Żołnierz Wolności, styczeń 1970 (XXI/1-26)

1970-01-14 / nr. 11

OGÓLNOEUROPEJSKA liassfereEs’a bezpieczeństwa winna być zwołana jak najszybciej DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 — a mianowicie sprawę zapewnienia bezpieczeństwa europejskiego — a jednocześnie są dostatecznie konkretne, by można było powziąć odpowiednie decyzje, które mogłyby się przyczynić do realizacji tego celu. Związek Radziecki i inne kraje socjalistyczne — oświadczył L. Zamiatin — są gotowe rozważać także inne propozycje zmierzające do konkretnego przygotowania konferencji ogólnoeuropejskiej. ZSRR 1 kraje socjalistyczne oświadczyły to wyraźnie na naradzie w Pradze. Rząd radziecki, tak jak poprzednio, jest gotów do dalszej wymiany poglądów z innymi państwami, zarówno na podstawie dwustronnej, jak też na innej podstawie — aby przyczynić się do jak najszybszego zwołania konferencji. Następnie L. Zamiatin podkreślił, że dyskusję na brukselskiej sesji rady państw Paktu Północnoatlantyckiego dotyczącą konferencji ogólnoeuropejskiej, cechował brak jednomyślności uczestników. Sformułowania deklaracji brukselskiej sesji rady NATO mogą być interpretowane W różny sposób. W deklaracji — Jak widać — występuje linia tych kół NATO, przede wszystkim pozaeuropejskich, które zapatrują Sie z obawa na perspektywo złagodzenia napięcia w Europie oraz na perspektywę rozwoju współpracy ogólnoeuropejskiej i dlatego szukają sposobów utrudnienia przygotowania i odbycia konferencji — stwierdzi! L. Zamiatin. Pewne kola chciałyby przesunąć prace projektowanej konferencji na tory rozmów między dwoma ugrupowaniami wojskowymi — paktem Północnoatlantyckim i Układem Warszawskim. Jeśli chodzi o rząd radziecki wychodzi on z założenia, że w przygotowaniach do konferencji ogólnoeuropejskiej i w jej odbyciu państwa neutralne Europy są powołane do odegrania ważnej roli. Odpowiadając na pytania dziennikarzy w sprawie rokowań radzieckó-chińskich kierownik departamentu prasy MSZ ZSRR L. Zamiatin oświadczył m. in.: — Jak wiadomo, przewodniczący delegacji radzieckiej wrócił właśnie do Pekinu, Rozmowy trwają i podsumowywanie ich wyników byłoby przedwczesne. Cele polityki ZSRR w stosunku do Chin zostały przedstawione w przemówieniu sekretarza generalnego KC KPZR L. Breżniewa na Międzynarodowej Naradzie Partii Komunistycznych i Robotniczych w Moskwie. Delegacja radziecka, prowadząca rozmowy w Pekinie, kieruje się tymi celami. Jak podaje moskiewski korespondent PAP, red. P. Ziarnik, najwięcej pytań dotyczyło spraw związanych ze zwołaniem konferencji ogólnoeuropejskiej. Korespondent PAP zapytał L. Zamiatina, czy poza punktami ustalonymi na naradzie ministrów Spraw Zagranicznych w Pradze przewidziane są — po odpowiedniej dyskusji między naszymi krajami — ewentualne inne punkty porządku dziennego konferencji? Rzecznik radzieckiego MSZ odpowiedział że — jak wynika z praskiego oświadczenia ministrów Spraw Zagranicznych — wysunięte dwa punkty programu są najbardziej odpowiednie, aby rozważyć najważniejsze problemy, które prowadziłyby do rozwiązania problemu bezpieczeństwa europejskiego. Jeśli inne państwa zechcą zgłosić inne sprawy, to — lak wynika z oświadczenia praskiego — państwa socjalistyczne gotowe są nodjąć wymianę poglądów na ten temat. W odpowiedzi na inr.e pytania L. Żarn' a tin wypowiedział, się na temat propozycji NRD w sprawie uregulowania stosunków miedzy obu państwami niemieckimi. NRD — oświadczył — wystąpiła z pożyteczną i ważną inicjatywa. Propozycja Waltera Ulbriehta dotyczy ważnych problemów, które interesują nić tylko państwa niemieckie, ale i inne państwa europejskie. W obecnych warunkach stosunki między obu państwami niemieckimi powinny rozwijać się tylko na ogólnych zasadach norm życia międzynarodowego. Rzecznik MSZ poinformował, że rząd radziecki gotów jest widzieć Stany Zjednoczone jako