Izby Reprezentantów oświadczyla w czwartek, że Stany Zjednoczone powinny traktować jako pilną sprawę wstrzymania prób z wielogłowicowymi pociskami balistycznymi podczas rozmów rozbrojeniowych jakie mają się odbyć ze Związkiem Radzieckim, Delegacja Zgromadzenia Ludowego Bułgarii przybyła do Polski (PAP). W czwartek przybyła do Warszawy, z oficjalną wizytą, na zaproszenie Sejmu PRL, delegacja Zgromadzenia Ludowego Ludowej Republiki Bułgarii. Na czele delegacji stoi przewodni« czący Biura Zgromadzenia Ludowego LRB, przewodniczący Bułgarskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej prof. S. Ganowski. Na lotnisku Okęcie gości bulgar« skich serdecznie witali m.in. Marszałek Sejmu — Cz. Wycech i wicemarszałek Sejmu — J. K. Wende. Rozmowy prezydenta Tanzanii w Moskwie MOSKWA (PAP). W czwartek toczyły się nadal na Kremlu rozmowy radziecko-tanzanijskie, w toku których nastąpiła wymiana poglądów na temat aktualnych problemów międzynarodowych, stanowiących przedmiot zainteresowania obu stron. Omawiano także zagadnienia związane z rozwojem i zacieśnieniem stosunków radzieckotanzańijskich. Ze strony radzieckiej w rozmowach brali udział — przewodniczący prezydium Rady Najwyższej ZSRR, N. Podgórny, pierwszy zastępca przewodniczącego Rady Ministrów, K. Mazurów, minister Spraw Zagranicznych, A. Gromyko i inni, a ze strony tanzanijskiej — prezydent Tanzanii, j. Nyerere, minister Gospodarki i Planowania, P. Bornani, minister Spraw Zagranicznych, S. Mhando i minister Rolnictwa R. Abdulla. ZASŁUŻENI w krzewieniu obronności i patriotyzmu DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 W dziesiątkach tysięcy wykładów, prelegenci Ligi upowszechniała wiedze o współczesnej wojnie, o środkach obrony i samoobrony niezbędnych dla zachowania życia. Nie była to przecież i nie jest działalność nastawiona tylko na obronę bierna — Liga Obrony Kraju współuczestniczy w organizowaniu terenowych i zakładowych oddziałów samoobrony, których celem jest ochrona własne^ dzielnicy, zakładu, wsi. Wedle obowiązujących obecnie praw. oddziały te sa jednostkami militarnymi Liga wnosi materialny, bezpośredni wkład w zwiększenie gotowości obronnej i sił armii czynnej — w klubach i na kursach szkolą się bezpośrednio dla potrzeb sil zbrojnych — kierowcy samochodowi, płetwonurkowie, radiotelegrafiści i inni specjaliści, tak niezbędni w nowoczesnej armii. Kluby krzewiące umiejętności obronne dają jednocześnie okazję do aktywnego wypoczynku i rozwoju zamiłowań — mam tu na myśli modelarstwo, sporty wodne i inne. — XXV-lecie skłania do spojrzenia wstecz, ale jest też okazją dla określenia przyszłości. Czym zamierza się zająć Liga w naj-, bliższym czasie? Í — LOK pragnie nadal przygotowywać młodzież do pełnienia służby wojskowej. Oczywiście, prócz wyrabiania nawyków dyscypliny i przekazywania wiedzy technicznej, zaszczepiać będziemy młodym ludziom wzory i kult dla tradycji. W obu nurtach działalności pozostajemy wierni idei dobrego przykładu i rzetelnej wiedzy. Upowszechniać bedzie nadal sporty obronne, wyrabiające hart i tężyznę fizyczną a jednocześnie kształtujące pożądane cechy charakteru. Nasze tradycyjne imprezy — zawody kościuszkowskie. walterowskie, nasycimy głęboką motywacją polityczna. Liga zamierza pełniej dotrzeć do wyższych uczelni, do środowisk inteligencji, dla których sprawy obronności nie sa ani obce ani obojętne, a których aktywne i pełne uczestnictwo we froncie wychowania patriotycznego jest nieodzowne. / Liga Obrony Kraju jest dziś orgai,nizacjg~masową, liczy obecnie 2 250 rys, człon row. Istnieją nadal ogromne możliwości dalszego powiększenia szeregów organizacji jak i zwiększenia zasięgu działania. wielotysięczny aktyw społeczny LOK — sekretarze komitetów nartyjnvch. przewodniczący rad narodowych, działacze związkowi, młodzieżowi, wojskowi i rezerwiści, daia Lidze Obrony Krain gwarancję skutecznego podjęcia nowych zadań. I im to właśnie z okazji XXV-lecia LOK. należa sic szczególnie srorace podziękowania za ofiarną działalność w szeregach Ligi na rzecz obrony naszego krain. Rozmawiała: IGA GIZlNSKA Przejście dudecji de opozycji Przetarg tek ministerialnych trwa BONN (PAP). Opierając się na oficjalnych enuncjacjach polityków chadeckich oraz licznych komentarzach prasowych przyjąć należy — że zachodnioniemieckie partie chadeckie już prawie całkowicie pogodziły się z faktefn przejścia w nowym Bundestagu do roli opozycji. Zaakcentował to szczególnie mocno przewodniczący frakcji CDU/CSÜ R. Barzel jak i premier rządu krajowego w Palatynacie Nadreńskim, Helmut Kohl. Rozważania na temat nowej obsady ministerstw w przyszłym rządzie koalicyjnym SPD-FDP są nieustannym tematem rozmów w kołach politycznych Bonn. Pewne wydaje się, iż nie ulegnie zmianie obsada czterech ministerstw pozostających dotychczas w rękach socjaldemokratów: Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Komunikacji, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa d/s Wsnólpracy Gospodarczej z krajami rozwijającymi się. Trzy ministerstwa, zgodnie z porozumieniem międzypartyjnym, otrzymać mają wolni demokraci. Są to: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Wyżywienia i Rolnictwa. W tej chwili ńie są jeszcze pewne obsady pozostałych ministerstw, tj. Ministerstwa dla Spraw Ogólnoniemieckich, Ministerstwa Finansów. BONN (PAP). Prezes zachodnioniemieckiej Izby Przemysłowo- Handlowej (DIHT) Otto Wolff von Amrongen, który od czasu wybrania na to stanowisko dużo uwagi poświęca możliwości rozwinięcia stosunków gospodarczych NRF z krajami wschodnioeuropejskimi, poruszył ten temat również w swoim przemówieniu na zebraniu przedstawicieli wielkich mocarstw przemysłowych i handlowych w Wuerzburgu. Wolff wypowiedział się przede wszystkim za rozgraniczeniem problematyki gospodarczej! i politycznej w stosunkach miedzy NRF a krajami Europy wschodniej. —..........- •=- 1 ■ ............._= Zk®iBsS<ssrx 1UD®*m&Śs* ma1 2/f©j