uczestnika konferencji ogólnoeuropejskiej. Rząd Stanów Zjednoczonych został o tym stanowisku radzieckim poinformowany drogą dyplomatyczną, na dwa tygodnie przed sesją rady NATO w Brukseli. L. Zamiatin dodał, te podobne stanowisko w sprawie udziału USA \V konferencji zajmują także Inne kraje socjalistyczne. W sprawie zamierzonego odbycia posiedzenia frakcji Bundestagu w Berlinie Zachodnim L. Zamiatin stwierdził, że rząd radziecki nigdy nie akceptował i nie akceptuje podobnych poczynań. Jeżeli chodzi o termin zwołania konferencji, to — jak oświadczył L. Zamiatin — w przekonaniu rządu radzieckiego możliwe jest jej odbycie w pierwszej połowie bieżącego roku, jeśli wszystkie państwa dołożą starań w tym kierunku. Rząd radziecki i rządy innych krajów socjalistycznych gotowe są prowadzić rozmowy z innymi państwami na wszelkie tematy związane ze zwołaniem konferencji, co dotyczy również i terminu jej odbycia. Odpowiadając na pytanie w sprawie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Azji L. Zamiatin podkreślił. że wysunięta przez Związek Radziecki idea stworzenia systemu bezpieczeństwa zbiorowego znalazła szeroki oddźwięk w krajach azjatyckich i jest obecnie rozważana przez rządy tych krajów. W sprawie radziecko-amerykańskich rozmów rozbrojeniowych L. Zamiatin oświadczył, że rząd radziecki odnosi się pozytywnie do wyników wstępnych rokowań w Helsinkach. W odpowiedzi na pytania dziennikarzy Leonid Zamiatin zdementował doniesienia amerykańskiego komentatora Alsopa, jakoby Związek Radziecki zmienił swoje stanowisko w sprawie Bliskiego Wschodu. Alsop niesłusznie interpretuje stanowisko radzieckie — powiedział Zamiatin — w związku z tzw. formułą Rodos. Wiadomo, że formula Rodos pojawiła się w 1949 roku w czasie zawierania umowy egipsko-izraelskiei ,w sprawie zawieszenia broni. Tekst jej zostai uzgodniony za pośrednictwem przedstawicieli ONZ. Sens jaki przypisuje się tej formule obecnie, wynika z oświadczeń przedstawicieli Izraela, którzy utrzymują, że rokowania na Rodos były rzek*omo „bezpośrednimi” rokowaniami. MORDERCY rodźmy Ysbbnskkh w dąż nie imńl (B) NOWY JORK (PAP). Trwające już ppnad tydzień śledztwo w sprawie okoliczności bestialskiego Zamordowania amerykańskiego działacza związkowego Josepha Yablońskiego i członków jego rodziny nic przyniosło żadnych rezultatów. W wyjaśnieniu okoliczności zabójstwa nie zanotowano najmniejszego postępu •- oświadczył kapitan policji pensylwańskiej G. Snyder, który kieruje grupą śledczą. 4 OSOBY ZABITE w tragicznym wypadku drosowyn (A) (PAP) W miejscowości ł.ęki pomiędzy Kętami i Oświęcimiem w wo.i. krakowskim miało miejsce zderzenie dwóch autobusów PKS Wskutek niegroźnej kraksy pasażerowie autobusów powychodzili na jezdnię. W tym momencie niespodziewanie nadjechały 2 następne autobusy, z których jeden, jak się przypuszcza na skutek gołoledzi i mgły, najechał na stojących ludzi w wyniku czego 4 osoby poniosły śmierć. W katastrofie zginęli: 19-Ietnl Stanislaw Gibas, 20-letni Adam Socala (obaj z Sułkowic), 32-letni Stanisław Szewczyk z Choc%na i 30-letni Antoni Jaromin z Międzybrodzia Bialskiego. 4 osoby doznały cięższych obrażeń ciała i przebywają w szpitalu w Oświęcimiu. Ochotnicza rekrutacja trwa DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 szym, trwającym sześć miesięcy, żołnierze przechodzą przeszkolenie początkowe w ośrodkach szkolnych, w czasie którego przygotowywani są do pełnienia określonych funkcji w wojsku. W okresie drugim pełnią służbę wojskową na określonych stanowiskach i wykonują zadania przewidziane programami szkolenia wojskowego i zawodowego. . .Szkoleok* zawodowe odbywa się w -zasadniczych szkołach zawodowych przy ;• ednostk»cu wojskowych. Nauka oparta .»est na programie Ministerstwa Oświaty ; Szkolnictwa Wyższego, podobnie jak w tego “typu szkołach cywilnych. Program nauczania realizowany jest w ciągu trzech lat. Po pozytywnym zakończeniu nauki żołnierze otrzymują (bez zdawania egzaminów końcowych) świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej dla pracujących, podobnie jak absolwenci szkól cywilnych. Warto szczególnie podkreślić, że po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej w ostatnim roku odbywania służby długoterminowej żołnierze mogą ubiegać się o przyjęcie na drugi rok nauki w szkołach chorążych o trzyletnim cyklu nauczania albo o przyjęcie na naukę w szkole średniej. Kołnierze służby długoterminowej otrzymują urlopy okresowe. W pierwszym roku służby — jednorazowo 10 dni, w następnych latach jednorazowo po 14 dni w każdym roku służby. Ponadto wymiar urlopu okresowego jest odpowiednio zwiększany po uzyskaniu przez żołnierza tytułu wyróżniającego lub klasy specjalisty. W trzecim I następnych Jatach służby długoterminowej żołnierze otazymuję iełd odpowiednio zwiększony w każdym roku służby. Uposażenie miesięczne już w trzecim roku służby, w zależności od posiadanego stopnia i zajmowanego stanowiska może wynosić 300 zł (plus 54 zł miesięcznego ryczałtu na papierosy). Żołnierze służby długoterminowej w trzecim roku służby otrzymują bezpłatnie ubranie cywilne (garnitur, płaszcz-jesionka, pół buty itd.). Od kandydatów do diusotermiaowc.; zasadniczej służbv wojskowej wymagam jest dobrv stan zdrowia ustalony pt#« komisję poborową wykształcenie w zakresie szkoły podstawowej ora/ odpowiednie wartość? m^raino-polityczne. Szczegółowych informacji w tych sprawach udzielają zainteresowanym powiatowe sztaby wojskowe (ZM) Ważne dla turystów! Isire przepisy celne w NRD (B) (PAP). Jak informuje Główny Urząd Celny w Warszawie — w NRD wydano nowe rozporządzenie, dotyczące ozszerzenia listy artykułów, których wywóz z NRD jest całkowicie zakazany. Zarządzenie to dotyczy zarówno obywateli NRD. jak i obcokrajowców. Jak wiadomo, w styczniu ub. r. władze NRD wprowadziły ograniczenia zarówno w przywozie, jak i w wywozie wielu artykułów z tego kraju. Na liście artykułów objętych zakazem wywozu z NRD znalazły się m. in.: urządzenia nadawcze i odbiorcze, ważne i nieważne środki płatnicze oraz monety, lekarstwa wydawane na receptę (z wyłączeniem niezbędnych do własnego użytku), dzieła sztuki, taśmy magnetofonowe. pojazdy mechaniczne, metale i kamienie szlachetne, perły i wyroby z nich, porcelana, pierze i puch. pralki i kuchenki gazowe, filmy do aparatów fotograficznych, taśmy fotograficzne do kamer. Obecnie do tych przepisów wprowadzono uzupełnienia. I tak nie wolno wywozić z NRD: firanek i materiałów na firanki z włókien syntetycznych, trykotaży bieliźnianych. rajstop, bielizny pościelowej i materiałów na tę bieliznę, wszelkiego rodzaju obuwia, wyposażenia i części zapasowych do telewizorów, odzieży niemowlęcej. W CZECHOSŁOWA Zdemaskowanie organizacji antypaństwowej (B) PRAGA (PAP). Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Czeskiej Republiki Socjalistycznej zakomunikowało w poniedziałek, iż w ostatnim czasie zdemaskowano organizację antypaństwową, działającą w konspiracji, dążącą do zahamowania procesu konsolidacji i wywołania kryzysów politycznych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło na podstawie obowiązujących norm prawnych śledztwo. Członkowie organizacji kolportowali różne antypaństwowe materiały w celu obalenia obecnego ustroju politycznego, spowodowania oporu wobec kierownictwa KPCz i kierowników życia politycznego CSRS. Organizacja ta próbowała zakładać swe komórki na całym terytorium CSRS. miały one pracować w oparciu o idee trockistowskie. Organizatorzy tej działalności utrzymywali kontakty z zagranicą, otrzymując stamtąd potrzebną pomoc i poparcie — różnego rodzaju instrukcje dotyczące wrogich działań wobec republiki oraz troćkistowską i inną wrogą literaturę- Działalność organizacji udokumentowana została dowodami rzeczowymi — skonfiskowano ulotki, powielacze i inne środki techniczne. Dalsze śledztwo jest w toku. Społeczeństwo Czechosłowacji będzie w najbliższym czasie szczegółowo informowane o zakresie działalności tej wrogiej organizacji. Na latsad „Humanite" KU. Ulbricht o rewoiuoji naukowo - tetíin czna j w NRD (A) BERLIN (PAP). Pierwszy sekretarz KC SED i przewodniczący Rady Państwa Walter Ulbricht udzielił wywiadu kierownikowi Wydziału Polityki Zagranicznej Dziennika „Humanite” Yvesowi Moreau, którv ogłosiła we wtorek Agencja ADN. W Niemieckiej Republice Demokratycznej — powiedział m. in. Walter Ulbricht — przeprowadziliśmy dwie rewolucje: rewolucję antyfaszystowskodemokratyczna i rewolucję socjalistyczna. W toku tej walk! kiasa robotnicza przejęła przodującą rolę w naszym państwie i naszej gospodarce. Dzięki jedności udało się jej skupić wokół siebie wszystkie siły demokratyczne, tzn. sprzymierzyć się z pracującymi chłopami. z inteligencja, z warstwami średnimi, pozyskać dla współpracy w budownictwie socjalistycznym bogate chłopstwo a h?wet byłych kapitalistów. Przejmując 'władze klasa robotnieża musiała nauczyć się tworzyć noWe państwo socjalistyczne, nauczyć się planować uporać z problemami nowoczesnej nauki i techniki, oprzeć oświatę na nowych podstawach rozwinąć socjalistyczną kuśtnrę narodową itd. W rozwijaniu całego społecznego systemu socjalizmu główną rolę odgrywa! i odgrywa system ekonomiczny. ZasadnicJym rysem rewolucji naukowo-'echnicznej w NRD jest to, że poprzez socjalistyczny system oświaty kiasa robotnicza, inteligencja i Inni przedstawiciele pracujących sami nabywają i-ikacje by korzystając z pomocy państwa uporać się z nowymi zadaniami nauki i techniki. Odpowiadając na pytanie, co w bilansie osiągnięć NRD uważa za najważniejsze, Waiter Ulbricht odparł: Rzeczą najważniejsza Jest to, że w oparciu o ekonomiczny system socjalizmu rewolucja naukowo-techniczna siuży interesom naszego społeczeństwa i wszystkich ludzi pracy. Rzecz jasna, wszystkiego jeszcze nie potrafimy. Jesteśmy jeszcze nieco oddaleni od ostatecznego zwycięstwa socjalizmu, trzeba jeszcze rozwiązać szereg problemów. Pierwszy sekretarz KC SED podkreślił, iż najważniejsze jest, że w toku tego wielkiego rozwoju społecznego zmieni! sie człowiek. Jest to największy sukces. Socjalistyczna wspólnota ludzi rozwija sie nie tylko dlatego, że zmieniły sie społeczne stosunki produkcyjne, lecz także ze względu na świadomość ludzi, że ta wspólnota przynosi korzyści każdemu. Wraz z tą świadomością rozwija się także poziom kulturalny. Zapewniając wyższą wydajność pracy — stwierdził Walter Ulbricht — rewolucja naukowo-techniczna w warunkach socjalizmu umożliwia zaspokojenie materialnych i kulturalnych potrzeb ludzi pracy. Wobec nieustannych napadów Izraela SYSTEM FORTYFIKACJI na południowej granicy Libanu (C) PARYŻ (PAP). Agencja France Presse donosi, że w najbliższym czasie rząd libański przystąpi do wzmacniania obrony południowej części kraju, która narażona jest na stałe prowokacje ze strony Izraela. Decyzje w tym względzie zostały podjęte przez rząd bejrucki w poniedziałek późnym wieczorem. M.in. przewiduje się ufortyfikowanie niektórych osad, przeszkolenie mieszkańców oraz dostarczenie dodatkowej broni i sprzętu wojskowego tym jednostkom armii libańskiej, które mają bronić linii rozejmowej z Izraelem. AFP dodaje, że od wielu miesięcy oczekiwano wzięcia tego rodzaju decyzji, i ze ogłoszenie postanowień rządu zostało z ulgą przyjęte przez olbrzymią większość Libańczyków. Powstaje jednak problem uzyskania dodatkowych funduszy, gdyż wzmocnienie obrony kraju kosztować będzie około 100 min funtów libańskich. W pierwszym rzędzie rząd zamierza powstrzymać ucieczkę ludności z południowej części kraju. Tym, którzy zdecydowani będą pozostać w osadach położonych koło Unii rozejmowej, władze gwarantują różnego rodzaju pomoc finansową, na zagospodarowanie się. Przewiduje się też przydzielenie działek ziemi. AFP stwierdza, że istnieje Już projekt utworzenia gwardii narodowej w sile 5 000 ludzi. Jej zadaniem będzie udzielanie pomocy wojsku, żandarmerii i policji w obronie linii rozejmowej. Koszt utrzymania Gwardii Narodowej wyniesie około 10 min funtów. Obserwatorzy polityczni są jednak zdania, że samo zwiększenie liczby żołnierzy rozlokowanych wzdłuż linii rozejmowej z Izraelem nie zopoblegnie prowokacjom ze strony agresora. Pozostaje jeszcze problem ułożenia stosunków między rządem w Bejrucie, a organizacjami palestyńskiego ruchu oporu. AFP pisze, że b. dowódca armii libańskiej, gen. Bustani pożegnał się w poniedziałek oficjalnie ze swymi współpracownikami. Jak wiadomo, jego obowiązki objął gen. Nudzaim. (B) (PAP). Rzecznik wojskowy w Ammanie podał do wiadomości, że w poniedziałek o godz. 20 czasu lokalnego wojska izraelskie otworzyły ogień z broni maszynowej i moździerzy na pozycje jordańskie w rejonie Mendasa w południowej części doliny Jordanu. Wymiana strzałów trwała 20 minut. W niedzielę i w poniedziałek fedaini przeprowadzili 7 operacji wojskowych w środkowej i północnej części doliny Jordanu. M in. zniszczono umocnienia nieprzyjacielskie w Um Sudra i Turkmaniji. SPOTKANIE „CZTERECH’* (B) NOWY JORK (PAP). We wtorek o godz. 21.00 czasu warszawskiego odbyło się spotkanie przedstawicieli 4 mocarstw w ONZ w sprawie rozwiązania konfliktu bliskowschodniego. Zebrali się oni w siedzibie delegacji brytyjskiej. Jak podaje agencja Reutera W. Brytania i Francja przedstawiły nowe propozycje. Francja nie zmieni polityki bliskowschodniej (A) PARYŻ (PAP). We wtorek minister Spraw Zagranicznych Schumann przemawiał na plenarnym posiedzeniu Biura Politycznego partii gaullistowskiej UDR, wyjaśniając cele i motywy polityki Francji na Bliskim Wschodzie, a w szczególności takich ostatnich posunięć rządu francuskiego, jak decyzja dostaw broni dla Libii, Minister kategorycznie odpierał zarzuty jakoby ta polityka była „dwuznaczna” czy „stronnicza” i podkreślił, że kieruje się ona zarówno interesami Francji jak i interesami pokoju. O głównych tezach przemówienia ministra opowiedział prasie rzecznik UDR. „Polityka Francji — oświadczył między innymi minister Schumann — jest absolutnie jasna: chodzi nam o to. by nie narazić w niczym na szwank naszej obecności i naszych wpływów na Bliskim Wschodzie, zarówno w jego części wschodniej jak i zachodniej. Co do problemu utrzymywania embarga w stosunku do Izraela, a z drugiej strony zapowiedzi dostaw broni dla Libii, to minister Schumann stwierdził, że Francja stosuje embargo tylko wobec krajów prowadzących wojnę. Ale również dostawy broni dla któregokolwiek innego kraju — tak właśnie jest ostatnio w stosunku do Libii — łączą się szeregiem ściśle określonych warunków, które, niedopuszczają do jej użycia wbrew dążeniem do przywrócenia pokoju na Bliskim Wschodzie między państwami arabskimi a Izraelem. Francja kierowała się też pokojowymi pobudkami nakładając w swoim czasie embargo na dostawy broni dla Irazela, mimo to ze strony Francji nie brakio gestów dobrej woli również wobec Izraela. Wymienił on między innymi propozycję francuską zwrócenia Izraelowi 90 milionów dolarów wypłacanych w swoim czasie za samoloty „Mirage" objęte embargiem. Schumann ostro protestował przeciwko udzielaniu Francuzom pouczeń przez tych, którzy — jak podkreślił — nie zawsze dbają o takie same środki ostrożności, jakie przy dostawach broni stosuje Francji. WASZYNGTON CZEKA NA SZCZEGÓŁY ..FRANCUSKICH DOSTAW” DLA LIBII (A) WASZYNGTON (PAP). Rzecznik Departamentu Stanu USA, zapytywany w poniedziałek o reakcję rządu Stanów Zjednoczonych na wiadomości o znacznych dostawach francuskiego sprzętu wojskowego dla Libii potwierdził swą wypowiedź sprzed' tygodnia. Rzecznik uznał wtedy informacje o rozmiarach tych dostaw za „przesadzone" i wyraził nadzieję, iż Francja powiadomi Waszyngton o faktycznym zakresie transakcji z Libia. Tymczasem nadeszły potwierdzenia, iż transakcja ta ma objąć m. in. 50 samolotów „Mystere", a więc tyle, ile wymieniały początkowe „przesadzone” informacje. W prasie amerykańskiej pojawiły się w związku z tym komentarze sugerujące, iż Paryż wprowadza Stany Zjednoczone w błąd, jeśli chodzi o zakres dostaw dla Libii. Według opinii, wyrażanych w waszyngtońskich koiach prasowych, ostrożna postawa Departamentu Stanu wobec francusko-libijsklej transakcji podyktowana jest m. in. następującymi Względami: Waszyngton sam liczy na dostawy amerykańskiego sprzętu dla Libii (w grę wchodzą m. in. myśliwce „A-5”); Wobec zapowiedzianej na luty wizyty Pompidou w Waszyngtonie administracja wystrzega się publicznych protestów czy oświadczeń, które mogłyby podważyć nadzieje na istotną poprawę stosunków amerykąńsko-francuskich; Francuskie dostawy dla Libii mogą zostać wykorzystane przez Waszyngton jako usprawiedliwienie nowych dostaw amerykańskich dla Izraela. Tygodnik „Time” pisze w najnowszym numerze, iż administracja „być może rozpatrzy na nowo zapotrzebowanie na sprzęt wojskowy, przedłożone niedawno przez Goldę Meir”. BONN MODERNIZUJE SIATKĘ TAJNYCH SŁUŻB I WYWIADÓW _ ...f musimy stać się godni naszych mistrzów i poprzedników! rys. Z. Damski ;l 6N Ludzie dzielni wszędzie W obronie napadniętej kobiety (B) (Od kor.) St.. kpr- Wiktor Janczewski 7 jednostki lotniczej, przebywając na urlopie wypoczynkowym u rodziny zamieszkałei w Łodzi, znalazł sie w sytuacji, która wymagała od niego podjęcia natychmiastowej decyzji i zdecydowanego działania Było kilka minut po godzinie 22 kiedv wraca} do domu. W pewnvm momencie dotarł do niego rozpaczliwy krzyk kobiety wzywającej pomoev. Długo nie zastanawiając się pobiegł w tamtym kierunku Gdy znalazł się w pobliżu, zauważył trzech pijanych mężczyzn szarpiących kobietę i usiłujących wyrwać jej torebkę i zdjąć futro Podoficer błyskawicznie ocenił położenie: trzech przeciwko jednemu, czy poradzi sobie z nimi? Sytuacja nie pozwalała jednak na dalsze rozważania. Energicznie wkroczył do akcji, wzywaiac napastników do rozejścia sie. W odpowiedzi został zaatakowany przez dwóch mężczyzn. Nie uląkł sie ich. Mimo że nie należy do Herkulesów, wykazał odwagę i zręczność, obezwładniając napastników Kiedy rezultat walki znstai przesądzony i siły bvłv już równe, pośpieszyli mu dopiero na pomoc ci. którzy śledzili dotychczas zajście z daleka. Nadjechał także zawiadomiony przez kogoś patrol MO. Napastnicy znaleźli sie w rekach funkcjonariuszy MO. a st. kpr Janczewski troche poturbowany, odbierał od ludzi podziękowania i gratulacje za dzielną postawę. Cecha wielu odważnych ludzi jest, jak wiadomo, skromność. Nikt nie dowiedziałby się o czynie st. kpr. Janczewskiego, gdyby nie nismo Komén* danta Wojewódzkiego MO przesłane na ręce dowódcy jednostki. Czyn st. kpr. Janczewskiego został omówiony na zbiórce całego stanu osobowego, a on sam został wyróżniony przez dowódcę jednostki. (MZ) §§ sir. * f===r.....~.....................= WIADOMOŚCI DNIA PRZYJAZD DELEGACJI TOWARZYSTWA PRZYJAŹNI RADZIECKO-POLSKIEJ (C) Do Warszawy przybyła we wtorek delegacja Zarządu Centralnego Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej w celu podpisania umowy o współpracy między TPPR a TPRP w roku bieżącym. Radziecka delegacja w czasie swojego pobytu w Polsce omówi z przedstawicielami ZG TPPR realizacje umowy o współpracy między obu organizacjami za rok ubiegły, a także ustali plan wspólnej działalności w br. WYJAZDOWE KOLEGIUM MINISTERSTWA ŻEGLUGI W SZCZECINIE (A) Wyboru wariantu przyszłego planu pięcioletniego Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych dokonano we wtorek w Szczecinie na naradzie Ministerstwa Żeglugi. Omówiono dwa zgłoszone warianty, przyjmując projekt preferujący znaczne zwiększenie mocy remontowej stoczni w związku ze stałą rozbudową krajowej floty handlowej i rybackiej oraz zwiększeniem tonażu statków zawijających do polskich portów. WSPÓŁPRACA IZB HANDLU ZAGRANICZNEGO POLSKI I CZECHOSŁOWACJI (A) W ramach pogłębiającej się współpracy gospodarczej Polski i Czechosłowacji, 13 bm. odbyło się w Warszawie spotkanie zarządów sekcji czechosłowackiej przy Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego oraz sekcji polskiej przy Czechosłowackiej Izbie Handlowej. Wymieniono informacje na temat form i zakresu dotychczasowej działalności oraz ustalono program działania POLSKO-PAKISTAŃSKA WYMIANA TOWAROWA (A) Jak informuje MHZ w Islamabadzie zakończyły się polsko-pakistańskie rozmowy handlowe, w wyniku których 12 bm. został podpisany protokół regulujący wymianę towarową między Polską a Pakistanem w roku 1970. Przewiduje on wzrost wzajemnych obrotów handlowych o 15 proc. w porównaniu do 1969 r. AMBASADOR USA U J. OZGI-MICHALSKIEGO (A) Ambasador Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce, Walter Stoessel złożył w Sejmie wizytę przewodniczącemu Sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, pos. Józefowi Ozdze-Michalskiemu. ROZMOWY WĘGIERSKO JUGOSŁOWIAŃSKIE (C) We wtorek przed południem w Budapeszcie rozpoczęły się rozmowy między jugosłowiańskim sekretarzem stanu d/s zagranicznych. Mirko Tepavacem a węgierskim ministrem Spraw Zagranicznych, Janosem Peterem. Jest to pierwsza po wojnie wizyta szefa dyplomacji jugosłowiańskiej na Węgrzech. wiązania z obalonym prezydentem Sukarno. MINISTER SZWEDZKI W MOSKWIE (A) Szwedzki minister Przemysłu M. Wickmann spotkał się we wtorek z ministrem Handlu Zagranicznego ZSRR Patoliczewem. Jak wiadomo Wickmann przybył do Moskwy w niedzielę jako gość Radzieckiego Państwowego Komitetu d/s Nauki i Techniki. Jego rozmowy z zastępcą przewodniczącego Rady Ministrów ZSRR, przewodniczącym Komitetu Kirillinem zakończyły się podpisaniem umowy o współpracy gospodarczej i naukowotechnicznej między Związkiem Radzieckim i Szwecją. TITO ODWIEDZI ETIOPIĘ (A) Jak donoszą z Belgradu, zakomunikowano tam, że przy końcu bieżącego miesiąca prezydent Tito z małżonką złoży wizytę przyjaźni w Etiopii. Zaproszenie do złożenia wizyty wystosował cesarz Etiopii Haile Selassie. SZACH IRANU ZŁOŻY WIZYTĘ W PAKISTANIE hy odbył ostatnio rozmowy z dwoma czołowymi przedstawicielami Hanoi. Poruszono wszystkie zagadnienia związane z Wietnamem. Wspomniano m. in. o sprawie jeńców amerykańskich. PETYCJA W SPRAWIE ZNIESIENIA DELEGALIZACJI KPD (A) Centralna grupa robocza na rzecz zniesienia delegalizacji Komunistycznej Partii Niemiec (KPD) przekazała we wtorek rządowi bońskiemu petycję podpisaną przez ponad 500 różnych osobistości, w której żąda sie zniesienia zakazu KpD. Petycja ta przekazana została również frakcjom parlamentarnym Bundestagu. KOLEJNE POSUNIECIE RZĄDU FIŃSKIEGO W SPRAWIE „NORDEK-U” DALSZE ARESZTOWANIA W INDONEZ JI (C) Powołując się na rzecznika indonezyjskiego, agencja Reutera donosi z Djakarty o aresztowaniu kilku wysokich rangą oficerów marynarki indonezyjskiej. Aresztowanym zarzuca się po(A) Rzecznik ministerstwa Spraw Zagranicznych Pakistanu podał we wtorek, że prezydent Yaha Khan zaprosił szacha Iranu Rezę Pahlawi do złożenia wizyty oficjalnej w Pakistanie — pisze AFP z Rawalpindi. Szach przybędzie do Pakistanu 5 marca br. i pozostanie tam 4 dni. ROZMOWY SENATORA MCCARTHY'EGO (A) Rzecznik senatora USA McCarthy’ego oświadczył we wtorek, że McCart(A) Rząd fiński ponownie zaskoczył swych partnerów skandynawskich oświadczając, że w przeciwieństwie do decyzji z grudnia ub. r. gotów jest uczestniczyć w polityczno-merytpryeznych rozmowach na temat utworzenia wspólnoty gospodarczej państw północnych, tzw. „NORDEK-u” i w podjęciu wiążących decyzji dotyczących tej wspólnoty Śledztwo w sprawie ZAMACHÓW BOMBOWYCH WE WŁOSZECH (A) Jak poinformowały włoskie władze śledcze, żaden z ośmiu oskarżonych o dokonanie zbrodniczych zamachów bombowych w Rzymie i Mediolanie w dniu. 12 grudnia ub. roku nie przyznaje się do winy. Antyrządowy spisek w Sudanie (A) LONDYN, PARYŻ (PAP). Władze sudańskie wykryły próbę zamachu stanu przygotowywanego w kołach wojskowych przeciwko rządowi generała En-Numeiri — informują agencje zachodnie we wtorek z Chartu-mu. Minister obrony Sudanu Chalid Abbas podając tę wiadomość dodał, że spisek odkryto w ub. środę. Aresztowano szereg wojskowych, • Przeciwko agresji USA w Laosie Oświadczenie ŚRP (A) HELSINKI (PAP). Światowa Rada Pokoju zdecydowanie potępia nasilanie się wojny w Laosie. Popiera ona patriotyczne siły Laosu I żąda przestrzegania porozumień genewskich z 1962 r. w sprawie Lao.su w imię ustanowienia pokoju w południowo-wschodniej Azji. Mówi o tym opublikowane we wtorek w Helsinkach oświadczenie Sekretariatu Światowej Rady Pokoju w związku z przedłużającą się amerykańska agresją w Laosie. Jak podkreśla sie w oświadczeniu, imperializm USA w ciągu ubiegłych 15 lat systematycznie nasila interwencję zbrojną w Laosie. Agnew w Canbarzs Wiceprezydent Agnew oświadczył po przybyciu do Canberry, że Stany Zjednoczone są zdecydowane nie wycofywać się z kontynentu azjatyckiego. Dodał on ponadto, że USA „jako mocarstwo strefy Oceanu Spokojnego*’, zamierza pozostać w tej strefie. Agencje zachodnie podkreślają, że Agnew składając to oświadczenie powołał się na prezydenta Nixona. Oznacza to, źe Stany Zjednoczone zamierzają zachować swoją obecność w Azji i na Pacyfiku. (A) LONDYN (PAP). Jak donoszą * Auckland, we wtorek nastąpiła silna eksplozja w gmachu hotelu „Intercontinental”, w którym wiceprezydent Agnew ma w piątek prowadzić rozmowy z przedstawicielami rządu Nowej Zelandii. Żadne szczegóły nie są na razie znane. Sprawy Defreggera ciąg dalszy (A) RZYM (PAP). 13 bm. prokuratura włoska podała oficjalnie do wiadomości zasadnicze dane i wnioski zawarte w rapcircie policji śledczej, dotyczące okoliczności mordu dokonanego na ludności cywilnej wioski Filetto w czerwcu 1944 roku przez oddział armii hitlerowskiej, którym dowodził Matthias Defregger, obecnie biskup sufragan diecezji monachijskiej vv NRF. Śledztwo policyjne ustaliło, że Defregger jest jednym ze współodpowiedzialnych za mord na 17 mieszkańcach Filetto Niezależnie od dalszych losów postę* powania karnego, akta śledztwa przesłane zostaną prokuraturze w Monachium, która jak wiadomo, nie była w stanie znaleźć dowodów winy przeciw Defreggerowi. Prokurator Troise wyraził wątpliwość, czy ewentualny wniosek władz włoskich w sprawie ekstradycji byłby załatwiony pozytvwnie przez zachodnioniemieckie władze sądowe, powołując się przy tym na złe tradycje istniejące w tym kraju odnośnie ścigania osób odpowiedzialnych za zbrodnie popełnione w czasie wojny. Gdyby jednakże btókup Defregger przekroczył granice Włoch, zostałby — jak oświadczył prokurator — natychmiast aresztowany i osadzony w areszcie śledczym. (A) BONN (PAP). Prokuratura monachijska w memoriale nadesłanym przez prokuraturę w Akwili „nie widzi podstaw do wdrożenia jakiegokolwiek postępowania” nrzeciwko monachijskiemu biskupowi sufraganowi Matthiasowi Befreggerowi. Zakomunikował to we wto* rek w Monachium prokurator Manfred Ludolph. Katastrofa „Phantoma" w USA (A) NOWY JORK (PAP). Z bazy lotniczej Hamilton w Kalifornii donoszą, że w poniedziałek uległ katastrofie myśliwiec bombardujący „Phantom” podczas lotu nad zatoką San Pablo' Pilotem był kapitan lotnictwa John D. Ryan, syn generała Ryana, szefa sztabu lotnictwa wojskowego USA. Nic nie wiadomo ani o jego losie, ani też o losie pilota Nelsona. I ŚLołnicrz Woinośii nr Mi